Esok umat Islam di Malaysia akan mula berpuasa. Bergembiralah dengan kedatangan Ramadan kerana ia bulan penuh keampunan, keberkatan dan kerahmatan. Rasulullah sendiri mengajarkan kita untuk membaca doa apabila tibanya bulan mulia ini.
Antara doa diajarkan oleh Rasulullah SAW ﷺ agar semua urusan kita dipermudahkan dan memperoleh keberkatan. Bahkan para sahabat berdoa enam bulan lebih awal agar usia mereka disampaikan sebelum datangnya Ramadan.
Antara doa Rasulullah ﷺ saat menyambut Ramadan adalah seperti berikut:-
“Allah Maha Besar, Ya Allah jadikanlah hilal (bulan) itu bagi kami dengan membawa keamanan dan keimanan, keselamatan dan Islam. Rabbku dan Rabbmu (wahai bulan) adalah Allah.” (HR At-Tirmidzi 9/142)
Ads
Riwayat lain menerangkan dengan hadis yang hampir sama.
Allahu Akbar! Allahumma ahillahu ‘alayna bil-amni wal iimaani wassalaamati wal islaami, wat-taufiiqi Limaa tuhbbu wa tardho, Robunaa wa Robbukallahu.
“Allah Maha Besar, Ya Allah jadikanlah Hilal itu bagi kami dengan membawa keamanan dan keimanan, keselamatan dan Islam, dan membawa taufik yang membimbing kami menuju apa yang Engkau cintai dan Engkau redhai. Tuhan kami dan Tuhan kamu (wahai bulan), adalah Allah.” (HR Ahmad 888, Ad-Darimi 1729, dan dinilai sahih oleh Syua’ib Al-Arnauth dalam Ta’liq Musnad Ahmad, 3/171).
Allahumma sallimnaa ilaa Romadhona wa Sallimli Romadhona wa tasallimhu minni Mutaqobbala.
“Ya Allah, sampaikan diriku hingga sampai Ramadan, dan hantarkanlah Ramadan kepadaku, dan terimalah amal-amalku di bulan Ramadan.” (Lathaif Al-Ma’arif Hal 264). Sumber :- Sindonews
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ada orang kata bulu kucing daripada kucing hidup dan sudah mati itu najis. Kadang-kadang si pencinta kucing ragu-ragu sama ada sah atau tidak solat mereka jika ada bulu kucing telah melekat pada pakaian ketika mereka sedang bersolat. Entri ini boleh membantu untuk mengetahui solat mereka sah atau sebaliknya.
Merujuk pada hadis yang diriwayatkan oleh Abu Daud, al-Tirmizi, Nasaie dan Ibnu Majah daripada Kabsyah Binti Ka’ab bin Malik, bahawa suatu saat Abu Qatadah memasuki rumah dan disediakan minuman olehnya. Tiba-tiba datang seekor kucing meminum daripada air minuman itu dan Abu Qatadah mencondongkan mangkuk itu sehingga dapat diminum oleh kucing itu.
Ketika Abu Qatadah melihat Kabsyah memperhatikannya maka dia bertanya : “Apakah kau terkejut wahai anak saudara perempuanku?” Dia menjawab : “Benar”. Berkatalah Abu Qatadah sesungguhnya Rasulullah s.a.w telah bersabda : “Kucing itu tidak najis, ia termasuk binatang yang berkeliaran di sekelilingmu”(Sahih Abi Daud dan lain-lain)
Berdasarkan hadis sahih ini para sahabat, tabi’in dan kebanyakan daripada ulama seperti Imam Syafie, Imam Ahmad dan Ishaq bin Abdullah mengatakan bahawa ianya tidak dikira najis. Bahkan jumhur ‘ulama mengatakan bahawa bulu kucing tidak najis kerana ia adalah daripada haiwan yang bukan daripada kategori haiwan najis. Malah jika jilatan kucing bukan najis maka bulu kucing adalah lebih utama untuk dikatakan tidak najis.
Pendapat yang paling rajah (benar) pula mengatakan bahawa setiap rambut, bulu, bulu pelepah dan benang bulu daripada kulit haiwan yang boleh dimakan atau tidak boleh dimakan adalah tidak najis sama ada ia masih hidup atau pun tidak. (Majmu’ Fatawa 38/21).
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Setiap kali sebelum membaca sesuatu surah, kita biasanya akan menyebut "Auzubillah Minashaitan Nirajeem (Aku berlindung dengan Allah daripada syaitan yang direjam.") Jika kita menyangka makna Himinashaitan itu adalah syaitan yang sifatnya adalah makhluk yang amat kita takut iaitu jin, istilah itu tidak tepat sama sekali. Dalam satu perkongsian berinteraski dengan al-Quran bersama Dr Solah Al Khalidi, dirinya berkongsi perbezaan di antara jin, iblis dan syaitan walau pun nampak seperti sama sahaja. Namun ia membawa makna berbeza setiap satunya.
A) TENTANG JIN
Antara ciri-ciri jin adalah:-
1-Jin adalah makhluk yang diciptakan daripada api. Firman Allah:
“Dan Dia telah menciptakan jin dari lidah api yang menjulang-julang.” (Al-Rahman: 15)
“Dan jin pula, Kami jadikan dia sebelum itu, daripada angin api yang panasnya menyerap ke liang bulu roma.”(Al-Hijr: 27)
2- Jin adalah makhluk yang diciptakan daripada lidah api yang menjulang-julang. Oleh itu ia tersembunyi disebabkan asap kehitaman dari api tersebut kerana asap hitam mengaburi apa yang terdapat di belakangnya.
3- Jin adalah makhluk yang diciptakan daripada lidah api yang menjulang-julang, manakala manusia adalah makhluk yang diciptakan daripada tanah. Kedua-dua unsur api dan tanah ini merupakan dua makhluk yang dipertanggungjawabkan ke atas mereka dan tinggal di atas muka bumi.
4- Jin mempunyai alam dan kehidupan mereka yang tersendiri dan bergerak bersama kita di atas muka bumi. Mereka melihat kita sedangkan kita tidak dapat melihat mereka. Firman Allah:-
“Sesungguhnya syaitan dan kaumnya melihat kamu dengan keadaan yang kamu tidak dapat melihat mereka. Sesungguhnya Kami telah menjadikan syaitan-syaitan itu teman rapat bagi orang-orang yang tidak beriman.” (Al-‘Araf: 27).
5- Jin dipertanggungjawabkan seperti kita, diperintahkan untuk beriman dan beribadat kepada Allah. Antara mereka ada yang memeluk Islam dan diberikan hidayah manakala ada juga di antara mereka yang menyeleweng dan kafir. Bagi yang muslim tempat mereka adalah di syurga manakala bagi yang kafir tempat mereka adalah di neraka. Oleh itu dapat disimpulkan bahawa jin terbahagi kepada dua iaitu yang beriman dan yang kafir.
B) TENTANG IBLIS
1-Iblis adalah makhluk pertama yang tidak beriman dan ingkar dengan perintah Allah dan ia tergolong dalam golongan jin. Ia bukanlah dalam golongan malaikat seperti dakwaan sesetengah pihak. Firman Allah: “Kecuali iblis, ia berasal dari jin lalu ia menderhaka terhadap perintah Tuhannya.” (Al-Kahf: 50).
2- Ia adalah makhluk yang diciptakan sebelum Nabi Adam alaihissalam yang diperintahkan untuk tunduk sujud kepadanya seperti mana yang diperintahkan kepada malaikat yang lain. Apabila ia ingkar, lalu Allah keluarkannya dari syurga dan melemparkannya ke bumi bersama Nabi Adam.
3-Ia adalah makhluk Allah yang paling tua umurnya tetapi akan mati sebelum hari kiamat, kemudian akan dibangkitkan seperti manusia dan jin yang lain.
4- Ia adalah bapa jin manakala Nabi Adam adalah bapa manusia.
C) TENTANG SYAITAN
1-Syaitan adalah sifat umum dan bukannya nama khas. Ia adalah istilah bahasa Arab yang berasal daripada perkataan syathona (menjauhi). Oleh itu syaitan adalah sesuatu yang jauh dari iman, kebaikan dan rahmat Allah. Tetapi ia hampir dengan azab Allah, kejahatan dan kekufuran.
2- Syaitan adalah sifat tercela yang diberikan kepada semua yang kafir sama ada dari kalangan jin atau manusia.
3- Setiap yang kafir adalah syaitan kerana kafir terbahagi kepada dua iaitu kafir dari kalangan jin dan kafir dari kalangan manusia. Setiap yang kafir dalam kalangan jin adalah syaitan. Begitu juga setiap yang kafir dalam kalangan manusia juga adalah syaitan.
4– Ini bermakna syaitan adalah sifat umum bagi tiga kategori berikut:–
Pertama: Iblis
• Ia tergolong dalam kalangan jin yang merupakan makhluk pertama yang kafir.
• Sifatnya adalah syaitan.
Kedua: Jin yang kafir
• Setiap yang kafir dalam kalangan jin adalah syaitan kerana ia adalah sifat yang diberikan kepada semua yang kafir.
Ketiga: Manusia yang kafir
• Setiap yang kafir dalam kalangan manusia adalah syaitan sama ada mereka adalah yahudi, nasrani, majusi atau atheis. Berinteraksi Dengan Al-Quran:-
Dalil bahawa setiap yang kafir dari kalangan jin dan manusia adalah syaitan berdasarkan firman Allah:
“Dan demikianlah Kami jadikan bagi setiap nabi itu musuh dari syaitan-syaitan, manusia dan jin. Sesetengahnya membisikkan kepada yang lain kata-kata dusta yang indah susunannya untuk memperdaya pendengarnya.” (Al-An’am: 112)
Kesimpulannya, iblis berasal dari kalangan jin yang merupakan ketua setiap yang kafir sama ada jin atau manusia. Syaitan pula adalah sifat yang diberikan kepada setiap yang kafir sama ada manusia adatu jin. Manakala jin tidak semua di antara mereka yang kafir dan setiap yang beriman di antara mereka adalah sama degan manusia yang solehn dan beriman.
Wallahua’lam – Dr. Solah Abdul Fattah Al-Khalidi
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Wanita dan perhiasan memang tak dapat dipisahkan. Bukan saja rantai, gelang dan cincin tapi terdapat juga perhiasan pada kaki.
Gelang pada kaki ini juga seringkali siap dengan loceng, bila berjalan maka berbunyilah ia. Akan tetapi adakah pemakaian gelang sebegini dibenarkan memandangkan ia boleh menarik perhatian?
Memetik penjelasan dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan perhiasan pada asalnya adalah diharuskan sekiranya tiada dalil yang mengharamkannya seperti berlebihan dan melampaui batas dan mendatangkan fitnah.
Maksudnya: Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.
(Surah al-A’raf, 31)
Syeikh al-Sa’di menyatakan di dalam tafsirnya, apa yang dimaksudkan ayat di atas adalah perintah menutup aurat ketika solat. Oleh itu, menutup aurat apa yang terdapat pada perhiasan di badan. Dan merangkumi apa yang terkandung di dalam ayat ini adalah memakai pakaian yang baik dan bersih, arahan menutup aurat dan penggunaan perhiasan untuk kecantikan. (Lihat Taisir al-karim al-Rahman fi Tafsir kalam al-Mannan, 1/287)
Gelang kaki berbunyi
Berkenaan perhiasan dengan memakai rantai atau gelang kaki bagi perempuan, Allah SWT melarang perempuan menghentakkan kaki supaya gelang kaki itu berbunyi dan bertujuan menarik perhatian lelaki, Firman Allah SWT:
Maksudnya: dan janganlah mereka menghentakkan kaki untuk diketahui orang akan apa yang tersembunyi dari perhiasan mereka; dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.
(Surah al-Nur, 31)
Di dalam al-Muasu’ah al-Kuwaitiyyah menaqalkan kata-kata Ibnu Kathir:
“Para wanita di zaman jahiliah pada kaki mereka memakai gelang kaki yang berloceng, dan ketika mereka berjalan sambil menghentakkan kaki supaya didengari dan dilihat oleh golongan lelaki perhiasan yang terdapat di badan mereka. Oleh itu, Allah SWT melarang perempuan muslimah melakukan perkara seperti berikut.” (Lihat al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 7/88)
Imam al-Izz bin Abd al-Salam menafsirkan ayat di atas menyatakan, “Mereka para wanita apabila berjalan sambil menghentakkan kakinya bertujuan untuk mengeluarkan bunyi gelang kakinya maka larangan akan perbuatan tersebut. (Lihat Tafsir al-Izz Abd al-Salam, 2/399)
Imam Qurtubi di dalam tafsirnya menyatakan, “Sesiapa yang melakukan perbuatan berikut (menghentakkan kakinya) bertujuan untuk bermegah-megahan dengan perhiasannya maka perbuatan itu adalah makruh. Dan sesiapa yang melakukannya bertujuan tabarruj serta menarik perhatian lelaki maka perbuatan itu adalah diharamkan dan dikeji.
Begitu juga perbuatan menghentakkan kasut bagi lelaki, sekiranya dilakukan dengan perasaan ujub mmaka diharamkan keran ujub merupakan dosa yang besar, dan sekiranya seseorang lelaki melakukannya kerana tabarruj maka tidak diharuskan. (Lihat Tafsir al-Qurtubi, 12/238)
Imam Ibnu Kathir di dalam Tafsirnya menyatakan, “Wanita pada zaman Jahiliyyah apabila mereka berjalan dan terdapat gelang pada kaki mereka dan gelang itu tidak berbunyi. Oleh itu, mereka akan menghentakkan kaki supaya gelang kaki itu berbunyi dan diketahui oleh golongan lelaki akan bunyinya.
Maka, Allah SWT melarang kaum Muslimat untuk melakukan perbuatan itu. Begitu juga, sekiranya sesuatu perhiasan yang terlindung, maka ia menggerakkannya (perhiasan) supaya untuk memperlihatkan perhiasannya yang tersembunyi. Oleh itu, perbuatannya itu termasuk di dalam larangan ini. Begitu juga dengan larangan memakai wangian ketika keluar rumah dan dihidu akan wangiannya itu oleh golongan lelaki.” (Lihat Tafsir Ibnu Kathir, 6/49)
Dr. Wahbah Zuhaili dalam menafsirkan ayat di atas menyatakan: “Pemakaian gelang kaki dan menghentak kaki dengan mengeluarkan bunyi bertujuan untuk untuk menarik perhatian lelaki, perbuatan ini adalah dilarang untuk menunjukkan perhiasan dan ini juga merupakan dalil larangan melunakkan suara bagi perempuan. (Lihat al-Tafsir al-Munir li Zuhaili, 18/212)
Kesimpulan
Berdasarkan kepada persoalan dan penelitian dalil yang diberikan dapat disimpulkan, larangan ayat di atas, adalah disebabkan sesuatu perbuatan yang boleh mendatangkan fitnah dan menarik perhatian golongan lelaki ajnabi.
Ini seperti perbuatan menghentak kaki atau menggoyangkan tangan supaya mengeluarkan bunyi pada gelang yang dipakainya untuk menarik perhatian golongan lelaki, maka perbuatan itu merupakan perkara yang dilarang oleh Allah SWT.
Begitu juga sebaliknya, sekiranya memakai gelang kaki atau tangan bertujuan untuk menarik perhatian suaminya maka perbuatan itu diharuskan. Selain itu, pemakaian gelang kaki atau tangan yang berloceng pada kanak-kanak perempuan bertujuan untuk pengawasan, maka kami berpendapat ianya diharuskan.
Ini juga boleh dikaitkan dengan pemakaian kasut bertumit tinggi, apabila berjalan dapat mengeluarkan bunyi sehingga boleh menarik perhatian lelaki, maka perbuatan itu juga diharamkan kerana ia juga termasuk di dalam larangan ayat di atas. Dan sekiranya sebaliknya maka ia diharuskan.
Oleh itu, dapat disimpulkan di sini, pemakaian gelang kaki mestilah:
Bukan bertujuan untuk tabarruj serta menarik perhatian golongan lelaki ajnabi
Bukan bertujuan untuk ujub, riak dan takabbur.
Tidak berlebihan dan melampaui batas di dalam pemakaikan sehingga menyebabkan pembaziran
Ini seperti yang disarankan oleh Baginda Nabi SAW hadis yang diriwayatkan oleh Abdullah bi al-Ash RA:
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...