Puasa di bulan Ramadan ialah menahan lapar dan dahaga serta juga hawa nafsu dari terbitnya fajar sampai terbenam matahari. Salah satu nikmat ketika menjalani ibadah berpuasa ialah ketika berbuka puasa. Walau bagaimanapun ketika berbuka puasa, bukan sekadar dapat menghilangkan lapar dan dahaga tetapi lebih dari itu.
12 PERKARA YANG MENJADI KEUTAMAAN KETIKA BERBUKA PUASA
BARAKAH KEPADA MEREKA YANG BERPUASA
Mereka yang berpuasa ketika berbuka puasa akan dapat merasai betapa bersyukurnya kerana mempunyai makanan untuk dimakan berbanding mereka yang tidak berkemampuan. Menahan lapar dan dahaga sepanjang hari akan memberikan keinsafan dalam diri.
MENYEGERAKAN BERBUKA PUASA
Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:
“Manusia akan senantiasa berada dalam kebaikan selama mereka menyegerakan berbuka.” (HR. Bukhari no. 1957 dan Muslim no. 1098)
Dalam hadis yang lain disebutkan,
“Umatku akan senantiasa berada di atas sunnahku (ajaranku) selama tidak menunggu munculnya bintang untuk berbuka puasa.” (HR. Ibnu Hibban 8/277 dan Ibnu Khuzaimah 3/275, sanad shahih). Inilah yang ditiru oleh Rafidhah (Syi’ah),
MEMBACA DOA SEBELUM BERBUKA PUASA
Dari ‘Aisyah radhiyallahu ‘anha, Rasulullah SAW bersabda,
Ads
“Apabila salah seorang di antara kalian makan, maka hendaknya ia menyebut nama Allah Ta’ala (iaitu membaca ‘bismillah’). Jika ia lupa untuk menyebut nama Allah Ta’ala di awal, hendaklah ia mengucapkan: “Bismillaahi awwalahu wa aakhirohu (dengan nama Allah pada awal dan akhirnya)”.” (HR. Abu Daud no. 3767 dan At Tirmidzi no. 1858, hasan shahih)
MAKAN HIDANGAN YANG RINGAN
Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu berkata,
“Rasulullah SAW biasanya berbuka dengan rothb (kurma basah) sebelum menunaikan solat. Jika tidak ada rothb, maka beliau berbuka dengan tamr (kurma kering). Dan jika tidak ada yang demikian beliau berbuka dengan seteguk air.” (HR. Abu Daud no. 2356 dan Ahmad 3/164, hasan shahih)
MEMBACA BISMILLAH SEBAGAI TANDA BERSYUKUR
Para sahabat Nabi SAW berkata,
“Wahai Rasulullah, sesungguhnya kami makan dan tidak merasa kenyang?” Beliau bersabda: “Kemungkinan kalian makan sendiri-sendiri.” Mereka menjawab, “Ya.” Beliau bersabda: “Hendaklah kalian makan secara bersama-sama, dan sebutlah nama Allah, maka kalian akan diberi berkah padanya.” (HR. Abu Daud no. 3764, hasan).
Ads
DOA BAGI YANG BERBUKA PUASA TIDAK AKAN DITOLAK
Nabi SAW bersabda,
“Ada tiga orang yang doanya tidak ditolak : (1) Pemimpin yang adil, (2) Orang yang berpuasa ketika dia berbuka, (3) Doa orang yang dizalimi.” (HR. Tirmidzi no. 2526 dan Ibnu Hibban 16/396, shahih).
Ketika berbuka adalah waktu terkabulnya doa kerana ketika ini orang yang berpuasa telah menyelesaikan ibadahnya dalam keadaan tunduk dan merendahkan diri (Lihat Tuhfatul Ahwadzi, 7: 194).
SALING BERKONGSI HIDANGAN BERBUKA
Rasulullah SAW bersabda,
“Siapa memberi makan orang yang berpuasa, maka baginya pahala seperti orang yang berpuasa tersebut, tanpa mengurangi pahala orang yang berpuasa itu sedikit pun juga.” (HR. Tirmidzi no. 807, Ibnu Majah no. 1746, dan Ahmad 5/192, hasan shahih)
Ads
WAKTU BERBAHAGIA BAGI YANG BERPUASA
Dari Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu, ia berkata, “Rasulullah SAW bersabda, “Orang yang berbuka puasa mempunyai dua kebahagiaan yang boleh ia rasakan; kebahagiaan ketika ia berbuka dan kebahagiaan ketika ia bertemu dengan Rabb-nya kerana puasa yang dilakukannya.” (HR. Bukhari dan Muslim)
MENUNGGU WAKTU BERBUKA DENGAN MELAKUKAN PERKARA YANG BERMANFAAT
Gunakan waktu sepanjang berpuasa untuk menambah ibadah. Menunggu waktu berbuka dapat anda manfaatkan untuk melakukan perkara yang boleh mendatangkan pahala. Mengaji Al-Quran, bertadarus waima menyediakan juadah berbuka puasa pun sudah dapat memberikan pahala kepada kita. Pastinya ia akan menyempurnakan ibadah dan buka puasa anda.
JANGAN MAKAN DAN MINUM BERLEBIHAN
Berbuka puasa dalam Islam biarlah secara sederhana, usah bermewah-mewah. Bulan Ramadan mengajar kita untuk bersederhana. Jangan sampai ibadah berpuasa hanya sekadar menahan lapar dan dahaga semata-mata.
BUKANLAH WAKTU UNTUK BALAS DENDAM
Waktu berbuka puasa bukan merupakan waktu untuk balas dendam. Makan biarlah bersederhana dan tidak keterlaluan. Sesungguhnya apa jua perkara yang dilakukan secara berlebihan akan mendatangkan kemudharatan.
JANGAN MELALAIKAN ADAB MAKAN
Ya! Memang lapar ketika berpuasa seharian namun itu bukan bermakna kita boleh mengenepikan soal adab ketika menjamu selera. Mulakan dengan doa ringkas dan makan secara perlahan-lahan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Seperti yang kita ketahui, antara suami dan isteri, memang tiada langsung batas aurat antara satu sama lain. Sama ada suami atau isteri, masing-masing bebas menyentuh dan menerokai tubuh masing-masing. Walau bagaimanapun apabila suami isteri atau salah seorang ada wuduk bersentuhan antara satu sama lain, adakah batal air wuduk?
Tapi ada juga yang berpendapat wuduk tak batal. Sebenarnya batal atau tidak?
Dalam permasaalahan ini para ulama berbeza pendapat:
Mazhab Hanafi berpendapat sentuhan antara lelaki dan wanita tidak membatalkan wuduk selagi ia tidak menyebabkan nafsu seseorang itu terangsang sama ada dari pihak lelaki ataupun perempuan.
Jika nafsu syahwat telah terangsang akibat daripada sentuhan berkenaan, maka wuduk mereka akan terbatal.
Lain pula yang dilihat oleh Mazhab Maliki yang berpendapat, wuduk hanya akan terbatal jika menepati syarat berikut:
Lelaki atau perempuan yang telah bersentuhan atau tersentuh itu telah mencapai umur baligh. Ini bermaksud menyentuh anak kecil yang belum baligh tidak akan membatalkan wuduk.
* Sentuhan yang berlaku antara mereka sama ada secara sengaja atau sebaliknya menyebabkan nafsu terangsang. Oleh yang demikian, sentuhan yang tidak membangkitkan nafsu tidak akan membatalkan wuduk.
* Bersentuhan mestilah bertemu kulit dengan kulit tanpa sebarang kain atau lapik.
Pandangan Mazhab Syafie agak tegas berbanding mazhab lain yang berpendapat sentuhan yang berlaku antara lelaki dan wanita (bukan mahram) akan menyebabkan wuduk terbatal. Hukum itu bersifat umum untuk semua keadaan dan lapisan masyarakat sama ada tua atau muda, hidup atau mati, sengaja atau kebetulan, bernafsu atau sebalik.
Mazhab Hambalihanya mengkhususkan hukum kepada sentuhan yang bersyahwat. Jika sentuhan yang berlaku itu tidak menyebabkan nafsu terangsang, maka wuduk mereka tidak batal. Jika rangsangan syahwat berlaku akibat daripada sentuhan itu, maka wuduk mereka akan terbatal walaupun ia berlaku antara mahram.
Semua penjelasan di atas membuktikan bahawa terdapat pelbagai pandangan dalam isu ini.
Bagaimanapun, pendekatan yang dibuat oleh Mazhab Syafie adalah terpilih untuk diamalkan memandangkan ia adalah mazhab rasmi di Malaysia. Pegangan kita di Malaysia adalah Mazhab Syafie.
Berpegang dengan Mazhab Syafie lebih diutamakan bagi mengelak berlakunya perpecahan dalam kalangan umat Islam jika tidak kena dengan gayanya.
Wallahua’lam.
https://www.youtube.com/watch?v=2GUkdRmPYJE
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Jodoh dan pertemuan adalah perkara misteri yang tidak diketahui oleh manusia, namun semuanya adalah ketentuan Allah SWT yang maha mengetahui. Setiap dari kita mempunyai perjalanan hidup yang berbeza apabila dikaitkan dengan jodoh. Kehadiran jodoh adalah sesuatu yang tidak terduga dan tidak disangka-sangka.
Namun bagi yang masih sendiri dan menanti jodoh, usahlah bersedih hati. Berdoalah kepada Allah agar dipertemukan pasangan hidup. Ada beberapa doa yang boleh diamalkan dalam usaha ‘mendekat’kan jodoh.
Dua ayat yang boleh diamalkan ialah dari Surah Yusuf dan Surah Taha.
TATACARA MENGAMALKAN SURAH YUSUF DAN SURAH TAHA
Untuk mengamalkan doa ini yang paling penting bersihkan hati. Niat dengan hati yang ikhlas.
Niatkan untuk tujuan yang baik.
Amalkan baca Surah Yusuf ayat 4 dan Surah Taha ayat 39 selepas mandi atau selepas mengambil wuduk. Tiupkan pada kedua telapak tangan dan sapukan pada wajah.
Bacalah kedua-dua ayat ini sebanyak tiga kali setiap kali selepas selesai solat lima waktu.
Berdoalah untuk memohon apa yang dihajati. Walau bagaimanapun janganlah bersedih hati jika hajat tidak dimakbulkan. Hanya Allah sahaja yang tahu apa yang terbaik untuk hambaNYa. Mungkin Allah merencanakan sesuatu yang lebih baik. Bersikap positif dan yakinlah pada kuasa Allah.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Saya berumur 32 tahun mempunyai masalah uban yang agak kritikal. Bolehkah saya mewarnakan rambut menggunakan inai/pewarna hitam. Ada sesetengah ustaz menasihati saya mewarna rambut saya warna merah (inai) tapi saya agak malu jika warna rambut saya berwarna merah.
JAWAPAN:
Perbuatan menghitamkan uban mengandungi unsur-unsur pemalsuan dan mengubah keadaan yang sebenar. Dengan celupan warna hitam, seseorang dewasa kelihatan seperti remaja, orang tua kelihatan muda kepada pandangan orang ramai. Hal ini menyebabkan sangkaan mereka berlainan daripada keadaan yang sebenar. Adapun warna yang lain tidaklah sampai ke tahap pengubahan, penipuan dan pemalsuan.
Inilah pendapat mazhab al-Syafie. Adapun di sisi mazhab Maliki, Hanafi dan Hanabilah, hukum mewarnakan rambut dengan warna hitam adalah makruh dan diharuskan semasa perang. Imam Abu Yusuf daripada Hanafiyyah mengharuskan secara mutlak. Rujuk al-Mausu`ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah (2/281).
Berkata Imam al-Syaukani:
“Sebahagian Jemaah (ulama salaf) mewarnakan rambut mereka dengan warna hitam. Diriwayatkan hal ini daripada (para sahabat seperti) Uthman (bin `Affan), al-Hasan dan al-Hussein anak-anak (Saidina) Ali, `Uqbah bin `Amir dan Ibn Sirin, Abi Burdah dan lain-lain.” Rujuk Nail al-Autar (2/281)
Prof. Dr Yusuf al-Qadhawi dalam karyanya al-Halal wa al-Haram fi al-Islam (hal. 117) menyebut:
“Manakala orang yang tidak setua Abu Quhafah tidak mengapa jiialau dia mewarnakan rambutnya dengan warna hitam. Dalam hal ini al-Zuhri (seorang Tabien) mengatakan: “Kami menginai rambut dengan warna hitam jiikalau wajah masih kelihatan muda. Apabila wajah sudah berkedut dan gigi sudah bergoyang kami meninggalkannya.”
Sekiranya seseorang ingin mewarnakan rambut, hendaklah dia mewarnakan rambut atau uban dengan warna apa pun selain warna hitam, atau warna dan gaya yang menyerupai syiar agama lain. Ini bagi meraikan mazhab al-Syafie yang merupakan mazhab yang diamalkan di Malaysia. Namun begitu, kami tidak mengingkari pendapat-pendapat lain yang memakruhkan bahkan mengharuskan pewarna hitam, khususnya jika tidak melibatkan penipuan.
Sumber: Laman Web Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Terdapat beberapa amalan yang mudah, tetapi dijamin syurga oleh Allah SWT dan Rasul SAW. Berikut adalah di antaranya yang mana terdapat dalam hadis sahih.Perkara...