Selepas latte challange tular pula di media sosial satu aplikasi iaitu Face App yang boleh menukar wajah kepada jantina berbeza.
Ramai selebriti yang turut melakukan ini untuk mengetahui wajah mereka apabila ditukar jantina.
Perkara ini mendapat perhatian Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr Zulkifli Al-Bakri yang memberitahu tindakan ini tidak wajar dilakukan umat Islam dan sebaiknya dielakkan sama sekali.
Beliau berkata, meskipun manusia pada masa kini mencapai kemajuan dengan teknologi serba canggih, merubah ciptaan Allah walaupun bukan secara langsung pada fizikal manusia itu disifatkan beliau sebagai tindakan yang tidak baik.
Ads
Malah katanya, tindakan itu antara lain boleh menjatuhkan maruah serta mewujudkan manipulasi dalam keadaan tidak benar terhadap sebaik-baik ciptaan Allah.
“Sebab itu, jika kita lihat, setiap manusia yang hidup mempunyai nama masing-masing untuk membezakan antara satu sama lain termasuklah dari segi jantinanya.
“Apabila wajah ditukar apatah lagi lelaki diwanitakan atau sebaliknya, konsep yang sepatutnya yang mana kita kenal identiti manusia itu akan berubah,” katanya.
Ads
Beliau berkata demikian kepada pemberita ketika ditanya mengenai aplikasi menukar wajah kepada jantina lain yang ‘trending’ di media sosial kebelakangan ini.
Dr Zulkifli berkata, Allah menciptakan manusia dengan menyatakan: “Kami ciptakan manusia ini sebaik-baik kejadian,” maka sebab itu tindakan berkenaan dilihat seperti melanggar etika kemanusiaan.
Ads
“Allah sebutkan dalam al-Quran: “dan Kami telah muliakan keturunan anak Nabi Adam,” yang mana kalimah itu memberi makna banyaknya kelebihan manusia dari segi akalnya, wajahnya, jadi, walaupun sekadar gambar atau video, elakkanlah.
“Dari sekeping wajah manusia, tuhan cipta riak marah, suka, sedih menggunakan wajah yang sama, betapa luar biasanya ciptaan ini, berbanding kambing, lembu dan sebagainya yang tidak pula Allah berikan kelebihan ini,” katanya.
Wanita berhijab pastinya ingin sentiasa melindungi aurat mereka. Namun begitu sama seperti orang lain, pastinya wanita berhijab juga ada keperluan tersendiri untuk memotong rambut.
Selain untuk lebih kemas ia juga boleh memberikan keselesaan dalam menjalani ibadah dan aktiviti harian sama ada di tempat kerja, di rumah atau kegiatan sosial.
Tapi pernahkah anda terfikir atau tertanya tentang rambut yang sudah dipotong itu adakah ia masih lagi aurat dan perlu disembunyikan dari padandangan bukan mahram?
KASHOORGA tertarik dengan perkongsian yang cukup panjang lebar dari Ustaz Salman Maskuri atau lebih dikenali sebagai PU Azman menerusi satu hantarannya di Facebook.
Jelas PU Salman terdapat dua perbahasan utama tentang perkara ini iaitu;
PERTAMA : HARAM MELIHAT ANGGOTA YG TERPISAH YANG DARI BUKAN MAHRAM
KEDUA : ADAKAH WANITA PERLU SEMBUNYIKAN RAMBUT YANG DIPOTONG DARI PANDANGAN LELAKI BUKAN MAHRAM?
Ikuti penjelasan yang cukup ilmiah daripada PU Salman di bawah:
———————————————————————————–
PERTAMA : HARAM MELIHAT ANGGOTA YG TERPISAH YANG DARI BUKAN MAHRAM (yg haram dilihat semasa belum berpisah dari tubuh)
Imam Nawawi menyebut:
ما لا يجوز النظر إليه متصلا كالذكر وساعد الحرة وشعر رأسها وشعر عانة الرجل وما أشبهها يحرم النظر إليه بعد الإنفصال على الأصح
Apa yang haram dilihat bila masih bersambung pada tubuh manusia seperti zakar, lengan wanita , rambut wanita , bulu ari2 dan seumpamanya adalah haram dilihat selepas ia berpisah dari badan mengikut pendapat yg lebih kuat. (Raudathut Talibin)
Pendapat ini juga disebut dalam ulama mazhab2 syafie yang lain seperti:
1. Khatib Syarbini : ما حرم نظره متصلا يحرم نظره منفصلا apa yang haram dilihat semasa Bersama badan , haram dilihat juga masa berpisah.(mughnil muhtaj)
2. Ibnu Hajar Haitami : كُلُّ مَا حَرُمَ نَظَرُهُ مِنْهُ أَوْ مِنْهَا مُتَّصِلًا حَرُمَ نَظَرُهُ مُنْفَصِلًا كَقُلَامَةِ يَدٍ setiap yang haram dilihat semasa Bersama badan dari lelaki atau wanita , haram dilihat juga masa berpisah seperti kuku yang sudah dipotong.(tuhfatul muhtaj)
3. Sulaiman al-Bujairimi : ومثل قلامة الظفر دم الفصد والحجامة دون البول dan yang sama hukum dengan kuku yg dipotong ialah darah dari badan atau kepala tapi tidak bagi kencing.(Bujairimi alal khatib)
KALAU SEORANG ITU BERKATA PADA ISTERINYA “AKU CERAIKAN DARAHKAN “ JATUH TAPI TIDAK BAGI KENCING.
Tetapi utk memudahkan, darah dan air liur tidak haram dipandang menurut asyaubari:
والذي يظهر أن نحو الريق والدم لا يحرم نظره لأنه ليس مظنة للفتنة برؤيته عند أحد
Jelas bahawa seumpama air liur dan darah tidak haram pandang kerana ia bukan sesuatu yg menimbulkan fitnah bila dipandang oleh sesiapapun.(al-Bujairimi)
PERBAHASAN KEDUA : ADAKAH WANITA PERLU SEMBUNYIKAN RAMBUT YANG DIPOTONG DARI PANDANGAN LELAKI BUKAN MAHRAM?
Ada 3 pendapat dalam mazhab Syafie:
Pendapat pertama : wajib tutup seperti rambut itu Ketika masih berada dikepala. Ini pendapat ibnu Hajar al-Haitami, Imam Ramli dan lain-lain. Imam Ramli berkata:
وشعر امرأة وعانة رجل فتجب موارتها
Dan rambut wanita dan bulu kemaluan lelaki wajib disembunyikan.(nihayatul muhtaj)
Pendapat kedua : tidak wajib tutup . Ini pendapat imam Azraie yg disokong oleh Syeikh Syarbini.
Imam Syarbini berkata :
واستبعده الأذرعي
Azraie menyangkal kewajipan menyembunyikan rambut wanita dan bulu ari2 lelaki yg dipotong.(mughnil muhtaj)
Dalil dan sebabnya adalah :
Ijmak perbuatan orang Islam membuang rambut wanita dan bulu ari2 di tandas .
Imam Syarbini mengatakan : pendapat yg kuat ialah pendapat imam Azraie.
Pendapat ketiga : seeloknya sembunyikan tetapi tidak wajib. Ini pendapat Imam Nawawi dan Rafie.
Imam Nawawi sebut :
وينبغي لمن حلق عانته أن يواري شعره لأن لا ينظر إليه أحد
Dan hendaklah bagi yang mencukur bulu ari2 menutup bulu2 itu agar tidak dilihat oleh orang lain.(Raudah at-Talibin)
Imam Syarbaini menyatakan perkataan Imam Rafie dan Imam Nawawi tidak menunjukkan kepada wajib tutup.
KESIMPULAN :
1. haram melihat anggota yg terpisah dari anggota yang haram kita lihat semasa sebelum berpisah.
2. Benda yang kotor seperti darah, air liur dan kencing tidak mengapa utk dilihat .
3. Seeloknya bagi yang memotong rambut , bulu dan kuku menyimpannya dari pandangan orang yang haram melihatnya semasa sebelum dipotong.
#wanitamuslimah #hukum #pondok #islam #ulama
Sumber:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam kita menjalani ibadah puasa, perkara paling diutamakan adalah berniat. Puasa wajib boleh jadi tidak sah jika kita tidak berniat seperti yang sepatutnya.
Ada orang berniat setiap hari sebaik selesai bersahur. Namun ada juga yang digalakkan untuk berniat puasa sebulan kerana bimbang terlepas waktu sahur.
Jadi kelebihan berpuasa sebulan ini adalah bagi memudahkan perjalanan puasa kita sepanjang ramadan.
Melihat kesibukan mereka yang bergelar anak seni dengan pelbagai aktiviti, tetapi tidak melupakan urusan ukhrawi.
Siapa sangka beberapa selebriti tanah air kita ini mempunyai suara yang sedap ketika melaungkan azan.
Baru-baru ini inisiatif satu saluran Youtube menyenaraikan lima artis lelaki Malaysia yang sangat merdu kala melaungkan azan dengan suara yang merdu.
Biarpun sibuk dengan urusan duniawi, namun mereka ini tidak sesekali melupakan aspek ukhrawi.
Malah azan yang dilaungkan memberi keinsafan tika mendengarnya. Boleh meremang bulu roma mendengar azan yang biasanya dilaungkan oleh bilal di masjid.
Antara lima artis yang dikatakan mempunyai suara merdu tika melaungkan azan adalah Hazama, Johan As’ari, Alif Satar, Faizal Tahir dan juga Sharul Kamal.
Dalam artikel disiarkan Harian Metro ketika bertanyakan artis terbabit, masing-masing gembira dan berterima kasih kepada pengendali saluran terbabit serta peminat yang memberikan sokongan terhadap usaha dilakukan.
Johan, 33, ketika dihubungi berkata, dia melaungkan azan secara spontan di sebuah masjid di Kulim, Kedah, ketika itu.
“Saya dapat jemputan ke sana. Apabila berada di situ, ahli kariah masjid terbabit minta saya azan. Walaupun terkejut saya tak nak menghampakan permintaan mereka. Perasaan gemuruh sudah tentu ada kerana saya tak sangka orang masjid minta laungkan azan waktu itu.
“Alhamdulillah, itulah pengalaman. Mereka tahu saya boleh azan mungkin kerana latar belakang saya yang pernah belajar di sekolah pondok,” katanya.
Johan yang pernah menjadi naib juara dalam pertandingan azan di Kolej Universiti Islam Melaka berkata, dia sememangnya suka melaungkan azan dan bukan mahu menunjuk-nunjuk.
“Kalau di masjid apabila tengok saja mikrofon, saya pasti nak azan. Rasa teringin sangat kalau dapat azan. Itu memang sifat saya. Jika sekiranya dijemput untuk azan, saya sangat gembira dan berbesar hati sambut pelawaan itu,” katanya.
Bagi Hazama, 35, dia belum layak menjadi bilal kerana mempunyai banyak kekurangan.
“Azan itu dilaungkan kerana saya berlakon dalam telefilem Rock Sangkut dan filem Tiada Tajuk arahan Mawi. Apa yang dilakukan adalah kerana tuntutan watak. Kalau saya sendiri sengaja nak buat, rasanya memang tak layak.
“Untuk proses ini, saya banyak dibimbing oleh Mawi. Dia banyak bagi kata-kata sokongan dan kata saya boleh buat. Mawi pun mahir dalam bab begini,” katanya.
Menurutnya, rakaman azan yang dibuat di studio itu mengambil masa agak lama untuk disiapkan.
“Azan lebih susah berbanding menyanyi. Tenaga untuk habiskan azan sebenarnya lebih banyak diperlukan berbanding menyanyi.
“Kadang-kadang rasa tak cukup nafas untuk habiskannya. Itulah sebab saya tak berani nak azan di depan ramai walaupun apabila pergi ke masjid, ditawarkan untuk azan.
“Bukan saya sombong tapi saya sedar saya belum layak untuk jadi bilal. Apapun saya bersyukur orang nampak benda ini positif dan terima dengan baik,” katanya.
Sharul yang juga bekas peserta Akademi Fantasia 2015 (AF2015) pula mengetahuinya menerusi maklum balas peminat yang disampaikan kepadanya menerusi Instagram.
Sharul atau nama sebenarnya Muhammad Sharul Amin Kamarozaman berkata, terlalu ramai peminat yang memuji serta memberikan sokongan terhadapnya apabila melakukan perkara itu.
“Pada awalnya saya tak terfikir pun ia akan menjadi tular. Ketika itu saya terbabit dengan penggambaran untuk program travelog di Mesir. Jadi, saya ambil peluang melaungkan azan dan kongsikan di laman sosial saya. Ia bukan berniat menunjuk tapi lebih kepada yang positif.
“Apabila dapat sambutan, saya rasa seronok kerana ramai kanak-kanak cuba ikut nak azan seperti yang saya lakukan,” katanya.
Sharul yang pernah menuntut di Maahad Tahfiz As Sofa, Rembau, Negeri Sembilan mengakui seronok dengan perkembangan yang berlaku.
“Ini kali pertama saya melaungkan azan dan maklum balasnya hebat. Untuk masa ini saya masih kekal dengan gaya dan cara serta karier dalam seni. Macam manapun saya takkan lupa ilmu yang dipelajari. Apa yang saya tahu, saya praktikkan. Untuk pakai kopiah itu tidaklah,” katanya.
Dalam video berdurasi 10 minit itu, ia turut memaparkan Faizal Tahir melaungkan azan di Granada, Sepanyol ketika mengikuti misi kemanusiaan di sana.
Selain itu, ia turut memaparkan Faizal membaca surah Al-Fatihah bersama kanak-kanak Syria ketika mengikuti misi kemanusiaan di sana.
Turut dipaparkan ialah Alif Satar melaungkan azan Maghrib ketika hadir ke majlis berbuka puasa di rumah anak-anak yatim serta kemampuan Alif membacakan surah al-Kahfi ayat 1 hingga 10 dengan baik.
Video yang dimuat naik sejak 14 April itu sudah mencatat kebih 1 juta tontonan dan hampir 1,500 komen.
Tonton Video Penuh Penuh:
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...