Mengejar kemewahan dunia bukanlah tujuan utama kita dihidupkan. Akhirnya, hanya helaian kain kafan putih membaluti jasad peneman di alam barzakh.
Jika kita selalu ingat akan jenazah kita semasa mati nanti, sudah tentu kita tidak perlukan kekayaan material dunia. Memadai dengan segalanya mencukupi bagi keperluan kita dan keluarga. Jika ada pun rezeki kemewahan melimpah ruah, itu sebenarnya bukan untuk kita. Allah salurkan menerusi kita agar memberikannya kepada orang lain yang memerlukan.
Keinsafan seperti ini sangat tinggi nilainya. Dan tentu sahaja perkongsian ringkas puan Rohamiah Muda dari Politeknik Ibrahim Sultan yang juga pakar menguruskan jenazah ini membuatkan kita terbangun dari lena.
Ads
Kita ikuti entri di facebooknya semasa menunjuk ajar cara memotong ‘pakaian’ jenazah baru-baru ini.
Antara kepakaran seorang pengurus jenazah ialah memotong kain dijadikan baju untuk jenazah. Bagi jenazah wanita, perlu disediakan lima lapisan kain, iaitu kain bawah dua helai, kain dalam, baju dan telekung.
Baju dan telekung perlu digunting. Bajunya digunting dengan memotong bahagian leher dan lengan sahaja.
Ads
Tudung pula, cukup dibuat bulat di bahagian tengah. Namun, ada juga sesetengah waris yang pakaikan telekung solat untuk jenazah. Inilah pakaian kita suatu hari nanti.
Kawan, pakaian kita ketika menjadi jenazah adalah sama sahaja. Tiada beza. Kain putih membaluti tubuh. Itulah harta yang dibawa hingga ke kubur.
Tidak perlu kita bermegah dengan harta dunia yang ada. Berapa duit kita di dalam bank, itu semua kita tidak bawa. Bahkan, ahli waris yang akan guna harta kita.
Ads
Orang yang cerdik adalah orang yang ada saham dunia dan akhirat. Jadi, di samping kita menyimpan ke dalam bank dunia, jangan lupa bank akhirat perlu juga ada simpanan.
Hidup selepas mati adalah lebih bererti daripada hidup di dunia ini. Bina masa depan dengan merancang kehidupan selepas kematian.
Kashoorga: Mati itu pasti. Mengingati mati adalah perkara yang diharuskan kerana kita akan sentiasa berwaspada dalam segala tindak tanduk semasa hayat agar tidak melakukan dosa. Bekalan pahala yang dikumpul, itu lah harta yang kita akan bawa ke akhirat kelak.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kun fayakun. Maka jadi, jadilah ia. Tiada yang mustahil jika Allah mengkehendaki. Allah menguasai langit dan bumi. Ilmu makhluk juga sangat terbatas. Setiap kejadian yang terjadi atas kehendakNya jua.
Pemergian semakin ramai alim ulama menandakan semakin jelas tanda-tanda dunia sudah ke penghujungnya. Baginda Nabi SAW pernah mengingatkan semua manusia bahawa pada satu ketika nanti ilmu akan diangkat oleh Allah SWT sebagai tanda hampirnya kiamat.
Nabi SAW bersabda maksudnya: “Sesungguhnya Allah tidak mencabut ilmu sekali gus daripada hamba-Nya, tetapi Dia mencabut ilmu itu dengan mematikan para ulama, sehingga tiada lagi ulama yang tinggal. Pada saat itu, manusia akan mengangkat pemimpin daripada kalangan orang yang bodoh. Dan ketika pemimpin itu ditanya sesuatu, maka akan keluar daripadanya fatwa yang tidak berasaskan ilmu sehingga mereka tersesat dan menyesatkan.” (Hadis Riwayat al-Bukhari).
