Wajib faraid barang kemas peninggalan ibu, lepas selesai segala hutang arwah. Wanita dan perhiasan sememangnya tak dapat dipisahkan.
Namun setelah meninggal dunia, menjadi hak siapa segala barang kemas si mati. Bagaimana pula jika barang kemas tersebut adalah pemberian si anak, adakah anaknya dapat mengambilnya kembali.
Situasi : Anak memberikan barang kemas kepada ibunya. Ibunya meninggal dunia dan meninggalkan barang kemas pemberian anaknya.
Barang Kemas
Soalan: Adakah si anak boleh mengambil semua pemberian tersebut atau ia wajib difaraidkan?
Ads
Peninggalan Ibu
Jawapan:
Bergantung kepada status pemberian. Jika pemberian tersebut berupa pinjaman, maka si anak boleh mengambilnya semula.
Jika pemberian itu berupa hadiah, serahan dan sebagainya hingga menyebabkan emas tersebut menjadi hak atau harta si ibu, maka ia telah menjadi sebahagian dari harta si ibu yang meninggal tadi.
Maka barangan kemas yang telah menjadi hak si ibu tadi wajib difaraidkan setelah urusan di bawah selesai:
Tanggungjawab waris menunaikan hak si mati.
Ads
Lepas Selesai Hutang Arwah
Sebelum pembahagian harta pusaka, waris-waris wajib menyelesaikan perkara berikut :
1. Menguruskan jenazah
2. Menjelaskan hutang si mati :
– Hutang kepada Allah SWT seperti zakat, kaffarah, nazar, haji dan fidyah.
– Hutang kepada manusia
– Melaksanakan wasiat si mati (jika ada) yang tidak melebihi 1/3 daripada harta peninggalannya.
‘Orang yang betul-betul jaga solat, Allah uji dengan bos dan tempat kerja.’ Jika tiada pilihan, boleh buat solat jamak tamam. Tidak semua daripada kita bernasib baik dapat tempat kerja dan majikan yang baik.
Tidak semua bos memahami dan memberi izin kepada pekerjanya untuk menunaikan solat apalagi berbeza agama. Namun sikap anak muda ini harus dipuji kerana dia benar-benar menjaga solatnya.
Ikuti perkongsian Ahmad Fedtri Yahya ini dan hadam baik-baik cadangannya apabila seseorang itu berdepan dengan situasi yang sama.
Bergantung kepada situasi dan penilaian di tempat kerja anda, diharap jawapan @ustazshahrizan boleh memberi panduan untuk anda bertindak.
“Jika benar ada kepayahan yang tiada pilihan masa, tempat, tiada pengganti ( syif ) kepayahan dan kesusahan ini dikira mendesak, maka harus laksanakan solat jamak ta’khir tamam.
Tangguh maghrib dan buat pada waktu Isyak. Jika ada pilihan, maka kena solat maghrib pada waktunya mengikut kadar kemampuan ruang dan laksanakan rukun yang wajib-wajib sahaja jika ianya mendesak untuk solat dengan segera.
Allah Uji Dengan Bos & Tempat Kerja
INFO: SOLAT JAMAK TAMAM Solat jamak tamam adalah menghimpunkan dua solat dalam satu waktu tanpa mengurangkan bilangan rakaat solat berkenaan. Sebagai contoh, solat Zuhur yang dijamakkan bersama solat Asar yang mana kedua-duanya masing-masing dilakukan sebanyak empat rakaat.
Syarat solat jamak tamam sebab hajat :
1. Tidak dijadikan kebiasaan atau adat.
2. Hajat itu benar-benar mendesak ( kepayahan mendesak ).
3. Tidak dijadikan sebab atau alat bagi mempermain-mainkan agama dan muslihat bagi mereka yang malas mengerjakan solat (contoh muslihat : memilih untuk solat jamak kerana shopping / bersukan etc
P/S : Boleh berbincang dengan manager atau staf yang lain untuk aturan jadual dan masa sebaiknya.
Jika Tiada Pilihan
Rupa-rupanya ramai warganet juga berdepan situasi yang lebih kurang sama bila bekerja di tempat baru.
madihah195
Pernah juga kerja yang ada situasi macam itu. Malah mereka silap tunjuk arah kiblat lagi. Time itu tak canggih lagi hendak tengok compass kan. Hmmm, sedihnya sebab pekerja dan manager semua Islam.
Tak expect ada situasi sukar hendak solat di tempat yang ada orang Islam. Tapi what I do awal-awal kerja macam akur saja, terpaksa solat lewat dan sambung terus next solat. Makan pun hanya roti saja sempat.
Tapi next day itu rasa tak sedap hati buat macam itu hari-hari. End up cuba beranikan diri setiap kali masuk waktu solat, minta izin dekat manager hendak solat.
Nampk dia macam berat hati hendak bagi tapi dia bagi juga. Surprisingly, tak lama selepas itu, seorang demi seorang staf sudah mula solat.
Subhanallah rupanya mungkin ada staf lain yang tak berani hendak bangkitkan isu ini. So conclusionnya, cuba beranikan diri untuk slow talk tentang ini.
Boleh Buat Solat Jamak Tamam
norfatinsyamimi
Dulu saya pernah kerja kedai komputer milik bos India. Tapi mereka sangat baik. Bila tahu saya berjalan kaki jauh hendak ke surau untuk solat, diorang kumpul staf-staf untuk kemas satu bilik khas bagi saya solat kat situ.
Lengkap ada bilik air untuk wuduk dan mereka siap pasang almari untuk saya simpan telekung. Masyallah terharunya sangat waktu itu.
syuhadarhmt
Ayah saya selalu pesan, one of the main point kena titikberatkan masa cari kerja, adakah tempat kerja tu memudahkan kita untuk solat dari segi tempat dan masa?
Seandainya majikan atau “work-nature” kerja itu menyukarkan untuk solat, tinggalkan segera (andai sudah bekerja) atau jangan apply at the first place. Kita kerja hendak cari rezeki jangan sampai lupa pada Pemberi Rezeki (Ar-Razzaq)
milkywithstars
Sebak baca, orang yang betul hendak jaga solat. Allah uji dengan bos dan tempat bekerja.
Sudah menjadi trend hari ini kita melihat anak-anak muda atau yang digelar Budak-Budak Baru Nak UP (BBNU) tidak malu mewarnakan rambut dan juga kuku.
Perbuatan ini kerana mahu tampil cantik dan berbeza dari orang lain. Ada yang mewarnakan rambut dengan warna putih, hijau, merah ataupun kuning keemasan.
Bukan sahaja rambut, malah bahagian kuku juga turut diwarnakan. Tidakkah mereka ini terfikir bagaimana jika tiba-tiba meninggal dunia sedangkan rambut dan kuku masih lagi diwarnakan.
Apakah hukumnya dan bagaimana menguruskan jenazah mereka yang tidak sempat menukar kembali angota badan kepada keadaan asal.
Dalam persoalan ini, apabila ditanya kepada Pendakwah Bebas, Ustaz Riza Kamaruddin menjelaskan hukum asas mewarnakan rambut atau kuku itu adalah haram bagi lelaki dan perempuan.
Dan jika mereka ini ditakdirkan meninggal dunia dalam kedaaan belum sempat menukar kepada keadaan asal, jenazahnya tetap diuruskan seperti jenazah Muslim lain.
“Warna yang lekat pada rambut ataupun kuku jenazah akan tetap dibiarkan begitu sahaja. Tidak boleh dipotong, dibuang atau digunting pada mana-mana anggota badan mayat.
“Jadi saya mahu ingatkan kepada generasi muda hari ini terutama kaum Muslimin yang sering mewarnakan rambut itu sentiasalah mengingati mati.
“Persembahan yang kalian akan bawa bertemu dengan Allah itu merupakan suatu bentuk larangan dan tegahan dari Allah SWT yang kamu akan bawa sampai mati depan Allah nanti.
“Alangkah azabnya bila kita mati dalam keadaan begitu rupa. Jadi kepada yang mewarnakan rambut atau kuku itu hendaklah segera bertaubat kepada Allah SWT,” ujar Ustaz Riza.
Ustaz Riza Kamaruddin
Menurutnya bersihkan semula kuku dan hilangkan warna pada rambut berkenaan. Namun begitu lain pula hukumnya bagi wanita yang sudah berkahwin.
“Untuk wanita bujang memang tidak ada alasan untuk mewarnakan rambut. Hukumnya tetap haram. Tapi bagi wanita yang sudah berkahwin berbuat begitu dengan niat berhias untuk menarik perhatian suami, hukumnya adalah diharuskan.
“Dan bagi kaum lelaki pula, jika mahu mewarnakan rambut hanya dibenarkan guna warna merah seperti inai dan hanya untuk mereka yang ada uban sahaja,” tambahnya lagi.
Wallahualam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Tular di media sosial, seorang suami yang menggelarkan dirinya Abe Pink mengakui hidup bahagia bersama isterinya, Yana biarpun dia mengubah penampilan dirinya sebagai maknyah.
Menggunakan akaun Tik Tok @abe_pink86 lelaki berusia 35 tahun ini mendedahkan dirinya masih bahagia bersama isteri dan turut menceritakan perubahan penampilannya menerusia beberapa buah video di aplikasi berkenaan.
