Memilih dan mencari jodoh tidak perlu terburu-buru. Tidak mengapa jika perlu selektif memilih calon isteri atau suami asalkan rumah tangga yang dibina mampu kekal hingga ke jannah.
Sememangnya jodoh itu rahsia Allah namun itu bukan bermakna kita hanya berpeluk tubuh tanpa usaha ke arah mendapatkan jodoh. Seperti perkongsian Amir Syahir ini tentang soal jodoh.
Mungkin ada yang berazam untuk mendirikan rumah tangga pada tahun ini tetapi jodoh yang dinanti-nanti masih belum kunjung tiba? Boleh baca sebagai panduan dalam proses mencari pasangan.
Kita takkan tahu mana satu pilihan yang terbaik. Yang kita tahu ialah, kita yakin dengan pilihan kita. Allah lebih mengetahui. Allah akan bagi kau seseorang yang kau perlu dan bukannya yang kau mahu.
1. Proses Taaruf
Proses taaruf merupakan salah satu cara untuk tahu adakah dia pilihan yang terbaik.
Dalam proses berkenalan, kitaakan mula nampak kelemahan dan kelebihan masing-masing. Antara calon yang terbaik ialah apabila dia sudi menerima kita seadanya. Kita pun mestilah membuat perkara yang sama kepada dia.
Ads
Tapi janganlah nak taaruf dalam bilik berdua-duaan pula. Taaruf tengah malam dekat taman bunga. Tu lain jadinya.
2. Agama
Dalam Islam, proses pencarian dengan empat faktor iaitu agama, harta, paras rupa dan keturunan. Pilihlah yang beragama maka kita akan selamat dunia akhirat. Tak semestinya dia ustaz ataupun ustazah. Cukuplah dia tak tinggal solat, tak ambil kesempatan ke atas kita, tahu hukum agama dan tahu batas pergaulan.
3. Cari Keserasian
Cari lah keserasian dengan dia. Serasi boleh dikatakan kita senang dengan dia. Nak buat apa pun tak dikongkong oleh dia selagi tidak melanggar hukum agama.
Tak semestinya kita suka pergi hiking, tetapi dia tak suka, maksudnya tak serasi. Yang penting dia sentiasa sokong hobi kita. Persamaan itu saling mendekatkan dan perbezaan itu pula saling melengkapi.
Ads
4. Selidik Latar Belakang
Antaranya boleh tanya tentang latar belakang keluarganya, pendidikannya, ciri-ciri pasangan yang dicarinya. Tanya apa yang dia suka dan tak suka.
5. Perancangan Masa Depan
Boleh tanya apa matlamat masa depannya dalam keluarga nanti, juga perancangan kerjaya. Juga boleh tanya impian yang hendak dikecapi dalam hidup.
6. Bertimbang Rasa
Si dia ada sifat bertimbang rasa dan boleh bertolak ansur. Bukannya asyik dia saja nak menang. Nak suruh kita dengar cakap dia saja.
7. Jadi Diri Sendiri
Kita jadi diri sendiri. Tak perlu kau pinjam baju berjenama kawan, pinjam kereta Audi kawan untuk pikat si dia. Elakkan berlakon, bersandiwara, sembunyikan perkara yang dia patut tahu, sebab nanti akan diketahui juga.
Ads
Apabila dah selesai melalui proses semua tu, jangan lupa beristikharah dan berdoa memohon petunjuk daripada Ilahi. Adakah dia jodoh yang terbaik.
Dalam rumah tangga nanti, mesti akan ada salah faham. Jadi, kita kena pandai atasi masalah. Bawa berbincang. Bukannya berdiam tanpa mencari jalan penyelesaian.
Yang penting, jangan terlalu harapkan dia, jangan letak harapan yang tinggi masa proses berkenalan supaya tak timbul kekecewaan jika si dia bukan jodoh kita nanti. Niatkan hati, ini ialah proses mencari isteri/suami, bukannya mencari malaikat. Nak cari yang paling sempurna susah. Jangan membawa harapan yang terlalu tinggi.
Kalau nak ajak si dia berkenalan kata saja “Awak, nak ke kita berkawan dulu. Kenal hati budi masing-masing. Tapi, kalau masa tu awak dah ada orang lain, saya akan mengundurkan diri.” Simple.
Semoga Allah permudahkan urusan jodoh dan proses mencari pasangan nanti. Amin. Banyakkan berdoa dan solat hajat ye.
Sumber kredit: FB: Amir Syahir
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Solat wajib didirikan oleh setiap umat Islam. Merupakan rukun Islam yang kedua, ia jelas menunjukkan betapa pentingnya kita sebagai hambaNYA menunaikan tanggungjawab sebagai seorang muslim. Namun bagaimana pula dengan mereka yang meninggalkan solat dengan sengaja, malas dan cuai?
Mungkin ada yang tertanya-tanya, adakah perlu kita mengqada’ solat yang tertinggal dengan sengaja atau adakah kita hanya dituntut supaya bertaubat dan tidak perlu mengqada’nya?
Firman Allah SWT:
Maksudnya:Sesungguhnya sembahyang itu adalah satu ketetapan yang diwajibkan atas orang-orang yang beriman, yang tertentu waktunya.
(Surah al-Nisa: 103)
Ayat ini menunjukkan bahawa solat fardhu menjadi kewajipan orang Islam dan mempunyai waktunya yang telah ditetapkan.
Sebelum saya menjawab permasalahan ini, suka dinyatakan berkenaan dengan hukum meninggalkan solat. Pengarang al-Fiqh al-Manhaji menyebut: Orang yang meninggalkan kerana mengingkari hukum wajibnya atau sengaja mempersendakannya akan menjadi kafir dan terkeluar daripada agama Islam.
Pihak pemerintah wajib menyuruhnya bertaubat dan tidak boleh membiarkannya demikian sehingga dia bertaubat dan kembali mendirikan solat. Jika dia terus mengingkarinya, dia akan dihukum bunuh sebagai seorang murtad dan mayatnya tidak boleh dimandikan, dikafankan dan disembahyangkan. Juga tidak harus dikebumikan di tanah perkuburan orang Islam kerana dia bukan lagi di kalangan mereka.
Sementara orang yang meninggalkan solat kerana malas tetapi masih meyakini hukum wajibnya, pihak pemerintah hendaklah memaksanya mengqada’kan solat dan bertaubat daripada kesalahan meninggalkannya. Jika masih ingkar untuk mengqada’nya, maka dia wajib dihukum bunuh mengikut hukuman yang disyariatkan atas orang Islam yang melakukan maksiat.
Hal ini kerana hukuman ke atas orang yang meninggalkan perkara fardhu adalah wajib diperangi tetapi selepas dibunuh dia masih dianggap seorang Islam. Oleh itu, jenazahnya, pengebumian dan pembahagian hartanya hendaklah diuruskan menurut syariat Islam.
Menurut Mazhab Syafie, hendaklah diqada’kan solat yang telah ditinggalkan walaupun bukan dengan sebab tertidur atau lupa. Ini kerana hutang Allah SWT lebih utama dibayar.
Berkenaan dengan solat yang ditinggalkan semenjak aqil baligh, maka hendaklah diqada’ semampu yang mungkin walaupun secara beransur-ansur sehingga selesai, di samping bertaubat kepada Allah SWT. Mereka hendaklah menghitung solat yang ditinggalkan dengan ghalib zan atau yakin supaya dapat diqada’kan semua solat yang pernah ditinggalkan.
Walaupun begitu kita yakin dengan sifat keampunan Tuhan dan penerimaan taubatnya di samping beriman dengan firman Allah SWT:
Maksudnya: Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.
(Surah al-Baqarah: 286)
Berkenaan dengan qada’ amalan sunat hukumnya sunat seperti yang pernah dilakukan oleh Rasulullah SAW. Adapun taubat juga perlu tetapi tidak memadai dengannya sahaja, mesti diqada’ juga berdasarkan arahan Rasulullah SAW.
Sumber: Dr. Zulkifli Mohamad al-Bakri, Mufti Wilayah Persekutuan
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Antara syiar terpenting yang membezakan seorang wanita Islam dengan wanita bukan Islam ialah daripada segi pakaian yang menepati kehendak dan piawaian syariat. Disiplin berpakaian ini lebih kerap disebut sebagai kewajipan menutup aurat kerana secara asasnya Islam tidak menetapkan jenis pakaian yang perlu dipakai, tetapi menetapkan bahagian mana yang wajib ditutup bersama beberapa kriteria asas.
Apabila seorang wanita Islam mengenakan pakaian, bukan si pemakai sahaja yang mendapat ‘saham’ tetapi si tukang jahit pun turut mendapat ‘saham.’
Perlu diketahui, bahawa gaji atau pendapatan yang didapatkan dari pekerjaan yang haram bekerja sebagai tukang jahit pada bahagian membuat pakaian haram atau menjadi karyawan kepada model yang menjual pakaian haram adalah harta yang haram.
Nabi bersabda, “Sesungguhnya jika Allah mengharamkan sesuatu maka Allah pasti mengharamkan pendapatan yang dihasilkan darinya” [HR. Abu Daud, no. 3488, dinilai sahih oleh Al-Albani]
Orang yang sudah terlanjur bekerja dengan pekerjaan haramdi atas, wajib segera keluar dan mencari pekerjaan lain yang halal sehingga halal pula gaji dan makanan yang dia makan atau tidak membuat pakaian yang menjolokkan mata. Semoga Allah memberi hidayah-Nya kepada kita sekalian dan memudahkan semua urusan kita serta membukakan pintu untuk kita mengecapi kekayaan-Nya dengan cara lebih halal.
TUJUH GARIS PANDUAN PAKAIAN MUSLIMAH DI HADAPAN BUKAN MAHRAM
1.Menutupi keseluruhan tubuh melainkan wajah dan tapak tangan.
2. Pakaian yang dipakai bukanlah perhiasan yang melampau atau bertabarruj sehingga menarik perhatian.
3. Pakaian yang dipakai itu tidak terlalu nipis atau jarang sehingga menampakkan warna kulit dan membayangkan anggota tubuh.
4. Pakaian yang longgar, tidak ketat dan memperlihatkan bentuk tubuh sehingga boleh menimbulkan syahwat.
5. Tidak memakai wangi-wangian yang boleh dihidu oleh lelaki bukan ajnabi.
6. Pakaian yang dipakai tidak menyerupai pakaian lelaki.
7. Tidak dipakai untuk tujuan menunjuk-nunjuk atau ingin nampak glamor.
Sesungguhnya menutup aurat itu adalah demi untuk menjaga kehormatan diri seorang wanita yang sangat tinggi nilainya dalam Islam.
Sumber: FB: Prof Dr Muhaya
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Fidyah ialah denda ke atas seseorang Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu atau sengaja melewatkan puasa ganti (qada) Ramadan.
Tapi dalam keadaan sekarang ada juga antara kita yang hidup dalam serba kekurangan dan tidak mampu membayar fidyah malah tidak mampu juga menggantikan puasa akibat sakit kronik atau sakit tua.
Ustazah Asma’ Harun memberikan penjelasan bagi mereka tidak mampu membayar fidyah ini. Bagi golongan seperti ini terang Ustazah Asma’, ulama telah membahaskan kepada 2 pendapat.
1. Pendapat Pertama: Sebahagian mazhab Syafieah dan Hanabilah.
Pendapat ini mengatakan tidak gugur kewajipan fidyah.
2. Pendapat Kedua : Mazhab Hanafiah, sebahagian Syafieah, dan Hanabilah
Pendapat ini mengatakan gugur fidyah bagi orang yang tidak berkemampuan.
Walaubagaimanapun, sekiranya seseorang itu tidak mampu membayar fidyah pada awalnya, kemudian setelah itu berkemampuan, adakah menggugurkan kewajipan tersebut?
Maka, Imam al-Nawawi menyebutkan di dalam al-Majmu` Syarh al-Muhadzzab
“Jika kita mengatakan wajib fidyah ke atas orang tua, pesakit yang putus asa daripada sembuh, tetapi jika dia itu mu`sir (orang susah) adakah dia masih wajib membayar fidyah apabila dia kembali senang atau sudah gugur apa-apa kewajiban daripadanya?
Dalam isu ini ada dua qoul (pendapat Imam al-Syafie) seperti hukum kaffarah. Pendapat yang asoh (lebih sahih) dalam isu kaffarah ialah kekal liabiliti untuk membayarnya apabila sudah senang kerana fidyah itu wajib sebagai timbal balas akibat jenayah yang dia lakukan (seperti zihar atau jimak waktu siang Ramadhan) seperti hukum balasan bagi orang yang melanggar larangan buruan.
Tetapi sewajarnya di sini hukum yang asal ialah bahawa liabiliti fidyah itu gugur (bagi orang mu`sir) dan tidak wajib juga membayarnya apabila sudah senang, sama seperti hukum membayar zakat fitrah, kerana dia lemah semasa keadaan taklif (tidak mampu ketika diberikan tanggungjawab) sedangkan dia tidak dikenakan apa-apa timbal balas kerana suatu perbuatan jenayah, atau seumpamanya,”jelas beliau dalam satu perkongsian di Facebook.
Kesimpulan
1. Bagi golongan yang tidak berkemampuan untuk membayar fidyah kerana susah dan miskin maka tidak diwajibkan untuk membayar fidyah puasa sekalipun jika akan datang dia ditakdirkan sembuh atau sudah senang.
2. Hal ini kerana, kewajiban fidyah yang dikenakan bukan kerana kaffarah dosa. Ia adalah kerana keadaan dia yang tidak mampu pada saat wujud sebab taklif.
3. Golongan ini diperbolehkan untuk menqada’ puasa yang telah ditinggalkan.
Anak kecil menangis waktu malam terutamanya jika berpanjangan memang meresahkan ibu bapa. Boleh jadi kerana tidak selesa, sakit atau tak mustahil adanya gangguan syaitan.Dalam...