Sunat bererti sesuatu yang diberi pahala jika dikerjakan dan tidak berdosa apabila meninggalkannya. Ramai sedar akan kelebihan melakukan ibadah sunat seperti puasa sunat, solat sunat dan sebagainya.
Tahukah, ada lima jenis puasa sunat yang boleh kita lakukan dan meraih pahala sebanyak mungkin. Dikongsikan oleh Mufti Wilayah Persekutuan, berikut adalah lima jenis puasa sunat yang ganjarannya sangat banyak termasuk dos akita dihapuskan setahun lamanya. Ternyata walau hanya sunat tapi ganjarannya sangat besar di sisi Allah taala.
Antara jenis puasa sunat ialah:
Puasa pada Hari Arafah
Sunat berpuasa pada 9 Zulhijjah bagi orang yang tidak mengerjakan ibadat haji.
Ini berdasarkan hadith, daripada Abu Qatadah RA katanya: “Rasulullah SAW ditanya tentang puasa pada hari Arafah. Baginda bersabda:
يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ وَالْبَاقِيَةَ
Maksudnya: “Ia menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun yang akan datang.” Riwayat Muslim (1162)
Hari Arafah adalah hari yang afdhal antara hari yang lainnya. Ini berdasarkan hadith, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Tiada hari lain yang lebih banyak Allah membebaskan hamba-hamba-Nya daripada api neraka selain hari Arafah.” Riwayat Muslim (1338) Adapun orang yang sedang mengerjakan ibadat haji, tidak sunat berpuasa pada hari tersebut, bahkan dia sunat berbuka mengikut perbuatan Nabi SAW, di samping menguatkan tenaga untuk berdoa pada hari tersebut.
2) Puasa pada Hari Asyura’ dan Tasu’aa’
Asyura’ adalah hari yang kesepuluh bulan Muharam, manakala Tasu’aa’ pula adalah hari yang kesembilan pada bulan tersebut. Ini berdasarkan hadith, daripada Ibn Abbas RA, katanya:
Maksudnya: “Rasulullah SAW berpuasa pada hari Asyura’ dan Baginda menyuruh puasa pada hari tersebut.” Riwayat al-Bukhari (1900) dan Muslim (1130) Hadith yang lain pula, daripada Abu Qatadah RA, Rasulullah SAW ditanya tentang puasa pada hari Asyura’. Baginda bersabda:
يُكَفِّرُ السَّنَةَ الْمَاضِيَةَ
Ads
Maksudnya: “Ia menghapuskan dosa-dosa setahun yang lalu.” Riwayat Muslim (1162)
Hadith seterusnya, daripada Ibn Abbas RA katanya, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Jika aku masih hidup pada tahun hadapan, aku akan berpuasa pada hari yang kesembilan Muharram.” Riwayat Muslim (1134)
Namun, Rasulullah SAW telah wafat sebelum tiba masa tersebut.
Hikmah berpuasa hari Tasu’aa’ dan hari Asyura’ adalah untuk berhati-hati daripada kemungkinan berlaku kesilapan awal bulan. Begitu juga halnya supaya tidak menyamai perbuatan orang Yahudi. Mereka juga berpuasa pada hari kesepuluh bulan Muharam. Justeru, sesiapa yang tidak berpuasa pada hari Tasu’aa’ dan hari Asyura’, dia sunat berpuasa pada hari yang kesebelas bulan tersebut.
Puasa pada Hari Isnin dan Khamis
Dalil sunat berpuasa pada kedua-dua hari tersebut ialah hadith, daripada Aisyah R.Anha, katanya:
Maksudnya: “Semua amalan dipersembahkan pada hari Isnin dan Khamis. Justeru, aku ingin amalanku dipersembahkan ketika aku sedang berpuasa.” Riwayat al-Tirmizi (747)
Puasa Selama Tiga Hari pada Setiap Bulan
Hari yang afdhal untuk melakukan puasa tersebut ialah pada malam bulan mengambang, iaitu pada hari yang ke-13, 14 dan 15 setiap bulan Islam yang dikenali juga sebagai hari-hari putih (الأيام البيض). Ini kerana malam hari tersebut terang benderang kerana cahaya bulan. Ini berdasarkan hadith, daripada Abu Hurairah RA, katanya:
Maksudnya: “Rasulullah SAW meminta aku melakukan tiga perkara, iaitu puasa selama tiga hari pada setiap bulan, solat Dhuha dua rakaat dan solat Witir sebelum tidur.” Riwayat al-Bukhari (1124) dan Muslim (721)
Hadith seterusnya, daripada Abu Qatadah RA, katanya Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Rasulullah SAW menyuruh kami berpuasa pada hari-hari putih, iaitu 13, 14, dan 15 haribulan. Baginda juga bersabda: Puasa tiga hari tersebut seolah-olah puasa sepanjang tahun.”Riwayat Abu Daud (2449)
Walau bagaimanapun, puasa pada 13 Zulhijjah dikecualikan kerana haram berpuasa pada hari tersebut.
Puasa Selama Enam Hari pada Bulan Syawal
Cara yang afdhal adalah puasa berturut-turut sebaik sahaja selepas Hari Raya Aidilfitri. Namun, cara demikian tidaklah menjadi syarat. Malah, sunatnya tetap didapati, sekalipun dilakukan secara berselang-selang hari. Ini berdasarkan hadith, daripada Abu Ayub RA, Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesiapa yang berpuasa pada bulan Ramadhan, diikuti dengan puasa enam hari dalam bulan Syawal, dia seolah-olah berpuasa sepanjang tahun.”Riwayat Muslim (1164)
Berdasarkan kitab ini, dan juga dalil-dalil yang dikemukakan jelas menunjukkan kepada kita bahawa puasa 27 Rejab tidak dianggap termasuk dalam puasa-puasa sunat yang dituntut kecuali ia berlaku pada hari Isnin atau hari Khamis. Begitu juga sebagaimana yang kami bahaskan bahawa penentuan Isra’ Mi’raj pada 27 Rejab juga menjadi khilaf di kalangan ulama’ tarikh.
Marilah sama-sama kita beramal dengan apa yang diperintahkan oleh Allah dan Rasul-Nya dan inilah yang diajar oleh Islam kepada kita. Semoga kita sentiasa mendapat taufiq dan hidayah daripada-Nya.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
“JAGA-JAGA AIR MATA TU, JANGAN SAMPAI TERKENA JENAZAH DAN KAIN KAFAN NYA.SEKSA JENAZAH TU.BERAT DIA NAK PERGI”
.
Sorang makcik ‘sound’ pada si suami jenazah. Jenazah isteri telah selesai dikafankan.
Giliran suami nak cium. Dia mencium dahi isterinya. Air mata mengalir ke pipi jenazah. Di peluk isteri lama. Mengalir air matanya terkena kain kafan jenazah.
Seorang makcik bersuara.
“Angkat suami dia tu. Jangan peluk lama-lama arwah isteri awak tu. Jangan sampai air mata ni menitik kena jenazah. Kesian dia. Berat dia nak pergi….”. Maka si suami dipapah oleh anak lelakinya keluar rumah.
Inilah khilaf yang sering berlaku dalam masyarakat Melayu Islam kita. Sebenarnya biarkan sahaja contohnya jika si suami ingin mencium dan memeluk isterinya lama buat kali terakhir.
Kalau pun dia menangis dan air matanya terkena kain kafan tak mengapa. Tiada hadis atau nas yang mengatakan tak boleh. Di saat itulah si suami mungkin sedang berbisik memaafkan dan menghalalkan segala makan minum kepada isterinya.
Ingat yang tak boleh itu jika kamu meratap atau meraung di hadapan jenazah atau sewaktu kematian nya. Dilarang keras oleh Rasulullah SAW.
Kekhilafan yang ramai lakukan dan masih berlaku hingga hari ini.
Sedikit petikan dari pejabat Mufti Wilayah ialah larangan meratap terhadap jenazah
Diharamkan atas keluarga si mati meratap (menangis dengan suara yang kuat/meraung, mengoyak baju, menampar pipi, memukul badan, menarik rambut). Tegahan ini berdasarkan sabda Nabi Muhammad SAW:-
Maksudnya: “Dua perkara pada manusia yang kedua-duanya adalah dari perbuatan orang kafir: mencela keturunan (seseorang) dan meratap atas mayat.” Riwayat Muslim (67)
Keterangan: Dibolehkan menangis/mengalirkan air mata tanpa mengeluarkan suara sebagai tanda sedih atas kematian orang yang disayangi. Nabi Muhammad SAW sendiri mengalirkan air mata pada hari kematian anaknya Ibrahim sebagaimana di dalam hadith riwayat Al-Bukhari, Muslim dan lain-lain.
Bahkan dalam hadith yang lain Rasulullah SAW bersabda:-
Maksudnya: “Sesungguhnya mayat diazab dengan tangisan keluarganya terhadapnya.”
Riwayat al-Bukhari (1286), Muslim (928)
Mengikut Imam al-Nawawi, hadith ini diberi beberapa takwilan antaranya:-
-Ia ditanggung dengan maksud jika si mati mewasiatkan kepada keluarga dan yang hidup untuk meratap dan meraung atas kematiannya.
– Ia memberi maksud kaum keluarga menangis pada tahap ratapan
– Ia bermaksud ia diazab dengan sebab memperdengarkan tangisan keluarganya untuk menjadikan hati mereka mengasihani berlebihan. Inilah pendapat Ibn Jarir al-Tabari. Hal ini juga dipilih oleh al-Qadhi ‘Iyadh.
Sekadar tangisan biasa atau kesedihan tidaklah menjadi kesalahan.
Ia berdasarkan sabda Rasulullah SAW.
Boleh menangis tetapi tidak boleh meratap sebagaimana kata Baginda SAW tatkala wafat puteranya itu.
Maksudnya:“Mata mengalirkan airnya, hati begitu sedih dan kami tidak kata kecuali apa yang diredhai oleh Tuhan. Dan sesungguhnya kami atas perpisahanmu hai Ibrahim begitu sedih.”
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Seperti yang kita ketahui bahawa perintah solat kepada umat Islam setelah berlakunya peristiwa Israk dan Mikraj.
Tapi timbul persoalan daripada netizen bagaimana pula dengan keadaan umat Islam sebelum peristiwa ini. Adakah solat tidak diwajibkan? Jika sudah ada, bagaimana pula keadaan solat sebelum peristiwa berkenaan? Mufti Wilayah Persekutuan memberi penjelasan tentang perkara ini.
Ringkasan jawapan
Kewajipan solat bermula semenjak Baginda Rasulullah SAW menerima wahyu pertama lagi iaitu sebelum dari peristiwa Israk dan Mikraj serta penghijrahan Baginda Rasulullah SAW ke kota Madinah.
Namun solat ketika itu hanya dikerjakan dua rakaat pada awal pagi dan dua rakaat pada waktu senja. Adapun setelah berlakunya Israk dan Mikraj umat Islam diwajibkan untuk mengerja lima waktu solat fardu.
Huraian
Kewajipan untuk mengerjakan lima waktu solat fardu ke atas umat Islam setelah berlakunya peristiwa Israk dan Mikraj. Pensyariatan ini telah dirakamkan di dalam riwayat yang panjang serta masyhur berkenaan peristiwa agung ini yang mana pada akhirnya diwajibkan ke atas umat Islam sebanyak lima waktu sebagai mana dalam sabdanya:
Maksudnya: “Allah SWT berfirman: Lima waktu dan ia sebenarnya menyamai 50 waktu solat. keputusan ini tidak berubah di sisi-Ku.”
Riwayat Bukhari (349)
Berdasarkan riwayat di atas, dapat difahami bahawa solat fardu yang wajib didirikan oleh umat Islam ialah sebanyak lima waktu. Imam Badr al-Din al-‘Aini turut menjelaskan bahawa Allah SWT memerintahkan untuk mengerjakan solat fardu sebanyak 50 waktu namun atas sifat rahmat-Nya umat Islam diwajibkan untuk mengerja sebanyak lima waktu.[1]
Namun begitu, ini bukan bermaksud tiada perintah dan kewajipan solat sebelum daripada peristiwa berkenaan kerana pensyariatan solat bermula semenjak nabi SAW menjalankan dakwahnya di kota Makkah lagi.
Bahkan terdapat firman Allah SWT yang menyatakan beberapa keadaan berkenaan solat yang berbunyi:
Maksudnya: “Oleh itu bersabarlah (wahai Muhammad) akan apa yang dikatakan oleh mereka (yang menentangmu itu), dan bertasbihlah sambil memuji Tuhanmu (terutama) sebelum terbit matahari dan sebelum matahari terbenam.”
Surah Qaf (39)
Ibn Kathir mentafsirkan maksud ayat “bertasbihlah sambil memuji tuhanmu terutama sebelum terbit matahari dan sebelum matahari terbenam” ialah merujuk kepada kefarduan solat sebelum peristiwa Israk Mikraj ialah dua kali iaitu sebelum matahari terbit dan sebelum matahari terbenam dan ia diwajibkan ke atas nabi dan umatnya ketika itu.[2]
Solat hanya dua kali sehari
Selain itu, terdapat juga riwayat lain yang menyatakan bahawa Nabi SAW mengerjakan solat semenjak Baginda Rasulullah SAW menerima wahyu yang pertama lagi. Perkara ini sepertimana yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad di dalam musnadnya:
Maksudnya: “Sesungguhnya Jibril AS datang kepada Rasul ketika menyampaikan wahyu pertama dan mengajarkan Rasul SAW wuduk dan solat.”
Riwayat Ahmad (17480)
Namun begitu, bilangan dan rakaat solat sebelum berlakunya peristiwa Israk Mikraj adalah berbeza iaitu Nabi SAW mengerjakan solat sebanyak dua rakaat pada awal pagi dan di akhir siang hari.[3]
Begitu juga yang dikatakan oleh al-Harabi yang mana ibadat solat sebelum peristiwa Israk ialah solat sebelum terbit dan terbenam matahari.[4] Oleh yang demikian, jelas serta dapat difahami bahawa peristiwa Israk dan Mikraj merupakan permulaan kewajipan solat fardu lima waktu, manakala sebelum dari peristiwa berkenaan ibadat solat dikerjakan sebanyak dua waktu iaitu pada awal pagi dan pada waktu senja.
Kesimpulan
i.Kewajipan solat bermula semenjak Baginda Rasulullah SAW menerima wahyu pertama lagi iaitu sebelum dari peristiwa Israk dan Mikraj serta sebelum Baginda Rasulullah SAW berhijrah ke kota Madinah.
ii.Namun ibadat solat ketika itu hanya dikerjakan dua rakaat pada awal pagi dan dua rakaat pada waktu senja. Adapun setelah berlakunya Israk dan Mikraj, umat Islam diwajibkan untuk mengerjakan lima waktu solat fardu.
Tak jadi puasa nazar sebab datang haid, adakah wajib qada? Ada di antara kita memasang niat untuk berpuasa nazar apabila doa dan permintaan mereka dimakbulkan Allah.
Sesetengah orang mungkin bernazar secara umum dan ada pula bernazar secara spesifik pada sekian hari dan tarikh. Jadi apabila dia bernazar untuk berpuasa tetapi datang haid adakah seseorang itu perlu mengqada puasanya?
Ikuti penjelasan panjang lebar Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan berkaitan isu ini.
Definisi nazar menurut fiqh adalah keterikatan atau kewajipan yang ditetapkan seorang muslim mukalaf yang rasyid (bijak melaksanakan) untuk melakukan ibadat yang mendekatkan diri dengan Allah SWT, selagi mana ibadat tersebut bukan fardu ain dan termasuk dalam kategori ibadat sunat atau fardu kifayah.
Sepotong hadis yang diriwayatkan oleh Aisyah RA bahawa Nabi SAW bersabda:
Maksudnya:
“Sesiapa yang bernazar bahawa dia akan mentaati Allah SWT, hendaklah dia taat kepada-Nya. Sesiapa yang bernazar bahawa dia akan melakukan maksiat kepada-Nya, janganlah dia menderhakai-Nya.- (Riwayat al-Bukhari)
Sebab Datang Haid
Merujuk kepada persoalan di atas, seorang wanita telah niat untuk berpuasa nazar pada hari yang ditentukan namun apabila tiba pada hari berkenaan dia telah didatangi haid.
Imam al-Nawawi menyatakan bahawa sekiranya seseorang telah bernazar untuk berpuasa, maka dia disunatkan bersegera untuk melakukan nazarnya.
Akan tetapi, perbuatan menyegerakan puasa tersebut tidaklah diwajibkan bahkan dia bebas untuk memilih mana-mana hari yang diinginkan kecuali ketika bulan Ramadan.
Jika seseorang itu telah bernazar untuk berpuasa pada hari-hari tertentu namun tidak dinyatakan secara tepat, maka dia boleh memilih untuk berpuasa pada mana-mana hari seperti yang dinazarkan.
Contohnya, sekiranya seseorang bernazar untuk berpuasa pada hari khamis namun tidak dinyatakan dengan terperinci sama ada pada hari khamis minggu ini atau minggu hadapan, maka dia boleh memilih untuk berpuasa pada mana-mana hari khamis yang diinginkan.
Malahan jika telah berlalu hari khamis pada minggu ini dan dia masih belum menunaikan nazarnya, tuntutan kewajipan puasa itu masih kekal dalam tanggungannya sehinggalah dia meninggal dunia.
Adakah Wajib Qada?
Berbeza pula keadaannya apabila puasa nazar itu telah ditentukan harinya secara tepat. Menurut jumhur ulama, tidak sah puasanya sebelum sampai pada hari yang dinazarkan seperti mana tidak sah solat sebelum masuk waktunya.
Begitu juga diharamkan jika dia sengaja melewatkan puasanya tanpa sebarang keuzuran syar’ie seperti musafir atau sakit. Puasanya setelah daripada waktu yang ditentukan adalah sah dan dianggap sebagai puasa qadha.
Kesimpulan
Wanita yang bernazar untuk melakukan puasa pada hari tertentu perlu merujuk kembali pada niatnya. Jika dia bernazar puasa pada hari tertentu tanpa memperincikan tarikhnya, maka dia bebas untuk memilih mana-mana hari seperti yang dinazarkan.
Manakala, jika wanita tersebut bernazar puasa dengan menyatakan secara tepat hari dan tarikhnya, maka dia wajib berpuasa pada hari berkenaan tanpa diawal atau dilewatkan.
Akan tetapi, sekiranya dia tidak mampu berpuasa disebabkan kedatangan haid justeru ia dimaafkan dan puasanya wajib diqada selepas ia suci daripada haid.
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...