Kata orang, anak tunggal dikatakan sebagai seorang anak yang sudah manja. Ini kerana sejak kecil segala keinginannnya selalu diturut oleh orang tuanya. Namun itu hanya menurut kata orang, tetapi hakikatnya tidak.

Menjadi anak tunggal juga sebenarnya banyak sifat baik dalam diri mereka. Malah mereka ini juga dikatakan calon paling sesuai atau BFF terbaik untuk dijadikan seorang isteri hingga ke jannah.

Gambar sekadar hiasan.

Ini antara kelebihan yang ada pada diri seorang anak tunggal patut kita tahu sebelum memilihnya jadi teman BFF till jannah.

#1. Bukan selalunya jadi anak manja

Tidak selalunya bersikap sebagai anak manja walaupun anak tunggal dalam keluarga. Masih punya tanggungjawab sama sebagai seorang anak yang menjaga orang tua. Jika diberi satu tanggungjawab akan berusaha untuk menyempunakannya sebaik mungkin.

Jadi jika bertemu jodoh dengan anak tunggal ini, hidup anda akan menjadi lebih sempurna. Tidak ada istilah menunda kerja kerana digambarkan sebagai seorang yang dedikasi dalam mengerjakan sesuatu. Pasanga anak tunggal ini akan menjadi orang pertama yang mengingatkan ketika anda mengabaikan kewajiban.

#2. Anak tunggal juga punya sifat ingin bersaing

Oleh kerana satu-satunya adalam dalam keluarga, sikap untuk menjadi yang terbaik sentiasa ada dalam diri. Tidak mahu kalah dan sikap untuk bersaing sering menjadi keutamaan. Malah sentiasa berusaha untuk menjadi yang terbaik kepada pasangannya kelak. Sangat bagus kerana tidak akan ada orang memandang rendah pada anda berdua.

#3. Biarpun manja tetapi bersifat keperibadian tinggi

Jangan salah anggap bahawa menjadi anak tunggal bukanlah untuk kepentingan peribadi. Ia dibesarkan dengan suatu jangkaan yang melebihi kita semua. Meski tak diucap, tapi dalam hati ia merasa bahwa ia tak boleh menjadi insan yang gagal demi keluarga yang mencintainya. Dari situ, ia belajar menjadi insan yang dapat berdikari. Yang boleh menuruti keinginannya sendiri tanpa membebani orang lain. Sikap berdikari ini jelas akan membuat hidup bahagia jika bertemu jodoh dengannya nanti.

Pandai berdikari dan calon terbaik jadi BFF till jannah.

#4. Rasa cinta pada pasangan sukar untuk diragukan

Bab ini memang tidak diragukan lagi. Lihat sahaja betapa kasih dan sayangnya dia pada orang tuanya. Begitulah juga rasa kasih sayang dan cinta pada pasangnnya nanti. Bersama anak tunggal, kamu tak perlu khuatir akan kekurangan cinta dan kasih sayang. Sejak dulu, ia terbiasa menerima kasih sayang yang tidak berbelah bagi dari orang tuanya. Setelah bersamamu, tentunya dia ingin melakukan hal yang sama. Cintanya pada anda tidak akan terbelah bagi.

#5. Menjadi menantu kesayangan

Tak perlu takut saat bertemu dengan keluarganya kerana mereka akan lebih mudah menerima masuk dalam keluarga. Mungkin anda pernah punya pengalaman soal rasa takut atau gugup saat bertemu dengan keluarga pasangan. Namun jika pasangan adalah anak tunggal, tak perlu takut lagi.

Keluarga dari pasangan pasti mudah menerima dirimu dalam keluarganya. Ini kerana sejak dulu mereka hanya punya seorang insan yang menjadi buah hati mereka. Kedatangan anda dalam keluarga ibarat memiliki anak kedua yang pasti akan mereka cintai dengan setulus hati.

#6. Bijak dalam akademik atau bakat tertentu

Pakar mendedahkan, anak tunggal lebih berjaya dalam pendidikan, mahupun dalam bakat tertentu hingga membanggakan ibu bapanya. Hal ini kerana perhatian yang diberi ibu bapa hanya terfokus pada satu anak, dan ia tidak terbahagi. Jadi, ibu bapa juga boleh mendidik anak sepenuhnya, sambil menggantung dan menggilap cita-cita anak.

Jadi berbahagialah jika bertemu jodoh dengan anak anak tunggal. Biarpun terkenal sebagai seorang anak yang manja, tetapi kesetiaan cintanya pada kita tak akan berbelah bagi. Malah dia adalah teman baik atau BFF yang boleh bahagiakan kita till jannah.