Dalam urusan kehidupan manusia hari ini, ramai tidak terlepas dari urusan riba terutama melibatkan pembiayaan rumah, kereta, pinjaman peribadi, kad kredit dan sebagainya.
Agak susah untuk “lari” dari hal ini namun seboleh mungkin, jika dapat menghindarinya maka jauhilah kerana ada banyak kesan buruk jika terlibat dengan riba ini.
Dikongsi dari kenyataan Mufti Brunei Darussalam, dinyatakan 8 kesan riba dalam kehidupan manusia.
Riba adalah salah satu daripada tujuh dosa-dosa besar dalam Islam. Malahan memakan hasil riba adalah sekeji-keji dosa selepas syirik kepada Allah Subahanahu Wata’ala.
Allah Subahanahu Wata’ala berfirman dalam surah Al-Imran ayat 130 tafsirnya:
“Wahai orang-orang yang beriman! Janganlah kamu makan atau mengambil riba dengan berlipat-lipat ganda dan hendaklah kamu bertakwa kepada Allah supaya kamu berjaya”
Sesungguhnya orang yang melakukan riba akan ditimpa berbagai-bagai akibat dan balasan, antaranya:-
Pertama: Harta atau wangnya tidak berkat, bahkan akan hilang atau habis. Manakala di akhirat akan diseksa sebagaimana firman Allah Subahanahu Wata’ala dalam surah Al-Baqarah ayat 276 tafsirnya:-
“Allah susutkan kebaikan harta yang dijalankan dengan mengambil riba dan dia pula yang mengembangkan berkat harta yang dikeluarkan, sedekah-sedekah dean zakatnya. Dan Allah tidak suka kepada tiap-tiap orang yang kekal terus dalam kekufuran dan selalu melakukan dosa”.
Ads
Kedua: Riba mengandungi tujuh puluh macam dosa dan dosanya yang paling ringan sekali ialah seperti seseorang berzina dengan ibunya sendiri, sebagaimana yang dijelaskan dalam sebuah hadith:
“Dari Abu Hurairah Radiallahu Anhu katanya, Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam bersabda: Riba itu mengandungi tujuh puluh macam dosa, yang paling ringan sekali umpama seorang lelaki yang menekahi (mengauli) ibunya sendiri” (Riwayat Al-Imam Ibni Majah)
Ketiga: Setiap mereka yang berurusan dengan riba atau mengamalkannya akan berada jauh dari rahmat Allah Subahanahu Wata’ala sebagaimana hadith Rasulullah Sallahu Alahi Wasalam maksudnya:
“Dari Jabir Radiallahu Anhu katanya: Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam melaknat orang yang makan riba dan orang yang memberi wakil pada riba dan penulisnya dan dua saksi. Sabda baginda: Mereka itu semuanya sama pada hukum mengambil riba” (Riwayat Al-Imam Muslim)
Keempat: Riba menjadi punca turunnya bala dan bencana di dunia serta azab dan seksanya di akhirat.
Ads
Kelima: Ditakuti mati dalam kesudahan yang buruk.
Keenam: Disebutkan dalam kitab Al-Kabai’r bahawa orang yang menggamalkan riba akan terus diseksa dari mula masa kematiannya hingga dihari kiamat dengan berbagai-bagai seksaan.
Ketujuh: Pada hari kiamat, orang yang menggamalkan riba akan dibangkitkan dalam keadaan terhuyung hayang kerana Allah Subahanahu Wata’ala telah memberatkan dan membesarkan perut mereka akibat memakan benda yang haram di dunia. Oleh itu, mereka tidak dapat berdiri tetap melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan. Perkara ini telah dijelaskan dalam firman Allah Subahanahu Wata’ala dalam surah Al-Baqarah ayat 275 tafsirnya:
“Orang-orang yang memakan (mengambil) riba itu tidak dapat berdiri betul melainkan seperti berdirinya orang yang dirasuk syaitan dengan terhuyung hayang kerana sentuhan syaitan itu. Yang demikian ialah disebabkan mereka mengatakan: “Bahawa sesungguhnya berjual beli itu sama sahaja seperti riba”. Padahal Allah telah menghalalkan berjual beli (berniaga) dan mengharamkan riba…”
Kelapan: Tidak akan masuk syurga dan tidak akan merasa nikmatnya.
Ads
Justeru, seseorang yang terlibat dengan mengamalkan riba hendaklah segera bertaubat serta tidak mengulanginya lagi. Namun bagaimanakah dengan kedudukan faedah atau bunga yang telah diperolehinya hasil daripada mengamalkan riba itu? Dan apakah tindakan yang sewajarnya dilakukan dengan wang tersebut?
Perlu diketahui bahawa wang riba merupakan wang atau harta yang tidak diketahui siapa yang empunya atau wang yang tidak bertuan. Harta yang tidak diketahui siapa empunya atau tidak bertuan itu adalah menjadi harta baitulmal.
Oleh yang demikian, wang riba itu hendaklah diserahkan kepada baitulmal untuk dibelanjakan kepada kebajikan atau muslihat umat Islam. Wang tersebut tidak boleh dijadikan sebagai hebah, sedekah dan derma. Ini kerana jika seseorang mahu melakukan ke semua amalan tersebut, hendaklah harta yang disedekahkan, dihebahkan atau didermakan itu dimiliki oleh orang yang bersedekah atau menghebahkan atau mendermakan itu.
Sudah jelas bahawa hukum muamalah riba adalah haram dan telah sabit disebutkan dalam Al-Qur’an dan hadith Rasulullah Sallahu Alaihi Wasalam. Jika seseorang mengetahui bahawa sesuatu itu dijalankan secara riba atau mengandungi riba, maka wajib dia menjauhkan diri daripada bermuamalah dengan individu atau institusi berkenaan. Bermuamalahlah dengan berpaksikan iman dan bukan semata-mata berpaksikan keuntungan harta.
Manakala bagi mereka yang telah sedar dan mengetahui akan keharaman riba, ruang atau peluang untuk bertaubat tetap terbuka luas. Oleh yang demikian, hendaklah dia berhenti dan tidak mengulangi lagi amalan riba itu.
Akhirnya, sama-samalah kita berdoa semoga kita semya terpelihara dan terhindar dari melakukan amalan riba. Dengan yang demikan semoga negara kita akan selamat dan terhindar dari segala bala bencana. Amin Ya Rabbal Alamin.
Surah Al-Baqarah ayat 275 tafsirnya:
“Oleh itu sesiapa yang telah sampai kepada-Nya peringatan larangan dari Tuhannya lalu dia berhenti dari mengambil riba maka apa yang telah diambil dahulu sebelum pengharaman itu adalah menjadi haknya dan perkaranya terserlah kepada Allah. Dan sesiapa yang mengulangi lagi perbuatan mengambil riba itu maka mereka itulah ahli neraka, mereka kekal di dalamnya”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Biar awalnya kita berubah atau terhalang melakukan dosa disebabkan pakaian dulu. Moga akhirnya nanti kita sungguh-sungguh berubah asbab hidayah yang Allah bagi.”
Begitulah. Terima kasih ustaz yang pesan ke saya dulu. Ingat sungguh sampai ke hari ini.
Moga ada kebaikan buat saya dan kawan-kawan yang lain.
Kashoorga: Jangan tunggu sampai seru baru hendak berubah.
Berkuat kuasa mulai 8 Januari 2022, individu yang ingin mengerjakan ibadah umrah ditangguhkan berikutan penularan jangkitan Omicron yang dikesan di negara ini melibatkan jemaah yang baru pulang dari tanah suci Makkah.
Penangguhan ini dilakukan bagi membolehkan kadar jangkitan akibat varian Omicron ini dapat dikekang buat sementara waktu.
Memetik laporan Berita Harian, Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin, ketika mengumumkan keputusan itu berkata larangan berkenaan akan kekal berkuat kuasa sehingga tarikh yang akan dimaklumkan kelak.
Katanya, tempahan tiket penerbangan perjalanan umrah yang baharu ditangguhkan berkuat kuasa, hari ini.
“Jemaah umrah pula perlu menjalani kuarantin wajib di stesen kuarantin atau hotel tertentu seperti dikenal pasti oleh Agensi Pengurusan Bencana Negara (NADMA) bermula 3 Januari (Isnin ini).
“Bagi jemaah yang akan berlepas ke Tanah Suci hari ini hingga 7 Januari depan, mereka dibenarkan untuk meneruskan perjalanan, namun perlu menjalani kuarantin di stesen kuarantin atau hotel seperti dikenal pasti oleh NADMA apabila tiba di Malaysia.
“Hasil mesyuarat sudah mendapat persetujuan Perdana Menteri (Datuk Seri Ismail Sabri). Penilaian risiko situasi COVID-19 varian Omicron di dalam dan luar negara khususnya di Arab Saudi akan dilakukan secara berkala bagi membuat keputusan untuk membenarkan semula aktiviti umrah.
“Penangguhan sementara aktiviti umrah ini dijangka dapat membantu mengurangkan risiko penularan Omicron dalam negara dan memperlahankan peningkatan kes COVID-19,” katanya pada sidang media di Parlimen, di sini, hari ini.
Susulan keputusan penangguhan umrah, Khairy berharap ia berupaya memberi peluang dan ruang kepada kerajaan untuk membuat perancangan serta persediaan rapi dalam pengurusan jemaah, sebelum ibadat berkenaan dibenarkan semula.
Bagi jemaah yang bakal pulang ke tanah air, beliau berkata beberapa perkara perlu dipatuhi, merangkumi arahan ujian saringan sebelum pelepasan dan ketika ketibaan di Malaysia.
“Jemaah perlu melakukan ujian pengesanan COVID-19 RT-PCR dua hari sebelum tarikh berlepas dan ujian RT-PCR pada hari ketibaan.
“Menjalani perintah pengawasan dan pemerhatian selama tujuh hari di stesen kuarantin dan sekiranya bergejala, perlu melakukan ujian pengesanan COVID-19 menggunakan kit ujian pantas (RTK) antigen kendiri.
“Mereka kemudian dikehendaki melakukan ujian RT-PCR pada hari kelima dan jemaah umrah hanya akan diberi pelepasan perintah pengawasan dan pemantauan pada hari kelapan, sekiranya tiada pelanjutan kuarantin serta keputusan ujian RT-PCR pada hari kelima adalah negatif COVID-19,” katanya.
Kuarantin di hotel perlu biayaan sendiri
Menyentuh perincian mengenai kos kuarantin, Khairy berkata jemaah umrah akan diberikan pilihan sama ada ingin ditempatkan di hotel sekiranya bersedia untuk menanggung bayaran sepenuhnya atau memilih kemudahan kerajaan untuk yang kurang berkemampuan.
Jelasnya, NADMA akan mengenal pasti stesen kuarantin yang selesa untuk menempatkan jemaah umrah dalam tempoh dua hari ini.
“Kita sedang berbincang dengan Kementerian Pelancongan, Seni dan Budaya dan Persatuan Agensi Pelancongan Umrah dan Haji (PAPUH) mengenai bagaimana untuk uruskan mereka yang terkesan ini (dengan arahan penangguhan umrah).
“Antara pertimbangan yang diutarakan adalah menjadualkan semula penerbangan mereka atau memulangkan wang jemaah, dan ini sedang dilakukan dalam kalangan agensi pelancongan berkaitan.
“Justeru, saya minta sangat kepada mereka yang ingin mengerjakan umrah untuk tangguhkan buat sementara waktu kerana mudarat lebih besar terhadap aspek kesihatan awam,” katanya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Siapa tidak mengenali bekas jaguh badminton kerana sumbangan dan jasanya yang sangat dikagumi oleh seluruh traktat Maaysia, Datuk Lee Chong Wei.
Sejak bersara dari sukan ini, Datuk Lee Chong Wei juga dilihat aktif di media sosial dan turut melakukan banyak amal kebajikan.
Terbaru nama agenda badminton ini menjadi bualan di media sosial terutama bagi umat Islam apabila dilaporkan menghulurkan sumbangan buat Masjid Al-Hidayah Kampung Sungai Penchala (MAHSP, Kuala Lumpur.
Walaupun berlainan bangsa dan agama, tetapi tidak menghalang beliau untuk memberi sumbangan peribadinya.
Ini dimaklumkan terus melalui laman sosial MAHSP beserta beberapa keping foto Datuk Lee Chong Wei sedang menghulurkan sumbangan kepada wakil masjjd.
Malah status ini juga turut dikongsi d akaun Facebook rasmi Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan.
Ternyata Perkongsian ini mendapat respon daripada warganet. Masing-masing mengucapkan terima kasih kepada beliau dan turut mendoakan agar Datuk Lee Chong Wei dimurahkan rezeki dan diberikan hidayah untuk mengenali Islam lebih mendalam.
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...