Mulai hari ini, bagi mereka yang sudah lengkap dua dos vaksin boleh mula menonton filem-filem hebat di pawagam. Ini kerana pawagam sudah mulai dibuka dengan kapasiti 50 peratus tempat duduk seperti diumumkan oleh pihak berkuasa.
Bagaimana pun isu mendapat reaksi dari orang ramai yang bertanya mengapa kapasiti masjid dan surau tidak diberi kelonggaran sebegini (biarpun ramai tahu masjid dan surau di bawah pengurusan pihak berkuasa negeri masing-masing) namun masyarakat melihat ada kelompongan “idea” dalam isu ini.
Ternyata dengan pembukaan pawagam ini juga mendapat reaksi daripada pendakwah, Ustazah Asma’ Harun di fb rasminya yang berkongsi pertanyaan dan kerisauannya berkaitan isu ini kerana dengan ruang yang tertutup, penyebaran Covid-19 boleh berlaku dengan mudah.
Baca kerisauan disuarakannya.
IKLAN
KENAPA? Iya, kita faham, mereka juga perlu cari pendapatan, dan kita tahu memang berjuta rakyat hilang kerja dan tukar sumber rezeki kesan daripada pandemik. Saya percaya mereka yang terlibat dengan dunia pawagam juga melalui hal yang sama termasuk para artis filem, ramai yang dah ada sumber pendapatan lain. Maksudnya mereka tidaklah bergantung pada sumber pawagam semata-mata.
Mungkin saya yang berfikiran pendek dan cetek, saya bayangkan, jika seorang sahaja pembawa, dalam tempoh 2 jam berada dalam pawagam, tempat tertutup dan berhawa dingin, ia sangat berisiko. Bimbang bukan pecah rekod tayangan atau blockbuster, tapi pecah rekod C19.
Belum cerita bab pergaulan bebas, buka ruang maksiat muda mudi dll. Jika satu pihak penuh dengan hati-hati dalam membuka ruang berkumpul, manakala pihak yang lain begitu mudah walaupun lebih berisiko, ia adalah sesuatu yang sangat tidak seimbang, seolah kurang muafakat dan teliti.
IKLAN
Maaf sangat, saya baca di ruangan komen KKM memang ramai yang tak puashati dan banyak pihak buat perbandingan dengan masjid yang masih belum dibuka untuk kapasiti mengikut keluasan, kuliyah dhuha dan lain-lain pengajian agama, tetapi pawagam dengan kapasiti 50% dibenarkan?
Namun kita akur dan yakin pihak berwajib buat keputusan terbaik mengikut situasi semasa berdasarkan kajian dan penilitian yang mendalam berkaitan Masjid dan surau, Kita juga faham dan hormati bahawa Pengurusan Agama adalah di bawah kuasa negeri masing-masing. Kita masih perlukan masa untuk sesuaikan diri dengan Endemic. InsyaAllah tak lama lagi kerinduan kita kepada Masjid, surau dan majlis ilmu alam nyata akan jadi kenyataan
‘Ramai terkorban dalam gempa bumi Turkiye.’ Orang meninggal dalam bencana, adakah dikira mati syahid?
Siapa yang berjuang membela harta miliknya, jiwanya, keluarganya, agamanya, dan meninggal dalam perjuangannya itu, maka ia meninggal fisabilillah atau mati syahid.
Mati syahid merupakan cita-cita tertinggi umat Islam. Bagaimana pula mereka yang terkorban dalam bencana alam seperti gempa bumi yang berlaku di Turkiye sebelum ini.
Ikuti penjelasan Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini.
Soalan:
Berkenaan isu gempa bumi yang melanda Negara Turki dan Syria baru-baru ini, jumlah kematian yang melibatkan orang Islam sangat ramai.
Jadi, apakah status orang islam yang mati akibat gempa bumi dan adakah mereka dikira mati syahid? Mohon pencerahan SS Datuk Mufti.
Jawapan
Golongan yang meninggal dunia akibat runtuhan bangunan atau gempa bumi merupakan mereka yang tergolong dalam kategori orang yang mati syahid akhirat dan jenazahnya perlu diuruskan seperti jenazah-jenazah yang lain mengikut syariat islam.
Orang Meninggal
Orang yang mati syahid mempunyai kedudukan dan darjat yang tinggi di sisi Allah SWT. Firman Allah SWT:
Maksudnya:
“Orang yang beriman kepada Allah dan Rasul-Rasul-Nya, merekalah pada sisi (hukum) Tuhan mereka, (orang yang mempunyai kedudukan yang tinggi darjatnya) seperti orang “Siddiqin” dan orang yang mati Syahid; mereka akan beroleh pahala dan cahaya. Dan (sebaliknya) orang yang kufur ingkar serta mendustakan ayat-ayat keterangan Kami, merekalah ahli Neraka.”
Surah al-Hadid (19)
Imam Ibn Kathir menjelaskan dalam tafsirnya berkenaan orang-orang yang mati syahid di jalan Allah SWT akan memperoleh pahala yang besar di sisi-Nya dan cahaya yang terang benderang di hadapan mereka.
Dalam Bencana
Rasulullah SAW pernah bersabda bahawa sesiapa yang mati di jalan Allah SWT dalam apa jua jenis keadaan, maka dia dikira sebagai syahid. Ulama berpandangan mati syahid merupakan rahmat Allah SWT kepada mereka sebagai satu kelebihan atas kesakitan dan keperitan yang dialami saat kematiannya.
Terdapat beberapa hadis yang menceritakan berkenaan hal ini. Antaranya ialah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah RA dalam Sahih Muslim dan Sahih Bukhari, sabda Nabi SAW:
Maksudnya:
Orang yang mati syahid lima golongan iaitu orang yang mati kerana taun, mati kerana penyakit perut, mati lemas,orang yang ditimpa runtuhan dan syahid di jalan Allah.
(Riwayat al-Bukhari & Muslim)
Adakah Dikira Mati Syahid?
Secara ringkasnya, Imam Syihabuddin al-Ramli berpandangan bahawa orang yang mati dalam keadaan syahid boleh dikategorikan kepada tiga golongan iaitu:
Syahid di dunia dan akhirat iaitu orang yang gugur terbunuh dalam medan peperangan di jalan Allah SWT kerana menentang golongan kafir dan berniat ikhlas untuk meninggikan kalimah Allah SWT. Golongan ini baginya pahala di dunia dan akhirat.
Syahid di akhirat sahaja iaitu orang yang terbunuh dalam keadaan dizalimi tetapi bukan gugur terbunuh di medan peperangan. Mereka ini tergolong dalam hadis yang disebutkan di atas seperti orang yang mati kerana lemas, orang mati dalam runtuhan, orang yang mati kerana penyakit perut dan orang yang mati dalam kebakaran.
Syahid di dunia sahaja iaitu orang yang berperang di jalan Allah SWT tetapi berniat semata-semata untuk mendapatkan harta rampasan perang, terbunuh ketika sedang cuba melarikan diri daripada medan peperangan, berperang hanya kerana riya dan lain-lain lagi.
Miliki Perbezaan Setiap Satunya
Terdapat perbezaan berkenaan kaedah pengurusan jenazah bagi ketiga-tiga golongan ini. Golongan syahid dunia dan akhirat tidak perlu dimandikan jenazahnya, tidak perlu dikafankan bahkan hanya memadai memakai pakaiannya ketika mati dan tidak perlu disolatkan.
Jenazah mereka boleh terus ditanam dan dikebumikan. Adapun golongan syahid akhirat maka akan mendapat pahala syahid di akhirat dan wajib ke atas jenazahnya untuk diuruskan seperti dimandikan, dikafankan dan disolatkan seperti biasa.
Manakala bagi golongan syahid dunia, maka jenazahnya tidak perlu dimandikan dan tidak perlu disolatkan. Golongan ini tidak mendapat pahala syahid yang sempurna di akhirat kerana secara zahirnya mereka itu mati berperang di jalan Allah SWT namun persoalan pahala dan dosa itu terserah kepada Allah SWT.
Berdasarkan kepada persoalan di atas, orang islam yang mati akibat berlakunya gempa bumi termasuk dalam kategori kumpulan kedua iaitu golongan yang syahid akhirat sahaja.
Ini kerana, mereka juga mengalami situasi yang sama iaitu mati dalam keadaan ditimpa runtuhan bangunan sebagaimana yang disebutkan oleh Imam al-Nawawi:
وَصَاحِبُ الْهَدْمِ من يموت تحته
Maksudnya:
“Orang yang ditimpa runtuhan adalah mereka yang mati di bawah runtuhan tersebut.”
Tuntasnya, mereka yang mati akibat berlakunya gempa bumi dan ditimpa runtuhan bangunan termasuk dalam golongan mereka yang mati syahid akhirat sahaja seperti mana jelas dinyatakan dalam hadis tersebut.
Mereka tetap mendapat pahala akhirat seperti mana janji Allah SWT ke atas mereka dan jenazah tersebut juga perlu dikendalikan seperti jenazah-jenazah yang lain mengikut syariat islam.
Kashoorga: Semoga kita semua meninggal dalam keadaan husnul khotimah. Amin.
Alam kubur itu pasti. Malah setiap manusia yang meninggal akan dikebumikan dengan sesempurna mungkin mengikut situasi dan masa dirinya meninggal. Hidup lawannya mati dan selepas meninggal, manusia akan menjadi penghuni alam kubur hingga tiba hari dibangkitkan kelak iaitu hari kiamat.
Di alam kubur, perubahan jasad manusia akan terjadi dan hanya segelintir jasad sahaja yang ditemukan masih sempurna mengikut amalan kebaikannya ketika di dunia (dari beberapa kisah yang diceritakan). Sebagai manusia, kita wajib mempercayai alam kubur dan ia tergolong dalam perkara ghaib.
Rasulullah dalam hadis riwayat Ahmad dari Sahabat Anas bin Malik, beliau bersabda:
“Lau la an la tudafanu lada’autullaha ‘azza wa jalla an yusmia’kum min adzabil-qabri ma asma’ani,”. Yang ertinya: “Seandainya kalian tidak akan saling menguburkan (jenazah), tentulah aku (Rasulullah) akan berdoa kepada Allah agar memperdengarkan kepada kalian siksa kubur yang aku dengar,”.
Dari hadis tersebut, Rasulullah menyeru kepada manusia untuk saling melakukan kebaikan dan kebajikan terhadap mereka yang sudah meninggal dunia.
Tidak hanya itu, Rasulullah turut menegaskan adanya kehidupan di alam kubur, baik berupa seksaan atau bahkan kenikmatan hasil beribadah dari hamba-hamba Allah yang soleh.
Tapi satu harus diingat, kehidupan alam kubur itu bukanlah kehidupan berada di atas tanah. Hanya Allah sahaja yang tahu di mana letaknya alam kubur itu berada, manusia hanya mengimaminya sahaja bahawa adanya seksa dan nikmat alam kubur itu sendiri.
Anggota tubuh mana akan pecah dahulu?
Dalam buku Lulus Interview di Alam Kubur dari rangkuman berbagai penulis, jasad manusia di alam kubur akan mengalami perubahan seiring berjalannya waktu. Pada malam pertama di alam kubur, jasad manusia mulai membusuk di bahagian perut dan kemaluan.
Kerana itulah semasa di dunia, kita wajib menjaga perut kerana darinya banyak penyakit yang boleh membawa kematian. Dan kita juga tidak digalakkan makan benda-benda haram hasil dari kerja haram.
Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda: “Amal yang paling banyak memasukkan manusia ke syurga ialah taqwa kepada Allah dan akhlak yang baik.” Baginda ditanya lagi, “Apa penyebab banyaknya manusia masuk neraka?” Rasulullah SAW menjawab, “Mulut dan kemaluan.” (Riwayat at-Tirmidzi).
Pada malam kedua, anggota-anggota tubuh kita yang lain akan mulai membusuk. Seperti limpa, hati, paru-paru hingga perut. Di hari ketiga, anggota-anggota tubuh itu akan mula mengeluarkan bau yang tidak sedap.
Dalam seminggu, jasad manusia di alam kubur wajah / muka kita akan mula membengkak. Seluruh tubuh kita seperti pipi, mulut dan juga hidung akan mula pecah. Proses ini mengambil masa sehingga hari ke 10 di mana saat ini bau busuk lebih menusuk kerana anggota-anggota ini akan pecah bersambung dengan perut dan dada kita.
Masuk minggu kedua pula, rambut kita akan mulai gugur dan tercabut dari kepala. Pada ketika inilah, bercampur dengan proses pembusukan dan pecahnya anggota tubuh yang lain, haiwan-haiwan dapat mencium bau busuk ini dari jarak lima kilometer.
Jika satu ketika dahulu kita berbangga dengan wajah yang cantik dan tampan, wang yang banyak hingga kita bangga dengan riaknya mempamernya kepada orang lain di media sosial, kesemua tubuh ini akan mula bercerai satu persatu dari tubuh kita.
Selepas enam bulan di alam kubur, kebanyakan tubuh kita sudah bertukar menjadi tulang temulang. Daging yang membalut tubuh kita akan dimakan haiwan dan bakteria di dalam tanah.
Dan selepas 25 tahun berada di alam kubur, rangka tubuh manusia akan berubah menjadi semacam biji. Di dalam biji tersebut terdapat satu tulang yang sangat kecil yang disebut ajbudz dzanah atau tulang ekor. Dari tulang itulah nantinya manusia akan dibangkitkan Allah SWT pada yaum al-akhir atau hari kiamat.
Perubahan jasad manusia dalam kubur ini juga tidak terlepas dari kehidupan yang lain. Ada seksa dan nikmat yang Allah berikan di dalamnya. Namun ketakwaan serta amal yang manusia lakukan akan menjadi penolong di alam kubur ini kelak.
Ingatlah, hidup di dunia ini hanya sementara sahaja. Dunia adalah persinggahan dan perlu diisi dengan iman dan takwa untuk kita mencari kesenangan di alam akhirat nanti. Allah juga tidak menjanjikan keperitan semata-mata atau kesenangan semata-mata tapi hendaklah dihiasi dengan iman dan takwa agar di akhirat nanti kita tidak merana.
Sumber : Republika
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kata ulama tersohor Indonesia, Buya Hamka atau nama sebenarnya Haji Abdul Malik Karim Amrullah, “Jika kalian ingin melihat orang islam maka lihatlah ketika hari Raya Idul Fitri, itulah orang Islam. Tetapi jika mahu melihat orang beriman maka datanglah ke masjid ketika sholat subuh.
Apa yang kita fahami, masjid akan dipenuhi oleh ramai orang ketika hari perayaan walau pun ianya adalah solat sunat sahaja. Tapi mereka yang ke masjid untuk solat Subuh, bilangannya boleh dikira dengan jari kerana lebih ramai sayangkan tilam dan selimutnya.
Tahukah, solat Subuh mempunyai banyak kelebihan yang telah ditetapkan oleh Allah SWT kepada hamba-hamba-Nya yang berjaya menunaikannya dengan sebaiknya. Disebabkan itu, di dalam sebuah hadith yang sahih dinyatakan bahawa solat Subuh merupakan salah satu solat yang berat untuk dilaksanakan buat orang munafiq. Ini kerana, ia memerlukan usaha dan keazaman yang tinggi kerana ketika itu manusia baru sahaja bangun daripada tidur mereka. Hal ini disebutkan oleh junjungan besar kita Rasulullah SAW di dalam sebuah hadith:
Daripada Abu Hurairah RA, bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya: “Seseungguhnya solat yang paling berat bagi orang munafiq adalah solat isyak dan solat al-Fajar (subuh). Sekiranya mereka mengetahui (pahala) apa yang terdapat pada keduanya, nescaya mereka akan mendatanginya walaupun dalam keadaan merangkak.” [Riwayat Muslim (651)]
Apakah kelebihan solat subuh berjemaah ini yang Allah sediakan untuk orang-orang yang bangun di dini hari. Di senaraikan lima keistimewaan Allah beri untuk mereka yang solat Subuh berjemaah.
1. Apabila ia berjalan ke masjid maka setiap langkahnya akan diberikan pahala. Setiap satu langkahnya akan ditulis satu pahala kebaikan, dihapus darinya satu dosa dan akan diangkat darjatnya ke satu tingkat.
Bahkan menunggu waktu solat Subuh berjemaah itu merupakan karamah di Jannah yang Allah sahaja maha mengetahuinya.
Imam Al-Bukhari dan Muslim telah meriwayatkan sebuah hadits dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda,
“Barang siapa yang pergi ke masjid pagi atau petang hari nescaya Allah akan menyiapkan satu tempat untuknya di jannah setiap kali ia datang pagi dan petang.”
2. Apabila ia masuk masjid, maka sudah tertulis pahalanya walau belum solat lagi ketika itu.
3. Para malaikat akan memohonkan keampunan baginya dan mendoakannya selalu.
4. Apabila ia mengerjakan solat berjamaah, maka akan ditulis baginya pahala sebanyak 25 atau 27 darjat.
5. Akan dituliskan baginya pahala-pahala kebaikan, dihapus darinya dosa-dosa dan diangkat darjatnya ke tingkat yang tinggi.
Keutamaan ini berlaku untuk solat Subuh dan solat-solat lainnya. Hanya solat Subuh sahaja memiliki keistimewaan khusus yang tidak dimiliki solat-solat lainnya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Beberapa hari lagi kita akan memasuki 10 malam terakhir Ramadan. Dalam tempoh ini umat Islam mencari-cari malam Lailatul Qadar, satu malam yang sangat istimewa...