Saat kita memberi, kita akan menerima. Saat kita menolong tidak kira orang atau makhluk lain, sebenarnya kita sedang menolong diri kita sendiri.
Maksud akan ayat diatas ialah, pertolongan Allah akan hadir tanpa kita sedar termasuk doa-doa tanpa kita sangka.
Inilah yang dikongsikan oleh penyanyi Aishah atau nama sebenarnya Wan Aishah Wan Ariffin, 56 tahun yang berkongsi pengalamannya dijangkiti Covid-19 di mana situasinya saat ini dilihat masih belum sihat sepenuhnya. Malah ada ketikanya dirinya masih memakai bantuan pernafasan malah dirinya masih bergantung pada antibiotik bagi menyembuhkannya ketika menerima rawatan di Hospital Ampang kala ini.
Dalam perkongsian di instagramnya semalam, Aishah mengucapkan ribuan terima kasih di atas doa dari semua pihak agar dirinya kembali sembuh seperti sedia kala.
Walau tidak mengenali mereka secara langsung tapi dirinya tahu keluarga, kawan-kawan, anak-anak tahfiz, ahli-ahli kelab peminatnya serta orang ramai yang sentiasa mendoakan kesihatannya.
Ads
“Terima kasih pada kawan-kawan yang banyak membantu. Saya dapat tahu ada anak-anak tahfiz yang doakan saya. Mereka ini orang tidak saya kenali, hanya Allah saja yang dapat membalas jasa mereka. Dan saya tidak tahu doa siapa diangkat ke langit hingga saya mampu berada dalam keadaan hari ini,”katanya yang berterusan mengucapkan jutaan terima kasih atas doa dari semua.
“Ujian yang saya terima hari ini mampu menjadikan diri saya lebih baik pada masa akan datang sebelum Allah tarik nyawa. Masa yang sama, saya nak minta maaf kalau tak mampu menjawab mesej dari semua kerana antibiotik yang diberi kepada saya biasanya akan membuat saya terus tertidur. Tak tahulah apa kandungannya,”katanya sedikit bergurau.
Namun apa yang lebih menarik semasa siaran langsung di IGnya semalam @aishahjmm, penyanyi yang popular dengan lagu Janji Manismu ini berkongsi satu mimpi aneh dialaminya ketika dalam keadaannya agak kritikal akibat Covid ini.
Ads
“Ketika dalam keadaan oksigen saya tidak berapa bagus itu, saya bermimpi dikelilingi anak-anak kucing saya dan anak kucing saya beri makan di luar yang pernah saya beri makan datang. Allah! Doakan saya jadi manusia yang lebih berbakti pada orang-orang susah, pada anak-anak kucing jalanan dan sebagainya. Covid-19 is real, moga semua jaga diri baik-baik. Allah Maha Pengasih, Allah Maha Penyembuh,”” katanya lagi.
Dalam pada itu Aishah turut berkongsi terima kasih atas jasa petugas barisan hadapan yang banyak membantu orang ramai yang diuji wabak ini. “Mereka ini Allah pilih untuk berbakti, moga Allah menjaga mereka semua. Dalam pada itu, Aishah turut meminta orang ramai menjaga diri baik-baik sebelum menutup siaran langsung itu kerana jururawat sudah datang untuk memberikan rawatan kepadanya. Sumber
Sepanjang Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ini memang kita hanya duduk di rumah saja bagi mengelak jangkitan wabak COVID-19 ini.
Namun sedarkah kita sebenarnya dalam PKP ini ada antaranya membuat dosa tanpa sedar. Benar, manusia memang ada pelbagai ragam dan karakter masing-masing.
Apabila kita duduk di rumah, segala jenis perwatakan kita dapat dilihat sama ada dari sisi yang positif mahupun negatif.
Sedar atau tidak, sisi negatif itu kadangkala begitu ‘berbahaya’ bukan sahaja kepada diri kita sendiri, malah orang yang ada di dalam kediaman yang sama dengan kita.
Boleh jadi sisi negatif itu perkara yang boleh mengundang kepada dosa walaupun nampak remeh. Natijahnya, seisi rumah boleh menerima tempiasnya.
Demikian antara lain mesej yang cuba disampaikan pendakwah, Ustaz Syed Mohd Norhisyam Al-Idrus menerusi kuliah duha di laman sosial Facebook miliknya baru-baru ini.
1. Tidak menjaga batasan aurat sesama ipar-duai di dalam rumah
Bila semua orang berada di rumah, sudah tentulah adik-beradik yang memang duduk serumah ada dalam satu bumbung yang sama. Tambah-tambah lagi mereka yang sudah berkeluarga dan beranak pinak. Barangkali ada yang pulang ke kampung sebelum PKP lagi, makin ramailah ahli keluarga berkumpul di rumah ibu bapa masing-masing.
Dalam keadaan ini, jagalah batasan aurat antara abang ipar dan adik ipar, sepupu dan sebagainya. Tolonglah jaga aurat masing-masing supaya ada keberkatan ALLAH dalam rumah yang didiami itu. Bila ada orang buat maksiat dalam rumah berkenaan, rahmat ALLAH akan terhalang. Ingat tu!
2. Tamak dan pentingkan diri sendiri
Duduk ramai-ramai dalam satu rumah ada masanya makanan tidak cukup. Ada masa makanan banyak sangat. Apalah salahnya kita adik-beradik berkongsi sama-sama. Bila makanan banyak, kita kongsi rezeki bersama. Seandainya sedikit, kita makan sama-sama sedikit. Janganlah berbuat dosa di dalam rumah dengan sikap tamak dan pentingkan diri. Sebaliknya, agihkan secara bersama-sama.
Ingatlah, ada orang lebih susah lagi daripada kita seperti saudara seagama kita di Syria yang tiada rumah dan terpaksa menahan sejuk. Kita beruntung sebab kerajaan sangat prihatin dengan menyediakan bantuan. Sebagai rakyat, bantulah kerajaan untuk memudahkan proses agihan dalam membantu kita.
JANGAN terlalu leka dengan telefon sehingga melalaikan ibadah solat dan tanggungjawab kita yang lain.
3. Lalai menunaikan solat
Walaupun duduk di rumah dan tiada alasan untuk tidak mendirikan solat, namun masih ada juga yang melalaikan Rukun Islam ke-2. Ya, terlalu leka dengan telefon sampai mata pun ‘melekat’ sekali pada gajet hingga terlepas waktu solat.
Bayangkan orang di dalam rumah itu semuanya solat dan berdoa, begitu juga dengan ahli jawatankuasa masjid bertugas. Mereka siap pasang alunan bacaan ayat suci al-Quran, laungkan azan, solat dan doa di masjid. Orang kata, biar ada syiar dalam kampung kita. Namun, kita pula tidak solat. Jangan disebabkan sikap kita yang berbuat dosa ini, doa semua orang tidak dimakbulkan oleh ALLAH.
Ia sebagaimana yang berlaku kepada seorang lelaki Bani Israel yang melakukan maksiat selama 40 tahun pada zaman Nabi Musa AS. Justeru, Ustaz Syed Norhisyam mengajak kita untuk mengambil suri teladan dalam kisah berkenaan. Kisah itu dicoretkan dalam kitab At-Tawwabin yang menghimpunkan kisah-kisah orang bertaubat oleh Imam Ibnu Qudamah.
Ceritanya berbunyi begini. Ketika itu, berlaku musim kemarau yang teruk. Keadaan itu berlaku dalam tempoh yang lama. Bayangkan keadaan kering-kontang, tumbuhan mati, sungai kering dan haiwan ternakan kurus sehingga tidak dapat mengeluarkan susu.
Melihat kepada keadaan itu, Bani Israel datang bertemu Nabi Musa AS. Kata mereka: “Wahai Nabi Musa, bukankah kamu kata kamu seorang nabi. Doalah minta pada Tuhan kamu agar turunkan hujan.”
Lantas, nabi ALLAH itu berdoalah kepada Sang Pencipta. Baginda juga bermunajat dan berdoa meminta agar diturunkan hujan. ALLAH kemudian berfirman dengan memerintahkan Nabi Musa supaya mengumpulkan Bani Israel di suatu padang dan berdoa beramai-ramai minta diturunkan hujan.
Mendengarkan firman YANG MAHA ESA itu, Nabi Musa segera mengumpulkan semua kaum Bani Israel di suatu padang. Mereka pun berdoa meminta agar diturunkan hujan. Namun begitu, hujan masih tidak lagi turun sehingga membuatkan segelintir mereka bertanyakan kepada Nabi Musa tentang hal itu.
Apabila baginda AS mengajukan persoalan berkenaan, ALLAH berfirman: “Wahai Musa, dalam kalangan kamu di padang yang ramai ini, ada seorang lelaki ahli maksiat yang sudah 40 tahun dia melakukan maksiat kepada-KU. Suruh lelaki itu keluar dulu daripada khalayak ramai, baru AKU akan makbulkan doa kamu (turunkan hujan).”
Maka, Nabi Musa AS pun menyeru kepada pemuda ahli maksiat berkenaan supaya keluar. Disebabkan lelaki itulah, musibah kemarau itu berlaku dan kerana pemuda tadi juga menjadi punca doa kaum Bani Israel tidak dimakbulkan-NYA.
Selepas beberapa kali baginda menyuruh lelaki tadi keluar, akhirnya ahli maksiat itu pun ‘menyerah diri’. Sambil menundukkan mukanya, lelaki itu berdoa: “Ya ALLAH, tolonglah ampunkan dosa aku. Selama ini, aku berbuat maksiat, ENGKAU tak pernah dedahkan aku. Tolonglah jangan dedahkan aku di khalayak. Aku nak minta ampun Ya ALLAH.”
Belum habis lagi pemuda itu berdoa, dengan kehendak ALLAH, tiba-tiba hujan turun dengan lebatnya. Subhanallah!
Namun begitu, Nabi Musa begitu hairan dengan keadaan itu kerana baginda tidak nampak lelaki ahli maksiat itu keluar. Lalu, baginda berkata: “Ya ALLAH, pemuda yang buat maksiat tak keluar lagi, tetapi ENGKAU dah turunkan hujan.”
ALLAH berfirman: “Wahai Musa, kerana dia, AKU tak turunkan hujan. Kerana dia ahli maksiat, AKU tidak menerima doa kamu semua. Sekarang, kerana taubatnyalah, AKU turunkan rahmat-KU, kerana taubatnyalah, AKU perkenankan doa kamu semua. Dia telah bertaubat dan kerana itu AKU telah menurunkan hujan.”
Begitulah kebesaran ALLAH. Baginda memohon kepada ALLAH agar diperlihatkan pemuda berkenaan yang dilihat sangat hebat kerana turunnya rahmat ALLAH apabila dia bertaubat. Namun, ALLAH tidak mengizinkan-NYA.
Jelas kisah itu tersirat ibrah yang begitu besar. Dosa menjadi sebab kepada musibah. Maksiat menjadi punca doa tidak dimakbulkan. Sesungguhnya, taubat yang bersungguh-sungguh mengundang rahmat ALLAH SWT sehingga terhenti musibah kemarau tadi.
Keadaan ini hampir sama dengan apa yang kita alami kini. Seluruh dunia sedang ditimpa musibah dan ujian wabak Covid-19. Ambillah iktibar daripada kisah taubat si pemuda maksiat tadi.
Jangan disebabkan sikap kita seorang, seisi rumah kita tidak mendapat rahmat-NYA. Doa ahli-ahli keluarga kita di dalam rumah tidak ‘diangkat’ ke langit. Berubahlah untuk kebaikan bersama.
Ayuh kita bersama-sama istighfar dan tinggalkan dosa. Semoga ALLAH mengampunkan kita serta menurunkan rahmat kepada kita.
Sumber: Sinar Plus Via Facebook Syed Mohd Norhisyam al-Idrus
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Anjing termasuk sebagai najis mughallazah iaitu najis berat. Tidak hairanlah setiap kali melihat umat islam memegangnya, secara automatik kita menjatuhkan hukumnya sebagai haram.
Bekas Mufti Wilayah dan juga bekas Menteri Agama pernah menjelaskan, menyentuh anjing secara sengaja hukumnya haram.
Menyentuh anjing secara sengaja kerana menajiskan diri tanpa tujuan atau hajat adalah haram di sisi Islam. Seperti mana yang dinyatakan oleh Imam al-Bujairimi dan Sheikh Ibnu Hajar al-Haithami:
التضمخ بالنجاسة إنما يحرم
Maksudnya: Menyentuh najis secara sengaja ia adalah Haram.
(Rujuk Hasyiah Bujairami ala Syarah Manhaj al-Tullab, m/s 105 dan Hawasyi Tuhfah al-Manhaj bi Syarah al-Manhaj, m/s 174).
Namun barangkali agak berbeza jika ia berkaitan dengan kerjaya doktor perubatan yang perlu memahami keadaan binatang yang dirawat serta sifat binatang itu sendiri.
Di aplikasi Tik Tok @drima_vet atau nama sebenarnya Salehatul Khuzaimah menjelaskan ada masyarakat terus menjatuhkan hukum haram pada pekerjaannya selepas melihatnya memegang anjing tanpa menggunakan glove tanpa memahami secara jelas kenapa ia dilakukan namun terus menjatuhkan hukum.
Kata Dr Ima, masih ada yang menjatuh hukum mendakwa pekerjaan doktor veterinar haram kerana menyentuh anjing.
“Disuruh cari kerja lain. Selagi hayat dikandung badan, selagi mampu, selagi larat, selagi itulah, ulang-ulang jawab soalan.
“Percaya tak? Masih ada yang ingat kami ini akan bermandi lumpur dan selut selepas bergelumang dengan anjing selepas rawatan.
“Tidak! Sebab tu selama ni orang anggap nak sertu tu susah. Leceh.
“Kalau faham dan ambil tahu, tak susah sertu ni. Methodnya sama seperti kita guna air sabun.
“Tapi tukar dengan air bancuhan tanah atau produk yang mengandungi tanah. Bilas dengan air 6 kali,” katanya.
Tambahnya, dia berharap orang ramai tidak mudah menjatuhkan hukum tanpa sebarang usul periksa.
“Janganlah senang sangat menjatuhkan hukum pada kami, sampai ada yang dah tahu kedudukan kami di neraka sebab buat kerja ni,” katanya memberikan penjelasan agar masyarakat lebih faham mengapa doktor haiwan sepertinya memegang anjing tanpa glove,”katanya yang akan menyertu pakaian dan tubuhnya selepas memegang binatang najis ini.
Dalam pada itu, ada yang memberinya cadangan agar tidak melayan “manusia tidak faham ini ”tetapi kata Dr Ima, kalau ikutkan, memang malas layan, tapi tak boleh.
“Rasa macam kena juga “layan”. Kalau dia masih berbalah, nak bergaduh pasal isu ni walaupun lepas diterangkan, kita diam,”katanya menerangkan, janganlah senang menjatuhkan hukum pada kami, sampai ada yang dah tahu kedudukan kami di neraka sebab buat kerja ni. Allahuuu,”tulisnya.
Dalam pada itu, berdasarkan fatwa dikeluarkan Mufti Perlis pada tahun 2021, ia fatwa berkaitan muslim yang berurusan dengan anjing.
1. Muslim boleh menggunakan anjing atas keperluan syar’ie iaitu untuk membantu urusan kehidupan seperti memburu, menjaga ternakan, mengesan jenayah atau barang dan seumpamanya. Keizinan ini bersumberkan al-Quran dan Sunnah.
2. Memelihara anjing tanpa keperluan syar‘ie dalam urusan kehidupan adalah dilarang. Ini disebabkan kesan najis, hospitaliti, gangguan ibadah, hubungan antara keluarga, kejiranan dan seumpamanya. Terdapat hadis sahih yang melarang perkara ini.
3. Menjadi doktor haiwan ( Veterinar ) yang merawat anjing bukan satu kesalahan bahkan ia satu perbuatan yang baik. Dalam hadis yang sahih menyebut seorang pelacur diampuni oleh Allah kerana memberi minum kepada anjing.
4. Menjadi jurulatih yang mengajar anjing seperti untuk memburu, mengesan barangan, penjenayah dan seumpamanya adalah merupakan pekerjaan yang syar’ie seperti yang terdapat dalam surah al-Maidah ayat 4.
5. Ulama fekah (fuqaha) berbeza pendapat tentang sentuhan anjing yang basah. Antara pandangan utama mazhab-mazhab tersebut ialah :
a)Sentuhan anjing yang basah atau lembab wajib dibasuh tujuh kali iaitu enam kali air mutlak dan satu kali air tanah.
b) Jilatan anjing sahaja yang wajib dibasuh sebanyak tujuh kali tersebut.
c) Basuhan sebanyak tujuh kali tersebut tidak diwajibkan tetapi berpahala jika melakukannya.
6. Oleh kerana nas hadis menyebut jilatan anjing hendaklah dibasuh sebanyak tujuh kali termasuk satu kali air tanah, maka menghadkan kewajipan tersebut kepada jilatan anjing sahaja adalah pendapat yang dipilih dalam fatwa ini. Pendapat ini telah disebutkan oleh al-Mutawalli dan al-Rafi’ie dalam mazhab Syafi‘ie dan dianggap kuat oleh al-Imam al-Nawawi di dalam al-Majmu’.
7. Justeru, jika diyakini jilatan anjing terkena pada bekas, diri, pakaian, tempat atau apa-apa barangan hendaklah dibasuh sebanyak tujuh kali termasuk salah satunya dengan air tanah. Bahan-bahan pencuci lain sebagai gantian bagi air tanah hanya boleh digunakan jika penggunaan air tanah boleh mendatangkan kerosakan, kerugian harta atau ketiadaan tanah.
8. Kewajiban membasuh barangan yang terkena najis anjing ini jika barangan terbabit hendak digunakan bagi tujuan ibadah atau untuk kegunaan makan dan minum.
9. Jika sentuhan itu berlaku dalam keadaan kering pada yang menyentuh dan yang disentuh maka hukum basuhan tersebut tidak diwajibkan berdasarkan kesepakatan ulama.
10. Adapun anjing yang memudaratkan manusia boleh dilupuskan. Ia termasuk dalam senarai haiwan yang boleh dibunuh yang disebut dalam hadis sahih.
Tidak dinafikan banyak hikmah diperoleh dari wabak pandemik COVID-19 yang kini sedang melanda seluruh negara.
Dan yang paling mengejutkan apabila seorang petinju profesional seni bela diri campuran (MMA), Wilhelm Ott telah mengumumkan memeluk agama Islam sekitar April lalu. Malah berita pengislamannya juga jadi viral di media sosial.
Dan Ramadan kali ini menjadi yang pertama dia menjalani ibadah puasa. Bukan itu saja Ramadan lalu juga menyaksikan beliau telah memilih seorang wanita, Michele Birringe yang juga beregelar saudara baru untuk dijadikan isterinya.
Dalam perkongsiannya di laman Instagaram beliau muat naik dua posting berkongsi gambar majlis resepsi pernikahan yang berlangsung di sebuah organisasi Persekutuan Islam di Traiskirchen, Austria.
Dalam pada itu, Wilhelm atau nama Islamya Khalid turut meluahkan rasa syukur kerana turut menerima pakej menunaikan ibadah umrah daripada organisasi itu sebagai hadiah perkahwinan mereka.
Sebaik posting di muat naik di laman Insatgramya, beliau dan isteri turut menerima ucapan tahniah dariupada warganet dan masing-masing mendoakan pasangan ini kekal bahagia hingga ke jannah.
Solat jamak dan qasar adalah kemudahan yang dikurniakan untuk mereka yang bermusafir menunaikan solat. Namun jarak perjalanan tersebut hendaklah melebihi dua marhalah atau 81...