Agama Islam kaya dengan peradaban yang tersendiri. Malah itulah sebenarnya kelebihan agama Islam kerana dari setiap sudut, telah sempurna segala adab yang telah ‘disusun’ dengan lengkap.
Antara adab yang perlu diberi perhatian terutama oleh kaum wanita ialah adab menjemur pakaian dalam. Melihat pakaian dalam tergantung di depan mata dengan pelbagai saiz dah tentu memberi bayangan yang macam-macam di fikiran orang yang melihatnya. Atas sebab itulah Nisa Azman menekankan perkara ini.
Adab menjemur pakaian dalam untuk elak fitnah
Mohon sebarkanlah pada adik beradik, saudara mara dan kawan-kawan. Nasihat isteri dan anak-anak perempuan kita sebagai menjaga adab dan maruah.
Pakaian dalam ialah pakaian terlindung, dah nama pun pakaian dalam sebaiknya pakaian dalam ini lebih lagi milik wanita elakkan jemur di tempat yang boleh jadi pandangan umum agar tak menimbulkan fitnah.
Sangat tak best dan tak beradab kalau wanita di dalam rumah bertudung malah bertudung labuh tetapi pakaian dalam terdedah di jemuran hingga dilihat lelaki bukan mahram. Nama pun pakaian dalam kan harus terlindung.
Jemurlah di tempat terlindung
Bagaimana kita melindungi tubuh dari dilihat, sepatutnya begitulah kita jaga dalam bab adab menjemur pakaian. Carilah tempat yang agak tertutup sebab pakaian dalam ini kecil dan ringan saja Insya Allah cepat kering.
Pakaian dalam ini bukan saja perlu dilindungi dari tatapan jiran tetangga atau orang luar tapi juga ahli keluarga yang bukan mahram termasuklah sepupu, abang ipar, adik ipar, biras mahupun kawan-kawan.
Jika mereka datang bertandang, angkat dan letaklah di tempah terlindung dari pandangan. Moga kita menjadi Mukmin yang terbaik, beradab dan sentiasa menutup pintu fitnah juga menjaga maruah diri. Amin
Sumber kredit: FB: Nisa Azman
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Kematian Yang Dicemburui” – Imam Amalkan Baca Surah Al-Mulk Sebelum Tidur, Bertemu PenciptaNya Ketika Solat
Mati itu sudah pasti dan sudah tertulis di luh mahfuz. Cuma sebagai hambaNya kita tidak tahu bilakah masanya itu akan tiba. Oleh sebab itu kita perlu sentiasa bersedia penuhkan diri dengan amal ibadah mencukupi sebagai bekalan untuk dibawa ke akhirat kelak.
Dan kematian yang sangat dimuliakan oleh Allah memang akan dicemburui setiap insan yang masih hidup.
Itu yang berlaku ke atas Allahyarham Mohd Rawi Ismail, 61 tahun apabild disahkan meninggal dunia ketika mengimamkan solat Subuh di Masjid Sultan Abu Bakar di Raub, kelmarin.
Perginya insan mulia ini meninggalkan segala amalan baik yang telah dilakukannya sebelum ini. Ketika hayatnya, arwah sering menasihati isteri serta anak-anaknya supaya membaca dan menghafal surah Al-Mulk setiap kali sebelum tidur.
Menurut isterinya, Mek Nab Che Sof, arwah suaminya itu tidak pernah lupa membaca surah berkenaan sebelum tidur dan juga kadang-kadang selepas solat.
Bukan itu sahaja, arwah juga dikatakan seorang yang sangat pemurah dan suka bersedekah kepada kanak-kanak, saudara dan sahabatnya terutamanya memberi buah hasil cucuk tanaman diusahakannya.
Malah setiap tetamu yang datang berkunjung ke rumah pasti tidak akan pulang dengan tangan kosong. Arwah juga bekas pembantu pertanian dan pernah melakukan pembedahan pintasan jantung 13 tahun lalu.
Dalam kejadian yang berlaku pada jam 6.10 pagi itu apabila Allahyarhan menjadi imam ganti selepas imam bertugas dikatakan terlewat tiba ke masjid.
Melalui artikel di Harian Metro, menurut sahabat baik arwah yang juga menjadi makmum solat Subuh berkenaan, tidak melihat sebarang tanda sakit pada diri Mohd Rawi sebelum diminta mengimamkan solat.
“Selepas membaca surah Fatihah beliau membaca ayat lazim, cuma tersekat-sekat kerana tidak cukup nafas. Selepas rukuk, dia bangun dan nampak terhuyung-hayang hendak rebah ke belakang dan saya pun sambut dia.
“Saya baringkan dia dan dia tidak berkata apa tetapi nadi dia masih ada dan saya terus mengajar mengucap kalimah syahadah,” katanya ketika ditemui, hari ini.
Dalam pada itu, warganet juga turut bersimpati dengan kematian insan mulia ini. Rata-rata menzahirkan simpati dan menyifatkan pengkahiranya yan sangat indah dan semoga arwah ditempatkan dalam kalangan orang beriman.
Kematian yang dicemburui
Pemergiannya husnul khatimah
Ditempatkan dalam kalangan orang beriman
KELEBIHAN MEMBACA & MENGHAFAL SURAH AL-MULK SEBELUM TIDUR:
SATU surah di dalam al-Quran sekiranya ia diamalkan, maka orang yang membacanya, apatah lagi dapat menghafaznya akan terlepas daripada azab kubur.
Ia adalah Surah Al-Mulk yang mengandungi 30 ayat. Surah itu juga disebut sebagai At Tabaarak yang bermakna Maha Suci.
Sebab itu, Nabi SAW menyarankan umatnya supaya tidak meninggalkan bacaan al-Quran pada setiap hari.
Hati orang yang membaca al-Quran akan sentiasa tenang, dijauhi daripada bisikan syaitan serta dirinya turut dihormati.
Daripada Abu Hurairah r.a meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Al-Quran mengandungi satu surah terdiri daripada tiga puluh ayat yang akan mensyafaati pembacanya sehingga dia diampunkan iaitu Tabarakallazi biyadihil Mulk.” (Riwayat Abu Dawud, Ahmad, at-Tirmizi, Riyadh as-Salihin oleh Imam Ahmad)
Antara azab kubur itu, didatangkan kepada manusia dua malaikat yang sangat bengis iaitu Munkar dan Nakir.
Sekiranya manusia melihat wajah malaikat azab itu, mereka akan pengsan. Di tangannya ada besi penukul dan apabila dihayun tukul itu, nescaya akan hancur semua gunung yang ada di atas muka bumi ini.
Bagaimanapun, bagi mereka yang menjadikan Surah Al-Mulk sebagai bacaan harian, di kubur kelak ia akan menjadi penghalang pengamalnya daripada diseksa.
Di dalam kubur, orang yang meninggal dunia akan didatangi malaikat azab bermula di kakinya untuk memberi hukuman.
Saidina ‘Abdullah bin Abbas berkata: “Sesiapa membaca surah Al-Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan daripada Allah SWT di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke kepala, terdengar satu seruan: “Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada Surah Al-Mulk.”
Sekiranya seseorang itu selamat daripada seksaan di alam barzakh, dia juga selamat untuk menghadapi permulaan akhirat yang lebih besar dan dahsyat.
Jika seseorang itu sudah menerima seksaan di alam barzakh, maka sudah pasti dia juga tidak akan selamat menghadapi kecelakaan lebih besar menunggunya selepas itu.
Maka, Nabi SAW mengajarkan kita beberapa cara untuk selamat dan selesa ketika berada di alam barzakh, antaranya membaca Surah Al-Mulk pada setiap malam.
Sebelum tidur, pastikan kita ambil sedikit masa untuk membaca Surah Al-Mulk. Dengan harapan apabila biasa melazimi bacaan Surah Al-Mulk dan ditakdirkan kita meninggal dunia, Allah SWT akan mengampuni segala dosa serta mengharumkan perkuburan kita menjadi sebahagian taman daripada taman syurga.
