Rindu yang paling sakit ialah rindu pada orang yang kita sayang. Sama ada pada suami, isteri, mak ayah dan orang terdekat yang sudah dijemput Allah lebih awal dari kita. Kadang kita rindu momen bersama mereka, rindu nak berbual-bual, rindu nak katakan kita sayang pada mereka serta lain lagi.
Jika rindu, apakah cara terbaik dan paling afdal kita boleh lakukan pada mereka yang sudah meninggal ini?
Pendakwah terkenal dari seberang, Ustaz Abdul Somad berkongsi enam amalan ringkas yang boleh dilakukan oleh anak-anak yang berasa rindu pada mak ayah.
Pertamanya apa yang boleh dilakukan ialah BERDOA. Dalam setiap solat kita doakan ibu bapa kita agar roh mereka ditempatkan ke dalam syurga, dijauhkan mereka dari neraka jahanam, jangan jadikan lubang kubur mereka satu dari lubang neraka jahanam, berikan mereka ketenangan Ya Allah, ampunkan silap salah dosa mereka ya Allahdijauhkan dari seksaan api neraka dan ditempatkan di kalangan para solihin.
Keduanya ialah, BACA QURAN, khatamkan Al-Quran dan disedekahkan kepada orang tua kita untuk kesejahteraan mereka di alam kubur. Kalau tak mampu khatam Quran kata Ustaz Abdul Somad bacalah surah Yassin iaitu jantung Al-Quran. Kalau tak mampu hafal Yassin, bacalah surah Al-Fatihah.
“Kalau Al-Fatihah tak boleh juga, mati sajalah,”katanya.
Dalam pada itu jelas Ustaz Abdul Somad, ialah BERSEDEKAH. Sebutlah sedekah itu kita berikan kepada arwah ibu bapa kita. Sedekah paling afdal ialah sedekahkan air minum kerana ia sedekah berpanjangan.
“Yang keempat ialah lakukan ibadah QURBAN, Lakukan untuk ibu kita kerana pahala itu boleh sampai kepadanya.
Tambahnya lagi, ke lima ialah HAJI. “Jika semasa hidup ibu bapa kita tak berkesempatan tunaikan haji, buatkan badal haji untuk mereka sebagai tanda kasih sayang kita kepada orang yang jaga kita semasa kecil dan besarkan kita sampai kita berjaya.
Terakhir kata Ustaz Abdul Somad ialah BERPUASA. “Kalau mak ayah kita pernah tertinggal puasa, kita boleh gantikan puasa buat mereka agar ia tidak disoal di akhirat kelak.
Jadi kalau rindu dan sayang mak ayah yang sudah meninggal, inilah boleh kita lakukan.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Azian Mazian Lepas Rindu Datang Ke Raudhah, Tempat Wajib Ziarah ‘Rumah Anakanda’ Yang Dah Setahun Dijemput Ilahi
Hati ibu mana tak sedih bila anak kesayangan yang selama ini membesar depan mata tiba-tiba dijemput Illahi.
Walaupun hakikatnya sangat pahit untuk diterima, tetapi sebagai hambaNya, menerima takdir ini dengen reda.
Artikel Berkaitan: Hanya Mampu Lihat Jenazah Anak Dibawa Pergi, Kesedihan Ibu Ini Hanya Allah Yang Tahu. Siti Nur Suraya Selamat Dikebumikan!
Begitulah yang dirasai oleh penyanyi erra 80-an, Azian Mazwan Sapuwan di mana semalam genap 342 hari anak keempatnya, Muhammad Aqil Zulkarnain dijemput Ilahi.
Dan sebagai ibu, sepanjang tempóh itulah dia sekalipun tidak pernah melupakan anak kesayangannya ini, sebaliknya jadi rutin menziarahi pusara.
Tanah perkuburan Presit 20, Putrajaya akan menjadi tempat wajib ziarah ibu kepada tujuh anak ini. Di situlah ‘rumah abadi’ anaknya yang meningga dunia selepas koma tiga minggu’ sebelum kehilangan akibat kemalangan.
Meluahkan apa yang dirasai di laman Instagramnya, Azian berkongsi perasaan pada arwah anaknya.
Menurut Azian hadir ke Raudhah ini adalah satu caranya untuk melepaskan rindu. Kalau sebelum ini perasaan takut untuk singgah, tetapi selepas anakanda berumah di situ, jadi tempat wajib untuk diziarah.
“Assalamualaikum.. Cerita ptg td. Skrg tiap² ptg hujan. Alhamdulillah sejuk bumi. Tadi tak sempat turun..”hadiahkan” dr dlm kereta je.
“Hadir ke Raudhah ini cara melampiaskan kerinduan itu. Sblm ni sekadar lalu je kwsn ni..kdg² perasaan takut menyinggah. Tp selepas anakanda sy “berumah” di sini, Raudhah ini spt “tempat wajib” sy ziarah.. Ada yg kosong di hati ini jika tak dapat dtg ke sini. Perasaan yg sukar unt diungkapkan. Hanya yg mengalaminya saja akan merasainya..
“Allahummaghfirlahu Warhamhu Waa’fihi Wa’fu anhu Allahyarham Mohammad Aqil Zulkarnain..
Beritahu Azian juga dia buat pertama kali bermimpikan anaknya pada malam Jumaat selepas 305 hari arwah dijemput.
Hatinya puas walaupun tidak dapat cium tetapi bau saja sudah memadai. Memandang wajah anaknya dari tepi terapi jelas dan dekat. Arwah dilihat hanya diam, lawa, putih dan tersenyum padanya.
“Salam Jumaat yg barakah..
“Nak share jgk..
“Malam jumaat..buat pertama kalinya saya mimpikan Arwah anakselepas ‘dia’ dijemput yg maha Esa. Selepas 305 hari baru mama mimpi Aqil.. Mama rindu bau semalam Qil, x dpt cium tp bau je, wajah dr tepi je tp jelas & dekat.. mcm ni lah wajah yg sy rindu tu..dia diamm je, lawa, putih, senyum.. Tasya pun ada,mcm biasa kkeppit dgn mama. Dr pagi airmata ni keluar tiba² je x kira waktu, airmata gembira,rindu.. Terima Kasih Allah
“Allahumaghfirlahu Warhamhu Wa a’fihi Wa’fu an’hu Allahyarham Mohd Aqil Zulkarnain
Dan pada 9 Oktober 2020 lalu adalah ulang tahun kelahiran arwah anaknya itu. Tetapi tahun ini ucapannnya sebagai ibu tidak berbalas, tetapi dia yakin Allah mendengar doa-doa buat anak kesayangannya itu.
“09.10.2020 Selamat Ulangtahun Kelahiran anakku Allahyarham Mohammad Aqil Zulkarnain.
“Menjadi kelaziman seorang ibu akan mudah mengingati tarikh² penting apalagi zuriat sendiri & saya selalunya mahu menjadi org yg pertama ucapkan HB buat mereka. Berbeza kali ini ucapan sy tidak berbalas tapi saya yakin Allah mendengar DOA² sy buat anak sy..
“Ya Allah, jadikanlah anak kami yg telah KAU panggil menjadi penunggu kami dalam Syurga mu..aamiin yra..
“Sudi kiranya sahabat² saudara semua menghadiahkan bacaan Al-Fatihah buat anak sy. Allahummagh firlahu warhamhu..wa a’fihi wa’fu anhu buat Allahyarham Mohammad Aqil Zulkarnain..aamiin yra.
Anak keempat Azian, Mohammad Aqil ketika hayatnya terbabit dalam kemalangan jalan raya pada 22 November tahun lalu dan dimasukkan ke Unit Rawatan Rapi (ICU) akibat kecederaan parah di bahagian abdomen dan beberapa organ dalam badan. Arwah meninggal dunia selepas koma tiga minggua kemudiannya.
Artikel Berkaitan: Baru Tiga Hari Jadi Bilal, Meninggal Dunia Ketika Laungkan Azan Subuh, Sempat Ucapkan Dua Rangkap Kalimah Mulia
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Baca Ayat al-Kursi Sebelum Tidur, Elak Syaitan Ganggu Hingga Subuh
Isi Kandungan
ToggleIslam itu cukup sempurna daripada segala sisi. Sesungguhnya agama Islam itu agama yang cukup Indah.
Kesempurnaan agama Islam itu daripada sekecil-kecil perkara sehinggalah sebesar-besar perkara. Pendek kata, semuanya ada adab dan ‘peraturan’ yang tersendiri termasuklah tidur.
Maka sebab itulah ada adab serta sunnah yang boleh dipraktikkan oleh muslim ketika mana ingin tidur. Antaranya:
1. Tidur dalam keadaan berwuduk
Rasulullah SAW telah bersabda:
إِذَا أَتَيْتَ مَضْجَعَكَ فَتَوَضَّأْ وُضُوءَكَ لِلصَّلاَةِ
Maksudnya: Jika kamu mendatangi tempat pembaringanmu, maka berwuduklah seperti mana wudhu`mu untuk melakukan solat. Riwayat Al-Bukhari (247), Muslim (2710) & Abu Daud (5046)
2. Tidur pada lambung kanan (mengiring ke kanan)
Ini juga berdasarkan hadis Nabi SAW:
ثُمَّ اضْطَجِعْ عَلَى شِقِّكَ الأَيْمَنِ
Maksudnya: …kemudian berbaringlah kamu di atas lambung kamu di sebelah kanan. Riwayat Al-Bukhari (247) & Muslim (2710)
Gambar sekadar hiasan.
3. Membaca Ayat al-Kursi
Membaca ayat al-Kursi sebelum tidur dapat memelihara diri dari gangguan syaitan sehingga subuhnya. Fadhilat ini berdasarkan hadis sahih diriwayatkan oleh al-Imam al-Bukhari di dalam Sahihnya. [4] Ianya adalah sebuah hadis yang panjang dan kami sertakan sekali takhrijnya bagi rujukan para pembaca.
4. Membaca 3 Qul
Ini berdasarkan hadis Nabi SAW daripada `Aisyah R.Anha:
أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم كَانَ إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ كُلَّ لَيْلَةٍ جَمَعَ كَفَّيْهِ ثُمَّ نَفَثَ فِيهِمَا فَقَرَأَ فِيهِمَا {قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ} وَ{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ الْفَلَقِ} وَ{قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ} ثُمَّ يَمْسَحُ بِهِمَا مَا اسْتَطَاعَ مِنْ جَسَدِهِ يَبْدَأُ بِهِمَا عَلَى رَأْسِهِ وَوَجْهِهِ وَمَا أَقْبَلَ مِنْ جَسَدِهِ يَفْعَلُ ذَلِكَ ثَلاَثَ مَرَّاتٍ
Maksudnya: Adalah Nabi SAW jika ingin tidur pada setiap malam akan menadah tangannya lalu dihembuskan pada keduanya dan dibacakan padanya Surah al-Ikhlas, al-Falaq dan al-Naas kemudian Baginda menyapu pada kedua tapak tangannya it uke bahagian badan (yang boleh dicapai) dimulai dengannya pada bahagian kepala. Muka dan bahagian depan badan Baginda dan Baginda melakukannya sebanyak tiga kali. Riwayat al-Bukhari (5017)
5. Membersihkan Tempat Tidur
Ini berdasarkan hadis Nabi SAW:
إِذَا أَوَى أَحَدُكُمْ إِلَى فِرَاشِهِ فَلْيَأْخُذْ دَاخِلَةَ إِزَارِهِ فَلْيَنْفُضْ بِهَا فِرَاشَهُ
Maksudnya: Jika salah seorang dari kamu ingin mendatangi tempat tidur kamu, maka ambillah sebahagian kain lalu dikibaskannya (bagi membersihkan tempat tidur itu)… Riwayat Muslim (2714)
6. Membaca Doa
Antara doa tidur yang boleh diamalkan:
بِاسْمِكَ رَبِّ وَضَعْتُ جَنْبِي، وَبِكَ أَرْفَعُهُ، إِنْ أَمْسَكْتَ نَفْسِي فَارْحَمْهَا، وَإِنْ أَرْسَلْتَهَا فَاحْفَظْهَا بِمَا تَحْفَظُ بِهِ عِبَادَكَ الصَّالِحِينَ[5]
Maksudnya: Dengan nama-Mu Tuhan aku meletakkan lambungku Dan dengan Nama-Mu pula aku bangun daripadanya. Apabila Engkau menahan rohku (mati), maka berilah rahmat padanya. Tetapi apabila Engkau melepaskannya, maka peliharalah, sebagaimana Engkau memelihara hamba-hamba-Mu yang soleh.
اللَّهُمَّ أَسْلَمْتُ نَفْسِي إِلَيْكَ، وَوَجَّهْتُ وَجْهِي إِلَيْكَ وَفَوَّضْتُ أَمْرِي إِلَيْكَ، وَأَلْجَأْتُ ظَهْرِي إِلَيْكَ، رَغْبَةً وَرَهْبَةً إِلَيْكَ، لاَ مَلْجَأَ وَلاَ مَنْجَا مِنْكَ إِلاَّ إِلَيْكَ، آمَنْتُ بِكِتَابِكَ الَّذِي أَنْزَلْتَ، وَبِنَبِيِّكَ الَّذِي أَرْسَلْتَ[6]
Maksudnya: Ya Allah, aku menyerahkan diriku kepada-Mu, aku mengarahkan wajahku kepada-Mu, aku serahkan urusanku kepada-Mu menghadapkan wajahku kepada-Mu dan aku sandarkan belakangku kepada-Mu karena mengharap dan takut kepada-Mu, tidak ada tempat berlindung dan menyelamatkan diri dari (ancaman)-Mu kecuali kepada-Mu, aku beriman kepada kitab yang Engkau turunkan dan kepada Nabi yang Engkau utus.
اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ أَحْيَا وَأَمُوتُ[7]
Maksudnya: Ya Allah, dengan nama-Mu aku hidup dan aku mati.
7. Buanglah sifat dengki dan maafkanlah orang lain sebelum tidur.
8. Membaca doa ketika bangun dari tidur
Ini berdasarkan hadis Nabi SAW, daripada Huzaifah RA:
كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم إِذَا أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ قَالَ ” اللَّهُمَّ بِاسْمِكَ أَحْيَا وَأَمُوتُ ”. وَإِذَا أَصْبَحَ قَالَ ” الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَحْيَانَا بَعْدَ مَا أَمَاتَنَا وَإِلَيْهِ النُّشُورُ
Maksudnya: Adalah Nabi SAW jika mendatangi tempat tidurnya akan berdoa: “Allahumma bismika ahya wa amut”. Apabila bangun dari tidur berdoa: “Alhamdulillahillazi Ahyana ba`da Ma amatana wa ilaihi al-Nusyuur”. Riwayat al-Bukhari (7394)
Sumber Kredit: S.S Datuk Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri, Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
‘Jika Dalam Bilik Air, Memadai Niat Dalam Hati.’ Ini Hukumnya Lafaz Niat Wuduk Dalam Tandas
Isi Kandungan
Toggle‘Jika dalam bilik air memadai niat dalam hati.’ Ini hukumnya lafaz niat wuduk dalam tandas, apa lagi menyebut kalimah Allah.
Kebanyakan daripada kita akan mengambil wuduk di dalam tandas apabila di rumah. Memang lumrahnya begitu, lainlah di masjid.
Terdapat ruangan tertentu untuk mengambil wuduk tanpa bercampur dengan bilik air. Jadi adakah dibenarkan untuk kita lafaz niat setiap kali ambil air sembahyang.
Ikuti perkongsian Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan lafaz niat wuduk di dalam tandas.
Artikel Berkaitan:
Jika Dalam Bilik Air
Soalan:
Saya nak tanya bolehkah lafaz “basmallah” mahupun melafazkan niat wuduk di dalam tandas yang mana lafaz tersebut ada kalimah “Allah”.
Lebih-lebih lagi banyak hotel dan bangunan yang bilik air bercampur tandas. Mohon pencerahan.
Memadai Niat
Ringkasan Jawapan:
Niat wuduk merupakan salah satu rukun yang menjadikan keabsahan wuduk. Adapun melafazkan niat wuduk adalah sunat bagi membantu hati menghadirkan niat.
Namun sekiranya berada di tandas mahupun bilik air, memadai hanya berniat wuduk di dalam hati sahaja tanpa perlu melafazkan nama Allah seperti niat :
“Sahaja aku mengangkat hadas kecil”. Hal ini kerana lafaz “اللَّهِ تَعَالَى” tidak menjadi syarat keabsahan wuduk dan hukum menyebut kalimah “Allah” di dalam tandas adalah makruh.
Dalam Hati
Huraian Jawapan:
Alhamdulillah segala puji bagi Allah SWT Tuhan semesta alam, selawat serta salam ke atas junjungan teragung Nabi Muhammad SAW dan ke atas ahli keluarga serta mereka yang mengikuti jejak langkah Baginda SAW hingga ke hari kiamat.
Niat merupakan salah satu rukun wuduk berdasarkan firman Allah SWT:
يَـٰٓأَيُّهَا ٱلَّذِينَ ءَامَنُوٓا۟ إِذَا قُمْتُمْ إِلَى ٱلصَّلَوٰةِ فَٱغْسِلُوا۟ وُجُوهَكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ إِلَى ٱلْمَرَافِقِ وَٱمْسَحُوا۟ بِرُءُوسِكُمْ وَأَرْجُلَكُمْ إِلَى ٱلْكَعْبَيْنِ ۚ
Maksudnya:
‘Wahai orang-orang yang beriman, apabila kamu hendak mengerjakan sembahyang (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu, dan kedua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian dari kepala kamu, dan basuhlah kedua belah kaki kamu meliputi buku lali.”
(Surah al-Maidah : 6)
Berdasarkan dalil berikut, Imam al-Nawawi mengunakan istilah iradah (keinginan/kehendak) dalam susunan tertib wuduk. Ayat “basuhlah muka kamu” menunjukkan Allah SWT berkehendak mewajibkan wuduk dilakukan secara tertib mengikut susunan dan kehendak ini dengan maksud keinginan (bermula dengan niat).
Ini Hukumnya
Bermula wuduk dengan membasuh muka disertakan niat, kemudian tangan, menyapu kepala dan membasuh kaki.
Niat itu tempatnya dihati dan melafazkannya adalah sunat berdasarkan pandangan fuqaha mazhab Syafie.
Imam As-Syirazi menyatakan bahawa wajib berniat di dalam hati kerana niat adalah kehendak. Apabila dilafazkan dengan lisan dan hatinya berkehendak, maka ia lebih menguatkannya.
Oleh itu, Imam al-Nawawi menjelaskan bahawa niat yang diwajibkan dalam wuduk adalah berniat dengan hati sedangkan lafaz niat dengan lidah tidak wajib.
Lafaz Niat Wuduk
Apabila dihimpunkan niat dengan hati serta melafazkan dengan lisan, maka ia lebih kuat dan lebih baik menurut kesepakatan ulama mazhab syafi’i. Justeru, melafazkan niat hanya sunat.
Sementara itu, niat wuduk tidak disyaratkan untuk menambah “اللَّهِ تَعَالَى” (kerana Allah) bahkan memadai berniat hanya “mengangkat hadas”.
Hal ini kerana ibadah semestinya khusus semata-mata kerana Allah SWT. Seterusnya, melafazkan “basmallah” adalah sunat dan sah wuduk tanpa menyebutnya.
Dalam Tandas
Seterusnya hukum berzikir menyebut nama Allah SWT di dalam tandas atau sedang menunaikan hajat adalah makruh. Perkara ini dinyatakan oleh Imam al-Nawawi dalam karya Raudhah al-Tolibin :
وَاسْتِصْحَابُ مَا عَلَيْهِ ذِكْرُ اللَّهِ تَعَالَى عَلَى الْخَلَاءِ مَكْرُوهٌ، لَا حَرَامٌ. وَالسُّنَّةُ أَنْ يَقُولَ عِنْدَ دُخُولِ الْخَلَاءِ: (بَاسِمِ اللَّهِ، اللَّهُمَّ إِنِّي أَعُوذُ بِكَ مِنَ الْخُبُثِ وَالْخَبَائِثِ) . وَيَقُولُ إِذَا خَرَجَ: (غُفْرَانَكَ، الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَذْهَبَ عَنِّي الْأَذَى وَعَافَانِي)
“Menyebut zikirullah dalam tandas adalah makruh bukan haram. Oleh itu, disunatkan membaca doa ketika hendak masuk tandas (Ya Allah sesungguhnya aku berlindung dari-Mu daripada gangguan Syaitan jantan dan Syaitan betina).
Seterusnya, doa ketika keluar tandas (Aku memohon keampunan-Mu, Segala puji bagi Allah yang telah menghilangkan kekotoran daripada tubuhku dan menyihatkan diriku”.
Selain itu, apabila bersin tidak perlu menjawab “Alhamdulillah” ketika berada di dalam tandas, namun sekiranya hanya dalam hati tanpa menggerakkan lisannya, maka ia tidak haram.
Penutup
Kesimpulannya, hukum melafazkan “basmallah” mahupun niat wuduk yang disertakan kalimah “اللَّهِ تَعَالَى” (kerana Allah) ketika berada di dalam tandas adalah makruh.
Justeru itu, ketika berada di tandas, memadai niat wuduk di dalam hati tanpa menyebut nama Allah, sebagai contoh “sahaja aku mengangkat hadas kecil”.
Hal ini kerana lafaz “اللَّهِ تَعَالَى” tidak menjadi syarat keabsahan wuduk dan hukum melafazkan kalimah “Allah” di dalam bilik air adalah makruh.
Baca Di Sini:
Ketika Ambil Wuduk Niatkan Dalam Hati Permintaan Ini Kepada Allah
Kashoorga: Semoga perkongsian ini memberi manfaat buat kita semua. Insyallah.
Sumber: Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI