Hampir 30 tahun wanita ini terpaksa ‘hidup’ dalam dunia rabun dan bergantung sepenuhnya dengan kanta mata atau kaca mata untuk melihat pemandangan di depan dengan lebih jelas.
Sepanjang tempoh itu jugalah, Nordiana Din berdepan dengan masalah ‘renyah’ kerana perlu buka tutup lens (kanta lekap) setiap masa dan penjagaannya juga cukup teliti kalau mahu mata selamat dan dipakai lama.
Bukan setahun dua menggunakan kanta lekap ini tetapi hampir 15 tahun kerana menurutnya sebagai perunding kewangan dia memerlukan penglihatan yang tajam terutama ketika memandu untuk bertemu pihak klien.
Jika tidak hanya selesa menggunakan kaca mata, itupun hanya di rumah kerana sudah biasa dengan masalah kerabunan yang dialami sejak kecil.
Akhirnya terdetik pintu hati untuk membuat pembedahan lasik mata dengan Datuk Prof Dr Muhaya dan niat terlaksana disebabkan mahu mengerjakan ibadah umrah dan keinginan utnuk mengambil lesen menyelam laut satu hari nanti.
Dan bermulah sesi temujanji dengan Dr Muhaya hinggalah akhirnya setelah melalui proses berkenaan yang tidak sakit berjaya dilakukan.
Ayuh, ikuti perkongsian wanita ini yang tidak habis-habis mengucapkan Istighfar sepanjang sampai ke pusat berkenaan hinggalah proses penyembuhan mata dilakukan.
Niatnya melakukan pembedahan lasik ini hanya satu, mahu melihat Kaabah yang terbentang di depan mata dengan penglihatan baru sepanjang proses melakukan ibadah umrah di rumah Allah nanti.
AMARAN: Catatan panjang pengalaman si Rabun lebih 30 tahun diringkaskan kepada 30 minit bacaan
Alhamdulillah banyak yang nak dikongsikan dengan sahabat FB pengalaman mendapat rawatan Relex Smile 3 hari lalu.
Ramai sahabat yang pm bertanyakan pengalaman dan kosnya.
Akak nak kongsikan pengalaman dari awal sehinggalah hari ini. Mata dah mula boleh menulis jadi kita teruskan untuk kebaikan dan manfaat ilmu semua.
Ads
Terdetik di hati awal bulan ini nak buat lasik rawatan mata yang rabun sejak berumur 12 tahun lagi. Lama tu akak dah rabun.
Datang kekuatan nak buat sebab masa tu terfikir akan datang nak mengerjakan umrah dan haji selain hajat hati tahun depan nak dapatkan lesen menyelam laut.
Setiap hari buka tutup lens di mata adalah satu pengalaman yang renyah sebenarnya. Terfikir banyak juga masa terbuang setiap kali bersiap mengenakan lens. Sebab penjagaan lens ini perlu teliti agar tiada mudarat pada mata.
Akak dah menggunakan lens lebih 15 tahun terutama sejak berkerjaya perunding kewangan ini. Mata yang cerah amat diperlukan ketika memandu. Jadi nak tak nak perlu sentiasa menggunakan spek mata atau lens.
Sebelum ini memang jenis pakai buka spek mata. Spek hanya guna bila perlu sahaja di rumah. Kalau tidak biarkan saja rabun. Dah selesa dengan kerabunan Ada juga kebaikan rabun ini antaranya tak nampak benda yang tak elok dengan cepat. Contoh kalau ada hantu depan mata orang lain dah lari kita masih rileks lagi.
Pengalaman zaman sekolah asrama ada rakan yang histeria. Nampak lembaga putih berhadapan dengan kita. Akak masih boleh rileks sebab nampak tak nampak je benda tu. Kalau mata cerah mau menjerit takut. Hehehe.
Bila zaman remaja dulu ada orang nak usha ke kita rileks je takde perasaan. Orang tu boleh senyum lebar…kawan sebelah yang cakap eh orang tu pandang kau lah. Hahahaha sabar jelah ya dengar kisah orang rabun ni.
Bermula dengan impian tadi nak cerah biji mata akak terus call klinik Datuk Prof Dr Muhaya. Staf beliau sarankan tidak memakai lens selama 10 hari supaya proses rawatan dapat dilakukan dengan tepat. Mata dapat direhatkan jika memakai spek berbanding lens.
Bayangkan 15 tahun selalu bersama lens tiba2 kena pakai spek yang buat 5 tahun lalu. Dah lah dah lama pastunya power dah berubah. Woww satu cabaran sebenarnya terutama perlu memandu terpaksalah guna dua spek iaitu spek rabun dan spek mata hitam sekaligus.
Kepala sedikit pening setiap kali terpaksa guna spek. Lagi satu yang kurang gemar cabaran pakai spek kantanya selalu kabur bila kena alis mata. Ada rasa nak langgar pantang tapi fikirkan bertahan sekejap je kalau nak result yang terbaik.
Ads
Alhamdulillah cabaran pakai spek selama 10 hari dapat akak capai tanpa ngelat. Dan pagi rabu 27 November berangkat pagi-pagi ke Kajang ditemani suami.
Perkara pertama yang dibuat ialah istighfar 1000 kali memohon pengampuan Allah swt agar permudahkan rawatan ini. Mata tu salah satu organ penting. Ada risau cepat je akak istighfar. Allah Maha Pengampun dan Maha Melihat.
Sampai sahaja di sana dapat nombor 1101. Urusan pendaftaran dan seterusnya sangat sistematik. Memang terbaik. Rujuk atur letak yang akak kongsikan. Bermula dengan membuat bayaran untuk pemeriksaan terperinci mata sebanyak RM660 akak terus masuk ke bilik Vision 1.
Di dalam itu ada banyak mesin untuk ujikaji mata. Mesin pertama akak lalui ialah mesin saraf mata nak tengok saraf mata kita sihat atau tidak. Alhamdulillah sihat. Mesin kedua sama seperti mesin di kedai spek iaitu mesin nak tengok power mata kita. Memang dah naik rabun power dua belah mata kanan 575 kiri 475. Lima tahun lalu 550 vs 450.
Seterusnya mesin ke tiga ialah mesin nak tengok saiz bola mata kita. Kemudian akak dibawa ke mesin ujian kekeringan mata. Berpinar juga biji mata yang jarang kena ujian. Alhamdulillah tak kering.
Seterusnya yang paling penting ujian dengan mesin nak tahu ketebalan kornea kita sama ada sesuai atau tidak buat rawatan seterusnya. Keperluan ketebalan kena lebih 470 micron ke atas. Alhamdulillah mata akak lebih daripada 500 micron ketebalan kornea.
Setelah 5 mesin dibuat. Akak dititikkan dengan ubat untuk mengembangkan biji mata. Dalam 10 minit disuruh masuk semula ke bilik vision 1 untuk periksa di mesin saraf mata sampai belakang mata. Alhamdulillah lulus juga.
Yang terakhir selepas itu mesin power mata sekali lagi nak dapatkan ketepatan kerabunan mata bila kornea sudah kembang. Masa ni memang tak selesa sikit rasa kabur sikit mata. Setelah report lengkap akak dipanggil berjumpa dengan Optimetrist di bilik yang sama vision 1. Di sini kita di uji sama seperti di kedai spek. Test dan error kanta yang sesuai. Masa ni baru tahu dah ada rabun dekat sikit dengan usia sekarang.
Ads
Optometrist memberi cadangan 2 rawatan sama ada nak buat lasik atau relex smile. Beza keduanya ialah proses pembedahan dan kos. Akak fokus pada relex smile iaitu sekali sahaja pembedahan kornea dan kosmya sebanyak RM11,988. Relex smile teknologi terkini.
Lasik pula perlu 2 x pembedahan dan kos anggaran RM7000 lebih. Lasik akan potong kornea dlm 80%. Berbanding relex smile potong dlm kadar 10% saja. Tengok video akak kongsikan ada Prof Dr Muhaya ceritakan lebih detail.
Disebabkan akak dah buat analisis sebelum ini jadi terus fokus relex smile dan terus buat bayaran. Tak sampai 5 minit terus disuruh masuk berjumpa Datuk Prof Dr Muhaya. Ini paling best dapat terus bersemuka secara berdepan dengan beliau tokoh motivasi terkenal di Malaysia selain pakar mata.
Auranya memang menenangkan. Setiap butir kata semuanya berbentuk nasihat dan hikmah. Selain dapat betulkan mata dapat juga motivasi. Katanya akak bertuah sebab dapat personal ilmu dia nak kongsikan. Sebab bukan semua dapat macam ini. Siap dibenarkan ambil video untuk kenangan butiran hikmah motivasinya. Alhamdulillah. Akak ada kongsikan video tersebut.
Selepas motivasi dan check final dengan beliau, akak melepasi rawatan relex smile. Dalam masa 10 minit terus dipanggil ke bilik surgery. Terus disuruh pakai sut pembedahan.
Masa ini hati dah redha dan tawakal walaupun debar ada juga. Fikir dalam hati ala ni sekejap sahaja 28 saat je proses setiap satu mata. Yang penting dengar arahan Dr. Tengok cahaya hijau, jangan bergerak mata sampai proses selesai. Bernafas dengan tenang. Bayangkan sebelum ni belah perut 4 kali bersalin lagi besar. Yang ini sikit je jadi tenang2 jelah. Lagipun ada ubat titik macam bius yang kita tak rasa sakit langsung.
Pengalaman seterusnya dalam video yang akak kongsikan. Sepanjang rawatan Prof Dr sentiasa mengucapkan ayat positif. Katanya pembawakan akak aura lovely Tq Dr. Beliau banyak kali berpesan bagi tau sahabat lain yang ada kemampuan buatlah rawaran mata. Rugi tak gunakan peluang untuk melihat tanpa kanta mata atau kanta lekap. Benarlah apa yang dikata kalau tahu dari dulu buat. Benda mudah dan tak menyakitkan langsung bagi akak.
Sebaik sahaja rawatan selesai memang mata kabur macam pakai snorkelling mask tu bila berkabus. Tapi masih nampak objek cuma tak jelas. Akak buat rawatan mata rabun jauh dan dekat sekaligus.
Setelah proses selesai dalam 12.45 tengahari terus tunggu sebentar di klinik Datuk Prof Dr. Kerusi di ruang menunggu disusun untuk ruang solat. Wowww memang terbaik. Lagi 30 minit nak solat zuhur, pelanggan lelaki disuruh ambil wuduk sebelum diikuti perempuan.
Selesai solat bersama Datuk Prof Dr sempat beliau bagi tau solat awal waktu. Banyak hikmah bila kita jaga solat awal waktu ini. Antaranya rezeki mudah datang dan melimpah ruah. Amalkan di ofis nanti ya. Alhamdulillah syukur atas keputusan ini. Rasa macam sentiasa pakai lens pula sekarang. Tahap penyembuhan yang cepat. Ubat ada 4 jenis perlu mengikut jadual. Ikut sahaja insya Allah dipermudahkan. Jumlah keseluruhan rawatan relex smile akak ialah RM12,963.
Akak masih dalam proses penyesuaian penglihatan mata baru. Bila benda baru memang rasa janggal sikit tapi percaya pasti ada hikmah. Hampir 32 tahun rabun lepas tu cerah je biji mata ada waktu rasa kelakar pun ada.
Baru nampak wajah sendiri dengan tepat. Satu pengalaman manis dan syukur diberikan peluang kali ke dua untuk melihat dengan bebas. Alhamdulillah. Bagi yang masih rasa ragu-ragu dapatkan dulu proses pemeriksaan mata secara menyeluruh. Bila dah ada keputusan nekad teruskan tanpa ragu dengan niat kerana Allah swt. Bukan semata tak nak pakai spek jadi itu sajalah yang kita akan dapat.
Macam akak sendiri tak sabar nak lihat Kaabah dengan penglihatan baru ini minggu hadapan. Insya Allah.
