Adat dalam perkahwinan adalah harus selagi mana kepercayaan dan ritual tersebut tidak membawa kepada khurafat. Sebenarnya adat perkahwinan dalam sesebuah masyarakat itu tidak salah.
Namun janganlah pula berlebihan hingga bercanggah dengan hukum agama. Tidak dinafikan, masing-masing ingin melakukan yang terbaik dalam mengadakan majlis pertunangan dan perkahwinan, tapi perlulah berhati-hati dalam mengikut trend.
Ikuti perkongsian Jabatan Mufti Negeri Pulau Pinang ini berkaitan adat dalam perkahwinan Melayu adakah ianya haram jika diikuti.
Soalan:
Apakah hukum bagi adat-adat seperti berikut.
1) Adat menyarung cincin ketika bertunang.
2) Adat menyarung cincin setelah akad nikah (adat batal air sembahyang).
3) Bersanding di khakayak ramai ketika walimah contohnya di hadapan dewan (tanpa melakukan sebarang upacara khurafat, sekadar duduk dengan menjaga batas aurat).
Pertunangan Dalam Islam
Pertunangan atau khitbah bermaksud menzahirkan keinginan untuk mengahwini seorang wanita yang tertentu, dan wanita tersebut menyampaikan hasrat tersebut kepada walinya.
Apabila lamaran ini dipersetujui oleh wanita atau keluarganya,maka telah sempurnalah lamaran antara kedua-dua pihak. [Lihat al-Fiqh al-Islami wa Adillatuhu, jilid 9, halaman 3]
Maksudnya: “Dan tidak ada dosa bagi kamu semua meminang wanita-wanita itu dengan kiasan/ sindiran”.
Imam Khatib al-Syarbini menyatakan dalam kitabnya mengenai definisi khitbah:
الخطبة التماس الخاطب النكاح من جهة المخطوبة
Maksudnya:
Khitbah itu ialah pertanyaan untuk melangsungkan pernikahan yang dilakukan oleh pihak pelamar (lelaki) kepada pihak yang dilamar (perempuan). [Lihat Mughni al-Muhtaj, jilid 3, halaman 183]
Dalam mazhab Syafie, hukum khitbah ini adalah disunatkan berdasarkan perbuatan Rasulullah SAW yang melamar Aisyah binti Abu Bakar dan Hafsah binti Umar.
Adalah Harus Selagi Mana
Perkahwinan Dalam Islam
Ads
Islam menggalakkan umatnya untuk berkahwin kerana ia merupakan fitrah yang ditetapkan oleh Allah SWT dan juga salah satu sunnah Rasulullah SAW.
Firman Allah SWT:
وَمِن كُلِّ شَيۡءٍ خَلَقۡنَا زَوۡجَيۡنِ لَعَلَّكُمۡ تَذَكَّرُونَ
Maksudnya:
“Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingati (kekuasaan Kami dan mentauhidkan Kami) akan kebesaran Allah.”
[Surah al-Dzariyat: 49]
Sebuah perkahwinan akan dianggap sah sekiranya memenuhi rukun-rukun dan syarat-syarat seperti yang telah ditetapkan syarak.
Dr. Muhammad Zuhaili telah menyebut dalam kitabnya bahawa tidak akan sempurna akad nikah itu melainkan dengan memenuhi rukun-rukunnya dan melengkapi syarat-syarat bagi setiap rukun tersebut.
Beliau juga memperincikan rukun-rukun nikah kepada enam perkara iaitu sighah (ijab dan qabul), al-‘aqidan (pengantin lelaki dan wali), pengantin perempuan dan dua orang saksi.
Adat Menyarung Cincin Ketika Pertunangan dan Perkahwinan
Pada asalnya, perbuatan menyarung cincin bukanlah tuntutan syarak melainkan hanyalah adat turun temurun bagi masyarakat Melayu semata-mata.
Lazimnya, mengikut adat masyarakat Melayu ketika pertunangan, cincin bertunang akan disarungkan oleh wakil keluarga lelaki yang kebiasaannya bakal ibu mertua kepada bakal pengantin perempuan sebagai tanda atau simbolik untuk ke arah perhubungan yang serius iaitu menjadikan wanita tersebut sebagai isteri.
Begitu juga adat menyarung cincin setelah akad nikah. Ia bukanlah satu rukun atau syarat dalam menentukan bahawa akad itu sah atau tidak kerana ia tidak termasuk dalam rukun nikah bahkan merupakan satu adat yang juga dipanggil sebagai acara batal air sembahyang.
Menurut sebuah kaedah fiqh:
الأصل في العادات الإباحة إلا ما ورد عن الشارع تحريمه
Maksudnya: “Asal pada adat itu adalah harus kecuali apa yang datang daripada syarak akan pengharamannya.”
Kepercayaan & Ritual Tersebut
Justeru, adat kebiasaan yang dilakukan oleh sesuatu masyarakat itu adalah harus selagi mana tidak terdapatnya perkara atau dalil yang mengharamkan adat kebiasaan tersebut.
Ads
Misalnya terdapat sebarang kepercayaan atau ritual berkenaan adat tersebut yang boleh membawa kepada khurafat dan syirik.
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, kami berpendapat adat menyarung cincin ketika bertunang merupakan adat yang harus dan tidak bercanggah selagi mana tiada perkara yang melanggar syarak dilakukan.
Sebagai contoh, si lelaki sendiri menyarungkan cincin tunang kepada bakal isterinya atau terdapat kepercayaan bahawa dengan pemakaian cincin itu, ia akan membina ikatan yang kuat antara bakal pasangan pengantin.
Keyakinan yang sebegini adalah bertentangan dengan syarak, maka hendaklah ditinggalkan.
Begitu juga dengan adat batal air sembahyang iaitu dengan menyarungkan cincin antara pasangan pengantin harus dilakukan dengan syarat tiada perbuatan lain dilakukan antara suami isteri yang melampaui batas syarak yang tidak sepatutnya dipertontonkan di hadapan khalayak ramai.
Namun, kami juga berpendapat adalah lebih baik sekiranya dilakukan secara bertutup tanpa menjadi tatapan umum.
Bersanding Ketika Walimah
Bersanding dikatakan tujuannya adalah untuk mempertontonkan pengantin kepada hadirin. Perkara ini berbalik kepada hukum asal melihat wanita bagi lelaki ajnabi.
Menurut para ulama, lelaki ajnabi diharamkan melihat wanita ajnabiah walaupun bukan dengan tujuan syahwat sekiranya tiada sebab yang mengharuskan baginya melihat wanita tersebut.
Namun, sekiranya terdapat sebab yang dibenarkan syarak seperti meminang, dalam majlis pengajian, berubat dan ketika berjual beli maka tiada masalah untuk lelaki ajnabi melihat wanita ajnabiah.
Jika ada golongan yang mengatakan bahawa tujuan diadakan persandingan mengikut adat ialah untuk memperkenalkan kepada ahli keluarga dan orang ramai kedua-dua pengantin.
Ads
Maka kami katakan, tiada masalah jika ingin memperkenalkan kedua-dua pengantin kepada orang yang hadir dengan syarat, adab-adab dan batasan-batasan diraikan dan dijaga dengan baik.
Tidak Membawa Kepada Khurafat
Di antara adab-adab dan batasan-batasan yang perlu dititik-beratkan ketika bersanding adalah:
Sekiranya mengadakan pelamin, perlu diingatkan bahawa ia tidak dilakukan secara berlebihan yang menjurus kepada pembaziran serta tidak berlaku percampuran lelaki dan perempuan.
Adat bertepung tawar dan menabur beras kunyit tambahan yang disertai dengan jampi dan mantera adalah haram dilakukan. Sebaliknya, adalah lebih baik sekiranya dilaksanakan majlis doa selamat bagi mendoakan pasangan pengantin.
Pasangan pengantin perlulah menjaga etika berpakaian iaitu pakaian yang menutup keseluruhan aurat bagi lelaki dan wanita, pakaian yang tebal dan tidak jarang sehingga menampakkan warna kulit dan pakaian yang longgar sehingga tidak menampakkan bentuk tubuh.
Berhias termasuk make-up sekadarnya, berpadalah dengan kecantikan asli yang diberikan Allah SWT, tanpa berlebih-lebihan sehingga tidak menghiraukan batasan syarak dalam perhiasan diri seperti bertabarruj dan membazir.
Harus Selagi Tidak Keterlaluan
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, berdasarkan huraian di atas kami berpandangan bahawa hukum asal untuk bersanding ini adalah harus.
Namun, terdapat perkara-perkara yang berlaku di sebaliknya yang menyebabkan perbuatan tersebut menjadi haram, seperti bertepung tawar, jampi serapah, percampuran bebas lelaki dan wanita, mendedahkan aurat atau mempertontonkan pengantin perempuan kepada lelaki ajnabi secara terbuka dengan perhiasan yang berlebihan dan juga melakukan pembaziran.
Sekiranya kesemua perkara ini dapat dielakkan maka tiadalah masalah bagi kita meraikan adat tersebut. Sebaliknya, jika perkara yang disebutkan seperti di atas tidak dapat diraikan atau dilaksanakan, maka hukumnya tetap menjadi haram.
Tak boleh sesuka hati cas handphone dalam masjid, kecuali memang diwakafkan pihak masjid. Sebenarnya bila kita berkunjung ke masjid, memang tak digalakkan untuk mengecas segala gajet peribadi.
Melainkan kita memang tahu bahawa ianya memang diwakafkan untuk pengunjung yang datang ke masjid. Nampak macam perkara ini remeh, namun jika disalahguna akan jatuh haram.
Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan hadam penjelasan yang diterangkan panjang lebar oleh Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan.
Soalan :
Bolehkah makmum menggunakan tenaga elektrik di masjid untuk mengecas gajet persendirian?
Jawapan :
Pada asalnya, harta yang dimiliki oleh masjid adalah bersifat wakaf hasil daripada sumbangan umat Islam. Oleh yang demikian, kegunaan harta masjid termasuk penggunaan elektrik hendaklah berdasarkan niat para pewakaf.
Cas Handphone Dalam Masjid
Kaedah fiqah menyebut:
كل متصرف عن الغير فعليه أن يتصرف بالمصلحة
“Setiap yang bertindak bagi pihak orang lain, maka hendaklah ia bertindak berasaskan maslahah.” (1/310)
Dalam hal ini juga, bekas Mufti Mesir, Dr. Ali Jum’ah menegaskan, secara fiqahnya, setiap perkara yang diwakafkan untuk masjid seperti karpet, lampu, penyapu, air dan lain-lain tidak harus digunakan kecuali untuk keperluan masjid.
Kecuali Memang Diwakafkan Pihak Masjid
Ini berdasarkan sikap Rasulullah SAW yang amat memelihara setiap perkara yang dikhususkan untuk masjid, antaranya sebagaimana sabda Baginda SAW:
Dalam isu ini, mengecas gajet persendirian atau komputer riba pada asalnya adalah harus jika digunakan untuk perkara yang baik dan berfaedah seperti membaca Al-Quran, pengajian agama, terdesak untuk menghubungi keluarga dan seumpamanya.
Namun jika digunakan untuk tujuan kemaksiatan dan kesia-siaan, ia tidak diharuskan kerana bertentangan dengan matlamat asal maslahah harta masjid.
Di samping itu, disunatkan bagi mereka yang menggunakan harta masjid untuk memberikan sumbangan kepada tabung masjid sebagai membantu meringankan kos perbelanjaan dan penyelenggaraan masjid demi kemanfaatan bersama. Wallahu a’lam.
Kashoorga: Sebenarnya semua harta di masjid memang diwakafkan untuk para pengunjung masjid, tapi setiap kali ke masjid bersedekahlah bagi meringankan bebanan pihak masjid.
Sebelum ini kita biasa mendengar dan melihat penindasan yang berlaku ke atas umat Islam di Palestin.
Negara mereka ini tidak habis-habis dizalimi dan ditindas oleh kaum Yahudi Israel yang mahu menghapuskan bangsa Islam di atas muka bumi ini.
Rupanya bukan di situ sahaja negara Islam ditindas tetapi juga di negara lain. Dan paling viral sekarang ini ramai memperkatakan tentang penindasan etnik Uighur di wilayah Xinjiang yang ditindas oleh kerajaan China.
Dikatalan penduduk Muslim di sana tidak diiktiraf oleh kerajaan Cina yang memegang tampuk pemerintahan ke atas jajahan berkenaan.
Banyak kezaliman yang dilakukan ke atas kaum Muslim Uighur antaranya dinafikan hak sebagai orang Islam di wilayah bergolak ini
Namun Muslim di sana mendapat sokongan dari pelbagai pihak, terutama di negara Islam sendiri. Masing-masing memberi sokongan tidak berbelah bagi dan terus berdoa agar Allah melindungi umat Islam Uighur daripada terus ditindas.
Terbaru, menerusi video memaparkan sekumpulan jemaah yang di imamkan oleh penghafaz Quran Muzammil Hasballah telah membacakan doa buat para umat Islam yang ditindas, dalam keadaan yang begitu sebak.
Begitu mendalam dan bersungguh-sungguh doa yang baca, sehingga jemaah yang lain juga turut menitiskan air mata meminta pertolongan yang Maha Esa untuk memberi perlindungan kepada umat Islam yang ditindas.
Jika didengar bacaan doanya, nyata membuatkan jiwa bergetar, menahan emosi mengenangkan nasib para Muslimin yang kini bermatian-matian memperjuangkan akidah mereka.
Doa yang dibaca ini turut mendapat perhatian warganet di laman sosial Facebook Rabiatul Adawiyah dan video ini ditonton lebih sejuta. Masing-masing turut mendoakan kesejahteraan umat Islam di sana.
Hazelnut LoveAllahukbar sebaknya ya allah lindungilah umatmu disana jauhkanlah mereka dri kesengsaraan sesungguhnya kau Maha mendengar Maha mengasahani dan maha segalanya2 aminnn..
Mohd Salihudin Mohd SalihudinAlhamdulillah.. semoga dipermudahkan segala dan semoga Allah SWT makbulkan doa ni untuk saudara² seislamku Aamiin
Ambuyat LaiciAmiinn. Smoga rakyat uyghur tabah dlm ujian dn Allah masukkn kesmuanya kedalam syurga..jannah.
Aamiinn
Fatimah IsmailAamiin ya Rabbal Alamin…ya Allah kau lindungilah saudaraku daripada mereka yang zalim
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
“Doakan yang terbaik untuk saya kekal berimej muslimah.’ Anzalna akui sukar istiqamah selepas berhijab. Sesiapa pun melalui detik sukar untuk kekal istiqamah.
Pasti datang ujian-ujian yang membuatkan hati berbolak-balik, nama pun manusia. Anzalna atau nama sebenarnya, Nur Anzalna Mohd Nasir, 35, turut melalui fasa ini.
Memetik laporan Berita Harian, selepas membulatkan tekad tampil berhijab sejak dua tahun lalu, aktres jelita ini masih bimbang kesukaran istiqamah.
Katanya lagi, dia sering berfikir mengenai ujian bakal dihadapi kerana dikhuatiri mampu membuatkan hatinya berbolak-balik.
Oleh sebab itu, secara peribadi, Anzalna tidak mahu terlalu mengulas atau menghebahkan mengenai fasa penghijrahannya kerana keterbatasan untuk meramal apa yang bakal berlaku pada masa akan datang.
Untuk Saya Kekal Berimej Muslimah
“Sebenarnya saya tidak mahu ulas mengenai penghijrahan ini disebabkan saya tidak tahu apa yang bakal terjadi pada masa hadapan.
“Sejujurnya, sukar untuk istiqamah selepas berhijab sejak dua tahun lalu. Cuma, saya berdoa boleh kekal berhijab sampai bila-bila.
“Sebab ini antara saya dengan Tuhan, bukan dengan manusia,” katanya lagi.
Anzalna Akui
Malah kongsi pelakon ini lagi, dia hanya berharap orang ramai dapat mendoakannya mampu mengekalkan imej menutup aurat seperti sekarang.
“Doakan yang terbaik untuk saya agar kekal berhijab dan berimej muslimah,” katanya.
Walaupun sekarang dirinya sudah tampil dengan imej baharu dan mengambil keputusan memperlahankan kerjaya seni, Anzalna tetap meluahkan rasa syukur apabila tawaran diberikan dalam bidang lakonan masih lebat.
Sukar Istiqamah
“Saya bersyukur rezeki dalam bidang lakonan tidak pernah putus. Saya tetap menerima banyak tawaran.
“Rezeki berlakon masih ada, cuma saya belum bersedia untuk kembali ke lokasi penggambaran kerana mahu memberi tumpuan kepada keluarga.
“Buat masa ini, saya lebih utamakan keluarga. Suami tidak menghalang dan sentiasa memberi sokongan terhadap apa yang saya suka lakukan termasuk lakonan,” katanya.
Selepas Berhijab
Ternyata bukan sesuatu yang mudah untuk membuat pemilihan watak bersesuaian dengan imej. Namun, Anzalna menjelaskan, dia perlu mengehadkan beberapa perkara.
“Saya perlu pilih karakter bersesuaian dengan imej. Saya sudah tidak boleh berlakon seperti dahulu, lebih lagi, sudah mempunyai dua cahaya mata.
“Saya juga tidak boleh ambil tawaran lakonan dengan episod panjang kerana sudah berkeluarga. Apabila tengok adik saya, Afiffah Nasir berlakon, memang terasa rindu sebenarnya,” katanya.
Terdahulu, Anzalna mendirikan rumah tangga bersama Hanif Zaki pada 2016. Hasil perkongsian hidup, pasangan itu dikurniakan dua cahaya mata lelaki iaitu Mohamad Eidress, 2, dan Mohamad Emirhan, 11 bulan.
Perlukah Anak Ganti Puasa Yang Ditinggalkan Ibu Bapa Meninggal DuniaIbu atau bapa meninggal dunia dalam masa yang sama diketahui oleh anak bahawa orang tuanya...