Tak sangka pula rasa penat dengan pelbagai jenis urusan harian terkandung ganjaran pahala yang banyak disebaliknya. Lebih teruja lagi apabila Allah pun suka kalau kita berasa penat dengan enam jenis keletihan yang disenaraikan di bawah.
Apabila sudah baca artikel ini, diharapnya ramai lah yang berkejaran untuk penat. Namun, kita kena tahu kepenatan yang bagaimana disukai Allah.
Kita kena ingat, apabila Allah suka, maka itu bermakna akan ada ganjaran pahala bakal diberi. Nikmat Tuhan yang mana lagi hendak kita dustakan? Hatta berasa penat pun boleh dapat pahala.
Tidak semua orang dapat terima nasihat atau teguran untuk kebaikan dia. Malah ada yang memperlekehkan pula usaha kita itu. Tapi jangan putus asa. Sedangkan batu pun boleh dilembutkan oleh air. Mungkin mengambil masa lama, tapi jangan putus asa.
Teruskanlah menasihati dan menegur. Bersabarlah dengan kecaman, perangai manusia macam-macam bukan semua boleh berubah sekelip mata. Tapi don’t worry, Allah ada dan Allah suka dengan usaha dan semangat kita itu.
Firman Allah: “Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya daripada orang yang menyeru kepada (menggesakan dan mematuhi perintah) Allah, serta ia sendiri mengerjakan amal yang soleh.” (Surah Fussilat, 41:33)
2. Penat Kerana Beribadah
Ads
Sekejap mood baik, sekejap mood ‘ke laut’. Situasi ini adalah normal. Kita manusia biasa ada masa semangat itu turun dan naik dalam melakukan ibadah.
Di saat kepenatan, semangat juga turut menurun kerana seluruh tenaga zahir dan batin sudah sampai tahap maksimum.
Take a break. Tapi jangan lama sangat berehat. Ibadah perlu diteruskan seperti mana kita perlukan udara untuk bernafas.
Dalam keadaan kepenatan kerana beribadah ini menunjukkan betapa kita mahu mendapat redha Allah. Penat ini lah yang Allah suka daripada kita.
Firman Allah: “Dan orang-orang yang berusaha dengan bersungguh-sungguh kerana memenuhi kehendak agama Kami, sesungguhnya Kami akan memimpin mereka ke jalan-jalan Kami (yang menjadikan mereka bergembira serta beroleh keredaan).” (Surah Al-Ankabut, 29:69)
3. Penat Mengandung, Melahirkan Dan Menyusukan
Subhanallah. Ibu adalah golongan yang paling bertuah apabila penat melalui fasa kehamilan, melahirkan, fasa berpantang, menyusu kan bayi dan serentak menguruskan keperluan kaluarga.
Ads
Penat yang boleh mencapai tahap maksimum, namun kekuatan luarbiasa anugerah Allah kepada wanita menjadikannya begitu gagah dalam saat genting. Kepenatan yang tiada pada lelaki ini amat disukai Allah. Ia satu pengorbanan besar yang memenatkan dari sang ibu.
Firman Allah: “Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya dengan menanggung kelemahan demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusuinya), dan tempoh menceraikan susunya ialah dalam masa dua tahun.” (Surah Luqman, 31:14)
4. Penat Mencari Nafkah
Bagi meneruskan kelangsungan hidup, kita perlu bekerja mencari rezeki halal bagi memberi nafkah kepada keluarga.
Sepanjang bekerja itu, kita akan berasa penat. Namun, percayalah jika ia adalah rezeki dan nafkah yang halal, maka ia adalah sesuatu yang disukai Allah.
Firman Allah:
“Kemudian, setelah selesai sembahyang, maka bertebaranlah kamu di muka bumi (untuk menjalankan urusan masing-masing) dan carilah apa yang kamu hajati dari limpah kurnia Allah serta ingatlah akan Allah banyak-banyak (dalam segala keadaan), supaya kamu berjaya (di dunia dan di akhirat).” (Surah Al-Jumu’a, 62:10)
5. Penat Sepanjang Menuntut Ilmu
Ads
Menuntut ilmu tidak terhad untuk pelajar sahaja. Selagi kita bernyawa, selagi itu kita dalam proses belajar; menuntut ilmu menambah pengetahuan sebagai usaha meningkatkan darjat kita di mata Allah dan manusia.
Sudah tentu sepanjang mengejar ilmu, kita akan gunakan seluruh tenaga memahami dan mempraktikkan ilmu yang dipelajari. Semua ini adalah proses yang memenatkan apatah lagi perlu menggunakan kekuatan otak.
Firman Allah: “Hendaklah kamu menjadi orang-orang Rabbaniyyin (yang hanya menyembah Allah dengan ilmu dan amal yang sempurna), kerana kamu sentiasa mengajarkan isi kitab Allah itu dan kerana kamu sentiasa mempelajarinya.” (Surah Ali-Imran, 3:79)
6. Penat Urus Keluarga
Tiada siapa yang berani mengatakan bahawasanya menguruskan keluarga itu sebagai satu kerja yang mudah dan tidak memenatkan.
Tanggungjawab amat besar bagi memastikan seluruh keperluan keluarga dipenuhi; makan, minum, tempat tinggal, pendidikan, kesihatan dan banyak lagi. Semuanya perlu diurus dengan baik, apatah lagi dugaan melanda keluarga.
Kepenatan ini amat disukai Allah kerana kita gigih berusaha untuk membina keluarga sakinah
Firman Allah: “Wahai orang-orang yang beriman! Peliharalah diri kamu dan keluarga kamu dari neraka yang bahan-bahan bakarannya: manusia dan batu (berhala).” (Surah At-Tahrim, 66:6)
Kashoorga: penat melakukan segala perbatan baik, Insya Allah, amat besar ganjarannya. Teruskan dengan usaha ini namun, jaga juga kesihatan. menjaga kesihatan itu juga pahala buat diri.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Isu seorang youtuber menjadikan tanah perkuburan untuk contentnya semasa pengkebumian allahyarhamah Siti Sarah mendapat perhatian masyarakat baru ini. Walau telah memadam video berkenaan selepas menerima kejian dari orang ramai, ia dilihat tidak sesuai dengan situasi sedih dialami oleh individu yang diuji dengan kesedihan.
Dalam hal ini, pengacara Ahmad Fedtri Yahya telah berkongsi 6 adab kalau ke tanah perkuburan yang perlu anak muda tahu di ignya,@fedtriyahya.
Hormatilah perkuburan. Kubur bukan tempat mencipta sensasi dan populariti…
Sebagai umat Islam kita hendaklah mematuhi dan menjaga adab-adab ketika menziarahi kubur. Antaranya:
Pertama: Sebelum menziarahi kubur, disunatkan kita berwudhu, memakai pakaian yang sopan dan menutup aurat.
Kedua: Apabila kita sampai ke tanah perkuburan, disunatkan kita memberi salam kepada ahli atau penghuni kubur dengan iringan doa, antaranya:
Assalamualaikum sekalian saudara-saudara penghuni kubur! Mudah-mudahan Allah melimpahkan kesejahteraan kepada kamu saudara-saudara sekalian. Sesungguhnya kami In sya Allah akan menyusuli kamu, kami memohon kepada Allah untuk kita semua yang masih hidup dan yang sudah kembali ke rahmatullah akan beroleh kesejahteraan.
Ketiga: Tidak berbual dengan percakapan kosong yang tidak berfaedah semasa berada di tanah perkuburan.
Keempat: Haram melakukan perkara khurafat yang menjejaskan akidah seperti mencium kubur, mengusap-usap tanah dengan harapan semoga memperolehi berkat dan sebagainya.
Kelima: Sunat duduk menghadap ke arah mukanya serta membaca ayat suci Al-Qur’an seperti membaca surah Al-Ikhlas atau membaca surah Yaasin dan menghadiahkan pahala kepada ahli kubur tersebut.
Keenam: Sunat menghadap kiblat ketika berdoa semoga Allah mengampuni dosa dan melimpahkan rahmat ke atas roh ahli kubur. Sumber : IG @fedtriyahya
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Salah satu dosa yang amat ditakuti dan perlu dijauhi ialah riak. Riak adalah salah satu daripada sifat syaitan. Mahukah kita mewarisi sifat itu. Nauzubillah. Sesungguhnya kita mudah terdedah kepada fitnah dunia.
Tanpa kita sedar malah menjadi trend dan kebanggaan pula apabila merakam segala amalan baik atau apa yang kita miliki, lalu dipertontonkan kepada umum menerusi akaun sosial media dengan alasan sebagai satu perkongsian positif. Kita ikuti penjelasan ringkas sejauh mana perbuatan ini boleh jatuh riak oleh ustaz Azhar Idrus.
Selalu kita lihat dalam sosial media seperti facebook atau instagram ada setengah orang yang mengambil gambar mereka sedang beribadah untuk dikongsikan adakah boleh berbuat demikian?
JAWAPAN :
Perbuatan merakam gambar sedang melakukan ibadah atau lain-lain amal soleh jika bertujuan menunjuk-nunjuk ibadahnya kepada manusia supaya dipuji akan dia maka itulah riak namanya.
Di akhirat nanti siapa yang riak dengan ibadahnya ketika di dunia tidak mendapat balasan amalan mereka itu di sisi Allah bahkan mereka akan mencari orang yang mereka tunjukkan ibadah mereka dulu dan pada hal tiada mendapati di sisi mereka sebarang pahala.
Telah diriwayatkan daripada Mahmud bin Labid Al-Ansari r.a. Rasulullah SAW bersabda :
“Sungguh yang lebih aku takut atas kamu ialah syirik kecil. Berkata sahabat : Apakah dia syirik kecil wahai Rasulullah? Sabdanya : iaitu riak. Allah akan berfirman kepada mereka pada hari kiamat nanti ketika manusia dibalas akan amalan mereka : Pergilah kamu sekalian kepada orang-orang yang kamu tunjukkan amalan kamu di dunia maka lihatlah adakah kamu dapati sebarang ganjaran di sisi mereka?” (Hadis Imam Ahmad)
Oleh kerana itu hendaklah berhati-hati jangan sampai terikut-ikut perbuatan setengah orang pada zaman ini yang suka berkongsikan gambar dengan tujuan menunjuk-nunjuk amal soleh dan ibadah mereka di sosial media.
Perbuatan ini supaya dipuji atau disukai manusia seperti gambar sedang solat atau berada di masjid atau sedang tawaf atau sedang bersedekah atau sedang menolong orang susah atau menulis kitab atau membaca Quran atau berzikir atau seumpamanya yang mana semua perbuatan riak ini akan menyebabkan kemurkaan Allah dan pelakunya berhak mendapat siksa azab pada hari akhirat.
Berkata Imam Ibnu Rajab :
وهذا العمللايشكمسلمأنهحابط،وأنصاحبهيستحقالمقتمناللهوالعقوبة .اهـ.
“Dan amalan ini (yaitu riak) tidak syak lagi oleh seorang sesungguhnya ia adalah sia-sia dan sungguhnya pelakunya nanti berhak mendapat murka Allah dan azab siksanya.” (Kitab Jami’ul ‘Ulum Wal Hikam)
Kesimpulannya jika yang mengambil gambar beribadah kemudian ditunjukkan di media sosial itu bertujuan mendapat pujian dan menunjuk-nunjuk maka perbuatannya itu adalah haram dan amalanya itu sia-sia tidak mendapat pahala kerana telah melakukan riak.
Ada pun jika bertujuan supaya orang lain akan mengikut untuk turut melakukan amal soleh dan ibadah dan bukan bertujuan menunjuk-nunjuk dan tiada di dalam hatinya keinginan mendapat pujian dan disukai manusia maka tidak termasuk riak dan hukumnya tidak mengapa tetapi hendaklah tidak dengan berlebih-lebihan.
Wallahua’lam
Kashoorga: Pucuk pangkalnya adalah niat. Jika memang tiada sekelumit pun untuk menunjuk dan memang atas niat untuk usaha dakwah dan kebajikan, maka ia bukanlah satu masalah. Namun jika ia hanya untuk suka-suka, elok simpan sahaja untuk tatapan sendiri.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Hutang dan harta peninggalan adalah dua perkara besar yang sepatutnya kita uruskan sebaik mungkin semasa masih hidup lagi, apatah lagi pasangan suami isteri.
Sebagai contoh, semasa arwah suami masih hidup, hubungan isteri dengan ahli keluarga kekal baik, namun ia berubah sekelip mata apabila tiba masa urusan pembahagian harta dan hutang arwah.
Salah satu isu yang sering timbul ialah apabila isteri ingin gunakan wang KWSP untuk membayar segala hutang yang ditinggalkan arwah dan menganggap harta yang telah dilunaskan hutangnya itu, akan menjadi miliknya.
Pihak pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkongsi permasalahan yang diajukan oleh seorang balu tentang isu ini.
Soalan Suami saya baru meninggal. Kami ada dua buah kereta. Sebuah daripadanya sudah selesai hutang manakala sebuah lagi masih berhutang.
Bolehkah saya membayar semua hutang arwah dengan duit KWSP arwah yang akan saya terima, beranggapan dengan pembayaran tersebut kereta arwah boleh menjadi milik saya? Mohon penjelasan.
Jawapan Situasi di atas berkait dengan permasalahan isu faraid kerana melibatkan harta yang ditinggalkan si mati. Harta faraid atau harta peninggalan seperti yang ditetapkan oleh pihak Baitulmal MAIWP[1] ialah semua harta yang mempunyai nilai dan dimiliki semasa hayatnya serta berterusan sehingga kematiannya.
Harta-harta itu termasuklah:
Semua harta yang diperolehi secara halal melalui jual beli, hibah, wasiat, pembahagian pusaka, hadiah, sedekah dan sebagainya.
Sewa yang masih belum dijelaskan kepada si mati.
Hutang kepada si mati yang dijelaskan selepas kematiannya.
Dividen/faedah yang terbit daripada harta si mati.
Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP)
Barang yang terbit selepas kematiannya dari usaha semasa hayatnya, misalnya ikan yang masuk ke dalam bubu yang ditahan oleh si mati.
Berdasarkan harta-harta yang disenaraikan di atas, kedua-dua kereta arwah termasuk dalam kategori harta peninggalan yang perlu dibahagikan kepada ahli-ahli waris yang berhak.
Seterusnya, jika arwah mempunyai hutang, maka hutang itu perlu diselesaikan terlebih dahulu menggunakan harta arwah yang sedia ada.
Ini kerana apabila seseorang meninggal dunia, terdapat beberapa perkara yang perlu diselesaikan berhubung harta peninggalan arwah sebelum ia difaraidkan kepada ahli-ahli waris yang ada.
Harta tersebut digunakan untuk membiayai kos pengurusan jenazah, hutang-piutang, wasiat dan akhir sekali difaraidkan kepada ahli waris.
Berdasarkan situasi di atas, perlu dijelaskan terlebih dahulu bahawa duit KWSP yang diterima oleh isteri arwah sebenarnya masih di bawah hak milik arwah suaminya. Kedudukan duit KWSP yang diterima oleh isteri hanyalah sebagai penama sahaja.
Penama bermaksud mereka bertindak selaku pentadbir bagi menguruskan pengeluaran dan pembahagian simpanan KWSP ahli mengikut Undang – Undang Islam. Oleh yang demikian, penama bukanlah pemilik harta, lebih tepat disebut sebagai pengurus harta.
Selain itu, hutang perlu diselesaikan terlebih dahulu. Memandangkan duit KWSP dianggap sebagai harta arwah, maka tidak menjadi masalah kepada ahli waris khususnya penama untuk menggunakan duit tersebut bagi menyelesaikan segala hutang-piutang arwah termasuklah hutang kereta.
Namun begitu, sekiranya isteri arwah beranggapan kereta akan menjadi miliknya kerana menyelesaikan hutang kereta suami melalui duit KWSP tersebut, maka kami berpandangan kefahaman ini kurang tepat dan perlu diperbetulkan.
Alasannya, penerimaan duit KWSP tersebut hanya sebagai penama bukan bertukar hak pemilikan.
Lantaran itu, jika arwah masih mempunyai ibu bapa dan anak-anak, maka mereka semua mempunyai bahagian dan hak terhadap harta arwah termasuk dua biji kereta yang ditinggalkan.
Kereta itu tidak terhad kepada isteri arwah semata-mata melainkan kereta tersebut sudah dihadiahkan dan ditukar geran kepada nama isteri semasa suaminya masih hidup.
Sebagai ilustrasi bahagian faraid bagi ahli waris sekiranya si mati masih mempunyai seorang anak lelaki, ibu dan bapanya.
Contoh Pembahagian Faraid:
Harga semasa kereta: RM 24,000 Ibu: 1/6 (RM 4,000) Bapa: 1/6 (RM 4,000) Isteri: 1/8 (RM 3,000) Anak Lelaki: Baki harta (RM 13,000)
Berdasarkan penerangan di atas, dapat disimpulkan bahawa kereta tersebut tidak menjadi milik penuh isterinya walaupun dia sendiri menawarkan diri untuk melangsaikan hutang arwah, sebaliknya kereta tersebut tetap perlu dibahagikan mengikut pecahan faraid seperti contoh di atas.
Pemilikan penuh hanya boleh berlaku sekiranya ahli-ahli waris yang lain menggugurkan hak masing-masing sama ada diberikan secara percuma ataupun mereka menuntut bayaran bahagian masing-masing sebelum dilepaskan.