Sebagaimana diriwayatkan oleh Jabir r.a bahawa sudah menjadi kebiasaan Rasulullah SAW tidak akan tidur selagi tidak membaca Tabarakallazi biyadihil Mulk dan Alim Lam Miim Sajadah. (Ahmad, Tirmizi dan Darimi)
Setiap orang beriman tidak boleh memandang ringan perihal di alam barzakh yang bakal mereka lalui satu masa nanti.
Persediaan itu wajib dilakukan. Jaga setiap tingkah laku serta pertuturan seharian kita supaya terhindar daripada mendapat pengakhiran yang buruk.
Abu Darda berkata, “Tiga perkara yang membuat aku ketawa dan menyebabkan aku menangis. Tiga perkara itu ialah orang yang mengejar dunia padahal kematian sedang mengejarnya, individu yang ketawa terbahak-bahak, tetapi dia tidak tahu adakah Tuhannya reda kepada-nya atau memurkainya dan individu yang lalai padahal Allah tidak pernah lalai kepadanya.”
Rasulullah SAW juga mengajar untuk mengamalkan satu doa bagi memohon perlindungan dan azab kubur iaitu “Allahumma inni a’uzu bika minal ‘ajzi wal kasali wal jubni wal harami wal bukhli, wa’auzu bika min ‘azabil qabri wa ‘auzu bika minfitnatil mahya walmamati” bermaksud: “Ya Allah, aku berlindung denganMu daripada kelemahan, malas, penakut, pelupa, bakhil dan aku berlindung dengan-Mu daripada seksa kubur dan fitnah hidup dan mati.”(Hadis Riwayat Muslim)
SUMBER: HARIAN METRO
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Letak Tumbuhan Atas Kubur, Beri Syafaat Atau Tidak Kepada Si Mati
Nabi SAW pernah melalui dua kubur lalu bersabda maksudnya:
“Ingatlah sesungguhnya dua mayat ini sedang diseksa. Seorang daripadanya diseksa kerana dahulu dia suka membuat fitnah dan seorang lagi diseksa kerana tidak menghindari diri daripada percikan air kencing.”
Kemudian Baginda SAW mengambil pelepah kurma yang masih basah lalu dibelahnya menjadi dua. Setelah itu, Baginda menanam salah satunya pada kubur pertama dan yang satu lagi pada kubur kedua sambil bersabda: “Semoga pelepah ini boleh meringankan seksanya selagi ia belum kering.” (Riwayat Bukhari: no.1378 dan Muslim: no.292)
Adakah ia memberi syafaat?
Peristiwa ini telah mengundang beberapa persoalan tentang manfaat meletakkan pelepah kurma ataupun tumbuhan lain di atas kuburan. Namun apa yang jelas hadis ini merupakan dalil pelepah kurma segar boleh meringankan azab kepada mayat.
Persoalannya adakah munasabah kedua-dua pelepah ini dapat meringankan seksa mayat tersebut? Ulama mempunyai dua pandangan utama mengenai masalah ini.
a) Sebahagian ulama berpendapat ia dapat meringankan azab kerana kedua-dua pelepah itu sentiasa bertasbih sehingga ia kering. Tasbih boleh meringankan azab ke atas orang yang sudah mati. Berdasarkan illat (sebab) ini, mereka menyatakan sunat datang ke kubur dan membaca tasbih dengan harapan mayat itu diringankan seksanya.
b) Manakala sebahagian lain mengatakan bahawa illat ini lemah kerana kedua-dua pelepah kurma tersebut tetap bertasbih, sama ada dalam keadaan segar mahupun kering. Ini berdasarkan firman Allah SWT yang bermaksud: “Langit yang tujuh dan bumi serta sekalian makhluk yang ada padanya, sentiasa mengucapkan tasbih bagi Allah dan tiada sesuatu pun melainkan bertasbih dengan memuji-Nya. Tetapi kamu tidak faham akan tasbih mereka…” (Surah al-Isra’:44)
Dalam peristiwa ini terjadinya keringanan azab kerana Rasulullah SAW berdoa kepada Allah SWT agar azab kedua-dua mayat itu diringankan selagi pelepah kurma tersebut masih segar. Ini bermakna keringanan azab tidak berlaku selama-lamanya.
Perbuatan Nabi SAW itu hanya bertujuan memberikan amaran kepada umatnya tidak melakukan perbuatan yang dilakukan oleh mayat-mayat tersebut iaitu membuat fitnah dan tidak membersihkan kencingnya.
Inilah maksud yang lebih tepat dengan hadis. Ianya merupakan syafaat yang bersifat sementara dan memberi amaran bukannya kerana Rasulullah SAW tidak mahu memberikan syafaat abadi kepada mereka.
Bolehkah tumbuhan diletakkan?
Berkenaan hukum terhadap perkara ini sebahagian ulama berpendapat, sunat meletakkan pelepah kurma segar, pokok dan lain-lain di atas kubur untuk meringankan azab mayat di dalamnya. Tetapi menjadi satu kesalahan untuk mengaitkan hukum perbuatan ini dengan apa yang dilakukan Nabi SAW atas beberapa alasan:
i. Kita tidak tahu sama ada mayat sedang diseksa atau tidak. Sedangkan Rasulullah SAW diperlihatkan oleh Allah SWT akan keadaan mayat tersebut melalui wahyu.
ii. Jika kita meletakkan tumbuhan di atas kubur atas tujuan itu, ia seakan-akan kita bersangka buruk pada mayat bahawa dia sedang diseksa. Sedangkan kita tidak tahu nasib yang dialami oleh mayat tersebut.
iii. Istinbat hukum perbuatan ini bercanggah dengan amalan ulama salaf. Sedangkan merekalah orang yang paling faham terhadap syariat Allah SWT dan sunnah Rasulullah SAW
iv. Allah SWT telah mengajar kita amalan yang lebih baik dalam memberikan keringanan kepada mayat iaitu mendoakan kebaikan untuk si mati.
VIDEO KASHOORGA:
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Buat Yang Ragu-Ragu Nak Makan Daging Arnab, Ini Pencerahan Mufti Wilayah Persekutuan
Mungkin ada yang ragu-ragu sama ada arnab boleh dimakan atau tidak.
Menurut hadis Anas R.A yang berkata:
أَنْفَجْنَا أَرْنَبًا فَسَعَى الْقَوْمُ فَلَغَبُوا ، فَأَخَذْتُهَا وَجِئْتُ بِهَا أَبَا طَلْحَةَ ، فَذَبَحَهَا وَبَعَثَ بِوَرِكِهَا – أَوْ قَال : بِفَخِذِهَا إِلَى النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَبِلَهُ
Maksudnya: Kami terserempak dengan arnab lalu mengejarnya. Dan aku dapat menangkapnya serta membawa kepada Abu Talhah. Beliau sembelih dan memberi sebahagiannya kaki atau pehanya kepada Rasulullah SAW dan Rasulullah menerimanya.
Riwayat al-Bukhari (2572)
Muhammad bin Safwan (atau Safwan bin Muhammad) berkata:
اصَّدْتُ أَرْنَبَيْنِ فَذَبَحْتُهُمَا بِمَرْوَةٍ ، فَسَأَلْتُ رَسُولَ اللهِ صلى الله عليه وسلم عَنْهُمَا فَأَمَرَنِي بِأَكْلِهِمَا
Maksudnya: Aku memburu dua ekor arnab dan aku sembelihnya di Marwah. Maka aku bertanya Rasulullah SAW lantas beliau memerintahkan aku makan kedua-duanya.
Riwayat Abu Daud (2822), Ibn Majah (3175) dan al-Nasa’ie (4239)
Arnab juga haiwan yang tiada bertaring dan tiada nas yang menunjukkan haramnya. Dengan sebab itu, dinukilkan bahawa Sa’ad bin Abi Waqqas telah memakannya. Begitu juga diberi kelonggaran oleh ulamak dalam kalangan sahabat dan selepasnya.
Maka hukum memakan daging arnab adalah halal di sisi jumhur.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI