Pengaruh sahabat dalam hidup kita memang sangat besar. Siapa mereka sedikit sebanyak akan mempengaruhi tindak tanduk kita juga. Lumrah, kita cenderung mendapatkan pandangan daripada sahabat tentang pelbagai hal.
Oleh itu, kita perlu menapis dengan siapa kita berkawan. Ada sahabat yang benar-benar ikhlas dan ada memiliki ciri-ciri sahabat munafik.
Abu Hurairah ra bahawa Rasulullah ﷺ bersabda:
“Tanda-tanda orang munafik ada tiga, iaitu apabila dia berbicara dia dusta, apabila dia berjanji tidak ditepati dan apabila diberi amanah dia khianati.”
(Riwayat al-Bukhari dan Muslim)
Sebenarnya di dalam, al-Quran, banyak lagi ciri orang munafik dinyatakan. Ayuh kita lihat andai ada sahabat kita punyai ciri ini.
Sahabat seperti ini tidak akan pernah mengaku telah melakukan kerosakan atau membawa masalah kepada orang lain. Malah mempercayai apa yang dilakukan adalah betul.
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Janganlah kamu membuat bencana dan kerosakan di muka bumi”, mereka menjawab:” Sesungguhnya kami orang-orang yang hanya membuat kebaikan”. Surah Al-Baqarah: 11
Sahabat Yang Menuduh Orang Beriman Sebagai Bodoh
Bagi orang seperti ini, dia hanya berasa dia sahaja yang pandai, manakala yang lain adalah tidak bijak. Malang sekali mempunyai sahabat seperti ini kerana dia tidak akan pernah mengaku silap.
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ آمِنُوا كَمَا آمَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا آمَنَ السُّفَهَاءُ ۗ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَٰكِنْ لَا يَعْلَمُونَ Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang itu telah beriman”.
Ads
Mereka menjawab: “Patutkah kami ini beriman sebagaimana berimannya orang-orang bodoh itu?” Ketahuilah! Sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh, tetapi mereka tidak mengetahui (hakikat yang sebenarnya). Surah Al-Baqarah: 13
3. Keras kepala dan merasa mulia berbuat dosa
Jika anda masih bersahabat dengan orang keras kepala,cari lah jalan keluar untuk meninggalkannya. Sahabat seperti ini susah untuk dibawa berbincang. Ada waktunya dia tidak berasa bersalah walaupun telah melakukan sesuatu bertentangan dengan ajaran agama. Malah berbangga pula.
Dan apabila dikatakan kepadanya: “Bertaqwalah engkau kepada Allah” timbulah kesombongannya dengan (meneruskan) dosa (yang dilakukannya itu).
Oleh itu padanlah ia (menerima balasan azab) neraka jahannam dan demi sesungguhnya, (neraka jahannam itu) adalah seburuk-buruk tempat tinggal. Surah Al-Baqarah: 206
Lebih selesa berkawan dengan orang-orang kafir
Apabila kita berkawan dengan orang kafir, tidak hairan jika sikap kita juga terikut-ikut dengan mereka yang mana akan menjauhkan lagi kita ke jalan Allah.
Ads
الَّذِينَ يَتَّخِذُونَ الْكَافِرِينَ أَوْلِيَاءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ ۚ أَيَبْتَغُونَ عِنْدَهُمُ الْعِزَّةَ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ جَمِيعًا (Iaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman rapat dengan meninggalkan orang-orang yang beriman.
Tidaklah patut mereka (orang-orang munafik) mencari kekuatan dan kemuliaan di sisi orang-orang kafir itu, kerana sesungguhnya kekuatan dan kemuliaan itu semuanya ialah milik Allah, (diberikannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya). Surah An-Nisa:139
Merujuk kepada taghut dan syaitan
Nauzubillah. Tinggalkan lah segera sahabat seperti ini. Tiada kebaikan yang kita dapat daripadanya.
Dan apabila dikatakan kepada mereka: “Marilah berhakim kepada hukum Al-Quran yang telah diturunkan oleh Allah dan kepada hukum Rasulullah,” Nescaya engkau melihat orang-orang munafik itu berpaling serta menghalang (manusia) dengan bersungguh-sungguh daripada menghampirimu. Surah An-Nisa’: 61
Sahabat Yang Suka Membuat Onar
Daripada kita ‘simpan’ sahabat yang suka mengeruhkan hubungan sesama sahabat muslim kita yang lain, elok dipulaukan atau ditinggalkan terus.
“Kalaulah mereka keluar bersama kamu, tidaklah mereka menambahkan kamu melainkan kerosakan, dan tentulah mereka segera menjalankan hasutan di antara kamu, (dengan tujuan) hendak menimbulkan fitnah (kekacauan) dalam kalangan kamu; sedang di antara kamu ada orang yang suka mendengar hasutan mereka. Dan (ingatlah) Allah Maha Mengetahui akan orang-orang yang zalim” Surah At-Taubah: 47
Sahabat Yang Tidak Mahu Kita Menjadi Baik
Ads
Sahabat seperti ini ibarat syaitan bertopengkan manusia. Tidak suka dan benci jika kita menjadi manusia baik dan takut dengan perintah Allah.
“Orang-orang munafik lelaki dan perempuan, setengahnya adalah sama dengan setengahnya yang lain; mereka masing-masing menyuruh dengan perbuatan yang jahat, dan melarang dari perbuatan yang baik, dan mereka pula menggenggam tangannya (bakhil kedekut).
Mereka telah melupakan (tidak menghiraukan perintah) Allah dan Allah juga melupakan (tidak menghiraukan) mereka. Sesungguhnya orang-orang munafik itu, merekalah orang-orang yang fasik” Surah At-Taubah: 67
Suka Mengkhianat dan mungkir janji
Sahabat seperti ini memang akan menyebabkan hati kita sakit dan membangkitkan kemarahan. Apabila berjanji sering dimungkiri yang mana sikap buruk ini akan menyusahkan banyak pihak apatah lagi suka mengkhianati kita.
فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِي قُلُوبِهِمْ إِلَىٰ يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللَّهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ Akibatnya Allah menimbulkan perasaan munafik dalam hati mereka (berkekalan) hingga ke masa mereka menemui Allah, kerana mereka telah memungkiri apa yang mereka janjikan kepada Allah dan juga kerana mereka sentiasa berdusta. Surah At-Taubah:77
Mengajak meninggalkan jihad
Manusia seperti ini mampu menggagalkan usaha baik untuk berjihad ke jalan Allah. Dalam dunia moden hari ini berjihad bukan bermaksud pergi ke medan peperangan sebenar. Jihad yang dimaksudkan ialah gerakan bersama untuk kesejahteraan ramai. Atau dalam konteks di tempat kerja, ia merujuk kepada usaha bersama memajukan syarikat.
Orang-orang (munafik) yang ditinggalkan (tidak turut berperang) itu, bersukacita disebabkan mereka tinggal di belakang Rasulullah (di Madinah); dan mereka (sememangnya) tidak suka berjihad dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah (dengan sebab kufurnya), dan mereka pula (menghasut dengan) berkata:
“Janganlah kamu keluar beramai-ramai (untuk berperang) pada musim panas ini”. Katakanlah (wahai Muhammad): “Api neraka Jahanam lebih panas membakar”, kalaulah mereka itu orang-orang yang memahami. Surah At-Taubah: 81
Kashoorga: Ringkasnya, sahabat munafik ini ramai di sekeliling kita. Mereka ini merupakan barah dalam perhubungan dan akan merebak pantas. Oleh itu berwaspadalah selalu, jangan kita terikut sama sikap dan akhlak mereka.
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Mencari yang halal itu fardu kifayah. Malah kempen Buy Muslim First (BMF) yang pernah mendapat sambutan hangat suatu ketika dahulu menggalakkan umat Islam membeli dari peniaga Islam membuatkan ramai beralih kepada kempen ini. Ironinya orang islam mudah tertarik dengan penggunaan nama Melayu. Ini termasuklah ketika pau Ahmad yang mendapat sambutan tetapi akhirnya selepas didedahkan, pemiliknya adalah bukan dari orang Islam sendiri.
Bagi yang gemar minum susu Farm Fresh tentu masih ingat tentang Azmi Zainal kerana wajahnya saban minggu boleh dilihat di kaca tv kerana menaja rancangan Gegar Vaganza. Namun pendedahan dari Co-Founder SCRUT, Aliff Ahmad di fbnya mengenai Farm Fresh milik siapa, pasti membuatkan kita menemui satu jawapan.
Baca perkongsiannya:-
Dah banyak kali orang request aku SCRUT company Farmfresh ni. Aku malas nak buat dan perasan sibuk. Semalam sahaja aku rasa nak SCRUT sebab aku kan #MindaSkeptikal bila orang share dekat aku Farmfresh beli IXL di Australia. Since maybe aku ni Bogan yang dah tinggal di Australia hampir 10 tahun. Aku rasa curious sikit. Jadi aku check lah. Dalam pengetahuan aku IXL ni brand sendu dah kat Australia, walaupun dia legend. Tak popular pun. Tak seperti Beerenberg. Ibarat roti Hi5 di Malaysia. Anyway, lepas tu aku bacalah news-news di Australia pasal pengambilan tersebut, tak keluar pula nama Brader Azmi Zainal, yang keluar nama Loi Tuan Ee dan Pretty Adam sebagai director dan shareholder. Takda pula nama Brader Azmi Zainal.
Jadi, aku mula SCRUT menggunakan Interepo (www.interepo.com) dengan mencari Farmfresh Milk Sdn. Bhd. Aku mendapati 2 orang pengarah yang mengawal syarikat tersebut ialah adik beradik Loi iaitu Loi Tuan Ee dan Loi Tuan Kin. Syarikat tersebut dimilik 100% oleh The Holstein Milk Sdn Bhd.
Farmfresh dimiliki 100% oleh The Holstein Milk manakala senarai pengarahnya ialah: 1. Loi Tuan Ee 2. Loi Tuan Kin 3. Azmi bin Zainal (Baru jumpa) 4. Amran Hafiz 5. Ganesh Kumar 6. Tan Chow Yin (VC Singapore) 7. Tan Mek Shwen The Holstein Milk dimilik oleh : 1. Rainforest Capital 46.7% 2. Agrifood Resource 30% (2/4/2020) 3. Farmchoice Food 23.3% 4. Loi Tuan Ee 1% 5. Loi Tuan Kin 1%
Perlu diketahui, pengarah adalah lantikan dari shareholder, Azmi Zainal bukan dalam senarai shareholder dalam The Holstein Milk Company. Manakala adik beradik Loi ialah shareholder dan director. Takpa, kita terus menggali.
Rainforest Capital dimiliki oleh: 1. Cahaya Bintang Ltd 65% (Singapore) 2. Loi Tuan Ee 17.6% 3. Loi Foon Kion 14% 4. Loo Tuan Kin 3.5%
Manakala senarai pengarahnya ialah: 1. Loi Tuan Ee 2. Loi Tuan Kin 3. Loi Foon Kion 4. Chung Hin Chew (bukan orang Malaysia) 5. Tan Chow Yin (Singapore)
Rainforest Capital adalah sebuah syarikat investment holding company. Tiada juga nama Brader Azmi Zainal dalam ni. Takpa, kita cari lagi.
Agrifood Resource adalah 100% milik Khazanah National. So, bukan disini juga. Kita cari lagi. Farmchoice Food pula dimiliki oleh : 1. Cahaya Bintang LTD 80% (Singapore) 2. Loi Tuan Ee 16.7% 3. Loi Tuan Kin 1.3% 4. Azmi Bin Zainal 1.3% (RM251k) 5. Pretty Adam 0.4%
Manakala senarai pengarah dalam Farmchoice pula ialah: 1. Loi Tuan Ee 2. Loi Tuan Kin 3. Tan Chow Yin (Singapore)
Dalam syarikat yang Brader Azmi Zainal menjadi shareholder, dia sendiri bukan pengarah. Dengan 1.3% (share value RM251,000) dilihat tidak significant dalam syarikat yang bernilai lebih RM100 juta. 1.3% daripada 23.3% rasanya kurang 1% pemilikan dalam Farmfresh dan The Holstein Milk Company.
Yang jelas disini, adik beradik Loi dan VC dari Singapore memegang tampuk majoriti. Khazanah pula baru sahaja masuk tahun lepas sebanyak 30%.
Jika ditanya aku, adakah Farmfresh milik Melayu, Muslim, dan Bumiputera. Mengikut definition aku, ia tidak. Kerana tidak mencapai majoriti pemilikan syarikat tersebut dan penguasaan (director control) tidak berada dalam tangan orang Melayu, Muslim, dan Bumiputera.
Korang boleh kaji balik. Aku tak minum susu Farmfresh, so aku tak kisah sangat. Aku minum Susu Devondale Malaysia yang aku langgan monthly dengan Ifmal (www.ifmal.com) melalui Langgan.my (www.langgan.my). Lepas ni korang nak SCRUT, terus ke Interepo tau. Buat sendiri kalau nak cepat, tunggu aku makan tahun lah.. SCRUT for the TRUTH! SCRUT before WE get SCREWED!
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Kala ini netizen mungkin sedang berbalah mengenai isu instafamous yang juga usahawan Hafiz Mahamad yang berkongsi kenangan menguruskan sahabat baiknya, Loh atau nama sebenar arwah Wan Mohd Abdullah Wan Mohd Noor. Walau Hafiz sudah memberi penjelasan bahawa dia tiada niat membuka aib sesiapa tapi isu ini terus mendapat perhatian ramai.
Dalam ramai mungkin mengecam tindakan Hafiz, sedar atau tidak kita mungkin pernah membuat naik gambar mangsa kemalangan jalan raya, ,mangsa bunuh dan sebagainya tanda sedar, ia adalah haram.
Dalam satu perkongsian dari pejabat Mufti Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, adalah jelas kenapa kita dilarang menyebarkan gambar jenazah sama sekali.
Assalamualaikum W.B.T. Sesetengah masyarakat kita yang gemar mengambil dan menyebarkan gambar mangsa kemalangan atau kes tertentu di media sosial, apakah hukum perbuatan ini dari perspektif agama?
Ringkasan Jawapan:
Perbuatan menyebarkan gambar mayat orang yang meninggal dunia adalah haram kerana ia boleh mendedahkan aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris. Apatah lagi sekiranya keadaan mayat tersebut yang agak tidak sempurna seperti terdedah aurat, tertanggal anggota tubuh dari badan kerana Islam melarang umatnya mendedahkan aurat dan ia boleh menjatuhkan kehormatan si mati.
Selain itu ia boleh mendatangkan trauma kepada keluarga si mati dan boleh mengundang pelbagai perkara yang tidak diingini. Justeru, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang meninggal dunia perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam. Di samping itu, individu yang melakukan perbuatan ini juga harus diambil tindakan tegas agar fenomena ini tidak berleluasa dalam masyarakat.
Huraian Jawapan:
Waalaikumussalam W.B.T. Alhamdulillah bersyukur kehadrat Allah S.W.T dengan kurniaan nikmat Iman dan Islam. Selawat dan Salam ke atas junjungan Nabi Muhammad S.A.W serta keluarga, sahabat-sahabat baginda, serta seluruh kaum Muslimin dan Muslimat yang dirahmati Allah S.W.T sekalian. Sabda Nabi Muhammad S.A.W:
لا يؤمن أحدكم حتى يحب لأخيه ما يحب لنفسه
Maksudnya:“Tidak beriman seseorang daripada kamu sehingga dia mengasihi saudaranya sebagaimana dia mengasihi dirinya sendiri”. Riwayat al-Bukhari (13) dan Muslim (45)
Berdasarkan hadis di atas, jelaslah bahawa seorang muslim hendaklah menyukai segala kebaikan yang diperoleh oleh saudara muslim yang lain sebagaimana dia menyukai kebaikan itu untuk dirinya, dan membenci segala keburukan yang menimpa saudara muslim yang lain sebagaimana dia membenci keburukan itu menimpa dirinya. Oleh itu hendaklah seseorang muslim berlaku ihsan dan berbuat baik kepada saudara semuslim-nya yang lain, menutup segala keaibannya serta menjaga hak-hak ke atas mereka (sesama muslim). (Rujuk: ‘Umdah al-Qori Syarh Sahih al-Bukhari, 1/141).
Justeru, pada asasnya perbuatan menyebarkan gambar mayat si mati adalah haram dan bercanggah dengan moral dan akhlak Islam kerana hal tersebut boleh membuka aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris.
Islam sangat menitikberatkan kewajipan seseorang Islam terhadap saudaranya yang lain iaitu antaranya menjaga nyawa, harta dan kehormatan diri sebagaimana sabda Nabi S.A.W:
Maksudnya: “Hak setiap muslim ke atas muslim yang lain adalah haram (baginya mencerobohi) maruahnya, hartanya dan darahnya”. Riwayat Muslim (2564)
Berdasarkan hadis di atas, ia menunjukkan kewajipan seseorang muslim terhadap saudaranya yang lain maka haram ke atasnya untuk menumpahkan darah saudara muslim yang lain dan mencerobohi hartanya seperti mencuri atau merompak atau menipu dalam urusan jual beli, dan hendaklah menjaga kehormatan dirinya iaitu tidak boleh menghina sifatnya atau rupa paras atau keturunannya kerana hal itu boleh menjatuhkan kehormatannya dan hendaklah memelihara kemuliaan dirinya. (Rujuk: Al-Adab al-Nabawi, 1/137).
Firman Allah S.W.T:
….ولقد كرمنا بني آدم
Maksudnya:“Dan sesungguhnya kami telah memuliakan anak Adam…..”.
( Surah al-Isra’ : 70)
Ayat dia atas menunjukkan Allah S.W.T. memuliakan manusia samada semasa hidup atau matinya. Dan tidak syak lagi apa yang diharamkan oleh seseorang muslim ke atas saudaranya ketika hidup sama seperti pengharamannya setelah meninggal dunia. Hal ini berdasarkan hadis Nabi S.A.W:
إن كسر عظم المؤمن ميتا مثل كسره حيا
Berkata Imam Ibnu Hajar al-Asqalani “dapat diambil iktibar daripada hadis ini bahawasanya pengharaman seseorang muslim ke atas saudaranya ketika meninggal dunia sama seperti halnya ketika hidup”. (Rujuk: Fath al-Bari, 9/142).
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas wajib ke atas kita untuk beradab dan memuliakan saudara muslim yang lain samada ketika hidup ataupun setelah meninggal dunia. Segala perkara yang boleh membawa kepada pencerobohan nyawa, harta dan kehormatan diri seseorang muslim adalah haram dan dilarang di sisi agama kita yang mulia.
Selain itu, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang kurang elok atau tidak menutup aurat adalah suatu bentuk pendedahan aib dan ia merupakan suatu perkara yang ditegah dalam agama. Malah tiada khilaf dalam kalangan para ulama’ bahawa wajib menutup aurat jenazah. (Rujuk: Hasyiyah al-Dasuqi, 1/408). Sehinggakan para ulama menitikberatkan hendaklah dijaga aurat dan aib si mati sekalipun ketika urusan memandikan jenazah.
Berkata Imam al-Nawawi: “Dan disunatkan agar ditutup mayat (ketika memandikan jenazah) daripada orang lain, kerana berkemungkinan terdapat pada badannya itu suatu aib yang beliau menutupinya dahulu (ketika dia hidup), dan boleh jadi terdapat badannya itu suatu tompokan darah, lalu disangka oleh orang yang melihatnya itu sebagai suatu hukuman baginya (mayat itu).” (Rujuk: Al-Majmu’ Syarh al-Muhazzab, 5/154).
Sabda Nabi S.A.W yang mengisyaratkan hal ini:
لا تبرز فخذك ولا تنظر إلى فخذ حي ولا ميت
Maksudnya: “Jangan membuka paha kamu dan janganlah melihat kepada paha orang yang hidup atau meninggal dunia”.
Riwayat Abu Daud (3140), Ibnu Majah (1460)
Apatah lagi sekiranya keadaan mayat tersebut mengaibkan seperti tertanggal anggota dari badan, terburai jasad dan sebagainya maka itu boleh membuka aib si mayat tersebut. Jelaslah bahawa perbuatan seperti ini adalah sangat tidak bertanggungjawab dan dilarang tegas oleh agama.
Oleh itu, berdasarkan dalil-dalil di atas jelaslah bahawa wajib ke atas kita menutup aurat dan aib seseorang sekalipun orang tersebut telah meninggal dunia. Malah wajib hukumnya bagi seorang muslim menutup apa jua yang tidak disukai oleh seseorang ketika hidupnya. Barangsiapa yang melakukan sebarang perbuatan yang mendedahkan aurat dan aib si mati maka dia telah tergolong dalam golongan yang mencerobohi maruah saudara muslimnya yang lain dan ianya termasuk dalam perkara yang dibenci oleh Allah dan rasulnya.
Kesimpulan
Tunstasnya, perbuatan menyebarkan mayat orang yang meninggal dunia adalah haram kerana ia boleh mendedahkan aib si mati dan menyakiti hati keluarga waris. Tambahan pula, sekiranya keadaan mayat yang agak tidak sempurna seperti terdedah aurat, tertanggal anggota tubuh dari badan maka haram menyebarkan gambar tersebut kerana Islam melarang umatnya mendedahkan aurat dan hal tersebut boleh menjatuhkan kehormatan si mati. Selain itu ia boleh mendatangkan trauma kepada keluarga si mati dan boleh mengundang pelbagai perkara yang tidak diingini. Justeru, perbuatan menyebarkan gambar mayat yang meninggal dunia perlu dihentikan kerana ia bercanggah dengan etika, moral dan akhlak Islam. Di samping itu, individu yang melakukan perbuatan ini juga harus diambil tindakan tegas agar fenomena ini tidak berleluasa dalam masyarakat. Wallahu a’lam.
Semoga Allah memberikan kita semua kefahaman yang benar dalam beragama. Ameen.
Sumber gambar kemalangan : Kosmo
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Sejak dahulu lagi, ramai mempercayai air zam-zam mujarab untuk menyembuhkan penyakit selepas dibacakan ayat-ayat suci. Dan tidak hairanlah, ramai mencari air zam-zam dan membelinya pada harga yang agak mahal walau sebenarnya air ini tidak boleh dijual beli.
Baca pandangan Mutawif Rare, Ustaz Shauqi Hasan di fbnya mengenai persoalan air zam-zam yang terus dijual di pasaran terbuka sedangkan ia tidak dibenarkan penjualannya.
Bagi orang Melayu Islam Nusantara kalau pergi umrah tak bawa balik air zamzam macam tak berapa nak sedap hati tu. Itulah dilema bila dah sampai Mekah tapi tak bawa pulang ‘buah tangan’ dari Tanah Haram.
Semenjak dibuka pintu umrah bermula November tahun lalu, air zamzam sudah tidak dijual dan tidak dibenarkan untuk dibawa pulang melalui airport baru Jeddah. Di airport Madinah dan airport Jeddah lama masih boleh seperti biasa.
Isu ini dijangka hanya bersifat sementara. Berikutan Lapangan Terbang Antarabangsa Raja Abdul Aziz (KAIA) di Jeddah yang baru belum dilengkapi mesin conveyor.
Apabila timbul isu air zamzam tidak dibenarkan dibawa pulang maka ramailah yang ‘berusaha’ untuk memastikan jemaah dapat membawa balik melalui pelbagai jalan. Paling mudah ialah mendapatkannya melalui pembekal dan penjual di tanah air.
Untuk makluman, Kerajaan Arab Saudi telah menyatakan export Air Zam Zam telah lama diHARAMkan semenjak dahulu lagi. Pembawaan keluar Air Zam Zam hanya dibenarkan kepada jemaah Haji dan Umrah sahaja dengan setiap seorang hanya dibenarkan bawa 1 botol 5 liter sahaja.
Menjual Air Zam Zam dari segi hukum juga dilarang dalam agama.
Air Zam Zam adalah air yang berkah tapi persoalannya macamana nak dapat keberkatan melalui jalan yang HARAM?
Selagi kita melihat air zamzam itu sesuatu yang ajaib dan bersifat superficial tanpa memahami maksud dan maqasid di sebalik falsafah zamzam maka kita akan terus mencari keajaiban air sampai bila-bila.
Sedangkan cetusan zamzam yang sebenar adalah ilmu yang Allah simpan di dalam telaga yang tersembunyi. Khusus buat mereka yang berusaha ‘berjalan’ mencari ilmuNya di Tanah Haram bermula dengan IQRA’.
Setelah selesai tawaf mencari batu hitam, melihat kembali kehidupan dengan memutarkan usia dari hari pertama kita hidup mengaku sebagai Muslim.
Bersaie ‘di antara dua bukit’ mencari air yang telah lama hilang ditelan masa dan dunia yang berubah.
Jadi air apa yang kita sedang cari selama ini?
Sejauh ke tanah suci Mekah kita mencarinya, adakah hanya untuk menghilangkan dahaga atau menyucikan hati dengan mengharapkan keajaiban semata-mata?
Air itu analogi ILMU
Shauqi Hasan
Mutawif Rare
Isian rohani buat semua peringkat umur, semoga kita KASHOORGA bersama. Insya-Allah, kita download seeNI sekarang ya?
Menjadi kebiasaan bila tiba perayaan tahun baru Cina, kaum Melayu turut meraikannya. Terutama bila ada ramai kalangan sahabat berbangsa Cina.Bukan sekadar ada makan-makan tapi...