Bila sebut kaki sembang, perkataan ini amat popular di kalangan rakyat Malaysia. Ramai yang suka “bersembang”, ia sama ada untuk bertukar-tukar cerita, berbual kosong dan tentunya paling banyak bersembang adalah orang-orang politik kerana mahu menjaga kebajikan rakyat.
Namun jenis “sembang” ini terdiri dari tiga kategori yang mana ia sebenarnya amat dibenci oleh Rasulullah SAW.
Berikut ada tiga jenis kaki sembang yang Rasulullah SAW paling benci.
1. "Thartharun", iaitu golongan yang sembang kencang atau cakap berjela-jela yang tidak berfaedah. Mereka ini biasanya suka mencelah percakapan orang lain dan gemar menguasai perbualan tanpa memberi ruang kepada orang lain bercakap.
.
2. "Mutasyaddiqun", iaitu golongan yang suka bercakap dengan gaya yang merendahkan atau meremehkan orang lain.
.
3. "Mutafayhiqun", iaitu golongan yang bila bercakap, suka cerita tentang dirinya sahaja untuk tonjolkan dirinya lebih dari orang lain.
.
Dalam sebuah hadis, Rasulullah SAW bersabda:
.
أَبغَضَكُمْ إِليَّ وَأبْعَدَكُمْ مِني مَجْلساً يَومَ القِيامةِ: الثَّرْثَارونَ، والـمُتَشَدِّقُونَ، وَالـمُتَفَيْهِقُون
.
“Sesungguhnya orang yang paling aku benci dan paling jauh kedudukannya daripadaku pada hari Kiamat ialah orang yang paling lebat sembangnya, orang yang suka memperolok orang lain dan orang yang sombong bicaranya.” [riwayat al-Tirmidzi].
Sumber: Pondok Habib
.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ketika Ambil Wuduk Niatkan Dalam Hati Permintaan Ini Kepada Allah
Hukum berwuduk sebelum solat adalah wajib atau jika dalam darurat kita dibolehkan bertayamum. Secara ringkasnya, wuduk bermaksud kebaikan dan kebersihan.
Dalam rutin harian berwuduk, kita menggunakan air mutlak iaitu air suci lagi menyucikan. Sebelum air terkena pada wajah, kita perlu lafazkan niat berwuduk sebagai syarat utama sah wuduk.
Betapa besarnya keutamaan wuduk, kita dibolehkan mengambil keberkatan berwuduk dengan membaca niat-niat istimewa yang dilafazkan dalam hati tatkala kita ingin membasahi setiap anggota yang wajib terkena air wuduk.
Nak tahu apakah lafaz niat-niat itu? Kita mulakan dengan pengetahuan asas iaitu cara mengambil wuduk yang betul.
Artikel berkaitan: Subhanallah, Wuduk Jadikan Wajah Kita Bercahaya Pintu-Pintu Syurga Terbuka
Artikel berkaitan: Basuh Anggota Wuduk Lebih Tiga Kali, Apakah Sah Wuduknya?
Artikel berkaitan : Sapu Air Lebihan Wuduk Ke Wajah Anak-anak, Kunci Rahsia Mereka Dengar Kata
Cara Ambil Wuduk Yang Betul Dan Digalakkan:
-
Mengadap Kiblat
-
Membaca Basmallah
-
Membasuh kedua-dua tangan hingga ke pergelangan tangan sebanyak tiga kali dengan menyelati setiap jari sambil berdoa
Lafaz niat:
“Ya Allah, aku memohon kepada-Mu kebahagiaan dan keberkatan, dan aku berlindung dengan-Mu daripada sebarang kemalangan dan kebinasaan’
-
Berkumur-kumur sebanyak tiga kali sambil berdoa di dalam hati
Lafaz niat:
“Ya Allah, bantulah aku dalam usaha membaca kitabMu dan banyak berzikir mengingatiMu. Kukuhkanlah aku dengan kata-kata yang kukuh di dunia dan di akhirat”
-
Istinsyaq : Iaitu membersihkan lubang hidung dengan cara menyedut air ke dalam hidung kemudian mengeluarkannya
Perbuatan ini dilakukan sebanyak tiga kali sambil berdoa:
Lafaz niat:
“Ya Allah, ciumkanlah aku dengan bauan syurga dan Engkau redha kepadaku”
Ketika mengeluarkan air berdoa pula dengan doa ini:
Lafaz niat:
“Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada menghidu bauan neraka dan seburuk-buruk tempat tinggal”
-
Membasuh muka sebanyak tiga kali dengan menggunakan kedua-dua belah tangan
Basuhan dimulakan pada bahagian dahi dan turun perlahan-lahan ke anak telinga, hidung dan dagu.
Lafaz niat WUDUK sebelum air mengenai muka (lafaz niat ini adalah WAJIB):
“Sahaja aku mengambil wuduk fardu atasku kerana Allah Taala”
Apabila air mengenai muka, mulakan berniat dalam hati dan membaca doa:
Lafaz niat:
“Ya Allah, putihkan mukaku dengan nurMu pada hari putihnya muka para waliMu dan jangan hitamkan mukaku sepertimana Engkau gelapkan muka musuh-musuhMu”
-
Membasuh kedua-dua tangan hingga melebihi had siku sebanyak tiga kali
Mulakan dengan tangan kanan, dari jari hingga ke siku sambil berdoa:
Lafaz niat:
“Ya Allah, berilah catatan amalan dari sebelah kananku dan hisablah aku dengan mudah”
Perkara yang sama dilakukan pada tangan kiri sambil berdoa.
Lafaz niat:
“Ya Allah aku berlindung kepadaMu supaya janganlah Engkau berikan catatan amalanku dari sebelah kiriku atau dari sebelah belakangku”
-
Menyapu sebahagian ubun-ubun atau keseluruhan kepala sambil berdoa:
Lafaz niat:
“Ya Allah lindungi daku dengan rahmatMu dan limpahi daku keberkatanMu. Dan masukkan daku di bawah naungan ArasyMu pada hari tiada perlindungan kecuali perlindunganMu sahaja. Ya Allah, haramkan rambutku dan kulitku daripada api neraka”
-
Membasuh kedua-dua telinga luar dan dalam sebanyak tiga kali
Cara membasuh dengan memasukkan jari telunjuk ke dalam lubang telinga dan ibu jari diletakkan di belakang telinga, kemudian ditolak ke atas.
Doa yang elok dibaca ketika ini:
“Ya Allah, jadikan aku daripada kalangan orang yang mendengar peringatan lalu mengikutinya. Ya Allah dengarkanlah kepadaku seruan syurga bersama-sama orang yang baik”
-
Membasuh kaki hingga ke buku lali atau lebih, sebanyak tiga kali
Basuhan dimulakan dengan kaki kanan sambil menyelati jari-jari kaki.
Lafaz niat:
“Ya Allah, tetaplah dua kakiku di atas Titian Mustaqim pada hari tergelincir kaki-kaki lalu jatuh ke dalam neraka”
Lafaz niat:
“Ya Allah, aku berlindung kepadaMu daripada tergelincir kakiku di atas Titian Mustaqim ke dalam neraka pada hari tergelincir kaki orang munafik”
-
Membaca doa selepas wuduk
Selepas selesai mengambil wudhu, disunatkan untuk membaca doa berikut:
Asy-hadu alla ilaha illallahu wahdahu lasyarikalah,
wa-asy-hadu anna muhammadan ‘abduhu warasuluh.
Allahummaj’aini minat tauwabin
waj’aini minal mutatahhirin
waj’alni min ‘ibadikas-solihin.
Maksudnya:
Aku bersaksi tidak ada Tuhan melainkan Allah Yang Maha Esa. Tidak ada sekutu untukNya. Aku bersaksi juga bahawa Nabi Muhammad itu hamba dan utusanNya. Ya Allah, jadikan aku daripada golongan orang yang bertaubat kepadaMu. Dan jadikanlah aku daripada golongan orang yang bersih. Dan jadikan aku daripada golongan hambaMu yang soleh.
Walaubagaimapun, andai kita tidak membaca doa di atas, wuduk tetap sah.
Sumber artikel: Wuduk
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Tiada Amalan Khusus Pada Malam Nisfu Sya’ban Melainkan Ibadat Umum.’ Tapi Kita Dituntut Untuk Banyak Berdoa
‘Tiada amalan khusus pada malam nisfu sya’ban melainkan ibadat umum.’ Tapi kita dituntut untuk banyak berdoa kerana malam nisfu sya’ban adalah antara malam mustajabnya berdoa.
Tentu saja sebagai hamba-Nya, rebutlah peluang yang ada setiap kali hadirnya malam-malam yang mustajab doa seperti malam nifsu sya’ban.
Artikel Berkaitan:
Tiada Amalan Khusus
Daripada Abdullah bin Amr RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
يَطَّلِعُ اللهُ عزَّ وجلَّ إلى خَلْقِهِ ليلَةَ النِّصفِ مِنْ شَعْبَانَ ، فيَغْفِرُ لِعبادِهِ إِلَّا لِاثْنَيْنِ مُشَاحِنٍ ، وقَاتِلِ نَفْسٍ
Maksudnya:
“Allah SWT melihat pada malam nisfu Sya’ban kemudian mengampunkan hamba-Nya kecuali dua (golongan) iaitu orang yang bermusuhan dan orang yang membunuh diri”. [Riwayat Ahmad, no. Hadith 6353] Ibn Hajar mengatakan sanadnya layyin (salah satu daripada ciri hadith dhaif). [Lihat: al-Zawajir ‘an Iqtiraf al-Kabair, 2:43] Manakala Ahmad Syakir mengatakan sanadnya adalah sahih [Lihat: Musnad Ahmad, 10:127]
Pada Malam Nisfu Sya’ban
Kita dituntut pada malam ini untuk memperbanyakkan berdoa kepada Allah SWT.
Untuk itu, tidak dinafikan bahawa pada malam tersebut mempunyai kelebihan dan padanya terdapat keampunan serta penerimaan yang khusus bagi yang memohon ampun dan yang berdoa kepada-Nya.
Disebabkan itu, Imam al-Syafie mengatakan sesungguhnya berdoa padanya iaitu pada malam nisfu Sya’ban adalah mustajab.
Melainkan Ibadat Umum
Di dalam hadith ini juga menunjukkan keampunan Allah SWT amat luas. Antaranya firman Allah SWT yang menceritakan akan Allah SWT itu bersifat dengan pengampun. Firman Allah SWT:
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا
Maksudnya: “Sehingga aku berkata (kepada mereka): `Pohonkanlah ampun kepada Tuhan kamu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun”. [Nuh:10]
Pendapat ulama’ berkaitan kelebihan malam nisfu Sya’ban
Telah berkata Imam al-Syafie RA:
“Doa mustajab adalah pada 5 malam, iaitu malam jumat, malam al-Adha, malam al-Fitri, malam awal bulan Rejab, dan malam nisfu Sya’ban”. [Lihat: al-Um, 1:264]
Tapi Kita Dituntut
Ibnu Rajab RA mengatakan:
“Berkaitan malam nisfu Sya’ban, pada zaman dahulu para tabi’in daripada penduduk al-Syam, seperti Khalid bin Ma’dan, Makhul, Luqman bin Amir, dan beberapa para tabi’in yang lain memuliakannya (malam tersebut) dan mereka bersungguh-sungguh beribadah pada malam itu”. [Lihat: Lathaif al-Ma’arif, 247]
Islam tidak meletakkan sesuatu amalan khusus yang mungkin boleh dinisbahkan kepada Nabi SAW sebagai sunnah untuk diamalkan pada malam nisfu Sya’ban.
Tetapi dalam masa yang sama, kita hendaklah mengambil peluang dengan kelebihan yang ada pada malam tersebut dengan beramal sebanyak-banyaknya samada dengan membaca al-Quran, solat sunat, berzikir dan lain-lain lagi.
Walaubagaimanapun, kesemua amalan ini tidak boleh dinisbahkan kepada Nabi SAW sebagai sunnah yang mesti dibuat dalam bentuk tuntutan kerana kesemua amalan ini adalah bersifat umum.
Oleh itu, sekali lagi kami nyatakan bahawa tiada amalan khusus yang sabit daripada Nabi SAW berkaitan malam nisfu Sya’ban.
Untuk Banyak Berdoa
Kesimpulannya, kelebihan malam nisfu Sya’ban adalah sabit berdasarkan hadith yang kami nyatakan di awal perbahasan iaitu Allah SWT akan turun ke langit dunia pada malam nisfu Sya’ban dan mengampunkan hamba-hamba-Nya.
Dalam masa yang sama, tidak ada amalan yang khusus pada malam nisfu Sya’ban melainkan amalan-amalan yang bersifat umum.
Akhirnya, semoga Allah SWT memberi kita kekuatan dalam melaksanakan ibadah serta memelihara kita daripada melakukan perkara-perkara yang tidak mempunyai asal di dalam agama. Amin.
Artikel Berkaitan:
Kashoorga: Semoga Allah mengabulkan dan mengangkat setiap doa-doa kita. Amin.
Sumber : Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
[Video] Selepas Ribuan Siput Naik Ke Pantai, Penampakan Cahaya Di Langit Sg Rambai Pula Kelihatan, Muncul Hanya Sekejap Saja
Tiada apa yang mustahil jika Allah kehendaki-Nya. Kun fa yakun (jadi, maka jadilah ia).
Jika semalam ribuan siput naik ke pantai di Pantai Klebang, Melaka hingga mencetuskan persoalan adakah tsunami bakal terjadi seperti dahulu lagi dan hari ini, penampakan cahaya terang seakan-akan api menghiasi dada langit di Sungai Rambai, Melaka.
https://www.tiktok.com/@immamajid3/video/6999872636926889242?lang=en&is_copy_url=0&is_from_webapp=v1&sender_device=pc&sender_web_id=6973624686812366338
Dalam tik tok atas nama @Imma Majid653, dirinya memaklumkan ketika merakamkan langit yang membiru, tiba-tiba muncul cahaya berkenaan dalam tempoh yang amat sekejap sebelum hilang.
Ia hanya muncul seketika sahaja sebelum menghilang sekitar jam dua petang ke atas tadi, kongsinya dalam menjawap pertanyaan orang ramai di bahagian komen.
https://www.tiktok.com/@immamajid3/video/7000237924797189403?lang=en&is_copy_url=0&is_from_webapp=v1&sender_device=pc&sender_web_id=6973624686812366338
Walau bertanya apakah petanda di sebalik kemunculan cahaya tadi, kita sebagai hambanya pasti tiada jawapan.
Namun kebanyakan komen mengaitkan “sesuatu” bakal terjadi kerana cahaya sebegini turut muncul sebelum berlakunya trgedi kepala air Gunung Jerai. Ada juga memaklumkan cahaya begini petanda ribut hendak terjadi.
Terdapat banyak ayat al-Quran yang menyarankan supaya kita menyaksikan penciptaan makhluk oleh Allah SWT di atas muka bumi ini dengan pandangan mata hati. Firman Allah SWT dalam al-Quran mafhumnya: “Sesungguhnya pada kejadian langit dan bumi dan pertukaran malam dan siang dan kapal-kapal yang belayar di laut dengan membawa benda-benda yang bermanfaat kepada manusia; demikian juga air hujan yang Allah turunkan dari langit lalu Allah hidupkan dengannya tumbuhan di bumi sesudah mati, serta Ia biakkan padanya daripada pelbagai jenis binatang; demikian juga peredaran angin dan awan yang tunduk terapung-apung di antara langit dengan bumi; sesungguhnya (semua itu) ada tanda-tanda (yang membuktikan keesaan Allah) bagi kaum yang menggunakan akal fikiran.” (Surah al-Baqarah, ayat 164)
Sebagai hambaNya yang kerdil, apa jua yang Allah kehendaki, semuanya atas izin Allah taala. Sumber : Tik Tok @Imma Majid653
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI