Hari ini kita melihat maksiat dan dosa jadi sebahagian dari cara hidup. Sebenarnya sedar atau tak kita sedang hidup pada zaman yang paling digeruni Rasulullah SAW, zaman yang mana orang yang baik berkurang sedangkan yang jahat bertambah.
Nabi Muhammad SAW menyebut dalam sebuah hadis “Apabila umatku lakukan 15 perkara ini, maka mereka akan ditimpa bala”
Maksudnya: “Daripada Ali Bin Abi Thalib RadhiAllahu ‘anhu bahawasanya Rasulullah bersabda: “Apabila umatku telah melakukan lima belas perkara, maka bala pasti akan turun kepada mereka, iaitu:
1. Apabila harta negara beredar di kalangan orang-orang yang tertentu sahaja.
2. Apabila amanah dijadikan suatu sumber keuntungan.
3. Zakat dijadikan hutang.
4. Suami mengikuti kemahuan isteri.
5. Anak derhaka kepada ibunya,
6. Sedangkan ia berbuat baik dengan temannya.
7. Anak menjauhkan diri dari ayahnya.
8. Suara-suara ditinggikan di dalam masjid.
9. Yang menjadi ketua suatu kaum adalah orang yang terhina di antara mereka.
10. Seseorang dimuliakan kerana ditakuti kejahatannya
11. Minuman keras sudah diminum di segenap tempat.
12. Kain sutera banyak dipakai (oleh kaum lelaki)
13. Para artis disanjung-sanjung
14. Muzik banyak dimainkan
15.Generasi akhir ummat ini melaknat (menyalahkan) generasi pertama (sahabat)
Ads
Maka ketika itu hendaklah mereka menanti angin merah atau gempa bumi ataupun mereka akan dirubah menjadi makhluk lain”. (HR Tirmizi, hadis lemah)
Perkara yang dijelaskan dalam hadis mungkin sudah kesemuanya telah berlaku, hanya tanda kiamat yang besar sahaja yang masih belum terjadi.
Hukum perkahwinan kanak-kanak hendaklah mengikuti undang-undang yang telah ditetapkan di dalam sesebuah negara. Justeru, melihat kepada kaedah maslahah, istihsan, sadd az-zara’ie, zuruf serta adat, sewajarnya tidak dibenarkan perkahwinan di bawah umur menurut undang-undang. Pengecualian hanya boleh dibenarkan bagi kes-kes tertentu sahaja, setelah menepati syarat-syarat yang ketat dan diperakui oleh pihak mahkamah.
Kenyataan Mufti Wilayah Persekutuan
Kami juga nyatakan di sini dengan tegas pendapat dan cadangan kami dalam isu ini:
1. Memahami sesebuah isu dan realiti setempat dan keadaan persekitaran perlu diambil kira dalam mengemukakan pendapat dan hukum.
2. Kerajaan boleh dan perlu menggubal undang-undang yang lebih meraikan Maqasid Syariah dan menggabungkan antara nas syarak serta maslahah, yakni institusi keluarga yang penuh belas kasihan dan cinta. Justeru di bawah prinsip siyasah syar’iyyah yang telah kami bahaskan, kerajaan berkuasa untuk menetapkan polisi mengehadkan umur minimum perkahwinan kerana ia termasuk di bawah kategori taqyid al-mubah (mengikat perkara yang harus dengan suatu maslahat) bagi menegakkan keadilan dan bukanlah bertujuan untuk mengharamkan apa yang Allah SWT halalkan.
3. Kaedah ini menjadi asas dan sudah menjadi polisi beberapa negara Islam seperti Jordan, Syria, dan termasuk negeri-negeri di Malaysia dan disokong oleh para ulama semasa seperti Syeikh Mustafa Siba’ie dan Syeikh Dr. Muhammad al-Zuhaily bahawa penetapan had umur minimum perkahwinan menepati tujuan sebenar pensyariatan nikah.
4. Hendaklah diberi kefahaman yang mendalam kepada pasangan yang ingin berkahwin berkenaan maksud, tujuan, cabaran dan tuntutan dalam perkahwinan. Alam rumahtangga memerlukan kedua-dua suami isteri mempunyai ilmu pengetahuan yang mencukupi, dan perkahwinan kanak-kanak tidak memenuhi syarat ini.
5. Kami amat bersetuju dengan langkah proaktif pihak Kerajaan Negeri Selangor dan Majis Agama Islam Selangor yang mahu menaikkan had umur minimum perkahwinan bagi wanita kepada 18 tahun. Terdapat juga cadangan untuk mewajibkan hakim untuk mengarahkan kanak-kanak tersebut menjalani beberapa Kursus Kekeluargaan Khas, menghadiri sesi kaunseling yang dikendalikan oleh kaunselor daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat serta menjalani pemeriksaan perubatan yang dikendalikan oleh pegawai perubatan hospital kerajaan. Hakim juga akan diwajibkan untuk menyiasat kedudukan ekonomi bakal suami, rekod jenayah lampau (sekiranya ada) dan memanggil bakal suami atau bakal isteri dan bakal ibu bapa mertua atau mana-mana pihak lain untuk diambil keterangan sebelum sesuatu permohonan dipertimbangkan.[1]
6. Meraikan uruf dan adat setempat yang tidak bercanggah dengan syariat seperti kaedah yang masyhur ‘الْعَادَةُ مُحَكَّمَةٌ’ yang membawa maksud: “Adat itu boleh menjadi hukum” boleh diambil kira. Justeru, akta dan enakmen yang diwujudkan pada peringkat pusat dan negeri perlu diambilkira dalam membahas.
