Seperti yang kita maklum, kerajaan melalui Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) masih lagi berusaha dengan gigih melawan wabak COVID-19 ini.
Dan barisan pejuang kita tetap bekerja tanpa henti meskipun sudah memasuki bulan Ramadan.
Namun tidak dinafikan, dugaan dihadapi sangat besar apatah lagi berdepan cuaca panas ketika ini dengan terpaksa memakai Pakaian Perlindungan (PPE).
Dalam satu posting di laman sosial Facebook, salah seorang frontliner Nurul Nadirah berkongsi pengalamannya bekerja di awal Ramadan ketika musim COVID-19 ini.
Menurutnya oleh kerana bekerja tanpa henti, menjelang petang seorang demi seorang frontliner rebah dengan masih berpakaian lengkap PPE.
Ketika itu pihak KKM menerima lebih kurang kemasukan 20 bas membawa 400 peplajar yang baru pulang dari Cairo.
Tambahnya lagi oleh kerana bekerja enam jam tanpa berhenti, badan mereka semakin lemah, ada yang muntah, ada juga yang hampir pitam, malah badan juga jadi menggigil.
Namun semua dilalukan dan perlu ditempuhi demi bekerja untuk negara.
Dugaan di awal Ramadhan yg perlu ditempuhi untuk negara
Awal pagi semua bertenaga, beralih petang sorang demi sorang rebah dgn full ppe. Menerima kemasukan lebih kurang 20 bas seramai dalam 400 org pelajar dari Cairo.
Kemasukan 6 jam tanpa henti, badan makin lemah, ada yg dah muntah, ada yg hampir pitam, ada yg badan dah menggigil.
Bukan mudah nak lalui perjalanan ini
Aku pun dah lemah di celah mesin fotostat
Posting yang dibuat mendapat perhatian warganet. Masing-masin mendoakan agar semua frontliner terus kuat dan berjuang demi negara.
Atikah Ghani Kak nad Nurul Nadirah keep strong..always pray the best for u n others frontliner
Roy Adnan Semoga terus kuat. Teruskan berjuang. Kami tetap berdoa untuk korang semua. Kita mesti menang. Jaga diri.
Zayn Yusoff Thanks..and stay strong…tc and be safe..
Radzman Man Terbaikkk perjuangan di bulan Ramadhan…
Ali Bais Bin Hambog Semoga di permudhkan segala urusannya Aamin
Shafie Abighanie Be strong Nurul Nadirah.. u can do it.. always pray for ur good health our front liners.. u r the best..!!
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Indahnya Akhlak Tanpa Malukan Sesiapa, Pensyarah Hadis Dr Kamilin Kongsi Kenangan Profesor Selit 2500 Riyal Diam-Diam
Kecoh di media sosial kisah pensyarah dari UiTM Seri Iskandar, Perak yang dilihat melontarkan kata-kata agak kasar terhadap golongan B40 atas insiden pelajar tidak mempunyai komputer walau sudah di semester 5. Walau pelajar itu dikatakan sudah tamat pengajian, ada pro dan kontra dalam isu ini dan ia mengikut apa yang kita fikirkan, sama seperti penciptaan manusia yang agak unik dengan pelbagai pemikiran.
Ini kerana penciptaan manusia berbeza dengan maklukNya yang lain kerana dilebihkan dengan pengurniaan akal fikiran dan banyak lagi. Allah SWT berfirman:-
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ
Maksudnya: “Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).” (Surah al-Tin: 4).
Bahkan manusia itu juga dibahagi kepada tiga iaitu mereka yang berilmu, yang belajar dan yang tidak berilmu dan tidak belajar.
Saidina Ali R.A berkata:-
النَّاسُ ثَلَاثَةٌ: فَعَالِمٌ رَبَّانِيٌّ، وَمُتَعَلِّمٌ عَلَى سَبِيلِ نَجَاةٍ، وَهَمَجٌ رَعَاعٌ أَتْبَاعُ كُلِّ نَاعِقٍ، يَمِيلُونَ مَعَ كُلِّ رِيحٍ
Maksudnya: “Manusia ada tiga jenis: Seorang alim rabbani (yang takut kepada Allah SWT) dan seorang murid (pelajar) yang ingin selamat, dan selain itu rakyat jelata pengikut tiap suara seruan, condong mengikut arah angin.
Justeru, di sebalik insiden yang terjadi ini, ia mengikut apa yang kita fikirkan sama ada berilmu atau tidak.
Dalam pada itu, Pensyarah Hadis yang juga penulis terkenal, Dr Kamilin Jamilin di fbnya berkongsi satu kenangan ketika belajar di Riyadh dahulu dan bagaimana sikap Profesor yang terlalu baik di mana menyelitkan wang di dalam sampul secara diam-diam di sebalik kesusahan dilaluinya dahulu.
Ya, betapa indahnya akhlak tanpa memalukan sesiapa. Baca perkongsiannya:-
Masa saya belajar di Riyadh dulu, pernah ada masa-masa kita rasa terhimpit dengan kesempitan wang, sebab perlu menyara keluarga, bayar sewa rumah yang mahal dan sebagainya.
Beberapa kali masa saya rasa sebegitu, tiba-tiba lepas habis kelas, pensyarah saya Prof. Dr. ‘Ali al-Sayyah diam-diam meletakkan satu sampul di meja saya. Di dalamnya ada 2500 riyal! Bukan sekali! Seolah-olah beliau macam tahu apa yang pelajarnya ini rasai walaupun saya tidak pernah meminta apa-apa.
Pernah juga beliau memanggil saya ke pejabatnya dan memberikan saya beberapa peralatan komputer untuk kegunaan pengajian saya dan kata sambil tersenyum: “Ini hadiah untuk pelajar yang rajin”.
Beliau tidak pernah merendahkan sesiapa, sebaliknya sentiasa membantu dan memberi galakan yang terbaik. Akhlaknya itu membuatkan saya pernah berkata di dalam hati: “Suatu hari nanti, aku ingin menjadi pembimbing kepada pelajarku seperti guruku ini dan usaha buat kepada pelajarku seperti apa yang beliau buat kepada diriku!”.
-Dr. Kamilin Jamilin-
** Gambar laptop hadiah daripada insan istimewa di Riyadh pada tahun 2010 yang masih elok saya gunakan sampai hari ini.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Kalau Mahu Curah Perasaan, Beritahu Allah Sahaja Bukan Sesiapa
Dahulu, jika ada masalah, kita akan curah perasaan pada orang terdekat seperti suami, isteri, adik beradik, kawan, kaunselor atau sesiapa sahaja, dengan harapan dapat melepaskan tekanan. Hari ini, peranan itu kemudiannya dipermudahkan dengan adanya sosial media.
Nampaknya, kita menggunakan sosial media untuk meluahkan segalanya. Curahan hati itu pula ada yang ditulis secara terus terang dan ada dengan cara memberi simbol atau isyarat tidak langsung.
Artikel berkaitan: Rebut 10 Pahala Besar Kerana Menyantuni Anak-anak Yatim
Artikel berkaitan : Walaupun Gaji Kecil Janda Enggan Tuntut Nafkah, “Allah Maha Kaya, Tuntut Sahaja DenganNya”
Namun hakikatnya masalah yang dihadapi sedikitpun tidak berjaya menyelesaikan masalah malahan bertambah buruk kerana curahan hati di sosial media bermakna kita menelanjangi kehidupan kita kepada orang luar yang kita tidak kenal secara dekat dan mereka juga bukan ahlinya.
Lantas bagaimana untuk melepaskan segala apa yang terbuku dalam hati? Kepada siapa wajar dicurahkan?
Kita ikuti penjelasan pendakwah terkenal Indonesia iaitu Habib Ali Zaenal Al Kaff berkaitan curahan hati ini.
Pesan ulama,”Walaupun seorang isteri, jangan pernah menceritakan kisah lama kamu kepada suami kamu. Walaupun kamu seorang suami, jangan perasan untuk kelihatan romantik dengan menceritakan masalah kamu, keburukan kamu, kisah silam kamu yang buruk kepada isteri kamu kerana, tidak ada tempat curahan hati yang lebih baik kecuali Allah SWT,”
Allah Maha Menutupi segala keburukan atau aib kita. Tapi kalau manusia? Manusia punyai banyak kelemahan, apatah lagi mudah tercuit apabila dihasut dan digoda syaitan.
“Pasti di saat dia berasa benci atau marah pada kamu, segala sesuatu tentang keburukan kamu akan disebarkan. Itu lah manusia. Makanya jangan pernah menceritakan apa pun keburukan kamu atau kisah silam kamu kepada orang lain,”
Hakikatnya apa pun juga dosa dari kisah silam kita, Allah pasti akan hapuskannya. Jangankan dosa kecil, dosa besar sekalipun akan dimaafkan, dengan syarat, kita datang kepada Allah dengan hati ikhlas bersama tiga syarat berikut :
- Menyesali perbuatan itu
- Tidak mengulangi kesilapan atau kesalahan itu
- Ada kemahuan kuat untuk tidak mengulanginya lagi dan meninggalkannya terus.
Pada saat itu, maka Allah pasti akan mengabulkan doa kita. Allah SWT pasti akan menerima taubat kita.
Kashoorga : Berbeza keadaanya masyarakat kita hari ini lebih suka curah perasaan dalam sosial media. Elakkan lah daripada mengadu di mana –mana platform sosial media. Mengadu lah kepada Allah SWT yang Maha Berkuasa.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Aurat Pesakit Muslimah: Antara Maruah & Darurat, Mana Yang Patut Didahulukan!
“Bukan sakit bersalin yang saya takutkan. Tapi saya serik dengan keadaan dan situasi sepanjang proses kelahiran. Tambah lagi jika datang doktor bersama pelajar-pelajar perubatan lelaki. Seorang demi seorang melihat dan pegang bahagian ####### saya… kata mereka nak tahu ‘bukaan’ rahim berapa…”
Luahan di atas adalah antara suara pesakit yang selalu dilontar ke blog penulis. Pengalaman penulis di hospital juga sedikit sebanyak membenarkan kegusaran sedemikian.
Ditambah lagi dengan kesedaran beragama yang semakin baik di kalangan Muslim Malaysia, maka isu aurat wanita semasa mendapatkan rawatan menjadi sensitiviti dan hak yang semakin perlu diberi perhatian sama ada oleh pesakit, perawat mahupun pihak pemerintah.
Hukum Aurat Pesakit
Sebagaimana Muslim keseluruhannya wajib menutup aurat di hadapan bukan mahram, tidak boleh memandang, bersentuhan apatah lagi berkhalwat dengan insan berlawanan jantina maka hukum yang sama juga ditaklifkan kepada perawat dan pesakit berlainan jantina.
Hukum ini jelas di dalam Surah An-Nur (30-31) agar kedua-dua Mukmin dan Mukminat menundukkan pandangan, menjaga kemaluan dan tidak mendedahkan badan mereka kecuali kepada yang berhak.
Dalam hal ini juga, kebanyakan fatwa ulamak tidak mengharuskan pesakit dirawat perawat berlainan jantina sedari awal lagi atas alasan menutup ruang maksiat, mengelak fitnah di samping menjaga maruah dan sifat malu wanita,. Mereka juga menggesa perawat agar mahir dalam merawat pesakit sama jantina semata-mata. Justeru, hukum asal melihat aurat pesakit berlainan jantina adalah haram sama sekali.
Darurat Melihat Aurat Pesakit
Bagaimanapun hukum asal di atas tertakluk kepada keadaan biasa sahaja. Apabila berlaku keperluan luar biasa iaitu darurat, maka hukum asal itu akan terangkat mengikut satu Kaedah Fiqh “ad-Dharurah Tubihu al-Mahzurat” atau ‘Darurat Mengharuskan yang Terlarang’.
Antara darurat utama adalah untuk memelihara nyawa, seperti digariskan dalam prinsip Maqasid Syariyyah. Dalam kes kecemasan nyawa seperti kebakaran, lemas, kemalangan, serangan jantung, tercekik, sawan, nazak, proses kelahiran luar biasa seperti pembedahan, shoulder dystocia, tumpah darah dan lain-lain seerti dengannya, maka soal Ihtilat dan aurat tidak wujud. Malah menjadi kewajipan doktor yang layak yang berada berdekatan tanpa mengira beza jantina untuk merawat. Dan pesakit yang menolak rawatan sehingga dia mati dianggap berdosa seperti membunuh diri.
Kadar Darurat
Walaupun begitu, keharusan perawat melihat atau pesakit mendedahkan aurat seperti telah dinyatakan tertakluk pula kepada satu Kaedah Fiqh seterusnya iaitu “ad-Dharurah Tuqaddar bi Qadariha” atau ‘Darurat itu Mengikut Kadar Keperluannya’. Jika ada bahagian aurat yang perlu didedahkan, maka cukuplah setakat yang perlu untuk prosedur itu tanpa melampaui bahagian badan lain. Justeru kadar darurat ini akan berubah mengikut keberadaan (availability), capaian (accessibility) dan had (limitation) bentuk perawatan, kepakaran, logistik dan bilangan doktor Muslim yang ada.
Dari segi perawatan, ada prosedur yang bersifat pemeriksaan, penyiasatan, penyelidikan mahupun terapeutik (penyembuhan). Contohnya ujian Pap Smear adalah penyiasatan rutin semata-mata, bukannya langkah terapeutik untuk menyelamatkan nyawa ketika terdesak. Dalam hal ini, pesakit masih mempunyai ruang untuk meminta doktor wanita atau mencari klinik lain bagi mengelak diperiksa doktor lelaki.
Namun begitu, ada perkara yang memerlukan doktor pakar tertentu untuk memeriksanya. Contoh mudah adalah apabila penyakit telinga yang memerlukan pakar ENT memeriksa dengan rapi. Begitu juga pembendahan barah payudara yang memerlukan pakar bedah. Umum mengetahui tidak semua tempat mempunyai doktor pakar perempuan. Maka mendapatkan rawatan di bawah doktor pakar lelaki dikira darurat akibat kurangnya Muslimah yang pakar dan masalah logistik untuk ke tempat yang lebih jauh.
Hal ini bukanlah suatu yang pelik dan telah berlaku sejak zaman Nabi s.a.w lagi di mana Sahabiyah wanita seperti Umm `Atiyah, Umm Sulaym dan ar-Rabi’ binti Muawwath r.a. menjadi jururawat merawat Sahabat berlainan jantina yang cedera semasa perang, lantaran kebanyakan Sahabat lelaki memenuhi tanggungjawab jihad di barisan depan medan tempur.
Situasi semasa juga menyumbang kepada keadaan darurat apabila tidak ramai doktor wanita dihasilkan dalam bidang tertentu. Contoh jelas ialah apabila pakar sakit puan dilihat ramai lelaki. Perlu dimaklumi bahawa hal ini berlaku akibat peluang Muslimah melanjutkan pelajaran dalam bidang perubatan sekitar lebih 20 tahun dahulu amat terhad dan fakulti perubatan tempatan masa itu hanya ada tiga buah.
Namun masalah ini semakin baik seiring dengan bertambahnya peluang buat Muslimah hari ini. Dalam darurat sebegini, Majma’ Fiqh Islami telah memberi panduan untuk pesakit wanita dalam memilih perawat; yang utamanya mencari perawat Muslimah, dan jika tidak ada diikuti perawat wanita non-Muslim, seterusnya perawat lelaki Muslim, dan akhir sekali perawat lelaki non-Muslim.
Tanggungjawab Pesakit
Selain yang disebutkan di atas, pesakit juga perlu maklum hak autonomi mereka ketika mendapatkan rawatan, iaitu mereka berhak memilih atau menolak bentuk rawatan dan perawat tertentu dengan syarat mereka telah diberi informasi selengkapnya. Namun dalam kes kecemasan dan terhad perawat yang layak, mereka harus terima seadanya. Di samping meminta hak mereka agar dihormati, mereka juga harus faham limitasi sistem kesihatan yang ada buat masa ini.
Mereka harus memainkan peranan agar hak dan sensitiviti mereka berkenaan aurat ini sentiasa dimaklumi pihak perawat dan juga autoriti yang bertanggungjawab menyediakan khidmat perubatan. Mereka boleh bertindak sebagai pendesak (public pressure group) agar aurat mereka terjaga semasa mendapatkan rawatan melalui advokasi di saluran media, NGO atau Lembaga Pelawat Hospital. Hasilnya dapat dilihat dengan bertambahnya jumlah perawat Muslim yang prihatin di peringkat kementerian dan hospital. Ada antara mereka yang menubuhkan Hospital Islam atau hospital khusus wanita yang menerapkan amalan perubatan menepati Syariah. Ini semua wujud akibat kesedaran dan permintaan (demand) dari komuniti Muslim yang semakin peka di negara ini.
Namun pesakit juga harus faham bahawa keadaan ideal yang mereka idamkan tidak mampu wujud sekelip mata. Maka mereka harus berkorban buat masa ini untuk kesenangan masa depan. Sebagai contoh, mereka perlu beri kerjasama kepada pelajar perubatan Muslim yang ingin mempraktikkan kemahiran temubual, memeriksa dan melakukan prosedur ke atas mereka.
Masyarakat awam juga perlu realistik terhadap desakan mereka. Contohnya, seorang suami yang kuat pegangan agama bertegas mahukan hanya doktor atau bidan perempuan mengurus isterinya yang bersalin tengah malam, namun dalam masa sama dia pula menghalang isteri atau anak perempuannya dari menceburi bidang perubatan atas alasan agama berpendapat perempuan lebih baik di rumah. Pendirian yang kontradik ini tidak membantu menyumbang kepada sistem perkhidmatan kesihatan yang lebih baik kepada pesakit Muslimah.
Tanggungjawab Perawat
Walaupun diakui bahawa kod etika perubatan global menetapkan perbezaan jantina tidak harus menjadi halangan untuk doktor menjalankan tugasnya kepada pesakit, namun menjadi tanggungjawab doktor Muslim mengamalkan tuntutan agamanya demi kemaslahatan pesakit. Sebagai contoh, pesakit perempuan yang koma tiada tanggungjawab dan tidak mampu menutup aurat sendirinya, justeru doktor atau jururawat yang peka boleh melindungi auratnya dengan sesuatu dan menutup dengan tabir atau langsir penghadang dari orang yang lalu lalang.
Begitu juga apabila terpaksa memeriksa bahagian sulit pesakit lain jantina, hendaklah dibawa pengiring ketiga (chaperon) dari ahli keluarga atau staf. Jika ia pemeriksaan rutin tanpa dibuka aurat, harus juga dibawa chaperon atau berada di tempat terbuka demi mengelakkan suasana syak, khalwat dan fitnah. Maruah (modesty) pesakit dan rahsia (confidentiality) mereka juga harus dijaga dengan tidak mendedahkan bahagian tubuh melebihi keperluan. Saranan-saranan ini sebenarnya telah sedia termaktub di dalam Kod Etika Professional seorang doktor.
Sebagai kesimpulan hukum asal melihat aurat pesakit lain jantina adalah tidak dibenarkan melainkan terdapat darurat mendesak. Perawat dan pesakit mestilah menunjukkan perasaan tidak reda di dalam hati terhadap situasi tersebut, ia hanya terpaksa direlakan akibat darurat. Darurat pula harus ditangani seadanya bergantung kepada faktor-faktor keselamatan nyawa, logistik, kemahiran dan bilangan perawat. Kedua-dua pihak pesakit dan perawat bertanggungjawab untuk menjaga aurat dan kehormatan pesakit serta berusaha mewujudkan biah sistem perkhidmatan perubatan yang lebih mesra Muslimah.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI