Tidak salah bagi kita sebagai wanita untuk tampil cantik. Tidak perlu menggunakan teknologi terkini seperti suntikan, pemakaian herba atau produk kecantikan lain.
Namun begitu, sebenarnya kita boleh menggunakan petua yang diamalkan melalui pengkongsian menggunakan ayat suci Al-Quran yang diajar oleh Datuk Dr. Fatma El-Zahra untuk mengekalkan kesan awet muda, menawan dan wajah berseri.
Boleh diamalkan semua cara-cara ini ataupun amalkan satu sahaja dan paling penting perlu istiqomah sewaktu mengamalkannya. Insya-Allah.
Cara 1:
Dilakukan selepas solat Isyak
Ambil air segelas
Baca al-Fatihah sekali
Ayatul Qursi sekali
Surah Al-Waqiah ayat 35-38 sebanyak 7 kali.
Tiup dalam air dan minum. Niat dalam hati untuk menjaga kecantikan diri dan kebahagiaan rumah tangga.
Cara 2:
Zikir di bawah dibaca untuk kita sentiasa kelihatan berseri, awet muda luaran dan dalaman. Amalkan membaca zikir dengan cara seperti berikut:
Baca ” Ya Badiyah ” 1 x
Baca ” Ya Nur ” 1x
Baca ” Ya Hadi ” 1 x
Baca ” Ya Allah ” 3x
Baca zikir di atas dan tiup ke tapak tangan, kemudian sapu ke muka kita. Lakukan setiap hari.
Cara 3:
Amalkan membaca ayat2 seperti berikut ;
Baca ayat ke 35, 36, 37 dan 38 dari surah al-Waqiah pada tiap selepas solat subuh.
Selepas baya ayat2 ini, hembuskan pada air dan kemudian minum air tersebut.
Kaedah ini diamalkan supaya kelihatan cantik, muda dan bertenaga luar dan dalam.
SUMBER: KIFARAH MEDIA
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Hukum Membaca Al-Quran Ketika Menziarah Kubur
Bagi yang telah kehilangan insan tersayang atau kenalan rapat, digalakkan untuk menziarah kubur mereka, lantaran itu adalah satu perbuatan baik yang dapat memberi keinsafan selain menitipkan doa buat mereka yang telah pergi.
Setelah membersihkan kawasan berhampiran kubur, gunakan kesempatan ini untuk menyedekahkan doa serta membacakan surah-surah al-Quran. Namun adakah perbuatan ini dianjurkan Islam? Apakah yang kita lakukan selama ini (membaca al-Quran) di kubur sekadar ikutan? Kita baca penjelasan lanjut PU Salman menerusi entri di facebooknya. Semoga memberi manfaat buat semua.
Artikel berkaitan: Benarkah Orang Yang Sudah Meninggal Kenal Orang Yang Ziarah Kuburnya?
Artikel berkaitan: 15 Minit Percubaan ‘Masuk’ Kubur Hidup-hidup, Amat Menginsafkan
Ulama berselisih pendapat tentang hukum membaca al-Quran di kubur. Jumhur ulama mengharuskannya manakala mazhab Maliki berpendapat makruh dan ulama Saudi kata bid’ah (haram).
Pendapat jumhur ulama iaitu mazhab Syafie , Hambali dan Hanafi lebih kuat pandangannya dan menjadi pilihan berdasarkan hujah-hujah berikut:
- Tiada nas yang melarang baca al-Quran di kubur. Maka ianya diharuskan secara umum berdasarkan nas-nas yang menyuruh kita membaca al-Quran
- Nabi Muhammad SAW meletakkan pelepah pada dua kubur yang diazab penghuninya dan Nabi SAW bersabda:
لعله يخفف عنهما، ما لم ييبسا
Mudah-mudahan diringankan azab mereka berdua selagi belum kering.
(HR Bukhari dan Muslim)
Ibnu Daqiq al-Id berkata:
أخذ بعض العلماء من هذا: أن الميت ينتفع بقراءة القرآن على قبره، من حيث إن المعنى الذي ذكرناه في التخفيف عن صاحبي القبرين هو تسبيح النبات، ما دام رطبا، فقراءة القرآن من الإنسان أولى بذلك
Sebahagian ulama mengambil dari hadis ini : Sesungguhnya mayat mendapat manfaat bacaan di kuburnya yang diambil hadis ini berdasarkan diringankan dua penghuni kubur kerana tasbih tumbuhan (pelepah) selagi mana ianya lembap.
Bacaan al-Quran lagi bermanfaat dari tasbih itu. Antara yg berpendapat sebegini ialah imam Khattabi , Ibnu Mulaqqin dan imam Nawawi dalam syarah sahih Muslim.
- Hadis mauquf diriwayatkan dari Ibnu Umar:
أن أحمد نهى ضريرا أن يقرأ عند القبر، وقال له : إن القراءة عند القبر بدعة، فقال له محمد بن قدامة الجوهري : يا أبا عبد الله : ما تقول في مبشر الحلبي؟ قال : ثقة. قال : فأخبرني مبشر عن أبيه أنه أوصى: إذا دفن، يقرأ عنده بفاتحة البقرة وخاتمتها، وقال : سمعت ابن عمر يوصي بذلك، قال أحمد بن حنبل : فارجع فقل للرجل يقرأ.
Imam Ahmad bin Hambal melarang seorang buta membaca al-Quran di kubur. Imam Ahmad pun berkata,”Sesungguhnya membaca al-Quran di kubur itu bid’ah. Lalu Muhammad bin Quddamah al-Jauhari bertanya kepada imam Ahmad “Apa pandangan kau terhadap Mubasyir al-halabi?”
Beliau menjawab “Seorang thiqah (diterima hadisnya).” Lalu Muhammad berkata “Mubassyir telah memberitahu aku hadis dari ayahnya yang berpesan jika dia dikebumikan bacakan permulaan dan penutup al-Baqarah dan dia berkata “Aku mendengar ibnu Umar berkata demikian. Imam Ahmad pun berkata “Kembali engkau berkata kepada lelaki buta tadi dan suruh dia baca al-Quran di kubur.”
Hadis ini diriwayat Khilal dari Abu Bakr bin Sadqah dengan sanad yang hasan (Imam Nawawi dan al-Hafiz) dan Haithami mengatakan perawi thiqah (majmauz zawaid).
- Telah sabit Nabi SAW solat di kubur dan solat itu mengandungi ayat al-Quran . Hadis yang diriwayatkan Imam Muslim itu menceritakan Nabi SAW solat di kubur seorang wanita (cleaner masjid) Seusai solat Nabi SAW bersabda:
“Sesungguhnya kubur ini dipenuhi dengan kegelapan dan Allah SWT memberi cahaya kubur ini dengan sebab solat ku.
Apa Yang Patut Dibaca?
Ibnu Abidin berkata:
ويقرأ من القرآن ما تيسر له من الفاتحة، وأول البقرة إلى المفلحون، وآية الكرسي، وآمن الرسول، وسورة يس، وسورة الملك، وسورة التكاثر، والإخلاص اثنتي عشرة مرة، أو إحدى
عشرة، أو سبعا، أو ثلاثا
Dan dibacakan di kubur surah al-Fatihah, surah al-Baqarah ayat :1-5, ayat kursi, 2 ayat akhir al-Baqarah , surah Yasin, surah al-Mulk, surah takathur, al-Ikhlas 12, 11, 7 atau 3 kali.
Kesimpulan, perbuatan ini adalah perkara khilaf . Kita di Malaysia majoriti ikut mazhab Syafi’e mengharuskan perkara ini. Malahan sunat hukumnya seperti disebut oleh imam Ramli :
وسن أن يقرأ عنده يعني القبر ما تيسر
Dan sunat baca al-Quran di sisinya iaitu di kubur apa yang termampu. (nihayatul muhtaj)
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
“Masa Diisi Dengan Baca Al-Quran, Zikir & Solat Jemaah” – Jururawat Kongsi Amalan Pelajar Tahfiz Sepanjang Di Wad COVID-19
Buat masa ini bukan sahaja negara kita, tetapi seluruh dunia sedang berdepan dengan penularan wabak koronavirus yang telah mengorbankan ribuan nyawa.
Malah negara kita Malaysia juga kematian dari hari ke hari semakin meningkat. tetapi dalam masa jumlah yang telah sembuh juga turut menunjukkan bilangan yang baik.
Buat masa ini semua pihak termasuk barisan hadapan yang sedang bertungkus lumus cuba merawat dan menyelamatkan pesait yang dimasukkan dalam wad.
Sebelum ini kita hanya mendengar kisah jemaah tabligh yang dikatakan tidak tinggal melakukan amal ibadah walaupun sedang dikuarantin.
ARTIKEL BERKAITAN: Tak Lupa Ibadah Walau Kena Kuarantin – Jemaah Tabligh
Dan kali ini pula perkongsian seorang jururawat Rabiatul Adawiyah yang berkongsi tentang pengalamannya bekerja dengan wad COVID-19 yang menempatkan pelajar-pelajar tahfiz.
Menurutnya pelajar ini banyak menghabiskan masa mereka dengan membaca Al-Quran, berzikir dan solat berjemaah ketika di dalam wad.
“Walaupun ada masa gelak ketawa, ada masa bermain dan bergurau tapi banyak masa mereka dihabiskan dengan membaca al-Quran, berzikir dan solat.
“Mereka solat berjemaah walaupun jarak perlu satu meter antara satu sama lain.” katanya
Dia juga bersyukur kerana urusan petugas barisan hadapan menjaga dan merawat pesakit Covid-19 dipermudahkan ALLAH SWT.
“Alhamdulillah urusan kami menjaga dan merawat sangat di sini. ALLAH permudahkan semua. Syukur kerana memilih kami untuk menjaga insan yang memuliakan-Mu.” katanya.
Menurut Rabiatul Adawiyah, ada hikmah dalam setiap dugaan tersebut dan perlu motivasi diri dengan apa yang berlaku.
“Ia menyedarkan kami yang alpa ini. Di sebalik Covid-19 ada hikmah kenapa golongan ini yang terpilih untuk ujian wabak ni,” katanya.
SUMBER: Sinar Harian
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI
Ulang Alik Ke Tempat Kerja Jauh Setiap Hari, Bolehkah Solat Jamak & Qasar
Solat jamak seperti diketahui adalah untuk kemudahan mereka yang bermusafir lebih dari dua marhalah atau 82km.
Tapi situasi hari ini ramai saja yang bekerja jauh dari kediaman dan menghabiskan masa berjam-jam memandu atau menaiki pengangkutan awam. Ada yang menempuh perjalanan hampir 100km setiap hari untuk ke tempat kerja.
Dalam keadaan ini adakah mereka yang berulang alik ke tempat kerja melebihi jarak 2 marhalah dibolehkan melakukan solat jamak.
Berikut adalah penjelasan yang diberikan oleh Mufti Wilayah Persekutuan tentang hal ini.
Solat qasar dan jamak adalah merupakan rukhsah yang diberikan oleh Allah. Ia merupakan kemudahan yang dianugerahkan kepada umat Islam agar mereka boleh menunaikan ibadat solat di mana sahaja mereka berada. Perkara ini dinyatakan oleh Allah SWT di dalam firmannya :
وَإِذَا ضَرَبْتُمْ فِى ٱلْأَرْضِ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَن تَقْصُرُوا۟ مِنَ ٱلصَّلَوٰةِ
Maksudnya :” Dan apabila kamu musafir di muka bumi, maka kamu tidaklah berdosa “mengqasarkan” (memendekkan) sembahyang.”
(Surah al-Nisa’ :101)
Jalaluddin al-Mahalli dan al-Sayuti menyatakan yang dimaksudkan dengan ayat ini apabila kalian bermusafir boleh untuk memendekkan solat iaitu daripada empat jadikan dia dua rakaat.
Rujuk Tafsir al-Jalalain (2/101)
Terdapat beberapa syarat yang perlu dipenuhi bagi membolehkan solat qasar dan jamak dilakukan. Antara yang disebutkan oleh para fuqaha :
Solat yang diqasarkan adalah solat fardu yang empat rakaat.
Ada tujuan walaupun dengan mana-mana arah
-Permusafirannya adalah permusafiran yang diharuskan bukan kerana maksiat
-Mempunyai tujuan yang baik seperti pergi kerana urusan perniagaan dan lain-lain.
-Jarak perjalanan adalah sejauh dua marhalah iaitu dianggarkan sejauh 82 kilometer.
-Melepasi negeri atau kawasan tempat bermukim.
-Ada pengetahuan berkenaan hukum hakam solat qasar dan jamak
Rujuk Al-Taqrirat Al-Sadidah Fi Al-Masail Al-Mufidah (hlm 314-315)
Al-Khatib Al-Syarbini ketika menjelaskan berkenaan dengan syarat yang membolehkan untuk qasar dan jamak, beliau mengatakan permusafiran tersebut mestilah bukan dengan tujuan maksiat.
Sama ada yang wajib seperti bermusafir untik menunaikan haji ataupun yang mandub seperti menziarahi kubur Nabi SAW ataupun yang harus seperti bermusafir untuk perniagaan.
Rujuk al-Iqna’ Fi Hilli Alfaz Abi Syuja’(2/384)
Imam Al-Ramli menyatakan permusafiran itu mestilah sama ada yang wajib atau mandub ataupun yang harus. Boleh jadi permusafiran itu adalah yang makruh seperti bermusafir sendirian terutamanya pada waktu malam.
Rujuk Nihayah Al-Muhtaj Syarh Al-Minhaj(2/248)
Berdasarkan pernyataan di atas, kami melihat bahawa boleh untuk menqasarkan dan menjamakkan solat pada hari bekerja kerana telah memenuhi syarat-syarat utama qasar dan jamak iaitu perjalanan melebihi 2 marhalah dan tujuan perjalanan adalah tujuan yang harus.
Harus diingatkan, solat jamak dan qasar hanya boleh dilakukan di tempat kerja ataupun ketika dalam perjalanan. Adapun ketika sampai di kawasan permukiman tidak boleh untuk mengambil rukhsah tersebut dan perlu dilakukan solat secara sempurna.
Sumber: Mufti Wilayah Persekutuan
Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
KLIK DI SEENI