Semoga yang baik-baik sahaja dimanfaatkan mata baru ini. Doakan mata akak cepat sihat. Amin…
Terima kasih yang membaca pengalaman ini. Semoga sedikit sebanyak ada manfaat untuk yang rabun di luar sana tapi tiada info penuh tentang rawatan cerah biji mata ini. #relexsmile #profdrmuhaya
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Media sosial menjadi medan mudah menyebarkan pelbagai ilmu. Ada menyampaikan ilmu dakwah, hiburan, kewangan dan lain-lain mengikut apa yang mereka fikirkan. Namun sejak semalam, kecoh ada invidivu yang telah menulis info mempertikaikan mengenai Imam Al Bukhari sekaligus mendatangkan kekeliruan bagi yang mula mendalami agama.
Hal ini ternyata telah membuatkan ramai Ustaz-ustaz berkelayakan “membalas” kenyataan tersebut. Isu ini turut diulas oleh pengguna fb Syapik Hassan yang menulis panjang lebar di fbnya.
Ini sebahagian dari kenyataan dari Syapik Hassan.
“Orang belajar ilmu hadis bertahun-tahun, Maulana Hussein tu, Maulana Ihsan tu, Ustaz Khafidz Soroni tu, Syeikh Nuruddin tu, belajar ilmu hadis dan alat hadis bertahun-tahun. Kau baru tengok 10 video ceramah kat Youtube, baca belas-belas artikel kat Facebook, baca beberapa bebenang lahanat kat Twitter, SESUKA HATI JE PERLEKEH DAN KONDEM IMAM BUKHARI?
Cermin dulu ilmu kau tu taraf mana dibandingkan dengan imam masjid kampung / taman perumahan kau dulu. Kalau sunat ab’adh sunat hai’at dalam solat pun ko tak tau, makna doa iftitah dalam bahasa melayu pun ko tak tau, baik kau bertaubat je la dari jadi perosak agama.
Dalam pada itu, Ust Hafiz Al Za’farani (HAZA) menulis panjang lebar mengenai Imam Al Bukhari dan kelayakan indovidu perlu capia sebelum bergelar pakar hadis. Mudah untuk kita fahami kerana bahaya jika kita ikut-ikutan.
**media[371522]**
SIAPA IMAM AL BUKHARI?
Imam al-Bukhari dilahirkan pada 13 Syawal 194 Hijrah di bandar Bokhara, di bahagian timur negeri Uzbekistan. Bapanya meninggal dunia semasa beliau masih kanak-kanak, dan ibunya membesarkan beliau bersendirian. Ibunya memelihara dan mendidiknya dengan penuh ihsan serta berkorban untuk memberikan pendidikan yang terbaik kepada beliau. Semasa kecil lagi, nilai intelek Imam Bukhari telah teserlah. Beliau amat warak dan mempunyai daya ingatan yang luar biasa serta mempunyai kesungguhan dalam pelajarannya. Diriwayatkan bahawa ketika di dalam belasan tahun, beliau sudah menghafal 70,000 hadis Rasulullah SAW
Pengajian Hadis
Ketika berumur 16 tahun, Imam Bukhari pergi ke Makkah bersama ibunya untuk menunaikan Haji. Imam Bukhari terlalu seronok berada di Makkah sehinggakan beliau memanjangkan tempoh lawatan di Makkah untuk membolehkan beliau berguru dengan cendekiawan di Makkah. Pada umur 18 tahun, Imam Bukhari menerbitkan bukunya yang pertama mengenai sahabat-sahabat Rasulullah SAW, dan selepas itu buku sejarah bertajuk “Al-Tarikh-al-Kabir”.
Imam Bukhari amat meminati sejarah dan hadis-hadis Rasulullah SAW dan menumpukan banyak tenaga bertemu dan belajar dengan cendekiawan yang terulung untuk mempelajari dan membahaskan hadis Rasulullah. Imam Bukhari melawat Damsyik, Kaherah, Baghdad, Basra, Madinah dan tempat-tempat lain untuk belajar dan membincangkan hadis-hadis yang dipelajari. Semasa di Baghdad, Imam Bukhari selalu berbincang dengan Imam Ahmed Hanbal, pengasas fahaman (mazhab) Hanbali.
Semasa pengembaraannya, Imam Bukhari hanya mempunyai satu matlamat – mengumpulkan seberapa banyak ilmu yang mungkin boleh dikumpul untuk membolehkan beliau membuat pengumpulan yang terbesar sunah hadis Rasulullah SAW. Beliau begitu giat menulis, dan pada satu ketika berkata “Saya sudah menulis mengenai 1800 orang, setiap satunya meriwayatkan hadis Rasulullah SAW, dan saya hanya menulis mengenai mereka yang lulus ujian yang ditetapkan.”
Imam Bukhari mempunyai ingatan yang mengkagumkan dan sumbangannya terhadap sains pengumpulan hadis tidak dapat ditandingi. Beliau merakamkan hadis Rasulullah SAW dalam buku “Al-Jami-al-Sahih”. Dia membuat penyelidikan selama 16 tahun dan meneliti 600,000 buah hadis sebelum memilih 7,525 buah hadis yang beliau berpuas hati menepati takrif kesahihan yang beliau tetapkan.
PERINGKAT GELARAN PAKAR HADIS
Menjadi ahli/pakar hadis menjadi rebutan ramai pada akhir zaman ini. Sedangkan para alim ulama begitu tawadhuk tidak mahu menyandang gelaran ini. Terdapat beberapa peringkat gelaran bagi ahli hadis, saya akan senaraikan dari peringkat tertinggi :-
1) Amirul Mukminin Fil Hadis
* gelaran yang diberikan kepada tokoh paling menonjol pada zamannya dalam bidang hafalan dan dirayah hadis serta segala cabang-cabangnya. * gelaran ini diberikan oleh ulama sezaman dan terkemudian daripadanya sebagai penyaksian terhadap kedalaman ilmu hadisnya * antara yang mendapat gelaran ini ialah : • Imam Syu’bah ibn Al-Hajjaj • Imam Bukhari • Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani
2) Al-Hakim
* ulama yang menguasai seluruh ilmu hadis sehingga tidak ada yang tertinggal baginya serta mengetahui setiap ta’dil dan tajrih bagi perawi hadis yang dihafalnya. * menghafaz melebihi 300,000 hadis termasuk sanad yang lengkap * antara yang mendapat gelaran ini ialah : • Imam Malik bin Dinar • Imam Laith bin Saad • Imam Al-Hakim An-Naisaburi
3) Al-Hujjah
* ulama yang memiliki pengetahuan sempurna mengenai hadith dari aspek matan dan sanad hadith, perihal perawi dari sudut al-jarh wa al-ta’dil serta tarikh kelahiran dan kewafatan mereka. * menghafaz tidak kurang daripada 300,000 hadis berserta perawi yang lengkap * ulama yang tergolong dalam gelaran al-Hujjah ini antaranya: • Imam Sufian bin Uyainah • Imam Al-Darimi • Imam Al-Tabrani
4) Al-Hafiz
* Seseorang yang masyhur menuntut ilmu hadis di kalangan ulama dan mengetahui tabaqat perawi-perawi dan martabat mereka. * Mengetahui al-tajrih dan al-ta’dil, membezakan antara sahih dan sebaliknya, sehingga hadith-hadith yang dihafal melebihi 100,000 hadis. * antara ulama yang tergolong dalam gelaran ini ialah : • Imam Al-Mizzi • Imam Al-Baihaqi • Imam Al-Suyuthi
5) Al-Muhadith
* Al-Muhadith merupakan gelaran yang diberikan kepada seseorang yang melibatkan diri dalam ilmu hadith riwayat, dirayah serta mempunyai pengetahuan mengenai sebahagian besar hadith-hadith dan para perawi pada zamannya. * Gelaran ini adalah lebih tinggi daripada gelaran al-musnid * Antara ulama yang tergolong dalam gelaran ini : • Maulana Zakaria Al-Kandahlawi • Syeikh Mahmud Said Mamduh • Syeikh Taqi Uthmani
6) Al-Mufid
Al-Mufid : * Seseorang yang terhimpun pada dirinya syarat-syarat al-muhaddith, serta memenuhi keahlian untuk memberi manfaat kepada para pelajar yang menghadiri majlis mendengar dan menyalin hadith. * Ia adalah suatu mertabat yang digunakan pada kurun ketiga hijrah.
7) Al-Musnid
* Seorang perawi yang meriwayatkan hadith dengan sanadnya sendiri, sama ada dia mengetahui maknanya atau tidak, melainkan sekadar meriwayatkannya semata-mata. * Ulama yang menghimpunkan sanad yang banyak dari kebanyakan Al-Muhadith di zamannya. * Antara ulama yang digelar dengan Al-Musnid : • Syeikh Alawi Al-Maliki • Maulana Syah Waliyullah Al-Dahlawi • Syeikh Yasin Al-Fadani Inilah darjat-darjat bagi pakar hadis berserta syarat-syarat yang mesti dipenuhi. Disediakan oleh: Ust Hafiz Al Za’farani (HAZA)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Isteri enggan serumah dengan mentua.’ Suami wajib sediakan tempat tinggal yang tidak bercampur dengan orang lain termasuklah dengan ibu, bapa mertua.
Sebenarnya isu tinggal bersama mentua merupakan isu yang sering menjadi perdebatan. Tidak semua selesa tinggal dengan mentua. Oleh itu, sebaiknya sebelum berumah tangga, bincang baik-baik agar tidak menjadi masalah di kemudian hari.
Ikuti perkongsian Dr. Syed Shahridzan Ben-Agil ini dan hadam baik-baik apa yang disampaikan,
Isteri enggan tinggal bersama mentua
1) Tanggung jawab suami menyediakan tempat tinggal untuk isteri berdasarkan kemampuannya, sama ada beli, sewa atau pinjam dari orang lain.
Dengan Mentua
2) Antara hak isteri yang wajib suami sediakan ialah tempat tinggal yang tidak bercampur dengan orang lain termasuk ibu bapa mentua. Perkara ini ditegas oleh ulama-ulama mazhab Syafie antaranya Imam Syamsuddin al-Ramli di dalam karyanya, “Ghāyat al-Bayān Syarḥ Zubad Ibn Arsalān”:
وَلَو اشْتَمَلت دَار على حجر مُفْردَة الْمرَافِق جَازَ إسكان الضرات فِيهَا من غير رضاهن وَكَذَا إسكان وَاحِدَة فِي علو واخرى فِي سفل مَعَ تَمْيِيز الْمرَافِق لِأَن كلا مِمَّا ذكر مسكن.
Maksudnya: “Jika sebuah rumah terdapat bilik-bilik yang memiliki kemudahan-kemudahan yang tersendiri, suami harus menempatkan isteri-isterinya di dalamnya tanpa reda mereka.
Begitu juga menempatkan salah seorang isterinya di tingkat atas dan seorang lagi di tingkat bawah beserta kemudahan-kemudahan yang dapat dibezakan (dipisahkan) kerana kedua-duanya disebut sebagai tempat tinggal (yang berbeza)”.
Suami Wajib Sediakan
3) Berdasarkan kenyataan di atas, si isteri berhak mendapatkan hak tinggal di tempat sendiri bersama suami dan anak-anaknya tanpa dicampurkan dengan orang lain.
4) Isteri juga berhak mendapat tempat tinggal sendiri yang memiliki keperluan-keperluan asas hidup seperti dapur, perkakas asas rumah, tandas dan tempat tidur yang tidak dikongsi oleh orang lain kecuali suami dan anak-anak.
5) Suami boleh menempatkan si isteri dalam sebuah bilik yang besar dalam sebuah rumah yang besar yang bercampur ahli keluarga yang lain. Dengan syarat bilik itu lengkap dengan kemudahan-kemudahan asas rumah. Dengan itu si isteri mampu bergerak bebas dan urusan privasinya tidak terganggu oleh orang lain.
6) Ini kerana bilik sebegitu (point 5) sudah termasuk dalam kategori rumah kediaman yang tersendiri. Berlainan jika isteri ada hak privasinya hanya dalam bilik tidur di sebuah rumah yang bercampur dengan orang lain. Bahkan tiada privasi ketika dia ingin menggunakan kemudahan dan barang keperluan di dalam rumah.
Yang Tidak Bercampur Dengan Orang Lain
7) Suami boleh menempatkan isteri serumah dengan mentuanya atau dengan madunya berdasarkan syarat keredaan dari si isteri. Jika isteri tidak reda si suami tiada hak untuk memaksa si isteri berbuat demikian. Begitu sebaliknya, si isteri tidak boleh paksa si suami tinggal bersama ibu bapanya(isteri).
8) Taat kepada perintah ibu bapa itu wajib hukumnya, tetapi bukanlah secara mutlak. Seseorang wajib mentaati kedua-duanya selagimana arahan itu tidak bercanggah dengan syariat, tidak berunsur maksiat dan tidak mengambil hak orang lain.
Wallahualam.
Kashoorga : Kadang-kadang tinggal berasingan adalah untuk elak masalah di kemudian hari.
Semasa di sekolah, kita diajar oleh Ustaz dan Ustazah bahawa buku amalan segala amal perbuatan kita, baik atau buruk akan dibawa ke langit. Disimpan sebelum dibuka semula di Padang Masyhar. Namun sebenarnya tiada hadis sohih mengenai perkara ini namun sebagai umat Islam kita digalakkan membaca doa akhir tahun bermula selepas waktu Asar dan ditutupi dengan doa awal tahun awal Muharram selepas Maghrib.
Esok kita semua akan menyambut Awal Muharram atau disebut juga sebagai Maal Hijrah. Ia merupakan satu hari yang penting bagi umat Islam sempena memperingati penghijrahan Nabi Muhammad s.a.w dari Kota Makkah ke Madinah pada tahun 622 Masihi.
Peristiwa bersejarah itu berlaku pada 1 Muharam tahun baru bagi takwim hijrah yang mula diperkenalkan pada zaman Khalifah Umar Al Khattab
Bacaan doa akhir tahun ini digalakkan untuk dibaca pada petang selepaswaktu Asar pada 29 atau 30 Zulhijjah
Doa akhir tahun boleh dibaca pada akhir waktu Asar atau sebelum masuk waktu Maghrib pada akhir bulan Zulhijjah.
Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam, selawat dan sejahtera ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Ya Allah, apa-apa tegahan dan larangan-Mu yang kami lakukan sepanjang tahun ini dan kami belum bertaubat daripadanya sedangkan Engkau tidak lupa dan tidak meredhainya, Engkau juga telah berlemah-lembut kepada kami sedangkan Engkau berkuasa memaksa kami bertaubat daripada perbuatan maksiat yang sengaja kami lakukan, maka sesungguhnya kami memohon keampunan-Mu.
Apa-apa perbuatan kami sepanjang tahun ini yang Engkau redhai dengan pemberian pahala yang Engkau janjikan, maka dengan kemuliaan dan kebesaran-Mu, kami memohon dan berharap menerimanya, dan janganlah Engkau hampakan harapan kami kepada-Mu.
Selawat dan sejahtera ke atas penghulu kami Muhammad SAW, dan segala pujian bagi Allah pentadbir seluruh alam.
Doa awal tahun pula boleh dibaca selepas masuknya waktu Maghrib, iaitu apabila tibanya 1 Muharram.
Maksudnya: Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam, selawat dan sejahtera ke atas penghulu kami Muhammad SAW, ahli keluarga dan sahabat-sahabat baginda dan kesejahteraan ke atas mereka.
Ya Allah Yang Kekal Abadi, dengan limpah kurnia dan kemurahan-Mu pada tahun baharu yang menjelang tiba ini, kami memohon pemeliharaan dan perlindungan-Mu daripada syaitan yang direjam dan semua pengikut serta pembantu-pembantunya.
Kami memohon pertolongan-Mu mengatasi nafsu yang sentiasa mendorong kepada kejahatan, dan bantulah kami melakukan segala perkara yang memungkinkan kami mendampingi-Mu.
Ya Allah Tuhan Yang Maha Berkuasa mengubah segala keadaan, dengan kekuasaan-Mu Yang Maha Agung, ubahkanlah keadaan kami kepada sebaik-baik keadaan. Selawat dan sejahtera ke atas penghulu kami Muhammad SAW, dan segala pujian bagi Allah pentadbir seluruh alam.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...