Ambil air sembahyang tanpa tanggalkan mekap, sah atau tidak wuduk? Iyalah tujuan ambil air sembahyang adalah untuk mendirikan solat.
Adakah sah wuduk sekiranya seseorang itu tidak menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu sebelum mengambil wuduk, tetapi hanya menanggalkan krim,pelembap tersebut ketika sedang berwuduk?
Maksudnya:
“Kami pulang bersama-sama Rasulullah SAW dari Makkah ke Madinah. Apabila kami sampai ke kawasan air di pertengahan jalan, sekumpulan orang bergegas untuk bersolat Asar. Lalu mereka berwuduk secara tergesa-gesa. Kami pun menghampiri mereka dan dapati buku lali mereka tidak dibasahi air.
Lantas Rasulullah SAW bersabda: Celakalah buku lali mereka daripada api neraka (penyebab mereka masuk ke neraka)! Oleh itu, berwuduklah kamu dengan sempurna.”
(Sahih Muslim: 241)
Syeikh Ali al-Qari menyebut:
وفيه دليل على وجوب غسل الرجلين على وجه الاستيعاب وهو المنقول من فعله – صلى الله عليه وسلم – ومن فعل الصحابة رضي الله تعالى عنهم أجمعين
Ads
Maksudnya:
“Pada hadis ini terdapat dalil kewajipan membasuh kedua-dua kaki secara meliputi (menyampaikan air kepada keseluruhan bahagian kaki yang wajib dibasuh), dan perkara ini diambil daripada perbuatan Nabi SAW dan perbuatan para sahabat RA.” (Rujuk Mirqat al-Mafatih Syarh Misykat al-Masobih, jil. 2 hlm.110)
Wajib Hilangkan Perkara Yang Menghalang Air Mengenai Kulit
Para fuqaha’ telah bersepakat bahawa kewujudan sesuatu benda pada anggota wuduk atau anggota mandi wajib yang menghalang sampainya air kepada kulit, menghalang sahnya wuduk dan mandi wajib tersebut.
Oleh sebab itu, antara syarat wuduk ialah menghilangkan perkara yang menghalang air mengenai kulit, sama ada minyak tepu, lilin dan seumpamanya.
Syarat ini disepakati oleh 4 Mazhab yang muktabar. (Rujuk; al-Mausu’ah al-Fiqhiyyah al-Kuwaitiyyah, jilid 2 halaman 282 dan Mausu’ah Ahkam al-Thahahrah, halaman 71)
Imam al-Nawawi menyebut dalam kitab al-Majmu’:
إذا كان على بعض أعضائه شمع أو عجين أو حناء وأشباه ذلك، فمَنَعَ وصولَ الماء إلى شيء من العضو؛ لم تصحَّ طهارته، سواء كثر ذلك أم قلَّ، ولو بقي على اليد وغيرها أثر الحناء ولونه دون عينه أو أثر دهن مائع بحيث يمس الماء بشرة العضو ويجري عليها لكن لا يثبت؛ صحَّت طهارته
Maksudnya:
“Jika sekiranya di atas sebahagian anggota badannya terdapat lilin, tepung atau inai dan seumpamanya, yang mana ia menghalang air daripada sampai kepada anggota tersebut, maka tidak sah taharahnya, sama ada benda itu sedikit ataupun banyak. Namun, jika di atas tangannya atau pada anggota badan yang lain masih tersisa kesan inai dan warnanya tanpa zatnya, atau kesan minyak yang cair yang mana air akan menyentuhi kulit anggota badan tersebut, dengan mengalir dan tidak melekat, maka sah taharahnya itu.” (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 464)
Tanpa Tanggalkan Mekap
Perkara ini dijelaskan dalam kitab Taqrirat al-Sadidah, bahawa yang dimaksudkan dengan bebas daripada perkara yang menghalang sampainya air ke anggota wuduk ialah tidak terdapat jirim pada anggota wuduk yang menghalang sampainya air.
Maksudnya, tidak terdapat sesuatu zat atau benda asing pada anggota wuduk yang kalis atau tidak telap air, adapun kesan yang ditinggalkan daripada zat tersebut, seperti kesan minyak yang cair dan warna inai pada jari seperti yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi, maka ia tidak menghalang sampainya air.
Ads
Begitu juga keadaannya dengan dakwat pen, kerana ia tidak menghalang sampainya air kepada kulit. (Rujuk; Taqrirat al-Sadidah Qism al-Ibadah, hlm. 95)
Kadar Basuhan atau Sapuan Wajib
Setiap perbuatan rukun yang telah disebutkan, bilangan yang dituntut hanyalah sekali sahaja, namun dengan syarat ia melakukan dengan sempurna, iaitu dapat meliputi seluruh bahagian anggota wuduk dengan sekali basuhan atau sapuan.
Sekiranya dengan satu kali perbuatan (basuhan atau sapuan) tidak berjaya meliputi keseluruhan anggota yang wajib dikenakan air, maka wajib melakukannya untuk kali kedua hingga kesemua bahagian anggota berjaya diliputi air.
Namun yang dituntut adalah melakukannya sebanyak tiga kali, iaitu perbuatan pertama sebagai perbuatan wajib, dan perbuatan kedua hingga ketiga adalah perbuatan sunat.
Basuhan atau sapuan pertama diukur apabila berjaya meliputi keseluruhan anggota, sekiranya seseorang memerlukan sehingga dua kali untuk berjaya meliputi, maka dua kali perbuatan itu dianggap sebagai satu perbuatan.
Adapun melakukan kurang daripada tiga kali (iaitu sebanyak dua kali, dalam keadaan perbuatan pertama sudah berjaya meliputi keseluruhan anggota), atau lebih daripada tiga kali (dalam keadaan keseluruhan anggota telah berjaya diliputi), maka hukumnya makruh, dan sah wuduknya. (Rujuk; al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, jilid 1 halaman 441-443)
Sah Atau Tidak Wuduk?
Berkaitan dengan soalan yang diajukan, perkara utama yang perlu diperhatikan ialah; adakah air sampai kepada keseluruhan anggota wuduk?
Bagi memastikan perkara ini berjaya dilakukan, ia boleh dilakukan dengan apa sahaja cara sekalipun asalkan tujuan tercapai, iaitu menyampaikan air ke anggota wuduk.
Ads
Justeru, sekiranya menanggalkan krim atau pelembap muka terlebih dahulu, sehingga air dapat disampaikan kepada keseluruhan anggota wuduk, maka telah terlaksana kewajipan berwuduk.
Adapun sekiranya membasuh tanpa menanggalkan krim/pelembap muka terlebih dahulu, sekiranya basuhan pertama hanya menghilangkan krim/pelembap muka tetapi tidak menyampaikan air kepada kulit, wajib membasuh lagi hingga air berjaya sampai ke kulit.
Jika Was-Was Bersihkan Dulu
Setelah air berjaya sampai ke kulit baru dianggap telah melakukan basuhan atau sapuan wajib (walaupun sebenarnya melakukan dua kali atau lebih perbuatan) dan wuduknya sah. Jika krim/pelembap muka tetap ada dan menghalang air sampai ke kulit, maka tidak sah wuduk itu.
Oleh itu, kami mencadangkan agar dihilangkan terlebih dahulu krim/pelembap muka kerana ia lebih berkemungkinan dan diyakini dapat memastikan kita melaksanakan wuduk dengan sempurna.
Apatah lagi telah jelas dalam hadis-hadis berkenaan orang yang tidak menyempurnakan wuduk dengan ancamannya, maka sangat wajar untuk berhati-hati dan berusaha agar kita tidak tertinggal kawasan yang sepatutnya dikenakan atau disampaikan air.
Semoga Allah SWT mengurniakan ilmu dan kefahaman kepada kita dalam melaksanakan segala titah perintah-Nya.
Mungkin ramai yang berasa seronok menggunakan bila mana laman web pilihan Shopee menawarkan perkhidmatan Shopee Pay Later. Namun sebelum terus menerima tawaran transaksi ini, ada beberapa perkara kena tahu khususnya dalam bab riba yang merupakan dosa besar.
Dikongsi dari page Mufti Wilayah Persekutuan, pembaca ada bertanya hukum menggunakan Shopee Pay Later ini.
Jawapan Ringkas:-
Terdapat beberapa isu syariah yang timbul melibatkan caj pemprosesan dan caj lewat bayar dalam sistem SpayLater sebagaimana berikut:
1) Bagi kaedah pembayaran secara one-off dalam tempoh sebulan, tiada isu syariah padanya sekiranya pembayaran diselesaikan dalam tempoh sebulan sepertimana yang ditetapkan. Sebaliknya, sekiranya pelanggan lewat menyelesaikan bayaran dan dikenakan caj lewat bayar, maka berlakulah riba yang diharamkan Syarak.
2) Bagi kaedah pembayaran secara ansuran pula, terdapat dua isu Syariah padanya melibatkan caj pemprosesan dan caj lewat bayar. Hal ini kerana setiap caj pemprosesan dan caj lewat bayar yang dikenakan melebihi kos operasi dan kerugian sebenar adalah sebahagian daripada riba. Oleh itu, umat Islam dilarang untuk terlibat dengan sebarang transaksi yang mempunyai unsur riba kerana riba adalah haram dan berdosa besar.
Huraian Jawapan:-
SPayLater adalah sistem pembayaran beli sekarang bayar kemudian (buy now pay later) yang disediakan oleh Shopee. Pengguna boleh membuat belian dengan segera dan membayarnya pada bulan hadapan sekaligus atau melalui pelan bayaran ansuran ansuran (instalment plan) selama beberapa bulan sama ada 2 bulan, 3 bulan atau 6 bulan. Pihak Shopee telah melantik SeaMoney Capital Malaysia Sdn Bhd untuk menguruskan operasi pembayaran ansuran Shopee ini.[1]
Sistem SPayLater adalah melibatkan hutang. Ini adalah kerana, pihak SeaMoney yang dilantik Shopee akan bayar kepada penjual Shopee terlebih dahulu bagi pihak pembeli, kemudian pelanggan perlu membayar kepada SeaMoney secara ansuran atau one-off dalam tempoh sebulan. Justeru itu, pelanggan dianggap berhutang dengan pihak SeaMoney ketika menggunakan perkhidmatan SPayLater ini. Oleh kerana persoalan yang diajukan adalah berkaitan hutang, perbincangan artikel ini akan memfokuskan isu-isu riba yang berlaku dalam sistem bayaran ansuran ini yang melibatkan bayaran tertanguh (hutang) dan pengenaan caj lebihan.
Dalam Islam, riba adalah diharamkan dan pihak yang terlibat dengannya akan mendapat dosa besar. Hal ini dapat dilihat melalui firman Allah SWT berikut:
وَأَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا Maksudnya:Allah telah menghalalkan berjual-beli (berniaga) dan mengharamkan riba. Surah al-Baqarah (275)
Para ulama ketika menerangkan pengharaman riba menyatakan bahawa, riba bermaksud tambahan. Dalam konteks hutang, riba adalah caj tambahan yang dikenakan ke atas jumlah hutang atau caj tambahan kerana seseorang lewat membayar hutang. Manakala pertambahan atau margin untung yang berlaku dalam jual beli biasa tidak dianggap sebagai riba. (Rujuk Tafsir al-Tabari 13/6[2]; Tafsir al-Mawardi 347/1[3]; Tafsir al-Baghawi 342/1[4])
Ulama membahagikan riba kepada dua kategori utama iaitu Riba al-Qard (berlaku dalam transaksi hutang) dan Riba al-Buyu’ (berlaku dalam jual beli barang-barang ribawi seperti emas dan perak). (Rujuk al-Fiqh al-Islami wa Adillatuh 3739/5[5])
Oleh itu, perbahasan yang menjadi fokus dalam menjawab persoalan ini akan bertumpukan hukum hakam berkaitan riba dalam hutang (riba al-Qard).
Selain itu, terdapat hadis yang diriwayatkan oleh al-Haris di mana Rasulullah SAW menyatakan bahawa setiap hutang yang disertakan manfaat atau keuntungan sebagai balasan dianggap sebagai riba. Rasulullah SAW bersabda:-
كل قرض جر منفعة فهو ربا
Maksudnya:Setiap hutang yang mendatangkan manfaat keuntungan (kepada pemiutang) maka ia adalah riba. Riwayat al-Haris dalam Musnad al-Haris (437)
Untuk memudahkan kefahaman berkenaan Riba al-Qard ini, dinyatakan di sini dua situasi berikut:
Ali memberi pinjam RM100 kepada Ahmad dan memintanya membayar RM110, RM10 lebihan itu adalah riba.
Ali meminjamkan RM100 kepada Ahmad dan Ahmad perlu membayar dalam tempoh sebulan. Namun begitu Ahmad terlewat bayar hutangnya itu. Ali mengenakan caj RM10 kerana Ahmad lambat bayar. RM10 caj tersebut adalah riba.
Shopee antara platform digital membeli belah yang menjadi kegemaran rakyat Malaysia
Isu-Isu Syariah dalam SPayLater
Setelah meneliti berkaitan sistem yang ditawarkan ini, kami rumuskan bahawa terdapat beberapa isu syariah bagi kaedah bayaran yang ditawarkan. Isu-isu syariah yang dikenal pasti adalah sebagaimana berikut:
Processing Fee (Caj Pemprosesan)
Processing Fee adalah caj tambahan yang dikenakan bagi pelanggan yang memilih pelan ansuran yang ditawarkan pihak Shopee. Pelanggan yang memilih bayaran menggunakan installment plan akan dikenakan caj pemprosesan sebanyak 1.25% setiap bulan daripada jumlah belian.[6] Tiada caj tambahan akan dikenakan sekiranya pelanggan bayar secara one-off dalam tempoh sebulan.[7]
Processing Fee yang dikenakan di atas dilihat mempunyai unsur riba kerana mengambil manfaat keuntungan daripada pinjaman yang diberikan. Namun begitu, para ulama kontemporari telah membincangkan berkenaan caj servis perkhidmatan dan seumpama dengannya. Caj servis perkhidmatan dibenarkan dengan mematuhi syarat-syarat ketat yang berikut:
Caj yang dikenakan hendaklah bertepatan dengan kos sebenar (actual cost).
Caj yang dikenakan hendaklah berdasarkan kos langsung (direct cost) bukannya kos tidak langsung (indirect cost) seperti pembayaran gaji pekerja dan sewa pejabat.
Caj yang dikenakan tidak boleh dikenakan secara peratusan daripada jumlah pinjaman. Sebaliknya, ia hendaklah mengikut kadar sebenar kos pengurusan yang terlibat tanpa sebarang penambahan.
Boleh dikenakan caj dalam bentuk anggaran sekiranya sukar untuk meletakkan satu amaun yang pasti melainkan selepas akaun tutup pada penghujung tahun. Jadi, sekiranya amaun sebenar sudah diketahui, setiap lebihan perlulah dipulangkan semula kepada penghutang mengikut medium yang dipersetujui bersama.
(Rujuk AAOIFI Shariah Standards, No.19 Loan (Qard)[8], hlm 518-519; Fatwa Dar al-Ifta’ Jordan No.3073[9])
Late Payment Fee (Caj Lewat Bayar)
Late payment Fee atau Caj lewat bayar akan dikenakan kepada pelanggan yang gagal membuat bayaran dalam tempoh masa yang ditentukan bagi kedua-dua kaedah pembayaran. Pelanggan akan dikenakan caj tambahan sebanyak 1.5% daripada jumlah yang tertunggak secara bulanan.[10][11]
Caj Lewat Bayar di atas dilihat mempunyai unsur riba yang jelas. Hal ini kerana setiap hutang yang disertakan bayaran tambahan akibat berlaku kelewatan dalam pembayaran adalah termasuk dalam kategori Riba al-Qard sepertimana yang telah dijelaskan.
Namun begitu, sekiranya caj tersebut dikenakan bagi menampung kos kerugian maka ia dibenarkan dengan syarat kos tersebut berdasarkan actual cost (kerugian sebenar) sebagai pampasan (ta’widh) bukanlah dianggap sebagai denda (gharamah) mahupun pendapatan tambahan bagi syarikat penyedia kewangan. (Rujuk: Resolusi Syariah Majlis Penasihat Syariah Bank Negara Malaysia Berkaitan Ta’widh dan Gharamah, hlm. 129-130[12])
Kesimpulan
Setelah penelitian dilakukan terhadap sistem pembayaran ansuran yang ditawarkan Shopee iaitu SPayLater, kami mendapati bahawa terdapat beberapa isu-isu syariah yang timbul. Isu-isu syariah tersebut adalah pada caj pemprosesan dan Caj lewat bayar yang mempunyai unsur riba. Manakala bagi kaedah pembayaran secara one-off dalam tempoh sebulan, maka tiada isu syariah padanya kerana tidak ada unsur riba dan ia boleh digunakan. Namun, sekiranya pelanggan lewat bayar dan dikenakan caj tambahan, maka berlakukah ribaal-Qard. Adalah ditegaskan bahawa umat Islam dilarang untuk terlibat dengan sebarang transaksi yang mempunyai unsur riba kerana riba adalah haram dan berdosa besar.
Alhamdulillah Allah jaga. ‘Anak berguling ingat drama, sampai sekolah cikgu call beritahu anak luka berdarah.’ Anak dan drama memang sukar dipisahkan.
Tidak dinafikan anak kecil memang sukar diramal dan kadang-kadang ragam mereka memang menguji kesabaran ibu dan bapa seperti mana yang dikongsikan Sukur Ibrahim yang berdepan cabaran membesarkan anak sulungnya.
Ikuti perkongsian Sukur dan hadam apa yang cuba disampaikan ini:
Alhamdulillah Allah Jaga
Semalam bangun pagi, Anas menangis yang bukan biasa-biasa. Ibu dia sudah turun awal bawa Wafa untuk bersiap di bawah.
Saya pujuk-pujuk, Anas pun turun tangga sendiri bersama saya. Pernah juga kalau dia emosi pagi-pagi, ibulah kena dukung Anas yang 17 kilogram (kg) itu turun tangga.
Tapi dekat ruang tamu bawah dia sambung menangis, entah apa yang dia mimpi sampai emosi terganggu pun tak tahu.
Anak Berguling Ingat Drama
Anas ni anak yang agak lasak. Dia tak menangis sangat kalau jatuh basikal, terhantuk pintu, jatuh atas jalan tar ataupun kena pukul atau baling barang dengan Wafa.
Tapi dia menangis kalau emosi terganggu. Ibu tak layan dia bermain pun boleh menangis, Wafa runtuhkan bangunan megablock dia menangis, abah tak salam dia pergi kerja pun boleh menangis.
Lepas saya buka baju tidur Anas, dia masih menangis tambah pakej berguling-guling. Bagi menjaga emosi saya juga, saya biarkan Anas dulu bersendirian. Tak lama lepas tu dia bertenang.
Sampai Sekolah Cikgu Call
Lepas ibu sudah siapkan Wafa, ibu pujuk Anas. Offer buah kegemaran Anas, anggur. Semangkuk lah Anas makan, lepas tu terus pergi mandi. Masa mandi, ibu sapu-sapu kepala Anas, Anas cakap sakit, abah buat.
Ibu anggap Anas tengah sambung drama untuk ke sekolah, jadi dia iyakan je. Tanpa check atau beritahu saya.
Anas pun selamat ke sekolah. Alhamdulillah.
Tiba-tiba dapat mesej dari cikgu sekolah Anas, ada luka dan benjol dekat kepala Anas. Berderau darah ibu dan abah. Tapi luka sudah kering.
Anas beritahu cikgu, dia dekena kat rumah. Rasa nak pergi ambil saja Anas masa tu. Mulalah rasa bersalah yang teramat.
Tapi cikgu inform tak apa, Anas aktif dan ceria. Cikgu pun sudah tolong sapukan ubat luka. Alhamdulillah.
Beritahu Anak
Balik dari sekolah terus peluk Anas dan tanya macam mana dia boleh luka, dia tunjuk tempat dia berguling sebelah tangga dan cakap Abah yang buat.
Siap cakap Anas beritahu ibu sudah abah buat, tapi ibu tak percaya. Dan terus dia menangis. Hahaha. Anak abah ni memang manja. Sabar sajalah.
Agaknya masa dia berguling pusing-pusing itu dia terkena bucu tangga. Alhamdulillah Allah jaga anak abah.
Luka Berdarah
Simpan di sini kenangan membesarkan Anas, anak sulung ibu dan abah yang penuh drama. Setiap hari ibu dan abah belajar perkara hebat dari Anas.
Lain kali, kalau anak-anak cakap sakit, wajib check jangan anggap itu sambungan drama semata-mata.
Lelah bagaimanapun emosi kita, emosi anak tetap tanggungjawab kita. Doakan kami jadi ibu bapa yang penyayang dan bertanggungjawab.
Kashoorga : Semoga kita semua menjadi ibu dan bapa yang terbaik untuk anak-anak.
Sekitar pagi tadi, grup RIAK APA HARI Ini yang sudah berjaya mengumpul 137k ahli selepas ianyanya tular di media sosial menerima teguran dari penceramah terkenal, Ustazah Asma Harun.
Dalam satu kenyataan pendek di fbnya, Ustazah Asma’ Harun meminta agar grup berkenaan di bubarkan.
Mohon Admin Group "Riyak Apa Hari Ni" boleh tukar tajuk atau tutup terus. PELBAGAI KEMUNGKARAN DAN DOSA SEDANG DIHALALKAN ATAS NAMA GURAUAN, perbualan bebas gurau senda lelaki perempuan, dedah aurat sebab nak tunjuk putih melepak dan emas sampai lengan, tunjuk harta dengan caption riyak tapi kata GURAU, share pakaian dalam, dll yang aib sangat. JANGAN INDAHKAN PERKATAAN KEJI "RIYAK" ATAS NAMA GURAUAN.
Bagaimana pun teguran berkenaan dipandang dari sudut berbeza. Seorang dari admin grup berkenaan menulis bahawa sesiapa yang tidak suka atau nanti kena jilat api neraka boleh left.
“Tq pd yg update psl ceramah. Tarbiah dr ustazah. Slps berbincang dgn creator.. kami akan kekalkn nama group. Cuma pd yg rasa berdosa nk ddk dlm group ni bolh la left. Kami x paksa ye. Sbb kalau lihat kat luar sana byk lg group2 yg terlbh dr dasat. Cthnya..group janda dan duda gersang. Haa…situ dgn posting dan aksi yg lg dasat dipertontonkan tanpa ditapis oleh admin. Bagaimana tu?? Jd sekali lg kami ulang..pd yg x bolh nk ddk dlm ni nnt kena jilat api neraka bolh left ya”.
Apa yang menakutkan, selepas kenyataan di atas ditukarkan, ribuan komen dari ahli grup berkenaan menghujani ruangan komen.
“Ada yang menulis, neraka masih luas, lepak sini dulu aahh”
“Neraka kirim salam kak”
“Tak ada beza kita berdua, dua-dua ahli neraka”
Serta banyak lagi komen seolah neraka itu mainan bagi ahli kumpulan ini.
Neraka dan syurga itu sememangnya wujud namun ia termasuk dalam perkara ghaib.
Al-Quran yang diturunkan sebagai panduan umat Islam sejak 1400 tahun dahulu ada menyebut nama-nama neraka dan ia mempunyai tujuh tingkat.
Tingkat pertama dan yang paling panas ialah Neraka Jahanam. Diikuti Luza, Hathamah, Sair, Saqru, Jahim dan Hawiyah. Walau neraka paling rendah iaitu Neraka Hawiyah dalam surah Al-Qariah tapi apinya sangat panas.
“Siapa yang ringan timbangan kebaikannya, dia dilemparkan ke Neraka Hawiyah. Tahukah kamu apakah Neraka Hawiyah itu? Ia adalah api yang sangat panas. “ (surah Al-Qariah: 8-11).
Hari ini, di dunia kita mungkin masih boleh menaip, melawak dan sebagainya tapi di akhirat nanti anggota mulut akan terkunci sementara anggota lain menjawab apa dosa kita disenaraikan. Moga kita semua sempat bertaubat sebelum nyawa di kerongkongan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi rutin atau satu kemestian buat kebanyakan kita pergi ke pasar mahu pun pasar raya bagi membeli keperluan rumah dan diri.Namun satu perkara yang...