Tak salah berbeza agama. ‘Berpeluk cium, tak tutup aurat secara terbuka itu membimbangkan’. Itu ulasan Ustazah Asma Harun tentang hubungan cinta Yazmin Aziz dengan jejaka berlainan agama.
Malahan tindakan warganet yang menyokong hubungan mereka membuatkan keadaan ini bertambah pelik kerana perbuatan pasangan ini dianggap seperti sesuatu yang normal. Masyallah!
“Ya, agama kami berbeza tetapi saya tak faham kenapa ramai yang stres tentang perbezaan tu?”
Baru-baru ini banyak disebutkan tentang isu perbezaan agama antara seorang influencer dan pasangannya yang bukan beragama Islam. Beliau ada kongsikan bahawa bapanya dulu juga seorang non-muslim dan ibunya seorang Muslim.
Namun yang membimbangkan apabila perbuatan mereka yang berpeluk cium, tidak menutup aurat secara terbuka itu sangat tidak menyenangkan kebanyakan mata yang melihat.
Bahkan ada segelintir masyarakat pula yang turut sokong hubungan mereka yang ditampilkan kepada khalayak awam dan secara terang. Ini akan menimbulkan salah faham bahawa perbuatan tidak senonoh tersebut seolah suatu kebiasaan.
Berbeza Agama
Hubungan antara orang Islam dan bukan Islam
Mudah-mudahan penulisan ini dapat memberi pencerahan kepada kita semua, insyaAllah. Saya bawakan beberapa situasi:
1. Hubungan orang Islam dengan sesama Islam.
Ini adalah situasi yang umum telah ketahui bahawa orang Islam boleh berkahwin dengan sesama Muslim, bahkan Rasulullah SAW pernah bersabda:
تَزَوَّجُوا الْوَدُودَ الْوَلُودَ فَإِنِّي مُكَاثِرٌ بِكُمُ الْأُمَمَ
Maksudnya: “Kahwinilah kamu akan wanita yang penyayang, subur kerana aku merasa bangga dengan memiliki umat yang banyak.”
(HR Abu Daud, hadis sahih)
2. Hubungan orang Islam dengan bukan Islam
Islam merupakan agama yang sangat indah, menuntut kita berkawan dengan semua orang tanpa mengira bangsa dan agama serta menjaga hubungan dengan baik. Namun untuk dijadikan pasangan hidup ada syaratnya iaitu mestilah kedua-duanya beragama islam.
Berpeluk Cium
Berikut adalah fatwa yang dikeluarkan oleh Majlis Fatwa Kebangsaan yang dipetik daripada laman web Mufti Wilayah Persekutuan :
Persidangan Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-18 yang bersidang pada 14 Mei 1980 telah membincangkan Pernikahan Dengan Perempuan Kitabiah. Persidangan telah memutuskan bahawa,
Pernikahan orang Islam dengan perempuan Kitabiah (bukan asli) adalah tidak sah mengikut mazhab Shafie.
Pernikahan seperti itu (pernikahan orang Islam dengan perempuan Kitabiah bukan asli) yang telah dilakukan pada masa yang lalu harus mengikut pendapat setengah ulama’ dengan syarat jika pernikahan itu diakadkan mengikut Islam dan keluarga itu hendaklah hidup secara Islam termasuk pendidikan anak-anak. Jika tidak dilakukan demikian maka perkahwinan itu hendaklah dibatalkan.
Pernikahan suami/isteri Kristian kemudian si suami masuk Islam maka pernikahannya dikira sah dengan syarat kehidupannya mengikut cara Islam.
Maksudnya: “Apabila seseorang hamba masuk Islam, lalu Islamnya baik, dihapus darinya semua keburukan yang pernah dia lakukan.
Kemudian setelah itu ada balasan yang adil; satu kebaikan dibalas sepuluh kali ganda sampai 700 kali lipat. Adapun satu keburukan dibalas dengan sama, kecuali Allah mengampuninya.”
(HR Bukhari, hadis sahih)
Tak Tutup Aurat
Subhanallah, besar ganjaran di sisi Allah apabila kita dapat membantu seseorang memeluk agama Islam. Sebenarnya apabila kita berjaya membawa seseorang kepada Islam, maka segala kebaikan yang dilakukan selepas keIslamannya akan turut diberikan pahala kepada kita.
Maka Rasulullah SAW pernah membimbing kita untuk mencari pasangan yang baik itu melalui empat perkara.
Maksudnya: “Wanita dinikahi kerana empat perkara; kerana hartanya, keturunannya, kecantikannya dan agamanya. Maka pilihlah wanita yang taat beragama, nescaya engkau beruntung.”
(HR Bukhari, hadis sahih)
3. Hubungan orang bukan Islam dengan bukan Islam.
Islam tidak melarang apa-apa hubungan sesama bukan Islam, namun di dalam negara yang majoritinya penganut agama Islam, tetap perlu ada batas dan hormat supaya perkara mungkar tidak dilakukan secara terangan, kerana ia memberi kesan yang buruk kepada orang Islam di negara ini.
Contohnya penganjuran konsert secara besar-besaran, pesta arak, berpakaian yang menjolok mata, zina yang dibuat secara terbuka, dan lain-lain perbuatan yang tidak bermoral.
Harus diingat, kita ada rukun negara yang sering diikrar bersama, antaranya kesopanan dan kesusilaan, di mana mesti dipatuhi oleh semua tanpa pengecualian mana-mana bangsa atau agama.
“Teruskan hubungan kalian, yang penting bahagia dengan pasangan”
Allahu Akbar, sedar atau tidak inilah antara bentuk normalisasi ideologi liberal yang mula meracuni pemikiran orang Islam.
Cara berfikir yang tidak mahu terikat dengan agama ini amat bahaya, apa jua tindakan ingin dihalalkan atas dasar pemikiran yang terbuka walaupun ia sangat jauh daripada syariat Islam.
Islam tidak melarang untuk berfikiran terbuka bahkan menggalakkan kita supaya berfikir dengan akal yang sihat, tetapi jangan sampai menjejaskan akidah atau melanggar batasan agama.
Renungilah sepotong hadis Nabi Muhammad SAW yang menggambarkan keadaan yang bakal berlaku pada akhir zaman. Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sungguh kalian akan mengikuti jalan orang-orang sebelum kalian sejengkal demi sejengkal dan sehasta demi sehasta, sampai jika orang-orang yang kalian ikuti itu masuk ke lubang dhob (yang sempit sekalipun), pasti kalian pun akan mengikutinya.”
Ads
Kami (para sahabat) berkata, “Wahai Rasulullah, apakah yang diikuti itu ialah Yahudi dan Nasrani?” Beliau menjawab, “Lantas siapa lagi?”
(HR Muslim, hadis sahih)
*Dhob – biawak padang pasir
Sebelum ini kita pernah dikejutkan dengan beberapa berita perkahwinan antara seorang wanita muslim dan lelaki non-muslim yang berlangsung di dalam gereja. Allahuakbar.
Bukan maksud saya nak menyebut tentang mana-mana negara, tetapi lebih kepada ingin mengangkat bahawa salah faham dalam agama itu boleh berlaku dan membuatkan kita tergelincir dalam dosa yang berterusan. Astaghfirullah.
Itu Membimbangkan
Semoga perkara begitu tidak terjadi di negara kita. Sebab itu pentingnya kita memahami agama dengan baik agar tidak dikaburi dengan pemikiran bebas yang kononnya memperjuangkan hak manusia, namun hakikatnya merupakan punca barah kepada masyarakat. Na’uzubillah.
Islam itu agama yang melindung, bukan mengongkong.
Tujuan syariat Islam yang sempurna diturunkan untuk memelihara maruah diri dan ummah, bukan untuk menyekat kebebasan.
Bahkan jika kita faham erti kebebasan yang sebenar ialah mengabdikan diri sepenuhnya kepada Allah SWT supaya kita bebas memperoleh nikmat di Syurga tanpa batasan kelak. Subhanallah.
Daripada Abu Hurairah r.a., Rasulullah SAW bersabda:
الدُّنْيَا سِجْنُ الْمُؤْمِنِ، وَجَنَّةُ الْكَافِرِ
Maksudnya: “Dunia merupakan penjara bagi orang yang beriman dan syurga bagi orang yang kafir”.
(HR Muslim, hadis sahih)
Begitulah hakikat kita sebagai orang Islam di atas bumi ini, dipenjara oleh hawa nafsu dan syaitan yang sentiasa menghalang, ditambah lagi dengan tanggungjawab melakukan ketaatan kepada Allah serta larangan yang pelbagai. Namun semua itu pasti baik kerana Allah Maha Mengetahui segalanya.
Semoga kita semua sentiasa dalam taufiq dan hidayah-Nya agar sentiasa dalam melakukan ketaatan dan terhindar daripada kesesatan.
Doa supaya dapat membezakan antara hak dan batil
اللَّهُمَّ أَرِنَا الْحَقَّ حَقًّا وَارْزُقْنَا اتِّبَاعَهُ، وَأَرِنَا الْبَاطِلَ بَاطِلاً وَارْزُقْنَا اجْتِنَابَهُ
Maksudnya: “Ya Allah, tunjukkanlah kepadaku kebenaran itu sebagai kebenaran dan rezekikan aku untuk mengikutinya, serta tunjukkanlah kepadaku kebatilan itu sebagai kebatilan dan rezekikan pula aku untuk menjauhinya.”
Semoga dengan kita memohon bersungguh-sungguh supaya ditunjukkan kebenaran, Allah SWT menyelamatkan kita daripada terjatuh ke lembah dosa maksiat yang hitam dan melemaskan.
Semoga bermanfaat buat semua.
Saudaramu,
Asma’ binti Harun & Tim Penyelidikan
Rujukan:
1. Al-Kafi #484: Perkahwinan Dengan Perempuan Ahli Kitab.
2. Irsyad Al-Fatwa #223: Terlanjur Dengan Wanita Bukan Islam, Apa Perlu Dibuat? #UAHSahabatDuniaAkhirat
Kashoorga : Islam tak pernah larang berkawan dengan orang berbeza agama dan bangsa, namun kenalah ikut syariat yang betul.
Kisah para nabi, rasul dan Islam yang diajar di sekolah dahulu merupakan permulaan perjalanan yang menguatkan tauhid kita. Hanya Allah tempat kita bermula dan berakhir.
Sebenarnya kalau disenaraikan semula memang banyak dan ada yang kita tak tahu dan tak ingat pun. Kepala ini terlalu sarat dengan hal-hal dunia yang meyesakkan.
Tetapi apabila dibaca semula catatan ringkas imbasan semula oleh Mohd Ibrahim bertajuk tahu Tak? ini, kita seakan kembali mengingati kisah yang disampaikan secara ringkas dan berbekas di hati.
Tahu Tak? Pemuda al-Kahfi yang ada 7 org tertidur selama 309 tahun. Bersama mereka ada seekor anjing. Surah Al-kahf ayat 17.
Tahu tak? Allah membolak balikan badan mereka untuk tidak berkulat, Allah hentikan segala macam bulu di tubuh mereka, Allah kukuhkan pakaian mereka supaya tidak reput.
Tahu tak? Nabi Uzair tidur 100 tahun, bersama beliau ada seekor keldai. Keldai yang tulangnya pun sudah hancur menjadi debu. Selepas 100 tahun, Maha suci Allah, Allah tunjuk debu jadi tulang di balut daging bulu. Kemudian Bercantum semula jadi keldai.
Tahu tak? Amalan yang dilakukan oleh Bilal bin Rabah sehingga kedengaran tapak kaki beliau di dalam syurga adalah solat sunat wuduk.
Tahu tak? Malam sebelum Isra’ Mikraj dada Rasulullah SAW dibelah untuk kali kedua. Kali pertama ketika berusia 5 tahun. Kemudian hati baginda SAW dibasuh dgn air zam zam.
Tahu tak? Perihal burraq ialah berwarna putih lebih kecil dari kuda dan lebih besar dari keldai. Kelajuan sejauh mata memandang.
Peristiwa Isra’ Dan Mikraj banyak mengajar kita akan kekuasaan Allah
Tahu tak? Bila sampai di masjid Aqsa, Rasulullah SAW solat 2 rakaat dan Baginda SAW menjadi imam kepada para-para nabi. Sesuai dengan pangkat beliau iaitu penghulu segala nabi dan rasul.
Tahu tak? Selesai solat Rasulullah didatangi dua bekas. Sebekas berisi susu dan sebekas berisi arak. Rasulullah memilih susu.
Tahu tak? Rasulullah SAW dan Jibril a.s menaiki langit yang padanya belum ada manusia selain nabi pernah sampai. Jibril memberi salam lalu dijawab malaikat penjaga langit dan bertanya siapa dia. Kemudian Jibril menjawab,”Aku jibril”. Kemudian ditanya lagi “Siapa bersama engkau dan adakah dia telah diutuskan?” Jibril menjawab, “Dia Muhammad dan dia telah diutuskan (berlaku pada setiap pintu langit)
Tahu tak? Di langit pertama ada nabi adam as Di langit kedua ada nabi isa as dan nabi yahya as Di langit ketiga ada nabi yusuf as Di langit keempat ada nabi idris as Di langit kelima ada nabi harun as Di langit keenam ada nabi musa as Di langit ketujuh ada nabi ibrahim as dan juga baitul makmur Di atas langit ketujuh syurga dan sidratul muntaha Di atas syurga ada air Di atas air ada arasyh Di atas arasyh ada kursi Di kanan arasyh ada Luh Mahfuz Semua nabi mengucapkan salam Selamat datang nabi yang soleh dan rasul yang soleh Kecuali nabi Adam mengucapkan anak yang soleh dan rasul yang soleh
Tahu tak? Ketika Rasulullah saw sampai di langit ke 7 Beliau mendapati lelaki yang mukanya sama seperti baginda sedang duduk bersandar manakala malaikat yang lain sedang sibuk bertawaf.
Rupa-rupanya amalan ibadah ini ketika hidup di alam dunia sahaja. Yang memakan masa 50- 60- 70 tahun bergantung kepada usia masing2. Kemudian tak ada dah.
Tahu tak? Rasulullah pergi ke syurga dan dia dapati kebanyakan ahli syurga itu adalah di kalangan mereka yang miskin.
Tahu tak? Rasulullah saw melihat kebanyakan penghuni neraka adalah di kalangan wanita.
Tahu tak? Neraka ada 7 tingkat manakala syurga ada 8 tingkat
Tahu tak? Selepas semua itu Rasulullah naik ke sidratul muntaha dan Jibril menunjukan rupa sebenar beliau untuk sekali lagi. Surah an-Najm ayat 13.
Dan bila Rasulullah ingin mengambil perintah solat. Berpisah lah dia dengan Jibril. Jibril yang semulia-mulia makhluk pun tak dapat maju ke depan kerana takut kebinasaan. Hanya Rasulullah keseorangan ketika itu.
Tahu tak? Umat Islam semakin tidak mempercayai Rasulullah SAW selepas peristiwa Isra’ mikraj. Tetapi Abu Bakar r.a tetap membenarkan kata-kata Rasulullah SAW.
Tahu tak? Ayat pertama surat nabi Sulaiman kepada balqis ialah Bismillah’irahmannilrahim Surah al-naml ayat 30.
Buatlah apa pun, Bismillah. Ambil kunci, bismillah. Tekan alarm, bismillah. Buka pintu, bismillah. Masuk kan kunci, bismillah. Duduk bismillah. Start enjin, bismillah. Masuk gear, bismillah. Akan rasa kemanisan Basmallah tadi, Percayalah.
Tahu tak? Masa nak pindahkan istana Balqis, Ifrit boleh bawa istana itu sebelum nabi Sulaiman bangun dari tempat duduk. Surah al-naml ayat 39.
Tahu tak? Mulianya manusia ini, ada yang boleh angkat istana itu dalam sekelip mata. Surah al-naml ayat 40. Mulia lagi kita ini daripada jin.
Tahu tak? Air dicincang tidak akan putus. Ketika laut merah di belah oleh nabi Musa, Ketinggian benteng laut itu setinggi gunung.
Tahu tak? Abu Jahal adalah manusia yang minta Rasulullah SAW membelah bulan. Apabila bulan terbelah kemudian bercantum, dia herdik Rasulullah SAW adalah bapak segala ilmu sihir. MasyaAllah.
Makna kata ketika peristiwa itu ada musafir datang untuk berjumpa Abu Jahal, konon mereka akan jadi saksi. Esoknya apabila mereka sampai mereka bercerita. Itu yang dia herdik Rasulullah kononnya Rasulullah bukan saja boleh sihir dekat-dekat jauh pun boleh.
Tahu tak? Antara perkara yang paling menggembirakan Rasulullah SAW ialah apabila seseorg itu ingin memeluk Islam.
Tahu tak? Abu Lahab adalah pakcik Rasulullah. Allah abadikan surah khas untuk dia iaitu surah al-Lahab.
Tahu tak? Surah al-Lahab tadi turun 6 bulan sebelum Abu Lahab mati. Makna kata confirm masuk neraka.
Tahu tak? Antara pakcik kesayangan Rasulullah ialah Abu Talib. Walaupun tak beriman dengan Rasulullah SAW, dia tetap sokong dakwah Rasulullah SAW.
Tahu tak? Abu Talib ini beriman dengan Allah, percaya neraka itu benar. Tetapi dia tolak Muhammad SAW sebagai utusan. Ni nak kata hidayah milik Allah.
Tahu tak? Abu Talib mati dalam keadaan tidak beriman kepada Rasulullah SAW dan Rasulullah SAW bernekad akan terus mendoakan pakciknya. Kemudian turun ayat.
“Sesungguhnya kamu (hai Muhammad) tidak akan dapat memberi hidayah (petunjuk) kepada orang yang kamu cintai, tetapi Allah lah yang memberi petunjuk kepada siapa saja yang dikehendakiNya, dan Allah lebih mengetahui orang-orang yang mahu menerima petunjuk.” QS Al Qashash: 56
Tahu tak antara nikmat-nikmat besar Allah bagi? Islam! Islam adalah nikmat besar. Sehingga orang terakhir yang keluar dari neraka itu org Islam yang dalam hatinya ada “Tiada Tuhan selain Allah”
Tahu tak imam Mahdi? Imam Mahdi atau nama sebenar beliau Muhammad bin Abdullah. Keturunan Rasulullah SAW, lelaki fasih berbahasa arab, tampan, akhlak baik macam Rasulullah SAW.
Tahu tak pasal imam Mahdi ni? Rasulullah SAW pesan, apabila kamu mendengar imam Mahdi sedang di lantik, pergi dapat kan bai’ah daripada beliau. Walau terpaksa merangkak dalam salji.
Tahu tak kenapa ramai mengaku imam Mahdi? Dia orang tak mampu nak tiru Nabi Isa as sebab ketika nabi Isa turun, dia masih memegang sayap malaikat di tangan kiri dan kanan beliau.
Tahu tak nabi Isa? Antara manusia yang tidak dijadikan daripada air mani. Termasuk Nabi Adam dan Siti Hawa.
Tahu tak Nabi Isa akan hidup 40 tahun berlandaskan syariat nabi Muhammad saw. Beruntung anak cucu yang dapat jumpa nabi.
Bayangkan kepantasan nabi SAW untuk ke lapisan langit ke tujuh.
SubahanaAllah!
Tapi! Sebelum turun the last man standing ini Dunia kena hadapi fitnah dajjal ini selama 40 hari. 1 hari bersamaan 1 tahun. 1 hari bersamaan 1 bulan. 1 hari bersamaan 1 minggu. Hari ke empat macam biasa.
Apa pun jangan lupa solat! Sebab solat adalah satu-satunya jambatan mendapat rahmat dan redha Allah.
Solat tak turun wahyu, Rasulullah pergi amil di atas langit sana. Ingat ya solat! Baru hidup berkat. Sekadar renungan buat diri sendiri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tiada manusia yang sempurna. Setiap manusia ada kekurangan masing-masing. Tidak perlulah terus-terusan mencari yang sempurna kerana sampai bila-bila pun kita tidak akan berjumpa dengan insan yang sempurna.
Dalam rumah tangga, suami dan isteri itu saling memerlukan. Suami melengkapkan isteri manakala isteri melengkapkan apa yang kurang pada suami. Itulah sebenarnya tujuan sesebuah perkahwinan. Jika kesempurnaan yang dicari maka sampai bila-bila pun kita tidak menemui kesempurnaan yang diimpi-impikan.
Berikut perkongsian Mizan Dzai tentang mengapa dalam rumah tangga perlu ada toleransi kerana suami dan isteri itu saling melengkapi antara satu sama lain.
BENDA BOLEH BAIKI JANGAN DIGANTI
Ada isteri lembut bicara menyambut suami di depan pintu sambil menunggu kucupan di dahi tapi masak air pun boleh kering, sudahnya bungkus tomyam dan kailan ikan masin di kedai Kak Yah Utara.
Ada isteri yang garang bak singa tapi setiap kali memasak mulut terkumat-kamit membaca selawat dan doa agar rumahtangga bahagia melalui kesedapan masakannya.
Ada isteri pandai melawa, segak bergaya sendat berbalut nangka tapi bila bab melayan suami, bukan main payah sampai nak kena suami mengamuk baru nak dengar kata.
Ada isteri sekadar cukup muka berpelembab dan pencuci tapi hidup di dunia dan akhiratnya demi redha suami, setiap nafas, bangun dan tidurnya hanya buat syurga yang kekal abadi.
TAK SEMPURNA
Sebab itu kita yang lelaki dan suami ni jangan la tak sudah-sudah pandang orang lain yang kononnya lebih baik dari isteri di sisi. Takkan pernah habis kalau nak dicarinya kekurangan isteri.
Kereta rosak pandai baiki. Kereta dah lama pandai pula dimodifikasi tapi isteri gemuk lonyot sana sini terus dicari ganti. Tuan puan, ini kita panggil bangang abadi.
Suami, sesekali rajinkan diri jenguk cermin kat rumah tu. Entah-entah kita punya kekurangan lagi banyak dari isteri. Silap-silap isteri yang banyak berkorban sepanjang hidup bagai hamba abdi.
Ini tidak, nampak bini orang lain lawa, dijelingnya si isteri.
Nampak bini orang lain manja, dibanding-bandingkannya dengan si isteri.
Nampak bini orang lain ada bisnes atau kerjaya masyuk bergaji, dikutuk-kutuknya isteri sendiri.
Nampak bini orang lain sempurna serba serbi, gatal juga kepala nak berpoligami kononnya melengkapi kekurangan si isteri.
LAYAKKAH NAK BERPOLIGAMI
Dalam sedar atau tidak, ramai sebenarnya cemburukan kehidupan yang kita miliki. Sebab tu kena banyakkan bersyukur, hargai apa yang sudah tentunya jelas depan mata sendiri.
Kita yang lelaki ni kalau nak berpoligami tapi keluarga sedia ada pun masih porak peranda, isteri pun kita tak pernah ajak solat bersama, isteri bahagia atau pun tidak sepanjang bernikah pun tak pernah kita bertanya, tak usah la.
Poligami itu tak salah, yang selalunya salah adalah cara yang kita guna pakai untuk ke arah berpoligami. Perhalusilah poligami itu sebaiknya, bukan semata-mata mampu kewangan, mampu kebatinan.
Nak mengurat pengganti atau madu buat isteri, tunjuklah kita hebat bukannya sebat semua kebodohan dunia dengan menceritakan aib dan keburukan isteri. Bukan dengan meletakkan semua kesalahan pada isteri sebagai lesen untuk kita berpoligami.
Kalaupun dah tak sayang dah tak cinta, sampaikanlah niat pada walinya. In shaa Allah bapa, abang atau saudara lelakinya akan bawa dia pulang ke rumah keluarga.
JADILAH LELAKI YANG BERTANGGUNGJAWAB
Bukannya diseksa dengan menyakiti hati atau batang tubuhnya. Be a gentleman. Lelaki yang kuat adalah lelaki yang mampu menahan talak atau perasaan marah pada isterinya.
Lelaki yang sabar pula ialah lelaki yang mampu mendidik dan membentuk isterinya manakala lelaki yang rugi adalah lelaki yang menjandakan isteri mereka untuk janda pilihannya.
Sabar, baik isteri mahupun suami.
Jadilah pasangan yang kuat menghadapi dugaan hidup dalam menjalani bahtera cinta sejati. Jadilah lelaki contoh untuk anak-anak lelaki kita kagumi. Jadilah lelaki contoh untuk anak-anak perempuan kita kahwini nanti.
Tidak pernah wujud isteri yang sempurna, apatah lagi suami yang cukup segalanya. Jangan dibuka ruang buat haiwan yakni pihak ketiga yang menunggu saat dan detik untuk menyondol rumahtangga kita.
Perkahwinan adalah institusi yang menemukan pasangan dan rakan kongsi hidup yang sehati dan sejiwa untuk sama-sama mengharungi segala suka dan duka erti kehidupan.
Selami serta hayati makna sebuah perkahwinan, iaitu saling bertoleransi dan melengkapi bukannya sesukahati mencari pengganti.
Assalamu’alaikum S.S Mufti, bagaimanakah usul fiqh berperanan dalam mendepani wabak dan juga penyakit ? Mohon penjelasan.
Jawapan :
Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Seperti yang kita tahu ilmu usul fiqh merupakan suatu ilmu yang melibatkan dalil-dalil serta kaedah-kaedah fiqh. Justeru, ilmu usul fiqh membantu seorang mufti atau faqih dalam proses pengeluaran hukum terhadap isu-isu yang melibatkan mukallaf.
Secara umumnya, dalam berhadapan dengan penyakit-penyakit berjangkit seperti taun atau penyakit-penyakit yang lain, Islam amat menitik beratkan soal pencegahan dan mengambil langkah berjaga-jaga terlebih dahulu. Antara dalil yang menjelaskan akan hal ini adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sa’d Ibn Abi Waqqash R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : Apabila kamu mendengar bahawa taun menimpa sesuatu tempat maka janganlah kamu masuk ke dalam kawasan tersebut. Dan apabila kamu berada di dalam kawasan yang terdapat padanya taun, janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Al-Bukhari (5728)
Hadis di atas ini jelas menunjukkan langkah pencegahan yang disyorkan oleh Rasulullah S.A.W sebelum dan juga selepas seseorang itu terlibat dengan penyakit berjangkit. Dari sudut sekiranya seseorang itu mengetahui akan penularan sesuatu wabak di tempat tertentu, janganlah dia pergi ke tempat tersebut bagi mengelakkan dirinya dari dijangkiti penyakit tersebut. Manakala jika seseorang itu telah berada dalam kawasan yang merebak padanya wabak, tindakan pencegahan yang diambil bagi mengelakkan penularan penyakit tersebut adalah dengan cara tidak keluar dari kawasan tersebut. Ini dilakukan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar seperti yang disebutkan dalam sebuah kaedah fekah yang masyhur :
Maksudnya : Apabila bertembungnya dua mafsadah, maka dipelihara (ditolak) mudarat yang paling besar dengan melakukan mudarat yang lebih ringan.
Rujuk Al-Asybah wal-Nazhair, Ibn Nujaim (Hlm. 76)
Syeikh Mustafa Al-Zarqa berkata: (Yang dimaksudkan dengan) meraikan yang paling berat dari keduanya adalah dengan cara membuangnya (meninggalkannya). Ini kerana, mafsadah-mafsadah diraikan dengan dinafikan seperti mana maslahah-maslahah diraikan dengan mengisbatkan (melakukannya). Rujuk Syarah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, Syeikh Mustafa Al-Zarqa (Hlm. 201).
Secara asasnya, kaedah ini ada sandarannya daripada nas syarak iaitu berdasarkan firman Allah S.W.T:
Maksudnya: Adapun perahu itu merupakan milik orang-orang miskin yang berkerja di laut. Maka aku bertujuan merosakkannya kerana terdapat seorang raja yang ingin merampas kesemua perahu.
Surah Al-Kahf (79)
Berdasarkan ayat di atas, kita dapat melihat beberapa perkara penting yang kami ringkaskan dalam bentuk poin seperti berikut:
Perahu atau sampan tersebut dimiliki oleh orang miskin dan bukannya orang kaya.
Orang miskin tersebut pula berkerja di lautan dan bukannya di daratan. Justeru, keadaan ini menggambarkan betapa penting peranan sampan untuk digunakan dalam pekerjaan menampung kehidupan seharian.
Ia dirosakkan kerana terdapatnya seorang raja yang mahu merampas perahu-perahu yang berada dalam keadaan baik dan elok. Justeru, apabila dilihat perahu-perahu yang rosak, maka ia ditinggalkan dan tidak dirampas.
Merosakkan perahu adalah satu keburukan. Namun dirampasnya perahu mendatangkan keburukan yang lebih berat. Rosaknya perahu boleh dibaiki, manakala dirampasnya perahu mendatangkan masalah besar kepada golongan miskin untuk membeli perahu yang baharu.
Justeru ini adalah contoh pertembungan antara dua keburukan, lalu dipilih keburukan yang lebih ringan.
Oleh yang demikian, apabila kita berbalik kepada isu mencegah penularan wabak atau penyakit yang berjangkit ini, kaedah menghalang mereka yang berada di tempat-tempat tersebarnya penyakit berjangkit atau disebut sebagai kuarantin merupakan antara langkah terbaik bagi mengelakkan mudharat yang lebih besar.
Kuarantin untuk elak kemudharatan.
Maka para pemerintah atau badan-badan berautoriti hendaklah bertindak dalam menangani isu-isu penularan wabak dengan melihat kepada maslahah-maslahah kepada masyarakat setempat disampil mengambil kira faktor suasana setempat dan juga keadaan masyarakat. Hal ini adalah bertepatan dengan sebuah kaedah fekah yang menyebutkan :
Maksudnya : Urus tadbir pemerintah ke atas rakyat hendaklah terikat dengan maslahah.
Bahkan kaedah fekah di atas inilah yang menjadi asas pedoman kepada Amirul Mu’minin Umar Ibn al-Khattab R.A dalam melakukan keputusan sebaik sahaja beliau mendengar khabar berlakunya wabak penyakit di tanah Syam. Ada sebuah riwayat yang menyebutkan bahawa Saidina Umar keluar menuju ke Syam sehingga beliau sampai ke kawasan Sargh (satu kawasan yang berdekatan dengan Syam yang terletak di antara Al-Mughitsah dengan Tabuk). Sesampai di sana beliau bertemu dengan panglima angkatan tentera iaitu Abu ‘Ubaidah al-Jarrah R.A dan juga para sahabat beliau. Mereka memberitahu kepada Umar bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Lalu Saidina Umar berkata : ‘’Panggilkan golongan muhajirin al-awwalin untuk bertemu dengan aku’’. Kemudian sebaik mereka sampai, Saidina Umar berbincang dan memberitahu kepada mereka bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Golongan muhajirin berbeza pendapat dalam isu ini. Sebahagian mereka berpendapat, kamu telah keluar disebabkan ada urusan, maka kami tidak merasakan yang kamu perlu pulang meninggalkan urusan tersebut. Manakala sebahagian yang lain pula menyatakan : ‘’Kamu membawa bersama kamu orang ramai dan para sahabat Rasulullah S.A.W, maka kami tidak berpendapat yang kamu patut membawa mereka ke arah wabak ini’’. Kemudian Saidina Umar memanggil golongan Ansar bagi berbincang isu ini, maka golongan Ansar pun berpendirian yang sama seperti yang disebutkan oleh golongan Al-Muhajirin.
Kemudian tidak lama selepas itu Saidina Umar pun memberi arahan kepada orang ramai untuk berpatah semula. Lalu Abu ‘Ubaidah Al-Jarrah R.A berkata :
أَفِرَارًا مِنْ قَدَرِ اللَّهِ
Maksudnya : Adakah perbuatan ini termasuk melarikan diri dari takdir Allah ?
Maksudnya : Alangkah baik jika selain kamu yang mengungkapkan kenyataan ini wahai Abu ‘Ubaidah. Ya betul, kami lari dari takdir Allah menuju kepada takdir Allah yang lain. Tidakkah kamu melihat sekiranya kamu memiliki seekor unta, kemudian kamu turun kepada satu lembah yang mempunyai dua sudut. Salah satunya merupakan kawasan yang subur dan satu yang lagi merupakan kawasan yang tandus. Bukankah jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang subur maka kamu menjaganya dengan taqdir Allah. Dan jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang tandus maka kamu juga menjaganya dengan taqdir Allah ?
Kemudian datang Abdul Rahman bin ‘Auf R.A yang sebelum ini tidak berada bersama kerana menyelesaikan beberapa urusan lalu beliau berkata :
إِنَّ عِنْدِي مِنْ هَذَا عِلْمًا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَقْدَمُوا عَلَيْهِ وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا فِرَارًا مِنْهُ
Maksudnya : Sesungguhnya aku mempunyai ilmu berkenaan perkara ini. Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila kamu mendengar ia (wabak) berlaku di sesuatu tempat maka janganlah kamu pergi kepadanya. Dan apabila ia berlaku di tempat yang kamu berada di dalamnya maka janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Muslim (2219)
Maka berdasarkan hadis di atas kita dapat melihat bahawa Saidina Umar yang berada atas kapasiti sebagai seorang pemerintah membuat satu keputusan yang meraikan maslahah setiap individu yang berada di bawah jagaan beliau dengan cara menjauhkan diri dari tempat yang diketahui terkena padanya wabak. Inilah juga pedoman yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W ketika baginda diberitahu oleh Farwah bin Musaik bahawa terdapat suatu kawasan yang bernama Abyan yang telah berlaku wabak yang buruk padanya. Maka Rasulullah S.A.W bersabda :
دَعْهَا عَنْكَ فَإِنَّ مِنَ الْقَرَفِ التَّلَفَ
Maksudnya : Tinggalkan ia (kawasan tersebut). Sesungguhnya perbuatan mendekatkan diri dengan keburukan (wabak dan penyakit) akan membawa kepada kebinasaan.
Riwayat Abu Daud (3923)
Maka ilmu usul fiqh membawa para ulama untuk mengeluarkan larangan dari umat Islam mendekatkan diri dari tempat-tempat yang merebak padanya penyakit-penyakit yang berjangkit. Ini turut bertepatan dengan larangan yang disebutkan oleh Al-Quran menerusi firman Allah S.W.T :
وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
Maksudnya : Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan.
Surah Al-Baqarah (195)
Selain daripada itu, kita dapat melihat bahawa Islam turut mengambil langkah berikutnya iaitu sesudah berlakunya sesuatu wabak atau penyakit dengan anjuran supaya ianya dirawat. Ini dapat dilihat berdasarkan beberapa dalil dan juga kaedah-kaedah fekah yang berkaitan dengan hal ini. Antaranya adalah seperti yang disebutkan di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Usamah bin Syarik R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
Maksudnya : Berubatlah kamu, sesungguhnya Allah S.W.T tidak menurunkan suatu penyakit melainkan diturunkan juga ubatnya melainkan satu penyakit sahaja, iaitu ketuaan.
Riwayat Abu Daud (3855)
Maka jelas dari hadis di atas arahan dari Nabi S.A.W untuk seseorang yang ditimpa penyakit supaya berubat. Secara umumnya, perintah yang terdapat di dalam hadis ini menujukkan bahawa berubat ini suatu yang disyariatkan dan hukumnya adalah mustahab (dituntut). Meskipun begitu, dalam beberapa keadaan tertentu hukum berubat boleh menjadi wajib sekiranya diketahui yang ia akan memberikan kebaikan dan jika diabaikan akan mendatangkan kemudharatan kepada pesakit.
Demikian juga penyakit termasuk dalam perkara mudharat yang perlu dielakkan demi menjaga nyawa seseorang manusia. Ini bertepatan dengan sebuah kaedah fekah menyebut :
الضَّرَرُ يُزَال
Maksudnya : Kemudharatan itu dihilangkan.
Penutup
Sebagai kesimpulan kami menyatakan bahawa ilmu usul fiqh memainkan peranan penting khususnya kepada para fuqaha’ dalam menyediakan penyelesaian yang bersifat syar’ie melalui pengeluaran hukum-hakam yang melibatkan isu wabak dan juga penyakit sama ada menerusi langkah-langkah pencegahan demikian juga langkah-langkah rawatan terhadap perkara tersebut.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...