Sebagai umat Nabi Muhammad SAW, kita diajar bahawa bilangan Nabi adalah seramai 124 orang dan hanya 25 wajib diketahui seperti Nabi Adam, Idris, Nuh, Hud, Sholeh, Ibrahim, Luth, Ismail, Ishaq, Ya'qub, Yusuf, Ayyub, Shuib, Harun, Musa, Ilyasa', Dzulkifli, Daud, Sulaiman, Ilyas, Yunus, Zakaria, Yahya, Isa dan Muhammad SAW.
Di katakan Nabi adalah merujuk kepada orang yang diberi wahyu (ajaran Islam yang mengandungi peraturan tertentu oleh Allah sementara Rasul adalah Nabi yang diperintahkan untuk menyampaikan wahyu kepada manusia sejagat.
Di sebalik ramai yang tahu perbezaan antara Nabi dan Rasul, dipercayai empat Nabi masih ada di zaman moden ini berdasarkan beberapa kisah yang dikutip.
Siapa empat Nabi yang masih hidup ketika ini?
1. Nabi Isa AS
Nabi Isa adalah nabi penting dalam agama Islam dan merupakan salah satu Ulul Azmi. Dalam al-Quran, disebut Isa bin Maryam atau Isa Al-Masih. Diangkat menjadi nabi pada tahun 29 M dan ditugaskan berdakwah kepada Bani Israel di Palestin.
Dipercayai Nabi Isa masih hidup kerana Allah menyelamatkannya ketika kaum kafir cuba menyalibnya. Dipercayai yang ditangkap adalah Yudas Iskariot, seorang dari anak muridnya yang wajahnya menyerupai wajah Nabi Isa. Dikatakan Allah telah mengangkat Nabi Isa ke langit.
Kisah ini dinyatakan di dalam surah An-Nisa ayat 157 bermaksud :
"Dan kerana ucapan mereka: "Sesungguhnya kami telah membunuh Al Masih, Isa putra Maryam, Rasul Allah", padahal mereka tidak membunuhnya dan tidak (pula) menyalibnya, tetapi (yang mereka bunuh ialah) orang yang diserupakan dengan Isa bagi mereka. Sesungguhnya orang-orang yang berselisih faham tentang (pembunuhan) Isa, benar-benar dalam keragu-raguan tentang yang dibunuh itu. Mereka tidak mempunyai keyakinan tentang siapa yang dibunuh itu, kecuali mengikuti persangkaan belaka, mereka tidak (pula) yakin bahwa yang mereka bunuh itu adalah Isa."(QS: An-Nisa: 157).
Ads
Ketika ini tidak diketahui di mana Nabi Isa berada tetapi banyak diceritakan apabila dunia hampir kiamat nanti, selepas keluarnya Dajjal, Nabi Isa akan turun ke bumi. Kisah ini juga dinyatakan dalam surah Ali Imran ayat 55 membawa maksud :
"(Ingatlah), ketika Allah berfirman: 'Wahai ‘Isa, Aku mewafatkanmu dan mengangkatmu kepada-Ku, serta menyucikanmu dari orang-orang yang kafir, dan menjadikan orang-orang yang mengikutimu di atas orang-orang yang kafir hingga hari Kiamat. Kemudian kepada-Ku engkau kembali, lalu Aku beri keputusan tentang apa yang kamu perselisihkan.”
2.Nabi Khidir
Ads
Nabi Khidir ada individu terdekat dengan Nabi Musa AS yang dikatakan masih hidup hingga ke hari ini. Dalam satu riwayat karangan Syeikh Abdul Rohman Ash- Shafuri, dan Syeikh Muhammad bin Ahmad, diterangkan Nabi Khidir AS merukan manusia yang ada sejak zaman Raja Iskandar Zulkarnain pada tahun 332 SM. Nabi Khidir dikatakan masih wujud hingga hari kiamat kerana diberi tugas khas secara khusus oleh Allah SWT untuk mengajarkan ilmu hikmah dan kebijaksanaan kepada para wali Allah sehingga Nabi Khidir mendapat julukan Guru Para Wali.
Di mana Nabi Khidir berada masih misteri dan tersembunyi. Hanya orang tertentu dijumpakan atas kehendak Allah SWT
3.Nabi Ilyas AS
Nabi Ilyas adalah nabi yang dikurniakan oleh Allah kehidupan yang panjang bahkan sampai ke hari ini. Ini terbukti dari kisah diceritakan di mana saat Nabi Ilyas sedang berehat, tiba-tiba datang malaikat maut Izrail mencabut nyawa. Ketika itu, Nabi Ilyas berasa sedih dan tatkala ditanya kenapa dia rasa sedih, Nabi Ilyas menjawap, dia bersedih kerana harus berhenti berzikir dan beribadah kepada Allah selepas nyawanya dicabut.
Saat itu Allah menyampaikan wahyu kepada malaikat Izrail agar menunda mencabut nyawa Nabi Ilyas dan memberikannya waktu untuk Ilyas terus berzikir sesuai dengan permintaan Nabi Ilyas.Hingga sekarang, Nabi Ilyas diyakini masih hidup dan terus berzikir kepada Allah.
Ads
4.Nabi Idris yang bijaksana
Nabi Idris adalah salah seorang Nabi yang pertama kali diberikan tugas untuk menyampaikan wahyu kepada kaumnya dan diberikan hak kenabian selepas Nabi Adam. Sekelompok ulama berpendapat Nabi Idris masih hidup dan belum mati. Ia bersandarkan kisah di mana pada satu malam, Nabi Idris didatangi malaikat maut. Sebelum dicabut nyawanya, Nabi Idris memohon kepada Allah satu syarat iaitu selepas nyawanya dicabut, hendaklah nyawnya dikembalikan semula. Apa dimintanya, Allah kabulkan. Saat itu, nyawa Nabi Idris dicabut. Idris melalui saat kematian ketika itu lalu Allah menepati janji dengan mengembalikan semula nyawanya.
Atas izinnya, Nabi Idris hidup kembali dan dia kemudian bersama malaikat maut melalui perjalanan ke neraka. Di neraka, Nabi Idris melihat semua yang diciptakan Allah SWT. Kemudian mereka meneruskan perjalanan ke syurga atas izin Allah. Nabi Idris dapat melihat kenikmatan syurga dan pemandangan indah dari luar pintu syurga sahaja. Nabi Idris kemudian meminta malaikat membenarkan dirinya masuk untuk minum air. Perbuatan itu diizinkan dan mereka kemudian keluar semula.
Namun sebelum keluar, Nabi Idris yang terkenal dengan kecerdikan dan penuh “akal muslihat” telah meninggalkan sepatunya di dalam syurga. Nabi Idris kemudian berkata kepada Malaikat Maut, “aku telah meninggalkan sepatunya di dalam syurga. Maka Malaikat Maut menyuruhnya mengambil semula. Maka Nabi Idris masuk semula ke syurga namun tidak mahu keluar lagi sehingga Malaikat Maut memanggilnya.
“Ya Idris, keluarlah. Namun Nabi Idris tidak mahu keluar dan berkata, tidak wahai Malaikat Maut. Ini kerana Allah telah berfirman bermaksud, “setiap yang berjiwa akan merasakan mati (surah Ali Imran ayat 185). Sedangkan saya telah merasakan kematian. Dan Allah berfirman yang bermaksud: “Dan tidak ada seorang pun daripadamu, melainkan mendatangi Neraka itu.”(Maryam: 71)
“Dan saya pun telah mendatangi Neraka itu. Dan firman Allah lagi yang bermaksud: “… Dan mereka sekali-kali tidak akan dikeluarkan daripadanya (Syurga).” (Al-Hijr: 48) Maka Allah menurunkan wahyu kepada Malaikat Maut itu: “Biarkanlah dia, kerana Aku telah menetapkan di azali, bahawa ia akan bertempat tinggal di Syurga.” Allah menceritakan tentang kisah Nabi Idris ini kepada Rasulullah SAW dengan firman-Nya bermaksud: “Dan ceritakanlah (hai Muhammad kepada mereka, kisah) Idris yang tersebut di dalam Al-Quran. Sesungguhnya ia adalah seorang yang sangat membenarkan dan seorang Nabi. Dan kami telah mengangkatnya ke martabat yang tinggi.” (Maryam: 56-57).
Sejak saat itu Nabi Idris dipercayai masih hidup hingga saat ini dan berada di syurga Allah SWT. Wallahu a'lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai yang bekerja sebagai pemandu E hailing pada hari ini. Tuntutan tugas yang sentiasa berada di atas jalan ada masanya menyebabkan mereka ‘terlepas solat’ atau solat di waktu.
Dalam hal ini bolehkah seorang pemandu E Hailing mengqasarkan solat mereka setiap hari memandangkan jumlah jarak yang ditempuhi biasanya melebihi dua marhalah.
Persoalan ini dijawab oleh Mufti Wilayah Persekutuan melalu portalnya.
Hukum pemandu E Hailing qasar solat setiap hari
Pemandu kereta yang sering melakukan pemusafiran harus mengqasarkan solat jika memenuhi syarat-syarat qasar seperti melebihi jarak 81km dari tempat kediamannya dan keluar dari kawasan perumahan atau kampungnya.
Namun sebaiknya bagi mereka yang sering melakukan pemusafiran melebihi jarak 81km untuk melakukan solat dengan sempurna.
Keringanan memendekkan solat
Allah SWT memberikan keringanan kepada hambanya dalam melaksanakan ibadah solat dengan diberi keinginan untuk mengqasarkan solat. Keringanan ini dinyatakan oleh Allah SWT dalam firmannya:
Maksudnya: “Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa “mengqasarkan” (memendekkan) sembahyang.”
Keringanan untuk memendekkan solat ini diberikan untuk mereka yang memenuhi syarat-syaratnya. Antara syarat-syarat untuk melakukan qasar dalam mazhab syafi’i ialah perjalanan mestilah melebihi jarak qasar iaitu 81km dan keluar dari kawasan kampung atau perumahannya.
Jika perjalanan tersebut kurang dari 81km atau tidak keluar dari kawasan tempat tinggalnya maka dia tidak boleh mengqasarkan solatnya. Walau bagaimanapun jika dia seorang yang sentiasa melakukan perjalanan yang jauh pada hampir setiap hari sebaiknya dia melakukan solat dengan sempurna dan tidak mengqasarkan solat. Perkara ini dinyatakan dalam kitab I’anah al-Talibin:
ومن يديم السفر مطلقا كالساعي فإن الإتمام أفضل له، خروجا من خلاف من أوجبه، كالإمام أحمد رضي الله عنه.
Maksudnya: “Siapa yang sentiasa melakukan pemusafiran seperti pemandu maka yang afdal baginya ialah melakukan solat dengan sempurna untuk keluar dari khilaf sebahagian ulama yang mewajibkannya seperti Imam Ahmad RA[1].”
Kesimpulannya pemandu kereta yang sering melakukan pemusafiran harus mengqasarkan solat jika memenuhi syarat-syarat qasar seperti melebihi jarak 81km dari tempat kediamannya dan keluar dari kawasan perumahan atau kampungnya. Namun sebaiknya bagi mereka yang sering melakukan pemusafiran melebihi jarak 81km untuk melakukan solat dengan sempurna.
Ramai sering menunjuk rasa bahagia apabila disahkan mengandung dengan menayangkan baby bump masing-masing di media sosial. Ramai beranggapan, apa salahnya berkongsi kegembiraan itu bersama orang terdekat dan juga rakan-rakan kerana mereka bakal mempunyai cahaya mata tidak lama lagi. Masa yang sama juga, beberapa tahun lagi, fb akan mengembalikan memori itu di akaun kita.
Di sebalik rasa bahagia itu, mungkin ramai golongan wanita terlepas pandang kerana BABY BUMP itu adalah sebahagian dari aurat wanita yang perlu dijaga dan ditutup pandangan oleh bukan anjabi. Kita tidak mahu hanya kerana mahu menunjuk rasa bahagia itu, kita akan terus berdosa selagi gambar itu berlegar di media sosial.
Bacalah perkongsian dibuat oleh Dayanaamerda ini mengenai baby bump.
Baby Bump itu AURAT
Terpanggil untuk post berkenaan ini memandangkan mungkin ramai yang belum tahu, atau terlepas pandang tentang ini.
Para lelaki wajib tahu kerana kalian merupakan seorang anak, abang atau adik dan akan menjadi seorang suami, ayah yang bakal mendidik, menyampaikan perkara haq, sekaligus menjaga maruah kaum wanita seperti ibu, adik beradik, isteri dan lain-lain.
Wanita, lagilah wajib tahu.
Menunjukkan bentuk baby bump di khalayak ramai atau public adalah sesuatu yang dilarang oleh kerana baby bump seorang wanita itu aurat.
Cuba kita fikir dengan teliti, perut adalah anggota yang personal, tidak layak dinikmati oleh sesiapa kecuali sang suami.
Ada lelaki yang suka tengok wanita mengandung dan sangat menikmati baby bump seorang wanita.
Dengan berhati-hati tentang gambar yang kita post ke social media, insyaAllah maruah terjaga dan tidak diratah oleh mata-mata yang memerhati.
Wahai suami-suami, doa dan usaha banyak-banyak agar kita sebolehnya tidak tergolong dalam golongan lelaki dayus. Jika benar sayang isteri, tidak seharusnya kalian pamer maruah isteri yang kalian cintai.
Jom biasakan apa yang betul. Jom jaga maruah seorang wanita. Islam begitu menjaga wanita dan mengangkat darjat wanita layaknya seorang ratu. Jom cintai diri. Walaupun ramai yang lakukan perkara ini, jangan hanyut dan terbuai emosi ya. Surround yourself dengan lingkungan yang mentaati Allah, insyaAllah dapat kuatkan semangat dan membantu dalam istiqamah!
We dont need to do it for the gram even if everyone else is doing it, cause our main purpose in this dunya is to obey Allah SWT.
Sumber : Dayanaamerda/ Gambar janin: Pak Bidan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Zaman dunia teknologi masa kini, ada pasangan suami isteri yang menyimpan sperma suami untuk bayi tabung uji. Jika si suami masih hidup tiada masalah namun bagaimana apabila suami meninggal dunia.
Timbul masalah kefahaman dari segi hukum sama ada boleh atau tidak sperma suami yang disimpan itu digunakan oleh isteri.
Ikuti pencerahan berikut.
SOALAN:
Ada orang tanya isu bayi tabung uji. Sepasang suami isteri menyimpan 7 tabung sperma untuk bayi tabung uji. Tiba-tiba suami itu meninggal. Adakah boleh terus disenyawakan dengan ovum isteri setelah ketiadaan suami?
JAWAPAN:
Diharamkan bagi seorang balu menggunakan air mani suami yang telah meninggal dunia bagi tujuan menghasilkan bayi tabung uji. Ini kerana hubungan perkahwinan tamat apabila suami meninggal dunia. Justeru, benih lelaki yang disimpan sebelum kematian tidak boleh digunakan oleh isteri untuk tujuan persenyawaan dan kehamilan.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-5 yang bersidang pada 16-17 November 1982 dan Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-6 yang bersidang pada 10 Oktober 1983 telah membincangkan Bayi Tabung Uji.
Muzakarah telah memutuskan bahawa:
Bayi Tabung Uji dari benih suami isteri yang dicantumkan secara ‘terhormat’ adalah sah di sisi Islam. Sebaliknya benih yang diambil dari bukan suami isteri yang sah bayi tabung itu adalah tidak sah. Bayi yang dilahirkan melalui tabung uji itu boleh menjadi wali dan berhak menerima harta pusaka dari keluarga yang berhak.
Sekiranya benih dari suami atau isteri yang dikeluarkan dengan cara yang tidak bertentangan dengan Islam, maka ianya dikira sebagai cara ‘terhormat’. Antaranya kaedah bayi tabung uji yang diharamkan ialah menggunakan air mani suami yang disimpan Bank Sperma kemudian digunakan oleh isteri selepas kematian suami untuk tujuan kehamilan.
Berkata Syeikh Prof. Dr. Ali al-Qurahdaghi dalam kitabnya Fiqh al-Qadhaya al-Fiqhiyyah al-Mu`asirah (hlm. 574):
“Seperti mana persenyawaan itu mungkin berlaku semasa suami masih hidup, persenyawaan juga mungkin berlaku setelah suami mati. Hal itu berlaku apabila sesuatu (kehamilan) itu terhasil selepas kematian suami dengan menggunakan nutfah (air mani lelaki atau peringkat awal janin) yang diambil sebelum kematian suami lalu disimpan dalam suatu tempat yang dinamakan “Bank Sperma”. Persenyawaan jenis ini adalah haram secara qat`I sama ada dilakukan secara in-vitro (luar rahim) atau in-vivo (dalam rahim). Ini kerana hubungan perkahwinan tamat dengan kematian, justeru apabila berlaku persenyawaan maka itu berlaku dengan benih bukan suami lalu jadilah ia nutfah yang diharamkan. Sekiranya lahir juga anak daripada hal itu, maka zahirnya anak itu tidak dinasabkan kepada si suami selama mana punca benih itu tidak kekal hidup.”
Tabung uji yang berisi air mani suami yang sudah meninggal dunia tidak boleh lagi digunakan dan hendaklah dihapuskan. Ianya sesuai dengan pandangan hukum Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-1 yang bersidang pada 28-29 Januari 1981 bahawa sekiranya bank air mani telah sedia wujud maka air mani tersebut tidak boleh digunakan lagi.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan (Sahibus Samahah Datuk Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri)
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...