‘Anak derhaka, tak cium bau syurga.’ Berang tak diberi wang, remaja ini sanggup bakar rumah ibu bapa. Allahuakbar melampau sungguh perbuatan anak ini. Langsung tiada simpati buat ibu dan bapanya.
Sesungguhnya, anak derhaka akan dimurkai ALLAH SWT dan tidak mencium bau syurga. Itu adalah jaminan ALLAH SWT dan memang selayaknya.
Malah anak derhaka itu ialah anak yang tidak mengenang jasa. Mereka tidak berbakti kepada orang tua, walhal ia adalah jalan mudah menuju ke syurga.
Hari ini kita melihat anak derhaka boleh digelar sebagai ‘si tanggang moden‘. Bermacam cerita atau berita yang dipaparkan di dada akhbar dan televisyen.
Ada yang sanggup memukul dan mencerca ibu bapa gara-gara impian mereka tidak dipenuhi dan kali ini ini anak ini sanggup membakar rumah keluarganya.
Ads
Tak Cium Bau Syurga
Daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda: “Celakalah dia, celakalah dia, celakalah dia,“.
Lalu baginda ditanya: “Siapa Ya Rasulullah?
Jawab baginda: “Sesiapa yang mendapati kedua-dua orang tuanya (dalam usia lanjut) atau salah seorang daripada kedua-duanya, tetapi tidak berusaha masuk syurga (dengan memelihara orang tuanya sebaik-baiknya).“ (Hadis Riwayat Muslim)
Berang Tak Diberi Wang
Seorang remaja berusia 17 tahun bertindak nekad membakar rumah ibu bapanya kerana berang tidak diberikan wang untuk belanja kahwin, lapor laman berita Pikiran Rakyat semalam.
Suspek yang hanya dikenali sebagai RA berasal dari Tebo, wilayah JambI, Jakarta.
Ads
Menurut polis, suspek telah diberkas selepas didakwa membakar rumah ibu bapanya akibat marah tidak diberi wang untuk berkahwin.
Remaja Bakar Rumah Ibu Bapa
Ketua Polis Tebo Tengah, Asisten Komisioner Polis Dedi Tanto Manurung mengesahkan penangkapan itu dengan suspek kini berada dalam tahanan polis untuk siasatan lanjut.
“Ya, terdapat aduan daripada mangsa bernama Amri yang mengatakan anaknya telah membakar rumahnya,” kata Dedi, kelmarin.
Dalam kejadian pada Sabtu lalu, rumah milik pengadu di Jalan Kelompok Tani, kabupaten Tebo, wilayah Jambi hangus akibat dibakar. – Agensi
Sejak dulu lagi, kita sering mendengar orang tua melarang pernikahan dengan sepupu sendiri. Alasannya kalau berkahwin nanti anak dilahirkan cacat serta banyak lagi alasan diberikan khususnya bab zuriat.
Satu perkongsian di Tik Tok, @dinanur2397 berkongsi dirinya berkahwin dengan sepupu sendiri di mana ayahnya dan ibu mentuanya adalah adik beradik. Dirinya kini berada dalam fasa bahagia dan menyulam cinta dengan izin Allah selepas diijabkabulkan baru-baru ini.
Tulisnya, “suamiku sepupuku” membuktikan cinta selepas berkahwin amat bahagia dan pasangan ini mengharapkan kehadiran cahayamata secepat mungkin.
Menariknya walau ada ikatan sepupu, namun mereka amat jarang bertemu kerana masing-masing merantau jauh menuntut ilmu bahkan suaminya juga lulusan dari Universiti Al Azhar, Mesir.
Jelas Dina yang kini berusia 24 tahun, jarak usianya dan suami berbeza enam tahun. Kebanyakan keluarga besar mereka merantau keluar dari kampung untuk menimba ilmu agama di seluruh tempat sebaik habis sekolah rendah.
Dirinya sendiri belajar hingga ke Bogor Jawa Barat dan menetap di sana selama tujuh tahun dan suami berkelana di bumi Mesir selama 11 tahun.
“Walau sepupu, pertemuan pertama kami berlangsung pada tahun 2017 dan pertemuan kedua pada 2021 di saat pernikahan kami berlangsung,” katanya memaklumkan baru lapan bulan mendirikan rumahtangga.
