Ramadhan ini jika rajin membelek media sosial, kita akan terlihat banyak juadah-juadah enak dikongsikan. Malah ada mencecah jutaan tontonan dan masing-masing menyatakan keinginan untuk memasak juadah yang sama di kemudian hari. Bukan saja selebriti tapi ramai mak-mak yang akan berkongsi apa juadah berbuka mereka di media sosial untuk diperlihat oleh kawan-kawan di muka buku, Instagram dan sebagainya.
Bagi yang mampu dari sudut rezekinya, mereka akan mencari bahan dikongsikan dan kemudian memasaknya untuk juadah seisi keluarga. Tapi bagaimana dengan mereka yang diuji kesulitan rezeki namun sudah terliur melihat masakan-masakan enak di media sosial ini? Adakah kita berdosa kerana mungkin mengecewakan hatinya kerana tak mampu buat seperti dikongsikan atau apakah hukumnya yang harus kita tahu. Dipetik dari jawapan Mufti Wilayah Persekutuan, inilah hukum tularkan makanan sedap-sedap di media sosial.
Jawapan:
Alhamdulillah segala puji kami ucapkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami panjatkan ke atas Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan sahabat baginda, serta golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.
Secara asasnya, makanan merupakan di antara rezeki dan juga nikmat yang telah Allah kurniakan kepada hamba-hamba-Nya. Ini jelas berdasarkan firman Allah S.W.T berikut:
Maksudnya: Wahai orang-orang beriman makanlah kamu semua daripada benda-benda baik yang telah kami rezekikan kepada kamu dan bersyukurlah kalian kepada Allah sekiranya kalian benar-benar mengabdikan diri kepada-Nya. Surah Al-Baqarah (172)
Menurut ayat di atas, makanan-makanan yang baik dari sudut kehalalan dan kebersihan yang terdapat di atas muka bumi ini adalah merupakan rezeki yang dikurniakan oleh Allah S.W.T. Implikasi dari kurniaan dan nikmat tersebut, manusia khususnya orang-orang yang beriman dituntut untuk mensyukuri nikmat yang diperolehnya dalam kehidupan seharian.
Berkata Imam Al-Thabari Rahimahullah ketika mana menafsirkan ayat ini: Dan hendaklah kalian memuji Allah terhadap segala nikmat yang telah Allah rezekikan dan perelokkan kepada kamu. Rujuk Tafsir Al-Thabari, Ibn Jarir (3/317).
Di antara tanda mensyukuri nikmat dan rezeki yang telah Allah berikan adalah dengan mengucapkan hamdalah iaitu dengan lafaz Alhamdulillah. Sa’d bin Muaz bin Anas Al-Juhani meriwayatkan daripada bapanya bahawa Nabi S.A.W bersabda:
Maksudnya: Sesiapa yang memakan makanan, kemudian dia mengucapkan: Segala puji bagi Allah yang telah memberikan aku makan makanan ini dan merezekikan ia kepadaku tanpa sebarang daya dan kekuatan dariku, maka akan diampunkan dosa-dosa kecilnya yang terdahulu. Riwayat Ibn Majah (3285)
Ads
Demikian juga berdasarkan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Abu Hamzah Anas Bin Malik R.anh bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Tidaklah Allah kurniakan nikmat ke atas seorang hamba dengan satu nikmat lalu dia berkata: Alhamdulillah (segala puji bagi Allah) melainkan pujian yang diberikannya itu lebih baik daripada apa yang dia terima. Riwayat Ibn Majah (3805)
Maka zahir daripada hadis di atas, menjadi tuntutan ke atas setiap yang mendapat rezeki dan kurniaan daripada Allah berupa makanan, minuman, kesihatan, wang ringgit, pakaian, dan seumpamanya untuk mengucapkan Alhamdulillah yang bermaksud segala puji bagi Allah sebagai tanda syukur yang diungkapkan oleh lidah.
Kita juga dituntut untuk membaca doa yang diajarkan di dalam Sunnah berdasarkan sebuah riwayat daripada Saidina Abdullah Bin Mas’ud R.anh bahawa Rasulullah bersabda:
Maksudnya: Dan jadikanlah kami golongan yang bersyukur terhadap nikmat-Mu, memuji-Mu dengan nikmat tersebut, menerimanya serta sempurnakanlah nikmat-nikmat tersebut ke atas kami. Riwayat Abu Daud (969)
Ads
Selain itu, menceritakan nikmat-nikmat yang telah Allah rezekikan kepada kita juga adalah salah satu bentuk menzahirkan kesyukuran. Ini berdasarkan firman Allah S.W.T:
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ
Maksudnya: Dan nikmat Tuhan kamu, maka ceritakanlah. Surah Al-Dhuha (11)
Di antara tafsir kepada menceritakan nikmat adalah sebagaimana yang disebutkan oleh Imam Al-Hasan Rahimahullah: Apabila kamu memperoleh kebaikan atau kamu melakukan suatu perbuatan yang baik maka ceritakanlah kepada saudara-saudaramu yang kamu percayai.
Imam Abu Bakr Ibn Al-Arabi Al-Malik Rahimahullah berkata: Perbuatan menceritakan amalan soleh yang dilakukan hendaklah dilakukan dengan keikhlasan niat di hadapan orang yang terpercaya. Ini kerana, ia boleh jadi membawa kepada riyak, serta menimbulkan buruk sangka kepada pendengarnya. Rujuk Ahkam Al-Quran, Ibn Al-Arabi (4/356).
Hakikatnya, kenyataan Imam Ibn Al-Arabi tersebut bertepatan dengan sebuah hadis daripada Abu Hurairah R.anh bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Bantulah ke atas kejayaan tertunainya hajat keperluan dengan menyembunyikannya. Sesungguhnya setiap yang memiliki nikmat itu ada orang yang hasad kepadanya. Riwayat Al-Thabrani dalam Al-Mu’jam Al-Saghir (Hlm. 246)
Begitu juga terdapat tuntutan untuk menzahirkan kesyukuran dengan cara menceritakan nikmat yang diperolehi. Sebuah riwayat daripada Al-Nu’man Bin Basyir R.anh bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
التَّحَدُّثُ بِالنِّعَمِ شُكْرٌ
Maksudnya: Menceritakan nikmat-nikmat itu adalah suatu kesyukuran. Riwayat Ibn Abi Al-Dunia (No. 64)
Justeru, hadis di atas jelas menunjukkan bahawa kita diperintahkan untuk menzahirkan kesyukuran di atas segala nikmat yang kita perolehi. Dan di antara tanda tersebut adalah dengan menceritakan nikmat-nikmat tersebut. Hadis ini juga dikuatkan lagi dengan sebuah riwayat lain bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:
Maksudnya: Sesungguhnya Allah itu Maha Indah dan Dia cintakan kecantikan. Dan Allah suka untuk melihat kesan-kesan nikmat-Nya ke atas hamba-Nya. Riwayat Ibn Asakir (17/200)
Maka jelaslah kepada kita, menzahirkan nikmat-nikmat Allah sama ada melalui cara menceritakannya kepada orang lain, atau memakai pakaian yang baharu lagi cantik, memakan makanan yang halal lagi bersih, dan seumpamanya adalah suatu yang dituntut.
Kesimpulan Berdasarkan kepada nas dan juga hujah-hujah di atas, kami berpandangan bahawa perbuatan menularkan gambar makanan yang sedap kepada orang lain pada asalnya adalah harus hukumnya. Walaupun begitu, hendaklah seseorang itu memuhasabah dirinya berkenaan niat melakukan perbuatan tersebut.
Sekiranya perbuatan itu bertujuan untuk bermegah-megahan, berbangga diri, dan juga riyak, maka sepatutnya ia dielakkan. Demikian juga sekiranya perbuatan menularkan makanan mewah dapat menyebabkan timbulnya perasaan hasad terhadap orang yang melihatnya, serta menimbulkan rasa dukacita kepada golongan yang tidak berkemampuan merasainya, maka kami nasihatkan supaya ianya dielakkan. Semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang jelas kepada kita semua dalam beragama. Ameen.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Dalam menjalin hubungan suami isteri, ada hak-hak yang telah digariskan menurut hukum syarak. Ia termasuklah hak seorang suami ke atas isteri, hak seorang isteri ke atas suami dan juga hak bersama.
Apa yang kita perlu fahami tentang seorang isteri dan juga hak seorang suami? Dalam soal jawab agama oleh Ustaz Azhar Idrus, ketika ditanya apakah hak seorang suami ke atas isteri, beliau menggariskan lima hak seorang suami ke atas isteri yang wajib isteri taati. Inilah lima hak suami ke atas isteri.
Bolehkah ustaz sebutkan, apakah yang wajib dilakukan oleh isteri terhadap suaminya supaya dinamakan isteri itu isteri yang taat kepada suami.
Jawapan :
Saya rasa memadai untuk permintaan pihak tuan ini saya sertakan tulisan Syeikh Abu Bakar Al-Jaziri :
إن للزوج حقوقا على زوجته كما للزوجة حقوقا على زوجها لقول الله تعالى: وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِي عَلَيْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ . وتقدم بيان حقوق الزوجة وهذا بيان حقوق الزوج وهي الطاعة في المعروف أما في معصية الله ورسوله فلا طاعة له عليها إذ لا طاعة لمخلوق في معصية الخالق "قاعدة عامة حفظ ماله وصون عرضه، أن لا تخرج من بيته إلا بإذنه، وذلك لقول الله تعالى: حَافِظَاتٌ لِلْغَيْبِ بِمَا حَفِظَ اللَّهُ. وقول الرسول صلى الله عليه وسلم: خير النساء إذا نظرت إليها أسرتك، وإذا أمرتها أطاعتك، وإذا غبت عنها حفظتك في نفسها ومالك السفر معه إذا شاء ذلك تسليم نفسها متى طلبه للاستمتاع بها، لقول الرسول صلى الله عليه وسلم: إذا دعا الرجل امرأته إلى فراشه فأبت أن تجيء فبات غضبان عليها لعنتها الملائكة حتى تصبح" استئذانه في الصوم إذا كان حاضراً غير مسافر، لقول الرسول صلى الله عليه وسلم: لا يحل لامرأة أن تصوم وزوجها شاهد أي حاضر إلا بإذنه
Ertinya : “Bahawasanya bagi suami itu beberapa hak yang wajib atas isterinya sebagaimana bagi isteri itu beberapa hak yang wajib atas suaminya kerana firman Allah Taala : Dan para isteri itu mempunyai hak yang seimbang dengan kewajibannya menurut cara yang ma'ruf – Al-Baqarah ayat 228. Dan telah lalu kenyataan hak-hak isteri dan inilah pula keterangan hak-hak suami dan iaitu :
Pertama :- Taat isteri pada perkara yang baik. Ada pun pada perkara maksiat kepada Allah dan Rasul-Nya maka tidak ada taat bagi suami atas isteri kerana tidak harus yakni haram taat bagi makhluk pada perkara yang derhakakan Allah sebagai qaedah yang am.
Kedua :- Memelihara isteri akan harta suami dan menjaga maruahnya yaitu bahawa tidak isteri keluar dari rumahnya melainkan dengan izin suami. Yang demikian itu ialah kerana firman Allah Taala : Wanita-wanita yang memelihara diri ketika suaminya tiada bersama dengan barang yang memelihara oleh Allah – An-Nisa ayat 34.
Dan sabda Rasulullah saw : Sebaik-baik perempuan apabila kamu lihat kepadanya dia akan menyukakan kamu. Apabila kamu menyuruhnya dia akan taat kepadamu. Apabila kamu keluar daripadanya dia akan memelihara kamu pada dirinya dan hartamu – Hadith Abu Daud dan Nasaie dan Al-Hakim.
Ketiga :- Keluar berjalan bersama suami apabila suami menghendakinya yakni mengajaknya kepada berjalan dengannya.
Keempat :- Menyerahkan isteri akan dirinya bila sahaja suami memintanya kerana berseronok dengannya kerana sabda Nabi saw : Apabila seorang suami memanggil isterinya ke tempat tidurnya lalu isteri itu tidak mahu datang kemudian tidur suami itu dalam keadaan marah atas isterinya nescaya melaknatnya olih malaikat sehingga waktu subuh – Hadith Bukhari dan Muslim.
Kelima :- Meminta izin akan suami untuk puasa sunat jika suami ada disisi tidak bermusafir kerana sabda Nabi saw : Tidak halal bagi isteri berpuasa sunat sedangkan suaminya ada disisi kecuali dengan izinnya – Hadith Bukhari dan Muslim.” (Kitab An-Nikah Wa At-Talaq) wallahua’lam . Sumber gambar : Wawa & Aeril Zafril
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Wanita dan kecantikan berpisah tiada. Sanggup berhabis wang untuk cantik. Iklan rawatan dan urutan badan, dan pelangsingan di spa memang sangat mengujakan Muslimah.
Kebanyakan jenama hebat spa-spa dikendalikan oleh ramai pekerja wanita bukan Islam. Bukan tak boleh bagi para Muslimah untuk dapatkan perkhidmatan urutan di sini tetapi kita harus utamakan hukum syarak.
Apakah hukum syarak yang digariskan untuk hal ini? Kita baca penjelasan ustaz Azhar Idrus terhadap pertanyaan yang rata-rata memang kaum wanita nak tahu, sebab ramai yang dah ke spa bukan Islam ini.
Adakah harus perempuan muslimah pergi ke pusat spa rawatan badan dan kecantikan di mana di pusat tersebut pekerjanya terdiri dari perempuan bukan Islam membuat mandian dan body massage iaitu urutan pada tubuh perempuan muslimah tersebut?
“Allah tidak menghalang kamu sekalian dari berbuat baik akan orang orang-orang kafir yang tidak memerangi kamu pada agama dan tidak mengeluarkan kamu sekalian dari tanah air kamu dan berlaku adil kepada mereka. Sungguhnya Allah kasih kepada orang-orang yang berbuat keadilan.” (Mumtahanah : 8)
Di dalam ayat ini Allah memberi izin bermuamalat dengan orang-orang kafir tetapi ada di sisi syarak batas-batasnya yang tidak boleh sama sekali orang Islam melanggar batas tersebut.
Di antara batas syarak yang wajib dijaga ialah perempuan muslimah tidak harus membuka auratnya di hadapan perempuan bukan Islam.
“Tidak halal bagi perempuan yang beriman bahawa membuka ia akan suatu daripada tubuhnya di hadapan perempuan kafir melainkan bahawa adalah perempuan kafir itu ialah hambanya. Yang demikian itu ialah kerana firman Allah dalam surah An-Nur ayat ke 31 artinya atau di hadapan hamba perempuan mereka.”
“Khalifah Umar r.a. telah menulis kepada Abi Ubaidah bin Al-Jarrah bahawasanya telah sampai berita kepada aku sungguhnya perempuan kafir zhimmi telah masuk ke tempat mandi awam yang ada perempuan muslimah maka hendaklah menegah yang demikian itu dari berlaku kerana sesungguhnya tiada boleh perempuan kafir melihat tubuh badan perempuan muslimah.”
Berkata Ibnu Abbas r.a. :
لايحلللمسلمةأنتراهايهوديةأونصرانيةلئلاتصفهالزوجها
“Tiada halal bagi perempuan muslimah bahawa dilihat akan tubuhnya oleh perempuan yahudi dan nasrani supaya tidak dapat dia ceritakan sifat tubuhnya bagi suaminya.”
“Mana-mana perempuan yang masuk ia ke tempat mandi awam tanpa uzur bertujuan memutihkan wajahnya maka Allah akan menghitamkan wajahnya pada hari putih segala wajah di hari kiamat.”
Harus Ketika Darurah
Akan tetapi pada ketika darurah seperti berubat dengan pengamal perubatan perempuan bukan Islam yang memerlukan dibuka auratnya pada ketika tiada pengamal perubatan perempuan Muslimah atau lelaki Muslim nescaya diharuskan yang demikian itu.
Dan darurah itu hanya berlaku kerana menyelamatkan nyawa atau menyelamatkan anggota badan. Ada pun kerana menambah kecantikkan atau merawat sakit yang tidak merbahaya nescaya tidak dibolehkan. Carilah spa rawatan milik Muslim.
Kesimpulannya apabila diketahui tidak harus perempuan muslimah membuka auratnya di hadapan perempuan bukan Islam untuk diurut badannya itu hendaklah pergi ia ke tempat yang dikendalikan oleh perempuan muslimah yang banyak kedapatan sekarang ini.
Muamalah dengan orang bukan Islam adalah dibolehkan tetapi bukan sebebas-bebasnya yakni hendaklah mematuhi peraturan syarak yang telah ditetapkan.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Pelihara anjing sebagai “teman” bermanja hukumnya haram, melainkan atas keperluan tertentu yang dibenarkan seperti untuk berburu atau menjaga keselamatan.
Zaman sekarang menjadi trend anak remaja yang menyentuh atau membelai anjing sesuka hati kerana beranggapan sama-sama kering tidak mendatangkan masalah.
Padahal menyentuh anjing tanpa tujuan tertentu adalah tidak dibenarkan. Ikuti penjelasan Pejabat Mufti Negeri Pulau Pinang berkaitan isu ini.
Pejabat Mufti Negeri Pulau Pinang memutuskan bahawa hukum memelihara anjing di rumah oleh orang Islam sebagai haiwan peliharaan (pet) adalah haram melainkan untuk tujuan muktabar yang termasuk dalam keperluan dan kemaslahatan.
Antaranya adalah untuk tujuan:
1. Perburuan yakni anjing yang digunakan bukanlah anjing “comel” dijadikan “teman” untuk bermanja, tetapi anjing yang garang atau tahan lasak dan sesuai dijadikan untuk berburu.
Walau bagaimanapun, Islam hanya membenarkan perburuan adalah untuk mendapatkan makanan, bukan memburu kerana sukan, suka-suka dan berseronok-seronok kerana Islam tidak membenarkan haiwan dibunuh atau diseksa atau diusir dari tempat yang lazim mereka tinggal, hanya untuk suka-suka.
Bermanja Hukumnya Haram
2. Anjing pemandu jalan
Anjing yang dipelihara dengan tujuan untuk dijadikan anjing pemandu jalan seperti untuk orang buta sekiranya amat memerlukan dan tiada orang lain yang dapat membantu.
3. Keselamatan
Anjing dibela untuk tujuan keselamatan pihak berkuasa seperti polis dan kastam serta juga untuk mengawal keselamatan di sekitar rumah.
4. Membantu penternakan haiwan.
Seterusnya, perbuatan memegang anjing secara sengaja, tanpa sebarang sebab yang dibenarkan dalam Islam akan menimbulkan keresahan di kalangan umat Islam kerana ianya bercanggah dengan pegangan mazhab dan uruf di Malaysia.
Melainkan Atas Keperluan
Menurut mazhab syafie, umat Islam adalah dilarang menyentuh anjing secara sengaja kerana menajiskan diri tanpa tujuan yang munasabah adalah haram di sisi Islam.
Walaupun Islam meletakkan kaedah sertu apabila terkena najis yang dikategorikan sebagai mughallazah namun kaedah tersebut bukanlah alasan untuk membolehkan seseorang itu memegang najis mughallazah secara sengaja.
Tindakan tersebut samalah seperti orang yang sengaja melakukan dosa dengan alasan akan bertaubat kemudiannya.
Tertentu Yang Dibenarkan
Perbuatan mana-mana orang Islam yang memelihara anjing sebagai haiwan peliharaan (pet) akan disalah tafsir dan dilihat seolah-olah cuba mencipta budaya baru yang boleh membawa kepada perbuatan menghina agama Islam.
Oleh yang demikian, mereka perlu segera meninggalkan perbuatan tersebut dan kembali bertaubat kepada Allah.
Justeru, umat Islam dinasihatkan agar tidak menjadikan anjing sebagai haiwan peliharaan. Ini kerana Islam mewajibkan umatnya untuk memelihara kesucian diri, pakaian dan tempat tinggal agar ia tidak menjejaskan amal ibadah seharian.
Anak yang selalu beri duit dimanja dan disayangi, tapi anak yang jarang hulur duit kerana hidup susah dilayan kasar dan dimarah-marah. Bukan hanya dalam...