Jelas dari penampilannya, lelaki ini telah mengubah keseluruhan cara berpakaiannya termasuk mengenakan alat solek, berambut blonde malah dirinya dilihat seperti kawan karib kepada isterinya malah mereka juga sering tampil berdua dalam setiap video berkenaan.
Malah pasangan dari Kelantan ini turut mengakui bahawa isterinya Yana tidak pernah terfikir untuk berpisah dan mereka masih menjadi suami isteri yang sah. Malah Yana dilihat tetap setia bersama dan menerima segala kekurangan yang dimiliki oleh si suami dengan redha.Malah pasangan ini dilihat turut menyambut ulangtahun perkahwinan di Tik Tok milik mereka.
KASHOORGA mendapatkan pandangan dari Ketua Penolong Mufti Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan, Dr Syed Shahridzan Syed Mohamed mengenai perkara ini.
Menurut Dr Syed Shahridzan dari segi hukum perkahwinan, perkahwinan pasangan ini masih sah kerana perkahwinan mereka itu memenuhi syarat-syarat akad nikah antaranya pasangan ini berlainan jantina. Iaitu masih seorang lelaki dan wanita.
“Biasanya pembubaran perkahwinan atau faraq akan dilakukan oleh hakim jika seorang individu itu didapati murtad, keganasan rumahtangga atau atas sebab lain yang dirasakan sesuai oleh hakim mahkamah syariah.
Dalam kes suami menjadi maknyah dan isteri terus setia, jelas beliau, dari sudut hukum agama, mana-mana lelaki yang menyerupai wanita atau berketerampilan seperti wanita hukumnya adalah haram dan perbuatan begini dilaknat oleh Allah seperti mana yang dinyatakan dalam hadis yang sahih.
“Mengubah kejadian Allah itu hukumnya berdosa besar. Lelaki harus berpenampilan seperti lelaki dan bukan menukar jadi wanita.
“Tapi isterinya juga berdosa besar jika menyetujui perbuatan suami begini (berpenampilan seperti wanita). Redha dan setia dalam perkahwinan itu perkara lain tapi dosa kerana bersetuju suami berpenampilan begitu hukumnya dosa besar. Isteri seharusnya menegur jika perbuatan suami salah dan bukan menyokongnya. Apatah lagi suaminya berpenampilan seperti maknyah. Kita tak mahu perkara begini menjadi budaya. Dikhuatiri ianya menjadi ikutan dalam masyarakat.
Bagaimana dengan hubungan batin? Berapa lama tempoh isteri boleh minta cerai?
Dari sudut fitrah perkahwinan, pastinya wujud hubungan batin antara lelaki dan perempuan. Kalau suami sudah berpenampilan sebagai wanita, masih adakah lagi keinginanan batin?
Bagaimana jika si suami mak nyah tidak lagi bernafsu kepada isterinya sehingga mengabaikan tanggungjawab batin ini? Berapa lama tempoh nafkah batin tidak diberi isteri boleh tuntut cerai?
Menjawap persoalan ini dari pihak Kashoorga, Dr Syed Shahridzan menjelaskan, selama mana seorang isteri itu redha tiada hubungan batin, setahun, dua atau berbulan, ianya tidak jadi masalah. Asalkan ISTERI REDHA.
Tapi kalau isteri tak redha, isteri boleh buat tuntutan fasakh di mahkamah. Jelas beliau lagi, ia samalah seperti suami isteri bekerja hari ini.
“Tanggungjawab itu semuanya di pihak suami. Suami harus bayar bil, beri makan minum, tempat perlindungan dan sebagainya. Tapi hari ini, ramai suami isteri bekerja untuk sama-sama menampung perbelanjaan keluarga. Paling penting isteri redha dengan sumbangannya itu. Kalau isteri redha, tiada masalah. Sama dengan hubungan batin tadi, kalau isteri tiada masalah,” katanya lagi.
Tapi tambah beliau lagi, hukum akan berubah jika isteri melakukan onani secara diam-diam, cari lelaki lain untuk penuhi batinnya kerana ketidakupayaan suami memberi nafkah batin.
“Kalau ini terjadi, maka jelas perkara ini tidak boleh dibiarkan kerana objektif perkahwinan untuk menghalang perbuatan maksiat. Oleh itu isteri harus pergi ke mahkamah syariah untuk menuntut cerai kerana ketidakupayaan batin suami dari dia terus melakukan dosa besar melakukan perbuatan haram itu,” katanya memberi penjelasan.
Diharap dengan penjelasan ini, tiada lagi keraguan dari masyarakat. Malah diharap ia tidak dibudayakan kerana berdosa mengubah ciptaan Allah.
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...