Ini juga mengambil kira kaedah fekah yang menyebut : لَا يُنْكَرُ تَغَيُّرُ الأَحْكَامِ بِتَغَيِّرِ الزَّمَانِ وَالْمَكَانِ yang bermaksud: Tidak diingkari berlakunya perubahan hukum disebabkan perubahan masa dan tempat. Imam Ibn al-Qayyim di dalam kitabnya I’laam al-Muwaqqi’in menyebut : أنَّ الفتوى تختلف باختلاف الزمان والمكان والعوائد والأحوال yang bermaksud: Sesungguhnya fatwa itu berbeza dengan berbezanya masa, tempat, adat setempat, dan juga keadaan tertentu.
7. Isu ini (perkahwinan kanak-kanak) bukanlah termasuk dalam perkara tsawabit yang tidak boleh berubah seperti akidah, solat, dan seumpamanya. Bahkan ia termasuk di bawah perkara al-mutaghayyirat iaitu perkara furuk (cabang) yang boleh berubah dengan mengambil kira situasi semasa dan setempat.
8. Melihat kepada situasi zaman sekarang, di mana amat banyak perkahwinan kanak-kanak yang berakhir dengan perceraian dan penderaan ke atas wanita dan kanak-kanak, maka pihak pemerintah perlu mengambil tindakan sewajarnya menggunakan prinsip sadd az-zara’ie bagi mengatasi permasalahan yang timbul.
9. Justeru, sekiranya pemerintah di atas rasional dan kebijaksanaannya, setelah mengambil kira pandangan para agamawan berkenaan sesuatu isu, menetapkan suatu keputusan yang difikirkan lebih mendatangkan maslahah kepada rakyat, maka kita sebagai masyarakat awam dituntut untuk mengikutinya. Ini berdasarkan kaedah : تَصرُّفُ الإمَام عَلَى الرَّعِيَّةِ مَنُوطٌ بِالمَصْلَحة iaitu : Tindakan (urus tadbir) pemerintah ke atas rakyat adalah terikat dengan maslahah.
10. Pengecualian untuk kebenaran perkahwinan kanak-kanak perlu dilihat kepada kes yang khusus dan tertentu, dan perlu melalui prosedur yang teliti dan melepasi syarat-syarat yang ketat. Contohnya, dalam kes perkahwinan remaja yang sudah terlanjur dan khuatir mengandung luar nikah yang boleh menyebabkan anak tersebut ternafi nasabnya. Justeru, wali hendaklah memainkan peranan penting dan mengetahui sebarang bentuk risiko agar kemaslahatan perempuan yang berkahwin terbela dengan sebaiknya.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan, S.S Dato’ Seri Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
Untuk kupasan lebih lanjut tentang isu ini, ikuti episod kelima Kashoorga Talk. Bersama Radin, mengupas isu ‘Kahwin bawah umur. Antara kebenaran agama dan logik akal’. Panel kali ini Ustaz Halim Hafidz dan Prof Dato Dr. Aishah Bidin.
Rabu, 14 November, jam 9.00 mlm hanya di Astro Oasis dan MAYA HD
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Nanti sampai masa, aku tutuplah aurat dengan sempurna.’ Kena usaha dapat hidayah, bukan tunggu nanti! Kerana hidayah milik Allah. Kalau tunggu hidayah sampai, memanglah lambat.
Nak berubah jadi baik kenalah ada usaha. Ini tidak, nanti-nantilah sampai hidayah baru aku solat betul-betul, tutup aurat elok-elok. Bukan begitu ya sebenarnya.
Ikuti perkongsian Ustaz Khairul Anuar Basri ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan:
Hidayah mesti diusahakan. Kerana hidayah milik Allah.
Tidak ada orang yang berubah menjadi baik dengan tiba-tiba. Tidak ada orang yang berubah menjadi baik dengan begitu sahaja.
Mesti ada usaha yang telah dia lakukan untuk mencapai kebaikan yang dia idamkan. Hidayah tidak datang percuma.
Aku Tutuplah Aurat Dengan Sempurna
“Nantilah aku solat”.
“Bila sampai masanya, aku akan tutup aurat dengan sempurna”.
“Kita masih muda, kenapa nak kena tergesa-gesa. Enjoy la dulu”.
Hidayah mesti diusahakan. Kerana hidayah milik Allah. Hendak seribu daya. Tak hendak seribu dalih.
Kita boleh bangun tengah malam untuk tengok bola. Usaha sungguh kita. Dengan kesungguhan itulah kita berjaya bangun walaupun masa itu semua orang tidur.
Kena Usaha Dapat Hidayah
Kita boleh kumpul duit semata-mata nak beli gajet yang paling latest. Gajet yang dah lama kita impikan. Walau terpaksa ikat perut, walau terpaksa puasa, kita sanggup.
Kita boleh travel begitu jauh naik bas semata-mata untuk jumpa orang yang kita sayang. Kita sanggup ketepikan keletihan sepanjang hari asalkan dapat enjoy the moment dengan orang yang kita cinta.
Itulah namanya usaha. Hidayah juga begitu. Ia mesti diusahakan. Kerana hidayah milik Allah, bukan milik kita.
Kawan-kawan, jangan bertangguh untuk jadi baik. Usaha dari sekarang juga. Jadi hamba Allah yang baik. Kerana kita tak tahu bila kita akan dijemput balik kepada Allah.
Bukan Tunggu Nanti!
Pasang niat elok-elok. Tanamkan tekad sungguh-sungguh. Usahakan dengan sepenuh hati. Jangan bertangguh-tangguh lagi.
Ubah diri. Lazimi majlis ilmu. Berkawan dengan orang baik dan soleh.
Kerana perubahan tanpa ilmu dan orang keliling yang betul ibarat bercucuk tanam tanpa ditambah baja dan disiram air. Lama kelamaan ia akan mati dan kering kontang.
Minta Doa Dengan Allah
Sambil-sambil kita usaha, jangan lupa selalu minta Allah tolong kita juga. Amalkan doa yang ringkas tapi cukup bermakna ini.
Siapalah kita mahu menidakkan takdir Tuhan. Dalam kekalutan mendengar penyebaran virus COVID-19 yang semakin serius rupanya ada juga dugaan lain dihadapi oleh setiap pasangan.
Bagi usahawan terkenal yang juga jurusolek terkenal Datuk Alha Alfa dikatakan sudahpun berpisah dengan isterinya Noor Azlin Ismail selepas enam bulan berkahwin.
Majlis perkahwinan mereka sebelum ini menjadi viral kerana peristiwa kek yang terjatuh di majis resepsi sebelum ini.
Walaupun sudah berpisah, namun bagi Datuk Alha Alfa tidak menyalahkan bekas isterinya itu. Malah berterima kasih kerana wanita ini sudah membahagiakan dirinya selepas enam bulan mendirikan rumahtangga.
“Saya sebolehnya ingin berdiam diri dan tidak mahu perbesarkan hal ini supaya aib keduanya terjaga, tapi mungkin juga ini ujian berat dalam hidup saya.
“Pertama sekali saya sudah meminta izin bekas isteri untuk menulis mengenai ini dan kami sama-sama akan menghabiskan semua ini secara damai dan harap tidak ada pihak yang akan mengeruhkan lagi.
“Saya amat berterima kasih kepada bekas isteri yang sudah membahagiakan saya setengah tahun bersama. Mungkin kerana dia muda dan impikan hidup sentiasa bersama sedangkan pekerjaan dan masa saya sangat terhad.
“Saya kahwin dalam masa perniagaan sedang naik, banyak masa dan keringat saya kumpul keselesaan di masa tua nanti bersamanya terhenti di sini,” katanya.
Datuk Alha berkata, faktor pekerjaan dan masa menjadi punca kepada perselisihan faham dalam perkahwinan mereka.
“Mungkin terlalu banyak penggambaran, kerja luar dan lain-lain lagi membuatkan dia tidak boleh terima kerjaya saya. Perkara ini akan menjadi perselisihan faham bila saya nak keluar bekerja.
“Saya risau nak keluar rumah untuk kerja. Saya hampir hilang diri saya. Betul, mungkin sebelum kahwin dia boleh terima pekerjaan, kehidupan dan pangkat saya, tetapi apabila kehidupan bersama, akan sentiasa rasa cemburu dan tidak puas hati. Sumpah saya faham dan cuba letak diri dalam keadaan dirinya.
“Siapa saya untuk memaksa dia memahami saya. Kehidupan kami normal macam biasa dan tempoh hari saya pun sudah nak jadi ayah, tapi dia keguguran.
“Mungkin belum rezeki. Tetapi apa yang saya pertahankan ini tidak panjang. Saya tidak mahu dia kemurungan, tekanan berpanjangan, ugut nak cederakan diri dan sebagainya,” katanya kepada Harian Metro.
Dalam pada itu, Datuk Alha turut mendoakan semoga bekas isterinya itu berjumpa pasangan yang betul-betul dapat memahami kehendaknya. Beliau juga turut meminta maaf kerana gagal mengemudi bahtera mereka hingga ke syurga.
“Saya kena terus kuat mnempuh ujian Allah ini. Biarlah apa yang berlaku sekalipun, saya sudah cuba kurangkan makeup saya, niat berbulan madu ke Makkah tidak kesampaian kerana wabak Covid-19 ini,” katanya.
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...