Tiada apa lebih membahagiakan jika mampu khatam Al-Quran sepanjang bulan Ramadhan. Bagi yang mengerti akan pengertian Ramadhan itu sendiri iaitu bulan penuh rahmat serta bulan penuh keampunan, kita pasti akan mengejar sesuatu yang lebih baik kerana tidak pasti adakah kita akan mampu mendapat Ramadhan lagi pada tahun hadapan atau kita berjaya menyelesaikan puasa berbaki lebih kurang 15 hari lagi.
Paling utama, kita kena tahu apa yang kita cari di dunia sementara ini agar dapat menjadi bekalan di akhirat nanti. Jangan datang dalam keadaan kosong (bertelanjang ketika dilahirkan dan kemudian pulang dalam keadaan kosong kerana tidak merebut berbuat kebaikan di dunia) sementara masih hidup.
Membuat pilihan baik dalam kehidupannya, pelakon Jue Aziz menzahirkan rasa syukurnya kerana berjaya khatam Al-Quran pada hari ke lapan umat Islam berpuasa. Jue berkata, dia menghabiskan semua juzuk dalam masa singkat sempena ulang tahun kelahiran ibunya yang ke-69 yang jatuh pada 23 April lalu.
Ads
Meskipun gembira dapat khatam di hari lahir ibunya, Nor Azmah Mohd Nor, Jue Aziz berkongsi momen yang agak syahdu di instagramnya.
“Kejutan ulang tahun kelahiran ibu. Alhamdulillah akhirnya khatam Al-Quran, syukur! Dari hari pertama Ramadan sampailah Selasa.
Ads
“Satu je lagi permintaan mak orang tak dapat tunaikan, jodoh. Tahu mak risau, tapi susah, sakit semua orang seorang pun tak apa asalkan ada mak.
“Kita bercinta berdua jelah mak. Mana tahu esok lusa jodoh orang dijemput Ilahi sempatlah orang bermanja selagi mak ada.
Ads
Andai ini Ramadan terakhir,” katanya.
Malah dirinya turut meminta pengikutnya untuk mendoakan kesihatan ibunya dan dikuatkan semangatnya di masa akan datang.
Ternyata, tidak berjaya soal jodoh tetapi Allah memberinya sesuatu yang lebih baik iaitu ibu yang menjadi pendorongnya di saat keseorangan selepas bercerai dengan pemuzik Indonesia, Bayu Daniel. Moga selepas ini ada sinar bahagia buatnya. Aamiin.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Seluruh dunia menanti penuh debar sama ada anak kecil ini berjaya diselamatkan atau tidak. Doa tidak putus-putus buatnya selepas terjatuh ke dalam lubang sedalam 32 meter.
Pihak berkuasa juga tanpa henti mengorek melakukan kerja menyelamat tanpa henti selama 24 jam. Bahkan pada saat terakhir, pasukan penyelamat perlu menggali secara manual untuk sampai kepadanya pada jarak 80 meter.
Ini kerana mereka bimbang berlakunya tanah runtuhan akibat struktur tanah yang lembut yang mungkin boleh membahayakan nyawanya.
Masa yang sama, difahamkan, adik Rayan juga mengalami kecederaan di kepala, leher & tulang belakang kesan terjatuh pada ketinggian 32 meter.
Hampir 5 hari anak kecil ini berjuang, barang kali hanya untuk melihat wajah ibu dan ayahnya untuk kali terakhir, selepas berjaya diselamatkan pada jam 4.34 pagi (waktu Malaysia), kegembiraan menarik nafas lega apabila anak kecil ini berjaya dikeluarkan berakhir dengan kesedihan apabila adik Rayan menghembuskan nafas terakhirnya.
Ya barang kali, hanya untuk memberi peluang ibu ayahnya menatap wajahnya buat kali terakhir, adik Rayan seindah namanya bermaksud Pintu Syurga, pergi untuk selama-lamanya.
Selain mengorek tanah, pada percubaan menyelamatkan anak kecil ini, dapat dilihat orang dewasa turun melalui tali namun pada hanya mampu bertahan beberapa minit sahaja sebelum dinaikkan kerana kesukaran bernafas sebelum dinaikkan kembali ke permukaan.
Benarlah, Allah bersama anak kecil ini selama hampir 5 hari dirinya terperangkap tanpa sebarang makanan dan mengalami kecederaan. Syurgalah buatmu.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kala ini seluruh umat Islam di dunia bersimpati ke atas Palestin yang terus menjadi mangsa kekejaman Yahudi Laknatullah. Malah kempen Israel koyak bagaikan “tanda kemenangan” bagi kita yang berada di sini.
Bagaimana pun timbul beberapa persoalan adakah benar penggunaan kata Israel itu merujuk kepada Israel yang memerangi Palestin atau kita terkeliru dengan agenda Yahudi?
Dalam satu perkongsian video Tik Tok dari Ustaz Ahmad Adnin Roslan @adninroslan, jelasnya, perkataan Israel, berasal dari gelaran yang diberikan kepada Nabi Yaakub (a.s). Perkataan Israel itu merujuk kepada bangsa tapi orang-orang yang kufur dari Bani Israel itulah digelar Yahudi dan dilaknat Allah.
Dari satu perkongsian lain juga, dinyatakan apa perbezaan Israel dan Yahudi?
1) Israel adalah gelaran kepada nabi Ya’kub alaihissalam. Bani israel pula adalah keturunan nabi Ya’kub. Manakala *Yahudi pula ada golongan yang kafir dan tak beriman pada Allah di kalangan bani Israel*.
2) Dalam Alquran, Allah tak laknat bani Israel, tapi yang Allah laknat ialah Yahudi. Allah gelarkan mereka dengan dua gelaran, iaitu “Yahudi”, dan juga “Mereka yang kafir di kalangan bani Israel”.
“Orang-orang YAHUDI berkata: “Tangan Allah terbelenggu”, sebenarnya tangan merekalah yang dibelenggu dan *merekalah yang diLAKNAT* disebabkan apa yang telah mereka katakan itu.” (Al Ma’idah: 64) . Firman Allah yang lain:
“Telah diLAKNATI ORANG-ORANG KAFIR DIKALANGAN BANI ISRAEL dengan lisan Daud dan ‘Isa putera Maryam. Yang demikian itu, disebabkan mereka durhaka dan selalu melampaui batas.” (Al Maidah: 78)
4) Bahkan, Nabi Ibrahim yang merupakan “bapa” kepada bani Israel pun berlepas diri dengan Yahudi ni.
“Ibrahim *bukan seorang Yahudi* dan bukan (pula) seorang Nasrani, akan tetapi dia adalah seorang yang lurus lagi berserah diri (kepada Allah) dan sekali-kali bukanlah dia termasuk golongan orang-orang musyrik.” (Ali Imran: 67)
Jadi selepas ini, berhati-hati dengan gelaran ini. Jangan cakap Israel laknatullah tetapi *Yahudi laknatullah*.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
SITUASI: Iqbal memerhatikan teman sebiliknya menunaikan solat Subuh pada satu pagi. Dia mendapati bahawa temannya itu tidak membaca doa Qunut semasa rakaat kedua dan tidak melakukan sujud sahwi di akhir solat.
Apabila ditanyakan, temannya hanya tersenyum dan menyatakan bahawa solat tidak batal walaupun meninggalkan doa Qunut dengan sengaja dan tidak melakukan sujud sahwi.
Ustaz Khairul Naim Mansor menghuraikan persoalan ini.
Perkara ini telah dibahaskan oleh para ulama sekian lamanya. Secara ringkas, saya ingin cuba menghuraikan padangan-pandangan ulama tentang perkara ini.
Pertama: Ada di antara mereka yang mengatakan bahawa ia terus-menerus menjadi sunnah pada solat subuh pada waktu ketika bencana atau tiada berlaku apa-apa. Pendapat ini adalah daripada Imam Malik, Imam Syafie, Ibnu Abi Laila, Hasan bin Solah, Abu Ishaq al-Ghazali dan al-Auza’ie serta ramai lagi. Termasuk juga daripada sahabat yang berpandangan sedemikian seperti Abu Bakar al-Siddiq,Umar al-Khatab, Uthman bin ‘Affan, Ali bin Abi Talib, Ibnu Abbas, Barra’ bin Azib.
Antara dalil yang paling kuat sebagai hujah bagi pandangan ini adalah “Terus-menerus Rasulullah s.a.w qunut pada solat subuh sehingga Baginda wafat.” (Abdul Razzaq dalam Musannaf 3:110 no 4964, Ahmad 3:162 dan banyak lagi).
Namun terdapat beberapa kritikan pada perawinya sehingga dianggap bahawa hadith ini lemah dan tidak boleh dijadikan hujah. Ini kerana ada juga yang mengatakan Qunut itu mempunyai lebih daripada 10 makna pengertian iaitu doa, khusyuk, ibadah, taat dan lain-lain sebagaimana yang diriwayatkan Ibnu Hajar dan Ibnu Arabi.
Manakala dalam hal waktu solat yang lain ada juga dinyatakan bahawa “tidak ada qunut dalam solat lima waktu kecuali solat subuh. Melainkan jika berlakunya bencana maka dibolehkan dalam semua solat sekiranya imam menyukai.” (al-Umm 1 : 205)
Kedua: Ada di antara mereka seperti Abu Hanifah, Sufian al-Thauri dan lain-lain daripada ulama Kufah yang berpendapat qunut pada solat subuh tidak disyariatkan kerana sudah ter’mansukh’.
Ketiga: Ulama yang berpendapat qunut hanya disyariatkan pada Qunut nazilah dan boleh dilakukan pada solat subuh dan solat-solat lain. Ini merupakan pandangan daripada Imam Ahmad, Al-Laith bin Sa’ad, Yahya bin Yahya al-Laithi dan ahli-ahli fiqh daripada para ulama hadith. Ada juga daripada mereka yang mengatakan tidak ada dalil sahih yang mengkhususkan solat subuh secara terus menerus dan ada riwayat yang menunjukkan qunut subuh disyariatkan daripada perlakuan sahabat yang sahih namun tidak boleh dijadikan pembuktian dalil daripada riwayat tersebut. Ada pun jika ada perlakuan yang jelas daripada mereka ianya pula lemah dan tidak boleh digunakan untuk berhujjah.
Selain itu, Ibnu Qayyim al-Jauziyah mengatakan bahawa di dalam Zaad al-Ma’ad Qunut tidak disyariatkan terus-menerus. Ini kerana andai ia dilakukan pastinya akan diriwayatkan dengan begitu banyak daripada para sahabat namun ternyata ia hanya diriwayatkan dalam hadith yang lemah. Maka meninggalkannya adalah tidak menjadi kesalahan.
Manakala jika kita mengikut pandangan Mazhab Syafie Qunut subuh dikira sebagai sunat ab’adh kerana selalu dilakukan oleh Nabi s.a.w dan apabila meninggalkannya atau terlupa, disunatkan untuk melakukan sujud sahwi dan tidak mengapa jika tidak melakukannya.
Ini adalah merujuk hadith yang menerangkan keadaan Nabi s.a.w yang melakukan sujud sahwi ketika meninggalkan tahiyat awal. Para ulama meng’qiyas’kan sujud sahwi yang disebabkan terlupa dan dengan meninggalkannya secara sengaja berdasarkan samanya illat (alasan) hukum iaitu terlupa atau lalai (khalal). Justeru itu, meninggalkan Qunut dan tahiyat awal dianggap sama.
Walau bagaimanapun, ada pendapat kecil yang mengatakan bahawa tidak sunat sujud sahwi jika meninggalkan dengan sengaja. Pendapat ini disanggah ulama kerana kelalaian dengan sengaja itu lebih utama untuk diganti dengan sujud sahwi dari sebab lalai atau terlupa.
Ustaz Khairul Naim Mansor merupakan penyunting Al-Quran di Jabatan Penerbitan Al-Quran Karangkraf dan pemegang Ijazah Sarjana Muda Bahasa Arab Dan Kesusasteraan, Universiti Yarmouk, Jordan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai dalam kalangan lelaki yang memilih untuk berambut panjang. Tiada masalah tentang hal ini namun perlu diingat ketika solat rambut tersebut sebaiknya dilepaskan dan...