‘Allah uji sebab sayang, mungkin selama ini kita lalai.’ Sabarlah duhai hati dan solatlah dengan sempurna. Kadang-kadang dalam setiap ujian yang Allah berikan adalah untuk kita kembali dekat pada-Nya.
Namanya manusia, kerap kali hanyut dan lupa pada Allah jika hidup terlalu selesa tanpa ujian. Jadi setiap kali diuji, didik hati bersabar dan tadahkan tangan memohon petunjuk dari Allah.
Malah menurut Puan Rohana Saad, mereka yang kerap diuji adalah antara hamba yang disayangi Allah. Ikuti perkongsiannya:
Pujuklah hatimu andai dugaan yang mendatang itu seakan menghimpit mu. Bukan Allah tidak peduli. Malah, bukan Allah hendak menyeksamu.
Bukan Allah sudah tidak melihat usaha dan doa-doamu, bukan Dia tidak kisah air mata mu. Dia cuma hendak kamu tahu bahawa Dia menyayangimu. Sangat menyayangimu.
Bukan Allah tidak tahu, betapa dengan ujian dari-Nya ini, membuat kau terduduk, membuat kau menangis dan membuat kau lebih banyak ingat Dia. Tidak mengapa duhai hati, sabarlah dan solatlah.
Ads
Mungkin Selama Ini Kita Lalai
Allah sendiri berpesan dalam Al-Quran:
Wahai orang-orang yang beriman! Mohonlah pertolongan (kepada Allah) dengan sabar dan solat. Sungguh, Allah beserta orang-orang yang sabar.”- (Al-Baqarah: 153)
Daripada berbillion manusia di muka bumi ini, engkau pilihannya. Dia memilihmu kerana Dia ingin kau kembali pada-Nya. Mungkin selama ini, kau lalai dari mengingatiNya dengan sebenar-benarnya, mungkin selama ini kau kurang bersyukur dengan apa yang telah Dia berikan padamu.
Limpahan nikmat yang kau perolehi jarang sekali kau syukuri. Bahkan kau tambahi dengan keluhan. Maka, muhasabahlah. Pujuklah hati mu andai dugaan yang datang itu seakan bertubi-tubi bagi mu.
Allah tahu itu dan ketahuilah Allah sentiasa memerhati mu dengan pandangan kasih sayang. Dia sentiasa ingin yang terbaik untuk kehidupan mu. PerancanganNya sungguh berseni dan sungguh sempurna.
Ads
Sabarlah Duhai Hati
Dia tahu kau merancang itu dan ini, Dia tahu kau mahu itu dan ini, namun yang terjadi adalah sebaliknya. Kau perlu ingat dan pasakkan dalam jiwa, Dialah sebaik-baik perancang. Mungkin ujian yang hadir ini ialah sebagai turning point kita agar kembali kepada-Nya.
Allah beri tempoh yang tertentu untuk kita lalui ujian ini. Pelbagai cara yang kita usahakan dalam melalui ujian itu dan bermacam-macam jenis orang yang kita jumpa.
Mungkin ada masa kau terduduk seketika, mencari ketenangan dari-Nya, mungkin ada masa kau mengumpul segala kekuatan untuk kembali bangkit dari rasa putus asa mu.
Dan Solatlah
Ada masa kau mampu bertahan, namun ada masa kau rebah, tidak tertahan dan airmatamu pun tumpah membasahi pipi. Kau menangis semahumu, kau berdialog semahumu.
Dan Dia adalah saksi segala saksi atas segala yang kau lakukan termasuk yang terlintas dihatimu semasa mendepani ujiannya ini. Dan sampai satu saat, semuanya berakhir, ujian ini ALLAH izinkan berlalu pergi.
‘Berbuka ikut azan tv atau masjid?’ Jangan sambil lewa, berbuka awal perlu qada atau ganti puasa selepas bulan Ramadan nanti.
Selalunya bagi mereka yang gemar berbuka puasa di rumah, radio dan televisyen menjadi medium utama untuk kita mengetahui sama ada sudah masuk waktu Maghrib atau belum.
Namun, kita kena ingat. Azan itu menandakan waktu Maghrib di Kuala Lumpur yang tidak semestinya sama di sesetengah kawasan. Kebiasaannya bila waktu berbuka, anda ikut azan tv atau masjid?
Ikuti perkongsian Ustaz Akhil Hayy dalam Tazkirah Kashoorga berkaitan isu ini:
Berbuka Ikut Azan TV
Soalan:
Sebaiknya adalah lebih afdal kita berbuka bila kita dengar azan di tv atau pun dari masjid. Sebenarnya mana lebih baik?
Jawapan:
Sebenarnya soalan sebegini agak subjektif. Suka saya kongsikan kisah yang berlaku di Sabah iaitu di Tawau jika tak silap saya terjadi beberapa tahun yang lalu dan telah menjadi viral mengenai radio yang telah terpasang azan empat minit lebih awal daripada waktu iftar.
Atau Masjid
Jadi apabila perkara ini dikemukakan kepada Jabatan Mufti, mufti menjelaskan bahawa puasa umat Islam yang mendengar atau berbuka mengikut azan radio tersebut terbatal dan perlu qada balik selepas sambutan hari raya.
Bermakna setiap orang yang ditugaskan untuk melaungkan azan atau memutarkan azan seperti muazzin atau bilal mahupun deejay radio merupakan orang paling penting atau paling glamor di bulan Ramadan di media eletronik atau media sosial.
Jangan Sambil Lewa
Ketika bulan Ramadan bila orang hendak berbuka, rata-ratanya akan memberi perhatian kepada laungan azan Maghrib sebab nak makan tak kiralah daripada mana-mana sumber sama ada tv, waima masjid berdekatan tempat kediaman.
Oleh itu, orang yang bertanggungjawab untuk melaungkan azan atau memutarkan laungan azan haruslah mengetahui waktu yang tepat dan pastikan waktu atau jam konsisten agar tidak timbulkan masalah di kemudian hari.
Bagi Ustaz Akhil Hayy, jika amanah diberikan kepada anda dijalankan dengan baik, maka tidak akan timbul masalah yang berlaku beberapa tahun lalu itu dulu.
Berbuka Awal Perlu Qada
Sebagai contoh apabila kita duduk satu qariah dan rumah Kita berhampiran dengan masjid, jadi apa salahnya kita dengar saja azan dari masjid sebelum iftar.
Sebenarnya tidak timbul isu ikut azan mana, jika masing-masing menjalankan amanah dengan penuh tanggungjawab tidak akan berlaku khilaf. Lagi satu kena ingat, keyakinan nenolak was-was.
Sebenarnya bila kita ikut takwim yang telah ditetapkan, insyallah waktu berbuka kita akan tepat dan mengikut waktu sepatutnya bagi sepanjang bulan Ramadan.
Semakin ramai bertanya kita meraikan sambutan aidilfitri bila? 2 hb atau 3 hb Mei 2022? Ini kerana sudah banyak negara mengumumkan meraikan aidilfitri seperti Makkah, Indonesai dan lain lagi pada Isnin bersamaan 2 hb Mei.
Bagi yang masih keliru tentang bagaimana kiraan ahli falak, perkongsian dari fb Akmal Irfan Ikmal Hisham yang juga seorang ahli falak berautoriti boleh membantu kita memahami bagaimana perkiraan keadah anak bulan ini dibuat.
Baca penjelasannya. Moga tiada yang terkeliru kelak.
Walaupun JAKIM, Dato’ Dr Azhari dan ramai lagi tok guru dan malim sarjana falak telah memberi ulasan, saya sedikit gusar kerana ada lagi orang awam dalam lingkaran sosial media saya yang bersungguh-sungguh mempertahankan untuk beraya pada 2 Mei 2022 hari Isnin. Bahkan mereka telah berazam untuk tidak berpuasa pada hari Isnin walau apa jua berlaku.
Ini merupakan tulisan ringkas saya yang diterbitkan dalam BH hari ini. Artikel ini ditulis pada awal minggu. Isinya umum sahaja. Dalam ruang ini, khas buat rakan-rakan terdekat, saya ingin membuat sedikit ulasan tambahan berdasarkan pemerhatian peribadi.
1. Umat Islam di Malaysia sejak bertahun lamanya telah selesa dengan takwim tahunan yang disediakan oleh pihak berkuasa agama. Mereka mengandaikan takwim itu tepat. Hakikatnya, ketepatan takwim itu, khasnya untuk bulan Ramadan, Syawal dan Zulhijjah, masih tertakluk kepada hasil rukyah yang akan diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja (PMBRR). Ini lebih muktamad.
2. Praktis di Malaysia adalah berdasarkan rukyah dan hisab imkanur rukyah, berasaskan panduan wahyu. Sama ada bilangan hari dalam sebulan 29 atau 30 hari, penentuannya adalah berasaskan rukyah dan hisab imkanur rukyah.
3. Walaupun disebut dalam nas, ulamak khilaf dalam memperincikan persoalan hisab, antaranya daripada skop penerimaan, sehinggalah kepada kriteria hitungan. Waima khilafnya, hisab ada disebut dalam nas.
4. Pada awal pemakaian imkanur rukyah di Malaysia, kriteria yang digunakan ialah 2-3-8 (iaitu ketika waktu Maghrib, syaratnya sama ada bulan berada pada ketinggian melebihi 2 darjah dan jarang lengkung 3 darjah ATAU umurnya antara ijtima’ dan maghrib melebihi 8 jam). Sejak bertahun-tahun, kriteria ini dinilai, dan didapati perlu ada ruang penambahbaikan.
5. Maka mulai tahun 2021, atau spesifiknya Muharam 1443, kerajaan Malaysia menerusi MKI telah menerima pakai kriteria baru yang dikenali sebagai 3-6-4. Umur jam tidak lagi menjadi kriteria, sebaliknya dinilai sekiranya bulan pada waktu maghrib melebihi ketinggian 3 darjah, dan jarak lengkung melebihi 6.4 darjah. Sekiranya sama atau lebih, esok diisytiharkan bulan baru. Sekiranya tidak, maka istikmal kepada 30 hari.
6. Maka tahun 2022 menyaksikan, buat kali pertama, kita boleh membuat perbandingan antara kriteria lama 2-3-8 dan kriteria baru 3-6-4. Prof Susiknan melaporkan hisab Muslim Hussein, bahawa antara tahun 1443-1488, akan berlaku 31 perbezaan hitungan kalendar antara kriteria lama dan baru, di mana Ramadan berbeza sebanyak 6 kali, dan Syawal sebanyak 11 kali, sementara Syawal 14 kali. Maka pada Syawal 1443, perbezaan ini dapat disaksikan, apabila kriteria jarak lengkung tidak ditepati pada nilai yang rendah (sekitar 6 darjah berbanding kriteria 6.4 darjah di Malaysia). Hisab menggunakan kriteria lama akan mencadangkan Raya pada 2 Mei 2022, sementara dengan kriteria baru akan mencadangkan Raya pada 3 Mei 2022.
7. Walaupun menimbulkan sedikit kegusaran termasuk dalam pengamal falak, tetapi hakikatnya perbezaan ini membawa kita kepada hukum asal dan polisi isbat hilal Malaysia, iaitu rukyah dan hisab imkanur rukyah.
8. Kehangatan turut disumbang apabila ada pihak yang, di saat menerima kriteria baru yang diterima kerajaan Malaysia, tetapi dalam membuat hitungan, mengambil sumber astronomi daripada pihak luar, dengan cara yang tidak transparen, kurang beritegriti, dan kaedah yang menimbulkan tanda tanya. Sepatutnya, semua pihak perlu menggunakan data daripada almanak falak syarie yang diiktiraf ulil amri, iaitu yang disediakan oleh JUPEM dan diiktiraf setelah semakan berulang kali oleh pakar teknikal JAKIM. Data ini transparen, dan telah diuji bagi tujuan cerapan hilal. Bahkan banyak kali hitungan dibuat dengan data ini dan juga perbandingan data luar lain, tetapi tiada yang menghasilkan perbezaan sudut jarang lengkung seperti yang didakwa.
9. Faktor kehangatan yang lain, ialah viral video hitungan yang masih lagi menggunakan kriteria lama. Sedangkan kita telah menggunakan kriteria baru.
10. Selain itu, ada juga yang suka dan senantiasa berbeza pandangan dengan ulil amri. Mungkin demi populariti (خالف تعرف). Ada yang sudah bertekad tidak mahu berpuasa pada hari Isnin 2 Mei waima apa jua hasil rukyah. Ada yang berbahas menggunakan imej bulan sabit tua. Aduhai, bersabarlah dan tunggu dahulu rukyah dan perisytiharan PMBRR.
11. Ada juga yang sengaja menghangatkan keadaan, dengan menyatakan mengapa kita tidak berhari raya pada hari Isnin 2 Mei, seperti di Makkah. Logik mereka, tarikh hari raya mesti sama dengan Makkah. Sebenarnya, orang yang sama (yang saya kesan), menggunakan logik akal bahawa kita solat Jumaat pada hari Khamis, kerana mengapa kita solat Jumaat dulu berbanding Arab Saudi – sepatutnya kita hanya boleh solat Jumaat selepas Makkah solat Jumaat, ujar logik mereka. Ini contoh pemikiran songsang. Demi kepentingan, tidak konsisten dalam berhujah.
12. Memang benar matahari terbit dari arah timur. Tetapi dalam bab penampakan hilal, negara di belah barat adalah lebih berpeluang untuk nampak lebih awal. Ini asas ilmu falak. Jangan terperangkap dengan peta dunia yang didatarkan (mercator projection). Ini disebabkan faktor pergerakan dan umur anak bulan yang semakin tinggi dan tua ke belah barat. Maka menjadi suatu perkara yang normal sekiranya Arab Saudi sudah beraya, tetapi Malaysia masih berpuasa pada tarikh yang sama. Normal juga sekiranya beraya pada tarikh yang sama. Tetapi agak tidak logik sekiranya Malaysia beraya lebih awal berbanding Arab Saudi.
13. Kehangatan topik ini turut disumbangkan dengan sikap suka membandingkan dengan negara lain. Contohnya, membandingkan dengan Australia (yang tidak diketahui manhaj isbat hilal yang jelas), dan Indonesia. Kemungkinan besar, Indonesia akan beraya pada 2 Mei, sehari awal berbanding kita, kerana berdasarkan kriteria baru 3-6-4 itu, wilayah barat Indonesia khasnya di belah Sumatera, mungkin akan nampak anak bulan. Demi wilayatul hukmi tempatan Indonesia, maka disyorkan mereka beraya pada 2 Mei. Sedangkan di Malaysia, setelah berkali-kali dibuat hitungan dengan kriteria baru, tiada kawasan di Malaysia yang mungkin nampak anak bulan. Soal saya kepada mereka ini, anda berada di mana? Di Indonesiakah? Di Arab Saudikah? Di Australiakah? Atau di Malaysia? Kalau di Malaysia, ikutlah hasil rukyah dan hisab serta data Malaysia.
14. Maka cerapan Syawal 1443 akan menjadi cerapan yang amat dinantikan. Doakan pasukan pencerap dapat menjalankan tugas mereka dengan dedikasi, tanpa tekanan.
15. Sementara orang awam, yakinlah bahawa praktis isbat hilal di Malaysia dilakukan tanpa sebarang kepentingan, hasil perkembangan dan data bertahun-tahun usianya. Prosesnya dikawal oleh ramai pemerhati, penyelidik dan pakar falak. Dokumentasi juga boleh diperolehi secara terbuka tanpa sembunyi.
16. Maka bersabarlah pada hari mencerap nanti, Ahad 1 Mei. Dengar dan taatlah apa jua yang diisytiharkan oleh Penyimpan Mohor Besar Raja-raja. Aidilfitri tetap jatuh pada 1 Syawal J.
Moga lerai segala kekusutan. Moga kita fokus kepada ibadah akhir Ramadan. Moga makin kurang kita ber’mira’, berbeza pandangan dan bertelagah dalam isu ini. Irfan AJK Falak Negeri Pahang
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Para ulama Islam mengatakan bahawa Lailatul Qadar berlaku pada bulan Ramadan iaitu pada malam diturunkan padanya al-Quran. Ini adalah berdasarkan firman Allah S.W.T:
Maksudnya: Carilah lailatul qadar itu pada 10 malam yang terakhir (bulan Ramadan). Riwayat Muslim (1165)
Di sebalik berlakunya malam seribu bulan ini, pasti generasi hari ini tertanya-tanya, apakah yang berlaku pada malam Lailatul Qadar dan bagaimana keadaannya hingga diburu oleh ramai insan yang mengharapkan keredhaan Illahi.
Dikongsikan dari fb Pondok Habib, ini kisah ulama-ulama terdahulu yang pernah bertemu malam Lailatul Qadar. Sangat luar biasa namun jika Allah mengkehendakinya, tiada yang mustahil.
Ata’ bin Markuyuz bercerita, “Aku melihat Lailatul Qadar dua kali. Kali pertama berlaku di masjid San’a (Yaman), dan kali kedua di Makkah.”
Seseorang bertanya, “Pada malam berapa engkau melihatnya?”
“Malam ke-23 pada kali pertama dan malam ke-24 pada kali kedua.”
“Pada jam berapa?”
“Pada sepertiga malam pertengahan.” (Iaitu antara jam 12 hingga 3 pagi.)
“Apa yang engkau lihat pada malam tersebut?”
Beliau menjawab, “Aku melihat langit terbelah.”
Ata’ bin Markuyuz adalah seorang tokoh tabi’in dan pakar ibadah dari Yaman.
(As-Suluk fi Tabaqat Al-Ulama’ wa Al-Muluk)
Abu Yahya bin Abi Massarah berkata, “Aku pernah melakukan tawaf pada malam ke-27 Ramadan. Tiba-tiba aku melihat para malaikat bertawaf di atas Kaabah di udara.”
(As-Suluk fi Tabaqat Al-Ulama’ wa Al-Muluk)
Abdah bin Abi Lubabah berkata, “Aku pernah merasakan air laut menjadi tawar pada malam ke-27 Ramadan.”
(Lataif Al-Maarif)
Suatu malam, Imam An-Nawawi sedang tidur bersama-sama ayahnya. Ketika itu beliau berusia 7 tahun. Malam itu ialah malam ke-27 Ramadan.
Ayahnya bercerita, “Pada tengah malam, An-Nawawi terbangun. Ia membangunku sambil berkata, “Wahai ayah, cahaya apa yang telah memenuhi rumah kita ini?”
Seluruh ahli keluarga turut terbangun. Namun mereka tidak melihat apa-apa.
Ayahnya berkata, “Aku kemudian tersedar bahawa kemungkinan malam itu Lailatul Qadar.”
(Al-Manhal Ar-Rawi fi Manaqib An-Nawawi). Sumber gambar : Pixabay
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Selain melakukan perubatan moden untuk menyembuhkan sesuatu penyakit, terdapat juga pelbagai kaedah yang diamalkan sebagai alternatif dan ikhtiar untuk merawat penyakit.Antaranya adalah dengan perawatan...