‘Walaupun tutup aurat sempurna, elak post gambar di media sosial.’ Tak salah, tapi banyak datangkan fitnah bila ramai mata-mata lelaki yang bukan mahram memandang.
Kebiasaannya di dunia nyata, memang seorang gadis atau wanita tak selesa bila ada lelaki memandang, tetapi di media sosial sengaja pula berkongsi gambar posing-posing yang menarik perhatian lelaki.
Lagi satu saya nak tanyalah kepada perempuan perempuan sekalian. Kalau korang tengah berjalan, tiba tiba ada laki pandang korang lama-lama.
Apa korang rasa? Seram tahu tak… Tak selesa betul tak?
Ads
Elak Post Gambar Di Media Sosial
Orang yang ada iman,
Perempuan yang ada iman,
Dia tak akan suka bila lelaki pandang-pandang dia. Lagi-lagi strangers.
Tapi kenapa korang tak boleh terapkan perasaan tersebut, sama seperti mana bila kalian post gambar di media sosial.
Lepas itu banyak lelaki yang like, malah banyak juga lelaki-lelaki yang komen, kalian tak rasa pelik ke?
Tak rasa malu ke? Atau kalian rasa selesa dengan benda tu?
Padahal bila anda upload gambar dekat media sosial, lagilah lelaki berpeluang nak pandang kalian lama-lama.
Semasa menyusun atur katil di bilik tidur, biasanya kita akan mengelakkan kedua-dua tapak kaki menghala ke arah kiblat sewaktu tidur. Ibu ayah kita turut mempraktikkan hal yang sama. Dan inilah yang dididik mereka.
Namun andai kata keadaan tidak dapat dielakkan, haramkah hukumnya jika kedua belah tapak kaki kita dilunjurkan menghadap kiblat sewaktu tidur? Kita ikuti ulasan ustaz Azhar Idrus dalam perkara ini.
SOALAN :
Apakah benar haram hukumnya kalau kita tidur kaki kita arah ke kiblat?
JAWAPAN :
Tidur dalam kedudukan kedua kaki mengadap ke arah kiblat adalah harus dan tidak diharamkan melainkan jika tidur seorang itu di hadapan Ka’bah maka sebahagian fuqahak menyatakan sebagai makruh.
Berkata Mufti Mesir Dr Ali Jumaah : بالنسبةللقدمينفيالقبلةأنالمأرنصفيالكتابأوفيالسنةمايمنعمنذلك؛فليسهناكدليلعلىحرمةمدالقدمينتجاهالكعبةإلاأنهقدوردفيبعضآدابالصالحينأنهاستحياءمناللهفعلىالمسلمألايمدقدميهتجاهالكعبة : الإمامعليجمعة
“Dengan dinisbahkan kepada dua tapak kaki pada arah kiblat saya belum temui nas pada Quran dan Sunnah barang yang menegah akan yang demikian itu. Maka tidak ada di sana dalil atas haramnya menghalakan kedua tapak kakinya arah Ka’bah kecuali sungguhnya telah tersebut pada adab-adab sebahagian solihin bahawasanya orang Islam kerana memelihara segannya daripada Allah tidak ia luruskan kedua tapak kakinya ke arah Ka’bah.” (Fatawa Dr Ali Juma’ah)
“Bukan seorang dari ulamak mazhab Hanafi menyebut bahawa dimakruhkan meluruskan dua kaki menghala kiblat pada ketika tidur atau lainnya. Dan hukum ini jika menghendaki mereka itu dengannya ialah di sisi Ka’bah.
“Dan jika menghendaki secara mutlak sebagaimana ia yang zahir maka kemakruhan itu memerlukan dalil di sisi syarak. Dan sesungguhnya telah sabit pada jumlah menghukumkan dengan sunat atau harusnya (kaki arah kiblat) sebagaimana pada hukum membaringkan mayat.”
Kesimpulannya yang dikatakan makruh tidur dalam kedudukan meluruskan kedua kakinya menghadap kiblat ialah apabila berada berhampiran Ka’bah.
Berkata ulamak dalam beberapa tulisan mereka : فلامانعمنه،إلاأنبعضالعلماءيكرهأنيمدرجليهنحوالكعبة،إذاكانقريبامنها،فكرهذلككراهةتنزيهية
“Maka tiada tegahan daripadanya kecuali sesungguhnya sebahagian ulamak memakruhkan bahawa dianjurkan kedua kakinya ke arah kiblat apabila adalah dia dekat daripada kiblat maka makruh yang demikian itu sebagai makruh tanzih.” (Al-Mauzu’atul Fiqhiyah/Fatawa Baitulmaqdis/Fatawaonline)
‘Tersuka tanpa sengaja.’ Ini hukumnya mencintai suami orang dalam Islam. Perasaan cinta itu bukanlah sesuatu yang dilarang dalam Islam.
Cinta menurut Islam adalah fitrah. Setiap orang pasti ada cinta dalam hatinya. Dan memang benar, jatuh cinta adalah suatu perkara biasa.
Tetapi rasa cinta kepada suami orang adalah tak dibenarkan sama sekali. Seolah-olah kita sengaja mencintai suami milik wanita lain. Sebenarnya rasa cinta pada suami orang ini boleh dikawal dengan emosi yang matang.
Sesungguhnya Islam memandang serius berkaitan perasaan cinta ini kerana dalam Islam mengehadkan pergaulan dengan lelaki dan perempuan yang bukan mahram.
Jatuh cinta dalam Islam juga tidak seharusnya diungkapkan melalui hubungan kasih-kekasih. Larangan untuk “bercouple’ dalam Islam telah disebutkan dalam Al-Quran:
“Dan janganlah kamu mendekati zina, sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan suatu jalan yang buruk.” (QS. Al Isra: 32)
Berbaik kepada hukum jatuh cinta atau menyayangi suami orang dalam Islam. Keadaan ini sering berlaku dalam masyarakat, malahan ada sesetengah wanita tanpa rasa bersalah mengakui jatuh cinta dengan suami orang.
Ini Hukumnya
Paling mengharukan apabila wanita perampas ini terang-terang mencintai lelaki yang sudah berkahwin dan kemudiannya meminta untuk berkahwin dengannya.
Pada pendapat anda bagaimana Islam memandang perkara ini?
Jika difikirkan secara logik, pastinya kita faham bahawa menyayangi suami orang adalah satu perbuatan yang tidak baik. Ulama juga berpendapat demikian. Menurut jumhur ulama, mencintai suami hingga merosakkan rumah tangga lelaki adalah haram.
Imam Al-Haitsami dalam kitabnya yang bertajuk Al-Zawajir’an Iqitiraf al-Kabair menjelaskan bahawa memutuskan hubungan wanita dengan suaminya adalah sesuatu yang haram. Perbuatan ini dikategorikan sebagai dosa besar.
Mencintai Suami Orang
Ini juga dijelaskan dalam beberapa hadis:
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu bahawa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
“Barangsiapa yang menipu dan merusak (hubungan) seorang hamba dari tuannya, maka dia bukan dari golongan kami. Dan sesiapa yang merosakkan (hubungan) seorang wanita dengan suaminya, maka dia bukanlah dari golongan kami.”
Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidak halal bagi seorang wanita meminta (suaminya) agar suaminya menceraikan wanita lain (yang menjadi isterinya) dengan tujuan wanita ini memonopoli ‘pelatnya’, sebenarnya dia. hak adalah apa yang telah ditetapkan untuknya sesuai dengan kedudukan wanita dalam Islam.
Dalam Islam
Pendapat Ulama:
Ulama Syafie berpendapat bahawa wanita yang mengganggu suami orang maka membinasakan rumah tangga lelaki tersebut. Kemudian boleh baginya meminta dikahwinkan setelah lelaki itu diceraikan.
Tetapi perbuatan ini adalah perbuatan fasik dan maksiat. Dia menanggung dosa yang besar di hadapan Allah Ta’ala.
Ulama Hanafi juga mempunyai pendapat yang sama dengan Syafie. Supaya mereka berkahwin selepas lelaki itu menceraikan isterinya. Tetapi perbuatan itu adalah perbuatan yang paling buruk dan akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak.
Ulama Maliki berbeza pendapat. Menurut mereka, wanita yang merosakkan rumah tangga orang lain. Kemudian dia meminta lelaki itu berkahwin selepas perceraian, maka hukum perkahwinan itu tidak sah. Kerana jalan yang diambil juga tidak baik.
Kashoorga: Sebelum tersasar jauh, lebih baik bunuh perasaan cinta yang membenih di hati. Jangan sampai terlalu turutkan rasa hati sendiri, tanpa sedar anda menyakiti banyak hati.
‘Tak sah kerana tiada keredaan penjual & pembeli.’ Tapi adakah wujud elemen paksaan dalam isu Kieda Crepe? Adakah dia memaksa setiap pembeli untuk berbuat demikian.
Sekali lagi, nama Kieda Crepe meniti di bibir netizen apabila dia dikatakan memaksa pelanggannya untuk produk lain sedangkan mereka hanya ingin membei crepe saja.
Adakah perniagaan sebegini dibenarkan dalam Islam, adakah apa yang dilakukan pihak Kieda Crepe bertentangan dengan hukum mualamat. Ikuti perkongsian panjang lebar Ustaz Lariba berkaitan isu ini.
ISU KIEDA CREPE – ADAKAH ITU SUATU JUAL-BELI PAKSA?
Kami telah menerima beberapa soalan mengenai isu Kieda Crepe di mana ada orang mendakwa dirinya telah “memaksa” pelanggannya membeli barang-barang yang pelanggannya tidak mahu beli.
Ini adalah kerana dia menjual crepe dengan digabungkan dengan produk lain. Telah menjadi viral pula kerana agak ramai yang mendakwa dia memaksa pembeli beli barang pada asalnya tidak mahu beli.
Ada juga dikongsi suatu sedutan video Ustaz Azhar Idrus (UAI) yang menyatakan bahawa jual-beli sebegitu adalah tidak sah sebab tiada keredaan penjual dan pembeli kerana pembeli “dipaksa” beli benda yang dia tidak mahu beli.
Tak Sah Kerana
So adakah elemen paksaan dalam jual-beli ini?
Antara syarat jual-beli adalah التراضي بين الطرفين (saling meredai antara kedua belah pihak). Ertinya penjual bersetuju untuk menjual dan pembeli juga bersetuju untuk membeli dengan ketetapan tersebut.
Maka, tiada pihak yang dipaksa menjual apa yang beliau enggan jual atau tiada pihak yang dipaksa membeli apa yang beliau enggan beli.
Ini berasaskan firman Allah SWT dalam Surah al-Nisa ayat 29:
“Wahai orang-orang yang beriman, janganlah kamu makan harta-harta kamu sesama kamu dengan jalan yang batil, kecuali dengan jalan perniagaan yang dilakukan secara suka sama suka di antara kamu.”
Tiada Keredaan Penjual & Pembeli
Tapi apakah jual-beli secara paksa itu?
Dalam Islam, paksaan yang boleh menjejaskan syarat keredaan dan membatalkan akad adalah yang mengandungi unsur ancaman atau ugutan.
Oleh itu, para ulama telah meletakkan beberapa syarat yang perlu dipenuhi bagi membolehkan kita mendakwa transaksi yang kita lakukan itu adalah secara paksaan. Syarat-syaratnya adalah seperti berikut:
i. Orang yang memaksa hendaklah mampu melaksanakan ugutan atau ancaman yang dibuat;
ii. Orang yang dipaksa ada sangkaan tinggi bahawa orang yang memaksa tersebut mampu melaksanakan ancaman atau ugutannya sekiranya dia enggan menurut perintahnya dan dia pula tidak mampu menghalangnya daripada melaksanakan ugutan atau ancaman tersebut;
iii. Ancaman atau ugutan yang dibuat oleh orang yang memaksa itu melibatkan keselamatan ke atas nyawa, anggota dan harta; dan
iv. Orang yang dipaksa telah menunjukkan keengganannya untuk melakukan perbuatan tersebut sebelum ugutan atau ancaman dibuat lagi.
Tapi Adakah Wujud Elemen
Contoh jual-beli paksa ialah:
1. Kita bayar tunai RM100 untuk isi minyak. Setelah isian penuh, jumlah harga minyak ialah RM90 maka kita minta daripada pekerja stesen minyak baki RM10.
Namun pekerja stesen minyak itu berkata polisi mereka ialah baki tidak dikembalikan. Sebaliknya, baki itu hendaklah digunakan untuk beli barang yang senilai di stesen minyak mereka.
2. Abang kita jual produk MLM sebanyak RM200. Dia berkata kepada adiknya jika adiknya tak beli barang RM200, mereka bukan adik-beradik lagi.
Dalam isu Keida Crepe, kami difahamkan seperti berikut:
1. Beliau pernah pada asalnya menjual crepe sahaja dan tidak digabungkan (secara kombo) dengan produk lain. Pendek kata beliau menjual crepe sahaja.
2. Dia kini tidak menjual crepe secara berasingan dan menjual crepenya dengan digabungkan dengan produk orang lain. Dirinya memberi alasan bahasa beliau ingin “membantu vendor lain”.
Paksaan Dalam Isu Kieda Crepe?
Adakah syarat-syarat baru ini merupakan satu paksaan dalam jual-beli?
Walau apa pun niatnya menukar syarat-syarat pembelian, pendapat kami adalah seperti berikut:
1. Jual-beli dengan syarat-syarat baru Keida Crepe bukanlah jual-beli paksaan. Sebab pembeli ada pilihan sama ada untuk beli atau tidak serta boleh beli di tempat lain jika tidak setuju dengan syarat-syarat baru tersebut.
2. Syarat-syarat baru Kieda adalah jelas dan tidak disembunyikan atau hanya diberitahu selepas pembeli bayar. Beliau dengan jelas pamerkan maklumat harga baru di luar dan di dalam kedai. Dia telah mengubah produk dia jadi combo dan telah jelas diberitahu kepada semua pelanggan.
3. Mungkin ada elemen paksaan jika orang yang sudah beli crepe dan dah bayar tetapi dia belum hantar, dia tukar syarat mesti tambah wang sebab mesti beli choco jar, jika tidak wang tidak dikembalikan.
Itu barulah paksaan. Tapi jika dia refund sebab pelanggan tak mahu beli, itu bukan paksaan.
4. Mengenai pendapat UAI, kami kurang bersetuju sebab jual-beli Kieda Crepe ini tidak memenuhi kriteria “paksaan” dalam jual beli sebab dia telah pamer maklumat produk baru dan pelanggan masih ada pilihan samada ingin meneruskan pembelian atau tidak.
Saya Terpaksa Beli
Walaupun mungkin soalan itu tidak ditujukan kepada isu Kieda Crepe. Mungkin soalan kepada UAI itu boleh dibaiki untuk pencerahan beliau yang lebih baik.
Tapi kita tidak alami “paksaan” bila sebaliknya kita bayar serta sudah dapat produk. Tiada elemen “saya terpaksa beli” atau “dipaksa beli” lagi.
Dalam industri runcit, jual kombo adalah perkara biasa. Pengalaman kami di stesen minyak ialah kami sentiasa ambil cakna melalui sistem runcit produk-produk yang “bergerak perlahan” atau tidak laku (slow moving product).
Produk “bergerak perlahan” akan digabungkan sebagai jualan kombo dengan produk yang selalunya “bergerak laju” (fast moving product). Kombo juga adalah satu produk.
Oleh itu, nasihat kami kepada pelanggan-pelanggan Kieda agar berhenti daripada menuduh beliau memaksa pelanggan beli benda yang pelanggan tidak mahu atau tidak perlukan. Pilihan adalah di tangan pelanggan untuk meneruskan pembelian atau tidak.
Jom belajar muamalat! Semoga bermanfaat. Suburkan ilmu, jauhi kedangkalan. Insyallah…
Hujung minggu mungkin ada dalam kalangan kita yang mendapat jemputan majlis perkahwinan. Tapi bagaimana pula jika kita mengambil keputusan untuk tidak menghadirinya kerana berasa...