Siapa tidak mengenali pelakon berbakat Datuk Farid Kamil. Umum mengetahui beliau sebelum ini dikenakan hukuman penjara sembilan bulan oleh Mahkamah Majistret Petaling Jaya atas kesalahan menampar seorang anggota polis dan seorang orang awam di Balai Polis Trafik Kota Damansara.
Walaupun hukuman ini dianggap berat tetapi sebenarnya banyak memberi pengajaran berguna kepada pelakon ini.
Menurutnya dalam artikel di Berita Harian Farid Kamil memberitahu lebih dua bulan dipenjara dia mengakui masanya banyak dihabiskan dengan mendekatkan diri kepada Allah.
Bukan itu sahaja, malah beliau juga turut selesai khatam Al-Quran dalam tempoh sebulan. Penerbit dan pengarah ini juga turut memberitahu banyak terbabit dalam aktiviti kerohanian yang tidak pernah dilakukannya sebelum ini. Farid juga bersyukur kerana kehadirannya dalam sana diterima baik.
“Berada di dalam penjara adalah satu pengalaman yang sukar diterjemahkan dengan kata-kata. Saya belajar menilai diri sendiri. Lebih membuatkan saya terharu adalah cara orang di sana menerima kehadiran saya.
“Saya juga melakukan perkara yang jarang saya buat ketika di luar iaitu bangun tengah malam untuk menunaikan solat Tahajud. Saya juga mengaji al-Quran hingga khatam dalam tempoh sebulan.
“Saya tak rasa apabila kita berada di luar dunia luar, kita mampu melakukan perkara seperti itu,” katanya selepas ditemui di majlis pelancaran Sifu International Enduro Championship 2020 dan treler Remp-it 2.
Walaupun peristiwa itu memberi kesan pada jiwanya, namun beliau melihatnya dari sudut yang positif.
“Saya mengaku hukuman dilalui menerbitkan sedih, terkilan dan rasa ‘terbang’ jauh. Namun, saya mengaku ini adalah cara Tuhan menunjukkan sesuatu kepada saya.
“Saya kena lalui detik mencemaskan sebelum Tuhan memberikan sesuatu yang lebih baik. Pasti ada hikmah di sebalik apa yang terjadi,” katanya lagi yang turut mendapat sokongan penuh dari keluarga di atas apa yang berlaku.
KASHOORGA: Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Semoga Farid Kamil tabah menerima dugaan ini dan terus istiqamah dengan apa yang telah ditakdirkan kepadanya.
KREDIT FOTO: INSTAGRAM FARID KAMIL
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Terselamat Banjir Di Shah Alam, Allah Uji Di Pahang”. Ustazah Kongsi Takdir Telah Tertulis Dalam Hidup Manusia, Tak Dapat Lari
Beriman dengan qadha’ dan qadar merupakan usul bagi kesempurnaan Iman. Ini sepertimana hadis yang diriwayatkan oleh Umar bin Khattab RA, Jibril AS bertanya kepada Nabi SAW, Beritahu akan aku berkenaan dengan Iman. Lalu Baginda SAW bersabda:
أَنْ تُؤْمِنَ بِاَللَّهِ وَمَلَائِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ، وَتُؤْمِنَ بِالْقَدَرِ خَيْرِهِ وَشَرِّهِ
Maksudnya: Beriman kepada Allah SWT, para MalaikatNya, Kitab-kitabNya, para RasulNya dan Hari Akhirat, serta beriman kepada takdir yang baik dan buruk (40 Hadis Nawawi (2)
Allah SWT telah menjelaskan di dalam al-Quran, setiap perkara yang berlaku di dalam kehidupan merupakan ketentuan Allah SWT, ini seperti firman Allah SWT:-
إِنَّا كُلَّ شَيْءٍ خَلَقْنَاهُ بِقَدَرٍ
Maksudnya: Sesungguhnya Kami menciptakan tiap-tiap sesuatu menurut takdir (yang telah ditentukan). (Surah al-Qamar, 49)
Takdir sudah tertulis dalam kehidupan manusia dan sejauh mana kita berlari, ia akan terus mengejar. Dikongsikan oleh Ustazah Said Sahida di fbnya, Ustazah ini berkongsi kisah takdir sahabatnya. Awalnya kenderaannya terselamat di Shah Alam namun takdir itu berlaku berlaku ke Pahang. Dan benarlah, takdir itu sudah tertulis buat hamba-hamba-Nya.
Ini kisah TAQDIR yang tertulis.
Sehari sebelum banjir besar, yakni Jumaat. Sahabat saya yang tinggal di seksyen 23 Shah Alam telah ke Bentong Pahang kerana suaminya berkursus.
Maka ketika hujan mulai membanjiri kawasan perumahan nya, kami bersyukur dia terselamat daripada banjir.
Walaupun rumahnya separuh tenggelam tetapi kereta nya terselamat.Itu kata kami. SubhanAllah pada hari AHAD jam 2.30am, kami terima whatsapp, sahabat kami terperangkap di dalam hotel.
KUASA ALLAH.
Air hujan lebat telah memenuhi hingga ke tingkat dua hotel! Mereka semua terperangkap di tingkat 3 hotel dan memohon doa dan mengharap pertolongan pihak berwajib.
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم
TAQDIR ALLAH tetap sama cuma di berlainan tempat dan masa. Apakah TAQDIR untuk nya?
TAQDIR untuknya.
Tetap kena ujian banjir.
Rumah dimasuki banjir.
Dan hebatnya TAQDIR itu mengejarnya adalah KERETANYA TETAP TENGGELAM BANJIR TETAPI DI PARKING HOTEL JAUH BERATUS KILOMETER DARI RUMAHNYA.
Maka ketahuilah kita adalah hamba. Ada TAQDIR masing masing. Kita tak boleh lari dari TAQDIR namun boleh merayu meminta kelembutan TAQDIR.
Kelembutan TAQDIR ALLAH kepada sahabat saya. Walaupun rumah dan kereta tenggelam namun mereka selamat di hotel.
Alhamdulillah mereka tidak terkepung dek banjir, tidak mengalami trauma ketakutan melihat air memenuhi rumah dan perlu selamatkan diri dan keluarga.
Maka janganlah kita mengatakan #kalaulah…sesungguhnya TAQDIR itu telah tersurat.
Bersyukurlah dengan TAQDIR ALLAH TAALA. Dia pemilik sekalian alam. Dia telah lama meminjamkan pelbagai ni’mat. Dan Dia berhak untuk mengambil semua pinjamanNya.
Dialah zat Maka Berkuasa.
Dia lah zat maha pemurah lagi maha penyayang.
الحمد لله على كل حال
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bolehkah Niat Puasa Enam Dan Puasa Ganti Dibuat Secara Serentak. Ini Penjelasan Lengkap Elak Keliru!
Ramadan telah pun berlalu. Selepas puas berhari raya ramai yang mengambil peluang menambah pahala dengan melakukan puasa enam.
Tak kurang juga yang mula menqadhakan puasa (ganti) disebabkan uzur syarie. Persoalannya bolehkan niat puasa qadha dilakukan ecara serentak dengan puasa serentak.
SOALAN:
Bolehkah saya berniat puasa qada (ganti) dan puasa enam dibulan Syawal secara serentak (dua dalam satu (puasa ganti dan puasa enam).
JAWAPAN:
Firman Allah SWT:
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِن قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ
Maksudnya: Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.
(Surah al-Baqarah:183)
BERBUKA PUASA DI BULAN RAMADAN TANPA ADA SEBARANG KEUZURAN
Sesiapa yang berbuka puasa pada bulan Ramadan tanpa sebarang keuzuran wajib ke atasnya menqadhakannya serta merta selepas tamatnya Ramadan dan selepas selesai hari raya yang pertama. Seseorang itu tidak boleh mendahulukan puasa sunat enam pada bulan Syawal kemudian diekori dengan puasa qadha.
Adapun sekiranya dia tidak berpuasa pada bulan Ramadan kerana ada keuzuran (yang dibenarkan syarak) maka harus baginya mendahulukan puasa enam pada bulan Syawal daripada puasa qadha kerana qada waktu puasa qadha adalah muwassa` (luas).
Imam as-Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani Rahimahullahu Taala menyebut: “ (Dan demikian lagi) orang yang tiada puasa dengan uzur sunat dia berpuasa enam hari sunat Syawal melainkan orang yang berbuka puasa Ramadan dengan tiada uzur maka wajib ke atasnya menyegerakan menqada Ramadan kerana makruh mengerjakan sunat orang yang ada padanya qada Ramadan dengan tiada uzur maka wajib menyegerakan qada dahulu.” (Rujuk Kitab Bughyah at- Tullab, hlm. 128)
ISU MENGGABUNGKAN DUA IBADAT DENGAN SATU NIAT
Masalah ini dikenali di sisi para ulama sebagai masalah tasyrik (mengabungkan dua ibadat dengan menggunakan satu niat) hukumnya :
Sekiranya ia adalah termasuk dalam wasilah atau perkara yang bercampur maka hukumnya sah. Terhasil apa yang dihajatinya daripada kedua ibadat tersebut. Misalnya, jika seseorang itu mandi junub pada Hari Jumaat untuk melakukan Jumaat dan juga mengangkat junub, sesungguhnya junubnya terangkat dan pahala mandi Jumaat tersebut pun terhasil.
Walaupun salah satu daripada dua ibadat tersebut tidak diniatkan manakala yang lain pula diniatkan dengan zatnya maka sah himpunan atau gabungan tersebut dan tidak mencederakan ibadat tersebut misalnya solat tahiyyah masjid dilakukan berserta solat fardhu atau solat sunat yang lain.

Adapun menghimpunkan atau gabung di antara dua ibadat yang diniatkan dengan zatnya seperti puasa qadha atau kaffarah, atau nazar berserta puasa sunat seperti puasa sunat 6 hari pada bulan Syawal maka tidak sah tasyrik tersebut mengikut pendapat yang muktamad kerana setiap ibadat itu berasingan daripada ibadat lain yang diniatkan dengan zatnya dan tidak pula berada di bawah ibadah yang lain.
Persoalannya, adakah berpuasa dengan niat qadha bulan Ramadan dan niat puasa 6 pada bulan Syawal yang digabungkan sah keduanya? Atau salah satu sahaja sah? Jika dibuat secara ithlaq (Umum) berhasil keduanya atau salah satu sahaja?
GABUNG NIAT PUASA QADHA RAMADAN DAN PUASA ENAM SYAWAL
Fuqaha dalam Mazhab Syafie berselisih pendapat tentang isu menggabungkan niat di antara puasa qadha Ramadan dan puasa sunat enam hari pada bulan Syawal.
Syaikul Islam Zakaria al-Ansari Rahimahullahu Taala:
“Jika seseorang berpuasa pada Bulan Syawal untuk qadha bagi puasa Ramadan, atau selainnya sama ada puasa nazar atau puasa sunat lain maka terhasil pahala sunatnya. Kerana topik perbincangannya adalah tentang puasa pada 6 hari daripada bulan Syawal…tetapi dia tidak akan memperolehi pahala yang sempurna sebagaimana yang diinginkannya melainkan dengan hanya dia berniat puasa khusus untuk 6 hari pada bulan Syawal sahaja.
Terutamanya orang yang telah luput daripadanya puasa Ramadan kerana tidak sesuai dia berpuasa Ramadan dan seterusnya berpuasa 6 hari di bulan syawal” (Rujuk Kitab Syarqawi ‘ala al-Tahrir)
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menyebut bahawa dia pernah ditanya tentang puasa Ramadan dan qadha di bulan Syawal, adakah berhasil qadha puasa Ramadan dan pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal, ada ke tidak dalam masalah ini sebarang nukilan?
Imam Ramli Rahimahullahu Taala menjawab: “Bahawa berhasil puasa qadha Ramadannya walaupun dia gabung niat puasa qadha Ramadannya dengan puasa yang lain. Dan berhasil pahala puasa 6 hari pada bulan Syawal. Masalah ini disebut oleh ramai ulama terkemudian (mutaakhirin).” (Rujuk Fatawa Imam Ramli, 2/339)
Imam Ibnu Hajar Al-Haitami Rahimahullahu Taala dalam mengenai orang yang berniat puasa sunat bersama puasa wajib: “Jika diniatkan keduanya (puasa sunat dan pusat wajib), dia mendapat ganjaran bagi kedua-duanya atau diniatkan salah satu maka gugur tuntutan yang satu lagi dan tidak mendapat ganjarannya.” (Rujuk Kitab Al-Fatwa Al-Kubra, 2/75)
Sebahagian ulama menyebut sah seseorang itu melakukan qadha puasa bulan Ramadan bersama puasa sunat enam Syawal dan terhasil pahala puasa sunat yang dilakukan di dalam bulan Syawal tersebut.
Hal ini kerana diqiyaskan dengan seseorang yang memasuki masjid kemudian solat 2 rakaat fardu atau solat sunat rawatib (mengiringi solat fardu) maka terhasil sekali baginya pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid kerana ia melakukan solat berkenaan sebelum ia duduk.
Imam Sulaiman al-Bujairimi Rahimahullahu Taala berkata: “Terhasil pahala solat sunat Tahiyyatul Masjid dengan melakukan solat fardhu atau sunat yang lainnya, sama ada diniatkan atau tidak solat sunat Tahiyyatul Masjid tersebut. Hal ini berdasarkan hadis yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim:
“Apabila masuk salah seorang dari kamu ke dalam masjid hendaklah ia solat dua rakaat sebelum ia duduk” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain. (Rujuk Kitab Hasyiah al-Bujairimi 1/280)
Begitu juga nas yang hampir serupa dikatakan Syeikh Islam Zakaria Al-Ansori Rahimahullahu Taala: Terhasilnya solat sunat dua rakaat atau lebih (yang dimaksudkan dengan adalah hasilnya pahala solat walaupun bersama dengannya solat fardhu atau solat sunat yang lain) sama ada diniatkan sekali ataupun tidak.
Ia berdasarkan hadis Riwayat Imam Bukhari dan Imam Muslim Rahimahumahullahu Taala “ Apabila masuk seseorang daripada kamu ke dalam masjid maka janganlah ia duduk sehingga ia solat dua rakaat”. ” dan kerana itu juga maksud solat sebelum duduk yang disebutkan dalam hadis telah terhasil dengan melakukan solat Fardhu atau solat sunat yang lain (Rujuk Kitab Fathul Wahab Syarah Manhajul Tullab 1/67)
Imam ar-Ramli Rahimahullahu Taala telah berkata: “Dan sekiranya berpuasa pada bulan Syawal, puasa qadha, nazar atau selain daripada keduanya atau seumpama dengannya, seperti berpuasa pada hari Asyura maka telah dapat pahala puasa sunat itu baginya, seperti yang telah difatwakan oleh bapanya (bapa kepada Imam ar-Ramli), begitu juga oleh al-Barizi, al-Asfahuni, A-Nasyizi, al-Faqih Ali Soleh al-Hadrami dan selainnya tetapi ia tidaklah mendapat pahala yang sempurna ke atas yang dituntut.
” Begitulah sama hukumnya puasa Ramadhan dengan puasa sunat enam Syawal. (Rujuk kitab Nihayah al-Muhtaaj, 3/208-209)
Imam as-Suyuti Rahimahullahu Taala berkata : “Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah, maka al-Barizi telah memberi fatwa bahawa sah puasa dan terhasil pahala untuk kedua-duanya.
Begitu juga halnya jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa) maka masalah tersebut mengikut masalah solat tahiyyah Masjid. ” (Rujuk kitab Ashbah Wan Nazoir, hlm. 61)
Dalam Syarah al-Tanbih karangan al-Hafiz al-Suyuti Rahimahullahu Taala, daripada fatawa al-Baarizi Rahimahullahu Taala, beliau mengatakan : Sekiranya seseorang berpuasa sunat misalnya pada hari Arafah, qadha atau nazar atau kafarah, dan diniatkan puasa-puasa tersebut bersama dengan niat puasa sunat hari Arafah terhasih keduanya (sah keduanya), begitu juga jika dia ithlaqkan (sahaja aku berpuasa).
Tetapi al-Isnawi menyebut perkara ini tertolak dan qiyas yang dilakukan tidak sah dalam menggambarkan perkongsian satu daripada keduanya. Disisinya apa yang terhasil adalah yang fardhu sahaja dalam gambaran ithlaq”
Walaupun begitu, perlulah diambil perhatian, maksud terhasilnya pahala puasa sunat enam Syawal apabila dimasukkan sekali dengan puasa fardhu adalah pahala semata-mata pahala sunat bukannya pahala yang sempurna.
KESIMPULAN
Kesimpulannya, mengikut pendapat yang muktamad, afdhal seseorang itu menjadikan puasa qadha berasingan dengan puasa 6 pada bulan syawal. Namun begitu, menyatukan puasa qadha dengan puasa enam itu tetap diharuskan dan mendapat ganjaran pahala kedua-duanya mengikut pendapat yang dhaif.
Namun begitu, menyegerakan qadha puasa itu adalah sikap yang terpuji dan dituntut oleh syarak terutama kepada sesiapa yang meninggalkan puasa tanpa uzur yang dibenarkan syarak. Semoga kita termasuk bersama-sama dengan orang bertaqwa.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Rasulullah Ajar Buat Perkara Ini Untuk Sembuhkan Demam Panas, Ini Keadah Perubatannya
Ramai yang rasa risau kalau demam. Lebih risau kalau dialami oleh kanak-kanak yang suhunya mencecah 40 darjah selsius. Jika ke klinik, kita akan dibekalkan dengan antibiotik selain paracetamol untuk meredakan suhu badan yang panas.
Bagaimana kaeadah perubatan orang zaman dahulu kala yang tidak mempunyai klinik dan sebagainya. Bagaimana mereka meredakan suhu panas badan dialami?
Dalam beberapa hadis, Nabi Muhammad SAW ada mengajarkan teknik pengubatan Nabawi dalam meredakan segera suhu badan yang tinggi akibat demam. Baginda mengajarkan kita kaedah paling mudah iaitu hanya perlu mandi air sejuk untuk menurunkan panas demam.
Bukhari dan Muslim meriwayatkan Aisyah r.a bahawa Nabi bersabda, “Demam adalah bahagian dari keluasan jahanam (neraka). Kerana itu dinginkan ia dengan air. Malah saat akhir sebelum Nabi Muhammad mengalami demam yang mengakibatkan Rasullullah wafat, Baginda meminta agar tubuhnya disriram dengan air sebanyak tujuh kali.
Satu lagi hadis mengenai demam turut dinyatakan.
“Apabila salah seorang daripada kamu diserang demam dan demam itu adalah percikan api neraka, maka hendaklah dipadamkan demam itu dengan air sejuk dan hendaklah berendam di dalam sungai yang mengalir. Hendaklah dia mandi selepas fajar Subuh dan sebelum terbit matahari. Hendaklah dia mengucapkan yang bermaksud “Dengan Namamu Ya Allah, sembuhkanlah penyakit hambaMu dan benarkan bimbingan RasulMu (Riwayat At Tirmidzi).
Tetapi hari ini kemajuan sains telah mengambil alih keadah ini di mana apabila sakit kita bertemu doktor dan diberikan antibiotik. Dari sudut sains, demam yang menyerang manusia memiliki beberapa kebaikan. Hal ini terbukti secara ilmiah dan sesuai dengan hadis Nabi. Saat seeorang diserang demam, maka kadar zat endorphin di dalam tubuhnya akan bertambah.
Zat endorfin ini dihasilkan oleh sel darah putih. Ia dapat membunuh virus atau bakteria yang menyerang tubuh. Endorfin boleh membentuk antibodi melindungi tubuh. Ia tidak hanya menyelamatkan tubuh dari virus dan bakteria tetapi menambah daya tahan dan kekebalan tubuh dari pelbagai penyakit serta membantu menghilangkan sel-sel kanser. Dengan itu, demam dapat mencegah timbulnya sel-sel kanser berpotensi seseorang terkena penyakit kanser.
Bahkan tentang demam juga, saat seseorang demam dia mencaci maki dan Baginda telah bersabda, "Jangan kau mengumpatnya. karena ia dapat menghilangkan dosa, sebagaimana api dapat melembutkan besi yang keras," (HR. Ahmad).
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI