Sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), ramai yang pulang ke kampung dan terus berada di sana hinggalah PKP memasuki fasa ketiga ini.
Dan semalam kerajaan membenarkan pergerakan antara negeri dengan tujuan yang dibenarkan semasa PKP melalui permohonan aplikasi ‘Gerak Malaysia’ bemula semalam hingga 29 April.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata, mereka yang layak boleh membuat permohonan secara dalam talian susulan kebenaran pergerakan itu selama tiga hari bermula 1 hingga 3 Mei ini.
“Aplikasi ini dapat mengelakkan orang ramai daripada terpaksa keluar rumah untuk membuat permohonan di balai polis, sekali gus mengurangkan risiko jangkitan dan penularan wabak Covid-19.
“Melalui aplikasi ini, kod QR unik yang dijana akan diimbas dan diperiksa oleh anggota yang bertugas di sekatan jalan raya,” katanya melalui kenyataan media, semalam.
Huzir mengingatkan masyarakat bahawa permohonan permit pergerakan ini hanya bagi individu terkandas di kampung halaman sebaik PKP diumumkan yang mahu pulang ke kediaman masing-masing atau tempat bekerja.
“Aplikasi ini boleh dimuat turun melalui Google Store, Apple App Store dan Huawei App Gallery, semasa pendaftaran kali pertama selepas memuat turun aplikasi ini, pengguna perlu memasukkan butiran peribadi seperti nama, nombor Mykad/pasport, alamat, nombor telefon bimbit dan email,” katanya.
Ads
Huzir berkata, pengguna juga perlu memberi kebenaran kepada aplikasi itu untuk mengakses lokasi GPS bagi membolehkan sistem aplikasi ini mengesahkan lokasi semasa pemohon, seterusnya meluluskan permit pergerakan.
“Permohonan melalui aplikasi ini juga dapat membantu Polis Diraja Malaysia mengenal pasti jumlah mereka yang terlibat serta menyediakan jadual perjalanan untuk memastikan kelancaran operasi.
“Perjalanan perlu dilakukan ppada hari yang ditetapkan mengikut permit pergerakan yang diluluskan, maklumat lanjut berhubung jadual perjalanan ini dan garis panduan lain akan diumumkan pada 29 April ini,” katanya.
Huzir berkata, selain daripada permohonan permit pergerakan rentas negeri, terdapat tatacara untuk memproses beberapa permohonan permit lain yang telah disediakan dalam aplikasi ini bagi tujuan pembelian barangan keperluan dalam lingkungan 10 kilometer dari kediaman.
Ads
“Aktiviti perlu seperti membaiki kerosakan kenderaan, membaikpulih kerosakan di dalam rumah, mendapatkan rawatan perubatan dan keadaan kecemasan contohnya kematian ahli keluarga terdekat,” katanya.
Beliau berkata, walaubagaimanapun hanya permohonan untuk mendapatkan permit pergerakan rentas negeri sahaja akan diiproses buat masa ini.
“Orang ramai diingatkan jangan menyalahgunakan kemudahan permit pergerakan melalui aplikasi ini,” katanya.
Info
Ads
Bagi memudahkan pergerakan pemohon, jadual perjalanan yang telah dirancangkan adalah:
Tarkih dari
1 Mei 2020 – Perak, Johor, Kelantan
2 Mei 2020 – Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Melaka dan Pahang
3 Mei 2020 – Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan dan Terengganu
Belum habis kisah siapa bakal jadi penganti Perdana Menteri, hari ini tular pula cerita di mana kisah seorang guru perempuan disuruh merangkak di sebuah sekolah.
Ramai yang marah melihat video berkenaan kerana menganggap maruah seorang ustazah yang mengajar ilmu agama dipijak henyak dengan penuh penghinaan.
Ramai berkongsi pandangannya dan salah seorang Mohd Fadli Salleh yang menulis posting berkenaan di laman sosial Facebook.
Menurutnya betapa bagus didikan ustazah ini kerana bukan saja dia yang merangkak setelah disuruh oleh ibu bapa kanak-kanak berkenaan, tetapi murid lain turut sama mengikut perbuatan ustazah berkenaan.
Ternyata murid-murid ini tidak sanggup guru mereka dihina sedemikian dan tidak kisah dengan baju seluar yang kotor asalkan dapat melakukan perbuatan sama.
Ternyata akhlak murid-murid ini sangat dipuji hasil didikan ustazah yang mengajar ilmu yang betul kepada pelajarnya.
Saat melihat video ustazah disuruh merangkak, aku sangat marah dan berang. Betapa maruah seorang ustazah yang mengajar ilmu agama dipijak henyak dengan penuh penghinaan.
Namun sebaik aku melihat anak-anak murid beliau dengan rela turut sama merangkak demi memuliakan ustazah kesayangan mereka, terus sebak menyerang dada.
Berdiri bulu roma aku, terharu dan kagum dengan akhlak anak-anak ini. Terlintas di kepala,
‘Bagaimana agaknya ustazah hebat ini mendidik akhlak murid-muridnya? Ingin aku berguru dengannya cara mendidik akhlak murid sebegini rupa.’
Meski pun wanita yang menyuruh ustazah itu merangkak mengarahkan murid-murid berhenti merangkak, namun anak-anak murid ini terus merangkak.
Mereka tidak sanggup melihat guru mereka dihina. Mereka sanggup terhina sama. Mereka sanggup menemani biarlah kotor seluar baju putih mereka.
Anak-anak ini, akal mereka belum cukup matang. Namun mereka sangat budiman dan terpuji bila tanpa disuruh sesiapa turun sama merangkak menemani ustazah yang dipaksarela itu.
Allahu. Memang sebak sangat lihat ketulusan anak-anak itu.
Jika benar ustazah itu jahat, jika benar ustazah itu garang sehingga ramai murid benci dan tak suka padanya, adalah MUSTAHIL anak-anak murid yang penuh tulus itu akan turun sama merangkak bersamanya.
MUSTAHIL jika ustazah itu dibenci murid, murid akan menyokong beliau. Jika benar ustazah itu kejam dan selalu bertindak luar kawalan sewaktu menghukum, pastinya murid-murid itu gembira dan bertepuk tangan melihat ustazah mereka pula didenda.
NAMUN itu tidak berlaku!
Murid-murid dengan rendah diri turun merangkak sama. Mereka masih kecil untuk menentang wanita biadab yang menyuruh ustazah mereka merangkak. Namun jiwa mereka cukup besar dengan turun menemani ustazah tersebut.
Ternyata dan jelas semua kita dapat lihat, sebenarnya ustazah ini disayangi murid-muridnya.
Mungkin pernah ustazah tersebut tersalah dan terlebih semasa mendenda, namun jasa, pengorbanan dan kebaikan yang pernah ustazah itu curah pada murid-muridnya tidak terbanding dengan satu dua kesilapan kecilnya.
Dan jelas, anak kecil yang tidak matang ini begitu menghargai dan menghormati.
Terima kasih anak-anak murid sekalian kerana memuliakan gurumu saat ada yang datang menghina dengan sebegitu rupa.
Bergenang mata aku melihat keikhlasan murid-murid ini memuliakan guru mereka.
Tunduk hormat buat anak-anak didik yang terpuji akhlak mereka ini.
Pendedahan Ustaz Kazim Elias yang dirinya disihir (sihir katak) mencetus simpati orang ramai. Pendakwah ini meminta bantuan orang ramai yang boleh mengubatinya kerana sudah lama menderita.
Sihir bukan wujud pada zaman ini tapi sudah terjadi pada zaman Rasulullah lagi bahkan baginda turut menderita disihir.
Dalam satu riwayat, dikisahkan kekasih Allah ini disihir oleh seorang Yahudi juga munafik bernama Labid bin Aksam dari Bani Zuraiq.
Peristiwa ini berlaku ketika Nabi SAW balik dari Hudaibiah dalam bulan Zulhijjah tahun tujuh hijriah. Setelah selesai perang Khaibar maka datanglah ketua-ketua Yahudi bertemu tukang sihir terkena bertujuan melakukan sihir ke atas Baginda.
Apa yang dilakukan ialah dengan bantuan seorang budak Yahudi yang juga khadam Nabi, mereka mencuri sikat rambut Nabi berserta rambut yang ada di sikat itu dan saat itulah Nabi jatuh sakit.
Hal disihir ini kemudian dimaklumkan oleh Malaikat Jibrail pada satu malam kepada Baginda setelah dirinya jatuh sakit.
Lalu Allah utuskan dua orang malaikat datang untuk membantu Nabi ketika Baginda sedang tidur.
Seorang malaikat duduk di kepala manakala seorang lagi di kaki Nabi SAW. Dalam mimpinya, Nabi memaklumkan malaikat memberitahu cara dirinya di sihir (menggunakan rambutnya yang dicuri) dan di mana letaknya barang sihir tersebut.
“Ia diletakkan di kulit mayang kurma, di bawah batu, di dalam sumur Dzarwan kata Malaikat sebelum mengajarkan Baginda surah untuk memutuskan sihir berkenaan.
Nabi Muhammad kemudian menceritakan hal ini kepada Aisyah dan turut memerintahkan Saidina Ali, Saidina Zubir dan Ammar ibnu Yasir pergi ke telaga tersebut untuk mencari barang yang dinyatakan dalam mimpinya itu.
Sesampainya di sana, ketiga-tiga sahabat melihat air telaga yang asalnya jernih kelihatan seperti rendaman daun inai kemerah-merahan darah warnanya, manakala pokok kurmanya kelihatan bagaikan kepala-kepala syaitan.
Mereka kemudian menimba airnya dan mengangkat seketul batu besar sebelum menemui bungkusan berikat tersebut lalu. Lalu mengambil dan mengeluarkannya dari telaga itu, seterusnya bungkusan berikat itu diberikan pada Nabi SAW.
Pada bungkusan tersebut terdapat sebelas simpulan bersama sikat rambut, gigi sikatnya dan sebelas jarum.
Nabi kemudian membacakan ‘Surah Mu’awwidataini’(surah perlindungan) iaitu Al Ikhlas, al al-Falaq, dan an-Nas sebelum sihir yang merungkai dirinya tercabut satu persatu.
Dalam pada itu, Aisyah pernah bertanya adakah Baginda ingin menyebarkan hal orang yang menyihirnya kepada umum tetapi jawab Baginda tidak.
“Ya Rasulullah, apakah engkau tidak menyebarkan hal ini?’ Baginda menjawab, ‘tidak. Allah telah menyembuhkanku dan aku tidak ingin menyebabkan keburukan untuk orang lain/ ‘ (HR Bukhari).
Untuk membentengi diri dari disihir, Rasulullah telah mengajarkan tiga surah ringkas yang boleh menjadi benteng perlindungan kita. Ini sesuai dengan surah Al-Isra ayat 82.
Dan Kami turunkan dari Alquran sesuatu yang menjadi penawar dan rahmat bagi orang yang beriman, sedangkan bagi orang yang zalim (Al-Quran itu) hanya akan menambah kerugian.” (QS Al Isra:82).
Caranya cukup mudah, menjelang masuk tidur, Rasulullah akan mengangkat kedua belah tangannya, lalu ditiup dengan tiga surah iaitu Al Ikhlas, Al-Falaq, dan An-Nas sebelum meraupnya ke bahagian muka dan seluruh tubuh.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bab poligami memang sensitif bagi wanita, namun ia amat digemari lelaki. Isu ini melibatkan soal hati. Walaupun Islam mengenakan syarat ketat mengharuskan poligami, namun wanita tidak yakin akan jaminan yang suami mampu berlaku adil setelah berkahwin lain.
Tidak hairanlah jika ada bakal isteri meletakkan syarat tidak mahu suami berpoligami. Kita ikuti penjelasan panjang Mufti Wilayah Persekutuan akan hal ini.
Assalamualaikum. Apakah hukum jika seorang isteri meletakkan syarat dalam perkahwinan bahawa suaminya tidak boleh berpoligami?
Adakah syarat ini sah disisi syarak, dan perlukah suami mematuhinya?
Jawapan:
Waalaikumussalam. Alhamdulillah, segala puji dan syukur dipanjatkan kepada Allah SWT. Selawat dan salam kami ucapkan ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga Hari Kiamat.
Para ulama telah membahaskan isu ini dalam karangan-karangan mereka, dan kami bawakan sebahagian nukilan pandangan mereka:
Pertama: Mazhab Hanafi
Menurut Akmal al-Din al-Babarti, syarat seumpama ini adalah fasid, kerana ia berbentuk larangan ke atas perkara yang diharuskan syara’, namun ia tidak membatalkan nikah. Jika suami mematuhi syarat itu, maka isteri perlu diberikan mahar musamma, dan jika syarat itu tidak dipatuhi, isteri perlu diberikan mahar mitsil. Menurut Imam al-Sarakhsi pula, syarat sebegini tidak perlu dituruti oleh suami.
Kedua: Mazhab Maliki
Menurut Imam Malik, syarat seumpama ini adalah batil, namun nikah itu tetap sah. Beliau menukilkan pandangan Sa’id ibn Musayyib menyatakan perkahwinan seumpama ini adalah sah dan diharuskan.
Namun menurut satu atsar yang diriwayatkan oleh Al-Laith ibn Sa’ad dimana pada zaman Umar al-Khattab, seorang lelaki telah berkahwin dengan seorang wanita yang mensyaratkannya agar tidak membawanya keluar dari negeri asalnya. Umar apabila mendengar hal ini, telah mengangkat syarat itu dari lelaki tersebut, dan perkahwinan itu tidak dibatalkan.
Menurut Khalil ibn Ishaq al-Jundi, syarat-syarat yang dikenakan oleh isteri untuk bernikah seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa mengikuti peperangan dan tidak tidak boleh dibawa keluar daripada rumah dan seumpamanya adalah makruh, dan Imam Malik berkata beliau telah meminta para hakim untuk melarang orang ramai daripada terlibat dengan syarat-syarat seumpama itu.
Ketiga: Mazhab Syafie
Menurut para fuqaha’ mazhab Syafi’e iaitu Imam al-Nawawi, Ibn Hajar al-Haitami, Imam Khathib al-Syarbini dan Syeikh Zakariyya al-Ansari, syarat jenis ini dihukum sebagai fasid dan ia turut menyebabkan mahar menjadi fasid, namun ia tidak membatalkan akad nikah itu sendiri.
Dalam kitab al-Fiqh al-Manhaji juga ada disebut bahawa syarat seumpama ini adalah bercanggah dengan tuntutan nikah itu sendiri, tapi ia tidak menafikan tujuan asasi nikah iaitu menghalalkan persetubuhan. Syarat seperti ini ialah fasid, namun nikah itu tetap sah.
Keempat: Mazhab Hanbali
Menurut Ibn Qudamah, syarat nikah terbahagi kepada tiga, salah satunya ialah yang wajib dipenuhi oleh suami, yang berkait dengan maslahah terhadap dirinya sendiri, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh dibawa bermusafir dan tidak dibawa menemani ke peperangan.
Jika syarat ini tidak dipenuhi, isteri berhak untuk menuntut fasakh. Pendapat ini juga diriwayatkan daripada Umar Al-Khattab, Sa’ad bin Abi Waqqas, Mu’awiyah, Amru bin Al-‘Aas R.Anhum, Syuraih, Umar bin Abdul Aziz, Thawus dan Al-Auza’ie.
Menurut beliau lagi, ini merupakan pandangan para sahabat dan beliau tidak dapati sebarang sanggahan daripada para sahabat lain pada permasalahan ini, maka ia menjadi ijma’.
Selain itu, sabda Nabi SAW juga: الْمُسْلِمُونَ عَلَى شُرُوطِهِمْ
Maksudnya: Kaum Muslimin itu terikat dengan janji-janji mereka. Sunan Tirmidzi (1352) dan Sunan Abu Daud (3594)
Dakwaan bahawa syarat seperti ini mengharamkan yang halal juga tidak tepat, kerana syarat itu hanya berbentuk pilihan kepada isteri untuk menuntut fasakh daripada suami, jika syaratnya itu tidak dipatuhi.
Namun demikian, tidak diharuskan jika syarat itu menghendaki bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada, kerana terdapat larangan yang jelas dalam hadith:
“Janganlah seorang wanita meminta bakal suaminya untuk menceraikan isterinya yang sedia ada dan merampas haknya. Berkahwinlah (walaupun tanpa menetapkan syarat demikian), sesungguhnya dia akan memperoleh apa yang Allah SWT telah tetapkan kepadanya” Sahih Muslim (1408)
Imam al-Mardawi pula menganggapnya sebagai satu syarat yang sah dan perlu dipatuhi, dan jika suami melanggar syarat ini, isteri berhak untuk memohon fasakh. Syeikhul Islam ibn Taimiyyah juga pernah ditanya soalan ini, dan beliau menyebut bahawa syarat tersebut adalah sah, dan suami perlu mematuhinya.
Antara dalil beliau ialah kata-kata Umar al-Khattab yang dihadapkan dengan satu kes melibatkan suami isteri yang telah bersetuju sewaktu akad supaya suami tidak berpoligami, beliau mengesahkan syarat tersebut dan berkata: Pemutus-pemutus hak itu bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan.
Mengikut satu qaul Imam Ahmad yang diterima jumhur fuqaha’ mazhab Hanbali, mematuhi syarat ini hukumnya sunat, dan isteri berhak menuntut fasakh jika suami tidak mematuhinya.
Syeikhul Islam Ibn Taimiyyah pula memilih pandangan yang mewajibkannya, dan ia adalah pendapat yang lebih sahih.
Namun demikian, jika isteri itu redha dengan pelanggaran syarat yang dilakukan oleh suami contohnya poligami ini, isteri tidak berhak lagi untuk menuntut fasakh.
Namun kedua-dua suami dan isteri tidak boleh mensyaratkan agar kedua-duanya tidak boleh berkahwin lagi setelah mereka bercerai atau salah seorang daripada mereka meninggal dunia.
Namun jika syarat seumpama ini ditetapkan setelah berlaku akad, maka syarat itu tidak lagi perlu dipatuhi. Namun kata Ibn Rajab, syarat itu tetap wajib dipatuhi meskipun ia ditetapkan setelah akad nikah, dan inilah pandangan yang azhar dalam mazhab Hanbali.
Perbahasan Pandangan Ulama dan Tarjih Imam Ibn Rusyd sewaktu memberi komentar tentang isu ini menulis: Para ulama’ berbeza pandangan pada hukum mematuhi syarat seumpama ini, seperti suami tidak boleh berpoligami, tidak boleh membawa isteri pergi berperang atau berpindah dari negerinya.
Manakala menurut al-Auza’ie dan Ibn Syubrumah, isteri berhak mengenakan syarat itu dan suami mestilah mematuhinya. Ibn Shihab juga menyatakan para ulama berpegang pada pendapat ini. Qaul mereka ini diriwayatkan daripada Ali dan Umar R.A. Adapun faktor perbezaan pandangan mereka ialah kerana percanggahan antara nas umum dan nas khusus. Nas umum ialah hadith daripada ‘Aisyah r.a:
Sesiapa yang mengenakan syarat yang tidak terdapat dalam al-Qur’an maka ia bathil, meskipun dia mengenakan seratus syarat sekalipun. Syarat Allah lebih benar dan dipercayai. Riwayat al-Bukhari (2155)
Manakala nas khusus pula ialah hadith daripada ‘Uqbah bin Amir: Sesungguhnya syarat yang lebih berhak untuk dipatuhi dan ditunaikan ialah syarat yang menghalalkan hubungan kelamin (syarat perkahwinan). Riwayat Muslim (1418)
Kedua-dua hadith ini adalah sahih, namun yang lebih masyhur dalam kalangan usuliyyun ialah mendahulukan nas khusus ke atas yang umum, dan dalam kes ini, wajib untuk mematuhi syarat yang telah dipersetujui bersama isteri.” (Rujuk Bidayah al-Mujtahid, 3/81-82)
Kesimpulan Tuntasnya, kami mentarjihkan pandangan yang mengharuskan syarat yang dikemukakan isteri sebelum akad agar suami tidak boleh berpoligami, dan para suami hendaklah mematuhi persetujuan yang telah ditetapkan bersama isteri, demi memelihara keutuhan rumah tangga yang harmoni.
Namun dalam masa yang sama, syarat-syarat yang diletakkan manusia bukanlah hukum Allah SWT yang tidak boleh dipinda dan diubah. Sikap toleransi dan berlapang dada mestilah diutamakan, dan dalam banyak keadaan, perbincangan hati ke hati pastinya akan menatijahkan hasil yang positif.
Maka, meskipun isteri memiliki hak untuk menuntut fasakh jika suami tidak mematuhi syarat yang ditetapkan, pertimbangan yang rasional dan pemikiran matang haruslah digunakan dalam membuat sebarang keputusan.
Kami akhiri dengan doa seperti yang diajar oleh Allah SWT:
“Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh dari isteri-isteri dan zuriat keturunan kami: perkara-perkara yang menyukakan hati melihatnya, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang (mahu) bertaqwa.” (Surah al-Furqan: 74)