Tanah Suci Makkah dan Madinah sangat dekat di hati umat Islam. Bagi yang pernah pergi pasti merinduinya kerana dua kota ini tidak pernah “tidur”kerana manusia sentiasa melakukan ibadah tanpa mengira masa.
Sesetengahnya dari kita mungkin mempunyai duit banyak namun Allah tidak membuka pintu hati untuk menjejakkan kaki ke bumi baroqah itu. Tapi bagi sesetengah pula tak memerlukan duit belanja sendiri untuk ke sana bila Allah sudah menjemput kita sebagai tetamunya atau disebut sebagai Dhuyufurrahman, pasti akan tiba jua.
Dari satu perkongsian Tik Tok @siti5874, pemilik stesen minyak petronas di Pendang ini berkongsi kenangan menghantar pekerjanya, Makcik Sapuan menunaikan umrah sebagai penghargaan Long Service Reward. Difahamkan Makcik Sapuan sudah 28 tahun kekal setia berkhidmat di stesen minyak ini dari muda hingga di mamah usia.
Lebih menarik, sesuai dengan long service reward itu, pihak majikan memberikan hadiah terbaik untuk Makcik Sapuan di mana dirinya diberikan tiket penerbangan first class dan hotel yang dekat untuk memudahkannya berbuat amal ibadah.
Dari seraut wajahnya, ternyata Makcik Sapuan tidak pernah kenal erti jemu dengan kerjanya. Barangkali sangat bahagia dan kerana itulah istiqomah kekal setia walau sudah hampir 30 tahun melakukan kerja sama iaitu sebagai atendan pam.
Mungkin bagi sesetengah anak muda, kerja setahun dua sudah cukup dan kemudian lari mencari kerja lain untuk gaji lebih besar tetapi “kesetiaan” pekerja begini sesuatu yang harus kita kagumi dan perlu dihargai oleh majikan.
Benarlah setia itu mahal dan sudah pasti mereka yang mempunyai banyak pengalaman ini berharga nilainya.
Dari komen diberikan orang ramai memaklumkan, sudah bertemu Makcik Sapuan pada tahun 1992 lagi dan dirinya kekal setia di situ.
“Istiqamah dia dengan kerja. Berkatnya di situ. Saya mai dok Pendang taun 1992, dia dok kat pam tu, sampai la dok pam tu la.. Allah…
Dan di maklumkan juga, makcik Sapuan antara pekerja paling peramah di situ.
Terbaikkkkk akak nie paling lama keja situ..staf paling peramah dengan customer terbaikkkkk la akak.
MasyaaAllah saya kenal sangat akak ni. Selalu tolong g isikan minyak kalau kat pam hujung sekali. Tahniah kak. Beruntung sangat dapat ke Makkah. Dan ramai bersyukur kerana majikan baik melayani dan tahu menghargai kesetiaan pekerja.
https://www.tiktok.com/@siti5874/video/7065930749656042779?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
PKP Bakal Dilaksanakan Semula? Kerisauan Jangkitan COVID-19 Konsisten & Agak Tinggi
Kala ini kita patut risau dengan kadar jangkitan COVID-19 yang agak konsisten dan tinggi di mana lebih 2000 kes dilaporkan setiap hari. Masa yang sama, kapasiti menampung jumlah pesakit di Malaysia hampir mencapai tahap maksimum.
Semalam dilaporkan, Malaysia telah merekodkan kes harian baharu tertinggi iaitu sebanyak 2,593 kes. Ini menjadikan jumlah kes positif COVID-19 di Malaysia sebanyak 125,438 kes. Manakala, jumlah kes aktif dengan kebolehjangkitan COVID-19 pula adalah 24,347 kes. Daripada jumlah kes baharu berkenaan, terdapat empat (4) kes import yang mendapat jangkitan dari luar negara manakala penularan COVID-19 dalam negara pula adalah sebanyak 2,589 kes.
Mungkinkah Perintah Kawalan Pergerakan akan dikuatkuasakan semula khususnya di negeri-negeri yang kadar jangkitannya tinggi seperti Pulau Pinang, Kuala Lumpur, Selangor, Melaka, Johor dan Sabah? Ini bagi membolehkan pihak kerajaan mengawal volume penularan supaya fasiliti kesihatan dapat menampung jumlah pesakit COVID-19.
Malah semalam juga BERNAMA melaporkan, Kementerian Kesihatan (KKM) sedang mengkaji strategi baharu untuk dikemukakan kepada Majlis Keselamatan Negara (MKN) bagi mengawal penularan kes #COVID19 yang meningkat secara konsisten setiap hari.
Antara strategi yang sedang diperhalusi ialah melaksanakan tindakan bersasar berbeza antara negeri-negeri zon merah dan hijau serta memperketat kawalan sempadan antara negeri – Ketua Pengarah Kesihatan Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah.
Bagi negeri-negeri merah, tindakan yang lebih drastik dan bersasar perlu dijalankan dengan melihat kepada kluster-kluster di negeri terlibat. KKM juga akan memperketatkan kawalan sempadan iaitu menghalang mereka rentas negeri dan daerah.
Sekatan pergerakan diperlukan untuk mengawal, mengurangkan jumlah kes daripada 2,000 kepada 200 sebelum kita boleh menguruskan keseluruhan situasi dengan lebih baik.
Perbincangan sedang berjalan, KKM akan memberi nasihat tapi ‘kebijaksanaan’ kerajaan untuk membuat keputusan.
Walaupun tindakan yang diambil sejak 14 Oktober 2020 berjaya mengelakkan lonjakan kes secara mendadak, ia masih tidak berjaya menurunkan kebolehjangkitan yang masih pada R-naught 1.1 kepada 0.5.
Selain itu, KKM juga sedang mempertimbangkan untuk menempatkan kes positif tidak bergejala dan bergejala ringan di pusat kuarantin yang digunakan untuk pengembara pulang dari luar negara manakala pekerja asing pula dirawat di Pusat Kuarantin dan Rawatan COVID-19 Berisiko Rendah (PKRC).
Dalam pada kita berasa risau dengan jumlah peningkatan kes, jangan sesekali lupa bawakan doa ini untuk menghindari wabak ini demi negara yang tercinta.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
الحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِينَ، وَالصَّلاَةُ وَالسَّلاَمُ عَلَى سَيِّـدِنَا مُحَمَّدٍ أَشْرَفِ الأَنْـبِيَاءِ وَالمُرْسَلِينَ، وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ أَجْمَعِينَ.
اَللَّهُمَّ ادْفَعْ عَنَّـا البَلآءَ وَالغَلاَءَ وَالوَبَاءَ وَالطَّاعُونَ وَالفَحْشَاءَ وَالمُنْـكَرَ وَالبَغْيَ وَالسُّوءَ المُخْتَـلِفَ وَالشَّدَائِدَ وَالمِحَنَ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَمَا بَطَنَ مِنْ بَلَدِنَا وَقَرْيَتِـنَا هَذِهِ خَآصَّةً وَمِنْ بُلْدَانِ المُسْلِمِينَ كَآفَّةً عَآمَّةً إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ وَبِالإِجَابَةِ جَدِيرٌ.
تَحَصَّـنَّا بِذِى العِزَّةِ وَالجَبَرُوتِ، وَاعْتَصَمْـنَا بِرَبِّ المَلَـكُوتِ، وَتَوَكَّـلْنَا عَلَى الحَيِّ الَّذِي لاَ يَمُوتُ، اَللَّهُمَّ اصْرِفْ عَنَّا هَذَا الوَبَاءَ، وَقِنَا شَرَّ الرَّدَى، وَنَجِّنَا مِنَ الطَّعْنِ وَالطَّاعُونِ وَالبَلاَءِ، بِلُطْفِكَ يَا لَطِيفُ، يَا خَبِيرُ، إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ، وَصَلَّى اللهُ عَلَى سَيِّـدِنَا مُحَمَّدٍ وَعَلَى آلِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ وَالحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِينَ.
Yang bermaksud, Segala puji bagi Allah Tuhan sekelian alam, selawat dan salam ke atas Saidina Muhammad semulia-mulia nabi dan rasul, ahli keluarga dan para sahabatnya
Ya Allah! Jauhilah kami daripada bala’ bencana, wabak penyakit, taun, pelbagai perlakuan keji dan mungkar, segala kepayahan dan dugaan yang zahir dan yang tersembunyi. Ya Allah! Selamatkanlah negeri kami ini khususnya, dan negara umat Islam amnya daripada segala bencana tersebut. Sesungguhnya Engkau Maha Berkuasa ke atas segala-galanya dan Engkaulah yang selayaknya memberi perkenan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
10 Kesalahan Yang Sering Dilakukan Ketika Mengambil Wuduk
Wuduk atau wudhu adalah salah satu cara untuk menyucikan diri dari hadas kecil. Jika air tiada atau tidak mencukupi, maka wuduk boleh digantikan dengan tayammum.
