Ada banyak kisah isteri yang terpaksa hidup dalam kesempitan setelah kematian suami kerana tidak faham tentang hak mereka tentang harta yang ditinggal. Ada juga kalangan wanita ini sanggup melepaskan harta kerana tidak mahu berkonflik dengan keluarga arwah suami.
Sedangkan Islam telah memberi panduan yang jelas tentang perihal harta selepas berlakunya satu satu kematian. Dikongsi oleh Majlis Agama Islam Selangor berikut adalah 12 perkara isteri wajib tahu tentang harta bila berlaku kematian suami.
1. Jika suami meninggal dunia dan meninggalkan harta tanpa membuat wasiat atau tanpa menghibahkan hartanya semasa hidup, maka semuaharta-harta yang halal yang ditinggalkan adalah merupakan harta pusaka yang akan diwarisi oleh isteri dan waris-waris lain mengikut hukum faraid.
2. Jika suami meninggal dunia meninggalkan anak lelaki, anak perempuan, ibu dan bapa, maka mereka juga adalah waris-waris yang berhak mewarisi harta pusaka arwah suami selain daripada isteri.
3. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan, bapa dan adik-beradik, maka waris yang berhak ke atas harta pusaka arwah suami adalah isteri, anak perempuan dan bapa sahaja. Adik-beradik arwah suami tidak berhak.
Ads
4. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan dan adik beradik, maka semua itu adalah merupakan waris-waris yang layak mewarisi harta pusaka arwah suami.
5. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri, anak perempuan berumur 8 tahun dan anak lelaki berumur 2 hari, maka adik-beradik arwah suami tidak berhak ke atas harta pusaka arwah suami walaupun anak lelaki tersebut baru berumur 2 hari.
6. Jika suami meninggal dunia dan 2 hari sebelum itu telah menceraikan isterinya dengan perceraian secara talaq 1, maka isteri tersebut masih lagi berhak ke atas harta pusaka arwah suaminya.
Ads
7. Jika suami meninggal dunia sebaik sahaja selepas akad nikah dengan isterinya, isterinya tetap berhak ke atas harta pusaka arwah suaminya.
8. Jika suami sebelum meninggal dunia menyatakan mengharamkan harta-hartanya diwarisi oleh isteri dan kemudiannya meninggal dunia, isteri tersebut tetap berhak mewarisi harta pusaka arwah suaminya.
9. Jika suami meninggal dunia meninggalkan harta yang berkongsi bahagian dengan isteri, bahagian yang dimiliki oleh arwah suami merupakan harta pusaka yang perlu dibahagikan kepada waris-waris termasuk isteri mengikut hukum faraid.
Ads
10. Jika suami meninggal dunia meninggalkan isteri sebagai penama kepada simpanan KWSP, Tabung Haji, Takaful atau seumpamanya, maka isteri hendaklah bertindak sebagai pentadbir untuk membahagikan wang-wang tersebut kepada dirinya dan waris-waris lain yang berhak mengikut hukum faraid.
11. Jika suami meninggal dunia namun harta yang ditinggalkan merupakan harta yang dipinjam, harta yang diamanahkan, harta yang telah diwakafkan, harta yang telah dihibahkan atau harta yang telah dijual, harta-harta tersebut bukan merupakan harta pusaka yang layak diwarisi oleh isteri.
12. Harta pusaka arwah suami yang diperolehi dalam tempoh perkahwinan dengan isteri boleh dituntut oleh isteri sebagai harta sepencarian melalui Mahkamah Syariah.
Dalam setahun ada sahaja jemputan menghadiri majlis ‘Baby Shower’. Ia semakin menjadi budaya bagi ibu bapa millennial. Kalau dahulu kita biasa dijemput ke majlis akikah. Apa pun juga yang kita anjurkan, hendaknya ia tidak menyalahi hukum agama, apatah lagi ia adalah budaya amalan bukan Islam. Perlu berpada-pada.
Namun bagi mengetahui lanjut hal ini, kita baca ulasan lanjut daripada Siti Nurunnajwa Shamsudin, penyelidik di Majlis Ulama Isma. Adakah Rasulullah juga menganjurkan ‘Baby Shower’ atau sekadar ikutan membabi buta budaya luar semata-mata?
Majlis ‘Baby Shower’ dlihat semakin menjadi trend dan mendapat tempat di kalangan masyarakat Islam di negara ini. Majlis ini sebenarnya telah lama wujud di hampir setiap negara di dunia mengikut tradisi masyarakat negara tersebut.
Majlis tersebut dibuat bagi meraikan bakal ibu yang bakal melahirkan anak. Kebiasaannya, majlis ini diadakan ketika umur kandungan mencecah 7 bulan.
Pada zaman dahulu, masyarakat Melayu menjalankan upacara melenggang perut ketika usia kandungan menginjak 7 bulan. Namun pada masa kini, adat melenggang perut tidak lagi mendapat tempat dalam kalangan masyarakat dan diganti dengan majlis ‘Baby Shower’ bagi meraikan bakal ibu.
Di negara barat, mereka gelarkan majlis tersebut sebagai ‘Baby Shower’ kerana bakal ibu akan dihujani dengan pelbagai jenis hadiah bagi menyambut kelahiran bayi.
Islam adalah satu agama yang sangat menitik beratkan identiti. Oleh itu sebagai umat Islam kita perlu berhati-hati dalam memastikan identiti Islam sentiasa terpelihara daripada penyerupaan dengan agama lain.
Kita juga dilarang untuk menyerupai golongan kafir dalam hal yang merupakan identiti atau lambar atau syiar agama mereka.
Daripada Ibn Umar RA, Rasulullah SAW bersabda:
منتشبهبقومفهومنهم
Barangsiapa yang menyerupai sesuatu kaum, dia adalah daripada kalangan mereka (Riwayat Abu Daud :4031)
Imam al-Sana’ni Rahimahullah ketika menafsirkan hadis di atas berkata, bahawa sesiapa yang menyerupai orang fasik ataupun kafir ataupun melakukan bid’ah dalam apa juga perkara yang dikhaskan padanya dari segi pemakaian, tunggangan ataupun gerak-geri tingkah laku maka dirinya tergolong dalam kalangan mereka. (Subul al-Salam 2/647)
Setelah meneliti asal usul majlis ‘Baby Shower’, saya berpendapat ia bukanlah suatu syiar daripada mana-mana agama dan hanyalah sebahagian daripada tradisi masyarakat yang pelbagai.
Oleh itu, saya mencadangkan bagi mereka yang ingin melakukan majlis seumpama ini perlulah mengikuti saranan atau garis panduan berikut:
Majlis perlulah dijauhi dengan segala larangan dan perkara yang diharamkan syarak seperti pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, perkara khurafat dan sebagainya.
Aktiviti yang dilakukan semasa majlis perlulah tidak membawa kepada kelalaian dan tidak tersimpang dari ajaran agama Islam.
Seeloknya, majlis ini ditukar nama kepada majlis kesyukuran atau doa selamat atau apa-apa nama yang dirasakan bersesuaian bagi mengelakkan fitnah.
Majlis ini hendaklah bertujuan hanya untuk mengeratkan silaturrahim antara rakan-rakan dan ahli keluarga dan bukannya bertujuan mengikuti budaya barat.
Sebarang pembaziran hendaklah ketika majlis ini berlangsung perlulah dielakkan dan tidak boleh bermegah-megah.
Sebaiknya majlis seumpama ini diadakan bagi mendoakan kesejahteraan bakal ibu dan bayi agar berada dalam keadaan selamat sehingga selepas kelahiran.
Namun begitu perlulah diingatkan, majlis ‘Baby Shower’ bukanlah sebahagian daripada syariat Islam dan adalah lebih baik jika sebagai umat Islam kita menyambut kelahiran bayi seperti yang telah digariskan oleh Islam.
Antara adab dalam menyambut kelahiran bayi yang disebut di dalam kitab Tarbiyatul Aulad karangan Dr. Abdullah Nasih Ulwan ialah :
Bergembira dan mengucapkan tahniah apabila menerima berita kelahiran.
Mengazankan dan mengiqamatkan anak
Mentahnik anak selepas dilahirkan
Mencukur rambut anak
Menamakan anak dengan nama yang baik
Menjalankan akikah
Mengkhatankan anak
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sebagai hamba-Nya yang lemah sudah pasti kita tidak dapat lari dari melakukan dosa. Namun dosa yang termasuk dalam aib diri ini seharuskan kita diamkan apatah lagi ia melibatkan dosa maksiat.
Namun apa yang berlaku pada hari ini, ada yang dengan mudah mendedahkan dosa yang mereka lakukan sebagai satu perkongsian di sosial media. Malah ada yang melakukannya dengan niat mendapatkan ‘view’ yang tinggi.
Sedangkan apa yang dilakukan ini sangat dicela oleh Rasulullah SAW. Perkara ini dijelaskan oleh Prof. Dr Ahmad Sanusi Azmi dari Fakulti Pengajian Sunnah, Universiti Sains Islam Malaysia
“Rasulullah mencela mereka yang suka mendedahkan dosa mereka sendiri sedangkan Allah sudah menyembunyikan keaiban maksiat yang mereka lakukan.
Sabda Rasulullah:
كُلُّ أُمَّتِي مُعَافًى إِلَّا الْمُجَاهِرِينَ وَإِنَّ مِنْ الْمُجَاهَرَةِ أَنْ يَعْمَلَ الرَّجُلُ بِاللَّيْلِ عَمَلًا ثُمَّ يُصْبِحَ وَقَدْ سَتَرَهُ اللَّهُ عَلَيْهِ فَيَقُولَ يَا فُلَانُ عَمِلْتُ الْبَارِحَةَ كَذَا وَكَذَا وَقَدْ بَاتَ يَسْتُرُهُ رَبُّهُ وَيُصْبِحُ يَكْشِفُ سِتْرَ اللَّهِ عَنْهُ
“Setiap umatku akan diampunkan dosa mereka melainkan golongan mujahirin (iaitu mereka yang mendedahkan dosa mereka sendiri). Yang dimaksudkan dengan ‘mujaharah’ itu ialah seorang lelaki yang melakukan satu perbuatan (maksiat) pada waktu malam sedangkan di waktu pagi Allah telah menutup apa yang dilakukannya pada malam tersebut.
Lalu dia berkata: Wahai fulan, semalam aku telah melakukan perbuatan (dosa) ini dan perbuatan (dosa) itu. Sesungguhnya dia tidur dalam keadaan Allah menutup aib yang telah dia lakukan namun dia bangun pada waktu pagi lalu mendedahkan sendiri apa yang Allah telah sembunyikan aibnya.”
Ujar Dr Sanusi hari ini umat ditimpa penyakit. Mereka merasa bangga dengan dosa. Bahkan mereka menayangkan pula gambar-gambar tidak menutup aurat, atau merakamkan pula pengakuan maksiat yang dilakukan di media sosial. Sedangkan seorang mukmin itu sepatutnya tidak merasa selesa dengan dosanya.
Sabda Rasulullah:
“إِذَا سَرَّتكَ حَسَنَتُكَ وَسَاءَتكَ سَيِّئَتُكَ فَأَنتَ مُؤمِنٌ”
“Sekiranya engkau merasa tenang dengan amal kebaikan dan merasa tidak selesa dengan kejahatan yang engkau lakukan, maka engkau adalah orang yang beriman.” (HR Ahmad)
Bahkan seorang mukmin itu amat malu dan takut dengan dosanya. Mukmin menganggap dosa mereka seperti gunung yang akan menimpanya. Sabda Rasulullah:
إِنَّ المُؤمِنَ يَرَى ذُنُوبَهُ كَأَنَّهُ قَاعِدٌ تَحتَ جَبَلٍ يَخَافُ أَن يَقَعَ عَلَيهِ، وَإِنَّ الفَاجِرَ يَرَى ذُنُوبَهُ كَذُبَابٍ مَرَّ عَلَى أَنفِهِ
“Sesungguhnya seorang mukmin itu melihat dosanya seperti dia sedang duduk di bawah bukit dan bimbang bukit (dosa) itu itu akan menimpanya sedangkan orang yang fajir (fasiq) itu melihat dosanya hanya seperti lalat di atas hidungnya.” (HR al-Bukhari).
Hadith ini katanya sangat jelas menunjukkan bahawa seorang mukmin itu sepatutnya sangat malu untuk menayangkan perlakuan dosa mereka.
Sabda Rasulullah:
والإثم ما حاك في نفسك وكرهت أن يطلع عليه الناس
“Dosa itu adalah apa yang tidak enak dihatimu dan engkau benci untuk menayangkannya di hadapan manusia.” (HR Muslim).
Kata Prof Dr Sanusi hari ini sifat malu itu telah semakin pupus. Sehinggakan seorang muslim itu sudah tidak merasa malu lagi untuk berkongsi perlakuan dosa, malah menjadikannya tujuan atas kepentingan yang sukar difahami.
Seringkali ketika solat hati berasa was-was, keliru dengan bilangan rakaat, bacaan dan sebagainya. Ia menjadikan ibadah kita kurang sempurna dan tidak khusyuk.
Perasaan was was ini juga boleh dirasakan dalam urusan seharian kita dan boleh jadi menyebabkan rasa stress, bosan malah putus asa. Dan adalah sangat merugikan jika rasa putus asa ini berlaku dalam soal melakukan ibadah gara-gara penyakit was-was.
Namun demikian ada beberapa amalan yang boleh dilakukan oleh mereka yang diselubungi perasaan was-was khususnya ketika beribadah. Amalan ini dikongsi oleh pendakwah terkenal Ustaz Azhar Idrus dalam satu hantaran di Facebook.
Was-was adalah hasutan syaitan
Was-was adalah hasutan syaitan pada hati manusia yang hendak melakukan ibadah supaya ibadahnya jadi tidak sempurna. Mereka yang berdepan perasaan ini boleh mencuba beberapa bacaan yang berikut sebagai ikhtiar menyembuhkan penyakit was-was.
Sebaiknya sebelum memulakan suatu amalan seorang itu memohon perlindungan dengan Allah dari was-was syaitan dengan membaca أعوذُ بالله من الشيطان الرجيم dan kemudian adalah elok dia membaca ءامنتُ بالله عز وجل وبرسله yang berarti aku telah beriman dengan Allah Taala dan dengan para Rasul-Nya atau ءامنَّا بالله وبرسلهِ yang berarti kami telah beriman dengan Allah dan dengan para Rasul-Nya.
Orang yang selalu diganggu dengan was-was ini sangat elok membanyakkan membaca لا حول ولا قوة إلا بالله .
Dan demikian lagi orang yang ada penyakit was-was kena banyakkan menyebut kalimah لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ yaitu kalimah yang sangat ditakut oleh syaitan.
Berkata setengah ulamak :
يُستحبُّ قول لا إله إلا الله لمن ابتليَ بالوسوسة في الوضوء أو الصلاة أو ما أشبه ذلك، فإنَّ الشيطان إذا سمعَ الذكر خنسَ أي تأخر وانقبض، وكلمة لا إله إلا الله رأس الذكر وأحسن الحسنات
Ertinya : “Disunatkan menyebut لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ bagi mereka yang dibalakan dengan penyakit was-was ketika berwuduk dan ketika hendak solat atau barang yang seumpama demikian itu kerana sungguhnya syaitan itu apabila mendengar olehnya akan zikir nescaya undur ia dan menghilang dan adalah kalimah لاَ إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ itu ibu segala zikir dan sebaik-baik kebajikan.”
InsyaAllah orang yang mempunyai penyakit was-was yang mengamalkan bacaan-bacaan ini akan terpelihara dari penyakit tersebut.
Cium jenazah suami, isteri atau ahli keluarga buat kali terakhir antara amalan biasa dalam masyarakat kita sebelum jenazah dikafankan.Namun begitu masih ada yang keliru...