Di saat ramai tertanya-tanya bolehkah menikahi sepupu sendiri di dalam hukum islam perkahwinan dengan keluarga terdekat seperti sepupu dan seumpamanya adalah antara perkara yang dibenarkan oleh Allah SWT. Di dalam firman Allah SWT yang menerangkan wanita-wanita yang diharamkan berkahwin dalam ayat 24 surah al-Nisa’ yang membawa maksud:
“Dan (sebaliknya) dihalalkan bagi kamu perempuan-perempuan yang lain daripada yang tersebut itu…” Juga firmanNya dalam surah al-Ahzab ayat 50 yang bermaksud: “…dan (Kami telah halalkan bagimu berkahwin dengan sepupu-sepupumu, iaitu): anak-anak perempuan bapa saudaramu (dari sebelah bapa) serta anak-anak perempuan emak saudaramu (dari sebelah bapa), dan anak-anak perempuan bapa saudaramu (dari sebelah ibu) serta anak-anak perempuan emak saudaramu (dari sebelah ibu) yang telah berhijrah bersama-sama denganmu…”
Sebelum Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), ramai yang pulang ke kampung dan terus berada di sana hinggalah PKP memasuki fasa ketiga ini.
Dan semalam kerajaan membenarkan pergerakan antara negeri dengan tujuan yang dibenarkan semasa PKP melalui permohonan aplikasi ‘Gerak Malaysia’ bemula semalam hingga 29 April.
Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah (JSJ) Bukit Aman, Datuk Huzir Mohamed berkata, mereka yang layak boleh membuat permohonan secara dalam talian susulan kebenaran pergerakan itu selama tiga hari bermula 1 hingga 3 Mei ini.
“Aplikasi ini dapat mengelakkan orang ramai daripada terpaksa keluar rumah untuk membuat permohonan di balai polis, sekali gus mengurangkan risiko jangkitan dan penularan wabak Covid-19.
“Melalui aplikasi ini, kod QR unik yang dijana akan diimbas dan diperiksa oleh anggota yang bertugas di sekatan jalan raya,” katanya melalui kenyataan media, semalam.
Huzir mengingatkan masyarakat bahawa permohonan permit pergerakan ini hanya bagi individu terkandas di kampung halaman sebaik PKP diumumkan yang mahu pulang ke kediaman masing-masing atau tempat bekerja.
“Aplikasi ini boleh dimuat turun melalui Google Store, Apple App Store dan Huawei App Gallery, semasa pendaftaran kali pertama selepas memuat turun aplikasi ini, pengguna perlu memasukkan butiran peribadi seperti nama, nombor Mykad/pasport, alamat, nombor telefon bimbit dan email,” katanya.
Huzir berkata, pengguna juga perlu memberi kebenaran kepada aplikasi itu untuk mengakses lokasi GPS bagi membolehkan sistem aplikasi ini mengesahkan lokasi semasa pemohon, seterusnya meluluskan permit pergerakan.
“Permohonan melalui aplikasi ini juga dapat membantu Polis Diraja Malaysia mengenal pasti jumlah mereka yang terlibat serta menyediakan jadual perjalanan untuk memastikan kelancaran operasi.
“Perjalanan perlu dilakukan ppada hari yang ditetapkan mengikut permit pergerakan yang diluluskan, maklumat lanjut berhubung jadual perjalanan ini dan garis panduan lain akan diumumkan pada 29 April ini,” katanya.
Huzir berkata, selain daripada permohonan permit pergerakan rentas negeri, terdapat tatacara untuk memproses beberapa permohonan permit lain yang telah disediakan dalam aplikasi ini bagi tujuan pembelian barangan keperluan dalam lingkungan 10 kilometer dari kediaman.
“Aktiviti perlu seperti membaiki kerosakan kenderaan, membaikpulih kerosakan di dalam rumah, mendapatkan rawatan perubatan dan keadaan kecemasan contohnya kematian ahli keluarga terdekat,” katanya.
Beliau berkata, walaubagaimanapun hanya permohonan untuk mendapatkan permit pergerakan rentas negeri sahaja akan diiproses buat masa ini.
“Orang ramai diingatkan jangan menyalahgunakan kemudahan permit pergerakan melalui aplikasi ini,” katanya.
Info
Bagi memudahkan pergerakan pemohon, jadual perjalanan yang telah dirancangkan adalah:
Tarkih dari
1 Mei 2020 – Perak, Johor, Kelantan
2 Mei 2020 – Perlis, Kedah, Pulau Pinang, Melaka dan Pahang
3 Mei 2020 – Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan dan Terengganu
Sepertimana yang diketahui bahawa kita dilarang sama sekali memberi salam “Assalamualaikum” kepada non muslim. Walaupun begitu, apakah hukum memberi salam kepada satu kumpulan yang bercampur di dalamnya muslim dan non muslim seperti di kedai makan dan tempat awam yang lain? Mohon penjelasan. Terima kasih
JAWAPAN
Alhamdulillah kami panjatkan kesyukuran kepada Allah SWT. Selawat dan salam kepada junjungan Nabi SAW, para isteri dan keluarga baginda SAW, seterusnya golongan yang mengikut jejak langkah baginda SAW hingga ke hari akhirat.
Malaysia adalah sebuah negara majmuk. Kehidupan masyarakat Malaysia yang berbilang etnik, bangsa dan agama menjadikan kehidupan rakyat Malaysia adalah unik. Disebabkan itu, penerapan konsep Fiqh al-Ta’ayush serta kefahaman terhadapnya perlulah diusahakan bagi mewujudkan sebuah negara dan tamadun yang dipandang tinggi di mata dunia.
Isu berkaitan memberi salam ini telah kami bahaskan dalam artikel seperti berikut:
Irsyad al-Hadith Siri ke-53: Ucapan Salam: Hadith dan Feqahnya
Bacaan lanjut ke pautan berikut: https://muftiwp.gov.my/ms/artikel/irsyad-al-hadith/1158-irsyad-al-hadith-siri-ke-53-ucapan-salam-hadith-dan-feqahnya
Berdasarkan kepada isu di atas, sememangnya telah terdapat satu hadith Nabi SAW berkaitan larangan terhadap umat Islam untuk memberi atau memulakan ucapan salam “Assalamualaikum” kepada bukan Islam. Perkara ini adalah berdasarkan kepada satu hadith yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah R.A, bahawa Nabi SAW telah bersabda:
Maksudnya: “Janganlah kalian memulakan ucapan salam kepada orang Yahudi dan juga Nasrani.”
Riwayat Muslim (1905)
Menjawab kepada isu di atas, hukum memberi salam kepada kumpulan yang terdiri padanya orang-orang Islam dan orang-orang bukan Islam adalah harus dan dibolehkan. Hal ini bertepatan dengan satu peristiwa yang ditunjukkan oleh Nabi SAW sendiri. Dalam satu hadith yang diriwayatkan oleh Usamah Bin Zaid R.A, beliau berkata:
Maksudnya: “Sesungguhnya Nabi SAW menunggang seekor keldai yang mana di bawahnya ada kain dari fadak (sejenis kain yang elok) dan Baginda memboncengkan Usamah di belakangnya untuk menziarahi Sa’ad Bin Ubadah di perkampungan Bani al-Harith Bin Khazraj. Ini berlaku sebelum peperangan Badar. (Di tengah perjalanan) Baginda melewati suatu majlis yang bercampur antara orang-orang Islam dan orang-orang musyrikin, penyembah berhala dan orang-orang Yahudi. Di kalangan mereka terdapat ‘Abdullah Bin Ubay. Majlis itu juga dihadiri oleh ‘Abdullah Bin Rawahah. Ketika melihat debu bekas dekap langkah kami, maka ‘Abdullah Bin Ubay menutup hidungnya dengan kainnya sambal berkata: “Janganlah kalian bangkitkan debu sehingga mengenai kami”. Maka Nabi SAW memberi salam kepada mereka, kemudian berhenti dan turun dari keldai. Baginda SAW mengajak mereka kepada Allah dengan membacakan ayat-ayat al-Quran kepada mereka…”
Riwayat Muslim (1798)
Imam al-Nawawi menyatakan bahawa sekiranya dalam satu kumpulan atau majlis itu terdiri daripada orang-orang Islam dan bukan Islam, maka harus memulakan untuk memberi salam kepada kumpulan tersebut dengan niat untuk memberi salam kepada orang-orang Islam. (Lihat al-Minhaj Syarh al-Nawawi ‘ala Muslim, 12/157)
Menurut Imam al-Mawardi dalam kitabnya (Lihat al-Hawi al-Kabir, 14/148), dengan mengemukan dua pandangan.
Iaitu harus dan dibolehkan memberi salam kepada bukan Islam kerana ucapan salam adalah adab dan sunnah. Justeru, sudah tentu orang Islam lebih dituntut untuk melakukannya. Namun, orang Islam hanya perlu menyebut: “Assalamu‘alaika” dengan lafaz tunggal dan jangan menyebut dengan lafaz jama’ “Assalamu ‘alaikum” sepertimana ucapan kepada orang Islam yang lain bagi membezakan orang Islam dan bukan Islam.
Dilarang memberi salam kepada bukan Islam sehingga mereka (bukan Islam) yang memulakan terlebih dahulu. Ini berdasarkan kepada hadith Nabi SAW berikut:
إِنِّي رَاكِبٌ غَدًا إِلَى يَهُودَ، فَلاَ تَبْدَأُوهُمْ بِالسَّلاَمِ، فَإِذَا سَلَّمُوا عَلَيْكُمْ فَقُولُوا: وَعَلَيْكُمْ
Maksudnya: “Sesungguhnya aku akan pergi kepada Yahudi esok, Janganlah kalian memulai memberi salam kepada orang Yahudi, namun sekiranya mereka memulai memberi salam, maka katakanlah: Wa ‘alaikum.”
Riwayat al-Bukhari (1102) dalam al-Adab al-Mufrad
Sememangnya Rasulullah SAW adalah qudwah dan uswah terbaik yang wajib dicontohi oleh setiap yang mengaku sebagai Islam. Baginda SAW telah menunjukkan cara serta kaedah yang jelas tentang kehidupan masyarakat majmuk (ta’ayush). Dengan mencontohi perbuatan serta amalan yang diajarkan oleh Baginda Nabi SAW, sudah tentu akan menghasilkan suatu suasana kehidupan yang aman dan damai di antara orang-orang Islam dan orang-orang bukan Islam. Dengan itu maka akan terhasillah bentuk negara yang difirmankan oleh Allah SWT di dalam al-Quran:
بَلْدَةٌ طَيِّبَةٌ وَرَبٌّ غَفُورٌ
Maksudnya: “(Negeri kamu ini adalah) Negeri yang baik (aman dan makmur), dan (Tuhan kamu adalah) Tuhan yang Maha Pengampun!.”
(Surah Saba: 15)
KESIMPULAN
Berdasarkan kepada perbincangan di atas, kami cenderung mengatakan bahawa dilarang untuk memberikan ucapan salam kepada bukan Islam. Namun begitu, sekiranya terdapat kelompok yang terdiri daripada orang-orang Islam dan bukan Islam, maka hukumnya adalah harus dan dibolehkan berdasarkan kepada perbuatan Nabi SAW yang dinyatakan di atas. Adapun begitu, niat asal pemberi salam tersebut mestilah ditujukan kepada orang-orang Islam yang berada dalam kolompok tersebut.
Akhir sekali kami doakan semoga penjelasan yang diberikan ini memberi kefahaman kepada kita semua dalam melayari kehidupan berlandaskan kepada kerangka syariah yang sebenar. Amin.
KASHOORGA:
Dengarkan juga perkongsian menarik daripada Dato’ Dr. Hussamuddin Haji Yaacub yang juga merupakan Pengasas Warisan Ummah Ikhlas bercerita mengenai apa yang perlu difahami tentang nikmat berkasih sayang walaupun kita hidup dalam bangsa, budaya serta agama berbeza.
Pesannya untuk terus menikmatik kemakmuran yang dirasai selama ini, semua rakyat di negara ini perlu saling menghormati bagi mengelak berlakunya sebarang persengketaan sesama kita dan seterusnya melakukan sama-sama menjayakan kempen #UninstallHatred