Rentetan berita dan video pernikahan artis veteran terkenal baru-baru ini ada yang mempersoalkan lafaz akad nikah yang ringkas diucapkan oleh pengantin lelaki. Lafaz hanya ‘Aku Terima’ dilihat terlalu ringkas malah dipertikaikan sama ada sah atau tidak akad nikah tersebut.
Persoalan tersebut dijawab panjang lebar oleh Mantan Mufti Wilayah Persekutuan, Dato’ Dr. Zulkifli Mohd Al-Bakri.
Soalan
Assalamualaikum Dato’ Seri. Saya ada soalan. Adakah sah sebuah perkahwinan ketika akad nikah, pengantin lelaki hanya menjawab “Aku terima” sahaja tanpa menyebutkan perkataan nikah? Hal ini kerana telah viral isu dua artis veteran terkenal telah berkahwin dan melafazkan seperti di atas ketika qabul. Mohon pencerahan. Terima kasih.
Jawapan
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW, isteri dan ahli keluarga Baginda, para sahabat Baginda serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah Baginda sehingga Hari Kiamat.
Kami mulakan dengan firman Allah SWT:
وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنثَىٰ
Maksudnya: “Dan bahawa sesungguhnya, Dia lah yang menciptakan pasangan – lelaki dan perempuan.”
(Surah al-Najm: 45)
Yakni Allah SWT menciptakan setiap daripada makhluk itu termasuklah haiwan, berpasang-pasangan yang terdiri daripada lelaki dan perempuan, atau jantan dan betina. (Lihat Ruh al-Ma‘ani, 14/68)
Kita sendiri dapat melihat bagaimana sebaik-baik manusia, yakni para rasul dan anbiya’ juga turut mengahwini wanita-wanita dan tidak mengamalkan hidup membujang. Hal ini secara jelas mengangkat martabat perkahwinan itu sendiri sebagai sunnah para rasul dan nabi terdahulu. Ini dirakamkan oleh Allah SWT di dalam firman-Nya:
وَلَقَدْ أَرْسَلْنَا رُسُلًا مِّن قَبْلِكَ وَجَعَلْنَا لَهُمْ أَزْوَاجًا وَذُرِّيَّةً ۚ
Maksudnya: “Dan demi sesungguhnya! Kami telah mengutus Rasul-rasul sebelum kamu, dan Kami jadikan untuk mereka isteri-isteri dan zuriat keturunan.”
(Surah al-Ra‘d: 38)
Firman Allah SWT dalam ayat yang lain:
وَأَخَذْنَ مِنكُم مِّيثَاقًا غَلِيظًا
Ads
Maksudnya: “Dan mereka pula (isteri-isteri kamu itu) telahpun mengambil perjanjian yang kuat daripada kamu?”
(Surah al-Nisa’: 21)
Oleh yang demikian, seseorang yang melangkahkan kaki dalam alam berumahtangga perlu tahu bahawa Allah SWT tidak mengangkat martabat sesuatu itu melainkan padanya kebaikan serta kelebihan, dan keduanya bergerak seiring dengan tanggungjawab yang wajib digalas oleh setiap pasangan.
Dalam menjawab soalan di atas, para fuqaha menyatakan bahawa suatu pernikahan itu termeterai melalui lafaz ijab dan qabul dengan sighah madhi (kata masa lalu/sudah lepas). Hal ini seperti perkataan seorang wali kepada bakal suami (pengantin lelaki): “زَوَّجْتُكَ ابْنَتِي” (Aku kahwinkan engkau dengan anak perempuanku) atau “أَنَكَحْتُكَ” (Aku nikahkan engkau).
Kemudian pengantin lelaki itu menjawab: “ قَبِلْتُ نِكَاحَهَا” (Aku terima nikahnya) atau “رَضِيْتُ” (Aku redha) kerana sighah madhi (kata masa lalu/sudah lepas) itu lebih menunjukkan kepada penyabitan dan penegasan, berbeza halnya dengan sighah mustaqbal (kata masa akan datang).
Melainkan di sisi ulama al-Syafi‘iyyah, mereka berpendapat bahawa tidak cukup pengantin lelaki itu hanya mengucapkan: “قَبِلْتُ” (Aku terima) sahaja atau “رَضِيتُ” (Aku redha) sahaja.
Bahkan pengantin lelaki mesti mengucapkan: “قَبِلْتُ نِكَاحَهَا” (Aku terima nikahnya) atau “رَضِيتُ نِكَاحَهَا” (Aku redha nikahnya). Sekiranya dia tidak menyebutkan sedemikian, maka tidak sah nikahnya menurut mazhab (pendapat muktamad al-Syafi‘i).
Manakala di sisi jumhur fuqaha’ — al-Hanafiyyah, al-Malikiyyah, al-Hanabilah dan satu pendapat al-Syafi‘iyyah — bahawa memadai/cukup pengantin lelaki mengucapkan: “قَبِلْتُ” (Aku terima) atau “رَضِيتُ” (Aku redha) sahaja dan sah pernikahan tersebut dengan sedemikian. (Lihat al-Mausu‘ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, 41/238).
Menurut al-Buhuti, ucapan pengantin lelaki, “Aku terima” memadai kerana perkara itu adalah jelas sebagai jawapan. Maka, sah perkahwinan dengannya seperti mana jual beli. (Lihat Kassyaf al-Qina‘, 11/235).
Ads
Selain daripada itu, al-Khatib al-Syirbini juga ada menjelaskan, ucapan pengantin lelaki sekadar, “Aku terima,” adalah tidak sah menurut mazhab Syafi‘i (pendapat muktamad) kerana tidak terdapat padanya secara jelas perkataan perkahwinan atau pernikahan, dan niatnya sendiri tidak mencukupi.
Manakala menurut satu pendapat lagi yang menyatakan perkahwinan dengan sedemikian itu adalah sah kerana ia kembali kepada apa yang diwajibkan (diucapkan) oleh wali seperti yang dijanjikan secara lafaz (sarih) sebagaimana pendapat yang paling sahih dalam bandingannya iaitu akad jual beli.
Akan tetapi menurutnya lagi, terdapat perbezaan antara kedua-duanya, di mana ia dianggap sebagai kinayah dan akad pernikahan tidak sah dengan kinayah berbeza halnya dengan akad jual beli.
Namun, ada pendapat menyatakan bahawa perkahwinan tidak boleh terjadi melalui cara ini sama sekali, dan ada juga yang berpendapat bahawa ia adalah sah secara mutlak. (Lihat Mughni al-Muhtaj, 4/230).
Sesungguhnya, wacana ilmiah di kalangan para ulama dan cendikiawan Islam adalah amat baik serta membina makrifah serta kefahaman yang lebih mendalam dan meluas. Kami bersetuju bahawa pandangan yang dikemukakan jelas menunjukkan kepada kita keluasan fiqh itu sendiri. Inilah yang disebutkan oleh Umar bin ‘Abd al-‘Aziz:
مَا أَحِبُّ أَنَّ أَصْحَابَ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَا يَخْتَلِفُونَ، لِأَنَّهُ لَوْ كَانَ قَوْلًا وَاحِدًا لَكَانَ النَّاسُ فِي ضِيقٍ، وَإِنَّهُمْ أَئِمَّةٌ يُقْتَدَى بِهِمْ، فَلَوْ أَخَذَ رَجُلٌ بِقَوْلِ أَحَدِهِمْ كَانَ سِعَةً
Maksudnya: “Aku tidak suka bila sahabat Rasulullah SAW tidak berbeza pandangan, sebab kalaulah ia cuma satu pandangan, maka orang ramai akan berada dalam kesempitan. Sesungguhnya mereka (para sahabat) adalah pemimpin yang menjadi ikutan. Kalaulah seseorang mengambil pandangan salah seorang dari mereka (kerana ada khilaf berlaku), dia akan berada dalam keluasan.” (Lihat al-I‘tisam oleh al-Syatibi, 2/577).
Ads
Kesimpulannya
Oleh yang demikian, berbalik kepada soalan yang diajukan, kami berpendapat bahawa ucapan balas/jawab pengantin lelaki, “Aku terima” atau “Aku redha,” sahaja sudah memadai dan mencukupi serta perkahwinan itu sudah dikira sah.
Ini adalah sebagaimana pendapat jumhur ulama serta satu pendapat dalam mazhab Syafi‘i. Hal ini kerana ia dapat difahami atau kembali semula kepada ucapan wali sebelumnya, maka jelas ucapan pengantin lelaki itu kembali/merujuk kepada pernikahan dan perkahwinan.
Sekalipun begitu, kami tidak menafikan bahawa jika pengantin lelaki mengucapkan, “Aku terima nikahnya” atau “Aku redha nikahnya” atau seumpamanya adalah lebih baik dan keluar daripada khilaf, ini lebih ihtiyat dan sempurna.
Walau bagaimanapun, dalam konteks negara kita, Malaysia, hal ehwal yang melibatkan perkahwinan penganut-penganut beragama Islam berada di bawah pentadbiran Jabatan Agama Islam dan Majlis Agama Islam negeri masing-masing. Oleh itu, ia hendaklah dikembalikan atau merujuk kepada jabatan agama Islam masing-masing. Ini bertepatan dengan kaedah menyebutkan:
حُكْمُ الحَاكِمِ يَرْفَعُ الخِلَافَ
Maksudnya: “Keputusan hakim mengangkat perselisihan.”
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Kami akhiri dengan doa:
اللَّهُمَّ رَبَّ جِبْرِيلَ، وَمِيكَائِيلَ، وَإِسْرَافِيلَ، فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ، عَالِمَ الْغَيْبِ وَالشَّهَادَةِ، أَنْتَ تَحْكُمُ بَيْنَ عِبَادِكَ فِيمَا كَانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ، اهْدِنَا لِمَا اخْتُلِفَ فِيهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِكَ، إِنَّكَ تَهْدِي مَنْ تَشَاءُ إِلَى صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ.
Maksudnya: “Ya Allah, Tuhan Jibril, Mikail, dan Israfil. Yang Menciptakan langit dan bumi, Yang Maha Mengetahui yang ghaib mahupun yang kelihatan. Engkaulah yang Menghakimi hamba-hamba-Mu di dalam apa yang mereka perselisihkan. Tunjukkanlah kami dengan izin-Mu kepada kebenaran di dalam apa yang diperselisihkan. Sesungguhnya Engkau memberi petunjuk ke arah Sirat al-Mustaqim kepada sesiapa yang Engkau Kehendaki.”
Sepanjang bulan ini kita menyaksikan pusat pengajian tinggi mengadakan majlis konvokesyen bagi meraikan kecemerlangan pelajar dalam setiap bidang yang diambil.
Dan pastinya kemeriahannya lebih terasa dengan kehadiran kedua ibu bapa yang menjadi penyokong kuat selama menimba ilmu di menara gading.
Namun bagaimana perasaannya jika bukan empunya diri yang tampil menerima skrol tetapi, ibu bapa sebagai pengganti diri kita menerima sekeping sijil yang sangat berharga ini.
Seperti perkongsian di laman sosial twitter yang tular apabila kakak kepada seorang graduan Aina Fatin Najwa, muat naik video bapanya yang naik pentas konvokesyen untuk menerima skrol adiknya yang telah meninggal dunia tahun lalu.
Dia memberitahu yang bapanya berusaha untuk jadi kuat menghadapi detik berkenaan dan hanya dalam hati tahu apa sebenar dirasai.
Malah ayahnya juga menangis sepanjang dalam perjalanan ke UiTM hingga majlis berlangsung.
Dalam posting berkenaan juga kakak allahyarham, Dzarah Nafisah Mazlan juga turut menyatakan rasa rindu dan bangga dengan pencapaian adiknya itu.
Allahyarham Aina Fatin Ajwa telah berjaya menghabiskan pelajaran di peringkat Diploma dalam jurusan Pengurusan Pelancongan di Universiti Teknologi mara (UiTM) Lendu Melaka sebelum meninggal dunia tahun lepas.
Sebaik menonton video berdurasi 31 saat itu dengan iringan lagu Salam Terakhir dendangan Allahyarham Datuk Sudirman Arshad, rata-rata mengundang sedih warganet.
Masing-masing mengakui sebak melihat ketabahan seorang bapa yang mengambil skrol anaknya di pentas konvokesyen.
Malah dapat melihat betapa erat bapanya mendakap skrol berkenaan seperti mendakap allahyarham anaknya itu yang meninggal akibat denggi berdarah.
Rata-rata mendokan agar allahyarham ditempatkan dalam kalangan orang beriman dan ahli keluarga reda atas diugaan yang diberikan oleh Allah ini.
Jauh dari lubuh hatinya, ayah juga sangat sedih dengan kehilangan adik
Video ini pendek tetapi buat air mata keluar meleleh
Nampak kuat tapi tidak. Sepanjang perjalanan ke Uitm sampai majlis berlangsung, ayah menangis
Sebak ketika bertugas
Tak sangka majlis graduasi jadi sesedih ini
Melangkah penuh bangga walau hati sedih rindukan anaknya. Paling sedih tengok dia peluk sijil..
Meninggal kerana denggi berdarah
Moga Allah berikan baraqah dan kekuatan pada ayah serta semua ahli keluarga
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Mimpi itu adalah main tidur. Tetapi mimpi juga turut memberi petanda atau sebagai perantara dari seseorang yang sudah meninggal dunia.
Seperti kisah lelaki ini yang bermimpikan anak gadisnya yang meminta dia memindahkan kubur walaupun setelah dua tahun meninggal dunia.
Dalam perkongsian daripada laman sosial Facebook Ashraf Muslim yang berkongsi satu video di mana menceritakan kisah kubur seorang gadis kecil yang sudah meninggal dunia dua tahun lepas tetapi kuburnya telah digali semula.
Dalam video yang tular berkenaan memperlihatkan di mana jenazah gadis berkenaan masih berada dalam keadaan elok dan dirinya diumpamakan seperti sedang tidur.
Berdasarkan dalam video berkenaan, gadis ini dipercayai datang ke dalam mimpi ayahnya dan meminta agar jenazahnya diubah ke tempat lain.
Ini kerana dalam mimpi berkenaan dia telah berkata seperti ini:
“Kemarilah engkau.. pindahkan kuburku kerana tetanggaku ini tidak pernah solat sampai akhirnya dia meninggal dan dikuburkan di sebelahku dan aku terganggu olehnya kerana azab”
Dan sesungguhnya apabila jenazah gadis berkenaan diangkat, kelihatan kain kapan menyelimutinya masih berada dalam keadaan yang sangat elok.
Malah raut wajah gadis ini juga erada dalam keadaan yang sangat tenang.
Dalam kaspyen ditulis oleh Ashraf Muslim, video ini memang begitu terkesan buat dirinya. Malah dia turut berasa cemburu dengan jenazah adik kecil ini dan berdoa agar Allah menolongnya untuk menjaga solat 5 waktu serta kuatkan imannya.
Allahuakbar.. Video ini mmg terkesan buatku. Rasa cemburu dgn jenazah adik ini. “Ya Allah.. tolonglah aku utkku menjaga solat 5 waktu setiap hari dan kuatkan imanku ini, matikanlah aku dalam keadaan yg dimulai olehmu dan tempatkanku bersama mereka yang beriman sewaktu ku dialam barzakhmu..amin”
Sebaik muat naik video ini, warganet turut memberi respon dengan mendapat butang share 12K dan butang like pula lebih 15K.
Rata-rata meninggalkan komen yang cukup baik dan menganggap video ini sebagai satu peringatan buat mereka betapa besarnya kekuasaan Allah.
Cheetah MooiAl fatihah subhanallah Allahuakbar sungguh besarnya kuasa Allah swt Kn.
Sri Hamidahya allah sunguh cantik arwah anak itu yang menjaga solat limawaktu
Ross Nor Azimah AzizSubhanallah diberi rezeki ku melihat kebesaran Allah SWT
Al fatihan utk ank syurga ..Aamiin
Sarin NingsihMasha Allah.. Allahuakbar.. semoga kita termasuk dlm golongan yg menjaga solat dan matikanlah kami dlm keadaan husnul khotimah.. Aamiin.
Apizal ApizalAllahuakbar….cantiknya jenazahnya….semoga arwah di tempatkn org 2 beriman…aminn
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Apa lah gunanya miliki rumah mewah bak istana andai malaikat Rahmat pun enggan menghampirinya. Harta yang ada tidak terasa nikmatnya; ada sahaja perkara perkara buruk menimpa pemiliknya.
Tak betah diduduk di rumah! Sepatutnya rumah itu laksana syurga di dunia, namun lain pula jadinya.
Ini semua kesan daripada tiada rahmat dan berkat Allah SWT.
Jika kita selami, rasa tidak ‘ngam’ ini, ia berpunca daripada tiadanya kunjungan malaikat Rahmat yang membawa berkat daripada Allah.
Sekarang tiba pula persoalan, bagaimana kita nak undang kehadiran malaikat Rahmat ini?
Sudah tentu kita inginkan kehidupan yang tenang, aman, damai, menguntungkan dan segala jenis kebaikan mengalir masuk ke rumah kita berkat kehadiran malaikat Rahmat.
Dalam tidak sedar, ada perbuatan kita menyebabkan malaikat Rahmat tidak sudi masuk ke rumah. Cuba nilai punca berikut dan atasinya segera.
1. Rumah yang penghuninya memutuskan tali persaudaraan.
Sesungguhnya menghubungkan silaturahim adalah wajib, manakala memutuskannya adalah satu dosa besar.
2. Rumah yang penghuninya menderhaka kepada ibu bapa.
Anak-anak wajib berbuat baik kepada ibubapa tanpa syarat, perlu taat dan menghormati mereka. Jangan sesekali menderhaka dan mengguris hati mereka kerana ia adalah dosa besar.
Reda Allah terletak kepada reda ibubapa. Kita tidak mahu ibubapa membenci kita kerana jika ia terjadi Allah juga akan murka terhadap kita.
3. Rumah yang penghuninya memakan harta anak yatim.
Anak-anak yatim adalah golongan yang wajib dilindungi dan dilimpahi dengan kasih sayang. Jangan sesekali kita cuba memakan dan menggunakan harta mereka.
Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Sebaik-baik rumah orang Islam ialah rumah yang tinggal di dalamnya anak yatim yang diberi layanan baik terhadapnya.
Dan seburuk-buruk rumah orang Islam ialah rumah yang tinggal di dalamnya anak yatim yang dianiaya.”
Kehadiran anjing di dalam rumah akan menjejaskan kebershan dan kesuciannya. Dibimbangi ada najis seperti air kencing dan jilatannya pada mana-mana bahagian rumah seperti lantai atau perabot.
Riwayat Imam Al-Bukhari menyatakan, Abi Talhah mendengar baginda Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:
“Tidak akan masuk malaikat ke dalam rumah yang ada di dalamnya anjing dan tidak pula masuk ke dalam rumah yang ada di dalamnya patung.”
5. Penghuni yang mengadakan majlis tetapi menyimpang jauh dari ajaran Islam atau sesat.
Sebarang acara yang tidak diisi dengan zikir seperti bertasbih, bertahmid, bertakbir dan tidak diisi ucapan selawat dan salam ke atas junjungan Nabi SAW perlu dihentikan.
Ini disifatkan sebagai kelalaian, kerugian dan penyesalan disebabkan hilangnya kebajikan, tidak mendapat apa-apa ganjaran atau pahala. Malaikan Rahmat akan menjauh dan syaitan pula akan menghampiri.
Rasulullah SAW pernah bersabda, “Tidaklah satu kaum duduk dalam satu majlis di mana mereka tidak berzikir kepada Allah SWT melainkan ditimpakan ke atas mereka pengurangan pahala.” (Riwayat Al-Imam Ahmad)
6. Rumah yang penghuninya suka menghamburkan kata-kata cemuhan, nista dan makian.
Ini melambangkan keperibadian yang muflis. Penghuni yang suka mencaci, memaki sesama saudara Islamnya, mengeji sebarang kejadian alam, penyakit dan banyak lagi.
Tiada satu perkataan yang baik pun keluar daripada mulutnya. Kita patut menjaga lisan,berkata perkara yang baik-baik sahaja agar malaikat Rahmat sudi menghampiri rumah kita.
7. Rumah yang penghuninya dilaknat.
Golongan yang dimaksudkan ialah orang yang terbabit dengan arak dan rasuah, orang yang merubah ciptaan Allah seperti membuat tatu pada tubuh badan, mencukur atau menipis bulu kening, lelaki yang menyerupai perempuan dan perempuan yang menyerupai lelaki.
Sebenarna amat mudah untuk kita mengundang malaikat Rahmat datang dengan cara mengelakkan perkara-perkara yang dilarang dalam agama. Semoga dengan perkongsian ini, kita dapat perbetulkan apa yang salah selama ini.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...