Isi Kandungan
ToggleSeperti yang kita tahu, kebanyakan mangsa yang positif COVID-19 ini adalah dari kluster perhimpunan tabligh hujung Februari lalu.
Dan jemaah tabligh ini menurut perintah untuk membuat pemeriksaan di hospital dan ada antaranya yang telah dikuarantin.
Namun begitu, walaupun sepanjang di kuarantin di Hospital Sungai Buloh, sekumpulan jemaah ini sentiasa mengisi masa lapang mereka dengan melakukan amal ibadah.
Seorang pengguna laman sosial Facebook Amirul Asyraf yang juga seorang doktor perubatan menunjukkan dua keping gambar mereka dalam wad di Hospital Sungai Buloh sedang melaungkan azan sebelum menunaikan solat berjemaah.
“Pagi yang mendamaikan. Azan Subuh berkumandang di setiap cubicle. Setiap Cubicle melambangkan tempat berbeza. Solat berjemaah dengan jarak satu meter berpisah antara satu sama lain,” tulis Amirul Asyraf di laman Facebooknya.
Tambah Amirul, kira-kira 576 individu disahkan positif selepas hadir ke perhimpunan intimaj berkenaan di Masjid Seri Petaling.
Dia turut menyeru mana-mana lagi yang belum membuat pemeriksaan agar segera di periksa oleh pihak KKM. Tambahnya lagi mereka ini (jemaah tabligh) orang baik-baik dan jangan disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga.
Such a peaceful morning. Azan subuh berkumandang di setiap cubicle. Setiap cubicle melambangkan tempat yg berbeza. Sembahyang berjemaah 1 metre apart from each other.
About 576 covid-19 positive patients were from Tabligh clusters amongst those 10k attendees who went for screening.
KKM menyeru ahli jemaah tabligh yg belum tampil untuk tampil diperiksa oleh KKM. These are good people. Jangan lah disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga. @ Hospital Sungai Buloh Selangor
Ternyata posting yang dimuat naik ini telah mendapat lebih 2K tanda like dan 1.3K butang share.
Malah rata-rata warganet mendoakan agar semua petugas perubatan dan pesakit dilindungi Allah SWT.
Semoga cepat sembuh untuk semua
Ujian dari Allah. Moga Allah memberi syifa’ & kesembuhan
Terima kasih menjadi rakyat bertanggungjawab
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Tinggal Isteri Tanpa Nafkah, Adakah Jatuh Talak? Ini Hukumnya Suami Abaikan Tanggungjawab
Isi Kandungan
ToggleTinggal isteri tanpa nafkah, adakah jatuh talak? Ini hukumnya abaikan tanggungjawab kepada anak dan isteri.
Ternyata masih ramai para isteri di luar sana yang menanggung seksa hidup tanpa menerima sebarang bayaran nafkah daripada si suami.
Rumah tangga antara isteri pertama kepada suami pelakon Miera Leyana iaitu Adibah Abdul Mutalib dengan Rosland Othman, gagal menemui jalan pendamaian.
Artikel Berkaitan:
Tinggal Isteri Tanpa Nafkah
Memetik laporan Malaysia Kini, peguam syarie Adibah, Khairul Anwar Rahmat, berkata proses sulh dengan Adibah di Mahkamah Syariah Putrajaya pada hari Jumaat tidak mencapai kata sepakat untuk berbaik.
Cubaan mencari jalan tengah untuk berdamai melalui proses sulh hari ini gagal. Justeru, kami berharap Rosland bersedia dengan tuntutan yang akan dikemukakan.
Menurut Khairul Anwar, Adibah menuntut Rosland untuk menyelesaikan tuntutan nafkah dia dan hak anak-anak yang tidak dibayar selama lebih setahun.
Adakah Jatuh Talak
Katanya lagi, Rosland juga telah menyekat panggilan telefon dan aplikasi pesanan ringkas (WhatsApp) sejak September 2021.
Roslan tak menjaga hati isteri pertamanya apabila tak memberikan nafkah, selain menyekat panggilan telefon dan aplikasi teks pesanan ringkasnya.
Ini adalah satu penderaan mental yang berpanjangan, ditambah pula dia juga sudah lama tak pulang ke rumah Adibah. Perbuatan ini ibarat perkahwinan berusia lebih 20 tahun itu tak ada nilai. Orang lain juga berpoligami tapi jangan burukkan nama agama.
Ini Hukumnya
Oleh itu, apa hukum seorang suami meninggalkan isteri tanpa memberi nafqah dan apakah status perkahwinan itu bercerai atau tidak?
Dalam menjawab persoalan ini, kami mulakan dengan firman Allah SWT:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
Maksudnya: Dan bergaulah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik. – (Surah al-Nisa’: 19)
Ini menunjukkan bergaul dengan cara baik dan melaksanakan tanggungjawab sebagai suami terhadap isteri adalah satu kewajipan.
Suami Abaikan Tanggungjawab
Justeru pengabaian nafkah dan meninggalkannya tanpa sebarang khabar berita serta tidak memberi sebarang nafkah maka hukumnya haram dan berdosa.
Kami tegaskan di sini bahawa ijma’ ulama’ bersepakat menyatakan bahawa suami wajib memberi nafaqah kepada isterinya dengan syarat-syarat tertentu.
Berkenaan dengan status perceraian ia tidak berlaku kecuali terdapat ta’liq yang jelas ketika akad nikah dan pengaduan dibuat di pejabat atau mahkamah.
Kami syorkan dalam isu seperti ini hendaklah rujuk kepada mahkamah syariah. Semoga Allah kurniakan rumah tangga kita semua menjadi baiti jannati. Amiin.
Baca Di Sini:
Kashoorga: Semoga masalah yang berlaku dapat diselesaikan segera kerana melibatkan banyak hati.
Sumber: Oh Bulan, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Mereka Yang Belum Bertemu Jodoh Bukan Bermakna Tidak Bahagia- Datok Hassan Mahmood al Hafiz
Isi Kandungan
ToggleLewat atau cepat jodoh seseorang itu ia bergantung pada ketentuan Allah SAW. Menurut pendakwah bebas, Datok Hassan Mahmood al Hafiz, mereka yang belum diketemukan jodoh tidak bermakna mereka tidak bahagia dan gembira.
Bahagia atau tidak seseorang itu bukan bergantung kepada statusnya. Sebaliknya ia datang daripada diri sendiri.
Tambah beliau lagi, soal kegembiraan seseorang itu bukan ditentukan oleh perkahwinan.
BUKAN PERKARA WAJIB
“Ia (perkahwinan) itu satu daripada naluri, kehendak dan kehidupan. Perkahwinan bukan perkara wajib.
“Ada orang diberi kesempatan untuk berkahwin dan begitu jugalah sebaliknya. Contoh terdekat ialah Nabi Isa, Imam Nawawi Al-Azhar dan alim ulama yang lain. Tetapi mereka tetap hidup bahagia.”
Ukuran bahagia itu bukan terletak pada jodoh itu cepat atau lambat tetapi ia terletak kepada diri sendiri bagaimana untuk mengawal dan mengendalikan nafsu. Oleh itu janganlah bersedih dan rasa terpencil daripada masyarakat.
“Ingat wanita yang masih bujang sebenarnya Allah beri peluang kepada mereka untuk mencari ilmu dan membuat lebih amalan.
CARI ILMU DAN TAMBAH AMALAN
“Ketika bujang ini, carilah ilmu dan buatlah sepenuh amal kebaikan sebagai bekalan untuk akhirat kelak. Inilah hikmahnya bila Allah belum menemukan jodoh buat mereka.”
Tambahnya lagi jika kedudukan kewangan kukuh, boleh ambil anak yatim dan pelihara seperti anak sendiri. Dengan cara itu dapat menghilangkan rasa sunyi dan dapat berkongsi kasih sayang dengan mereka.
Jika ditakdirkan bertemu jodoh tatkala usia sudah bertambah jangan sesekali tolak sebaliknya terima dengan hati yang terbuka.
VIDEO KASHOORGA:
Sumber Kredit: Sinar Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bukan Semua Wang KWSP Milik Kita! Penerima i-Sinar & i-Lestari Wajib Keluarkan Zakat Mengikut Kategori
Isu pengeluaran Wang Kumpulan Simpanan Pekerja (KWSP) menerusi I-Sinar bagi pencarum yang terjejas dalam tempoh krisis COVID-19 menjadi isu nasional kerana ramai mendesak kerajaan membenarkan pencarum mengeluarkan duit yang mereka simpan. Desakan demi desakan akhirnya pihak kerajaan akur bahawa pencarum boleh mengeluarkan wang simpanan mereka tanpa had mulai 8 Mac ini bagi akaun satu.
Malah sebelum dibenarkan pengeluaran bagi Akaun 1, terlebih dahulu pihak kerajaan memberikan kebenaran pengeluaran Akaun 2 yang dinamakan i-Lestari di mana setiap bulan pencarum menerima RM500 sebulan yang diperkenalkan mulai 1 April 2020 hingga 31 Mac 2021.
Di sebalik ramai gembira menerima wang apabila permohonan diluluskan, Lembaga Zakat Selangor menerusi satu kenyataan memaklumkan berdasarkan Fatwa Sistem Pengurusan Kutipan Zakat Negeri Selangor 2013 (Pindaan) berkaitan pengeluaran simpanan KWSP sebelum mencapai umur 55 tahun menyatakan bahawa zakat wajib dikeluarkan ke atas KWSP yang dikeluarkan.
Oleh itu setiap pengeluaran KWSP melalui skim i-Lestari dan i-Sinar wajib di zakat sekiranya mencukupi syarat-syaratnya. Walau bagaimana pun berikutan pandemic COVID-19 dan Perintah Kawalan Pergerakan yang diumumkan oleh Kerajaan Malaysia serta kesan kegawatan ekonomi akibat pandemic ini berikutan adalah ketetapan berkaitan kewajipan zakat ke atas pengeluaran i-Sinar dan i-Lestari.
- Pengeluaran KWSP kerana ketiadaan atau terjejas sumber pendapatan:- Pengeluaran i-Sinar atau i-Lestari KWSP dilakukan dalam keadaan terpaksa akibat ketiadaaan atau terjejasnya sumber pendapatan yang mampu menampung keperluan hidup asasi diri dan tanggungan maka zakat tidak diwajibkan sekiranya pengeluaran dilakukan dalam keadaan sebegini.
- Pengeluaran KWSP tetapi mempunyai sumber pendapatan yang mampu menampung diri dan tanggungan: Pengeluaran i-Lestari dan i-Sinar KWSP yang dilakukan dalam keadaan pilihan kerana masih mempunyai sumber pendapatan yang mampu menampung keperluan hidup asasi diri dan tanggungan, zakat diwajibkan ke atas seluruh pengeluaran yang dilakukan. Ini kerana pengeluaran seumpama ini adalah atas dasar pilihan dan bukan atas dasar darurat. Oleh itu ia tertakluk dengan keputusan Jawatan Kuasa Fatwa Negeri Selangor sebagaimana di atas.
Dipetik dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan mengenai hukum orang mengeluarkan zakat.
Apakah hukum orang yang enggan mengeluarkan zakat?
JAWAPAN
Dijelaskan di sini jenis dan bahagian orang yang enggan membayar zakat berdasarkan niat hati masing-masing kepada dua bahagian:
Pertama: Orang yang enggan mengeluarkan zakat kerana mengingkari kewajipannya
Zakat merupakan rukun Islam yang ketiga selepas mengucap dua kalimah syahadah dan mendirikan solat. Oleh itu, ulama bersepakat menyatakan bahawa orang yang menentang dan mengingkari zakat adalah kafir dan murtad. Darahnya halal dibunuh sekiranya tidak bertaubat. Ini kerana zakat merupakan perkara yang mudah diketahui kefardhuannya di kalangan orang Islam yang tidak memerlukan kepada hujah dan dalil.
Imam al-Nawawi Rahimahullah menukilkan di dalam kitab al-Khattabi dengan menyatakan: “Sesiapa yang mengingkari kewajipan berzakat pada masa ini adalah kafir berdasarkan ijma’.” Katanya lagi: “Pengetahuan tentang kewajipan berzakat telah tersebar luas di kalangan orang Islam sehingga telah diketahui oleh rakyat dan penguasa, termasuk orang alim dan jahil. Oleh itu, tiada alasan bagi sesiapapun membuat tafsiran (تأويل) sendiri untuk mengingkarinya. Begitulah juga hukumannya bagi orang yang mengingkari sesuatu perkara agama yang telah disepakati oleh ulama, seperti solat lima waktu, puasa di bulan Ramadhan, mandi junub, pengharaman zina, perkahwinan dan hukum-hukum yang lain.” (Syarah Muslim (1/205)
Ibn Hajar al-Asqalani Rahimahullah berkata: “Adapun dalil kefardhuan zakat, sesiapa yang mengingkarinya adalah kafir.”
Kedua: Orang yang enggan mengeluarkan zakat kerana bakhil dan kedekut
Orang yang enggan mengeluarkan zakat, sedangkan dia mengi’tiqadkannya wajib dan mengakui kefardhuannya, akan menyebabkan dia menjadi fasiq, berdosa dan dikenakan azab seksa di akhirat kelak. Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِنَّ كَثِيراً مِنْ الأَحْبَارِ وَالرُّهْبَانِ لَيَأْكُلُونَ أَمْوَالَ النَّاسِ بِالْبَاطِلِ وَيَصُدُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَالَّذِينَ يَكْنِزُونَ الذَّهَبَ وَالْفِضَّةَ وَلا يُنفِقُونَهَا فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَبَشِّرْهُمْ بِعَذَابٍ أَلِيمٍ ﴿٣٤﴾ يَوْمَ يُحْمَى عَلَيْهَا فِي نَارِ جَهَنَّمَ فَتُكْوَى بِهَا جِبَاهُهُمْ وَجُنُوبُهُمْ وَظُهُورُهُمْ هَذَا مَا كَنَزْتُمْ لأَنفُسِكُمْ فَذُوقُوا مَا كُنتُمْ تَكْنِزُونَ
Maksudnya: “Wahai orang –orang yang beriman! Sesungguhnya banyak di antara pendeta-pendeta dan ahli-ahli agama (Yahudi dan Nasrani) memakan harta orang ramai dengan cara yang salah, dan mereka menghalangi (manusia) dari jalan Allah (agama Islam). Dan (ingatlah) orang-orang yang menyimpan emas dan perak serta tidak membelanjakannya pada jalan Allah, maka khabarkanlah kepada mereka dengan (balasan) azab seksa yang tidak terperi sakitnya. (iaitu) pada hari dibakar emas perak (dan harta benda) itu dalam neraka Jahanam, lalu diselar dengannya dahi mereka, serta belakang mereka (sambal dikatakan kepada mereka): Inilah apa yang telah kamu simpan untuk diri kamu sendiri. Oleh itu, rasalah (azab dari) apa yang kamu simpan itu.” (Surah al-Taubah: 34-35)
Ini berdasarkan hadith daripada Ibn Umar R.A. Rasulullah SAW bersabda:
كُلُّ مَا أُدِّيَتْ زَكَاتُهُ فَلَيْسَ بِكَنْزِ، وَكُلُّ مَا لَا تُؤَدِّي زَكَاتَهُ فَهُوَ كَنْزٌ
Maksudnya: “Setiap harta yang dikeluarkan zakatnya, ia bukanlah simpanan, dan setiap harta yang tidak engkau keluarkan zakatnya, ia adalah simpanan.” Riwayat al-Bukhari (4)
Begitu juga hadith daripada Abu Hurairah R.A, bahawa Rasulullah SAW bersabda:
مَنْ آتَاهُ اللهُ مَالًا فَلَمْ يُؤَدِّ زَكَاتَهُ، مُثِّلَ لَهُ مَالُهُ شُجَاعًا أَقْرَعَ، لَهُ زَبِيبَتَانِ يُطَوَّقُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ، يَأْخُذُ بِلِهْزِمَتَيْهِ يَعْنِي بِشِدْقَيْهِ يَقُولُ: أَنَا مَالُكَ أَنَا كَنْزُكَ
Maksudnya: “Sesiapa yang dikurniakan oleh Allah harta dan tidak mengeluarkan zakatnya, maka hartanya pada hari kiamat dijadikan seekor ular yang mempunyai dua taring, dan kepala yang tidak berbulu kerana terlalubanyak bisanya. Ia akan membelit dan menggigitnya dengan kedua-dua rahangnya sambil berkata: Akulah hartamu! Akulah simpananmu.” Riwayat al-Bukhari (1338)
Seterusnya, Rasulullah SAW membacakan firman Allah SWT:
وَلا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ يَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمْ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ هُوَ خَيْراً لَهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَهُمْ سَيُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُوا بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَلِلَّهِ مِيرَاثُ السَّمَوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ
Maksudnya: “Dan jangan sekali-kali orang-orang yang bakhil dengan harta benda yang telah dikurniakan Allah kepada mereka dari kemurahan-Nya menyangka bahawa keadaan bakhilnya itu baik bagi mereka. Bahkan, ia adalah buruk bagi mereka. Mereka akan dikalungkan (diseksa) dengan apa yang mereka bakhilkan itu pada hari Kiamat kelak. Dan bagi Allah jualah hak milik segala warisan (isi) langit dan bumi. Dan (ingatlah), Allah Maha Mengetahui dengan mendalam akan segala yang kamu kerjakan.” (Surah ali-Imran: 180)
Ayat tersebut menjelaskan bahawa Allah SWT sahaja yang memiliki apa yang diwarisi oleh makhluk di langit dan di bumi. Oleh itu, mengapakah mereka mesti bakhil apabila memilikinya dan tidak mahu membelanjakan ke jalan Allah SWT?
Di dunia ini, zakat boleh diambil secara paksa daripada mereka yang enggan mengeluarkannya tanpa menafikan kewajipannya. Jika mereka enggan memberi zakat dan menghalang ‘amil daripada mengambilnya, maka pemerintah Islam yang melaksanakan syariat Allah SWT hendaklah menentang mereka.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI