Beruntung kita jika masih ada ibu dan ayah yang duduk sebumbung dengan kita. Orang tua yang sudah semakin dimamah usia, kudrat semakin susut dan hanya mengharapkan prihatin dan kasih sayang anak-anak sepanjang sisa usia berbaki.
Mereka adalah insan yang perlu terus bertahkta di hati lantaran mereka telah banyak berkorban harta dan nyawa buat kita; anak yang dikasihi selama ini.
Dan apabila sudah bekerja dan kecapi hidup senang, sudah kah kita lihat pada diri kita apa yang telah kita lakukan terhadap mereka?
Tiada buih di lautan mampu menyaingi kasih sayang mereka. Oleh itu selayaknya mereka disantuni laksana raja dan permaisuri. Bagaimanapun kehidupan hari ini menyaksikan anak-anak kurang menyantuni ibu dan ayah.
Ada sahaja yang tidak kena di mata dan di hati apatah lagi apabila duduk sebumbung dalam sebuah mahligai. Kasihan nasib sang ibu dan ayah andai memiliki anak seumpama ini.
Perkongsian ustaz Suhaimi dalam satu majlis agama yang dicatat semula oleh Mohd Ibrahim dalam entri facebooknya tentang hak ibu ayah terhadap anaknya cukup memberi tamparan buat kita yang lalai dan lupa, bahawa kita ini anak, bukan siapa-siapa pun. Kita selami coretannya.
Terdapat sebuah pertanyaan di suatu Majlis Taklim (majlis ilmu) Suatu saat pada sesi tanya jawab.
Penanya: Wahai Syeikh, ibuku tinggal menumpang bersamaku di rumahku dan terjadi masalah antara beliau dengan isteriku.
Ads
Syeikh: Ulangi pertanyaanmu!
Penanya: Ibuku tinggal menumpang bersamaku di rumahku.
Syeikh: Cuba ulangi pertanyaanmu!
Penanya: Ibuku tinggal menumpang bersamaku di rumahku.
Syeikh: Ulangi lagi pertanyaanmu!
Penanya: Ibuku tinggal menumpang bersamaku.
Syeikh: Ulangi sekali lagi pertanyaanmu!
Ads
Penanya: Wahai Syeikh, tolong biarkan aku menyelesaikan dulu pertanyaanku, jangan anda potong.
Syeikh: Pertanyaanmu salah, yang benar engkaulah yang hidup menumpang pada ibumu, meski rumah itu milikmu dan atas namamu.
Penanya: Ya Syeikh, kalau demikian selesai sudah permasalahannya.
Syeikh: Jangan derhaka wahai anak, jangan derhaka wahai menantu! Kamu dengan seluruh hartamu adalah milik ibumu.
RasululLah SAW bersabda:
“Engkau dan semua hartamu adalah milik ayah Ibumu” [HR. Ibnu Majah no. 2291]
Sedih kan?
Rumah ibu bapa adalah rumah bagi anak- anak tapi tak semua rumah anak adalah rumah ibu bapa.
Ads
Anak- anak boleh bebas dalam rumah ibubapa, makan apa sahaja, tengok siaran televisyen ikut suka dan guna apa saja kepunyaan ibubapa ikut suka.
Tapi, meganpa ibubapa tak boleh buat sesuka hati kat rumah anak? Tak boleh masak sesuka hati, makan apa yang ada dalam peti ais ikut suka dan buat apa sahaja ikut suka. Anak tetap akan berkecil hati dgn ibu bapa.
Begitu juga, kenderaan ibu bapa adalah kenderaan anak-anak. Anak-anak boleh guna kenderaan ibu bapa ikut suka hati. Minyak penuh balik kosong pun ibubapa tak kisah. Kalau rosak semua ibubapa tanggung.
Tapi, tak semua kenderaan anak-anak ibubapa boleh guna. Apatah lagi dengan sesuka hati. Takut rosak la, takut langgar la, takut calar la. Kalau guna pun, akan pastikan minyak penuh semula.Kalau rosak pun ibubapa kena hantar pomen baiki sebelum bagi kpd anak- anak.
Itulah bezanya ibu bapa dgn anak- anak. Ibubapa sentiasa mengasihi anak-anak, tapi anak-anak belum tentu mengasihi ibubapa. Untuk hidup sebumbung pun boleh menjadi masalah besar.
Mereka kasih kepada harta mereka melebihi ibubapa.Ibubapa ingin melihat anak-anak sempurna walaupun semampu yang ada.Tapi, anak- anak belum tentu boleh sempurnakan hajat ibubapa walaupun anak-anak berharta.
Inilah diantara isi kandungan kuliahUstaz Suhaimi yang sangat terkesan dan realistik dalam keadaan dunia yang akhir zaman ini.Mudahan kita tak disisihkan atau diabaikan semasa kita sudah meningkat tua nanti
Setitik air mata ibu jatuh, 10 kebajikan anak hilang, ibu-ibu jangan jatuh air mata dan anak jangan bagi ibu jatuh air mata.
Pesanan untuk kita yang bergelar anak.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Doa merupakan salah satu bentuk permohonan dan kerendahan hati seorang hamba di hadapan Ya Rabbnya. Ia merupakan senjata bagi orang mukmin, perlindungan bagi orang yang lemah, “ubat” bagi yang diuji kesusahan dan setiap dari kita pastinya berdoa kepada Allah SWT. Bahkan para Nabi dan Rasul juga tidak pernah lupa berdoa kepada Allah memohon pertolongan dan pengharapan kepada-Nya.
Al-Qur’an menyatakan bahwa berdoa adalah perintah, siapapun yang berdoa, maka permohonannya pasti terkabul. Hal ini ditegaskan dalam surat Ghafir ayat 60
ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ
“Berdoalah kalian kepada-Ku, maka Aku kabulkan permohonanmu”.
Berikut adalah doa para nabi dan Rasul yang ada diabadikan dalam Al-Quran boleh kita amalkan.
Doa Nabi Adam AS
Nabi Adam AS berdoa meminta ampun kerana telah melanggar perintah Allah SWT saat berada di syurga. Doa ini terdapat dalam surat Al-Araf ayat 23. Berikut doa Nabi Adam AS:
Rabbanaa ẓalamnaa anfusana wa il lam tagfir lanaa wa tar-ḥamnaa lanakụnanna minal-khaasiriin
Ertinya: “Ya Tuhan kami, kami telah menzalimi diri kami sendiri. Jika Engkau tidak mengampuni kami dan memberi rahmat kepada kami, nescaya kami termasuk orang-orang yang rugi.”
2. Doa Nabi Nuh AS
Nabi Nuh mengucapkan doa ini saat banjir besar menghalangi dan tak mampu menyelamatkan anak-anaknya. Doa ini terdapat dalam surat Hud ayat 47. Berikut doa Nabi Nuh AS.
Rabbi innii a’ụżu bika an as`alaka maa laisa lii bihii ‘ilm, wa illaa tagfir lii wa tar-ḥamnii akum minal-khaasiriin
Ertinya: “Ya Tuhanku, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu untuk memohon kepada-Mu sesuatu yang aku tidak mengetahui (hakikatnya). Kalau Engkau tidak mengampuniku, dan (tidak) menaruh belas kasihan kepadaku, niscaya aku termasuk orang yang rugi.”
3. Doa Nabi Ibrahim AS
Nabi Ibrahim mengucapkan doa ini saat membina Kaabah bersama anaknya Nabi Ismail AS. Doa ini terdapat dalam surat Al-Baqarah ayat 127-128. Berikut doa Nabi Ibrahim AS.
Rabbanaa taqabbal minnaa, innaka antas-samii’ul-‘aliim. rabbanaa waj’alnaa muslimaini laka wa min żurriyyatinaa ummatam muslimatal laka wa arinaa manaasikanaa wa tub ‘alainaa, innaka antat-tawwaabur-raḥiim
Ertinya: “Ya Tuhan kami, terimalah (amal) dari kami. Sungguh, Engkaulah Yang Maha Mendengar, Maha Mengetahui. Ya Tuhan kami, jadikanlah kami orang yang berserah diri kepada-Mu, dan anak cucu kami (juga) umat yang berserah diri kepada-Mu dan tunjukkan-lah kepada kami cara-cara melakukan ibadah (haji) kami, dan terimalah taubat kami. Sungguh, Engkaulah Yang Maha Penerima taubat, Maha Penyayang.”
Pada kesempatan lain, Nabi Ibrahim juga berdoa untuk anak dan cucunya, juga kedua orang tua. Doa ini terdapat dalam surat Ibrahim ayat 40-41.
Rabbij’alnii muqiimaṣ-ṣalaati wa min żurriyyatii rabbanaa wa taqabbal du’aa`
Rabbanagfir lii wa liwaalidayya wa lil-mu`miniina yauma yaqụmul-ḥisaab
Ertinya: “Ya Tuhanku, jadikanlah aku dan anak cucuku orang yang tetap melaksanakan solat, ya Tuhan kami, perkenankanlah doaku. Ya Tuhan kami, ampunilah aku dan kedua ibu bapaku dan semua orang yang beriman pada hari diadakan perhitungan (hari Kiamat).”
4. Doa Nabi Yunus AS
Nabi Yunus berdoa kepada Allah ketika menyedari kesalahannya saat berada dalam perut ikan paus. Doa ini terdapat dalam surat Al Anbiya ayat 87. Berikut doa Nabi Yunus.
Ertinya: “Tidak ada tuhan selain Engkau, Mahasuci Engkau. Sungguh, aku termasuk orang-orang yang zalim.”
5. Doa Nabi Yusuf AS
Nabi Yusuf berdoa kepada Allah agar diwafatkan dalam golongan orang yang beriman. Doa ini terdapat dalam surat Yusuf ayat 101. Berikut doa Nabi Yusuf AS.
Ertinya: “(Wahai Tuhan) pencipta langit dan bumi, Engkau-lah pelindungku di dunia dan di akhirat, wafatkan-lah aku dalam keadaan muslim dan gabungkanlah aku dengan orang yang soleh.”
6. Doa Nabi Musa AS
Nabi Musa AS berdoa kepada Allah agar dimudahkan semua urusannya. Doa ini terdapat dalam surat Thata ayat 25-28. Berikut doa Nabi Musa AS.
Rabbi auzi’nii an asykura ni’matakallatii an’amta ‘alayya wa ‘alaa waalidayya wa an a’mala ṣaaliḥan tarḍaahu wa adkhilnii biraḥmatika fii ‘ibādikaṣ-ṣaaliḥiin
Ertinya:- “Ya Tuhanku, anugerahkan-lah aku ilham untuk tetap mensyukuri nikmat-Mu yang telah Engkau anugerahkan kepadaku dan kepada kedua orang tuaku dan agar aku mengerjakan kebajikan yang Engkau ridai; dan masukkan-lah aku dengan rahmat-Mu ke dalam golongan hamba-hamba-Mu yang saleh.”
Sepanjang tempoh kawalan pergerakan semasa pandemik, kerajaan telah mengetatkan syarat untuk solat Jumaat berjemaah kepada jumlah yang terhad sahaja. Hanya beberapa jemaah berdaftar sahaja dibenarkan untuk solat Jumaat berjemaah. Keadaan ini menyebabkan rasa hampa sebahagian jemaah yang ingin tunaikan solat Jumaat di masjid.
Justeru adakah dibenarkan dalam situasi sekarang, kaum lelaki mendirikan solat Jumaat atas niat berjemaah menerusi Live Streaming di rumah? Kita ikuti penjelasan dari SS Mufti Wilayah Persekutuan akan hal solat secara live streaming ini.
Assalamualaikum w.b.t Saya ada satu persoalan. Bolehkah kita menunaikan solat Jumaat secara live streaming? Harap dapat pencerahan mengenai perkara ini.
Jawapan :
Waalaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga baginda, para sahabat baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Kami mulakan dengan firman Allah SWT :
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِن يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَىٰ ذِكْرِ اللَّـهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ ۚ ذَٰلِكُمْ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُمْ تَعْلَمُونَ Maksudnya: “Wahai orang-orang yang beriman! Apabila diserukan azan untuk mengerjakan sembahyang pada hari Jumaat, maka segeralah kamu pergi (ke masjid) untuk mengingati Allah (dengan mengerjakan sembahyang Jumaat) dan tinggalkanlah berjual-beli (pada saat itu), yang demikian adalah baik bagi kamu, jika kamu mengetahui (hakikat yang sebenarnya).” (Surah al-Jumu‘ah : 9)
Ayat di atas adalah merupakan antara dalil pensyariatan dan kewajipan solat Jumaat. Selain itu, solat Jumaat juga adalah antara beberapa kelebihan yang dikurniakan khusus kepada umat Nabi Muhammad SAW supaya mereka mendapat kemuliaan hari Jumaat tersebut.
Solat Jumaat wajib ditunaikan secara berjemaah
Kami ingin menegaskan bahawa kewajipan solat Jumaat hendaklah ditunaikan secara berjemaah. Perkara ini adalah sebagaimana sabda Rasulullah SAW :
الْجُمُعَةُ حَقٌّ وَاجِبٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ فِي جَمَاعَةٍ إِلاَّ أَرْبَعَةً عَبْدٌ مَمْلُوكٌ أَوِ امْرَأَةٌ أَوْ صَبِيٌّ أَوْ مَرِيضٌ Maksudnya : “Solat Jumaat merupakan satu hak kewajipan ke atas setiap orang muslim untuk mendirikannya secara berjemaah, kecuali hamba yang dimiliki oleh tuannya, perempuan, kanak-kanak dan orang yang sakit.” Riwayat Abu Daud (1067)
Malah, Dr. Wahbah al-Zuhaili telah menyatakan di dalam kitabnya bahawa telah berlaku Ijma’ ulama mengenai kewajipan menunaikan solat Jumaat secara berjemaah.
Syarat-Syarat Mengikut Imam Bagi Solat Berjemaah
Sepertimana yang telah kami sebutkan, solat Jumaat wajib ditunaikan secara berjemaah. Oleh itu, solat Jumaat tertakluk kepada syarat-syarat sah solat berjemaah. Antara syarat-syarat sahnya solat berjemaah ialah makmum mesti mengetahui pergerakan imam.
Mengenai perkara ini, Imam al-Nawawi ada menyebutkan bahawa :
Maksudnya : “Disyaratkan untuk sahnya ikutan (dalam solat berjemaah) ialah makmum mengetahui segala perpindahan (pergerakan dalam solat) orang yang menjadi imam, sama ada kedua-duanya (Imam dan makmum) menunaikan solat di dalam masjid atau selain masjid (luar masjid) atau salah seorangnya di dalam masjid dan seorang lagi berada di luar masjid. Inilah perkara yang telah disepakati (oleh para ulama).
“Ulama mazhab Syafie mengatakan bahawa hasil pengetahuan makmum itu ialah dengan mendengar imam atau mendengar orang yang dibelakang imam atau melihat pergerakkan imam atau pergerakkan orang yang di belakang imam. Dan mereka telah menukilkan ijma’ mengenai keharusan berpegang pada tiap-tiap satu daripada perkara tersebut.”
Begitu juga, al-Khatib al-Syirbini menyatakan bahawa disyaratkan makmum mengetahui segala pergerakan imam (di dalam solat), supaya (makmum itu) dapat mengikut sama ada dengan imam atau melihat sebahagian daripada saf (makmum yang lain) atau mendengarnya (suara imam) atau pun mendengar suara muballigh.
Selain itu, Al-Sayyid Ahmad al-Syatiri ada menyebutkan antara syaratnya juga ialah :
أن يكون اجتماع الإمام والمأموم… إما في مسجد، أو في مكان سواه لا يزيد ما بينهما منه على ثلاث مئة ذراع تقريبا…
“Hendaklah berhimpun (pada satu tempat) Imam dan makmum… sama ada di dalam masjid, atau tempat selainnya (luar masjid) yang mana jarak antara keduanya tidak melebihi kira-kira 300 hasta (lebih kurang).”
Apabila kita melihat kepada syarat ini, sebenarnya ia kembali semula kepada syarat sebelumnya iaitu dengan berhimpunnya kedua-duanya dalam satu tempat membolehkan makmum melihat dan mengetahui pergerakkan imam.
Oleh itu, di dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji ada disebutkan bahawa sekiranya imam dan makmum sama-sama berada di dalam masjid maka mengikut imam adalah sah walau sejauh mana sekalipun jarak antara kedua-duanya ataupun terlindung oleh dinding-dinding yang boleh dilalui
Namun, apabila kedua-dua imam dan makmum berada di luar masjid atau imam di dalam masjid dan makmum di luarnya, ketika ini disyaratkan jarak antara kedua-duanya tidak terlalu jauh.
Dalam hal ini, para ulama ada meletakkan tiga syarat tambahan iaitu :
Hendaklah tiada penghadang (halangan) yang menghalang makmum daripada melihat imam atau melihat makmum lain yang melihat imam.
Makmum boleh sampai kepada imam tanpa perlu menyimpang dan membelok (daripada arah kiblat).
Jarak antara kedua-duanya (imam dan makmum) tidak melebihi 300 hasta.
Sekiranya salah seorang berada di dalam masjid, manakala sebahagian lagi berada di luar masjid, kiraan jarak 300 hasta (150 meter) tersebut bermula daripada bahagian akhir masjid dan bukannya dari saf yang terakhir dalam masjid iaitu jarak di antara tepi dinding luar masjid dengan tempat berdiri makmum yang terdekat di luar masjid tidak melebih 300 hasta. (Lihat al-Taqrirat al-Sadidah, hlm. 297 dan al-Fiqh al-Manhaji, 1/182)
Imam Kamaluddin al-Damiri pula berpendapat bahawa dengan makmum melihat imam atau melihat sebahagian daripada saf atau mendengar suara imam atau mendengar suara muballigh, adalah merupakan antara sebab-sebab yang boleh membawa kepada pengetahuan makmum mengenai pergerakkan imam di dalam solat.
Walau bagaimanapun, di sisi kami dan jumhur ulama sekadar (mensyaratkan) perkara tersebut sahaja tidak cukup, bahkan mesti bersamanya diletakkan syarat supaya berhimpunnya imam dan makmum (dalam satu tempat) kerana kalaulah sudah cukup dengan hanya pengetahuan (mengenai pergerakkan imam), sudah tentu terbatalnya (tidak perlu lagi) perintah untuk pergi ke masjid bagi menunaikan solat Jumaat.
Begitu juga, seruan untuk menunaikan solat berjemaah (di masjid). Dan setiap orang akan menunaikan solat di rumah masing-masing atau di pasar dengan berimamkan (mengikuti) solat imam di masjid, sekiranya mereka mengetahuinya (pergerakkan imam). Ini jelas menyalahi al-Quran dan Sunnah. (Lihat al-Najm al-Wahhaj fi Syarh al-Minhaj, 2/375)
Hukum Menunaikan Solat Jumaat Secara Live Streaming
Berbalik kepada soalan yang ditanyakan, menunaikan solat Jumaat melalui perantaraan live streaming adalah tidak sah dan solatnya terbatal kerana tidak memenuhi syarat-syarat sah mengikuti imam dalam solat berjemaah sebagaimana yang telah disebutkan oleh para ulama.
Begitu juga, solat berjemaah ini sebenarnya bertujuan untuk menghimpunkan orang-orang Islam (secara hakiki). Oleh itu, ia berhajat kepada satu tempat dan bersambungnya saf antara satu sama lain.
Oleh sebab itu, tidak boleh menunaikan solat berjemaah melalui siaran langsung di televisyen atau radio (atau live streaming) kerana ia tidak mencapai maksud sebagaimana yang dikehendaki oleh syarak.
Kalaulah dibenarkan perkara ini, sudah tentu setiap orang boleh menunaikan solat lima waktu dan solat Jumaat di rumah masing-masing.
Sudah tentu, perkara seperti ini menafikan (tujuan) pensyariatan solat Jumaat dan solat berjemaah (iaitu menghimpunkan manusia). (Lihat Majmu’ al-Fatawa wa Rasail Syeikh Ibn al-Uthaimin, 15/213)
Kesimpulannya
Berdasarkan kepada perbahasan dan perbincangan di atas, kami menyimpulkan bahawa menunaikan solat Jumaat melalui perantaraanlive streaming adalah tidak sah dan solatnya terbatal kerana tidak memenuhi syarat-syarat sah mengikuti imam dalam solat berjemaah sebagaimana yang telah digariskan oleh para ulama.
Oleh itu, apabila terdapatnya keuzuran atau halangan daripada menunaikan solat Jumaat seperti perintah kawalan pergerakan ini, maka hendaklah kembali kepada rukhsah yang diberikan oleh syarak iaitu menggantikannya dengan menunaikan solat zohor di rumah masing-masing.
Akhir kalam kami berdoa kepada Allah SWT agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Semalam kita dikejutkan dengan pemergian Pendakwah Bebas, Ustazah Shadiya Abbas akibat sesak nafas di rumahnya.
Ternyata pemergiannya memberi kesan mendalam kerana ramai menganggap ibarat hilangnya sebutir permata dakwah yang sangat baik orangnya.
Malah rakan-rakan seangkatan turut mengucapkan takziah atas pemergian mengejutkan ini. Ustazah Shadiya Abbas sepeti teman dakwah lain turut rajin menyebarkan ilmunya secara di alam maya.
Malah arwah sempat menulis tazkirah terakhirnya sebelum itu sebelum dirinya di jemput Ilahi pagi semalam.
Dalam tazkirahnya Ustazah Shadiya Abbas berpesan kepada kaum Muslim agar tidak mengecam, menghina orang lain jika kita sayangkan Islam, Allah dan Rasulullah.
Ia adalah disebabkan rentetan video di mana pengakuan seorang bekas Muslim yang kini sudahpun menjadi pastor beragama Kristian.
Beliau menegur kita supaya tidak memberikan komen buruk (pada video berkenaan) kepada keluarga mereka sebaliknya berikan link supaya mereka dapat membaca mengenai kebenaran.
Tambahnya lagi perbuatannya saja yang membuat kita marah, tetapi jangan sampai mulut dan tulisan kita di media sosial menafikan rahmat Allah untuk orang yang diuji seperti ini. Malah katanya lagi selagi mereka bernyawa, selagi itu pintu taubat masih terbuka.
Sebelum mengakhiri tazkirahnya Ustazah Shadiya juga turut mengingatkan supaya kita berhati-hati dengan tulisan ditulis kerana disebabka tulisan sama ada Allah, Nabi dan Islam akan dicerca atau disebabkan kata-kata kita itu pencetus hidayah kepada orang lain.
*JANGAN MENGHINA, JIKA SAYANGKAN ALLAH*
Saya dapat satu video yg sedang tular mengenai pengakuan terbuka seorang bekas Muslim yang kini sudah pun menjadi seorang Pastor beragama Kristian.
Saya menonton video itu dan membaca beberapa komen. Namun tidak perlulah saya nyatakan semuanya di sini. Secara peribadi, saya melihat saudara itu dan keluarganya MASIH ADA PELUANG utk kembali ke jalan benar iaitu mengenal ALLAH dan RASUL dengan MAKNA yang BENAR dan BETUL.
Jika anda SAYANGKAN ISLAM, ALLAH dan RASULULLAH SAW… Tolonglah;
1. Jangan KOMEN BURUK tentang dirinya dan isterinya atau keluarganya.
2. Jika mahu komen juga, berikan kata-kata atau LINK utk mereka baca mengenai kebenaran yang mereka salah faham. Itu usaha kita. Dia nak terima atau tolak bukan kerja kita.
3. Elakkan daripada mencaci INSTITUSI AGAMA hanya disebabkan dia adalah bekas pelajar sekolah agama. Elakkan daripada forward cerita dia.
4. JANGAN LIKE posting mereka. Cukup anda komen “kami dah baca, anda perlukan pertolongan. Islam adalah agama yang INDAH.”
5. Doakan mereka dalam doa anda tanpa perlu menulis pada wall mereka. Doa yang rahsia lebih cepat makbul berbanding berdoa di facebook.
ADA Sahabat NABI yang pernah MURTAD. Kemudian mereka bertaubat dan menjadi pendokong paling kuat menyebarkan ISLAM. Ia tidak mustahil berlaku juga kepada saudara tersebut dan keluarganya.
Perbuatannya sahaja yg kita marah. Jangan sampai MULUT dan TULISAN kita menafikan Rahmat Allah utk orang yg diuji seperti itu. Selagi mereka bernyawa, pintu TAUBAT masih dibuka.
Begitu juga dengan seorang lelaki yg memakai nama IMAM TAWHIDI. Saya juga marah dengan dia kerana postingnya seperti seorang Munafiq! Hakikatnya MUNAFIQ skala bahayanya terhadap ISLAM lebih tinggi berbanding mereka yg Jelas KAFIR.
Berhati-hati dengan tulisan anda. Disebabkan tulisan anda, samada ALLAH, NABI dan ISLAM akan diCERCA…atau
Kata-kata anda menjadi PENCETUS HIDAYAH kepada orang lain.
ANDA PILIH!
Saudara Seislam; Shadiya Abbas Kuala Selangor.
SUMBER: FACEBOOK USTAZAH SHADIYA ABBAS
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Terdapat beberapa amalan yang mudah, tetapi dijamin syurga oleh Allah SWT dan Rasul SAW. Berikut adalah di antaranya yang mana terdapat dalam hadis sahih.Perkara...