Sabda Rasulullah SAW:
الْعُمْرَةُ إِلَى الْعُمْرَةِ كَفَّارَةٌ لِمَا بَيْنَهُمَا، وَالْحَجُّ الْمَبْرُورُ لَيْسَ لَهُ جَزَاءٌ إِلا الْجَنَّةَ.
رواه البخاري ومسلم
Maksudnya: “Di antara satu umrah kepada satu umrah yang lain adalah penghapus dosa antara keduanya dan tiada balasan bagi haji yang mabrur (diterima) melainkan syurga”.
Riwayat al-Bukhariy dan Muslim
Ini antara ganjaran mereka yang menunaikan haji dan umrah yang disebut dalam al-quran. Namun bagaimana pula bagi mereka yang belum ada kesempatan atau rezeki untuk ke Mekah mengerjakan ibadah ini.
Sebenarnya ada banyak amalan yang disebut dalam al-Quran yang ganjarannya sama seperti mengerjakan haji dan umrah. Malah ada beberapa amalan-amalan ini mudah untuk kita praktikan setiap hari.
Memetik penjelasan dari laman web Maktabah Al Bakri berikut adalah antaranya.
Amalan mudah tapi ganjarannya seperti mengerjakan haji dan umrah
Maksudnya: “Sesiapa yang solat Subuh berjemaah, kemudian duduk berzikir kepada Allah sehingga terbit matahari, kemudian solat sunat dua rakaat, maka baginya pahala haji dan umrah yang sempurna, (pahala haji dan umrah) yang sempurna, (pahala haji dan umrah) yang sempurna.” Hadith riwayat al-Tirmizi (586)
2. Takbir 34 kali, tasmih dan tahmid 33 kali selepas solat
Daripada Abu Darda’ R.A, dia mengadu kepada Rasulullah SAW:
Maksudnya: “Wahai Rasulullah, orang-orang kaya dengan keuntungan mereka, mereka menunaikan haji dan kami tidak mengerjakan haji, mereka berjihad dan kami tidak berjihad, begitu dan seterusnya.”
Maksudnya: “Hendakkah kamu aku ajarkan sesuatu yang apabila kalian lakukannya, maka kamu telah melakukan sesuatu yang lebih baik daripada apa yang dikerjakan (haji) oleh salah seorang dari mereka (orang-orang kaya)? Selepas solat, kamu bertakbir sebanyak 34 kali, bertabih sebanyak 33 kali, dan bertahmid sebanyak 33 kali.”
Hadith riwayat al-Nasa’ie (9902)
Di dalam hadith di atas, Nabi SAW mengajarkan Abu Darda’ R.A untuk membaca zikir-zikir di bawah setiap kali selesai solat:
Maksudnya: “Sesiapa yang keluar dari rumahnya dalam keadaan bersuci (berwudhu’) untuk menunaikan solat fardhu, maka ganjaran pahalanya seperti ganjaran orang yang melakukan haji dan berihram. Dan sesiapa yang keluar rumah untuk menunaikan solat sunat Dhuha, tiada perkara lain yang menyibukkan dirinya kecuali solat tersebut, maka ganjaran pahalanya seperti ganjaran orang yang melakukan umrah.” Hadith riwayat Abu Dawud (558), dan Ahmad (22304).
Berdasarkan hadith di atas, terdapat dua kelebihan yang disebutkan bagi orang yang keluar rumah dan menuju ke masjid dalam keadaan berwudhu’:
-Jika dia menuju ke masjid untuk menunaikan solat fardhu lima waktu, maka baginya pahala seperti mana pahala orang yang mengerjakan haji dan sedang berihram.
-Jika dia menuju ke masjid untuk menunaikan solat sunat Dhuha, maka baginya pahala seperti mana pahala orang yang menunaikan umrah.
Banyak lagi hadith lain yang menceritakan amalan kecil dan mudah, tetapi pelakunya akan memperoleh ganjaran yang amat besar seperti mereka yang mengerjakan haji atau umrah. Amalan yang disebutkan di atas amatlah mudah untuk dilakukan dalam sehari-hari kita.
Kasih sayang antara suami isteri perlulah sentiasa dipupuk. Ibarat pokok, tentulah perlukan baja untuk terus hidup subur. Maka begitu jugalah dengan rumah tangga. Ibarat air laut yang ada pasang surutnya, begitu jugalah dengan kasih sayang. Oleh itulah suami dan isteri perlu sama-sama ‘berganding’ bahu demi menyuburkan kasih sayang antara satu sama lain.
Ustazah Siti Nor Bahyah Mahamood telah berkongsi ayat pengikat kasih antara suami isteri.
Ia adalah dari Surah Al-Imran ayat 26 hingga 27. Dibaca sebanyak 3 kali selepas setiap kali solat fardu. Menurutnya amalan secara berterusan insya-Allah hubungan suami isteri menjadi lebih erat.
Ayat ini bukan sahaja untuk pengikat kasih suami isteri, tetapi juga boleh diamalkan untuk bantu kita mudah selesaikan hutang.
Kebiasaannya amalan mandi bunga sering dilakukan untuk membuang bala, menaikkan semangat serta mempercepatkan jodoh. Mungkin atas alasan ini maka ada yang mempraktikkan mandi bunga sebagai ikhtiar untuk mendapat jodoh.
Mengikut ajaran agama Islam, ia dikatakan boleh memesongkan akidah seseorang. Namun begitu dari segi saintifik, ia dilihat sebagai sesuatu yang baik. Menurut Dato’ Dr Haji Mohd Fadzilah Kamsah, mandi bunga dapat menaikkan seri wajah kerana badan manusia kembali segar disebabkan oleh khasiat yang terdapat di dalam bunga yang digunakan terserap ke dalam tubuh badan.
Sebenarnya mandi bunga tanpa berniat yang boleh memesongkan diri daripada ajaran agama membawa banyak faedah. Seperti yang kita ketahui bahawa bunga dikatakan sebagai penyerap tenaga matahari yang terbaik. Secara tidak langsung kebaikannya akan ‘ditempiaskan’ kepada pengamal mandi bunga.
Boleh sahaja mandi bunga tetapi janganlah kita berjumpa dengan orang yang mengamalkan ritual lalu meminta dia memandikan kita. Sebaliknya kita boleh sahaja mandi sendiri dengan niat untuk mendapat manfaat kesihatan daripada unsur-unsur kebaikan yang ada pada bunga-bungaan tersebut.
Jangan sesekali mandi bunga dengan niat untuk cepat jodoh kerana dikhuatiri boleh terpesong niat tersebut sehingga menjadi syirik. Percaya kepada kuasa seseorang sehingga meminta orang itu memandikan kita dengan air bunga boleh menjadi khurafat.
Islam telah menganjurkan kita untuk berusaha memudahkan jodoh dengan cara berdoa, solat istikharah dan solat hajat. Itulah yang sebaiknya.
Mandi bunga itu mungkin usaha kita asal tak melanggar syariat Islam. Tapi bagaimana nak kenal imam jodoh kita? Jom sertai webinar jodoh kami, anda akan di ajar mengenal lelaki yang baik untuk menjadi imam anda dan bersama-sama ke jannah.
WEBINAR JODOH 💖: SUAMI KIRIMAN ILAHI
✨Jom Sis semua yang masih single terutamanya sejenis yang pemalu! Kita belajar ilmu menjemput jodoh💘
Dengan ilmu menjemput jodoh, Sis akan..
✅ Tak tertanya-tanya lagi “Dimana atau ada ke bakal imamku❓❓” 🤷🏽♀
✅ Jelas ✨ dan yakin 💪🏻 dengan langkah-langkah mudah ikhtiar mencari jodoh 💘 (Tip: Islam itu Mudah dan Indah)
✅ Akan dijauhi heartbreak 💔 dan lelaki yang tak serius 👻
Yang sudah berstatus ‘Dimiliki’, ambillah manfaat ilmu ini untuk memudahkan dan percepatkan lagi jodoh Sis 💞
Memang terdapat hadis dari Nabi SAW mengenai larangan untuk tidur secara meniarap. Ini sepertimana riwayat daripada Ya`ish daripada ayahnya, Tikhfah bin Qaysi al-Ghifari RA bahawa pada suatu hari ketika beliau sedang tidur di dalam masjid dalam keadaan meniarap, lalu ada seseorang yang menggerakkanku (membangunkanku) dengan mengunakan kaki lalu berkata:
إِنَّ هَذِهِ ضِجْعَةٌ يُبْغِضُهَا اللَّهُ. قَالَ فَنَظَرْتُ فَإِذَا رَسُولُ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم
Maksudnya: Sesungguhnya ini adalah cara tidur yang dimurkai Allah. Kemudian Tikhfah RA berkata: “Lalu aku melihat lelaki itu (yang membangunkanku) adalah Rasulullah SAW. Riwayat Abu Daud (5040) & al-Bukhari di dalam Adab al-Mufrad (1187)
Dalam hadis dengan lafaz yang lain, Rasulullah SAW telah bersabda:
قُمْ وَاقْعُدْ فَإِنَّهَا نَوْمَةٌ جَهَنَّمِيَّةٌ
Maksudnya: Bangun dan duduk, sesungguhnya ini adalah cara tidurnya penghuni neraka. Riwayat Ibn Majah (3725)
https://www.youtube.com/watch?v=Dq_XjobsZ5g
HUKUM TIDUR MENIARAP
Jelas terdapat larangan agar tidak tidur secara meniarap. Di dalam kitab-kitab fiqh mazhab al-Syafi`e, tidur secara sengaja dalam keadaan sebegini adalah makruh. Ini sepertimana yang disebutkan oleh al-Imam al-Nawawi Rahimahullah di dalam kitabnya al-Majmu`:
وَيُكْرَهُ الِاضْطِجَاعُ عَلَى بَطْنِهِ
Maksudnya: dan dimakruhkan untuk tidur di atas perut (secara meniarap).
Al-Khatib al-Syarbini Rahimahullah juga menyebutkan bahawa sunat juga mengejutkan mereka yang tidur dalam keadaan meniarap.
KESIMPULAN
Larangan dari tidur secara meniarap berdasarkan hadis yang disebutkan di atas difahami oleh ulama` Syafi`eyyah adalah bersifat makruh. Seeloknya dijauhkan dari perbuatan tersebut.
Sumber kredit: Mufti Wilayah Persekutuan. Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...