Tiada siapa yang dapat menidakkan soal ajal dan maut. Sebagai hambanya kita hanya mampu menerima ketentuan daripada Allah dengan hati yang reda. Yang pergi tetap pergi manakala yang tinggal harus meneruskan kehidupan di dunia yang fana ini.
Apabila berlaku kematian sama ada suami atau isteri antara perkara yang sering menjadi persoalan ialah tentang pembahagian harta.
Ada beberapa perkara yang perlu diambil kira kerana bimbang termakan harta yang bukan sepatutnya menjadi hak.
Berikut dua situasi apabila berlaku kematian.
Ads
Tahukah anda bahawa hak suami terhadap harta yang ditinggalkan oleh isteri (harta pusaka) hanya tertakluk pada 2 jenis pembahagian mengikut aturan faraid ini sahaja:
1. Bahagian faraid 1/2
Dalam situasi ini, ia terjadi apabila pasangan ini tidak mempunyai anak sepanjang hidup bersama isteri. Apabila kematian isteri berlaku, bahagian hak suami terhadap harta isteri mengikut HUKUM FARAID adalah 1/2 bahagian.
2. Bahagian faraid 1/4
Situasi ini terjadi apabila pasangan ini mempunyai anak sepanjang kehidupan bersama isteri. Apabila kematian isteri berlaku, bahagian hak suami terhadap harta isteri mengikut HUKUM FARAID adalah 1/4 bahagian.
Ads
Ini berlainan pula dengan situasi:
Apabila situasi isteri yang kematian suami (jika suami beristeri 1), hak harta suami terhadap isteri mengikut hukum faraid (harta pusaka) terdapat 2 asas utama iaitu:
Ads
1. Bahagian faraid 1/4
Dalam situasi ini, ia terjadi apabila pasangan suami isteri ini tidak mempunyai anak. Apabila kematian suami berlaku, bahagian hak isteri terhadap harta suami mengikut HUKUM FARAID adalah 1/4 bahagian.
2. Bahagian faraid 1/8
Situasi ini terjadi apabila pasangan ini mempunyai anak sepanjang kehidupan bersama suami. Apabila kematian suami berlaku, bahagian hak isteri terhadap harta suami mengikut HUKUM FARAID adalah 1/8 bahagian.
Kesimpulannya selagi masih ada hayat, uruskanlah harta dengan sebaik mungkin demi masa depan mereka yang ditinggalkan.
Sumber: celikpusaka.blogspot.com
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Ramai malu untuk melontarkan perasaan ini apabila bertemu lelaki disukainya. Alasannya malu selain perigi mencari timba. Namun di saat kita terikut dengan adat orang lama, ketahuilah ketika Rasulullah masih hidup, ada wanita menawarkan dirinya untuk menjadi isteri kepada Rasulullah. Jadi tiada apa yang salahnya mengenai hal ini bukan!
Dari Tsabit al-Bunani bahawa Anas bin Malik pernah bercerita, Ada seorang wanita mengadap Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam lalu menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam. Dia mengatakan, “Ya Rasulullah, apakah kamu ingin menikahiku?”
Mendengar hal itu, puteri Anas bin Malik langsung bersuara, “Betapa gadis ini tidak tahu malu. Sungguh memalukan, sungguh memalukan.”
Anas membalas percakapan puterinya dengan memaklumkan, “Dia (wanita tersebut) lebih baik daripada kamu, dia ingin dinikahi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam.” (HR. Bukhari 5120).
Dalam hal ini, ternyata tidak salah untuk gadis melamar lelaki disukainya. Namun harus di perhalusi segalanya.
Pertamanya, tawarkan diri pada hal yang berkaitan sahaja
Seperti yang diceritakan Anas bin Malik radhiyallahu ‘anhu pada hadis di atas. Demikian pula disebutkan dalam riwayat lain dari Sahl bin Sa’d radhiyallahu ‘anhu, ada seorang wanita mengadap Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam dan menawarkan dirinya,“Ya Rasulullah, saya datang untuk menawarkan diri saya agar tuan nikahi saya.”
Setelah Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam memperhatikannya, Baginda tidak ada keinginan untuk menikahinya. Hingga wanita ini duduk menunggu. Kemudian datang seorang sahabat,‘Ya Rasulullah, jika tuan tidak berkehendak untuk menikahinya, maka nikahkan aku dengannya.’ (HR. Bukhari 5030)
Dan dari lanjutan hadis itu, sahabat tadi diminta untuk mencari mahar di mana ia haya sebentuk cincin besi.
Hadis di atas menunjukkan bahwa boleh saja seorang wanita menawarkan diri untuk dinikahi lelaki yang dirinya harapkan untuk menjadi pendamping hari-hari depannya.
Dalam kitab Fathul Bari, wanita yang minta dinikahi Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam tidak haya satu. Al-Hafidz Ibnu Hajar al-Asqolani menyebutkan beberapa riwayat yang menceritakan para wanita lainnya, yang menawarkan dirinya untuk Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam, diantaranya Khaulah binti Hakim, Ummu Syuraik, Fatimah bin Syuraih, Laila binti Hatim, Zaenab binti Khuzaemah, dan Maemunah binti Al-Harits. (Fathul Majid, 8/525).
Kedua, melalui perantara orang lain yang amanah
Kalau malu untuk bercakap secara terus terang dengan lelaki disukai, carilah ahli keluarga seperti ayah, ibu atau teman-teman yang amanah. Ia seperti dilakukan oleh Umar bin Khatab radhiyallahu ‘anhu, ketika puterinya Hafshah selesai masa iddah selepas kematian suaminya di mana Umar menawarkan Hafshah ke Saidina Uthman dan kemudian ke Saidina Abu Bakar radhiyallahu ‘anhum.
Umar mengatakan, “Kemudian aku menemui Abu Bakar al-Shiddiq dan berkata, ‘Jika engkau mahu, aku akan nikahkan Hafshah binti ‘Umar denganmu.’ Akan tetapi Abu Bakar diam dan tidak berkomentar apa pun. Saat itu aku lebih kecewa terhadap Abu Bakar daripada kepada ‘Uthman….” (HR. Bukhari 5122 & Nasai 3272)
Hal yang sama, pernah berlaku kepada Khadijah radhiyallahu ‘anha di mana dirinya melamar Muhammad sebelum menjadi nabi melalui perantara temannya, Nafisah binti Maniyah. Kemudian disetujui semua pakcik-pakciknya. Ketika di majlis akad yang dihadiri Bani Hasyim dan pembesar Bani Mudhar, dan ia berlaku selepas dua bulan Baginda Nabi Muhammad pulang dari berdagang di Syam barangan milik Siti Khadijah (ar-Rahiq al-Makhtum, hlm. 51)
Dalam salah satu fatwanya, Lajnah Daimah ditanya mengenai hukum wanita yang menawarkan diri agar dinikahi lelaki yang soleh. Jawab Lajnah, jika dia seorang laki-laki yang soleh sebagaimana disebutkan maka disyari’atkan bagi wanita itu untuk menawarkan diri kepadanya atau yang semisalnya untuk dinikahi. Ini dibolehkan, sebagaimana yang telah dilakukan Khadijah radhiyallahu’anha.
Juga dilakukan oleh seorang wanita yang menawarkan dirinya (kepada Nabi shallallahu’alaihi wa sallam untuk dinikahi baginda), sebagaimana yang tersebut di surat Al-Ahzab.
Juga pernah dilakukan Umar bin Khattab radhiyallahu’anhu yang menawarkan puterinya Hafshah kepada Abu Bakar kemudian kepada Uthman bin ‘Affan radhiyallahu’anhum. (Fatawa al-Lajnah ad-Daimah, 18/48 no. 6400). Allahu a’lam. Sumber : Konsultasisyariah.com
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Bertuah sungguh Norman Hakim kerana memiliki anak seorang yang berjaya menghafaz Al-Quran. Satu perkara yang turut dipuji mengenai keluarga ini ialah meskipun Norman Hakim dan Abby Abadi telah pun berpisah namun hubungan mereka tetap baik demi anak-anak mereka.
Memang sejuk perut ibu yang mengandungkan Mohamed Danish Hakim. Menerusi gambar yang dikongsi melalui Instagram Abby dan juga Norman, mereka ternyata begitu gembira meraikan kejayaan Mohamed Danish Hakim yang berjaya menghafaz Al-Quran.
Pagi di Majlis Konvokesyen Huffaz ke 2 Peringkat Negeri Selangor (28/10/18) 19 safar 1440h ❤️
Mohamed Danish Hakim Al Hafiz & Sahabat2nya yg telah berjaya menghafal ALQURAN diraikan lagi hari ni. Peringkat Negeri Selangor pula. Alhamdullillah. Murah rezeki anak2 ni. 3kali dah diraikan termasuk kali ni. Syukur. Terima Kasih ALLAH utk segala nikmat & rezeki yg telah dikurnia.
Mama & Papa je wakil utk hari ni. Abah hantar je tadi, pastu gi betulkan kereta. Mummy tak dpt bersama juga sbb adik3 takde siapa yg jaga.
TERIMA KASIH ALLAH S.W.T..terima kasih Kerajaan Negeri Selangor melalui platform Persatuan Institusi Tahfiz Al-Quran Negeri Selangor #PITAS & Bank Muamalat diatas insentif kpd para Huffaz Negeri Selangor secara amnya dan kepada anak kami Al-Hafiz Mohamed @danishhakim_243 @danishhakimmmmm_ khususnya untuk pengiktirafan ini.
Semoga anak kami bersama dengan 950 sahabat Huffaz dari seluruh Negeri Selangor yg turut bersama dalam Majlis Konvokesyen Huffaz 2018 kali ke-2 ini akan terus meningkatkan perjuangan & integriti didalam membawa Al-Quran sebagai cara hidup untuk diri sendiri bersama keluarga & masyarakat tercinta.
Bersama kita membina syurga dirumah utk sama2 kembali membina rumah disyurga utk kehidupan yang kekal abadi selepas ini In shaa Allah Aamiin Ya Rabb❤️
Jika kita datang lewat ke masjid dan kita dapati saf telah penuh sehingga kita tidak boleh lagi masuk di mana-mana saf, apakah hukumnya kita solat seorang diri di belakang?
JAWAPAN :
Siapa yang datang lewat ke tempat solat berjemaah dan saf telah penuh maka hendaklah dia mencari ruang yang ada di celah-celah saf jika ada dan masuk ia ke dalam saf tersebut kemudian bertakbir untuk solat.
Jika tidak ada ruang lagi yang boleh dia masuk maka solatlah dia di belakang saf seorang diri dan tidaklah menjadi kesalahan.
Ada pun jika ada lagi tempat yang kosong di celah saf tetapi dia tidak masuk dan solat ia seorang di belakang saf maka hukumnya adalah makruh tetapi solatnya itu adalah sah.
Ertinya : “Sungguhnya beliau sampai kepada Nabi saw ketika Nabi saw sedang rukuk lalu beliau rukuk sebelum sampai ke dalam saf. Maka beliau telah menceritakan perkara tersebut kepada Nabi saw maka Nabi saw bersabda baginya : Semoga Allah menambahkan kamu gemar kepada taat dan jangan kamu ulangi.” Hadith Riwayat Bukhari.
Maksud hadith ini sahabat yang bernama Abi Bakrah r.a. lambat sampai ke masjid dan apabila dia masuk Nabi saw telah pun rukuk maka Abi Bakrah yang belum masuk ke dalam saf itu telah berhenti di belakang saf dan bertakbir. Kemudian setelah Nabi saw diberitahu tentang hal itu baginda telah berpesan supaya jangan mengulangi solat seorang diri di dalam saf.
Ini menjadi dalil bahawa solat sendirian di dalam saf itu makruh.
Dan keadaan Nabi saw tidak menyuruh Abi Bakrah mengulangi solat tersebut menjadi dalil bahawa solat sendirian di belakang saf itu sah.
Ulamak-ulamk mazhab Hanafi dan Syafie dan Hanbali mengharuskan orang yang seorang diri itu menarik seorang yang solat di saf hadapan supaya undur ia untuk bersamanya disaf belakang.
Berkata Mufti Mesir Syeikh Ali Jum’ah :
صلاة المنفرد خلف الصف إذا كانت لعذر -كأن لم يجد من يصف معه- صحيحةٌ ولا حرج عليه، فإذا انتفى العذر تكون صحيحة مع الكراهة. وعند الحنفية والصحيح عند الشافعية فإنه يستحب أن يجذب إليه شخصًا من الصف ليصطف معه، لكن مع مراعاة أن المجرور سيوافقه، وإلا فلا يجر أحدًا منعًا للفتنة. فضيلة الأستاذ الدكتور علي جمعة محمد : دار الإفتاء المصرية
Artinya : “Solat seorang diri di belakang saf dengan sebab ada uzur seperti tidak mendapati orang lain untuk membuat saf dengannya adalah sah dan tiada ada salah atasnya. Maka apabila ternafi oleh uzur nescaya solatnya tetap sah tetapi makruh.
Dan pendapat di sisi mazhab Hanafi dan yang sahih di sisi mazhab Syafie sungguhnya dia disunatkan menarik kepadanya seorang dari saf hadapan supaya bersaf dengannya. Akan tetapi dengan memelihara bahawa orang yang ditarik itu akan undur ke tempatnya. Maka jika tidak nescaya janganlah menarik ia akan seseorang kerana mengelakkan fitnah.”(Majlis Fatwa Negeri Mesir)
Cara buat rayuan haji! Baru-baru ini Tabung Haji telahpun mengeluarkan surat haji kepada mereka yang terpilih untuk mengerjakan haji pada tahun 2025. Begitu pun...