Selalu sahaja orang berkata seorang ibu itu suka membebel. Sebenarnya ibu-ibu ini bukannya membebel tetapi memberi kata-kata nasihat. Nasihat dan doa seorang ibu itu menjadi pemangkin kejayaan si anak. Di kala sedang ‘down’ ibulah yang kita cari.
Setiap yang berlaku telah tersurat dan kita sebagai hambaNYA perlulah reda dengan apa jua yang telah DIA berikan.
Seperti Adi Putra, di saat dia merasakan kesal dengan kehidupannya sekarang sebagai seorang ‘public figure’ hanya kepada ibunya dia mengadu.
Me: ibu, kalau boleh dapat undurkan masa, adi tak nak jadi “Public Figure”, adi nak jadi org awam dan keje macam org awam.
Ibu: jgn cakap macam tu, kita hidup kedepan bukan kebelakang, tak baik cakap macam tu, kita kena trima hakikat apa yg dah tertulis utk kita.
Me: susah nak cakap ibu, buat salah tetap salah, ni buat baik pun tetap salah. Ni salah, tu salah, semua salah.
Ibu: knapa nak fikir apa org cakap, biar mereka nak kata apa, janji Allah tahu apa kebaikan yg kita buat, ada sebab dan hikmah knapa Adi jadi “public figure”, tentu ada asbabnya.
Me: entahlah ibu, harap, semua baik baik belaka.
Ads
Ibu: dengar sini, selagi ibu bernafas, Doa ibu tak pernah putus doa buat anak ibu dan istri. Kalau itu ketentuan Allah, teruskanlah perjuangan sebagai org dikenali dan manfaatkan sebaik mungkin. Dunia ini hanya sementara. Hidup ini juga utk memberi, membahagiakan dan menjayakan org dan Pasti Allah akan menjayakan dan bahagiakan kita krana itu Janjinya. Yg penting skali, pertama ingatlah Allah sentiasa. Dan ibu dan ayah. Doa mereka tidak sama seperti seorang ibu mendoakan kepada anaknya, walaupun yg tiada ibu, anggaplah seorang wanita yg sudah berumur seperti ibu mu, krana doanya juga sgt mustajab.
JANGAN LUPA SOLAT, JANGAN LUPA ALLAH
Me: baik ibu, adi akan sentiasa ingat sampai bila2 pesanan ibu. Dan adi akan trus berjuang utk duniawi dan ukhrawi. Restui dan doakan adi ibu. Ibu, jap, kadang2 bila ibu bercakap ni, boleh tahan juga, macam seniwati.
Ads
Ibu: kalau ibu tak jadi, anak ibu lah jadi. Dah Jgn lupa solat, jgn lupa Allah.
Syurga itu di bawah telapak kaki si ibu. Tiada seorang ibu yang mahu melihat anak kandungnya gagal dalam kehidupan. Di saat dilanda masalah, carilah ibumu kerana dialah penasihat yang terbaik!
Sumber kredit: @adipadiputra
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Apabila menerima jemputan majlis perkahwinan kadang-kadang kita akan bawa rakan sebagai peneman. Namun sebenarnya apakah hukumnya membawa rakan yang tidak dijemput ke majlis kenduri.
Ini adalah jawapan dari Ustaz Azhar Idrus…
1) kalau kita dijemput kenduri, kita pergi dengan kawan(kwn kita tak dijemput), kawan kita tu *TIDAK BOLEH* makan sama atas alasan datang dengan kita sebab dia tidak dijemput. jika telah makan bersama padahal kita tidak minta izin dari tuan rumah, *WAJIB BERTAUBAT* dan menggantikan balik harga makanan yang telah kawan kita tu makan.
2) *WAJIB* ganti balik walaupun setelah beberapa lama.. sepatutnya kita beritahu tuan rumah kita ada bawa kawan… bila tuan rumah beri izin baru boleh makan bersama… SUNAT tuan rumah beri izin kepada tetamu yang tidak diundang itu..
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Soalan yang ditanya oleh hadirin: Apakah hukum makan kenduri di rumah orang kahwin walhal kita tidak dijemput? Tetapi kita makan sehingga kenyang pula. Adakah makanan yang kita makan itu halal atau haram?
JAWAPAN OLEH USTAZ AZHAR IDRUS:
Hukum memakan makanan di majlis kenduri kahwin tanpa diundang diibaratkan seperti pencuri. Di dalam kitab Feqah, dalam bab walimah ada menyebut mengenai perkara ini iaitu siapa yang tidak dijemput, *haram* dia makan makanan di majlis tersebut. Tetapi hukum tidak haram pula adalah jika kita sekadar datang di majlis tersebut.
Jika kita makan tanpa diundang maka kita *wajib bertaubat dan membayar semula kepada tuannya*. Hal ini kerana golongan ini dipanggil pencuri. Untuk memudahkan lagi, teruslah berjumpa dengan tuan majlis tersebut untuk meminta maaf dan menyatakan kesalahan yang telah kita lakukan.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Nota Jemari: Marilah kita sebarkan dan kongsi maklumat ini bersama-sama. Wallahualam.
SOALAN LAIN:
1) Betulkah haram jika kawan yang di ajak pergi bersama makan makanan di kenduri tersebut?
2) Jika bawa anak-anak, adakah haram juga makanan2 kenduri itu untuk dimakan?
JAWAPAN:
Apa yang disebutkan oleh Ustaz Azhar Idrus itu benar.
Ini berdasarkan hadis berikut:
عن أَبي مسعود البَدْريِّ – رضي الله عنه – ، قَالَ : دعا رَجُلٌ النَّبِيَّ – صلى الله عليه وسلم – لِطَعَامٍ صَنعَهُ لَهُ خَامِسَ خَمْسَةٍ ، فَتَبِعَهُمْ رَجُلٌ ، فَلَمَّا بَلَغَ البَابَ ، قَالَ النَّبيّ – صلى الله عليه وسلم – : (( إنَّ هَذَا تَبِعَنَا ، فَإنْ شِئْتَ أنْ تَأْذَنَ لَهُ ، وَإنْ شِئْتَ رَجَعَ )) قَالَ : بل آذَنُ لَهُ يَا رَسُولَ الله . متفقٌ عَلَيْهِ .
Daripada Abu Mas’ud al-Badri r.a, seorang lelaki menjemput Nabi s.a.w untuk makanan yang telah dia sediakan untuk lima orang. Seorang lelaki turut mengikut mereka. Apabila sampai di pintu rumah, Nabi s.a.w berkata: Sesungguhnya lelaki ini mengikut kami, seandainya engkau mahu, engkau boleh izinkan dia. Jika engkau mahu, dia boleh pulang. Tuan rumah pun berkata: Aku izinkannya ya Rasulullah. [Muttafaq ‘Alaih].
Daripada hadis ini menunjukkan bahawa kita perlu meminta izin kepada tuan rumah. Sewajarnya permohonan keizinan itu dipohon sebelum membawa teman yang tidak dijemput. Jika sudah dibawa bersama, pasti tuan rumah berat hati untuk berkata tidak sedangkan teman tidak dijemput sudah ada di situ.
Kita kena menghormati tuan rumah, boleh jadi dia menyediakan makanan sekadar cukup untuk jemputan.
Begitu juga, kita tidak tahu adakah tuan rumah suka atau tidak individu yang kita bawa tersebut.
Hormatilah hak tuan rumah.
Dalam kes membawa anak-anak, kebiasaannya jemputan itu memang untuk sekeluarga, jadi tiada masalah.
Kita selalu mengeluh kita susah sedangkan hakikatnya lebih ramai lagi yang hidup susah berbanding dengan diri kita. Ya! Tiada orang yang ingin hidup susah namun fikirkan sejenak, berapa banyak nikmat yang telah Allah berikan kepada kita tanpa kita sedari. Kita lupa dan sering mengeluh. Mengapa hidup kita tidak begini, tidak begitu.
Jangan hanya memandang ‘ke atas’ sahaja sebaliknya sekali-sekala, pandanglah ‘ke bawah.’ Hanya dengan cara itu kita lebih bersyukur dan menghargai segala nikmat yang kita miliki. Sedangkan tanpa kita sedar, ada orang yang ‘menginginkan’ kehidupan seperti yang kita lalui.
Kisah meruntun hati seorang lelaki warga emas yang berjalan kaki di bawah terik mentari di lebuhraya PLUS dari Sungai Dua, SPU ke Taiping. Sepanjang dia jalan tepi highway, takda sapa pun yang naik kereta tergerak hati nak bantu tumpangkan pakcik ni. ?
“Aku dah nampak dia dari jauh berjalan kaki menghala ke simpang tol Jawi. Aku terus sebab aku nak pi tol Alor Pongsu. Tapi hati aku tergerak nk tolong pakcik ni. Aku pusing balik dan lawan arah sampai ke simpang tol tu. Aku berhenti dan tunggu pakcik tu sampai kat aku.”
Sementara menunggu aku simpan wallet dan fon dalam pocket kerana aku tak tau pakcik ni jahat ka baik lg pun aku perempuan. Lepas 2 minit macam tu pakcik tu sampai.
Aku : Assalamualaikum pakcik (Pakcik tu berkopiah). Pakcik : Waalaikumusalam ya anak , ada apa ? Aku : Pakcik nak pi mana jalan tengah-tengah highway ni? Pakcik : Pakcik nak pi taiping … Lps jawab dia terus sambung perjalanan Aku : ???? pikiaq pny pkiaq …. Aku pun gerak depan sikit dkt pakcik tny dia “nak saya tumpang kan pakcik”
TAWAKAL HANTAR KE STESEN BAS TANPA TOPI KELEDAR
Pakcik : xpa la nak (dalam nada sayu ,takut dan serba salah dan smbung lg jalan Aku : trpkiaq lg nk tlg hantaq xdak helmet tapi niat nak tlg … Xpa la pakcik saya tolong pakcik, saya nk hantar sampai taiping tapi saya pulak xda helmet lebih , saya tawakal tumpang kan pakcik p bustop parit buntaq dan saya ambek tiket kat pakcik … Itu saja sya mampu tlg Pakcik : x menyusahkan anak ke , pakcik xnak susah kan sapa² (ayaq mata pun jatuh?) Aku : mgkin rzeki pakcik dari bantuan saya ni …
PAKCIK pun naik dan kami teruskan perjalanan dgn pakcik x ber helmet dan aku pun tawakal.
Sambil atas moto aku tnya pakcik:
Aku : pakcik dari mana dan nk kemana? Pakcik : pakcik dari SG DUA SEBERANG nak ke TAIPING aku : pakcik org taiping ke? Pakcik : tak , pakcik org Lenggong ,.pakcik p sg dua sebab nak cari KERJA tapi xda kerja jadi pakcik nak balik rumah pakcik d Taiping Aku : dah berapa jam perjalanan pakcik ,saya rasa mgkin lebih 30km dr SG DUA Pakcik : pakcik keluar sesudah SOLAT SUBUH dan smpai skrg
Aku : pakcik dah makan ? Pakcik : Belum nak (dengan nada suara yg sayu) Aku : xpa lah pakcik sat lg sampai stesen bas saya beli tiket kat pakcik kemudian kita makan
ELOK SAMPAI STESEN BAS PARIT BUNTAQ
Pakcik : aNakkk !!!!! Ni bas taiping !!!! Dgn gembira trsenyum dia habaq kat aku , Aku pun p tanya kaunter bas pukul berapa dan kami smpai 3.38pm ada lebih kurg stgh jam sblm bas brgerak pukul 4… Aku toleh tgk pakcik tu tengah duduk d kerusi urut kaki dia …
Berlinang ayaq mata aku ??? Aku p dekat dia ckp “pakcik bas pukul 4 , jom saya belanja pakcik makan ” Pakcik : tak pa lah anak ,pakcik nak tggu bas … Aku : aku merayu “jom la pakcik ,terima laa bantuan saya ni “ Pakcik : xpa anak , anak dah banyak tolong pakcik. Moga murah rezeki anak , d panjang kan usia anak ?. Aku pn p kedai beli bekalan Roti 3 paks air 1botol dan bg duit rm15 … Rm5 utk tambang dan rm10 utk makan
Moga Allah swt permudahkan kan perjalanan pakcik. Elok aku p dkt parking moto dan pandang pakcik tu dah naik bas dan aku ternampak pakcik tu menangis?
Sumbang mahram merupakan antara gejala sosial yang sering dikaitkan dengan anak muda. Lebih buruk lagi apabila hasil hubungan terlarang itu membawa kepada kelahiran anak tidak sah taraf. Statistik Kementerian Kesihatan pada tahun 2015 mendedahkan sebanyak 3,980 atau 28.8 peratus daripada 13,831 remaja berusia 10 hingga 19 tahun mengandung anak luar nikah.
Seakan isu yang tidak pernah surut, kes sumbang mahram ini terus-menerus berlaku dalam masyarakat kita. Terbaru melibatkan seorang remaja lelaki berusia 14 tahun bersekedudukan dengan kakak kandungnya sehingga melahirkan seorang bayi perempuan di dalam tandas rumah mereka.
Amat menyedihkan apabila perkara terkutuk itu berlaku di kalangan adik beradik di dalam rumah yang dihuni oleh ahli keluarga. Persoalannya di manakah peranan ahli keluarga kedua-dua remaja ini? Tidakkah ibu bapa mereka memantau kegiatan anak-anak ini. Sepatutnya kejadian ini tidak harus berlaku jika ada pemantaun daripada kedua ibu bapa.
KES TERBONGKAR
Perbuatan sumbang mahram ini hanya terbongkar apabila kakaknya yang baru bersalin itu dibawa ke Hospital Kampar untuk mendapatkan rawatan. Si kakak dikatakan bersalin di dalam tandas. Kejadian tersebut disedari oleh ibu mereka selepas terkejut melihat ada bayi dalam mangkuk tandas.
Media sebelum ini melaporkan remaja lelaki berkenaan ditahan polis selepas mengaku mengadakan hubungan sumbang mahram dengan kakaknya sehingga melahirkan seorang bayi perempuan di dalam tandas rumah mereka di Kampar, 15 Disember tahun lalu.
Tertuduh berusia 14 tahun mengaku bersalah atas pertuduhan itu sebaik pertuduhan dibacakan jurubahasa di hadapan Majistret Nur Faizah Muhamad Saleh dalam prosiding yang diadakan secara tertutup.
Mengikut pertuduhan, tertuduh didakwa melakukan persetubuhan dengan kakak kandungnya berusia 16 tahun. Hubungan itu tidak dibenarkan undang-undang, hukum agama dan adat untuk mereka berkahwin. Mana mungkin adik beradik kandung boleh berkahwin.
Kesalahan itu didakwa dilakukan di rumah di Kampar antara Disember 2017 hingga Mei 2018. Namun apa yang mengejutkan ialah hasil soal siasat terhadap remaja perempuan itu mendapati dia mengaku sudah beberapa kali melakukan hubungan sumbang mahram dengan adik lelakinya pada Mei lalu di bilik belakang rumah mereka.
PERANAN IBU BAPA
Allahuakbar. Mengapa perkara ini harus terjadi. Bukan sahaja agama Islam menegah hubungan terlarang ini malah mana-mana agama pun tidak pernah membenarkan perlakuan sumbang ini berlaku.
Mana ibu bapa kedua-dua remaja ini? Mengapa tidak dipantau kegiatan anak-anak sehingga gejala maksiat boleh berlaku dalam rumah sendiri. Maka sebab itulah dalam Islam, anak-anak berlainan jantina perlu diasingkan tempat tidur mereka secepat yang boleh.
Firman Allah SWT dalam Surah an-Nur: 58 yang bermaksud:
“Wahai orang yang beriman, hendaklah hamba kamu dan orang yang belum baligh dari kalangan kamu (sebelum masuk ke tempat kamu), dalam 3 masa; (iaitu) sebelum sembahyang Subuh, dan ketika kamu membuka pakaian kerana kepanasan tengah hari dan sesudah sembahyang Isyak; itulah 3 masa bagi kamu (yang biasanya terdedah aurat kamu padanya.”
Ayat ini menunjukkan bahawa Islam menyediakan garis panduan kepada ibu bapa dalam mendidik anak dengan akhlak mulia seperti menghormati ibu bapa dan batas serta adab pergaulan antara anak dan ibu bapa sejak kecil. Pada masa sama, Islam membimbing ibu bapa supaya menjaga batas aurat terhadap anak supaya mereka tidak melihat sesuatu yang tidak baik daripada ibu bapa mereka.
Rasulullah SAW menganjurkan ibu bapa supaya mengasingkan tempat tidur antara anak lelaki dan perempuan.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Perintah anak kamu bersembahyang ketika mereka berumur 7 tahun. Jika mereka tidak melakukannya sampai umur 10 tahun, pukul mereka, juga pisahkan di antara mereka (lelaki dan perempuan) dari tempat tidur.” (Riwayat al-Hakim dan Abu Daud).
Hadis ini menjelaskan Rasulullah SAW memberi garis panduan mengenai pemisahan tempat tidur anak lelaki dan perempuan apabila mereka mencapai umur 10 tahun. Walaupun hadis ini mengenai pemisahan antara anak lelaki dan perempuan, namun ibu bapa perlu menghindari anak daripada tidur sebilik dengan mereka. Perkara ini menjelaskan bahawa kanak-kanak perlu dididik dengan pendidikan akidah, syarak dan akhlak sejak kecil supaya mereka tidak terpesong daripada ajaran Islam.
Antara tujuan Rasulullah SAW menganjurkan perintah itu untuk menjaga keharmonian dan maruah ahli keluarga. Di samping ia bertujuan mendidik anak dan batas pergaulan antara ahli keluarga supaya tidak berlaku perkara negatif seperti sumbang mahram. Tambahan pula dengan kemudahan teknologi yang ada pada hari ini. Oleh itu, wajarlah anak-anak dipisahkan dari tidur bersama ibu bapa, adik beradik lelaki dan perempuan lebih awal daripada usia 10 tahun.
FAKTOR BERLAKU SUMBANG MAHRAM:
*Pakaian anak perempuan. Anak perempuan tidak ditegur dari segi penampilan pakaian sama ada sesuai atau tidak dengan usia mereka.
*Batas pergaulan. Ibu bapa perlu memantau pergaulan antara anak lelaki dan anak perempuan agar jangan berlebihan. Usah biarkan hubungan anak-anak berlainan jantina terlalu rapat, contohnya boleh tidur baring menghadap televisyen bersama-sama.
*Pengaruh media sosial. Ini yang paling utama. Hadkan atau bataskan penggunaan akses gajet kepada anak-anak agar mereka tidak sewenang-wenangnya menggunakan medium tersebut untuk perkara-perkara negatif seperti pornografi.
*Aspek Sosioekonomi. Kebanyakan kes-kes sumbang mahram yang dilaporkan melibatkan keluarga yang mempunyai tahap ekonomi yang rendah. Keadaan rumah yang sempit seperti rumah flet/kos rendah di bandar dan pinggir bandar yang kekurangan bilik tidur menjadi alasan berlakunya perlakuan sumbang mahram antara adik beradik. Kedudukan rumah yang terpencil dari masyarakat sekeliling dan jiran tetangga juga menjadi salah satu faktor sumbang mahram di dalam sesuatu keluarga mudah berlaku.
Agar gejala sumbang mahram ini tidak terus berlaku dan menjadi barah dalam masyarakat maka institusi kekeluargaan perlu memainkan peranan menangani isu ini. Ibu bapa perlu bersikap tegas dalam mendidik anak-anak kerana ibu bapalah yang mencorakkan anak-anak.
Sumber kredit: FB: Datuk Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah dan Harian Metro
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...