Mimpi itu mainan tidur tapi ada juga yang mempercayainya. Antaranya mimpi gigi patah, petanda orang terdekat meninggal dunia.
Tak kurang juga ada yang bermimpi binatang berulang kali hingga merasakan ada makna di sebaliknya. Inilah yang pertanyaan yang dilontarkan oleh netizen kepada Mufti Wilayah Persekutuan
Soalan: Saya mimpi dikejar ular dan dimakan buaya atau harimau. Adakah itu mimpi mainan tidur atau disebabkan syaitan?
Jawapan:
Maaf,kami tidak mengetahui maksud mimpi dikejar ular ataupun dimakan buaya dan harimau.
Adapun jika berkenaan mimpi bertemu harimau, kami nukilkan pandangan al-Imam ‘Abd al-Ghani al-Nabulsi:
Ads
“Barangsiapa yang melihat harimau dalam mimpinya, hendaklah dia beristighfar kepada Allah atas dosa-dosanya. Dalilnya adalah ia melambangkan raja-raja Parsi yang bertakwa. Harimau itu juga melambangkan kegagahan dan manusia ketakutan yang amat sangat kepadanya. Ia juga melambangkan seorang yang mempunyai pelbagai kebolehan dalam pelbagai bidang.”[1]
Pada pandangan kami, ia merujuk kepada kehebatan seseorang. Justeru, istighfar itu adalah sebagai satu saranan untuk menginsafi kekurangan diri dan membuang sikap berbangga dengan diri.
Jika mimpi bertemu buaya pula, Imam ‘Abd al-Ghani al-Nabulsi menyatakan:
“Melihatnya (buaya) dalam mimpi adalah simbolik kepada polis. Buaya di dalam laut merujuk kepada seseorang yang tidak boleh dipercayai, samada dianya kawan atau lawan. Buaya juga adalah merujuk kepada peniaga yang zalim dan tidak boleh dipercaya. Sesiapa yang melihat buaya menariknya ke dalam air dan membunuhnya, sesungguhnya dia akan ditangkap polis yang akan mengambil hartanya dan membunuhnya. Sekiranya dia selamat daripadanya, maka dia terselamat.
Ads
Melihat buaya dalam mimpi juga merujuk kepada kebiadaban, dosa, perompak, pendapatan yang tidak menepati syarak, ketakutan dan tekanan. Ia juga bermaksud meninggalnya seseorang, digambarkan dengan keadaannya yang lemas. Melihat buaya di laut menandakan keburukan dan melihatnya di daratan menunjukkan buaya tersebut lemah dan kehinaan.
Sekiranya buaya menarik seseorang ke dalam air di dalam mimpi, ia bermakna seseorang yang berkuasa akan memaksanya melakukan sesuatu yang dia benci. Jika seseorang melihat dirinya sendiri sedang makan daging buaya, atau sekiranya seseorang melihat dirinya menarik buaya keluar daripada air, ia bermakna dia akan berjaya mengatasi musuhnya.”[2]
Secara asasnya, Ibn Hajar al-‘Asqalani membahagikan mimpi kepada dua bentuk:
Ads
1. Mimpi yang benar (al-sadiqah). Ini adalah mimpi para Nabi dan orang-orang soleh. Jarang-jarang berlaku kepada selain daripada mereka. Ia boleh berlaku secara sedar (yaqazah) bertepatan apa yang berlaku dalam mimpi.
2.Dikenali dengan istilah al-adghath. Ia berlaku tiba-tiba tanpa sebarang perlakuan yang membawa kepada datangnya mimpi tersebut. Ia boleh datang dalam beberapa bentuk:
-Mainan syaitan untuk menyebabkan orang yang bermimpi menjadi sedih atau risau.
-Melihat malaikat yang mengarahkannya melakukan perkara yang diharamkan atau mustahil dilakukan
-Sesuatu yang difikir-fikirkan oleh orang yang bermimpi semasa sedar dan ia terbawa-bawa sehingga ke dalam mimpi. Ini adalah kebiasaannya.[2]
Antara panduan ringkas sekiranya berhadapan dengan mimpi buruk adalah:
Meludah 3 kali ke kiri
Sabda Nabi SAW:
إِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ الرُّؤْيَا يَكْرَهُهَا، فَلْيَبْصُقْ عَنْ يَسَارِهِ ثَلَاثًا وَلْيَسْتَعِذْ بِاللهِ مِنَ الشَّيْطَانِ ثَلَاثًا، وَلْيَتَحَوَّلْ عَنْ جَنْبِهِ الَّذِي كَانَ عَلَيْهِ
Maksudnya: “Ketika kalian mengalami mimpi buruk, hendaknya meludah ke kiri 3 kali, dan memohon perlindungan kepada Allah dari kejahatan syaitan sebanyak 3 kali serta menukar rusuknya ke arah berlawanan (menukar posisi tidur).”
(Riwayat Muslim, no. 2262)
Tidak menceritakan kepada orang lain, bangun tidur dan laksanakan solat
Sabda Nabi SAW:
الرُّؤْيَا ثَلاَثٌ: حَدِيثُ النَّفْسِ، وَتَخْوِيفُ الشَّيْطَانِ، وَبُشْرَى مِنَ اللَّهِ، فَمَنْ رَأَى شَيْئًا يَكْرَهُهُ فَلاَ يَقُصَّهُ عَلَى أَحَدٍ وَلْيَقُمْ فَلْيُصَلِّ
Mimpi itu ada tiga jenis: “Bisikan hati, ketakutan kepada syaitan dan berita gembira daripada Allah. Barangsiapa yang melihat (di dalam mimpinya) sesuatu yang tidak disukai, usah menceritakannya kepada orang lain. Dia wajar bangun dan laksanakan solat.”
Soalan: Apakah terdapat doa-doa yang thabit daripada Nabi SAW tentang doa kepada ibu bapa yang telah meninggal dunia?
Jawapan:
Alhamdulillah, segala puji bagi Allah SWT, selawat dan salam kepada junjungan besar Nabi Muhammad SAW, ahli keluarga baginda SAW, sahabat baginda SAW serta orang-orang yang mengikuti jejak langkah baginda SAW.
Setiap insan yang bernyawa pasti akan menemui ajal dan ajal itu tidak akan cepat atau lambat walau sesaat pun. Apabila terpisahnya roh daripada jasad maka ia juga sebenarnya telah terpisah daripada alam dunia.
Dengan itu, segala perkara atau amalannya ketika di dunia akan terputus daripadanya melainkan tiga perkara berdasarkan sebuah hadith yang sahih daripada Imam Muslim:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Apabila matinya seseorang insan maka akan terputuslah amalannya melainkan tiga perkara iaitu sedekah jariah, ilmu yang dimanfaatkan dan juga anak soleh (atau solehah) yang mendoakan kepada kedua ibubapanya.” [Riwayat Muslim (1631)]
Imam al-Nawawi mengatakan para ulama memahami hadith ini dengan mengatakan bahawa amalan si mati akan terputus dengan kematiannya dan terputus juga pembaharuan pahala baginya melainkan pada tiga perkara ini. [Lihat: al-Minhaj: 85/11]
Berdasarkan soalan di atas, memang terdapat beberapa doa yang boleh diamalkan oleh seseorang anak dalam mendoakan arwah ibu dan bapanya. Di sini, kami nukilkan beberapa doa yang diajar oleh Allah SWT sebagaimana yang termaktub di dalam al-Quran:
Maksudnya: “Wahai Tuhan kami! Berilah ampun bagiku dan bagi kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman ketika berlakunya penghitungan amal serta pembalasan.”
Firman Allah SWT:
رَّبِّ اغْفِرْ لِي وَلِوَالِدَيَّ
Nuh:28
Maksudnya: “Wahai Tuhanku! Ampunkanlah bagiku dan bagi kedua ibu bapaku.”
Tambahan pula, di dalam berdoa terdapat keluasan selagimana doa atau makna doa itu adalah baik dan tidak bercanggah dengan agama maka ia dibenarkan di samping tidak menafikan bahawa doa yang terbaik adalah doa yang terdapat di dalam al-Quran dan juga hadith Nabi SAW yang sahih.
Di samping itu juga, doa yang terbaik juga adalah doa yang difahami dan tidak semestinya di dalam bahasa arab. Ini kerana, jika seseorang itu berdoa dengan apa yang difahami maka itu akan menghadirkan hatinya ketika berdoa.
Penutup
Kesimpulannya, seseorang itu boleh berdoa dengan apa jua doa sekalipun kepada ibu dan bapanya yang telah meninggal dunia dengan syarat doa tersebut tidak mengandungi perkara-perkara yang bertentangan dengan agama serta makna doa itu baik.
Selain itu juga, seseorang itu perlulah meraikan adab-adab ketika berdoa agar ia boleh mendatangkan kekhusyukan ketika berdoa. Semoga roh ibu dan bapa yang telah pergi ditempatkan dalam kalangan hamba-hamba-Nya yang beriman serta dimasukkan ke dalam syurga Firdaus. Amin.
Sebagai suami bila mak minta duit RM150, isteri pun minta RM300 mana patut didahulukan
Jawapan
Jika terkait nafkah, dahulukan isteri.
Jika terkait keperluan bukan nafkah, dahulukan yang memerlukan.
Jika tidak terkait dengan nafkah atau keperluan, maka dahulukan isteri dalam perkara ini.
Imam Nawawi menyebut: Apabila berhimpun pada seseorang, orang-orang yang berhajat daripada mereka yang diwajibkan memberi nafkah pada mereka, maka sekiranya hartanya cukup untuk menafkahkan semuanya, maka dia wajib menafkahkan semuanya. Namun, sekiranya hartanya tidak lebih kecuali untuk seorang, maka hendaklah mengutamakan nafkah untuk isteri berbanding nafkah untuk keluarga lain. (Raudhah al-Talibin, 9/93)
Dalam pada menurut laman web Mufti Kuala Lumpur, dalam pemberian nafkah, seorang suami hendaklah mendahulukan isteri dan anak-anak dari orang lain (termasuk ibu-bapa). Turutan nafkah adalah seperti berikut:
a) Diri sendiri
b) Isteri
c) Anak
d) Bapa
e) Ibu
f) Cucu
g) Datuk
h) Saudara
i) Ahli-ahli keluarga berikutnya.
Turutan ini adalah berdasarkan hadis Rasulullah s.a.w. yang menegaskan;
“Mulailah dengan diri kamu, bersedekahlah kepada diri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk isteri kamu. Jika ada lebihan, maka untuk ahli keluarga kamu. Jika ada lebihan lagi, maka untuk begini dan begini; yakni untuk orang di hadapan kamu, di kanan dan kiri kamu”
(Riwayat Imam Muslim dan an-Nasai dari Jabir r.a.. al-Jami’ as-Saghier, hadis no. 46).
Berkata Imam an-Nawawi mengulas hadis ini; di antara kesimpulan dari hadis ini ialah; hendaklah pemberian nafkah dimulakan mengikut tertib yang tersebut (dalam hadis).
(Syarah Soheh Muslim, juz 7, Kitab az-Zakah, bab al-Ibtida’ Fi an-Nafaqah Bin-Nafsi Tsumma Ahlihi Tsumma al-Qarabah).
Di negara seberang kecoh bila mana media mengutarakan isu perkahwinan penyanyi dangdut terkenal Lesti Kejora dan suaminya, Rizky Billar yang juga seorang pelakon yang didakwa sudah menikah awal tahun ini namun menikah buat kali kedua pada 19 Ogos lalu. Hal perkahwinan ini mula menjadi bualan ramai bila mana Rizky memuat naik berita kehamilan isterinya yang perutnya dilihat agak besar berbanding usia pernikahan mereka yang masih baru.
Pasangan ini disatukan pada 19 Ogos lalu dalam satu majlis pernikahan dan perkahwinan serba mewah yang mana ia disiarkan secara langsung di stesen television negara tersebut dan disaksikan jutaan peminat mereka kerana keduanya sama cantik dan tampan di majlis penuh gilang gemilang itu.
Namun segalanya berubah bila mana “baby bump” Lesti mula kelihatan dan setelah diasak Rizky membuat pengakuan dalam tayangan eksklusif di “The Secret Of Leslar” bahawa mereka sudah bernikah awal tahun ini kerana mahu menghalalkan dan mengelak fitnah kerana sering berdua-duaan dalam urusan kerja dan menikah kali kedua pada 19 Ogos lalu.
Bagaimana pun pengakuan pasangan ini mendapat reaksi negetif dari masyarakat bila mana ada pihak melaporkan kepada pihak berkuasa bahawa keduanya mempermainkan agama dan memperbuat penyataan palsu termasuk dengan pemalsuan dokuman syarat nikah untuk pernikahan kali kedua itu. Jika sabit kesalahan di negara tersebut, hukuman penjara 4 tahun menanti pasangan ini.
Apa hukum bernikah dua kali? Adakah ia dibenarkan dalam Islam khususnya jika talak belum dilafazkan?
Dipetik dari Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Al Khafi #1036 dinyatakan hukum bernikah dua kali tanpa talak yang dijawab oleh Datuk Dr Zulkifli Mohamad Al Bakri yang ketika itu menjadi Mufti Wilayah Persekutuan berdasarkan soalan diajukan pembaca.
Assalamualaikum wrm. wbt.
Ke hadapan Ustaz Dr. Zul. Saya ada soalan berkenaan status perkahwinan seseorang yang bernikah dua kali, yang pertama secara senyap-senyap dan kemudian yang betul-betul, macam mana tu Dr? Thanks.
Jawapan:
Waalaikumussalam wrm. wbt.
Alhamdulillah, pujian dan syukur kepada Ilahi dengan pelbagai kurniaan dan anugerah yang tidak terhitung buat kita semua. Selawat dan salam ke atas Nabi ﷺ, keluarga, sahabat dan yang mengikut jejak langkahnya hingga Hari Kesudahan.
Kami memahami soalan di atas dengan maksud seorang lelaki berkahwin dengan seorang wanita secara rahsia, seperti berkahwin di luar negara menggunakan wali hakim, kemudian berkahwin semula di Malaysia untuk pendaftaran.
Isu pendaftaran pernikahan adalah isu yang sangat penting dalam pentadbiran undang-undang keluarga Islam di Malaysia, khususnya di Wilayah Persekutuan. Ini bagi memastikan pasangan yang berkahwin memiliki dokumen yang sah dan diiktiraf oleh Mahkamah Syariah khususnya apabila timbul isu yang berkait dengan perkahwinan, seperti perceraian, hak hadhanah, harta pusaka dan lain-lain. Justeru, menjadi tanggungjawab orang Islam di Wilayah-Wilayah Persekutuan untuk mendaftarkan perkahwinan mereka supaya tidak berlaku mudarat kepada mana-mana pihak. Ini selaras dengan peruntukan dalam Seksyen 12(2) dan Seksyen 25 Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah-Wilayah Persekutuan) 1984.
Walau apa pun sebab yang digunakan oleh pasangan berkenaan untuk bernikah dua kali, hukum pernikahan yang kedua itu tidak memberi kesan apa-apa kepada kesahihan nikah yang pertama. Nikah di negeri-negeri di Malaysia hanya boleh dibubarkan dengan cara berikut:
Ini termasuk juga hukum li`an. Tiada satu pun perkara tersebut yang merujuk kepada nikah kali kedua yang dilakukan individu-individu sebagai membatalkan pernikahan kali pertama.
Justeru, pasangan yang dimaksudkan dalam soalan itu adalah pasangan suami isteri yang sah dan pernikahan kali kedua itu tidak membatalkan pernikahan yang pertama. Wallahua’lam.
Panduan solat sunat taubat...Solat sunat taubat adalah solat yang disunatkan dilakukan apabila seseorang melakukan dosa atau merasakan diri telah berbuat dosa dan ingin bertaubat...