Rumahtangga mana yang tak pernah bergolak, pasti ada masa dilanda badai. Namun terpulang kepada pasangan itu untuk menanganinya dengan cara damai, tolak ansur atau pun sebaliknya.
Tak dinafikan bila berlaku konflik suami isteri berlaku situasi satu pihak bertindak keluar dari rumah dan keras hati untuk berbaik semula walaupun pasangannya sudah beralah atau memujuk.
Bagi pasangan yang dalam konflik ini moga doa dan amalan yang dikongsi oleh Datuk Dr Zulkifli Mohamed Al Bakri, bekas Mufti Wilayah Persekutuan ini boleh diamalkan
Amalan lembutkan hati pasangan agar kembali ke pangkuan keluarga
Pergaduhan dalam rumahtangga merupakan satu kebiasaan kerana ketika itulah kita lebih mengenali hati budi dan cara kita menerima kekurangan dan kelebihan masing-masing.
Namun, janganlah pertengkaran ini dibiarkan lama kerana ia akan mengkeruhkan lagi keadaan. Maka, antara amalan untuk melembutkan hati pasangan agar kembali ke pangkuan keluarga adalah:
Maksudnya: TaaHaa. Kami tidak menurunkan Al-Quran kepadamu (wahai Muhammad) supaya engkau menanggung kesusahan. Hanya untuk menjadi peringatan bagi orang-orang yang takut melanggar perintah Allah. (Al-Quran) diturunkan dari (Tuhan) yang menciptakan bumi dan langit yang tinggi. Iaitu (Allah) Ar-Rahman, yang bersemayam di atas Arasy.
Antara cara yang terbaik adalah dengan bermu’asyarah sebaik-baiknya dengan pasangan suami isteri. Hal ini berdasarkan nas Ilahi:
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ
Maksudnya: “Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.”
Ads
(Surah al-Nisa’: 19)
Imam al-Qurtubi ketika menafsirkan ayat ini berkata: (Iaitu) dengan cara yang Allah perintahkan daripada pergaulan yang baik. Dan seruan ini adalah kepada semua, kerana setiap seorang itu mempunyai pergaulan sama ada seorang suami atau seorang wali. Akan tetapi yang dimaksudkan dengan perintah ini secara kebiasaannya adalah para suami. (Lihat al-Jami’ li Ahkam al-Quran, 5/84)
Syeikh al-Maraghi berkata: “Para suami diwajibkan bergaul dengan isteri-isterinya secara baik. Oleh itu, bergaullah dengan mereka secara yang dapat menyenangkan tabiat mereka. Tetapi tidak pula bertentangan dengan syariat dan adat. Janganlah kamu bersikap bakhil dalam menafkahi mereka dan jangan pula kamu sakiti mereka dengan ucapan dan perbuatan atau kamu menghadapi mereka dengan wajah muram dan kening berkerut.
Kalimah mu’asyarah (bergaul) di sini menunjukkan pengertian kebersamaan dan perkongsian iaitu layanilah mereka dengan cara yang baik dan para isteri perlu melayani kamu seperti itu juga. Jadi, suami dan isteri diseru agar saling memberikan kebahagiaan serta menjadi sumber ketenangan dan kebahagiaan dalam melayari rumahtangga. (Lihat Tafsir al-Maraghi, 2/1128)
Ads
Semoga Allah SWT memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Amin.
Kebelakangan ini sudah menjadi trend untuk kaum wanita termasuk Muslimah bercuti secara sendirian atau solo. Bukan saja dalam negeri tapi terbang sendirian ke luar negara. Malah mereka ini turut berkongsi di dalam media sosial percutian ini.
Namun begitu menjadi persoalan bolehkah seorang muslimah keluar melancong bersendirian. Bukankah perlu ditemani mahramnya?
Penjelasan dimulakan dengan sabda Nabi Muhammad S.A.W:
لا تُسافِرِ المَرْأَةُ ثَلاثَةَ أيّامٍ إلّا مع ذِي مَحْرَمٍ
Maksudnya: Janganlah seseorang wanita itu bermusafir selama tiga hari melainkan bersama-sama dengan mahramnya.
Riwayat al-Bukhari (1086), Muslim (1338)
Atau dalam riwayat yang lain:
لا تسافر المرأة إلا مع ذي محرم
Maksudnya: “Janganlah seseorang wanita itu bermusafir melainkan bersama-sama dengan mahramnya.”
Riwayat al-Bukhari (1763)
Melalui hadith ini, telah jelas larangan Rasulullah S.A.W ke atas wanita muslimah untuk keluar bermusafir melainkan bersama-sama mahramnya[1]. Antara hikmah larangan ini adalah kerana bagi menjaga dan menjamin hak kepentingan golongan wanita daripada diganggu oleh pihak yang tidak bertanggungjawab selain menutup lubang-lubang fitnah yang mungkin dilontarkan terhadap seseorang muslimah.
Namun, dikecualikan larangan ini pada wanita muslimah yang berhijrah dan juga tawanan. Para ulama’ telah bersepakat bahawa sekiranya seseorang wanita muslimah yang berada di negara kafir, maka dibolehkan ke atasnya untuk berpindah ke negara Islam tanpa perlunya kepada mahram.
Begitu juga sekiranya seseorang wanita muslimah itu ditawan oleh orang kafir dan dia mempunyai kemampuan untuk melarikan diri dari mereka, maka dibolehkan juga untuk keluar tanpa perlu kepada mahram. Dan di sisi ulama’ mazhab Hanafi, mereka tidak menganggap keluarnya mereka ini (muslimah yang ditawan) sebagai suatu permusafiran. [Lihat: al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah; 25/37-38].
Berbalik kepada persoalan yang diajukan, iaitu berkenaan hukum “solo travelling” bagi muslimah, maka terlebih dahulu, perlulah kita memahami apa yang dimaksudkan dengan solo travelling ini.
Hal ini juga menjadi buah pertanyaan apabila ia mula menjadi pilihan ramai wanita muslimah di negara kita, seterusnya menerbitkan persoalan yang berkait dengan hukum bagi seorang muslimah untuk melancong secara sendiri ke luar negara atau mungkin juga ke tempat-tempat lain.
Dalam hal ini, perlunya melihat kepada perbahasan ulama’ berkenaan haji. Ulama’ berbeza pendapat dalam hal ini kepada dua pendapat:
Pertama: Haram
Ulama’ mazhab Hanafi dan juga Hanbali tidak membenarkan ke atas wanita muslimah pergi menunaikan haji wajib melainkan dengan mahramnya.
Kedua: Harus
Ulama’ mazhab Maliki dan juga al-Syafie pula mengatakan harus bagi wanita muslimah yang tidak memiliki mahram untuk melakukan haji apabila dia telah memenuhi syarat wajib haji tetapi hendaklahh ditemani oleh sekumpulan wanita yang dipercayai. [Lihat: Mughni al-Muhtaj; 2/216-217, al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah; 25/38]
Namun, dalam hal permusafiran seorang wanita untuk umrah sunat, menziarahi ahli keluarga, menuntut ilmu, melancong dan sebagainya. Maka, ulama’ turut berbeza pandangan mengenainya:
Jika jarak perjalanan tersebut dekat, maka ia diharuskan sebagaimana pandangan ulama mazhab Hanafi, Maliki, Syafie dan juga Hanbali.
Namun jika ia melibatkan perjalanan yang jauh, maka terdapat dua pandangan di kalangan ulama:
-Diharuskan permusafiran wanita tanpa mahram jika dipastikan perjalanan tersebut adalah selamat. Ini merupakan sebahagian pandangan daripada mazhab maliki dan al-Syafie. Pandangan ini juga dikemukakan oleh Imam Nawawi, Abu Hamid al-Ghazali dan al-Mawardi.
-Tidak diharuskan permusafiran wanita tanpa mahramnya. Inilah merupakan pandangan jumhur ulama.
Selain itu, Dar al-Ifta’ al-Misriyyah juga berkongsi pandangan dan juga pendapat mengenai isu ini. Kata mereka:
يجوز للمرأة أن تسافر بدون مَحرَم بشرط اطمئنانها على الأمان في دينها ونفسها في سفرها وإقامتها وعودتها، وعدم تعرضها لمضايقاتٍ في شخصها أو دِينها.
Maksudnya: Dibenarkan ke atas seseorang wanita untuk bermusafir tanpa mahram namun dengan syarat mestilah aman pada agamanya, pada dirinya dalam permusafirannya, ketika dia di destinasi dan juga dalam kepulangannya, dan tidak menghalangnya atau bertembung dengannya sebarang gangguan terhadap dirinya dan agamanya.
Maksudnya: ‘Adiyy berkata: ” aku melihat seorang wanita mengendarai kenderaan berjalan dari Al Hirah hingga melakukan tawaf di Ka’bah tanpa takut kecuali kepada Allah S.W.T.
Riwayat al-Bukhari (3595)
Maka, daripada hadith ini, ulama’ mengambilnya sebagai salah satu dalil yang mengharuskan permusafiran seorang wanita sekiranya aman. Dar al-Ifta’ al-Misriyyah menambah lagi:
ومما سبق يتبين لنا أن توفر الأمن هو المعول عليه عند الفقهاء في الإقدام على السفر والامتناع منه. والذي عليه الفتوى أن سفر المرأة وحدها عبر وسائل السفر المأمونة وطرقه المأهولة ومنافذه العامرة؛ من موانئ ومطارات ووسائل مواصلات عامَّة، جائز شرعًا ولا حرج عليها فيه؛ سواء أكان سفرًا واجبًا أم مندوبًا أم مباحًا، وأنَّ الأحاديث التي تنهى المرأة عن السفر من غير محرم محمولة على حالة انعدام الأمن، فإذا تَوَفَّرَ الأمن لم يشملها النهي عن السفر أصلًا. والله سبحانه وتعالى أعلم
Maksudnya: Dan berdasarkan keterangan ini, dapatlah difahami bahawa keamanan merupakan ‘illah di sisi fuqaha’ dalam mengharuskan dan juga menghalang permusafiran. Disebabkan itu, kami datangkan ke atasnya satu fatwa bahawa permusafiran wanita secara bersendirian menggunakan apa-apa cara musafir yang aman, laluan yang menjadi tumpuan orang ramai, kawasan yang tidak sunyi, sama ada di pelabuhan, lapangan terbang dan jalan perhubungan awam yang lain, maka ia dibenarkan secara syarak dan tiada kesusahan ke atasnya padanya (untuk bermusafir) sama ada permusafiran yang wajib, sunat atau harus, dan sesungguhnya hadith-hadith yang melarang wanita dari musafir tanpa mahram adalah kerana digantungkan pada keadaan ketiadaan aman, maka sekiranya wujud keamanan tidak terangkum pengharaman ke atas permusafiran secara asalnya.
Syarat untuk muslimah travel solo
Kesimpulannya, kami menyatakan bahawa hukum solo travelling bagi wanita adalah harus, namun mestilah berdasarkan beberapa dawabith dan juga syarat seperti berikut:
1. Mestilah keadaan aman terhadap dirinya, agamanya, maruahnya, di masa permusafirannya sama ada dalam perjalanan, ketika di destinasi dan juga ketika pulang.
2. Perlu mendapatkan keizinan daripada mahram dan juga wali yang terdekat.
3. Bukanlah musafir ke tempat-tempat yang boleh membawa kepada fitnah atau memberikan mudarat terhadap dirinya.
Maka, dalam hal ini, kami nasihatkan adalah sebaiknya permusafiran ditemani oleh sekumpulan wanita yang dipercayai atau ahli keluarga lain bersama-samanya. Kami juga menasihatkan agar golongan wanita sentiasa menjaga maruah dan adab-adab Islam agar mereka terpelihara daripada sebarang panahan fitnah dan tomahan serta menjamin kelangsungan kehidupan bersyariat. Semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman kepada kita dalam memahami agamanya, menetapkan keimanan kita, serta memberkati segala amal perbuatan kita.
Ketika ini sedang berlangsung temasya Sukan Olimpik Paris 2024. Bagi peminat sukan sudah pasti menunggu pelbagai acara untuk ditonton di pelbagai medium media yang ada. Namun begitu seperti mana yang kita dapat lihat kebanyakan atlet yang bertanding dalam acara sukan ini tidak menutup aurat yang mana bagi umat Islam ia adalah berdosa.
Itu tentang atlet, tapi bagaimana pula dengan kita yang menonton acara sukan yang disertai oleh atlet dengan pakaian menutup aurat? Apa hukumnya? Perkara ini dijelaskan oleh Ustazah Asma’ Harun dalam satu hantaran beliau.
Mendedahkan aurat dalam apa saja keadaan adalah haram kecuali darurat
Orang Islam sama ada lelaki mahupun wanita yang sudah aqil baligh wajib menutup aurat dan menghindari diri dari dilihat oleh orang bukan mahramnya. Aurat bagi lelaki ialah antara pusat dan lutut.
Manakala, aurat bagi perempuan adalah seluruh anggota badan kecuali muka dan kedua tapak tangan. Mendedahkannya adalah HARAM sama ada dalam bersukan atau apa sahaja keadaan melainkan darurat seperti berubat.
Daripada Abu Said Al-Khudri, Rasulullah SAW bersabda:
((لَا يَنْظُرُ الرَّجُلُ إِلَى عَوْرَةِ الرَّجُلِ، وَلَا الْمَرْأَةُ إِلَى عَوْرَةِ الْمَرْأَةِ، وَلَا يُفْضِي الرَّجُلُ إِلَى الرَّجُلِ فِي ثَوْبٍ وَاحِدٍ، وَلَا تُفْضِي الْمَرْأَةُ إِلَى الْمَرْأَةِ فِي الثَّوْبِ الْوَاحِدِ))
Maksudnya: “Seorang lelaki tidak boleh melihat aurat lelaki lain, demikian juga wanita tidak boleh melihat aurat wanita yang lain. Tidak boleh dua orang lelaki berada (tidur) dalam satu selimut demikian juga dengan wanita dilarang berbuat demikian.” (HR Muslim, hadis sahih)
Menurut Imam Nawawi dalam kitab Syarh Sahih Muslim, hukum melihat aurat ajnabi sama ada bagi lelaki dan wanita adalah HARAM dengan ijma’ ulama.
Hukum asal menonton acara sukan
HARUS menonton acara sukan dan permainan. Namun, keharusan ini berdasarkan hadis yang diriwayatkan oleh Saidatina ‘Aisyah R.Anha:
جَاءَ حَبَشٌ يَزْفِنُونَ فِي يَوْمِ عِيدٍ فِي الْمَسْجِدِ فَدَعَانِي النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم فَوَضَعْتُ رَأْسِي عَلَى مَنْكِبِهِ فَجَعَلْتُ أَنْظُرُ إِلَى لَعِبِهِمْ حَتَّى كُنْتُ أَنَا الَّتِي أَنْصَرِفُ عَنِ النَّظَرِ إِلَيْهِمْ
Maksudnya: “Beberapa orang Habsyah telah datang ke masjid (Nabawi) pada hari raya ‘Eid dan bermain acara lawan pedang, dan Rasulullah SAW telah memanggilku untuk menontonnya. Aku telah meletakkan kepalaku di atas bahu Baginda SAW dan menyaksikannya, hinggalah aku bosan dan berpaling darinya.” (HR Muslim, hadis sahih)
Hukum menonton acara sukan yang mendedahkan aurat
1. Para ulama’ secara amnya terbahagi kepada 3 pendapat:
a) HARAM secara mutlak
b) HARAM jika ada unsur maksiat
c) HARUS dengan sedikit kelonggaran
Pandangan tentang HARUS menonton sukan yang tidak menutup aurat, dengan SYARAT:
a) Pakaian yang dipakai pemain-pemain masih lagi dalam batasan tatasusila dan kesopanan yang dapat diterima. Ini merangkumi sukan seperti bola sepak, hoki, badminton, ping-pong, silat, sepak takraw dan bola baling.
b) Namun demikian, bagi para pemain adalah amat dituntut untuk SEBOLEH-BOLEHNYA BERUSAHA agar menutup aurat secara sempurna menurut pandangan majoriti ulama’ yang berpandangan lutut dan peha merupakan aurat dan mesti ditutup.
c) Adapun sukan-sukan seperti gimnastik, terjun dan renang, MAKA HUKUMNYA HARAM kerana pakaian yang dikenakan terlalu menjolok mata, ketat dan mendedahkan sebahagian besar bahagian badan.
Jelas, bila ia melibatkan acara sukan seperti renang sememangnya peserta memakai pakaian yang mendedahkan aurat dan ketat hingga menampakkan bentuk tubuhnya. Yang melakukan perbuatan mendedahkan aurat seperti ini adalah HARAM & BERDOSA.
Menghalalkannya menyebabkan seseorang itu rosak aqidahnya.Rasulullah saw bersabda :
إِ فَإِذَا اغْتَسَلَ أَحَدُكُمْ فَلْيَسْتَتِرْ
Maksudnya : “Maka apabila mandi seorang kamu maka hendaklah ia menutup dirinya.” (HR Abu Daud)
Adapun HARUS menonton acara sukan yang tidak menutup aurat (namun masih sopan) seperti bola sepak dan badminton, namun sikap bersederhana wajib diamalkan.
Segala perkara yang halal akan berubah menjadi haram apabila ada elemen berlebihan dan melampau. Contohnya, ialah menonton acara sukan secara berlebih-lebihan sehingga mengabaikan tuntutan kerja, kewajipan menuntut ilmu, memperbanyakkan amalan ibadah dan melakukan kerja-kerja kebajikan bagi membantu masyarakat sekitar.
Kesimpulan
1. WAJIB menutup aurat secara nas dan ijmak
2. HARAM melihat aurat lelaki atau wanita secara sengaja TANPA KEPERLUAN.
3. Hukum asal menonton sukan dan permainan ialah HARUS
4. HARUS melihat acara sukan yang tidak menutup aurat (tidak keterlaluan) dengan sedikit kelonggaran dan WAJIB UNTUK DIPATUHI IAITU:
a) Pakaian yang dipakai pemain masih lagi dalam batasan tatasusila dan kesopanan yang dapat diterima. Ini merangkumi sukan seperti bola sepak, hoki, badminton, ping-pong, silat, sepak takraw dan bola baling.
b) Bagi para pemain adalah amat dituntut untuk SEBOLEH-BOLEHNYA BERUSAHA agar menutup aurat secara sempurna menurut pandangan majoriti ulama’ yang berpandangan lutut dan peha merupakan aurat dan mesti ditutup.
c) Adapun sukan-sukan seperti gimnastik, terjun dan renang, MAKA HUKUMNYA HARAM kerana pakaian yang dikenakan terlalu menjolok mata, ketat dan mendedahkan sebahagian besar bahagian badan.
Adapun HARUS di sini, sebagai Umat Islam wajib bersikap sederhana. Segala perkara yang halal akan berubah menjadi haram apabila ada elemen berlebihan dan melampau.
Kita biasa mendengar orang miskin ditangkap mencuri susu, berus gigi dan sebagainya. Dan hukumannya dilihat agak memeranjatkan kerana hukuman penjaranya diterima “tidak setimpal” dengan nilai di penjarakan. Walau undang-undang digubal untuk kesejahteraan dan keselamatan negara tapi ada ketika “nilai kemanusiaan” itu mesti diletakkan sama.
Satu perkongsian dari Dr Amirul Amin mengenai satu kes jenayah kecil yang berlaku di Amerika Syarikat, sarat dengan kisah pengajaran yang perlu kita sama-sama nilaikan sebagai manusia.
Ini kisahnya.
Ini berlaku di AS…
Keputusan yang tidak biasa yang diberikan oleh hakim kepada seorang pencuri kecil. Seorang budak lelaki berusia 15 tahun ditangkap merompak sebuah kedai di Amerika. Untuk cuba melarikan diri, budak lelaki itu juga memusnahkan sebuah rak.
Selepas hakim mendengar kes ini, dia bertanya kepada budak lelaki itu:-
"Adakah anda benar-benar mencuri sesuatu? "Adakah anda mencuri roti dan keju dan memusnahkan rak itu? "
Budak lelaki itu, pemalu, menundukkan kepala, menjawab: "Ya."
hakim: "Kenapa awak mencuri? ""Kanak-kanak: "Ia perlu”.
Hakim: "Anda tidak dapat membelinya daripada mencuri mereka?”
Budak lelaki: "Saya tiada duit"
Hakim: "Anda boleh meminta wang kepada ibu bapa anda"
Budak lelaki: "Saya hanya ada ibu saya yang susah dan sakit dan tiada pekerjaan. "Saya curi roti dan keju untuk dia”.
Hakim: "Kamu tidak melakukan apa-apa, kamu tidak mempunyai pekerjaan?”
Anak: "Saya pernah bekerja di sebuah pencuci kereta. "Saya mengambil cuti untuk membantu ibu saya dan itulah sebabnya saya dipecat”.
Hakim: "Bukankah anda mencari sesuatu yang lain untuk bekerja di tempat lain?”.
Selepas perbualan dengan budak lelaki itu tamat, hakim mengumumkan keputusan:
Mencuri terutamanya mencuri roti adalah jenayah yang sangat memalukan. Dan di sini kita semua bertanggungjawab atas jenayah ini. Semua orang dalam bilik mahkamah hari ini, termasuk saya, bertanggungjawab atas jenayah ini.
Dengan cara ini semua orang di sini akan didenda $10 tiada siapa yang akan keluar dari sini tanpa memberi $10
Hakim mengeluarkan nota $10 dari poketnya, mengambil pen dan mula menulis:
Juga, saya mengenakan denda $10,000 ke atas pemilik kedai kerana menyerahkan kanak-kanak yang kelaparan itu kepada pihak polis. Jika denda tidak dibayar dalam masa sejam, kedai akan kekal ditutup”.
Semua orang di sini meminta maaf kepada budak lelaki itu dan memberikannya $10 kembali. Hakim meninggalkan bilik mahkamah menyembunyikan tangisannya.
Selepas mendengar keputusannya, orang di mahkamah menangis di mata mereka.
Saya tertanya-tanya jika masyarakat kita, sistem kita, mahkamah kita boleh membuat keputusan sebegitu?
Hakim menambah: "Jika seorang ditangkap mencuri roti, semua ahli komuniti, masyarakat dan negara ini patut berasa malu!”
Moral dari cerita benar ini:- Budak ini mencuri kerana kemiskinan dan untuk memberi makan kepada ibunya yang sakit tapi " MUNGKIN RAMAI ORANG KAYA" mencuri berbilion ringgit untuk kemewahan dan berpoya-poya. Semoga Allah SWT melindungi kita dan menjauhkan kita daripada sifat mazmumah.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bila melihat seseorang dengan tanda hitam pada dahi ada kalangan kita menganggap individu tersebut rajin beribadah, selalu bersujud. Anggapan itu boleh jadi betul atau...