Pernah tidak anda berhadapan dengan situasi terlupa membaca doa qunut ketika menunaikan solat Subuh.
Ataupun terlepas dari melakukan tahiyyat awal dan ingat-ingat lupa erapa rakaat sudah dilakukan dalam solat.
Jika risau, jangan takut kerana solat tidak batal tetapi perlu melakukan sujud sahwi. Dan bagi yang tidak tahu tertib melakukan sujud sahwi ini, perkongsian video dari lelaki ini berkenaan sujud sahwi yang perlu dilakukan sebelum salam pada tahiyyatul akhir.
Sujud sahwi ini juga hendaklah dilakukan dua kali beserta lafaznya iaitu sebanyak tiga kali berturut-turut.
Ads
Kemudian duduk kembali dalam posisi tahiyyat akhir dan barulah salam seperti biasa tanpa mengulang bacaaan lagi.
Antara sebab lain yang perlu melakukan sujud sahwi selain terlupa Qunut ialah:
Terlupa membuat tahiyyat awal pada rakaat kedua dan juga terlupa bilangan rakaat atau tertambah bilangan rakaat maka perlu buat sujud sahwi sesudah membaca bacaan tahiyyat akhir sebelum bagi salam.
Ads
Cuma jika sekiranya terlupa juga membuat sujud sahwi tiada masaalah solat masih sah kerana kita cuma meninggalkan perkara sunat, akan tetapi itu adalah sunat ab ‘adh.
Sunat ab’adh ialah sunat yang sangat dituntut jadi kalau boleh elakkan dari terleka dari solat wallahu a’lam.
‘Dulu rasa payau, macam direct dari telaga.’ Ini sebabnya kenapa air zam-zam sekarang rasa berbeza dan tak sama macam kita minum waktu kecil-kecil dulu.
Seingat dahulu, masa kena paksa minum air zam-zam memang budak-budak tak mahu kerana rasanya yang pelik dan payau.
Tetapi bila makin dewasa, rasa air zam-zam sudah boleh diterima tekak, rupanya air zam-zam sekarang tak sama macam dahulu. Ikuti perkongsian Masnira Ramli yang kini menetap di Tanah Suci Mekah.
Ramai beranggapan yang penduduk yang tinggal di Mekah akan ambil air zam-zam dekat masjid macam jemaah haji yang datang tunaikan umrah dan haji ambil.
Eh tak, kebetulan akak hendak pergi beli air zamzam ni, jom ikut akak kita peri ke kilang air zam-zam yang terletak di Kuday, Mekah. Jadi untuk semua kegunaan peribadi dan juga untuk semua orang yang menetap dekat Mekah, boleh dapatkan aiz zam-zam di sini.
Macam Direct Dari Telaga
Begini caranya untuk membeli air zam-zam. Mula-mula kita masukkan ID nombor kita, kenapa kena ada ID number sebab hanya orang yang menetap di Mekah dan juga rakyat Saudi saja yang boleh beli air zam-zam dekat sini.
Bila sudah masuk ID number kita pun pergi ke kaunter untuk buat pembayaran. Bila sudah buat pembayaran itu, bawalah resit yang kita ke tempat ambil air zam-zam.
Okey, dekat sini kita ambil troli dulu sebab untuk bilangan botol air zam-zam itu mengikut isi rumah. Macam suami akak, dia sudah register dengan orang seisi rumah.
Ini Sebabnya
So sekali pembelian dengan orang seisi rumah. Jadi untuk sekali pembelian, kami dibenarkan membeli sebanyak 20 botol. Bila dah scan kita punya resit dekat sini, akan keluarlah air zam-zam dalam tempat tempat khas tu.
Canggih dan mudah kan? Okey nak tahu tak kenapa air zam-zam sekarang ini dia dah tak rasa payau. Macam, kalau ingat masa dulu kalau mak ke atuk, nenek kita pergi umrah, dia suruh kita minum air zam-zam, kita tak nak sebab rasa dia tak sedap!
Kenapa Air Zam-Zam Sekarang Rasa Berbeza
Rasa dia sangat payau, macam minum air daripada direct daripada telaga kan? Okey sebenarnya sebab air zam-zam sekarang ini telah disuling dan ditapis di kilang khas yang ada dekat Masjidilharam.
Kemudian dibahagikan kepada tiga bahagian, satu untuk kegunaan jemaah di Masjidilharam.
Yang kedua dipam terus ke kilang air zamzam di Kuday ini dan dibotolkan begini untuk kegunaan rakyat tempatan dan semua yang menetap di dalam Saudi.
Manakala yang ketiga akan dipam terus ke dalam lori tangki air dan dibawa terus ke Madinah.
Jangan minta akak belikan dan pos tau sebab tak boleh. Salah di sisi undang-undang untuk jual air zam-zam ataupun pos air zamzam ke negara lain.
Jika sebelum ini ahli keluarga serta orang ramai mengharapkan keajaiban terjadi di mana krew KRI Nanggala 402 ditemui hidup tetapi nampaknya ia berakhir dengan air mata. Ini kerana kesemua 53 orang krew kapal selam disahkan meningggal dunia di dasar laut.
Hal ini disahkan oleh Panglima Tentera Nasionak Indonesia, Hadi Tjahjanto yang mengesahkan kejadian ini dalam sidang media petang tadi.
“Dengan kesedihan yang mendalam,selaku Panglima TNI saya mengatakan 53 anak kapal KRI Nanggala 402 telah gugur. Malah beberapa barang bukti dari rakaman video mengesahkan ia milik anak kapal ini termasuk baju keselamatan.
“Semoga kami dapat meneruskan perjuangan wira-wira ini sebagai perajurit tentera terbaik Indonesia,” sambungnya.
Kapal selam KRI Nanggala -402 ini mulai dikesan hilang pada pagi Rabu jam 3.46 minit pagi kerana mereka sepatutnya menjalani latihan ketenteraan tetapi tiada respon dari anak kapal. Ramai menduga ia terputus bekalan eletrik dan apa yang menakutkan bekalan elektrik hanya mampu bertahan 72 jam sahaja sehingga semalam. Namun Allah lebih sayang kerana kesemuanya pergi di bulan Ramadhan yang mulia ini disaat sedang mempertahankan negara tercinta, Indonesia.
Kapal hanya mampu pergi kedalaman 250-500 meter sahaja tapi…
Mengikut spefikasi kapal selam buatan Jerman ini, ia hanya mampu pergi ke dalaman 250 ke 500 meter sahaja namun saat badan kapal selam ini ditemui, ia berada pada kedalaman 850 meter. Hal ini mengakibatkan tekanan demi tekanan lautan di dasar laut membawa kepada keretakan besar pada badan kapal ini. Tak hairan dalam usaha mencari banyak barangan ditemui termasuk pelancar terpedo termasuk sejadah dan barang lain.
Apa pun, sama-sama kita bacakan Al Fatihah buat kesemua perajurit yang terkorban ini. Moga Allah merahmati mereka dunia dan akhirat.
Sumber : Kompas.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sedang asyik berjalan-jalan mengambil angin di tepi tasik tiba-tiba ternampak wang atau barang kemas yang telah tercicir oleh seseorang.
Jadi kebiasaannya apa yang anda lakukan? Mungkin bagi kebanyakan orang akan menyerahkan kepada pihak yang menguruskan kawasan tersebut. Ini kerana bagi memudahkan orang yang kehilangan barang tersebut datang mencarinya semula.
Tapi bagaimana jika senarionya lebih berbeza? Sebagai contoh satu persoalan yang telah diajukan kepada pendakwah terkenal Dr Ustaz Syed Shahridzan Ben-Agil.
Menerusi pertanyaan tersebut dia menjelaskan suaminya merupakan seorang bendahari surau yang telah menyimpan barang-barang berharga seperti jam danw ang tunai. Jadi dia bertanya jika barang-barang tersebut tidak dituntut selepas diuar-uarkan bolehkah dia menebusnya. Ini kerana dia menyukai salah satu jam yang disimpan.
Jadi bagaimana dengan pandangan dari sudut agama Islam?
Dr Ustza Syed Shahridzan Ben-Agil seterusnya berkongsi beberapa poin dan penerangan yang cukup menarik dan jelas akan pertaaan tersebut.
Ikuti penjelasan beliau di bawah:
————————————————————————
JAWAPAN:
1) Ada sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Saidina Zaid bin Khalid al-Juhani Radiyallahu ‘anhu, bahawa seorang lelaki datang kepada Rasululullah ﷺ tentang barang yang dijumpai, lalu baginda bersabda:
اعرف وكاءها وعفاصها، ثم عرِّفها سنة، فإن لم تعرف فاستنفقها، ولتكن وديعة عندك، فإن جاء طالبها يوماً من الدهر فأدِّها إليه.
Maksudnya: “Kenali lah ikatannya dan bungkusannya, kemudian umumkan pada orang ramai selama setahun, jika kamu tidak mengetahui (pemiliknya) maka kamu boleh memilikinya dan ia menjadi simpanan kamu. Jika suatu hari pemiliknya datang hendak lah kamu serahkan ia padanya”. (HR Imam Bukhari dan Muslim)
2) Berdasarkan hadis di atas, jika seseorang itu menemui barang yang berharga(seperti emas, perak, pakaian, jam) maka dia boleh mengambilnya jika berniat untuk mencari si pemilik barang itu. Seterusnya dia perlu mengenali tanda-tanda barangan itu supaya dapat membezakan antara barang-barang yang lain, agar nanti mudah mengesan pemilik barang itu melalui tanda-tanda barang tersebut.
3) Permasalahan ini dibincangkan di dalam kitab² fiqh dalam bab “Luqatah”. Menurut ahli² fiqh, penemu barang itu mesti lah mengumumkan barang yang ditemui itu selama setahun, melalui wacana yang ada pada ketika itu. Wacana yang tercatat di dalam kitab-kitab fiqh klasik seperti memaklumkan di pintu masuk masjid dan pasar mengikut adat atau ‘uruf setempat ketika itu. Namun dalam konteks zaman sekarang ia boleh diumumkan di media sosial, suratkhabar atau wacana komunikasi yang lain seperti aplikasi Whatsapp ‘Group’ dan Telegram.
4) Disunatkan disebut hanya sebahagian sifat² barang yang ditemui ketika ia dihebahkan. Namun tidak wajib menyebut keseluruhan sifat-sifat barang yang ditemui itu, bahkan ditegah menerangkan kesemua sifat barang itu kerana dikuatiri akan diambil kesempatan oleh individu² yang cuba menipu.
5) Setelah berlalu dalam tempoh setahun maka barang itu boleh dimiliki si penemu barang itu dan dia berhak untuk menggunakkannya malah boleh menjual barang itu. Namun hak milik barang yang dijumpai itu bukan menjadi hak mutlak si penemu, jika pemilik barang itu datang menuntut barangnya maka penemu wajib memulangkan kepada tuannya.
6) Jika barang itu sudah tiada lagi samaada setelah tempoh setahun atau tidak, maka si penemu wajib menggantikan barang itu semula samaada dengan bayaran atau ganti barang yang sama sepertimana yang dinyatakan oleh Imam Nawawi.
7) Jika barang luqatah yang sedikit yang mana ia biasanya lenyap dari dari hati tuannya, iaitu jika hilang dan ia tidak diambil berat atau dicari oleh tuannya seperti dinyatakan dalam kitab² fiqh, sebiji tamar, sebiji buah dan seumpamanya, maka si penemu tidak wajib mengiklankannya malah si penemu boleh memilikinya. Permasalahan ini boleh dibandingkan seperti wang syiling 1 sen atau sepuluh sen, namun lebih baik disedekahkan di tabung masjid atau kebajikan menurut sebahagian guru-guru kami.
8) Jika barang luqatah termasuk dalam kategori yang mudah dan cepat rosak seperti nasi lemak, roti dan seumpamanya maka diharuskan melakukan dengan salah satu dari dua cara. Pertama: Barang itu dijual dengan izin hakim (konsep ini tiada lagi pada zaman kini) dan dimiliki hasil jualan itu. Kedua: Makan makanan itu kerana risaukan pembaziran.
9) Berbalik soalan di atas, jika pihak surau menemui barang yang berharga maka pihak surau mesti mengumumkan barang yang ditemui itu selama setahun pada orang ramai. Setelah tempoh setahun dan pemilik barang itu tidak juga ditemui maka barang itu semua menjadi hak milik surau dan surau boleh menjual pada sesiapa yang dikehendaki.
10) Namun jika datang pemilik barang dan menuntut barang itu maka pihak surau wajib memulangkan kembali, jika barang itu sudah tiada maka wajib digantikan dengan wang yang mana tidak wajib digantikan dalam bentuk barang asal.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...