Tidak dinafikan apabila kita sudan berkahwin, segala perbelanjaan atau keperluan diri seorang isteri itu terletak pada bahu suami.
Namun sebenarnya kita diingatkan sebelum berkahwin agar perlu ada duit tabungan sendiri untuk berdepan sebarang kemungkinan yang berlaku.
Tida jatuh ego seorang lelaki itu lika pasangannya mempunyai harta sendiri sebelum berkahwin, malah itu menjadi hak isteri mengumpul harta sebelum berkahwin.
Lelaki ini Dr Azizul Azli Ahmad berkongsi di laman sosial Facebook dan turut mengingatkan bahawa sebelum berkahwin, bukan sahaja lelaki malah perempuan juga perlu memiliki harta sendiri.
WANITA PERLU BERHARTA
Saya galakkan wanita ada harta sebelum jadi isteri tercinta. Kita tak boleh jangka apa akan berlaku pada kita.
1. Usahakan ada simpanan sendiri sebelum jadi isteri.
2. Jika dapat belilah sebuah rumah pelaburan sebagai persediaan.
3. Jika suami tercinta beri duit nafkah, ushakan buat simpanan sendiri. Jangan belanja semuanya.
4. Jika suami tiada wawasan kewangan, rahsiakan berapa simpanan yang ada. Tak cerita semua bukan dosa.
5. Jangan serahkan masa depan pada orang lain, rancang masa depan sendiri.
6. Belajar bawa kenderaan dan ada lesen sendiri.
7. Buat catatan setiap perbelanjaan. Tahu setiap wang kita kemana.
8. Suami hanya pinjaman tuhan sahaja. Bila bila masa boleh dijemput pergi atau digoda oleh wanita misteri.
Bersedia sebelum datangnya ujian dan badai melanda.
“Alahhh lelakikan ada?”
Bersedialah hadapi bencana
Semoga berjaya
Azizul Azli Ahmad.
#GadisBestariAdaSimpananSendiri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Terpaksa Solat Jamak, Tahan Lapar & Pakai PPE 18 Jam” – Pak Nil Kongsi Kisah Frontliner Sanggup Berkorban Demi Jihad
Menjadi rakyat Malaysia, sangat bangga melihat kegigihan barisan hadapan atau dipanggil frontliner yang bertanggungjawab membantu pihak Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) berjuang menentang wabak COVID-19 ini.
Mereka sanggup mengetepikan keluarga demi untuk menunaikan tanggungjawab serta komited dengan tugas yang diamanahkan.
Melihat perkongsian perbualan Datuk Aznil Haji Nawawi dengan seorang kakitangan barisan hadapan ini yang bertugas di Hospital Seremban dikenali dengan Nurul memang cukup beri kesan mendalam.
Menurut Nurul, dia dipinjam daripada unit rawatan jantung untuk memenuhi keperluan rawatan pesakit COVID-19 di Malaysia.
Dia turut berkongsi kesukaran pemakaian Peralatan Perlindungan Peribadi (PPE) di mana Setiap kakitangan terpaksa mengenakan sut berkenaan sehingga 18 jam sehari.
Dan disebabkan itu juga kebanyakan frontliner ini terpaksa menjamak solat fardhu, menahan lapar sehingga PPE dibuka dan terus dilupuskan.
Tambah Nurul lagi, kakitangan yang bertugas di Unit Rawatan Rapi pula terpaksa bekerja lebih dari 18 jam sehari bagi memastikan pesakit mendapat rawatan sepenuhnya.
Apa yang lebih menyedihkan dalam perbualan itu, Nurul yang juga ibu tunggal memberitahu dia sudah lama tidak berpeluang bertemu dan memeluk anaknya kerana tidak mahu merisikokan nyawa mereka.
“Saya tidak dapat berjumpa mereka sejak cuti sekolah bermula. Saya terpaksa menghantar kedua-dua anak untuk dijaga oleh adik. Saya juga merupakan seorang ibu tunggal.
“Selalunya kami akan buat panggilan video call dan mereka selalu bertanya bila ibu boleh balik, bila kita boleh makan bersama, bila nak keluar jalan sama-sama.
“Saya hanya mampu menjawab, bila keadaan sudah reda nanti. Kami sendiri tidak pasti bila keadaan akan beransur pulih. Ramai kawan-kawan di Hospital Sungai Buloh sudah lama tidak pulang ke rumah kerana kekurangan kakitangan.
ARTIKEL BERKAITAN: “Ikut Pintu Belakang. Balik Mandi & Tidur Luar Khemah”
“Bukan tidak takut terkena jangkitan, namun kita kena ikhlaskan diri. Selama mana harus melawan wabak ini jika kita tidak berjuang. Apa yang membuatkan saya terus berjuang dan bertahan merawat pesakit ialah saya mahu balik rumah dan berjumpa anak-anak, saya tidak mahu terus begini.
“Ayah saya pesan, saya kena teruskan berdoa dan jangan putus berdoa kepada Allah, dan kena kuat nutuk anak-anak. Ada juga frontliner terpaksa putuskan susu badan kerana tidak mahu risikokan nyawa anak.
“Apa yang boleh saya pesan kepada rakan-rakan seperjuangan, ikhlaskan hati, kuatkan hati. Kita kena berjuang sehingga wabak ini tamat, kita berjihad kerana Allah,” luahnya sambil menangis.
Ternyata perkongsian daripada Pak Nil ini sangat menyentuh hati. Walaupun ada yang kecam kerana dikatakan mahu mencuri perhatian, tetapi niat sebenar Pak Nik sekadar mahu memberi kesedaran kepada mereka yang masih ambil ringan tentang bahaya COVID-19 ini.
Walaupun ada yg kecam Paknil dgn menuduh Paknil cari perhatian dgn cerita2 yg #paknil paparkan, sesungguhnya nawaitu sebenar adalah untuk memberi kesedaran kpd mereka yg masih ambil ringan ttg bahaya covid 19. Paknil tidak akan tunduk pd kata2 negatif #teampaknil
KREDIT FOTO: INSTAGRAM PAK NIL
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Kuarantin Langkah Terbaik Elak Mudharat Lebih Besar, Kala Berdepan Wabak Penyakit Berjangkit” – Mufti
Soalan :
Assalamu’alaikum S.S Mufti, bagaimanakah usul fiqh berperanan dalam mendepani wabak dan juga penyakit ? Mohon penjelasan.
Jawapan :
Wa’alaikumussalam w.b.t. Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Seperti yang kita tahu ilmu usul fiqh merupakan suatu ilmu yang melibatkan dalil-dalil serta kaedah-kaedah fiqh. Justeru, ilmu usul fiqh membantu seorang mufti atau faqih dalam proses pengeluaran hukum terhadap isu-isu yang melibatkan mukallaf.
Secara umumnya, dalam berhadapan dengan penyakit-penyakit berjangkit seperti taun atau penyakit-penyakit yang lain, Islam amat menitik beratkan soal pencegahan dan mengambil langkah berjaga-jaga terlebih dahulu. Antara dalil yang menjelaskan akan hal ini adalah sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Sa’d Ibn Abi Waqqash R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
إِذَا سَمِعْتُمْ بِالطَّاعُونِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَدْخُلُوهَا، وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا مِنْهَا
Maksudnya : Apabila kamu mendengar bahawa taun menimpa sesuatu tempat maka janganlah kamu masuk ke dalam kawasan tersebut. Dan apabila kamu berada di dalam kawasan yang terdapat padanya taun, janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Al-Bukhari (5728)
Hadis di atas ini jelas menunjukkan langkah pencegahan yang disyorkan oleh Rasulullah S.A.W sebelum dan juga selepas seseorang itu terlibat dengan penyakit berjangkit. Dari sudut sekiranya seseorang itu mengetahui akan penularan sesuatu wabak di tempat tertentu, janganlah dia pergi ke tempat tersebut bagi mengelakkan dirinya dari dijangkiti penyakit tersebut. Manakala jika seseorang itu telah berada dalam kawasan yang merebak padanya wabak, tindakan pencegahan yang diambil bagi mengelakkan penularan penyakit tersebut adalah dengan cara tidak keluar dari kawasan tersebut. Ini dilakukan bagi mengelakkan kemudharatan yang lebih besar seperti yang disebutkan dalam sebuah kaedah fekah yang masyhur :
إذَا تَعَارَضَ مَفْسَدَتَانِ رُوعِيَ أَعْظَمُهُمَا ضَرَرًا بِارْتِكَابِ أَخَفِّهِمَا
Maksudnya : Apabila bertembungnya dua mafsadah, maka dipelihara (ditolak) mudarat yang paling besar dengan melakukan mudarat yang lebih ringan.
Rujuk Al-Asybah wal-Nazhair, Ibn Nujaim (Hlm. 76)
Syeikh Mustafa Al-Zarqa berkata: (Yang dimaksudkan dengan) meraikan yang paling berat dari keduanya adalah dengan cara membuangnya (meninggalkannya). Ini kerana, mafsadah-mafsadah diraikan dengan dinafikan seperti mana maslahah-maslahah diraikan dengan mengisbatkan (melakukannya). Rujuk Syarah Al-Qawa’id Al-Fiqhiyyah, Syeikh Mustafa Al-Zarqa (Hlm. 201).
Secara asasnya, kaedah ini ada sandarannya daripada nas syarak iaitu berdasarkan firman Allah S.W.T:
أَمَّا السَّفِينَةُ فَكَانَتْ لِمَسَاكِينَ يَعْمَلُونَ فِي الْبَحْرِ فَأَرَدتُّ أَنْ أَعِيبَهَا وَكَانَ وَرَاءَهُم مَّلِكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَةٍ غَصْبًا
Maksudnya: Adapun perahu itu merupakan milik orang-orang miskin yang berkerja di laut. Maka aku bertujuan merosakkannya kerana terdapat seorang raja yang ingin merampas kesemua perahu.
Surah Al-Kahf (79)
Berdasarkan ayat di atas, kita dapat melihat beberapa perkara penting yang kami ringkaskan dalam bentuk poin seperti berikut:
- Perahu atau sampan tersebut dimiliki oleh orang miskin dan bukannya orang kaya.
- Orang miskin tersebut pula berkerja di lautan dan bukannya di daratan. Justeru, keadaan ini menggambarkan betapa penting peranan sampan untuk digunakan dalam pekerjaan menampung kehidupan seharian.
- Ia dirosakkan kerana terdapatnya seorang raja yang mahu merampas perahu-perahu yang berada dalam keadaan baik dan elok. Justeru, apabila dilihat perahu-perahu yang rosak, maka ia ditinggalkan dan tidak dirampas.
- Merosakkan perahu adalah satu keburukan. Namun dirampasnya perahu mendatangkan keburukan yang lebih berat. Rosaknya perahu boleh dibaiki, manakala dirampasnya perahu mendatangkan masalah besar kepada golongan miskin untuk membeli perahu yang baharu.
- Justeru ini adalah contoh pertembungan antara dua keburukan, lalu dipilih keburukan yang lebih ringan.
Oleh yang demikian, apabila kita berbalik kepada isu mencegah penularan wabak atau penyakit yang berjangkit ini, kaedah menghalang mereka yang berada di tempat-tempat tersebarnya penyakit berjangkit atau disebut sebagai kuarantin merupakan antara langkah terbaik bagi mengelakkan mudharat yang lebih besar.
Maka para pemerintah atau badan-badan berautoriti hendaklah bertindak dalam menangani isu-isu penularan wabak dengan melihat kepada maslahah-maslahah kepada masyarakat setempat disampil mengambil kira faktor suasana setempat dan juga keadaan masyarakat. Hal ini adalah bertepatan dengan sebuah kaedah fekah yang menyebutkan :
تَصَرُّفُ الإمَامِ عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوطٌ بِالمَصْلَحَة
Maksudnya : Urus tadbir pemerintah ke atas rakyat hendaklah terikat dengan maslahah.
Bahkan kaedah fekah di atas inilah yang menjadi asas pedoman kepada Amirul Mu’minin Umar Ibn al-Khattab R.A dalam melakukan keputusan sebaik sahaja beliau mendengar khabar berlakunya wabak penyakit di tanah Syam. Ada sebuah riwayat yang menyebutkan bahawa Saidina Umar keluar menuju ke Syam sehingga beliau sampai ke kawasan Sargh (satu kawasan yang berdekatan dengan Syam yang terletak di antara Al-Mughitsah dengan Tabuk). Sesampai di sana beliau bertemu dengan panglima angkatan tentera iaitu Abu ‘Ubaidah al-Jarrah R.A dan juga para sahabat beliau. Mereka memberitahu kepada Umar bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Lalu Saidina Umar berkata : ‘’Panggilkan golongan muhajirin al-awwalin untuk bertemu dengan aku’’. Kemudian sebaik mereka sampai, Saidina Umar berbincang dan memberitahu kepada mereka bahawa wabak telah berlaku di tanah Syam. Golongan muhajirin berbeza pendapat dalam isu ini. Sebahagian mereka berpendapat, kamu telah keluar disebabkan ada urusan, maka kami tidak merasakan yang kamu perlu pulang meninggalkan urusan tersebut. Manakala sebahagian yang lain pula menyatakan : ‘’Kamu membawa bersama kamu orang ramai dan para sahabat Rasulullah S.A.W, maka kami tidak berpendapat yang kamu patut membawa mereka ke arah wabak ini’’. Kemudian Saidina Umar memanggil golongan Ansar bagi berbincang isu ini, maka golongan Ansar pun berpendirian yang sama seperti yang disebutkan oleh golongan Al-Muhajirin.
Kemudian tidak lama selepas itu Saidina Umar pun memberi arahan kepada orang ramai untuk berpatah semula. Lalu Abu ‘Ubaidah Al-Jarrah R.A berkata :
أَفِرَارًا مِنْ قَدَرِ اللَّهِ
Maksudnya : Adakah perbuatan ini termasuk melarikan diri dari takdir Allah ?
Maka Saidina Umar menjawab :
نَعَمْ نَفِرُّ مِنْ قَدَرِ اللَّهِ إِلَى قَدَرِ اللَّهِ أَرَأَيْتَ لَوْ كَانَتْ لَكَ إِبِلٌ فَهَبَطْتَ وَادِيًا لَهُ عِدْوَتَانِ إِحْدَاهُمَا خَصْبَةٌ وَالأُخْرَى جَدْبَةٌ أَلَيْسَ إِنْ رَعَيْتَ الْخَصْبَةَ رَعَيْتَهَا بِقَدَرِ اللَّهِ وَإِنْ رَعَيْتَ الْجَدْبَةَ رَعَيْتَهَا بِقَدَرِ اللَّهِ
Maksudnya : Alangkah baik jika selain kamu yang mengungkapkan kenyataan ini wahai Abu ‘Ubaidah. Ya betul, kami lari dari takdir Allah menuju kepada takdir Allah yang lain. Tidakkah kamu melihat sekiranya kamu memiliki seekor unta, kemudian kamu turun kepada satu lembah yang mempunyai dua sudut. Salah satunya merupakan kawasan yang subur dan satu yang lagi merupakan kawasan yang tandus. Bukankah jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang subur maka kamu menjaganya dengan taqdir Allah. Dan jika kamu memelihara unta tersebut di kawasan yang tandus maka kamu juga menjaganya dengan taqdir Allah ?
Kemudian datang Abdul Rahman bin ‘Auf R.A yang sebelum ini tidak berada bersama kerana menyelesaikan beberapa urusan lalu beliau berkata :
إِنَّ عِنْدِي مِنْ هَذَا عِلْمًا سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم يَقُولُ إِذَا سَمِعْتُمْ بِهِ بِأَرْضٍ فَلاَ تَقْدَمُوا عَلَيْهِ وَإِذَا وَقَعَ بِأَرْضٍ وَأَنْتُمْ بِهَا فَلاَ تَخْرُجُوا فِرَارًا مِنْهُ
Maksudnya : Sesungguhnya aku mempunyai ilmu berkenaan perkara ini. Aku mendengar Rasulullah S.A.W bersabda : Apabila kamu mendengar ia (wabak) berlaku di sesuatu tempat maka janganlah kamu pergi kepadanya. Dan apabila ia berlaku di tempat yang kamu berada di dalamnya maka janganlah kamu keluar daripadanya.
Riwayat Muslim (2219)
Maka berdasarkan hadis di atas kita dapat melihat bahawa Saidina Umar yang berada atas kapasiti sebagai seorang pemerintah membuat satu keputusan yang meraikan maslahah setiap individu yang berada di bawah jagaan beliau dengan cara menjauhkan diri dari tempat yang diketahui terkena padanya wabak. Inilah juga pedoman yang ditunjukkan oleh Rasulullah S.A.W ketika baginda diberitahu oleh Farwah bin Musaik bahawa terdapat suatu kawasan yang bernama Abyan yang telah berlaku wabak yang buruk padanya. Maka Rasulullah S.A.W bersabda :
دَعْهَا عَنْكَ فَإِنَّ مِنَ الْقَرَفِ التَّلَفَ
Maksudnya : Tinggalkan ia (kawasan tersebut). Sesungguhnya perbuatan mendekatkan diri dengan keburukan (wabak dan penyakit) akan membawa kepada kebinasaan.
Riwayat Abu Daud (3923)
Maka ilmu usul fiqh membawa para ulama untuk mengeluarkan larangan dari umat Islam mendekatkan diri dari tempat-tempat yang merebak padanya penyakit-penyakit yang berjangkit. Ini turut bertepatan dengan larangan yang disebutkan oleh Al-Quran menerusi firman Allah S.W.T :
وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
Maksudnya : Dan janganlah kamu mencampakkan diri kamu ke lembah kebinasaan.
Surah Al-Baqarah (195)
Selain daripada itu, kita dapat melihat bahawa Islam turut mengambil langkah berikutnya iaitu sesudah berlakunya sesuatu wabak atau penyakit dengan anjuran supaya ianya dirawat. Ini dapat dilihat berdasarkan beberapa dalil dan juga kaedah-kaedah fekah yang berkaitan dengan hal ini. Antaranya adalah seperti yang disebutkan di dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Usamah bin Syarik R.A beliau berkata bahawa Rasulullah S.A.W bersabda :
تَدَاوَوْا فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ لَمْ يَضَعْ دَاءً إِلاَّ وَضَعَ لَهُ دَوَاءً غَيْرَ دَاءٍ وَاحِدٍ الْهَرَمُ
Maksudnya : Berubatlah kamu, sesungguhnya Allah S.W.T tidak menurunkan suatu penyakit melainkan diturunkan juga ubatnya melainkan satu penyakit sahaja, iaitu ketuaan.
Riwayat Abu Daud (3855)
Maka jelas dari hadis di atas arahan dari Nabi S.A.W untuk seseorang yang ditimpa penyakit supaya berubat. Secara umumnya, perintah yang terdapat di dalam hadis ini menujukkan bahawa berubat ini suatu yang disyariatkan dan hukumnya adalah mustahab (dituntut). Meskipun begitu, dalam beberapa keadaan tertentu hukum berubat boleh menjadi wajib sekiranya diketahui yang ia akan memberikan kebaikan dan jika diabaikan akan mendatangkan kemudharatan kepada pesakit.
Demikian juga penyakit termasuk dalam perkara mudharat yang perlu dielakkan demi menjaga nyawa seseorang manusia. Ini bertepatan dengan sebuah kaedah fekah menyebut :
الضَّرَرُ يُزَال
Maksudnya : Kemudharatan itu dihilangkan.
Penutup
Sebagai kesimpulan kami menyatakan bahawa ilmu usul fiqh memainkan peranan penting khususnya kepada para fuqaha’ dalam menyediakan penyelesaian yang bersifat syar’ie melalui pengeluaran hukum-hakam yang melibatkan isu wabak dan juga penyakit sama ada menerusi langkah-langkah pencegahan demikian juga langkah-langkah rawatan terhadap perkara tersebut.
Akhir kalam, kami berdoa kepada Allah S.W.T agar memberikan kefahaman yang tepat kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
SUMBER: LAMAN WEB PEJABAT MUFTI WILAYAH
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
So Sweet! Enggan Ganggu Lena Isteri, Rasulullah Sanggup Tidur Depan Pintu Rumah
Layanan terbaik untuk isteri kesayangan. Junjungan besar kita, nabi Muhammad SAW adalah contoh insan paling sempurna dalam apa sahaja aspek kehidupan. Terbaik sebagai seorang anak, lelaki, suami, sahabat, pemimpin dan hamba kepada Allah SWT.
Baginda bertindak sesuai dengan situasi dan dengan siapa dia berurusan. Semua dihadapi dengan ketelitian, kerana apa yang dilakukannya adalah gambaran keindahan Islam. Subhanallah.
Artikel berkaitan: Check List Do’s & Don’ts 16 Cara Rasulullah Makan
Artikel berkaitan: Ikut 10 Cara Romantik Rasulullah Layan Isteri, Confirm Falling In Love Berkali-kali
Ada sisi menarik yang para suami perlu take note tentang betapa sayangnya Rasulullah dengan para isterinya. Baginda tampilkan sisi seorang lelaki yang gagah di medan perang kepada seorang suami yang super penyayang.
Tiada lelaki di dunia ini boleh menandingi keupayaan Rasulullah SAW memikat dan menjaga hati sang isteri.
Artikel ini sangat bermanfaat buat suami yang begitu prihatin dalam menjaga hak isteri dalam rumahtangga berdasarkan amalan Rasulullah.
1. Layanan romantis first class
Semua isteri mahukan layanan romantis dan penuh kasih sayang first class sebagaimana Rasulullah.
“Rasulullah sering mencium Aisyah dan itu tidak membatalkan puasa”. (HR Nasai).
Penjelasan dari hadis tersebut ialah Rasulullah SAW mencium isterinya kerana ingin memberikan kesenangan dan kebahagiaan, bukan semata kerana hawa nafsu.
2. Tutur kata lembut
RasulullahSAW sangat menjaga adab tutur kata dengan sesiapa pun. Dalam meluahkan rasa kasih, baginda menzahirkannya secara sederhana dan bersahaja.
Baginda pernah bersabda “Aku diberi rezeki berupa rasa cinta kepada engkau wahai isteriku”. (HR Muslim).
Kalimat tersebut sederhana sahaja tanpa pujian berlebihan, tetapi sangat mendalam? Seorang isteri tentu akan bahagia jika mendengar kalimat tersebut daripada suaminya. Jika bahasa millennial sekarang ia dikenali sebagai pick-up line.
3. Menggunakan panggilan indah
Rasulullah SAW selalu memanggil isterinya dengan panggilan indah yang disukai. Aisyah dipanggil dengan panggilan “Ya Humaira” (Wahai wanita yang pipinya kemerah merahan) isteri mana yang tak seronok kan?
4. Memanjakan
Dari Anas berkata :
“Kemudian kami pergi menuju Madinah. Aku lihat Rasulullah menyediakan tempat duduk yang empuk dari kain di belakang beliau untuk Shafiyyah (salah satu isteri Rasulullah) kemudian beliau duduk di samping untanya sambil menegakkan lutut beliau dan Shafiyyah meletakkan kakinya di atas lutut beliau sehingga dia berjaya menaiki unta tersebut”. (HR Bukhari).
Hadis tersebut menceritakan bahwa Rasulullah SAW memanjakan isteri dengan memberi layanan dan keselesaan untuk isterinya.
5. Memberi hadiah
Rasulullah SAW ingin semua isterinya bahagia dan salah satu cara untuk tackle mereka ialah dengan memberikan hadiah.
“Rasulullah memberi kepada masing masing isterinya sebotol minyak kasturi”. (HR Ahmad).
Hadiah tersebut bukan sesuatu yang bertujuan untuk berlebihan atau bermewah-mewahan, tetapi sebagai tanda ingatan selain bermanfaat untuk mereka.
6. Waktu makan sebagai ‘dating’ berdua
Saat menikmati makanan bersama, Rasulullah SAW sentiasa bersikap menyenangkan sehingga gelas dan bekas makanan dikongsi bersama.
Dari Aisyah r.a “Aku biasa makan bubur bersama Rasulullah dalam bekas yang sama, aku minum air dengan gelas dan beliau meletakkan mulut beliau di gelas tersebut lalu beliau minum”. (HR Abdurrozaq dan Said bin Manshur)
7. Memujuk lembut ketika marah
Selisih faham dalam kehidupan berumahtangga adalah perkara biasa. Tetapi jangan dibiarkan lama.
Ketika isteri Rasulullah marah atau merasa dukadi hati, Rasulullah tidak pernah membalas dengan kata-kata kasar atau membatu kan diri. Baginda akan menyejukkan hati isteri dengan cara yang manis dan lembut.
“Rasulullah memicit hidung Aisyah jika dia marah dan berkata : Ya Humaira, bacalah doa : Wahai Tuhanku, ampunlah dosa-dosa ku, hilangkanlah kekerasan hatiku, dan lindunglah aku dari fitnah yang menyesatkan”. (HR Ibnu Sunni)
Rasulullah tidak pernah melepaskan kemarahan pada isterinya jauh sekali memukulnya.
Diriwayatkan oleh Aisyah, “Rasulullah tidak pernah memukul isterinya walau sekalipun”. (HR Muslim).
8. Beri kucupan sebelum keluar rumah
Dari Aisyah r.a “Rasulullah selalu mencium isterinya sebelum keluar untuk solat, kemudian keluar menunaikan solat tanpa berwuduk dahulu”. (HR Ahmad).
Cara ini memang boleh buat hati isteri berbunga-bunga. Nyata Rasulullah berusaha memberikan ketenangan pada isterinya selama beliau berpergian dengan cara menciumnya terlebih dahulu agar tidak timbul prasangka buruk pada hati isteri sebab suami telah meminta izin dengan baik.
9. Layanan penuh kelembutan
Ini menunjukkan Rasulullah SAW amat menyayangi dan memerlukan isteri. Rasulullah, pernah berbaring di pangkuan isterinya dengan tujuan saling berkasih sayang.
“Beliau (Rasulullah mendekati isterinya (Aisyah) dan dia ada di biliknya, lalu menyisir rambut beliau, padahal iserinya sedang haid”. (HR Muslim)
10. Bersama-sama menguruskan rumahtangga
Dalam sebuah riwayat Rasulullah SAW mandi bersama Aisyah dalam satu bilik mandi dengan kolah yang sama “Aku (Aisyah) pernah mandi dari jinabat bersama Rasulullah dengan satu tempat air, tangan kami selalu bergantian mengambil air, dan tangan kami bersentuhan”. (HRMutafaqun ‘Alaih)
Mandi bersama isteri bukanlah tindakan tercela atau sesuatu yang dilarang dalam Islam, sepasang suami isteri memiliki hak sepenuhnya dalam kasih sayang dan melayani satu sama lain.
Rasulullah melakukan hal tersebut untuk melayani dan memberikan kegembiraan bagi isterinya.
11. Pendengar setia
Ketika mendengar keluhan hati isterinya, Rasulullah mendengarnya dengan sabar dan memberi tanggapan dengan baik.
Baginda melakukan begitu untuk memberikan hak kepada isterinya bahawa salah satu tugas seorang suami ialah menjadi pemimpin dan pemberi keputusan ketika isterinya dilanda kebingungan.
Dari Aisyah r.a “Rasulullah adalah orang paling lembut dan banyak menemani isterinya yang sedang mengadu atau sakit”. (HR Bukhari)
12. Diajak berpergian
Aisyah r.a berkata : “Rasulullah jika hendak melakukan perjalanan, beliau melakukan undian di antara para isteri, barang siapa yang keluar namanya, maka dialah yang ikut pergi bersama beliau”.(HR Bukhari)
13. Dibantu dalam pekerjaan rumah tangga
Hal ini pernah diutarakan oleh Aisyah ketika ada yang bertanya padanya mengenai apakah urusan rumahtangga yang biasa dilakukan oleh Rasulullah ketika baginda di rumah.
Aisyah menjawab: “Rasulullah membantu melaksanakan pekerjaan keluarga”. (HR Bukhari)
Ketika ditanya oleh Aisyah, “Ya Rasulullah bukankah engkau telah dijamin syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?
Baginda menjawab “Ya Humaira, apakah aku tak boleh menjadi hamba Nya yang bersyukur?”. (HR Bukhari)
Hadis menjelaskan bahawa Rasulullah SAW bersedia membantu urusan rumah tangga walaupun penat atau berat untuk dilakukan sebagai rasa bersyukur kepada Allah telah diberikan seorang isteri. Baginda menzahirkan rasa syukur itu dengan melayan isterinya dengan baik sekali.
14. Dibelai
Rasulullah memberi kasih sayang pada isterinya dengan rutin membelai dan memenuhi nafkah batin yang merupakan hak isterinya.
“Setiap hari Rasulullah membelai semua isterinya seorang demi seorang. Beliau menghampiri dan membelai tanpa menggauli isteri kecuali Baginda singgah ke rumah isteri yang beliau gilirkan waktunya lalu beliau bermalam di tempatnya”. (HR Ahmad)
15. Tidak Dibebani
Dalam sebuah kisah diriwayatkan bahawa Aisyah menunggu Rasulullah sehingga tengah malam hingga tertidur berhampiran pintu rumah. Ketika Rasulullah sampai rumah dan menyedari hari sudah larut malam, baginda tidak jadi mengetuk pinu rumah kerana bimbang ketukan itu akan mengejutkan isterinya dari lena.
Baginda lalu meletakkan serban di depan pintu dan tidur di atasnya. Walaupun dalam keadaan letih, baginda tidak mahu membebani isterinya dan malam tertidurlah mereka tanpa saling mengetahui mereka tertidur di depan pintu.
Pagi hari ketika Aisyah membuka pintu dia terkejut melihat Rasulullah tidur di luar dan Rasulullah berkata “Aku pulang larut malam. Bimbang r mengganggu tidurmu, aku tak sanggup mengetuk pintu. Itulah sebabnya aku tidur di depan pintu”. (HR Muslim)
Betapa tingginya rasa kasih sayang Rasulullah SAW terhadap isterinya.
Kashoorga: Apa yang dilakukan oleh baginda ini adalah satu ibadah kerana Allah SWT. Sebagai umatnya, kita cuba lah sedaya upaya meniru sehabis baik agar timbul kasih sayang menebal dan menjadikan kehidupan berumahtangga itu teramat indah.
Sumber artikel: Layan Isteri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI