Memasuki 10 malam terakhir Ramadan ini umat Islam diseru meningkatkan amal ibadah untuk mengejar pahala Lailatul Qadar. Di mana malam ini adalah lebih baik daripada 1,000 bulan.
Selain membaca al-Quran, melakukan solat dan ibadah ibadah sunat jangan dilupa juga untuk mengamalkan ibadah-ibadah kecil namun cukup besar pahalanya antaranya membaca surah lazim pada setiap 10 malam terakhir ini
Perkara ini dikongsi oleh Ustaz Don Daniyal Biyajid dalam satu video di akaun TikTok miliknya.
Surah yang dimaksudkan adalah mengamalkan bacaan surah al-Fatihah sebanyak tiga kali, al-Zalzalah sebanyak dua kali, al-Kafirun sebanyak empat kali dan al-Ikhlas sebanyak tiga kali.
Ads
“Masuk malam 10 terakhir Ramadan saya nak beri satu petua yang mana siapa buat insya-Allah pahala sekurang-kurangnya bersamaan khatam Quran empat kali dalam setiap malam. Jadi jangan tinggal amalan ini baca setiap malam 10 terakhir dan jika kena pada malam Lailatul Qadar, dapat khatam Quran empat kali selama lebih 1,000 bulan.
Ads
“Yang pertama, jangan tinggal baca surah al-Fatihah sebanyak tiga kali. Sebab Nabi Muhammad S.A.W bersabda satu al-Fatihah bersamaan dengan satu per tiga al-Quran. Baca tiga kali sama macam khatam satu al-Quran. Selepas baca surah al-Fatihah baca surah al-Zalzalah sebanyak dua kali. Nabi bersabda surah ini sama dengan satu per dua al-Quran. Bila baca dua kali serupa macam khatam Quran.
“Kemudian, baca surah al-Kafirun sebanyak empat kali. Nabi bersabda satu surah al-Kafirun bersamaan dengan satu per empat al-Quran. Jadi bila baca empat kali sama macam khatam satu al-Quran. Selepas itu baca, surah al-Ikhlas tiga kali. Jumlahnya al-Fatihah tiga kali, al-Zalzalah dua kali, al-Kafirun empat kali, al-Ikhlas tiga kali bersamaan empat kali khatam,”kongsi beliau.
Ads
Tambah 1 kali surah Yasin
Selain surah al-Fatihah dan tiga surah lazim, Ustaz Don turut berpesan untuk membaca surah Yasin sebanyak sekali yang mana ganjaran pahalanya bersamaan dengan 10 kali membaca al-Quran.
“Yang terakhir baca surah Yasin sebanyak satu kali. Dalam satu hadis yang diriwayatkan sekali baca Yasin bersamaan dengan 10 kali baca Quran. Subhanallah. Jumlah pahala macam khatam Quran sebanyak 14 kali untuk satu malam.”
“Mandikan jenazah ibu bapa, khidmat terakhir seorang anak kepada orang tua mereka.” Disebabkan kata-kata ini ada tukang mandi jenazah yang mengajak anak perempuan memandikan jenazah ayah atau anak lelaki memandikan jenazah ibu.
Si anak, yang dengan emosi nak memberi khidmat terakhir, ditambah dengan ketiadaan ilmu, akan mudah tenggelam dengan emosi, apatah lagi dikatakan ia adalah khidmat terakhir kepada ibu bapa sebelum ibu bapa dikebumikan.
“Hakikatnya perkara tidak ada asal dalam agama. Ia tidak termasuk khidmat kepada ibu bapa. Hatta jika ibu bapa berwasiat begitu pun ia tidak boleh ditunaikan.”
Demikian menurut pendakwah bebas dan juga pensyarah di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia Ustaz Masri Ramli.
Dalam huraian beliau memetik perkongsian dari laman web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan yang mengatakan secara asasnya, apabila seseorang lelaki itu meninggal dunia maka dia akan dimandikan oleh ahli keluarga terdekat dari kalangan lelaki juga mengikut keutamaannya.
Ini seperti yang dinyatakan oleh Imam Al-Nawawi:
فان كان الميت رجلا لا زوجة له فأولى الناس بغسله الْأَبُ ثُمَّ الْجَدُّ ثُمَّ الِابْنُ ثُمَّ ابْنُ الِابْنِ ثُمَّ الْأَخُ ثُمَّ ابْنُ الْأَخِ ثُمَّ العم ثم ابن العم لانهم احق بالصلاة عليه فكانوا احق بغسله
Maksudnya: Sekiranya yang meninggal dunia itu adalah seorang lelaki yang tidak mempunyai isteri maka orang yang paling utama memandikan jenazahnya adalah bapanya, kemudian datuknya, kemudian anak lelakinya, kemudian cucu lelakinya, kemudian saudara lelakinya, kemudian anak saudaranya yang lelaki, kemudian bapa saudara, kemudian sepupu lelaki. Ini kerana mereka merupakan golongan yang paling berhak untuk menunaikan solat jenazah ke atasnya maka demikian mereka juga paling berhak untuk memandikan jenazahnya. Rujuk Al-Majmu’ Syarah al-Muhazzab, Al-Nawawi (5/129).
Jenazah perempuan dimandikan orang perempuan
Berkaitan dengan jenazah orang perempuan pula kami nukilkan kenyataan dari Imam al-Shirazi Rahimahullah yang menyebut:
فان ماتت امرأة ولم يكن لها زوج غسلها النساء وأولاهن ذات رحم محرم ثم ذات رحم غير محرم ثم الاجنبية فان لم يكن نساء غسلها الاقرب فالاقرب من الرجال
Maksudnya: Sekiranya seorang perempuan itu meninggal dunia dan dia tidak mempunyai suami maka yang memandikan jenazahnya adalah orang-orang perempuan. Yang paling utamanya adalah golongan wanita yang mempunyai hubungan kekeluargaan dari kalangan mahram kemudian yang wanita yang mempunyai hubungan kekeluargaan selain dari kalangan mahram, kemudian wanita ajnabiyyah (bukan keluarga). Sekiranya tidak ada golongan perempuan, maka jenazah wanita itu dimandikan oleh kaum kerabat yang paling hampir dari kalangan orang lelaki.
Rujuk Al-Muhazzab Fi Al-Fiqh al-Syafi’e, Al-Shirazi (1/238).
Imam Al-Nawawi dalam syarahan beliau ke atas kenyataan Al-Shirazi di atas memperincikan lagi perbahasan tersebut dengan katanya:
إذَا مَاتَتْ امْرَأَةٌ لَيْسَ لَهَا زَوْجٌ غَسَّلَهَا النِّسَاءُ ذَوَاتُ الْأَرْحَامِ الْمَحَارِمِ كَالْأُمِّ وَالْبِنْتِ وَبِنْتِ الِابْنِ وَبِنْتِ الْبِنْتِ وَالْأُخْتِ وَالْعَمَّةِ وَالْخَالَةِ
Maksudnya: Apabila seorang perempuan itu meninggal dunia dan dia tidak mempunyai suami maka dia dimandikan oleh golongan perempuan yang mempunyai hubungan kekeluargaan dari kalangan mahram seperti ibu, anak perempuan, cucu perempuan daripada anak lelaki dan anak perempuan, saudara perempuan, ibu saudara dari sebelah bapa serta ibu saudara dari sebelah ibu.
Perlu diketahui prinsip asal dalam pemandian jenazah ini adalah jenazah lelaki dimandikan oleh orang lelaki dan jenazah perempuan dimandikan oleh orang perempuan.
Sekiranya si mati adalah lelaki maka yang lebih utama untuk memandikannya adalah mereka yang paling utama menunaikan solat ke atas jenazahnya dan juga isterinya. Namun jika dia tidak mempunyai isteri maka individu yang utama memandikan jenazahnya adalah sebagaimana turutan yang telah disebutkan oleh Imam Al-Nawawi di atas.
Kesimpulan
Sebagai penutup, kami menyatakan bahawa sekiranya anak lelaki memandikan jenazah bapanya maka ini adalah dibolehkan. Demikian juga dibolehkan untuk anak perempuan memandikan jenazah ibunya.
Adapun anak lelaki memandikan jenazah ibunya dan anak perempuan memandikan jenazah bapanya, hal ini hanyalah dibolehkan apabila tidak terdapatnya turutan-turutan awal golongan yang diberi keutamaan dari kalangan orang-orang lelaki dan juga perempuan.
Dalam situasi ini, tatacaranya adalah dengan memandikan jenazah dari sebalik pakaian yang menutup jenazah dan mengelap badan jenazah dengan menggunakan perca kain dan bukannya dengan tangan sendiri.
Sekiranya golongan-golongan yang utama memandikan jenazah itu ada, maka tidak boleh untuk anak perempuan memandikan jenazah bapa dan tidak boleh anak lelaki memandikan jenazah ibunya.
Keadaan kematian husnul khatimah menjadi nilaian sebenar di sisi Allah yang disaksikan pada saat-saat akhir amalan seorang insan. Adalah tidak menghairankan bagi seseorang yang melakukan amalan kebaikan ketika hidupnya namun setelah kematiannya dan ketika hampir dimasukkan ke dalam syurga, tiba-tiba Allah memerintahkan dia dimasukkan ke dalam neraka kerana dia pernah beramal dengan amalan ahli neraka.
Malah sebaliknya manusia yang melakukan amalan kejahatan ketika hidupnya tetapi pada penghujungnya dia beramal dengan amalan ahli syurga dan apabila menemui ajalnya, dia diperintahkan Allah untuk dimasukkan ke dalam syurga. Sesungguhnya manusia yang menemui ajal ketika di dalam masjid, sedang melakukan solat, berada di dalam majlis ilmu, sedang mendengar khutbah dan sebagainya, merupakan di antara contoh-contoh kematian yang dicemburui.
Setiap antara kita umat Islam pastinya mengimpikan mati dalam keadaan yang mulia di sisi Allah tetapi cukupkah amalan yang kita lakukan sekarang untuk melayakkan kita memperoleh ganjaran seperti itu? Ikuti perkongsian berikut yang pastinya menyentuh hati.
Nama mesra beliau Pak Osman. Kewujudannya tak disedari. Ketiadaannya kurang dicari. Tapi setiap kali kuliah, beliau duduk paling depan. Iktikafnya lebih byk sekalipun zahir ilmunya mcm masih sederhana.
Tak henti senyum, suka mengangguk setiap kali mendengar kuliah maghrib. Umurnya pencen tapi ibadahnya belia.
Setiap kali sebelum saya tiba, dia sudahpun berteleku di sejadah saf depan. Ketika saya tiba, dia biasa hulurkan tangan layak seorang bapa berjabat dgn anaknya. Begitulah rutin beliau.
Namun..
Hari ini hari Jumaat. Beliau sedang iktikaf lebih awal. Beliau telah solat lebih awal. Difahamkan beliau sedang berpuasa hari ini straight 10 hari, nazar kerana isterinya terpilih ke Baitullah tahun ini. Beliau sdg menunggu ketibaan penceramah tazkirah Jumaat.
Beliau sedang membantu pihak masjid utk membuka salah satu pintu masjid, tiba-tiba beliau rebah. Jantungnya terhenti.
Setelah 40 minit pasukan bantuan memberikan pertolongan cemas, beliau disahkan meninggalkan dunia. Beliau meninggalkan kami semua jemaah di Masjid AnNur Galleria@Kotaraya.
إنا لله وإنا إليه راجعون
Semoga Allah merahmati ruh Pak Osman. Beliau memuliakan banyak perkara yang dimuliakan oleh Allah, lalu Allah memuliakannya. Sedang hari ini hari Jumaat. Sedang beriktikaf. Sedang berpuasa pula. Sedang menanti di taman syurga majlis ilmu. Sedang mengimarahkan masjid membukakan pintu masjid.
Seolah-olah selangkah lagi masuk ke Syurga. Tatkala detik husnul khatimah itu, Allah ambil nyawanya.
Allah..Allah..Allah.. Mulianya kematianmu. Indahnya pengakhiranmu. Beliau dikebumikan petang ini juga sebelum mentari lenyap di ufuk barat. Saya mohon sangat-sangat agar yg membaca mesej ini supaya hadiahkan Fatihah buatnya.
له الفاتحة – Imam Khairul –
Semoga rohmu dicucuri rahmat dan di tempatkan di kalangan orang2 soleh…. Pak Osman @ abah – panggilan anak-anak di Galleria – tinggal dalam memori…
Sumber: Instagram Ustaz Syed Abdul Kadir Aljoofre
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Filem Ipar Adalah Maut kembali diperkatakan selepas ia ditayangkan di Netflix. Berkisar tentang hubungan terlarang abang dan adik ipar yang duduk serumah. Meski ia perbuatan zina yang keji namun hakikatnya ia berlaku dalam masyarakat kita.
Malah ‘ipar adalah maut ini juga ternyata disebut dalam satu hadis Rasulullah SAW. Apa yang dimaksudkan tentang ‘ipar dalam maut’ dalam hadis ini. Mufti Wilayah Persekutuan memberikan penjelasan tentang hal tersebut.
Status antara ipar-duai adalah haram muaqqat iaitu haram untuk dinikahi dalam tempoh waktu tertentu. Implikasinya, mereka perlulah memelihara batasan aurat dan adab pergaulan ketika berinteraksi antara satu sama lain bukan seperti mahram yang lain. Mereka turut tidak dibenarkan berkhalwat (berdua-duaan) apatah tidak lagi bersentuhan kulit. Ini berdasarkan sabda Nabi SAW :
Maksudnya : Berhati-hatilah kamu ketika masuk menemui wanita, lalu seorang lelaki Ansar berkata : Wahai Rasulullah, bagaimana pendapat engkau tentang ipar? Baginda bersabda : Ipar adalah maut. Riwayat al-Bukhari (5232) Riwayat al-Muslim ( 2172)
Rasulullah SAW menyatakan makna ipar adalah maut (al-hamwu al-maut) dalam hadis tersebut ialah tentang kebimbangan fitnah yang bakal muncul dari ipar duai lebih besar bahayanya daripada orang lain.
Kebarangkalian berlaku khalwat dengan ipar duai
Tidak dinafikan kebarangkalian berlaku khalwat dengan ipar duai walaupun hukum ipar berbeza dengan ajnabi, iaitu ipar merupakan mahram sementara yang haram dinikahi manakala wanita ajnabi tidak haram untuk dinikahi.
Maksud ipar ialah kerabat suami selain bapa, datuk dan anak-anaknya. Adapun bapa dan anak – anak suami hukumnya sudah menjadi mahram untuk isterinya. Bahkan mereka dibenarkan untuk berdua-duaan di tempat yang sunyi.
Sementara adik-beradik lelaki suami, anak sedara, pakcik sedara sebelah suami dan seumpamanya tidak dikira sebagai mahram, Maksud al-Maut di dalam hadis ialah kebinasaan dan kemusnahan dalam kehidupan yang mana ipar duai lebih utama dilarang dan dijauhi berkhalwat. Ini kerana berdua-duaan dengan ipar duai membawa kepada fitnah dan kebinasaan di dalam agama. (Rujuk Sahih Muslim 4/1711, Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim 14/154)
Dalam hal ini, adalah haram hukumnya sekiranya suami dan ipar perempuan duduk berdua-duaan di rumah tanpa isteri. Perkara yang sama juga sekiranya isteri duduk berdua-duaan dalam rumah ipar lelaki tanpa suami. Situasi ini perlu dijauhi bagi menutup pintu fitnah.
Namun, ipar-duai menziarahi dan menumpang rumah bermalam yang berasingan bilik dibolehkan selagi adanya mahram disisi ipar duai dan aman daripada fitnah.
Dalam Islam seorang isteri memang wajib taat pada suami. Namun begitu ada kala isteri berdepan dengan situasi yang membuatkan mereka dalam keadaan serba salah.Antaranya...