Pemergian Ketua Utama organisasi Alkhairaat, Habib Sayyid Saggaf Bin Muhammad Aljufri meninggal dunia pada Ogos tahun lalu masih hangat diperkatakan ramai orang. Bukan saja jenazahnya disembahyangkan oleh puluhan ribu orang namun video “langit seakan terbuka” menyambut jenazahnya juga membuatkan ramai ingin tahu kisah hidupnya.
Mengetuai organiasi Alkhairaat, madrasah yang melahirkan ramai orang hebat dalam agama, ulama tersohor ini mempunyai puluhan ribu anak murid. Bahkan saat jenazahnya hendak dikebumikan di samping makam adiknya, Habib Sayyid Abdillah bin Muhammad Aljufri, Gabenor turut menghadirinya.
Ramai yang terkesan kejadian awan yang terbuka seolah tembus tepat ke langit. Bahkan ia antara kejadian aneh dapat dirakam.
Sebelum dirinya meninggal, dirinya sempat berpesan tiga kalimah iaitu sampaikan Alkhairaat, hidupkan Alkhairaat, jaga Alkhairaat.
Mewakili keluarga almarhum Habib Saggaf, Habib Ali Hasan Aljufri dalam sambutannya mengatakan bahwa almarhum Habib Saggaf sebelum meninggal dunia berpesan kepada abnaulkhairaat agar menjaga Alkhairaat.
Ali Hasan Aljufri mengisahkan saat detik-detik Habib Saggaf sakit. “Beliau mengucapkan tiga kalimat yang membuat saya bergetar, beliau di saat-saat kritis, beliau berteriak memanggil neneknya Habib Idrus Bin Salim Aljufri (Guru Tua). Beliau mengatakan, ya, Habib Idrus saya sudah menjalankan amanatmu, ya Habib Idrus saya sudah menjalankan amanah, tiga kali Habib Saggaf mengucapkan itu,” kata Habib Ali Hasan Aljufri.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
‘Perli pasangan tiada zuriat.’ Jangan berlebihan, ini soal rezeki dan ketentuan Allah. Jika manusia mampu merancang berapa jumlah anak yang mereka kehendaki, pasti semua orang di dunia ini miliki anak.
Namun tak semudah itu, setiap daripada kita dikurniakan rezeki berbeza-beza. Begitu juga dengan soal anak. Ada yang cepat dapat anak dan ada pula lambat menimang cahaya mata.
Oleh itu, jangan terlalu mendabik dada kerana setiap apa yang kita miliki adalah pinjaman dan kurniaan daripada Allah SWT. Ikuti perkongsian Azizul Hairi dan hadam baik-baik perkongsiannya.
Saya menyelar sekeras-kerasnya tindakan memerli atau menyindir ujian bagi mereka yang belum punya anak.
Adab ziarah raya dan berkumpul cukuplah tanya seadanya. Sekadar modal sembang.
Bukan berlebihan sindir dan perli! Ini soal rezeki Allah. Siapa kita nak menidakkan ketentuan Allah?!
Ada suami isteri diuji dengan ekonomi.
Dan ada pasangan diuji dengan kesihatan.
Kita hanya mampu berikhtiar. Allah juga yang berhak ke atas ‘Kun Fayakun’.
Saya doakan mereka dikurniakan rezeki yang melimpah. Disayangi makhluk bumi dan langit. Amin.
.
.
.
.
Tiada Zuriat
Dalam masa yang sama, di ruangan komen posting yang sama, Cikgu Arie turut berkongsi apa yang dilalui dan menasihati mereka yang kurang sensitif berbicara soal zuriat. Ini luahannya:
Perli pasangan tiada zuriat?
Saya dan isteri pernah diuji dengan kelewatan menimang cahaya mata selama 10 bulan selepas pernikahan.
Kemudian diuji sekali lagi menunggu selama hampir 5 tahun menyambut kelahiran anak kedua di kala rakan dan keluarga terdekat sedang rancak menambah zuriat.
Sakitnya, hanya mereka yang pernah melaluinya sahaja yang tahu.
Bukan kelewatan menimang anak itu yang sakit, tetapi ialah pertanyaan berunsur perlian segelintir orang yang akal dan imannya, entah ke mana.
Jangan Berlebihan
Sebagai mana ajal maut, jodoh dan rezeki, anak juga termasuk dalam ketentuan Allah yang tidak ada seorang pun manusia boleh mengaturnya.
Kalaulah ketentuan mendapatkan zuriat itu boleh diatur oleh manusia, saya kira, tidak ada satu pun pasangan yang tidak ada zuriat di dunia ini.
Namun, itu semua berada di luar keupayaan manusia.
Nasihat saya, apabila ternampak pasangan yang belum atau tidak memiliki zuriat, buat-buatlah tak tahu saja. Usah terlalu membicarakan perihal anak di hadapan mereka.
Melainkan jika mereka yang memulakan perbicaraan mengenainya atau meminta nasihat berkaitan ikhtiar mendapatkan zuriat. Berikanlah perkongsian ilmu, nasihat dan pengalaman secara hikmah dengan mereka.
Lagi satu, usahlah kita terlalu berbangga dengan jumlah anak yang ramai berbanding orang lain.
Ketentuan Allah
Sebaliknya, bertakwalah kepada Allah dengan amanah yang diberikan-Nya kepada kita sebagai seorang ibu atau ayah.
Orang yang sentiasa insaf bahawa anak merupakan amanah dan pinjaman daripada Allah semata-mata, tidak akan terfikir untuk memperli atau merendah-rendahkan pasangan lain yang tidak diberi rezeki dan amanah berupa zuriat daripada-Nya.
Kashoorga: Kalau nak ambil berat sekalipun dengan masalah orang lain, jangan jadi manusia toksik.
Mengumpat, mengata, gosip dan sewaktu dengannya tidak pernah lenyap dari muka bumi ini selagi manusia dibayangi rasa geram, tidak puas hati, iri hati, cemburu dan segala perasaan yang menjengkelkan.
Umum tahu perbuatan ini adalah satu dosa, namun ia seakan seronok dilakukan kerana puas hati dapat mengata orang yang kita lihat tidak sealiran dengan pemikiran kita.
Apa sahaja yang tidak disukai akan disampaikan kepada orang lain, malah menjadi fitnah pula kepada orang yang diumpat apabila banyak tokok tambah yang tidak benar.
Dengan kebiadaban ini maka tidak hairanlah apabila banyak akaun-akaun yang dibuka di sosial media, khas untuk netizen mengumpat, memfitnah, menokok tambah cerita. Ini semua adalah lubuk dosa untuk membawa ke neraka jahanam.
Namun jangan terkejut pula ada juga perihal mengumpat yang dibenarkan dalam syarak! Wah… rupanya ada yang dibolehkan. Tetapi sudah tentu perkara itu sesuatu yang bermanfaat bukan hendak menjatuhkan orang lain. Kita baca penjelasan dari SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini.
Islam merupakan sebuah agama yang amat menjaga kehormatan dan kemuliaan seseorang insan sama ada insan itu muslim atau bukan muslim.
Justeru itu, agama ini mengharamkan perkara-perkara yang boleh mencalarkan atau merosakkan maruah seseorang seperti mengumpat sehingga Allah SWT membuat satu perumpaan yang dahsyat kepada golongan seperti ini.
Firman Allah SWT يَاأَيُّهَاالَّذِينَآمَنُوااجْتَنِبُواكَثِيرًامِّنَالظَّنِّإِنَّبَعْضَالظَّنِّإِثْمٌۖوَلَاتَجَسَّسُواوَلَايَغْتَببَّعْضُكُمبَعْضًاۚأَيُحِبُّأَحَدُكُمْأَنيَأْكُلَلَحْمَأَخِيهِمَيْتًافَكَرِهْتُمُوهُۚوَاتَّقُوااللَّـهَۚإِنَّاللَّـهَتَوَّابٌرَّحِيمٌ al-Hujurat:12
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa; dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang; dan janganlah setengah kamu mengumpat setengahnya yang lain.
“Adakah seseorang dari kamu suka memakan daging saudaranya yang telah mati? (Jika demikian keadaan mengumpat) maka sudah tentu kamu jijik kepadanya. (Oleh itu, patuhilah larangan-larangan yang tersebut) dan bertaqwalah kamu kepada Allah; sesungguhnya Allah Penerima taubat, lagi Maha mengasihani.”
Di dalam ayat ini jelas berkaitan pengharaman mengumpat sehingga diumpamakan seperti memakan daging saudaranya.
Imam al-Maraghi di dalam tafsirnya menyatakan ghibah (mengumpat) diumpamakan seperti memakan daging kerana mengumpat itu bererti menyiat-nyiat kehormatan seperti memakan dan menyiat-nyiat daging. Perumpamaan seperti ini sesuai dengan cara orang Arab berkomunikasi.
Definisi al-Ghibah (mengumpat)
Sebelum kami menjawab persoalan di atas, maka suka bagi kami untuk menyatakan terlebih dahulu definisi bagi mengumpat ini sebagaimana yang diberikan oleh Rasulullah SAW: Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
أَتَدْرُونَمَاالْغِيبَةُ؟قَالُوا: اللهُوَرَسُولُهُأَعْلَمُ،قَالَ: ذِكْرُكَأَخَاكَبِمَايَكْرَهُ “Adakah kamu tahu apakah itu mengumpat?.” Para sahabat berkata: Hanya Allah dan Rasul-Nya yang mengetahuinya. Nabi SAW bersabda: “Kamu menyebut perihal saudaramu yang tidak disukainya.”
Berdasarkan soalan di atas, di sini kami ingin nukilkan pandangan Imam al-Nawawi sebagaimana yang dinyatakan di dalam kitabnya.
Mengumpat yang dibenarkan dengan tujuan yang sahih dan syar’i yang mana tidak akan dikecapi melainkan dengannya, terdapat enam jenis:
Membuat aduan apabila dizalimi kepada sultan atau hakim.
Membantu dalam menentang perkara yang mungkar dengan tujuan mengembalikan pelaku maksiat ke jalan yang benar.
Menceritakan kepada mufti bagi tujuan fatwa.
Mencegah umat Islam daripada sesuatu keburukan serta menasihati mereka seperti mereka mengambil ilmu daripada bukan ahlinya.
Menceritakan perihal orang yang melakukan dosa secara terang-terangan.
Menyebut sesuatu sifat yang telah makruf (diketahui) kepada diri seseorang itu seperti bisu atau buta dan sebagainya.
Akan tetapi, jika mampu memanggilnya dengan panggilan yang lain adalah lebih baik dan haram memanggil panggilan-panggilan tersebut dengan niat menghina.
Untuk itu, keenam perkara ini dinyatakan oleh para ulama dan sebahagian besarnya disepakati akannya. Adapun, kesemua ini datang daripada dalil-dalil atau hadith-hadith yang sahih lagi masyhur. [Lihat: Riyadh al-Solihin, 432-433]
Imam Ibn Qudamah al-Maqdisi di dalam kitabnya ada juga menyebut jenis-jenis mengumpat yang dibenarkan oleh syarak sama seperti yang dinyatakan oleh Imam al-Nawawi di atas. [Lihat: Mukhtasar Minhaj al-Qasidin, 172-173]
Penutup
Kesimpulannya, mengumpat adalah satu perbuatan yang haram melainkan dengan sebab-sebab yang diizinkan syara’ sepertimana yang telah kami jelaskan di atas.
Selain itu, sebagai seorang muslim yang mengaku beriman kepada Allah SWT perlulah menjaga lidah daripada perkara-perkara yang haram dan sia-sia. Ini kerana, ciri atau sifat orang yang beriman adalah sentiasa bercakap perkara yang baik atau mendiamkan diri daripada bercakap perkara-perkara yang sia-sia. Amin.
Wallahua’lam
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...