Pernikahan merupakan momen bahagia bagi setiap pasangan. Ia detik terindah yang bakal diingati oleh mereka yang melaluinya. Namun tidak semua mampu menyangka ada ujian yang bakal dilalui dan nyata ianya amat menyedihkan.

Hari bahagia bagi seorang suami, Enal berusia 24 tahun dari Kampung Baru, Des Ulo Daerah Tellusiattinge, Kabupaten Bone menjadi paling menyedihkan apabila isteri dinikahinya, Rahmatang pada 11 Mei lalu meninggal sehari selepas itu akibat lelah.

Dalam video yang tular, kelihatan Enal menangisi pemergian isterinya hingga terpaksa ditenangkan oleh kaum kerabat dan sanak saudaranya.

Pesta pernikahan Enal dan Rahmatang di Kampung Baru, Des Ulo, Kecamatan Tellusiattinge, Kabupaten Bone, Rabu (10/5/2022).

Terlihat Enal dirangkul sejumlah kerabat dan sanak saudaranya sebelum pengsan selepas mendapati isteri baru dinikahinya meninggal dunia.

IKLAN

Dapat di lihat Enal terus menggenggam tangan isterinya yang sudah meninggal, bahkan ketika terbaring, tangannya tetap tidak melepaskan dari memegang tangan isterinya itu.
Hal ini diakui oleh seorang saudaranya, Andi Kuseyyang yang mengakui akan kejadian menyedihkan ini.

Dikatakan pengantin perempuan mempunyai masalah asma dan duduk seharian untuk pernikahannya membuatkan dirinya kepenatan hingga keadaannya jadi lebih memburuk sebelum disahkan meninggal dunia sebelum dikebumikan di kampung halamannya.

IKLAN

Seorang lagi saudaranya menulis, “kami tahu kamu sangat menyayanginya tapi Tuhan lebih sayangkannya,” tulis Raisa dalam postingnya.

Difahamkan, semasa majlis persandingan mereka, arwah Rahmatang hanya sempat duduk sekejap di pelamin sebelum dibawa masuk ke dalam rumah kerana keadaan kesihatannya mulai memburuk.

IKLAN

Namun majlis diteruskan dengan pengantin lelaki yang melayan tetamu yang hadir ke majlis perkahwinan mereka. Dari kenyataan dari ZL, dimaklumkan selepas majlis di rumah perempuan selesai, pengantin lelaki bergegas ke rumahnya yang berdekatan kerana kenduri diadakan keesokan harinya, 12 Mei 2022.

Habis di rumahnya, Enal kembali ke rumahnya mentuanya untuk sesi bertemu keluarga mentua namun takdir hidupnya berubah bila mana tepat jam 10 malam, isterinya dijemput Allah.

Ternyata dugaan dihadapinya terlalu berat dan semoga arwah isteri ditempatkan di kalangan orang beriman dan beramal soleh.

@immha40

doakan yang terbaik😭#sedih #sampaijumpa #penghunisurga #husnulkhotimah #kuatkanhati

♬ suara asli – 𝕬𝖗𝖎𝖘 𝕴𝖗𝖊𝖓𝖌 – 𝕒𝕪.𝕬𝖗𝖎𝖘 𝖎𝖗𝖊𝖓𝖌 🚸