‘Alami contraction hingga tak mampu bergerak.’ Orang sakit yang sukar solat dibenarkan jamak kerana keuzuran yang dialaminya. Wanita mengandung yang mengalami kontraksi sememangnya tak mampu menahan kesakitan.
Begitu juga dengan beberapa sakit berat yang lain dibenarkan untuk jamak solat jika keadaan diri seseorang itu tidak mengizinkan. Ikuti kemusykilan berkaitan isu ini dan keadaan yang bagaimanakah membenarkan seseorang itu dapat jamak solat ketika sakit.
Assalamualaikum ust dr. Saya ada kemusykilan tentang solat jamak bagi orang yang sakit. Bolehkah kita jamak ketika sakit? Kalau boleh sakit yang macam mana kita dibolehkan jamak?
Jawapan:
Hingga Tak Mampu Bergerak
Menurut pandangan mazhab Syafi’i bahawa sakit bukan keuzuran yang membenarkan seseorang untuk menjamakkan dua solat. Oleh yang demikian, orang yang sakit walaupun tenat sekalipun tidak boleh menjamakkan antara dua solat menurut pendapat yang muktamad.
Namun menurut pendapat kedua Imam Syafi’i (menurut kenyataan al-Azra’i dan al-Isnawi) dan pandangan peribadi Imam Nawawi mengharuskan orang yang sakit menjamakkan dua solat sama ada takhir atau takdim. Perkara ini dinyatakan oleh Sheikh Shato al-Bakri di dalam karyanya, Iʿānat al-Ṭālibīn:
Ads
ولا يجوز الجمع بنحو وحل ومرض على المشهور في المذهب، لكن المختار من حيث كأن كان يحم مثلا وقت الثانية قدمها بشروط جمع التقديم، أو وقت الاولى أخرها بنية الجمع في وقت الاولى.
Maksudnya: “Tidak boleh (haram) menjamakkan solat disebabkan lumpur (di jalanan disebabkan hujan) dan sakit menurut pendapat yang masyhur(rajih) menurut mazhab Syafi’i.
Tetapi pendapat yang terpilih (di sisi al-Nawawi) seperti mana seseorang yang demam panas (kuat) misalnya (dijangka berlarutan dan bertambah) pada waktu yang kedua, lalu melakukan jamak takdim dengan syarat²-syarat jamak takdim, atau sakit itu bermula pada waktu solat yang pertama lalu ditakhirkan dengan niat jamak pada waktu solat yang pertama.”
Orang Sakit
Walau bagaimanapun, majoriti ulama mutakhir Syafi’iyyah menyokong pandangan Imam al-Nawawi dan qaul kedua Imam Syafi’i yang mengharuskan jamak solat bagi orang yang sakit kerana kekuatan dalilnya.
Ia dinyatakan sendiri oleh Sheikh Zainuddin al-Malibari di dalam karyanya, Fatḥ al-Muʿīn:
يجوز الجمع بالمرض تقديما وتأخيرا على المختار
Ads
Maksudnya: “Harus menjamakkan solat secara takdim dan takhir disebabkan sakit menurut pandangan yang dipilih (oleh Imam al-Nawawi).”
Boleh Solat Jamak
Ulama mutakhir mazhab Syafi’I telah menetapkan piawaian sakit yang membenarkan si pesakit menjamakkan dua solat sepertimana yang dijelaskan di dalam kitab Iʿānat al-Ṭālibīn:
وضبط جمع متأخرون المرض هنا بأنه ما يشق معه فعل كل فرض في وقته، كمشقة المشي في المطر، بحيث تبتل ثيابه .وقال آخرون: لا بد من مشقة ظاهرة زيادة على ذلك، بحيث تبيح الجلوس في الفرض.
Maksudkan:
“Sejumlah ulama mutakhir (mazhab Syafi’i) menetapkan piawaian sakit di sini ialah sakit yang menyukarkan pesakit untuk melaksanakan setiap solat fardu pada waktunya seperti kesukaran berjalan ketika hujan yang membasahkan pakaiannya.
Menurut sebahagian ulama yang lain, kepayahan itu mestilah terzahir dengan jelas yang lebih dari kadar itu, iaitu sakit yang mengharuskan solat fardu dalam keadaan duduk.”
Ads
Kesimpulan:
i. Menurut pandangan Imam al-Nawawi dan ulama mutakhir mazhab Syafi’i, Orang yang ditimpa sakit harus menjamakkan antara dua solat sama ada jamak takdim atau takhir. Oleh yang demikian, masyarakat awam boleh beramal dengan pandangan ini.
ii. Sakit yang mengharuskan solat mestilah sakit yang kuat atau teruk sehingga pesakit itu sukar untuk mendirikan solat pada setiap waktu akibat sakit tenat yang dialaminya, seperti sakit yang susah untuk berwuduk dengan sendiri, sakit yang tidak boleh bangun dan sakit ketika hendak bersalin.
iii. Manakala sakit ringan seperti pening kepala dan demam ringan tidak dibenarkan solat jamak sepertimana yang dinyatakan oleh Sheikh Shato al-Bakri di dalam Iʿānat al-Ṭālibīn.
iv. Solat jamak dalam perbahasan ini hanya melibatkan jamak sahaja, iaitu tidak diharuskan mengqasarkan solat dalam keadaan sakit. Melainkan si pesakit berada dalam keadaan musafir.
Suatu ketika dahulu, penerima vaksin Sinovac tidak dibenarkan mengerjakan umrah dan haji kecuali mereka yang menerima Oxford-AstraZeneca, Pfizer-BioNTech, Johnson & Johnson dan Moderna.
Bagaimana pun pada 25 Ogos 2021, Kerajaan Arab Saudi melalui Kementerian Kesihatannya telah meluluskan dua lagi penerima vaksin jenis Sinovac dan Sinopharm masuk ke Arab Saudi dengan syarat telah menerima dos penggalak (booster) yang diiktiraf di Arab Saudi.
Arab Saudi sebelum ini menyatakan bahawa individu juga boleh menerima dua dos vaksin berlainan, berdasarkan kajian saintifik yang menunjukkan kaedah itu berkesan untuk mengekang COVID-19.
Dalam pada itu, seorang individu yang bakal bekerja di Arab Saudi, Ikmal Shah Fazli atau akaun Tik Toknya @Ikmal Shah berkongsi satu pengalaman yang wajar diberi perhatian oleh individu yang ingin mengerjakan umrah di masa-masa akan datang.
Di mana penerima vaksin Sinovac perlu mengambil dos penggalak sekurang-kurangnya beberapa minggu sebelum tiba tarikh mengerjakan umrah. Dan dos penggalak ini adalah DIWAJIBKAN dan kalau tiada dos penggalak perlu suntik di Arab Saudi selain perlu menjalani kuarantin dan kos hotel ditanggung sendiri tanpa sebarang subsidi.
Dalam perkongsiannya, Ikmal Shah yang mendapat tawaran bekerja di negara terbabit menjelaskan, dirinya nyaris tidak dibenarkan masuk ke Arab Saudi kerana tidak mendapatkan dos penggalak sebelum berlepas ke sana.
“Awalnya tiada masalah kerana syarikat sudah memberikan butir lengkap penerbangan. Memandangkan flight transit di Dubai dahulu, ketika itu tiada masalah yang timbul. Dari Dubai untuk ke Arab Saudi, di sinilah masalah bermula,” katanya.
“Syarikat penerbangan tidak memberi kebenaran berlepas ke Arab Saudi kerana saya penerima vaksin Sinovac dan disebabkan tiada dos penggalak, saya di kategorikan sebagai No Vaccine. Saat itu rasa sedih dan marah. Dalam pada itu, saya terpaksa fight memandangkan ada beberapa minit lagi kapal terbang nak berlepas. Saya tunjuk semua dokumen yang mengesahkan bekerja di Saudi.
“Last-last dia bagi juga berlepas dengan syarat saya kena ambil booster. Terpaksalah saya ambil booster Pfizer dan masa yang sama terfikir-fikir, bolehkah dua vaksin berbeza bercampur. Dan akhirnya, saya siap dapat booster Pfizer,”katanya lagi
.
Dalam pada itu, Ikmal Shah memaklumkan untuk mengelak sebarang masalah di Arab Saudi selain memudahkan urusan memasuki negara tersebut, adalah lebih baik mengambil booster di Malaysia.
“Kalau kita dah ada dua dos vaksin dan dos penggalak, tiada masalah untuk masuk ke Saudi.
“Tapi dalam kes yang saya alami dan tidak ada dos penggalak ketika itu, saya perlu menjalani kuarantin 7 hari sebelum di booster di Arab Saudi dan semua kos perbelanjaan semasa kuarantin perlu ditanggung sendiri termasuk kos hotel yang ditetapkan oleh Kerajaan Arab Saudi sendiri.
“Di Arab Saudi, mereka ada app (seperti My Sejahtera kita) dan di situ ada diletakkan senarai hotel yang berdaftar untuk kuarantin. Macam saya, memandangkan pergi atas urusan kerja, semuanya ditanggung oleh pihak majikan. Jadi tiada masalah untuk kosnya.
“Jadi bagi traveller umrah atau melancong bolehlah ambil booster di Malaysia kerana ia memudahkan urusan korang semua,” katanya berharap ia dapat membantu bagi individu yang bakal mengerjakan umrah atau melancong ke negara ini kelak. Sumber : Tik Tok :- @Ikmalshah Fazli
Jodoh itu rahsia Allah dan hanya Dia yang tahu. Tetapi kita boleh berusaha untuk membuat pilihan terbaik. Ada macam-macam kriteria mencari bakal Imam dan salah satu mereka yang berwajah seiras.
Dikatakan jika mempunyai jodoh dengan mereka yang punya wajah seiras ini, rumah tangga lebih bahagia dan kekal hingga ke jannah.
Perkongsian dari Pakar Psikiatri Dr Ahmad Rostam Md Zain ini menjelaskan lebih mendalam berhubungan fakta menarik mengapa pasangan kelihatan seiras.
Dia yang membuat thread di laman sosial twitter mendapat perhatian warganet hingga mendapat retweets lebih 18 ribu serta 13 ribu butang like.
1. Kajian yg dikeluarkan pada 2011 mendapati bahawa kita cenderung untuk memilih pasangan yang ada iras muka kita @ iras dengan ibu ayah kita sendiri
2. Teori ‘assortative mating’ pula menyimpulkan kita cenderung memilih orang yg mempunyai ciri fizikal & strata sosial yg setara
3. Pasangan juga cenderung untuk mempunyai tabiat, bahasa badan & gaya yg sama yg menunjukkan ikatan emosi yang selesa & saling percaya
4. Sistem imun badan juga akan mula menjadi hampir sama setelah lama bersama jadi xhairanlah jika seorang sakit, yg 1 lagi juga bakal xsihat
5. Pengalaman hidup menyebabkan mereka melalui turun naik emosi & cabaran yg sama. Kedutan di muka juga boleh berlaku di tempat yg sama.
6. Kajian Robert Zanjonc menunjukkan, > tinggi tahap kegembiraan & kebahagian yg dialami oleh 1-1 pasangan, lebih iras mereka akan kelihatan
Sweet, kan?
Sungguh, bahagia boleh dilihat, dirasa dan dikongsi. Jadi anda mahu #pilihsihat? Pilihlah untuk bahagia #MedTweetMY
Antara amalan sunat yang boleh dilakukan apabila tibanya Syawal adalah dengan melakukan ibadah puasa sunat 6 hari di bulan Syawal.
Ianya thabit dari perbuatan Nabi SAW yang mana di dalam hadith ada menyebutkan mengenai kelebihan berpuasa 6 hari di bulan Syawal iaitu bersamaan pahalanya dengan berpuasa sepanjang tahun.
Ini berdasarkan sebuah hadith riwayat Muslim daripada Abu Ayub al-Ansari RA yang mana Rasulullah SAW telah bersabda: مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ
Maksudnya: Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadhan kemudian diikuti dengan enam hari di bulan Syawal, ianya bersamaan dengan berpuasa sepanjang tahun. Riwayat Muslim (1164)
Al-Imam al-Nawawi Rahimahullah ketika mensyarahkan hadith di atas menyebut bahawa hadith ini menjadi dalil bagi mazhab Syafi’e, Hanbali dan juga Daud (al-Zahiri) bahawa disunatkan untuk berpuasa enam pada bulan Syawal manakala fadhilat seumpama berpuasa sepanjang tahun adalah berdasarkan hadith Nabi SAW yang lain yang mana menyebutkan bahawa setiap kebaikan itu dibalas dengan 10 kali ganda أَنَّ الْحَسَنَةَ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا )[1].
ADAKAH PUASA ENAM PERLU DILAKUKAN SECARA BERTURUTAN?
Setelah mengetahui akan pensyariatan puasa sunat enam Syawal beserta fadhilatnya, timbul juga persoalan mengenai adakah puasa yang enam itu perlu dilakukan secara berturutan ataupun boleh dilakukan secara berasingan.
Mengenai persoalan di atas, al-Imam al-Nawawi Rahimahullah di dalam al-Majmu’ ada menyebutkan: “…dan disunatkan untuk berpuasa secara berturutan di awal Syawal. Sekiranya dipisahkan (tidak berpuasa 6 hari secara berturutan) ataupun diakhirkan puasa tersebut di dalam bulan Syawal, maka ianya dibolehkan…”[2]
Al-Imam Ibn Qudamah di dalam kitabnya al-Mughni menyebutkan mengenai permasalahan ini seperti berikut: “…tidak ada bezanya (menjadikan puasa tersebut) dilakukan secara berturutan ataupun dipisahkan samaada di awal Syawal ataupun diakhirnya kerana hadith menyebutkannya secara mutlaq tanpa dikaitkan dengan sesuatu yang lain…”[3]
KESIMPULAN
Berdasarkan pendapat-pendapat yang terdapat di dalam isu ini, kami katakan bahawa isu ini ada fleksibilitinya yang tersendiri iaitu puasa 6 boleh dilakukan secara berturutan ataupun dipisahkan. Diawalkan ataupun dilewatkan selagi mana masih berada di dalam bulan Syawal. Ianya tidak menjadi masalah.
Di dalam kemeriahan kita menyambut Syawal, sudah pasti akan ada jemputan dari sanak saudara juga rakan taulan untuk menghadiri rumah terbuka, kenduri dan sebagainya. Maka ianya tidak menjadi masalah serta penghalang untuk menunaikan puasa 6 Syawal kerana terdapat fleksibiliti di dalam kaifiat menunaikannya.
Alangkah baiknya jika kita dapat menghimpunkan dua kebaikan dalam bulan Syawal ini, satunya dengan berpuasa enam dan keduanya dengan menghubungkan silaturrahim sesama kita. Wallahu a’lam.
Sumber Kredit: Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?