Tugas utama yang diamanahkan oleh Allah kepada setiap wanita adalah membesar dan mendidik anak-anak. Malah tiada seorang pun yang dapat menggantikan peranan kaum wanita dalam memikul tugas ini. Di dalam al-Quran juga turut membicarakan tentang perihal wanita dalam pelbagai sisi kehidupan. Bermula dengan hak dan kewajipannya, sehinggalah menyentuh tentang keistimewaan tokoh-tokoh wanita dalam sejarah Islam dan kemanusiaan.
Sungguhpun begitu, Islam tidak pernah melarang wanita itu untuk keluar bekerja membantu menambah rezeki keluarga. Mereka boleh memilih bidang apa sekalipun asalkan pekerjaannya itu ‘halal’ , mendapat persetujuan suami, dan tidak melanggar syariat. Gaji atau pendapatan isteri ini sebenarnya boleh mempengaruhi suasana dalam keluarga. Gaji yang berkat ditambah dengan usaha dan bantuan yang ikhlas itu secara tidak langsung akan dapat mengeratkan lagi hubungan antara suami dan isteri.
Walau bagaimanapun, terdapat juga di kalangan suami yang sering ambil kesempatan terhadap isterinya yang bekerja. Seolah-olah, suami dengan sengaja memanfaatkan pendapatan yang diperoleh oleh isterinya, sehingga timbul pelbagai perbalahan dalam rumah tangga.
Fenomena inilah yang sering kali mengundang pelbagai persoalan dan pertanyaan. Apakah wang itu milik isteri semata, sehingga tiada ada hak bagi suami untuk menikmatinya? Atau wang tersebut milik bersama?
Islam menyarankan agar kaum lelaki berbuat baik terhadap wanita. Sebagaimana yang disabdakan oleh nabi Muhammad s.a.w yang bermaksud: “Bertakwalah kalian dalam (memperlakukan) terhadap wanita.” (Riwayat Muslim)
Dalam Shahihain, dari Abu Hurairah, ia berkata : Rasulullah bersabda: “Hendaklah kalian memperhatikan kaum wanita dengan baik.” (Riwayat al Bukhari dan Muslim)
Setiap wanita harus memahami bahawa di bawah naungan Islam, wanita bakal hidup dalam kemuliaan lagi berharga, serta hak-haknya dilindungi sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Allah baginya.”
Nafkah Kewajipan Suami
Umumnya, wanita itu merupakan sebahagian masyarakat yang dijamin kehidupannya. Baik sebagai anak, isteri, ibu, atau saudara perempuan. Sementara kaum lelaki pula, mereka diberi tanggungjawab untuk melindungi kaum wanita, dan wanita itu sendiri tidak wajib untuk menanggung nafkah keluarga.
Begitu juga dengan wanita yang sudah berkeluarga, segala keperluan rumah dan anak-anak haruslah ditanggung oleh suami. Ini merupakan salah satu bentuk penghormatan Islam terhadap kaum wanita.
Allah SWT telah berfirman: “Kaum lelaki itu adalah pemimpin kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (kaum lelaki) atas sebahagian yang lain (kaum wanita), dan kerana mereka (kaum lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka”. [Surah An Nisaa’: 34].
Ads
Seperti mana ‘mahar’, pendapatan isteri juga boleh dikategorikan sebagai hak mutlak isteri. Suami tidak mempunyai hak walau sedikit pun ke atas harta tersebut. Kelemahan fizikal atau statusnya sebagai isteri, tidak bererti suami boleh “merampas” hak miliknya atau memanfaatkannya mengikut kemahuannya.
Syaikh ‘Abdullah bin ‘Abdul Rahman al Jibrin pernah ditanya tentang hukum suami yang mengambil wang (harta) milik isterinya, untuk digabungkan dengan wangnya (suami). Menjawab pertanyaan ini, Syaikh al Jibrin menyatakan, tidak dinafikan isteri lebih berhak dengan mahar dan harta yang dia miliki, baik melalui usaha yang dilakukan, hibah, atau warisan. Ia adalah hartanya, dan akan kekal menjadi miliknya. Dia yang paling berhak untuk melakukan apa saja dengan hartanya itu, tanpa ada campur tangan pihak lainnya.
Sepenuhnya Milik Isteri
Wang atau harta isteri adalah milik peribadinya, tidak boleh dimanfaatkan kecuali dengan keredaan dan kerelaannya. Setelah mendapat keredaan itu, barulah ia menjadi ‘halal’ bagi suaminya.
Seperti mana yang difirmankan oleh Allah SWT: “Berikanlah mas kahwin (mahar) kepada wanita (yang kamu nikahi) sebagai pemberian dengan penuh kerelaan. Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian dari mas kahwin itu dengan senang hati, maka makanlah (ambillah) pemberian itu (sebagai makanan) yang sedap lagi baik akibatnya.” [Surah an Nisaa’ : 4].
Ayat di atas, jelas ditujukan kepada para suami, bukan kepada para wali wanita.
Ads
Syaikh ‘Abdur Rahman as Sa’di di dalam tafsirnya menulis, ketika ramai orang (suami/lelaki.) berbuat aniaya kepada kaum wanita dan merampas hak-hak mereka, terutamanya mas kahwin yang dirasakan berat untuk diberikan kepada isteri maka Allah memerintahkan para suami untuk tetap memberikan mahar tersebut kepada isteri.
Apabila para isteri mengizinkan bagi kalian (para suami) dengan reda dan kerelaan, iaitu mengurangkan sebahagian darinya, atau menunda, atau diganti dengan yang lain, maka tiada masalah bagi kalian (para suami).
Ada beberapa pertanyaan yang diajukan kepada Syaikh Bin Baz, antaranya, “ Saya telah menikahi seorang guru. Apakah saya berhak mengambil dari gajinya dengan redanya untuk suatu keperluan, misalnya untuk meminta sebuah rumah?”
Beliau menjawab: Tiada masalah bagi mu untuk mengambil gaji isterimu atas dasar redanya, jika dia seorang wanita rasyidah (berakal). Begitu juga dengan segala sesuatu yang diberikan kepadamu untuk membantumu, tiada masalah untuk engkau gunakan. Dengan catatan, ia rela dan dewasa.
Berdasarkan firman Allah SWT :
Ads
“Kemudian jika mereka menyerahkan kepada kamu sebahagian dari mas kahwin itu dengan senang hati, maka makanlah (ambillah) pemberian itu (sebagai makanan) yang sedap lagi baik akibatnya.” [Surah an Nisaa`/4 : 4].[13]
Tolak Ansur Suami Isteri
Hakikatnya terdapat jalinan kasih sayang yang begitu utuh dan erat antara suami isteri. Namun, kemesraan ini tidak seharusnya berlandaskan kepada wang ringgit. Kerana, harga kemesraan dan keutuhan dalam rumah tangga itu tidak boleh diukur dengan harta benda dan wang semata. Sebaliknya kejujuran, kerjasama dan saling memahami merupakan resipi utama dalam kebahagiaan berkeluarga.
Andai kata suami itu seorang yang ‘cukup’ serba serbi, mungkin dia tidak akan tergamak untuk mengambil atau menggunakan harta isterinya. Begitu juga bagi seorang isteri, pasti dia tidak sanggup untuk meminta itu dan ini, sekiranya suaminya seorang yang tidak bergaji besar.
Dalam keadaan ini, isteri sangat dianjurkan untuk membantu suami. Malah, rumah tangga akan terasa bertambah manis, andai bantuan itu diberikan dengan hati yang benar-benar ikhlas dan reda. Sebagaimana yang lakukan oleh Zainab, isteri Ibnu Mas’ud, menerusi Al Bukhari meriwayatkan hadis Abu Sa’id dalam Sahihnya, ia berkata:
“Dari Abu Sa’id al Khudri : … Zainab, isteri Ibnu Mas’ud datang meminta izin untuk bertemu. Ada yang memberitahu: “Wahai Rasulullah, ini adalah Zainab,” baginda bertanya,”Zainab yang mana?” Maka ada yang menjawab: “(Zainab) isteri Ibnu Mas’ud,” baginda menjawab,”Baiklah. Izinkanlah dirinya,” maka dia (Zainab) berkata: “Wahai, Nabi Allah. Hari ini engkau memerintahkan untuk bersedekah. Sedangkan aku mempunyai perhiasan dan ingin bersedekah. Namun Ibnu Mas’ud mengatakan bahawa dirinya dan anaknya lebih berhak menerima sedekah ku,” Nabi bersabda,”Ibnu Mas’ud berkata benar. Suami dan anakmu lebih berhak menerima sedekahmu.”
Dalam lafaz lain, Nabi s.a.w menambahkan: “Benar, ia mendapatkan dua pahala, pahala menjalin tali keakraban dan pahala sedekah.”
Syaikh Abdul Qadir bin Syaibah al Hamd mengatakan, terdapat beberapa pengajaran melalui hadis di atas:
1). Dibolehkan bagi wanita bersedekah untuk suaminya yang miskin.
2). Suami adalah orang yang paling utama untuk menerima sedekah daripada isterinya berbanding orang lain.
3). Isteri dibolehkan bersedekah untuk anak-anaknya dan kaum kerabatnya yang tidak menjadi tanggungannya.
4). Sedekah isteri tersebut termasuk bentuk sedekah yang paling utama.
Maka disebabkan itulah, bagi seorang isteri yang baik, akan dapat mengelola wang dan harta milik peribadinya secara bijak, membelanjakan pada hal-hal yang bermanfaat bagi dirinya di dunia dan akhirat, tidak boros sehingga mendatangkan kerugian baginya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Penampilan berhijab dan sopan isteri kepada penyanyi dan pelawak, Mark Adam iaitu Norazah Redzuan selepas pulang dari menunaikan ibadah Umrah mendapat perhatian ramai. Nampak manis isteri kesayangan mak ini dengan fesyen pakaian yang menutup aurat. Sejuk mata memandang.
Foto yang menampilkan wanita yang mesra disapa dengan nama Ezan tampil dengan imej terbaharu itu dikongsi oleh Mark menerusi akaun Instagram (IG) miliknya.
“Alhamdulillah saya bersyukur dan gembira dengan ‘penghijrahan’ isteri. Sejak pakai tudung, dia semakin cantik.”
Itu kata penyanyi dan pelakon, Mark Adam apabila isterinya, Norazah Redzuan, 38, memilih untuk kekal bertudung sekembalinya mereka dari menunaikan ibadah umrah hujung tahun lalu.
Mark, 40, atau nama Islamnya Mark Adam Fikri Abdullah berkata, keputusan itu atas isterinya sendiri tanpa sebarang paksaan.
MARK PUJI ISTERI CANTIK BERHIJAB
“Perkataan pertama yang keluar dari mulut saya ketika melihat penampilan isteri bertudung adalah cantiknya. Sebab memang cantik dia pakai tudung.
“Sejujurnya, saya suka melihat dia pakai tudung. Sebagai suami, saya sangat gembira. Pada awalnya terkejut juga sebab dia tak ada cakap apa-apa pun. Tetapi ini keputusannya sendiri,” katanya.
HARAP ISTERI TERUS ISTIQOMAH
Menurutnya, dia berharap isterinya akan terus istiqomah untuk mengenakan tudung.
“Saya perasan, sejak pulang daripada umrah banyak perubahan ditunjukkan pada isteri. Bagi saya ia sesuatu yang bagus.
“Paling penting, setiap keputusan dibuat haruslah istiqomah. Saya juga berdoa semoga hubungan kami ini sentiasa dipelihara dan dalam lindungan Allah SWT,” katanya.
Sumber kredit: Harian Metro dan Instagram Mark Adam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Memang benar berbakti kepada orang kedua ibu bapa adalah kewajiban bagi anak dan derhaka kepada ibu bapa adalah salah satu dosa besar dalam Islam. Tetapi jangan lupa bahawa Islam tidak melihat satu sisi saja lalu melupakan sisi lain.
Islam juga mewajibkan bagi orang tua untuk berbuat baik kepada anak-anaknya.
Jika ibu bapa mendidik anak-anak dengan betul mengikut gaya hidup Islam masalah anak derhaka dapat dikurangkan. Apabila anak derhaka kepada ibu bapa kita bising tetapi adakah kita telah mendidik anak-anak kita dengan betul? Didikan agama yang cukup? Apa kata kita lihat dahulu kisah di bawah ini.
DIPETIK SEBUAH KISAH DARI KITAB TANBIHUL GHAFILIN OLEH ABUL-LAITS AS-SAMARQANDI
Pada suatu ketika di zaman Amirul Mukminin, Umar Al-Khattab r.a, seseorang telah datang menemui Khalifah Islam kedua itu untuk mengadukan hal anaknya;
“Anakku ini benar-benar telah derhaka kepadaku.” kata si bapa.
Lalu Umar memanggil anak lelaki itu dan memarahinya kerana derhaka kepada bapanya serta lupa kepada hak-hak bapanya.
“Apakah engkau tidak takut kepada Allah dengan derhaka kepada bapamu? Kerana itu adalah hak orang tua,” kata Umar kepada si anak.
Anak itu menjawab;
“Wahai Amirul Mukminin, bukankah anak juga punya hak atas orang tuanya?”
Umar menjawab;
“Benar, haknya adalah memilihkan ibu yang baik, memberi nama yang bagus dan mengajarkan al-Kitab (al-Quran).”
Anak itu berkata;
“Demi Allah, bapaku tidak memilihkan ibu yang baik. Ibuku adalah hamba sahaya berkulit hitam dan tuannya seorang Majusi. Ia tidak memberi nama yang baik untukku. Ia menamaiku Ju’al. Dan dia juga tidak mengajarkan Al-Quran kepadaku walau satu huruf pun dari al-Quran.”
(Nota : Ju’al adalah sejenis kumbang berwarna hitam yang selalu bergumul pada najis haiwan. Boleh juga diertikan seorang yang berkulit hitam dan berparas hodoh atau orang yang emosional).
DERHAKA SEORANG AYAH KEPADA ANAKNYA
Umar Al-Khattab r.a lantas menoleh kepada si bapa dan berkata;
“Engkau telah datang mengadukan anakmu telah derhaka kepadamu tetapi engkau yang telah derhaka kepadanya sebelum ia menderhakaimu!”
Iktibar dari kisah di atas, sebagai ibu bapa kita janganlah tergesa-gesa mencela anak sebagai derhaka. Ada banyak hak-hak anak atas ibu bapanya. Bila salah satu sisinya diabaikan, lalu anak menjadi derhaka dan keras kepala, ada kemungkinan ibu bapa tidak memperhatikan sisi tersebut.
Sekarang lebih ramai ibu bapa yang menderhaka kepada anak-anak kerana didikan agama tidak diberi secukupnya kepada anak-anak. Akibatnya lahirlah generasi lemah iman dan rosak akhlak di zaman moden pada hari ini.
Oleh itu, didiklah anak-anak sejak dari dalam kandungan lagi. Semoga generasi pewaris kita hidup dalam jalan yang diredhai oleh yang Maha Esa.
Ibnul Qayyim berkata; “Siapa yang mengabaikan pendidikan yang bermanfaat untuk anaknya dan membiarkannya begitu saja, maka ia telah melakukan tindakan terburuk terhadap anaknya itu. Kerosakan anak-anak itu kebanyakan bersumber dari ibu bapa yang membiarkan mereka dan tidak mengajarkan kewajipan-kewajipan agama kepada mereka. Mereka (anak-anak) tidak memperhatikan perkara-perkara agama di saat masih kecil, sehingga ketika sudah besar mereka sukar meraih manfaat dari pelajaran agama dan tidak dapat memberikan manfaat bagi ibu bapa mereka.”
KESIMPULAN:
Jika anak kita buat silap, dosa atau kesalahan pada kita maka perkara pertama yang perlu kita lihat dan fikir adalah kesilapan kita dalam mendidik.
Contoh: Seorang anak bersosial hingga terlanjur, adakah anak yang perlu dipersalahkan? Tidak. Tapi kita sebagai ibu bapalah yang perlu dipersalahkan kerana kelemahan dalam mendidik. Kebebasan yang diberi kepada anak dalam menggunakan teknologi sekarang dan pergaulan. Perangai-perangai kita yang membuatkan si anak terikut-ikut. Anak fikiran mereka masih mentah sedang kita ibu bapa sudah banyak pengalaman dalam kehidupan.
Kesilapan bukan untuk dipersalahkan, tapi untuk diperbaiki, ambil ikhtibar dan nasihat pada masa akan datang.
Sumber kredit: FB: Dr. Tengku Asmadi T. Mohamad
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Kasih bapa sepanjang masa.’ Ayah ini sanggup berumah dalam kereta demi anak tercinta. Baginya biarlah dia bersusah, asalkan dia berada dekat dengan anak dan isterinya yang berada di wad.
Benarlah kasih ibu membawa ke syurga, kasih ayah sepanjang masa. Itu perumpamaan tepat buat Adi Saifullizam Abdul Sani, 40, apabila sanggup tidur dalam kereta di tempat parkir Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), Ipoh, Perak, bagi menemani anak bongsunya yang dirawat di hospital itu.
Anaknya, Muhammad Afeef Mikhail, 8, sehingga kini dirawat di hospital berkenaan sejak menjalani pembedahan bagi pengambilan sampel sel serta memasukkan tiub sekitar tengah malam Sabtu lalu, selepas disahkan menghidap tumor otak sehari sebelumnya.
Sebelum itu tular video kereta Proton Satria milik bapa itu yang dipasang dengan khemah sambungan belakang kereta dan diletakkan di ruangan parkir HRPB.
Menurut bapa kepada tiga anak masing-masing berusia 15, 12, dan 8 tahun itu yang mesra disapa ‘Adi’, Muhammad Afeef kini stabil selepas pembedahan itu namun masih perlu dirawat dan dipantau di Wad Pediatrik HRPB dengan ditemani isterinya, Aminah Othman.
Ayah Ini Sanggup
Terangnya, keputusan bermalam di ruangan parkir hospital itu diambil kerana ingin sentiasa dekat menemani anak serta isterinya, selain beberapa kekangan lain termasuk kewangan serta kesukaran untuk mencari lot parkir sekiranya dipanggil doktor.
“Isteri menemani anak di wad dan saya ‘menetap’ dalam kereta sebab tidak mahu berjauhan dengan mereka.
“Keputusan bermalam dalam kereta ini diputuskan bersama isteri selepas mengambil kira tahap kemampuan kewangan kami termasuk untuk berulang-alik dari rumah inap dan sebagainya,” katanya.
Berumah Dalam Kereta
Tambah Adi yang bekerja sebagai operator sebuah kilang di Bidor dan menetap di Trolak manakala Aminah hanya suri rumah sepenuh masa Adi, dia juga mengambil cuti tanpa gaji selama seminggu hingga Sabtu ini untuk bersama-sama isteri memantau anaknya.
Katanya, dua lagi anaknya iaitu anak sulung dan anak kedua kini dijaga sementara oleh saudara terdekat.
“Tidur dalam kereta bukanlah lena mana sekadar baring untuk meregang badan dan hilangkan letih.
“Yang penting saya dapat segera sampai jika ada sebarang keputusan atau permintaan doktor yang memerlukan untuk saya sampai ke atas (wad).
“Memang ada kawan sekitar Ipoh yang menawarkan saya duduk sementara di rumah sewa mereka tetapi lokasinya di Tambun dan Pengkalan Station 18 yang mungkin mengambil masa lebih setengah jam untuk saya sampai ke hospital, tidak termasuk untuk mencari parkir,” katanya.
Demi Anak Tercinta
Jelas Adi, Muhammad Afeef pada mulanya didiagnos dengan masalah bengkak pada saluran antara bahagian mata dan tulang belakang di Hospital Slim River sebelum dirujuk ke Hospital Teluk Intan (HTI) bagi menjalani imbasan tomografi berkomputer (CT scan).
“Afeef menjalani CT Scan di HTI pada petang Jumaat dan keputusannya diperoleh malam sama, dan malam itu juga saya, isteri, dan Afeef dirujuk pula ke HRPB bagi pembedahan mengambil sampel sel dan memasukkan tiub.
“Saya bermalam dalam kereta di HRPB sejak Jumaat lalu pada malam pembedahan dilakukan. Kini keadaannya stabil, makin baik, dan sehingga sekarang tidak menunjukkan kesan akibat pembedahan.
“Pemantauan masih diteruskan termasuk bagi menunggu keputusan ujian makmal yang akan menentukan jenis tumor dihidapi anak sebelum doktor memutuskan rawatan susulan yang bersesuaian,” katanya.