Pengertian wuduk pada syarak adalah membasuh atau menyapu anggota tertentu yang dimulakan dengan niat.
Dalil Al-Quran tentang berwuduk.
Firman Allah S.W.T:-
“ Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku dan sapulah sebahagian dari kepala kamu dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali … “ – (Surah Al-Maa’idah: 6)
عَنْ عُثْمَانَ بْنَ عَفَّانَ دَعَا بِإِنَاءٍ فَأَفْرَغَ عَلَى كَفَّيْهِ ثَلَاثَ مِرَارٍ فَغَسَلَهُمَا ثُمَّ أَدْخَلَ يَمِينَهُ فِي الْإِنَاءِ فَمَضْمَضَ وَاسْتَنْشَقَ ثُمَّ غَسَلَ وَجْهَهُ ثَلَاثًا وَيَدَيْهِ إِلَى الْمِرْفَقَيْنِ ثَلَاثَ مِرَارٍ ثُمَّ مَسَحَ بِرَأْسِهِ ثُمَّ غَسَلَ رِجْلَيْهِ ثَلَاثَ مِرَارٍ إِلَى الْكَعْبَيْنِ ثُمَّ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ تَوَضَّأَ نَحْوَ وُضُوئِي هَذَا ثُمَّ صَلَّى رَكْعَتَيْنِ لَا يُحَدِّثُ فِيهِمَا نَفْسَهُ غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ
Dari Usman bin Affan, berwuduk itu ialah meletakkan air ke atas dua telapak tangan tiga kali, lalu membasuh keduanya, kemudian memasukan tangan kanannya di wadah, lalu berkumur, kemudian membasuh wajahnya 3 kali dan kedua tangannya beserta kedua sikunya 3 kali, kemudian mengusap kepalanya, kemudian membasuh kedua kakinya 3 kali beserta kedua mata kakinya, kemudian berkata:” Rasulullah SAW telah bersabda :” Barang siapa berwuduk seperti wudukku ini kemudian solat dua rakaat seraya tidak berkata-kata hatinya, maka diampuni dosa yang telah dilakukannya”. HR Bukhari no 158
Lalu apakah kesalahan umum dalam berwuduk?
Pertama, Tidak membaca “bismillah”
Rasulullah shollallohu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidak sempurna wuduk seseorang yang tidak membaca bismillah.” (HR. Ahmad)
Kedua, tidak sempurna membasuh anggota wuduk
Tidak sempurna dalam membasuh anggota wuduk akan mengakibatkan sebahagian anggota wuduk tidak terkena air. Imam al-Bukhari rahimahullah meriwayatkan:-
Dari Muhammad bin Ziyad, dia berkata:’Aku mendengar Abu Hurairah radhiyallahu ‘anhu -saat itu beliau melewati kami, dan orang-orang sedang berwuduk-: ”Sempurnakanlah wuduk kalian, sesungguhnya Abul Qosim (Rasulullah) shallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: “celakalah tumit-tumit (yang tidak terbasuh air ketika berwuduk) dari api neraka”
Dan dari Khalid bin Mi’dan dari sebahagian isteri-isteri Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam:
”Sesungguhnya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wasallam melihat seorang laki-laki yang solat sedangkan di belakang kakinya terdapat bahagian tidak terkena air sebesar ukuran wang dirham,maka Nabi menyuruhnya untuk mengulang wuduknya.” (HR. Imam Ahmad dan Abu Dawud menambahkan:” dan (mengulang) solat”)
Al-Atsram berkata: ”Aku bertanya kepada imam Ahmad: ’hadis ini sandanya jayyid (bagus)?’ Beliau menjawab: ’jayyid.’
Imam asy-Syaukani rahimahullah berkata tentang hadits ini: ”Hadis ini menunjukkan wajibnya mengulang wuduk dari awal, bagi orang yang yang meninggalkan membasuh anggota wuduknya sekalipun sekecil apa yang disebutkan dalam hadis.”
“Barang siapa yang menyempurnakan wuduk sebagaimana yang Allah perintahkan, maka solat-solat wajib (yang lima) adalah penghapus dosa (yang terjadi) di antaranya”
Ketiga, Membasuh anggota wudhu lebih dari 3 kali
Ini adalah was-was dari godaan syaitan kerana Nabi tidak pernah membasuh anggota lebih dari tiga kali sebagaimana dinyatakan dalam sohih Al-Bukhari kerana rasa was-was itu godaan syaitan.
Keempat, boros dalam penggunaan air
Sifat ini terlarang berdasarkan firman Allah Ta’ala-:
“Dan janganlah kalian berlebih-lebihan. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang berlebih-lebihan”. (QS. Al-An’am: 141 dan Al-A’raf: 31)
Rasulullah turut bersabda mengenainya:“Janganlah kalian boros dalam (penggunaan) air”, maka beliau (Sa’ad) berkata, “Apakah dalam (masalah) air ada pemborosan?”,
Baginda bersabda, “Iya, walaupun kamu berada di sungai yang banyak airnya”. Riwayat Ahmad.
Kelima, menyebut nama Allah di dalam tandas atau masuk ke dalamnya dengan membawa sesuatu yang di dalamnya terdapat zikir kepada Allah
Ini adalah hal yang makruh maka sebaiknya bagi seorang muslim untuk menjauhinya. Dari Ibnu ‘Umar -radhiallahu ‘anhuma- beliau berkata:
“Ada seorang lelaki yang berlalu sementara Rasulullah -Shallallahu ‘alaihi wasallam sedang membuang air kecil. Maka orang itu pun mengucapkan salam tapi Nabi tidak membalas salamnya”. Riwayat Muslim.
Hal ini kerana menjawab salam adalah termasuk zikir.
Keenam, beristinjak (mencuci dubur) setelah buang angin (kentut)
Tidak ada istinjak ketika kentut, istinjak hanya pada kencing dan buang air besar, maka tidak disyariatkan bagi orang yang kentut untuk beristinjak sebelum berwuduk sebagaimana yang dilakukan oleh sebahagian orang kerana dalil-dalil syariat tidak ada yang menjelaskan akan istinjak dari kentut. Yang ada hanyalah penjelasan bahwa kentut adalah hadas yang mengharuskan wuduk dan segala puji hanya milik Allah atas kemudahan dari-Nya.
Imam Ahmad -rahimahullah- berkata, “Tidak terdapat dalam Al-Kitab, tidak pula dalam sunnah Rasul-Nya adanya istinjak dalam kentut. Yang ada hanyalah wuduk”. [Al-Minzhar fi Bayan Al-Akhtha` Asy-Syai’ah karya Asy-Syaikh Saleh bin Abdil Aziz Alu Asy-Syaikh]
Ketujuh, tertidur kemudian tidak mengambil wuduk kembali
Sebahagian orang tertidur di masjid, kemudian apabila iqamat berkumandang, dirinya dibangunkan oleh orang di sebelahnya lalu terus bersolat tanpa berwuduk kembali. Hukumnya, orang yang tertidur perlu mengambul wuduk semula.
Kelapan, meninggalkan istinsyaq dan istintsar
Sebelum menunaikan solat, umat Islam perlu berwuduk terlebih dahulu.
Antara sunnah dalam berwuduk yang dianjurkan oleh Nabi Muhammad SAW ialah istinsyaq iaitu menyedut air ke dalam hidung bagi mencuci rongga hidung.
Sebagaimana yang kita perlu yakini, setiap sunnah Nabi Muhammad SAW adalah baik untuk kita, maka harus kita ikuti.
Daripada Abu Hurairah r. a., Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Jika salah seorang di antara kalian berwuduk, maka hendaklah ia menghirup air ke lubang hidungnya (intinsyaq), lalu ia keluarkan (istintsar).” (Riwayat Muslim, no. 237)
Kesembilan, membasuh leher dianggap wajib
Ia adalah kebiasaan dilakukan oleh kita semua sedangkan ia tidak diwajibkan atau disyariatkan.
Kesepuluh, berdoa pada saat membasuh anggota wuduk
Imam an-Nawawi berkata, “Doa-doa ini iaitu doa-doa pada saat membasuh anggota wuduk tidak disyariatkan”
Dalam fatwa Lajnah Daimah no. 2588 dikatakan, “Tidak ada doa dari Nabi SAW pada saat membasuh dan mengusap anggota wuduk. Cuma kita disarankan membawa Bismillah di awal wuduk dan di akhirnya ditambah dengan doa ini.
“Ya Allah jadikanlah aku termasuk orang-orang yang bertaubat dan jadikanlah aku termasuk orang-orang yang bersuci.”
Sumber : Ummi.Online
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Yayasan Warisan Ummah Ikhlas Laksana Projek Wakaf Al-Quran, Bantu Beri Peringatan & Kesembuhan Buat Pesakit COVID-19
Pelbagai cara boleh dilakukan dalam menghulurkan sumbangan untuk membantu negara dalam memerangi wabak koronavirus ini.
Ada yang menghulurkan sumbangan makanan dan membuat baju perlindungan PPE kepada frontliner kita.
Malah ada juga para dermawan menghulurkan bantuan makanan kepada golongan yang memerlukan.
Sebagai rakyat Malaysia yang prihatin, kita sama-sama membantu negara dalam memerangi wabak virus COVD-19 yang sangat merbahaya ini.
Dalam pada itu, bagi Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (YWUI) juga turut mengambil peluang yang sama dengan menghulurkan sumbangan dalam bentuk pemberian wakaf Al-Quran.
Sebanyak 15,000 naskhah al-Quran disasarkan untuk pelaksanaan Projek Wakaf al-Quran Ke Hospital, pusat kesihatan dan pusat kuarantin di bawah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) seluruh negara.
Lebih menarik, projek wakaf khas itu bertujuan mengaktifkan #QuranTime Corner menjelang Ramadan.
Ketua Pegawai Eksekutif Yayasan Warisan Ummah Ikhlas (WUIF), Marhaini Yusoff berkata, inisiatif berinteraksi dengan al-Quran melalui pembacaan, pemahaman dan amalan itu merupakan projek bersama TV AlHijrah, Sinar Harian, Ideaktiv, WUIF, Majlis Dakwah Negara, Solidariti Ummah untuk Ummah.
“Sehingga jam 9 pagi Selasa ini sebanyak 10,309 naskhah Al-Quran wakaf telah kami terima. Kami juga turut mensasarkan 15,000 naskhah lagi untuk agihan di hospital utama dalam 200 naskhah, 60-100 untuk hospital biasa serta pusat kuarantin dan 40 naskhah untuk klinik kesihatan.
“Al-Quran Mu’jam. Terjemahan per kata dan Tajwid Berwarna, bagi membantu semua saudara kita di hospital untuk Berinteraksi dengan Al-Quran; membacanya dengan baik dan memahami isi Al-Quran. Melalui TV Hijrah setiap hari, ada panduan yang kami berikan di Malaysia #QuranTime jam 12 dan ulangan jam 10/11 malam.
“Sejak dilancarkan pada hari Jumaat yang lepas, agihan segera telah dilakukan sejak hari Sabtu dan semalam agihan telah kami buat ke pusat kuarantin yang menempatkan sekitar 200 orang serta ke Hospital Sg Buloh yang menempatkan ramai pesakit serta petugas.
“Sumbangan wakaf ini akan dimanafaatkan untuk menggerakkan #QuranCorner yang mana ia akan menjadi ruang untuk sesiapa sahaja yang berada di hospital memanafaatkan ruang tersebut untuk berinteraksi dengan Al-Quran walaupun sekejap.
“Semoga dengan sedikit masa bersama Al-Quran yang besar kesannya sebagai panduan, peringatan, penyembuh, ia menjadi cara untuk Rehat & Rawat, Biidznillah.
“Wakaf Quran inj juga Insyaallah menjadi sedekah jariah kita. Dari ummah untuk ummah kerana orang Mukmin itu seperti satu tubuh. Kita ikut merasa luahan penat, derita sakit yang ditanggung oleh saudara kita.
“Wakaf juga adalah cara kita yang menyumbang untuk membebaskan diri kita dari cinta harta yang salah di hati. Wakaf yang dilakukan secara sukarela adalah hadiah kita kepada sesama sehingga ia menimbulkan rasa kasih kepada penerima. Itulah psikologi wakaf sebagaimana yang ditulis oleh SS Prof Dr Ali Gom’ah, Mufti Mesir.
“Semoga dengan formula wakaf ini, terbit rasa kasih pada sesama, lahirl ramai rakyat Malaysia yang lebih baik dan akhirnya terbina Baldatun Thoyyibatun wa Rabbun Ghafur, Biidznillah,” katanya lagi.
Untuk menyumbang sebagai pewakaf al-Quran, orang ramai boleh mendaftar di bit.ly/wakafquranhospital. Bayaran wakaf boleh dibuat kepada Warisan Ummah Foundation melalui nombor akuan Maybank Islamik 564276516031 atas nama dengan rujukan Wakaf Quran.
Sewaktu pembayaran dilakukan, turut disarankan untuk meniatkan wakaf tersebut atas nama penyumbang. Slip pembayaran boleh dihantar ke http://www.wasap.my/60193803635/WakafQuran
#HaveFaith
#JanganPutusAsaMalaysia
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI