Assalam @drzul_albakri, adakah wanita yg kematian suaminya tidak boleh berada disamping jasad suami sebelum dikebumikan & tidak boleh juga ke kubur utk menghantar jenazah?
Jawapan: 1. Secara umumnya, wanita adalah dimakruhkan daripada mengikuti jenazah ke perkuburan. Daripada Ummi ‘Athiyyah radhiallahu ‘anha katanya: “Kami ditegah mengiringi jenazah namun ia bukanlah sebagai perintah kepada kami.” Riwayat al-Bukhari (1219)
2. Adapun wanita yang kematian suami, maka haram baginya untuk mengikuti jenazah suaminya ke kubur kerana mereka wajib melaksanakan iddah MELAINKAN kerana hajat atau darurat. Rujuk hadith Ummu ‘Athiyyah Riwayat al-Bukhari (307)
3. Adapun jika diyakini wanita berkenaan agak emosional seperti meraung, meratap, atau tindakan tidak terkawal, maka hukum menziarahi kubur itu adalah haram bagi wanita itu. Rujuk hadith riwayat al-Bukhari (1232)
3. Ada juga ulama’ yang membolehkan wanita ziarah kubur dengan syarat beliau kuat imannya dan dapat mengawal perasaannya. Nabi SAW melalui seorang wanita yang sedang menangis di kubur. Lalu Baginda bersabda: “Bertaqwalah kepada Allah dan bersabarlah.” Riwayat al-Bukhari (1252)
4. Di sisi mazhab Syafie, sunat wanita menziarahi kubur Rasulullah SAW, para anbiya’ dan orang soleh dengan syarat mereka tidak memperagakan diri, bercampur gaul, bersesak-sesak, bersentuhan dengan kaum lelaki dan meninggikan suara yang mungkin membawa fitnah.
5. Sebahagian ulama menyatakan hukum sunat juga bagi wanita untuk menziarahi kubur kaum kerabatnya. Rujuk al-Taqrirat al-Sadidah (1/389)
6. Keluarga si mati lebih mengenali bagaimana kondisi si balu samada sesuai atau tidak mengiringi jenazah ke kubur. Walaubagaimanapun, doa itu lebih utama dan insya-Allah sampai kepada suaminya.
Kami berpendapat cukuplah wanita itu tinggal di rumah dan, jika ingin solat jenazah, solat sahaja di rumah dan tidak mengikuti jenazah ke perkuburan.
Ini bagi menghormati hukum ihdad (berkabung) dalam tempoh iddah bagi wanita yang kematian suami. Jika sudah tamat waktu iddah, maka bolehlah menziarahi kubur suaminya sambil menjaga akhlaq ketika ziarah kubur.
Ads
SOALAN:
Assalamualaikum wbt,
Saya cuma ingin mendapat pandangan terbaik Datuk Mufti. Apakah seeloknya isteri tidak ikut ke masjid untuk urusan jenazah suami dan solat jenazah, juga untuk ke kubur mengiringi jenazah ?
JAWAPAN:
Waalaikumussalam wbt,
Islam datang meraikan sifat asal wanita. Apabila kaum wanita kehilangan suami, ayah dan sanak saudaranya yang rapat dengannya, ramai yang tidak tahan perasaan lalu meraung pedih, menarik-narik baju dan memukul-mukul badan sendiri kerana kedukaan. Perbuatan-perbuatan sebegini berasal daripada adat jahiliyyah yang ditegah oleh Islam. Daripada Abdullah bin Mas’ud R.anhuma, sabda Rasulullah SAW:
Maksudnya: Bukan daripada kalangan kami orang yang menampar-nampar pipi (kerana kematian), mencarik-carik baju, dan mengikut seruan (tradisi) Jahiliyyah.
Maksudnya: Kami (kaum wanita) dilarang daripada mengikut jenazah-jenazah (ke kekuburan) dan Baginda (SAW) tidak melarang dengan keras (hal demikian) ke atas kami.
Hadis riwayat al-Bukhari (1278)
Ads
Menurut Imam Nawawi dalam kitab al-Majmu’ (5/277-278) larangan ini bersifat makruh tanzih. Inilah mazhab Syafie dan jumhur, manakala dalam Mazhab Malik tidak menganggap makruh kecuali bagi bagi wanita muda. Diceritakan daripada al-Abdari bahawa Imam Malik menganggapnya makruh kecuali jika jenazah itu ialah anaknya, ibu ayahnya, dan suaminya.
Sebahagian ulama menganggap perbuatan mengiringi jenazah ini sebagai makruh tahrim berdasarkan sebuah hadis Rasulullah SAW menegur wanita yang menunggu-nunggu jenazah:
ارْجِعْنَ مَأْزُورَاتٍ غَيْرَ مَأْجُورَاتٍ
Maksudnya: Pulanglah kalian, kalian akan berdosa dan tidak mendapat pahala.
Hadis riwayat Ibn Majah (1579). Namun, Al-Nawawi menganggap hadis ini daif.
Kami berpendapat cukuplah wanita itu tinggal di rumah dan, jika ingin solat jenazah, solat sahaja di rumah dan tidak mengikuti jenazah ke perkuburan. Ini bagi menghormati hukum ihdad (berkabung) dalam tempoh iddah bagi wanita yang kematian suami. Jika sudah tamat waktu iddah, maka bolehlah menziarahi kubur suaminya sambil menjaga akhlaq ketika ziarah kubur.
Semoga Allah kurniakan kepada kita kefahaman dan kekuatan untuk mengikuti setiap perintah Syariat Islam dalam mencapai Mardhatillah. Amin.
Umat islam itu bersaudara. Firman Allah S.W.T. di dalam Al-Quran yang bermaksud:-
“Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (jika mereka berselisih), dan bertaqwalah kepada Allah agar kamu mendapat rahmat” (surah Al-Hujurat; ayat 10).
Dalam satu hadis diriwayatkan dari Anas bin Malik, Rasulullah S.A.W. bersabda:-
“Tidak beriman (dengan iman yang sempurna) sesiapa di antara kamu sehingga dia mencintai saudaranya sebagaimana dia mencintai dirinya” (Riwayat Bukhari & Muslim).
Di saat negara kita diuji dengan pengumuman total lock down bagi tempoh dua minggu untuk membendung penularan wabak COVID-19, pastinya ujian yang sama telah ditempuh bertahun-tahun oleh rakyat Syria yang terperangkap dalam kancah perang di negara mereka sendiri.
Jika ada antara kita begitu bersimpati dengan nasib rakyat Palestin, jangan dilupa saudara seislam kita yang turut diuji termasuk kebuluran dan kemiskinan ekstrim.
Dipetik dari fb Cinta Syria Malaysia, diberitakan 5.6 juta rakyat Syria berada di kem pelarian selepas rumah mereka musnah dibedil.
.
.
.
Sejak dari tahun 2011 seramai 387,000 menjadi korban dalam pertempuran tentera di negara ini. Bukan itu saja, 2.4 juta anak-anak Syria tiada akses kepada pendidikan tidak seperti kanak-kanak dan remaja di negara kita cintai ini.
.
.
Lebih menyedihkan, lebih 60 peratus anak-anak Syria berhadapan dengan krisis kelaparan. Harga makanan meningat kepada 33 kali ganda di mana nilai mata wang Syria jatuh terlalu rendah.
.
.
.
Masa yang sama, 2 juta warga Syria hidup dalam kemiskinan ekstrim sementara 6.7 juta warga Syria masih terperangkap di dalam Syria. Lebih menyedihkan senjata pengunaan kimia yang dilarang digunakan dalam negara ini.
Semoga kita tidak melupakan saudara kita di Syria ini. Bagi yang ingin menyumbang Misi Qurban CSM, selain korban dan akikah, boleh juga sedekah daging dengan hanya RM40. Infaq buat medikal, makanan dan pendidikan juga ada. Klik sahaja link korban4syria.com. Sumber : FB Cinta Syria Malaysia
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kata orang kalau sudah kahwin tak perlu jaga hati pasangan. Ini kerana dia sudah jadi milik kita selamanya.
Tetapi sebenarnya tidak salah untuk kita mengorat isteri sendiri. Teknik ini sebenarnya boleh menambah kasih sayang antara keduanya.
Kadang kala kita tidak tahu pasangan kita sebenarnya ada menyimpan perasaan merajuk dengan tindakan yang kita lakukan tanpa sedari.
Jika anda lihat si dia diam sepanjang hari walaupun ditegur itu tandanya dia sedang merajuk.
Jadi cubalah bersikap lebih gentleman dengan cuba mengoratnya kembali seperti sewaktu mula-mula berkenalan dulu.
Pasti rumahtangga ini akan kekal bahagia hingga ke syurga. Ini teknik yang boleh diamalkan perkongsian Taufiq Razif untuk di laman sosial Facebook untuk menggoda isteri sendiri dan menjadi insan dicintainya hingga ke jannah.
5 Teknik Rahsia Menjadi Suami Yang Dicintai Isteri
Teknik 1 : Kena ada Mind-Reading abilities
Walaupun nampak susah tapi kemahiran membaca dan meneka perasaan dan fikiran isteri ni boleh membuatkan si isteri makin rasa disayangi & dicintai
Suami yang pandai membaca dan mendalami perasaan, mimik wajah dan rajukan isteri ni dipanggil suami yang ada Emphatic Accuracy.
Teknik 2 : Kena jadi Active Listener isteri
Suami yang ada skill menadah telinga ni sangat sangat disukai isteri lebih lebih lagi yang tahu ilmu Active Listening ni.
Apa tanda suami tu Active Listener?
Fokus sepenuhnya Bukan sekadar mendengar Tapi bertanya soalan juga Mendengar untuk memahami Bukan mendengar untuk membalas balik bebelan isteri
Teknik 3 : Kena jadi Spiritual Mentor isteri
Isteri sangat suka suami yang boleh bimbing rohaninya. Sebab bila rohani si isteri dipenuhi, maka hati isteri akan jadi mudah jinak, lebih tenang dan rasa lebih tenteram sepanjang hari.
Sebab tu lah sesibuk apa pun suami, suami tetap kena penuhi hati isteri dengan rasa cinta pada Allah, Rasul dan hari akhirat.
Teknik 4 : Suami kena ada Self-Control yang tinggi
Bila suami tengah sangat marah tetapi masih boleh kawal intonasi dan nada suara, suami tu dikira ada self-control yang hebat.
Suami yang self-control yang hebat ni sangat dihormati isteri kerana ia menandakan mereka mempunyai kemampuan mengemudi emosi sendiri. Inilah juga yang akan menaikkan kredibiliti dan autoriti seorang suami sebenarnya.
Teknik 5 : Kena tahu Love Language isteri
Love language isteri kita adalah apa je perbuatan kita pada dia yang buatkan dia rasa dicintai. Lain orang lain Love Language-nya tau.
Ada setengah isteri rasa lebih dicintai bila suaminya cuci pinggan, ni tanda Love Languagenya adalah Service. Ada isteri yang lebih rasa dicintai bila suaminya banyak ucap I Love You, ni Love Languagenya adalah Words of Affirmation.
Yang agak haru sikit bagi si suami kalau Love Language isteri adalah Receiving Gift. Haa, yang ni kalau dapat dua tiga untas rantai emas juga ni baru tersenyum senyum si isteri sebab rasa dicintai.
Apa pun, tak rugi pun memberi pada isteri dan anak anak ni sebab sebaik baik pemberian adalah memberi kepada keluarga sendiri.
– Taufiq Razif –
#share
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hari demi hari menyaksikan golongan ternama menjadi sasaran netizen kerana isu double standard. Ia semakin panas kerana sudah ramai anak perantau tidak dapat balik menemui ibu bapa jauh di kampung tetapi masa yang sama, ada golongan yang begitu mudah dapat balik serta mengadakan pelbagai majlis tanpa mempedulikan SOP dan kemudian memuat naik di media sosial masing-masing
Hal ini mendapat perhatian dari Prof Dr Ustaz Ridhuan Tee yang menulis di fbnya berkaitan isu pahala berganda melibatkan seorang selebriti untuk kefahaman kita bersama.
Betul ker dapat kumpul pahala berganda-ganda 10 malam terakhir kerana masalah yang dicipta sendiri?
Teruja berita pandangan seorang artis mengenai majlis yang dicipta sendiri, apabila menjadi viral dan menimbulkan masalah, sedap dia berkata, pahala dapat berganda-ganda disebabkan dugaan majlis tersebut.
Ustaz mana yang artis ini rujuk pahala berganda-ganda ini? Nak juga saya tahu nama ustaz itu untuk saya bertanya lanjut.
Sendiri yang buat hal, sendiri pula mengaku dapat meraut pahala berganda-ganda, menggunakan nama ustaz.
Budaya seperti ini perlu dihentikan. Memetik nama agamawan untuk cover diri ini tidak berapa molek.
Konteks dan teks berbeza.
Dugaan yang dicipta sendiri, berbeza dengan dugaan sebenar. Hanya Tuhan yang tahu. Orang beranak juga, tetapi tidak seriuh ini.
Saya bersependapat dengan Mufti Perlis, yang dalam kiasnya, soal keutamaan, antara menziarahi ibu bapa atau memenuhi undangan artis.
Dalam Islam, kena fahami fiqh awlawiyyat atau fiqh memahami keutamaan, sebelum mengeluarkan sesuatu kenyataan.
Contohnya, antara perkara sunat dengan perkara wajib. Mana perlu diutamakan. Begitu juga antara majlis sunat dengan majlis sunat. Sunat mana yang perlu diutamakan.
Contoh lain, antara majlis aqiqah artis dengan jemputan ibu bapa sendiri. Kedua-dua perlu diberikan perhatian, mana perlu diutamakan, sudah tentu majlis ibu bapa sendiri lebih diutamakan, berbanding jemputan lain.
Sama juga isu nak menghadiri majlis undangan ketika PKP, antara memenuhi jemputan atau tidak. Jika banyak yang memudaratkan maka, boleh sahaja tidak hadir.
Bayangkan dengan kehadiran sedemikian boleh memberikan mudarat kepada orang lain. Siapa yang akan dipersalahkan nanti? Sudah takdirkan?
Ingatan saya, hentikan budaya mencari publisiti ini. Tidak semua perkara perlu diberitahu kepada khalayak. Bila timbul masalah, jawapan simplistik, dugaan, pahala berganda-ganda dapat. Siapa yang kata? Siapa yang dirujuk?
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...