
Isi Kandungan
Toggle‘Allah lebih mengetahui apa yang terbaik.’ Wanita dipaksa kahwin dengan ‘datuk’ akui kini lebih bahagia. Tidak dinafikan tak ramai mampu menerima perkahwinan yang diatur keluarga.
Apatah lagi jika mereka telah pun mempunyai pilihan sendiri, sudah tentu pilihan keluarga dirasakan kurang sesuai. Apa lagi pilihan keluaraga adalah orang tak dikenali.
Artikel Berkaitan:
Allah Lebih Mengetahui
Namun di luar sana, ramai saja yang bahagia dengan pilihan keluarga. Peringkat permulaan mungkin janggal tapi lama-kelamaan insyallah makin lama makin mengenali dan dapat menerima antara satu sama lain.
Seperti mana yang berlaku pada wanita ini. Di peringkat awal, mungkin faktor perbezaan usia yang terlalu banyak membuatkan wanita ini kekok untuk bersuamikan lelaki yang berusia.
Apa Yang Terbaik
Seorang wanita di Jakarta, Indonesia tidak menyangka perkahwinannya selama lima tahun dengan seorang lelaki berusia 63 tahun akhirnya menemui kebahagiaan meskipun dia pernah menolak jodoh pilihan ibunya itu, lapor laman berita Suara.com hari ini.
Ana Amalia menerusi sebuah program bual bicara berkata, dia yang ketika itu berusia 27 tahun menolak hasrat ibu untuk menjodohkannya dengan Emen kerana lelaki itu dianggap lebih layak bergelar ‘datuk’ buatnya.
Wanita Dipaksa Kahwin Dengan ‘Datuk’
“Pada awalnya, saya memang dipaksa untuk berkahwin kerana ibu bapa telah menjodohkan kami berdua,” kata Ana.
Tambahnya, lama-kelamaan, dia mula berasa selesa hidup berumah tangga bersama Emen dan menyedari Allah lebih mengetahui apa yang baik buat dirinya.
Akui Kini Lebih Bahagia
Dia juga mengakui benar-benar jatuh cinta kepada suaminya dan bersyukur atas kehidupannya pada masa ini.
“Lama-kelamaan, saya benar-benar jatuh cinta kepada suami. Mungkin itu yang dinamakan cinta itu hadir kerana kita sering ada untuk satu sama lain,” ujarnya. – Agensi
Baca Di Sini:
‘Yakinlah Dengan Allah, Walaupun Bukan Itu Kehendak Kita.’ Baik, Buruk Takdir Pasti Ada Tujuan-Nya
Kashoorga : Tak kenal makan tak cinta, beri masa dan peluang. Jangan ditolak mentah-mentah pilihan keluarga.
Sumber: Kosmo Online
Follow kami di Facebook, Website, Instagram dan YouTube Kashoorga untuk mendapatkan info dan artikel-artikel menarik.
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Untuk Yang Tak Sempat Ganti Puasa, Wajib Bayar Fidyah. Ini Cara Pengiraan & Pembayaran Guna Online!

Isi Kandungan
ToggleDiam tak diam hanya tinggal tak sampai 100 hari lagi kita akan bertemu semula Ramadan.
Bagi kaum wanita, pasti ada yang masih belum menggantikan puasa yang telah ditinggalkan sebelum ini. Dan kita memang wajib untuk qada’ puasa berkenaan sebelum bermulanya Ramadan akan datang.
Sekiranya hal ini terjadi, anda perlulah membayar fidyah. Apa itu fidyah? Fidyah merupakan denda ke atas individu Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab tertentu atau pun sengaja melewatkan puasa ganti bulan Ramadan.
Hukum membayar fidyah adalah wajib dan ia perlu disempurnakan mengikut bilangan hari yang ditinggalkan. Sekiranya ia tidak dibayar, ia ibarat satu hutang kepada Allah Taala.
Fidyah ialah denda ke atas seseorang Islam yang telah baligh kerana meninggalkan puasa wajib atas sebab-sebab berikut:
1. Mengalami Sakit Yang Khusus
Antaranya mereka yang menghidapi sakit kuat dan tidak mempunyai harapan untuk sembuh, termasuklah golongan tua yang tidak mampu berpuasa.
2. Perempuan Mengandung Bimbangkan Kesihatan Kandungan
Jika risaukan kesihatan sendiri (kerana terlalu letih dan berpenyakit) dan anak, maka hanya perlu ganti puasa tanpa fidyah.
3. Ibu Menyusukan Anak & Bimbangkan Kesihatan Bayinya
Tetapi, jika wanita itu sendiri terlalu letih dan tidak mampu meneruskan puasa, tidak perlu membayar fidyah.
4. Orang Yang Telah Meninggal Dunia
Waris-waris perlu bayar fidyah bagi mereka yang telah meninggal dunia mengikut bilangan hari yang ditinggalkan sebelum pembahagian pusaka dibuat.
5. Melambatkan Ganti Puasa Pada Ramadhan Sebelumnya
Mereka yang melambatkan ganti puasa hingga tiba Ramadhan berikutnya perlu bayar fidyah dan mengganti puasa. Bayaran fidyah akan berganda mengikut jumlah tahun-tahun yang ditinggalkan.
Di Mana Boleh Bayar Fidyah?
Fidyah boleh dibayar secara terus kepada fakir miskin atau menerusi Pejabat Zakat atau Pejabat Agama Islam Negeri masing-masing. Untuk memudahkan anda, bayaran fidyah juga boleh dibayar secara online melalui e-zakat atau mengikut bank tertentu.
Beras tersebut hendaklah diberi makan kepada fakir dan miskin dan bukan berbentuk wang tunai, pakaian dan sebagainya.
Cara Bayar Fidyah
1. Tetapkan Negeri Anda
Kadar bayaran fidyah berbeza mengikut harga yang telah ditetapkan oleh sesebuah negeri. Rujuk laman web Pejabat Agama Negeri untuk mendapatkan nilai secupak beras. Kebiasaannya, kadar bayaran fidyah bagi satu hari puasa yang ditinggalkan adalah secupak beras dan nilai secupak beras itu akan ditukar dalam bentuk Ringgit Malaysia.
2. Buat Kiraan
Contohnya seperti Lembaga Zakat Selangor, satu hari puasa yang ditinggalkan bersamaan dengan RM1.80. Kiraan fidyah di Selangor adalah tidak berganda walaupun melangkau tahun. Jadi, sekiranya seseorang itu meninggalkan puasa selama 3 hari, maka kadar fidyahnya adalah:
RM1.80 (1 cupak) x 3 hari = RM5.40
3. Buat Bayaran
Bayar fidyah secara tunai – Boleh dilakukan di pejabat agama atau pejabat zakat negeri atau melalui wang pos.

Bayar fidyah secara online – Melalui e-zakat negeri masing-masing seperti e-zakat Selangor, e-zakat Penang, laman web Pejabat Agama dan Majlis Negeri, Maybank2U.
Ini caranya jika anda mahu bayar menggunakan Maybank2U:
Klik ‘Bill Payment’ dan klik pada ‘Make A One-Off Payment’
2. Klik ‘Zakat & Charity’3. Pilih Pusat Pungutan Zakat/Fidyah Negeri masing-masing
4. Pilih ‘Fidyah’
5. Masukkan jumlah bayaran yang perlu dibayar. Selesai!
Tetapi, ia bergantung juga kepada jenis bank atau negeri. Kemungkinan sesetengah negeri tidak mengaktifkan akaun mereka untuk membayar fidyah online.
Dah, jangan tangguhkan lagi bayaran fidyah. Sila bayar sekarang sebelum anda terlupa. Ingat, jika anda tidak membayar fidyah, ibarat anda berhutang dengan Allah!
Sumber: Laman Web Lembaga Zakat Selangor
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Viral Kereta Hanyut Banjir Di Hulu Langat, Nuarjan Ucap Syukur Dihadiahkan Sebiji Kereta

Dalam hidup manusia, ada lapan jenis rezeki dari Allah dan Al-Quran menyebutnya di dalam beberapa surah.
Antara lapan jenis rezeki dari Allah ialah rezeki yang telah dijamin iaitu “Tidak ada satu makhluk melata pun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya.”
(Surah Hud : 6).
Begitu juga Rezeki Kerana Usaha (surah An-Najm:39), ketiganya Rezeki Kerana Bersyukur (surah Ibrahim:7), keempat, Rezeki Tak Terduga (surah Al-Thalaq : 2:3), Rezeki Kerana Istigfar ( surah Nuh:10:11), Rezeki Kerana Bernikah (Surah An-Nur:32), Rezeki Kerana Anak (Surah Al-Israa’ :31 dan terakhir Rezeki Kerana Suka Bersedekah iaitu “Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak.” (Surah Al-Baqarah : 245).
Jika dilihat banjir yang melanda negara penghujung tahun lalu, banyak kemusnahan harta benda selain kerugian yang bukan sedikit ditanggung oleh a mereka yang diuji bencana alam ini.
Namun di sebalik musibah, ada rezeki orang lain kerana menerima bantuan-bantuan tidak terduga dan semuanya itu sudah ditentukan oleh Allah taala. Umpamanya Abang Viva atau Azuan Omar yang rezekinya melimpah ruah hanya kerana keikhlasan membantu mangsa banjir dengan berbekalkan RM50 sahaja.
Baru saja menerima sebiji motosikal berkuasa tinggi berharga RM30,000 dan masih menunggu kereta pacuan empat rodanya yang belum diterima, inilah rezeki tidak terduga berlaku dalam kehidupan manusia.
Allah itu bersifat pengasih dan penyayang dan akan menggerakkan hati manusia lain untuk membantu mereka dilanda kesusahan.
Sama seperti Abang Viva, rezeki juga sudah tertulis kepada Nuarjan Sulaiman apabila menerima sebiji kereta dihadiahkan oleh Carsome.
Kisahnya pernah menjadi viral kerana kereta perodua Bezza yang baru dibelinya tiga bulan hasil simpanan selama 8 tahun termasuklah menggunakan wang KWSP telah dihanyutkan air banjir dalam kejadian 22 Disember lalu di Kampung Sungai Lui Batu 19, Hulu Langat dan keretanya diisytiharkan sebagai total lost. Namun apa yang membuatkan ramai kagum dengan kecekalan dirinya, walau dilanda musibah, dirinya masih mampu mengukirkan senyuman dan tidak berkeluh kesah.
Dan dua hari lalu rezeki sudah tertulis buatnya apabila menerima sebuah kereta terpakai jenis Saga dari Carsome seperti dikongsikan oleh Tik Tok @Selangortv.
Mengakui gembira dengan hadiah tak terduga ini, Nuarjan megucapkan terima kasih kepada Carsome sebab sudi memberinya sebuah kereta untuk kegunaan seisi keluarga.
“Ini rezeki anak-anak untuk kegunaan kami sekeluarga,” katanya sambil menyambung anak-anak belum tahu tentang hadiah diterimanya itu (ketika temuramah).
Katanya lagi, anak-anak asyik tanya mana kereta abah (sudah total lost).Mengakui seakan tidak percaya dengan hadiah diterimanya ini, Nuarjan mengucapkan ribuan terima kasih.
“Rasa terharu bercampur sedih asbab doa dari rakyat Malaysia, akhirnya dirinya menerima rezeki ini dan boleh digunakan untuk kegunaan keluarga,” katanya mengakhiri temuramah.
https://www.tiktok.com/@selangortv/video/7052240145558408475?is_from_webapp=1&sender_device=pc&web_id6973624686812366338
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Bukan Sombong, Tetapi Adik Perempuan Dilarang Bersentuhan Dengan Abang Iparnya

Isi Kandungan
ToggleAtas alasan supporting, batasan mahram antara adik perempuan dengan abang ipar yang baru bernikah dengan kakaknya diketepikan. Ini biasa kita saksikan di majlis perjumpaan keluarga masyarakat kita yang masih keliru dengan batasan yang dianjurkan Islam.
Situasi serupa turut terjadi semasa majlis perkahwinan, hari raya, majlis kenduri, family day dan banyak lagi.
Masih ramai yang tidak cakna dan keliru. Maka bagi mendapatkan penjelasan lanjut akan hal ini, kita baca penjelasan SS Mufti Wilayah Persekutuan tentang batasan mahram dalam keluarga.
Perhubungan di antara lelaki dan perempuan mestilah didasari dengan batas yang telah ditetapkan oleh Allah SWT. Mereka tidak boleh berhubungan secara mutlak dan mengenepikan adab-adab dan hukum-hakam yang telah jelas dinyatakan oleh Allah. Batasan ini lah yang menyebabkan muncul batasan mahram.
Artikel berkaitan: Berlakon Berpelukan: Menghalalkan Yang Haram Kerana Mencari Rezeki? Adakah Jatuh Kufur?
Artikel berkaitan: Bapa Mentua Tiri Dengan Menantu Perempuan Tiri, Adakah Mahram?
Islam sangat mementingkan batasan mahram. Dari sudut bahasa mahram membawa makna larangan.
Ibnu Manzur dalam karyanya menyebut bahawa mahram itu adalah individu-individu yang tidak boleh dinikahi. Inilah maksud mahram yang dikemukakan oleh para fuqaha.
Allah SWT telah menyebut di dalam Al-Quran individu-individu yang haram untuk dinikahi dan individu-individu yang halal dan boleh untuk dinikahi.
Firman Allah :
“Diharamkan kepada kamu berkahwin dengan (perempuan-perempuan yang berikut): ibu-ibu kamu, dan anak-anak kamu, dan saudara-saudara kamu, dan saudara-saudara bapa kamu, dan saudara-saudara ibu kamu dan anak-anak saudara kamu yang lelaki, dan anak-anak saudara kamu yang perempuan, dan ibu-ibu kamu yang telah menyusukan kamu, dan saudara-saudara susuan kamu, dan ibu-ibu isteri kamu, dan anak-anak tiri yang dalam pemuliharaan kamu dari isteri-isteri yang kamu telah campuri;
“Tetapi kalau kamu belum campuri mereka (isteri kamu) itu (dan kamu telahpun menceraikan mereka), maka tiadalah salah kamu (berkahwin dengannya). Dan (haram juga kamu berkahwin dengan) bekas isteri anak-anak kamu sendiri yang berasal dari benih kamu. Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu), kecuali yang telah berlaku pada masa yang lalu. Sesungguhnya Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.
“Dan (diharamkan juga kamu berkahwin dengan) perempuan-perempuan isteri orang, kecuali hamba sahaya yang kamu miliki. (Haramnya segala yang tersebut itu) ialah suatu ketetapan hukum Allah (yang diwajibkan) atas kamu. Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu, untuk kamu mencari (isteri) dengan harta kamu secara bernikah, bukan secara berzina…” (Surah Al-Nisa : 23-24)
Di dalam ayat ini terdapat pelbagai jenis mahram. Ada yang menjadi mahram disebabkan nasab keturunan,ada yang menjadi mahram disebabkan penyusuan dan ada yang menjadi mahram disebabkan perkahwinan.

Imam Al-Qurtubi menyebut bahawa ayat ini adalah ayat yang muhkam[1] dan ini adalah ijmak yang tidak boleh disanggahi.
Berikut adalah senarai mahram bagi lelaki:
- Ibu dan ke atas. Termasuklah nenek sama ada sebelah ayah atau ibu
- Anak perempuan dan ke bawah. Termasuklah cucu perempuan
- Saudara perempuan iaitu kakak atau adik perempuan
- Ibu saudara sebelah ayah dan ibu
- Anak perempuan kepada anak saudara lelaki dan perempuan.
- Ibu tiri
- Menantu perempuan
- Bapa mertua
- Anak tiri perempuan
- Mahram disebabkan susuan termasuklah ibu susuan, adik beradik susuan dan lain-lain.
Bagi perempuan pula, mahramnya adalah seperti berikut :
- Ayah dan ke atas termasuklah datuk sama ada sebelah ayah atau ibu
- Anak lelaki dan ke bawah termasuklah cucu cicit lelaki dan seterusnya.
- Saudara lelaki iaitu abang atau adik lelaki
- Bapa saudara sebelah ayah dan ibu
- Ana lelaki kepada adik-beradik lelaki atau perempuan iaitu anak saudara
- Bapa tiri
- Menantu lelaki
- Ibu mertua
- Anak tiri lelaki
- Mahram disebabkan susuan termasuklah suami kepada ibu susuan, adik beradik lelaki sesusuan dan lain-lain.
Mahram-mahram ini disebut sebagai mahram muabbad iaitu haram untuk dinikahi selama-lamanya.
Selain daripada senarai ini maka mereka dianggap sebagai ajnabi iaitu orang asing yang bukan mahram yang halal untuk dinikahi.
Ada juga yang disebut sebagai mahram muaqqat. Implikasi daripada mahram muabbad ialah
- Tidak boleh dinikahi
- Boleh bersalaman dengannya
- Boleh bersendirian dengannya
Adapun selain daripada mahram muabbad maka ianya boleh dinikahi dan tidak boleh untuk bersentuhan mahupun bersendirian dengannya apatah lagi mendedahkan aurat.
Sebagai contoh dalam majlis perkahwinan, seorang adik tidak menjadi mahram dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini bermakna, apabila seorang lelaki berkahwin maka yang menjadi mahram adalah ibu mertua dan nenek isteri sahaja.
Ini berdasarkan firman Allah :
وَأُمَّهَـٰتُ نِسَآئِكُمْ
Maksudnya : “….Ibu-ibu isteri kamu…”
Adapun selain daripada itu, sama ada adik ipar atau kakak ipar tidak dikira sebagai mahram. Oleh itu, mereka tidak boleh bersalaman mahupun duduk bersendirian.
Adik ipar termasuk dalam kategori yang haram dinikahi secara muaqqat bukan muabbad. Dia hanya haram untuk dinikahi untuk sementara bukannya menjadi mahram seperti mana nasab, perkahwinan dan susuan. Ini berdasarkan firman Allah:
وَأَنْ تَجْمَعُوا بين الْأُخْتَيْنِ إلَّا ما قد سَلَفَ
Maksudnya : “Dan diharamkan kamu menghimpunkan dua beradik sekali (untuk menjadi isteri-isteri kamu)…”(Surah Al-Nisa’ : 23)
Ayat ini menyebutkan tentang larangan untuk berkahwin dengan dua beradik sekaligus. Al-Khatib Al-Syarbini menyebut jika ini dilakukan maka akan menyebabkan kekeruhan di dalam hubungan adik beradik.
Ini bermakna apabila kakaknya meninggal dunia atau diceraikan, si lelaki tadi boleh mengahwini adiknya.
Imam Al-Nawawi menyebut :
“Jika seorang lelaki menceraikan isterinya dengan talak bain maka dia boleh menikahi adik iparnya dalam iddah adapun jika cerai dengan talak raj’I maka perlu tunggu habis iddah sebelum menikahi adik iparnya.”
Ianya berbeza dengan mahram muabbad yang haram untuk dinikahi selama-lamanya. Oleh kerana itu,adik ipar tidak boleh bersalaman dengan abang iparnya apatahnya lagi bersentuhan antara satu sama lain.
Artikel berkaitan: Bolehkah Ayah Mengahwini Adik Ipar Setelah Ibu Meninggal Dunia?
Kesimpulan:
Adik perempuan tidak boleh bersentuhan dengan abang iparnya selepas berkahwin dengan kakaknya. Ini jelas satu kesalahfahaman kerana adik perempuan kepada isteri dianggap sebagai ajnabi bukannya mahram. Mereka tidak boleh bersalaman, bersentuhan, berlaga pipi apatah lagi bercium.
Nasihat kami agar masyarakat dapat memahami dan mempelajari hukum hakam serta batas-batas yang telah ditetapkan oleh Allah. Begitu juga dengan kakak dan abang iparnya.
Jangan sesekali mengenepikan hukum yang telah dinyatakan oleh Allah SWT secara jelas. Jangan biarkan jati diri sebagai seorang muslim terhakis dek kerana hanyut dengan arus kemodenan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI