Setiap kali bertemu ibu ayah, selain memeluk kita biasa akan mencium tangan insan yang membesarkan kita. Kerana dengan kedua belah tangan itulah mereka membesarkan kita, mendidik dengan penuh kasih sayang, mengajarkan kita hal ilmu dunia dan akhirat, membelanjakan wang untuk menyekolahkan serta berbagai lagi hingga kita menjadi insan berguna hari ini.
Berkongsi adab mencium tangan, kita pasti biasa melihat seseorang mengucup belakang tangan orang yang lebih tua darinya. Ia perkara yang langsung tidak salah namun mencium telapak dan belakangnya membawa erti berbeza.
Satu perkongsian ilmu dari Ustadz Abdul Mannan Jamaluddin yang juga kembar tiga ini di mana kesemuanya menghafal Al-Quran mengenai adab mencium tangan, menjelaskan mencium belakang tangan disebut sebagai taadduban sementara mengucup telapak disebut tabarrukan.
“Dari segi adab, anak-anak bukan mencium belakangnya saja tapi harus telapaknya juga. Ini kerana melalui telapak itulah, ibu bapa mencari rezeki untuk kita, bersedekah, membuka helaian al-Quran, berdoa, berwuduk, bersujud dan orang tua kita menggunakan tangan bahagian ini.
“Maknanya ketika kita bersalam mencium telapak tangan ibu bapa, kita mengambil keberkahan di dalamnya. Sementara adab mencium belakang tangan bermaksud penghormatan. Sebab itulah kalau mencium tangan orang tua, ciumlah telapak dan kemuian atasnya juga,”katanya.
Hal yang sama, boleh juga para isteri praktikkan kepada suami kerana sosok itulah yang keluar di Subuh hari mencari rezeki buat kita dan anak-anak.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Qunut Nazilah, Doa Kita Untuk Palestin. Ini Cara Pelaksanaan & Bacaannya
Rentetan serangan tentera Israel di Semenanjung Gaza, Palestin, kita diseru membuat solat hajat dan membaca Qunut Nazilah bagi kesejahteraan dan keselamatan saudara seagama kita.
Namun kalangan kita mungkin masih ada yang belum memahami tentang apa itu qunut nazilah yang dimaksudkan ini.
Apa itu Qunut Nazilah
Menurut mantan Mufti Wilayah Persekutuan, Datuk Seri Dr Zulkifli Mohamad Al-Bakri, qunut pada asasnya merupakan suatu doa.
Terdapat dua jenis bacaan doa qunut iaitu Qunut Ratibah yang sering dibaca ketika solat Subuh pada iktidal rakaat kedua dan semasa solat sunat witir bermula pertengahan bulan Ramadan, ungkapnya.
“Satu lagi dikenali sebagai Qunut Nazilah. Inilah doa yang disunatkan untuk dibaca di dalam solat ketika berlaku sesuatu musibah atau bencana khususnya melibatkan Muslim,” katanya dipetik menerusi laman web maktabahalbakri.com.
Rasulullah membawa doa ini ketika berlaku perkhianatan
Dr Zulkifli kemudian mengemukakan sebuah hadis yang mana Rasulullah SAW membaca Qunut Nazilah ketika berlaku perkhianatan dan pembunuhan ke atas beberapa sahabat Baginda SAW.
Antaranya Anas bin Malik RA meriwayatkan bahawa: “Bahawasanya Ri’lan, Zakwan, Usaiyah dan puak Lahyan meminta bantuan daripada Nabi Muhammad SAW untuk menyediakan kepada mereka beberapa orang lelaki untuk memerangi musuh mereka.
Maka Baginda SAW menghantarkan kepada mereka 70 orang lelaki dari golongan Ansar yang dikenali sebagai al-Qura’ (penghafaz al-Quran). Maka mereka ini membantu untuk mengumpul katu api pada siang dan bermunajat kepada ALLAH pada waktu malam. Ketika mana mereka (golongan Ansar) sedang berada di lembah Ma’una, mereka dibunuh dan dikhianati. Apabila berita ini sampai kepada Rasulullah, Baginda membaca Qunut (Nazilah) selama sebulan dalam solat Subuh mendoakan (kecelakaan) ke atas puak Arab, Ri’lan, Zakwan, Usaiyah dan puak Lahyan.” (Hadis Riwayat al-Bukhari)
Berdasarkan nas dan perbahasan para ulama, Dr Zulkifli menjelaskan, diharuskan untuk kita membaca Qunut Nazilah ketika umat Islam ditimpa musibah besar yang boleh memudaratkan agama suci itu dan Muslim secara keseluruhan sama ada diperangi secara nyata atau dikhianati musuh.
Pelaksanaan Qunut Nazilah
Qunut Nazilah boleh dibaca pada setiap solat fardhu: Zohor, Asar, Maghrib, Isyak dan Subuh. Ia dibaca pada rakaat terakhir selepas bangun dari Rukuk untuk iktidal. Doa dibaca ketika berdiri untuk Iktidal.
Ada tiga cara membaca doa tersebut, iaitu kita boleh memilih salah satu dari cara-cara berikut:
-Membaca doa Qunut sepertimana yang biasa dibaca ketika solat Subuh.
-Membaca Qunut Nazilah sahaja
-Membaca Qunut subuh dan diikuti dengan Nazilah
Bacaan Qunut Nazilah
Sumber: Sinar Harian, Jabatan Kemajuan Islam Malaysia, Akuislam.com
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Risau Aurat Isteri. Apa Hukumnya Doktor Lelaki Sambut Kelahiran Anak?
Setiap pasangan memang teruja apabila bakal sambut kelahiran anak, apatah lagi ia merupakan cahayamata pertama. Pelbagai persiapan awal telah dibuat agar kelahiran berjalan lancar termasuklah menginginkan doktor wanita yang menyambut kelahiran anak itu nanti.
Namun kita hanya merancang, ada ketikanya ibu terpaksa terima hakikat doktor yang bertugas untuk menyambut kelahiran pada hari itu adalah seorang doktor lelaki. Mustahil untuk menunda kelahiran di saat genting ketika itu.
Artikel berkaitan: Adab Sambut Kelahiran Bayi Bukan Azan & Iqamat Sahaja, Ayah Please Take Note!
Artikel berkaitan: Amar Baharin Kongsi Ayat Dari Surah Al-Imran Mohon Isteri Jadi Wanita Solehah, Sempena Ulang Tahun Kelahiran
Tak kan nak halau doktor lelaki itu? Jadi bagaimana agaknya pandangan Islam? Kita ikuti penjelasan ustaz Dr. Irwan bin Mohd Subri bagi meredakan keresahan ibu hamil yang ingin menjaga auratnya.
“Isu doktor wanita menyambut kelahiran kembali menggegar alam maya. Isunya ialah suami dan netizen tidak mahu doktor lelaki menyambut kelahiran dan tidak mahu doktor lelaki melihat, menyentuh apa tah lagi menyeluk (istilah tepat ialah pemeriksaan bukaan) faraj isteri,” ujarnya di awal coretan
Hukum asal atau yang dikatakan hukum azimah ialah haram melihat faraj wanita lain saja-saja (tanpa sebab kukuh). Dalam hal ini, ia terpakai kepada doktor lelaki dan wanita.
“Maksudnya orang lelaki yang bukan suami tidak boleh (haram) melihat faraj wanita lain termasuklah faraj mahramnya tanpa alasan kukuh. Begitulah juga orang wanita tidak boleh (haram) melihat faraj wanita lain saja-saja tanpa ada keperluan,”
Jika alasan bahawa doktor lelaki tidak boleh melihat faraj isteri ketika melahirkan anak, sepatutnya alasan sama digunakan juga terhadap doktor wanita; tidak boleh melihat faraj isteri ketika melahirkan anak. Ini kerana hukum azimah ialah tidak boleh melihat faraj wanita lain secara saja-saja. Sama ada doktor lelaki dan wanita sama sahaja hukumnya.
“Namun kita bercakap tentang proses melahirkan anak. Adalah satu keperluan untuk seseorang menyambut kelahiran tersebut. Seseorang itu sama ada seorang lelaki atau seorang wanita.
“Jadi, keadaan hukum asal azimah telah berubah menjadi hukum rukhsah, iaitu daripada hukum tidak boleh melihat faraj wanita lain secara saja-saja, kepada hukum “harus” bahkan terkadang menjadi “wajib” untuk melihat faraj wanita yang melahirkan anak”, ulasnya lanjut
Proses melahirkan anak telah menjadi hajat (keperluan) atau darurat (kecemasan) yang mana ia dinamakan rukhsah (keringanan) hukum. Hukumnya tidak lagi sama dengan keadaan hukum asal azimah.
Ketika berlaku situasi hajat atau darurat, pesakit (isteri) tidak berdosa kerana mendedahkan aurat farajnya kepada orang lain. Doktor sama ada wanita atau lelaki tidak berdosa melihat faraj wanita lain ketika sambut kelahiran. Kata kuncinya ialah hukum azimah dan hukum rukhsah. Begitu juga hajat dan darurat.
Dari segi awlawiyyatnya adalah lebih baik doktor atau jururawat wanita yang menyambut kelahiran. Sekiranya tiada doktor wanita bertugas, diharuskan kepada doktor lelaki untuk menyambut kelahiran. Sudah tentu, sama ada wanita atau lelaki yang menyambut kelahiran perlu mematuhi prinsip Syarak, antaranya ialah tidak melebihi had sepatutnya.
الضرورة تقدر بقدرها
Tuntutan supaya doktor O&G hanya dikhususkan kepada wanita sahaja demi menyelamatkan maruah faraj isteri adalah penyelesaian juz’ie (kecil atau sebahagian) sahaja. Penyakit-penyakit lain juga memerlukan pendedahan aurat selain faraj seperti barah payudara, tiroid, barah usus dan lain-lain.
Dalam keadaan tanpa alasan kukuh atau saja-saja (azimah), aurat selain faraj juga haram dilihat. Namun dalam situasi sakit (rukhsah), diharuskan untuk melihat dan menyentuhnya.
Berhujah dengan maqasid Syariah dalam pertembungan hifzu al-din (hukum aurat) dan hifzu al-nafs (nyawa/kesihatan) juga selalu disalahfaham. Ada situasi yang wajib didahulukan al-din seperti jihad.
Ada pula situasi yang wajib didahulukan al-nafs demi menjaga al-din seperti rawatan kesihatan khususnya yang melibatkan hidup mati pesakit. Sebab itulah imam al-Shatibi meletakkan satru al-awrah (tutup aurat) dalam kategori tahsiniyyat dan bukannya daruriyyat.
Wallahu A’lam bi al-Sawab.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Pilih Pasangan Hidup, Selain Beragama, Si Dia Penyokong Kuat Cita-Cita Dan Impian Kita
Zaman sekarang, bab pilih pasangan hidup kebanyakan generasi millennial jauh lebih maju daripada era Baby Boomers. Sekarang dunia serba moden dengan gaya hidup kontemporari, anak-anak muda lebih suka pilih pasangan hidup sendiri.
Jika ada jodoh yang diuruskan keluarga, ia sudah tidak banyak. Masakan tidak, generasi millennial ini lebih berani dan canggih apabila ada yang bertemu jodoh di sosial media. Ini semua kemudahan yang telah dimanfaatkan.
Artikel berkaitan: Sebelum Kahwin, Nak Tahu Dia Baik Atau Tak, Bukan Tengok Pada Janjinya. Tapi Pada Solat Dia
Artikel berkaitan: Wanita Sebenarnya Digalakkan Ada Simpanan Sendiri Sebelum Berkahwin Pesan Dr Azizul Azli
Cuma jangan dipinggirkan pula nilai-nilai Islam yang perlu dipegang sepanjang misi mencari dan memilih pasangan hidup. Ya lah kita ini kalau berkahwin, bukan untuk sebulan dua, tapi hingga ke akhir hayat; membentuk keluarga sakinah.
Untuk penjelasan ringkas yang lebih mudah difahami untuk anda yang tengah sibuk mencari dan memilih teman sehidup semati, kita tambahkan ilmu menerusi tulisan Abdullah Hussin, menerusi entri facebooknya. Satu nukilan yang sangat baik untuk pengetahuan semua.
“Islam meletakkan garis panduan yang dinamik bagi lelaki dan wanita dalam memilih pasangan hidup masing-masing. Bagi lelaki, Rasulullah SAW berpesan supaya memilih wanita yang kuat agama, memiliki jiwa yang penuh dengan kasih sayang dan mampu melahirkan zuriat yang ramai,”ujarnya.
Sabda Rasulullah SAW:
“Nikahilah wanita yang penyayang yang subur punya banyak keturunan karena aku bangga dengan banyaknya umatku pada hari kiamat kelak.” (HR. Abu Daud no. 2050 dan An Nasai no. 3229. Al Hafizh Abu Thohir mengatakan bahwa hadits tersebut hasan)
Wadud bermaksud seorang yang penyayang. Walud pula bermaksud seorang yang mampu melahirkan zuriat yang ramai.
Namun begitu, asas utama pemilihan adalah berdasarkan agama dan akhlak yang ada pada diri seseorang muslimah.
Sabda Rasulullah Sollahu alaihi wasallam :
تُنْكَحُ المَرْأَةُ لأَرْبَعٍ لِمَالِهَا وَلِحَسَبِهَا وَجَمَالِهَا وَلِدِينِهَا، فَاظْفَرْ بِذَاتِ الدِّينِ تَرِبَتْ يَدَاكَ
“Dikahwini wanita kerana empat perkara iaitu harta, keturunan, kecantikan dan agama. Maka pilihlah yang beragama, nescaya engkau akan beruntung.”
Imam Ibnu Hajar Al-Asqalani menjelaskan kelebihan memilih isteri yang beragama iaitu dia akan lebih setia kepada suaminya. Pemilihan agama dan akhlak seseorang muslimah hendaklah menjadi prioriti utama dalam membuat keputusan.
“Jangan hanya terpesona dengan kecantikan fizikal semata-mata, lantas membutakan mata daripada melihat kecantikan dan keindahan akhlak budi pekerti
“Kecantikan zahir akan membuat matamu terpesona buat seketika, namun keindahan akhlak akan membuatmu bahagia dan tenang jiwa selamanya”
Bagi perempuan pula, Rasulullah SAW ada meninggalkan garis panduan untuk menerima atau menolak lelaki.
Sabda Nabi SAW :
إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه إلا تفعلوه تكن فتنة في الأرض وفساد كبير
Hadis Riwayat Tirmizi.
“Bila datang kepada kamu seseorang yang kamu redha agama dan akhlaknya, maka kahwinkanlah. Jika tidak, akan terjadi fitnah di bumi dan fasad yang besar.”
“Hadis ini merupakan khitab Rasulullah kepada wali agar mengahwinkan anak perempuan sekiranya ada lelaki yang masuk meminang. Lihat agama dan akhlaknya. Jika agamanya kurang, maka tolaklah dengan baik. Jika diredhai agamanya, maka terima dia seadanya.
“Soal sekufu adalah hak bagi pihak perempuan. Ianya sangat penting bagi memastikan kedua pasangan serasi. Bahkan dalam fekah, seorang perempuan boleh menolak pilihan wali mujbir untuk mengkahwinkannya dengan seseorang yang tidak sekufu baginya,”ulasnya lanjut
‘Berhati-hati dalam memilih, namun jangan sampai merumitkan. Pemilihan nakhoda sangat penting dalam sebuah pelayaran. Sebab itu dalam bahtera rumah tangga, suami memainkan peranan yang amat penting dalam mencorakkannya.
“Adakah rumah tangga yang dibina berdasarkan adab dan nilai Islam, atau Islam hanya pada akad nikah sahaja. Sehubungan dengan itu, pemilihan fikrah cara berfikir juga penting bagi memastikan hubungan kedua mempelai bertahan lama.
Pilihlah seseorang yang boleh mendokong cita-cita dan impian kita. Jika dia tidak dapat membantu, sekurang-kurangnya tidak menghalang.
Jika berkahwin dengan pejuang agama, separuh masanya untuk umat, sepenuh jiwanya untuk Islam, seluruh cintanya untuk Allah dan Rasul.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI